Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 579
Offentligt
3058647_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor hovedparten af
de 11 områder, som Naturstyrelsen i maj 2025 har
foreslået som mulige naturnationalparker, ikke lever
op til det anbefalede minimumsareal på 1.000
hektar, og hvorfor større og bedre egnede statslige
arealer ikke er medtaget i udvælgelsen, på trods af at
»Aftale om et Grønt Danmark« af 24. juni 2024
udtrykkeligt forpligter regeringen til at gøre
parkerne »så store som mulige«? Vil ministeren
endvidere redegøre for, hvorfor der foreslås
områder med aktivt landbrug, og om dette er i
overensstemmelse med Naturbeskyttelseslovens
krav om, at naturnationalparkerne skal friholdes for
skov- og landbrugsproduktion?
Svar
Det er glædeligt at se, at der er så stor interesse for
naturnationalparker. Og jeg må sige, at jeg mener
også, at det er meget glædeligt, at det som bare for få
år siden var noget, som der var stor politisk
uenighed om, og som mange politiske partier var
imod, er der nu kommet et langt større flertal bag i
erkendelsen af, at vi skal have mere natur.
Vi skal også have mere natur, der kan klare sig på
egne præmisser, og som ikke er produktion og
velfriseret, men er vild natur i Danmark.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 579: Miljøministerens talepapir fra samrådet 21/8-25 om naturnationalparker
3058647_0002.png
TALEPAPIR
Det er det, naturnationalparkerne skal blive til. Den
første er netop åbnet før sommer, og i den
kommende tid vil de næste komme.
Det tager desværre lang tid. Det har vi også haft
samråd om tidligere. Hvor lang tid det tager, og hvor
besværligt det er med alle de undersøgelser og
klageinstanser
som vi heldigvis har i dette land.
De skal behandles respektfuldt, men det tager lang
tid. Og derfor tager det lang tid at lave
naturnationalparkerne, så alle bliver hørt, og vi
finder de bedste lokale løsninger.
De elementer, en naturnationalpark skal indeholde,
gælder bl.a. størrelse
så stor som mulig. Men det
gælder også hensyn til fx friluftsliv, og hvordan
friluftsliv kan fortsætte på naturens præmisser. Det
kan det godt, men det kræver nogle ændringer.
Måske skal en mountainbike rute ændres lidt på.
Det skal der findes lokale løsninger på. Det samme
med infrastruktur i Danmark som veje, toge og
ledningsnet, der går på kryds og tværs af landet, og
hvor man måske ikke vil have store dyr.
Jeg er selv dybt involveret i naturnationalparkerne.
Vi har lige besluttet at udvide Naturnationalpark
Ulvshale på Møn, hvilket er meget glædeligt. Men
jeg ved også, at naboerne til den, som får en vej
igennem naturnationalparken, har bekymringer.
Det kræver mange møder med dem og meget
forståelse fra dem. Det kræver lokale løsninger.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 579: Miljøministerens talepapir fra samrådet 21/8-25 om naturnationalparker
3058647_0003.png
TALEPAPIR
Nogle af forslagene, der har været i den offentlige
debat
måske også nogle af forslagene fra Torsten
Gejl
har store veje igennem, som gør det utrolig
vanskeligt.
En sidste ting, som gør det meget vanskeligt, og
nogle gange umuligt, at lave naturnationalparker, er
forsvarsaktiviteter. Det siger sig selv, at Forsvaret
skal bruge øvelsesterræn også i en grad, vi ikke har
været vant til. Og nogle steder er der massive
forsvarsaktiviteter. Det gør, at vi er nødt til at tage et
hensyn til forsvarsaktiviteter.
En vigtig ting er også, at det er statens arealer, vi har
med at gøre. Vi vil ikke sige til private lodsejere eller
skovejere, at vi inddrager deres areal. Det er statens
arealer, vi inddrager.
Og når Torsten Gejl spørger til områder på Fyn og
Sjælland, så forholder det sig sådan, at staten
næsten ikke ejer nogle store områder på Fyn og
Sjælland. Lolland og Falster har næsten heller ikke
noget. Og det skyldes jo, at når staten ejer arealer, er
det typisk gamle kongelige arealer. Historiske
begivenheder har gjort, at staten ejer visse områder
frem for andre. Så det er også et parameter.
Og så er der endnu et parameter. Det er, at i den
politiske trepartsaftale aftalte vi at etablere seks
yderligere naturnationalparker, som gerne skal åbne
i 2030. Det er enormt tidskrævende at lave
naturnationalparkerne, fordi det kræver meget
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 579: Miljøministerens talepapir fra samrådet 21/8-25 om naturnationalparker
3058647_0004.png
TALEPAPIR
dialog og høringer, mens der kommer mange klager
om fx højde på hegn, friluftsaktiviteter med mere.
Det er vi nødt til at tage højde for også tager noget
tid.
Mens den tid går, er vi klar i den grønne trepart med
at få meget mere natur. Ti procent af arealet i
Danmark skal blive til den ene eller anden form for
natur. Så der er nogle bedre muligheder. Det, vi har
gjort, er at bede Naturstyrelsen om at finde nogle
områder nu, hvor vi kan starte en dialog med de
lokale, interessenter og kommuner, og så kan vi
starte med dem. Den dialog har været i gang
henover sommeren.
Og så er det min plan, at partierne, der tager ansvar
for den grønne treparts implementering, mødes og
tager stilling til, at vi kan udvælge op til seks nu -
hvor mange af dem, vi vil sætte i gang nu, så de kan
åbne i 2030.
Min forventning er ikke, at alle seks vil blive udvalgt
nu. Min forventning er, at ud af de 11 områder på
bruttolisten vil vi forhåbentlig vælge nogle ud fra
den lokale inddragelse, hvorefter vi så er nødt til at
sige, at vi også vil have nogle større områder, og
fordi vi i den grønne trepart er i gang med
omlægning og opkøb, så giver det måske nogle
muligheder.
Vi har også haft et tæt samarbejde med nogle af de
store danske fonde, som har kæmpe interesse i at
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 579: Miljøministerens talepapir fra samrådet 21/8-25 om naturnationalparker
3058647_0005.png
TALEPAPIR
investere. Jeg har selv haft møde med nogle af de
største, som på hver sin måde investerer i meget
store og flotte naturområder og ønsker at gøre det i
endnu højere grad. Det er meget store milliardbeløb,
der er tale om. Det, synes jeg, er utroligt glædeligt -
at der er private, som vil investere i vores natur.
Det er jo så privatejet og ikke statsejet. Og derfor
mener jeg også, at det kan være nødvendigt at se på
loven, og den grænse der hedder, at det kun må
være statslige arealer, der indgår i
naturnationalparker.
Jeg mener også, at det kan være relevant at se på,
om der er nogle muligheder med fondene, og om de
i givet fald er interesserede i, at deres arealer kan
komme med ind i konceptet.
Men alt dette kan ikke nås, hvis vi skal åbne i 2030.
Derfor sagde vi, at vi sætter gang i de 11 bedste
områder, vi har, og så ser vi, hvad de lokale siger.
Nogle steder er der lokal modstand
det har jeg selv
observeret og fået henvendelser på. Og så er der
andre steder, hvor man er mere positiv.
Vi gør en status på det, og så ser vi, hvor mange af
områderne, vi skal gå videre med, og hvor mange, vi
skal vente med. Og dem, vi venter med, vil så i givet
fald kunne blive større naturnationalparker.
Og så skal jeg svare på et spørgsmål til, som handler
om landbrug. Og det er helt korrekt, at en del af de
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 579: Miljøministerens talepapir fra samrådet 21/8-25 om naturnationalparker
3058647_0006.png
TALEPAPIR
11 områder i dag har landbrugsdrift. Det er ikke
staten, der driver det, men det vil være forpagtet.
Det, der er landbrug i dag, vil ikke længere være
landbrug, hvis det bliver til en naturnationalpark.
Naturen vil få lov til at gå sin gang. Det vil
formentlig kræve, at vi skal kickstarte naturen i
området, for ellers vil der gå mange, mange år. Men
vi har heldigvis god erfaring med at omdanne
marker og landbrug til mere værdifuld natur med
masser af biodiversitet.
Så det, der er marker i dag, vil selvfølgelig ikke
skulle være marker, hvis de bliver til
naturnationalparker.
6