Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 554
Offentligt
3053039_0001.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Til:
Folketingets Retsudvalg
Cc:
[email protected]
Den 21. juli 2025
Anmodning om undersøgelse af mulig overtrædelse af
ministeransvarsloven – Miljøminister Magnus Heunicke
Kære medlemmer af Folketingets Retsudvalg
Landsforeningen Fair Spildevand anmoder udvalget om at tage stilling til, hvorvidt miljøminister Magnus
Heunicke har handlet i strid med ministeransvarslovens § 5, ved at tillade en praksis, som savner
fornøden lovhjemmel efter hvad Vandrammedirektivet og Nitratdirektivet forpligter medlemsstaterne til.
Det hører nok til sjældenhederne, at retsudvalget bedes tage stilling til om ministeransvarsloven er
brudt. Men vi har deltaget i en nedsat følgegruppe under Miljøministeriet og Miljøstyrelsen over en
længere årrække, og har derfor haft adgang til “maskinrummet” og må konkludere, at alle vore advarsler
om lovbrud og videnskabelig fusk arkiveres i skuffen “Bevidst Uvidenhed”. Dette kan den lovgivende
forsamling ikke være tjent med og dermed landet som helhed.
Ministeriet for Grøn Trepart og Statsministeriet er ligeledes advaret om Miljøministeriets svigt, uden
nogen imødekommenhed, hvilket har øget frustrationerne i vores forening.
Udrulningen af Den Grønne Trepart belaster Magnus Heunicke endnu mere,
da de mange planer,
kommunerne over det ganske land nu bruger ressourcer på, ikke har den fornødne hjemmel og at
overbelastning af retsvæsenet kan forudses.
Når naturlovene ignoreres kan Treparten heller ikke naturvidenskabeligt forsvares, med heraf følgende
ressourcespild!
Ikke at forglemme,
så konfronteres mange fortvivlede borgere i det åbne land med påbud om at ændre
deres spildevandsrensning uden den dokumentation, som myndighederne har været forpligtet til at
fremskaffe siden år 2003. Tilliden til danske miljømyndigheder og mange politikere nærmer sig
nulpunktet.
Sagens indhold mere præcist:
1) Fejlfortolkning af nitratdirektivet
Danmark gennemfører regulering af kvælstofudledning til vandmiljøet under Gødningsloven på en
måde, der er i klar strid med kravene i EU's Nitratdirektiv (91/676/EØF).
Nitratdirektivet forpligter medlemsstaterne til at overvåge og handle på baggrund af koncentrationer af
nitrat i grundvand og overfladevand, målt i milligram per liter.
1 af 5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 554: Henvendelse af 21/7-25 fra Fair Spildevand - fairspildevand.dk om undersøgelse af mulig overtrædelse af ministeransvarsloven – Miljøminister Magnus Heunicke
3053039_0002.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
a)
side 11 indrømmer ministeriet
1
at:
“Der er ikke en forpligtelse til at opgøre nitrat i totale mængder”.
b)
Fra
Nabotjek af vandrammedirektivet i 2018 på side 142
2
“I forhold til specifikke målsætninger og fastsættelse af reduktionsbehov vedrørende
næringsstofbidrag til kystvande, anvender alle de undersøgte lande, undtaget Danmark,
koncentrationer af fosfor og kvælstof frem for belastningstal i tons pr. vandområde i deres
vandplaner”
c)
Når Danmark
hvert fjerde år indberetter sine overvågningsresultater
3
af udledt nitrat til
overfladevande til EU-kommissionen sker det i form af koncentrationer i mg/liter og IKKE i totale
mængder i tons kvælstof udledt fra dansk landområde.
Altså, myndighederne ved godt eller burde vide, at det ikke er totale mængder kvælstof, men
koncentrationer angivet som mg nitrat/l i grundvand og mg nitrat-kvælstof/l i fersk overfladevand, som
Danmark juridisk er forpligtet til at efterleve i forhold til tærskelværdierne fastsat i EU's direktiver.
Modelberegninger bliver derved overflødiggjort i forhold til overholdelse af de juridiske krav.
Viser målingerne konstant lave koncentrationer i forhold til tærskelværdierne, angiver direktiverne, at
der kun skal foretages sporadiske målinger i vandløbsvandet, og myndighederne har herefter ingen
hjemmel til at blande sig i landbrugserhvervets gødnings dispositioner.
2)
Politikere blev ført bag lyset
4
i second opinion processen 2024?
Fair Spildevand må desværre konstatere, at miljøminister Magnus Heunicke overhovedet ikke ved, hvad
der foregår i hans eget ministerium.
Til forskel fra second opinion i 2017 var det ikke Miljøministeriet, men Finansministeriet der skulle styre
processen. Det endte imidlertid med at Miljøministeriet tog over og lavede kontrakten med den samme
biolog fra Holland, Peter Herman - med speciale i modellering - som også var formand for second
opinion i 2017. Se uddybende:
En proces der kørte af sporet
5
.
Hvis konsulenthusene COWI og Niras kunne forblive i de rammer, som Miljøministeriet havde lagt ud til
at løse første del af opgaven - som de 5 udenlandske eksperter skulle arbejde ud fra - var der et honorar
på 3 millioner kr. i udsigt. Derfor havde
“Det glade budskab - kvælstof mere ven end fjende”
6
ikke en
chance for at blive inddraget. Det var altafgørende for Miljøministeriet at fastholde kvælstof som den
store skurk, for ellers ville hele processen falde fra hinanden.
Denne forudindtagethed fik som konsekvens, at Miljøministeriet så sig nødsaget til at ændre i
Folketingets kommissorium for de udenlandske eksperter, således at disse udtrykkeligt blev pålagt ikke at
udtale sig om vandplanernes lovmedholdelighed i forhold til EU's Vandrammedirektiv.
1
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Foelgeton-fra-24.-august-2024-2.-februar-2025-Hverken-Miljoeminister
-eller-Minister-for-Groen-Trepart-maa-vildledes-af-embedsvaerket.pdf
2
https://uretten.dk/wp-content/uploads/2021/03/Nabotjek-af-vandrammedirektiv-COWI-side-142-143.pdf
3
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/mof/bilag/539/index.htm
https://uretten.dk/wp-content/uploads/Kvaelstofkrigen-medfoerer-spild-af-ressourcer.jpg
5
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Bemaerkninger-til-den-sammenfattende-rapport-om-second-opini
on-fra-Fair-Spildevand.pdf
6
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Happy-news-about-nitrogen-to-second-opinion-GB-DK.pdf
2 af 5
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 554: Henvendelse af 21/7-25 fra Fair Spildevand - fairspildevand.dk om undersøgelse af mulig overtrædelse af ministeransvarsloven – Miljøminister Magnus Heunicke
3053039_0003.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
3) Retsstridig praksis vedr. spildevandsrensning i det åbne land
Bekendtgørelse nr. 325 af 14. maj 1997 introducerede de såkaldte renseklasser - hvor “belastningen”
beregnes ud fra teoretiske typetal fra ejendomme i et opland - som siden da har været anvendt til at
udstede påbud om forbedret spildevandsrensning. Men efter Vandrammedirektivets implementering i
dansk lovgivning i december 2003 er det ifølge direktivets principper kun konkrete målinger af
økologiske - og fysisk-kemiske kvalitetselementer i vandløb og recipienter, der kan legitimere regulering
og påbud.
På side 9 (markeret med gult) indrømmer ministeriet
7
at:
Det fremgår ikke af bekendtgørelsen, at ”overvågningen af overfladevand skal foretages på
baggrund af teoretiske typetal (teoretiske sandsynligheder).”
Det betyder, at praksis med at udstede påbud alene på baggrund af generaliserede renseklasser mangler
retsgrundlag og dokumentation, og dermed tilsidesætter love og bekendtgørelser.
For at opsummere: Ved fortsat at benytte de gamle renseklasser, strider det mod:
EU-retten (Vandrammedirektivet art. 4 og bilag V)
Forvaltningsrettens krav om hjemmel og proportionalitet
Kommunernes pligt til at overholde officialprincippet
Økonomiske byrder uden faglig grundlag ca. kr. 100.000-150.000 pr. husstand
Ministerens kendskab:
Miljøstyrelsen er måske en belastning for hele området
8
, men styrelsen er meget infiltreret i
Miljøministeriet og det er trods alt den til enhver tid siddende minister der har det endelige ansvar.
Uvidenhed fritager som bekendt ikke for ansvar.
Over de seneste 2-3 år er Miljøstyrelsen, Miljøministeriet og ministeren personligt gentagne gange
blevet gjort opmærksom på det skrøbelige videnskabelige fundament og manglende lovhjemmel, der
præsenteres for den lovgivende forsamling.
Miljøministeriets utilnærmelighed
9
- Et udsnit af korrespondance fra 02-09-2022 til 2023-12-21
Hypotesen om at nitratkvælstof isoleret set er årsag til iltsvind - med ikke svar fra ministeriet
10
2024-07-28
(Lydfiler) Ved en kort snak med ministeren på
Folkemødet på Bornholm 2024
11
(start ved minut
4:30), påmindelse den 21. marts 2025 ved et møde med
Danva i Fællessalen på Christiansborg
12
og
Folkemødet på Bornholm 2025
13
.
Til trods for disse påpegninger er der hverken sket nogen substantiel ændring eller undersøgelse af det
videnskabelige - eller lovlige grundlag. Svarene fra ministeriet har været af en karakter, som undviger
kernen – nemlig at grundlaget for reguleringen er i strid med både direktivets ordlyd og danske love og
bekendtgørelser.
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Foelgeton-fra-24.-august-2024-2.-februar-2025-Hverken-Miljoeministe
r-eller-Minister-for-Groen-Trepart-maa-vildledes-af-embedsvaerket.pdf
8
9
7
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Er-det-bedste-for-miljoeet-at-udfase-Miljoestyrelsen.pdf
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Miljoeministeriets-utilnaermelighed.pdf
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Svar-paa-om-nitratkvaelstof-isoleret-set-er-aarsag-til-iltsvind-2024-09-25.pdf
https://youtu.be/IPcYiUX7is0?si=K8STXKFR41t6Zqxp&t=270
10
11
12
13
https://youtu.be/PxLD44_XCqU
3 af 5
https://youtu.be/Vb1DJZuLdOo?si=J0E8kp4O7bg4ex4f
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 554: Henvendelse af 21/7-25 fra Fair Spildevand - fairspildevand.dk om undersøgelse af mulig overtrædelse af ministeransvarsloven – Miljøminister Magnus Heunicke
3053039_0004.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Vurdering:
Det er derfor vores opfattelse, at ministeren har tilsidesat sin pligt til at sikre, at dansk miljøregulering
hviler på et lovligt grundlag, og at der dermed foreligger en grov embedsforsømmelse i strid med
ministeransvarslovens § 5.
Der er tale om et væsentligt retligt forhold, som potentielt har konsekvenser for både borgere,
naturbeskyttelsen og Danmarks overholdelse af EU-forpligtelser.
Det ses tydeligt i den nylig offentliggjort rapport
om danske farvandes forureningsniveau
14
MFS og
prioriterede stoffer.
Anmodning:
Vi anmoder udvalget om:
1. At undersøge, om den danske forvaltning af Gødningsloven er i overensstemmelse med EU's
Nitratdirektiv.
2. At afklare, om miljøministeren har handlet i strid med sine pligter, og dermed kan ifalde ansvar
efter ministeransvarsloven.
3. At overveje, om sagen bør forelægges Udvalget for Forretningsordenen med henblik på
yderligere opfølgning.
4) Ministeriet for Grøn Trepart og Statsministeriet og ministeransvarsloven
Minister for Grøn Trepart Jeppe Bruus og faktisk også Mette Frederiksen kandiderer kraftigt til samme
anklage som Magnus Heunicke, nemlig ikke at efterleve ministeransvarsloven § 5.
Konflikten med nitratdirektivet arvede Jeppe Bruus fra Magnus Heunicke i august 2024. Vi fortsatte
derfor dialogen med Jeppe Bruus, dog uden den store succes.
Rådet for grøn omstilling i Fællessalen på Christiansborg
15
(lydfil) 2025-01-22 og udleverede bilag ved
samme lejlighed:
Hverken Miljø - eller Minister for Grøn Trepart må vildledes
16
Ingen respons fra Treparts Ministerium
17
2025-02-14
Opfølgning på Folkemøde 2025
18
(lydfil) 2025-06-16
Derfor satsede vi endelig på den snarrådige departementschef Barbara Bertelsen i Statsministeriet
Føljeton til Statsministeriet v/Barbara Bertelsen
den 19/2, 11/5, 20/5 og 29/5 2025
og til sidst hendes chef med
en opsang den 29. maj 2025
19
som hun ikke har reageret på.
14
https://cdn.sanity.io/files/bo7el0jo/production/7811c9bfd43641168795dc642535aed8858af054.pdf
https://youtu.be/mpw1XWVBG-M
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Hverken-Miljoeminister-eller-Minister-for-Groen-Trepart-maa-ikke
-vildledes-Re_-Henvendelse-fra-foreningen-Fair-Spildevand.pdf
17
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Ingen-respons-fra-Jeppe-Bruus-eller-departementet.pdf
18
https://youtu.be/RMetbpyyjhU
19
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Opsang-til-Statsministeriet-2025-05-09.pdf
4 af 5
16
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 554: Henvendelse af 21/7-25 fra Fair Spildevand - fairspildevand.dk om undersøgelse af mulig overtrædelse af ministeransvarsloven – Miljøminister Magnus Heunicke
3053039_0005.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
5) Øvrig dokumentation for ovenstående
Danmark er gået amok i tvivlsomme reguleringer
20
2018
Tab af næringsstoffer fra dansk landbrug er langt under øvre grænse i EU's Vandrammedirektiv
21
2023
Landbruget er pålagt byrder over 20 år uden lovhjemmel
22
2023-04-28
Novana-tal modbeviser, at intensivt landbrug er årsag til iltsvind, fiskedød og bundvendiger.
23
2024
Omgåelse af direktiver i over 30 år
24
2024-11-13
Derfor tager Stiig Markager fejl:
Fuldskalaforsøg i Canada v/David Schindler vs. Stiig Markager
25
2024
Markagers flossede figenblad
26
2024
7.
Det faglige må ikke ofres til det politisk opnåelige i grøn trepart
27
2024-07-24
8.
I denne mail føljeton indrømmes det på side 9 og 11, markeret med gult, at der mangler hjemmel i danske miljøplaner.
Hverken Miljøminister eller Minister for Grøn Trepart må vildledes af embedsværket
28
2025-02-03
9.
Foretræde for Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg
29
2025-05-28
10.
Svar fra Ministeriet for Grøn Trepart på foretræde den 28. maj 2025
30
2025-06-26
11.
Replik til Svar fra Ministeriet for Grøn Trepart
31
2025-07-08
12.
Høringssvar til vandplaner 2021-2027
32
2025-06-20
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Med venlig hilsen
Landsforeningen Fair Spildevand
v/Jørn Rasmussen
mail:
[email protected]
tlf. 2279 7113
20
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Vejby-om-Cowis-Nabotjek-2018.pdf
21
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/mof/bilag/125/2658211.pdf
22
https://uretten.dk/wp-content/uploads/2023/04/20-aar-uden-lovhjemmel-standard.png
23
https://www.30aarsmiljoepolitik.dk/wp-content/uploads/2024/05/Grovvarenyt-side-9-10-3-maj-2024-Kronik.pdf
24
25
https://uretten.dk/wp-content/uploads/Omgaaelese-af-direktiver-i-over-30-aar-2024-11-13.pdf
https://fairspildevand.dk/fuldskalaforsoeg-med-david-schindler-vs-stiig-markager/
26
https://www.maskinbladet.dk/artikel/84372-debat-markagers-flossede-figenblad
27
https://www.maskinbladet.dk/artikel/84628-debat-det-faglige-maa-ikke-ofres-til-det-politisk-opnaaelige-i-gron-trepart#debat
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Foelgeton-fra-24.-august-2024-2.-februar-2025-Hverken-Miljoeminist
er-eller-Minister-for-Groen-Trepart-maa-vildledes-af-embedsvaerket.pdf
29
30
31
28
https://fairspildevand.dk/det-glade-budskab-kvaelstof-mere-ven-end-fjende/
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/mof/spm/916/svar/2151727/3047707.pdf
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Opfoelgning-paa-foretraede-den-28.-maj-2025.pdf
32
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Hoeringssvar-til-genbesoeag-af-vandplaner-2021-2027-alle-12-punkt
er-samlet.pdf
5 af 5