Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 536
Offentligt
3048424_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AW
Vil ministeren redegøre for fremtiden for dansk
muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder,
når ministeren qua bekendtgørelsen pr. 1. maj 2025
de facto lukker for muslingefiskeriet i Limfjorden den
1. juli 2025? Vil ministeren kommentere på, om det
efter ministerens mening er god demokratisk skik at
indføre bekendtgørelser, der strider mod aftale om
Havplanen af 7. juni 2023?
Svar
Tak for ordet og tak til Kristian Bøgsted og Kim
Edberg Andersen for spørgsmålet.
Jeg noterer mig, at samrådsspørgsmålet dels angår
fremtidens muslingefiskeri og dels Havplanen.
Eftersom erhvervsministeren også er her i dag, vil jeg
fokusere på første del af spørgsmålet vedrørende
muslingefiskeri i Limfjorden.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0002.png
TALEPAPIR
Men lad mig slå fast, at jeg er rigtig glad for Aftalen
om Danmarks Havplan, som regeringen og alle
Folketingets partier indgik i sommeren 2023.
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at det ligger
mig meget på sinde at sikre gode rammer for
muslingefiskeriet i Danmark. Der er arbejdspladser
tilknyttet muslingeerhvervet og følgeindustrien, som
er vigtige for lokalområderne. Det skal vi værne om.
Det arbejder jeg for på en række fronter i de
igangværende fiskeriforhandlinger. Jeg håber meget,
at jeg snart kan sige mere om resultatet af
forhandlingerne.
Men jeg må også sige, at med tanke på den
nuværende miljøtilstand i vores havområder, så er
beskyttelse af havet en opgave, som vi bliver nødt til
at tage alvorligt.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0003.png
TALEPAPIR
Jeg
noterer
mig,
at
baggrunden
for
samrådsspørgsmålet er, at Fødevareministeriet den
1. maj 2025 sendte et bekendtgørelsesudkast i
høring, som blandt andet regulerer muslingefiskeriet
i Natura 2000-områderne i Limfjorden.
Bekendtgørelsen er en del af vores samlede
forpligtelser i forhold til miljøbeskyttelse på havet.
Vandrammedirektivet,
Havstrategidirektivet,
Habitatdirektivet og Fuglebeskyttelsesdirektivet,
medfører alle
på den ene eller anden måde
forpligtelser i forhold til at beskytte havmiljøet,
herunder også i forhold til fiskeriets påvirkning.
Jeg er helt bekendt med, at flere af disse direktiver
også påvirker muslingefiskeriet.
Det stiller store krav til, hvordan vi bedst muligt
støtter op om erhvervet, når disse situationer opstår.
Det vil jeg komme tilbage til senere i talen.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0004.png
TALEPAPIR
Habitatdirektivet
Jeg vil gerne bruge lidt tid på at beskrive baggrunden
for, at bekendtgørelsen er sendt i høring.
Bekendtgørelsesudkastet er udarbejdet som led i
implementeringen
af EU’s habitatdirektiv.
Direktivet
forpligter Danmark til at sikre beskyttelse og
opnåelse af
’gunstig
bevaringsstatus’
af en række
bestemte habitattyper, såsom
’stenrev’, ’sandbanker’
og
’lavvandede
bugte og vige’, samt specifikke arter,
f.eks. marsvin og sæler.
Jeg vil gerne understrege, at det er en bunden opgave
for os som EU-land at tage de nødvendige skridt for,
at Danmark lever op til direktivforpligtelsen.
Ansvaret
for
Habitatdirektivet
ligger
som
udgangspunkt hos Ministeriet for Grøn Trepart, og
ministeriet fortolker rækkevidden af direktivets
forpligtelser. Ansvaret for den marine del af
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0005.png
TALEPAPIR
direktivet er dog forankret
Ligestillingsministeriet.
i
Miljø-
og
I medfør af habitatdirektivet har Miljø- og
Ligestillingsministeriet udpeget de marine Natura
2000-områder til beskyttelse af blandt andet en
række bundhabitater.
Fødevareministeriets forpligtelse er i den forbindelse
at indføre den nødvendige regulering af fiskeriet, som
en del af den samlede danske opfyldelse af direktivets
målsætninger.
Habitatdirektivet er vedtaget i 1992 og vi har i
Danmark
fortsat
et
væsentligt
implementeringsarbejde foran os for at beskytte den
natur, som direktivet omfatter.
Og det er netop det, der er formålet med
bekendtgørelsen; At beskytte bundhabitaterne i en
række kystnært beliggende Natura 2000-områder.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0006.png
TALEPAPIR
Den næste opgave bliver at beskytte bundhabitater i
de Natura 2000-områder, der ligger længere fra
kysten, hvor også andre lande har fiskerirettigheder.
Det skal ske i en EU-proces med forhandling med de
berørte lande og det vil forventeligt tage et par år.
Endelig skal Fødevareministeriet også forholde sig til
behovet for beskyttelse af en række havpattedyr og
havfugle mod eventuel påvirkning fra fiskeriet.
Ministeriets plan er, at der senest er udarbejdet
forslag til den nødvendige regulering af fiskeriet på
alle områder, inden udgangen af 2027.
Muslingefiskeri i Limfjorden
Det
anføres
i
samrådsspørgsmålet,
bekendtgørelsesudkastet
”de
muslingefiskeriet i Limfjorden”.
facto
at
lukker
Lad mig understrege, at bekendtgørelsesudkastet
udelukkende regulerer muslingefiskeriet i selve
Natura 2000-områderne i Limfjorden. Udkastet
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0007.png
TALEPAPIR
ændrer
ikke
på mulighederne for at fiske uden for
Natura 2000-områderne i Limfjorden.
Ifølge DTU Aqua blev ca. 40 procent af landingerne
af blåmuslinger i perioden 2020-2024 fisket i Natura
2000-områderne i Limfjorden.
Ser vi på hjertemuslinger, så foregår dette fiskeri
alene uden for Natura 2000-områderne, og påvirkes
således ikke af bekendtgørelsen.
I perioden 2020-2024 udgjorde det samlede fiskeri
efter muslinger, østers og søstjerner i Natura 2000-
områderne i Limfjorden i gennemsnit ca. 11 mio. kr.
ud af i alt 50 mio. kr. for hele fjorden.
Disse tal skal dog tages med det forbehold, at fiskeriet
de senere år er ændret væsentligt af flere årsager.
Eksempelvis lukkede fiskeriet efter fladøsters i 2022
efter et kollaps i bestanden på grund af sygdom.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0008.png
TALEPAPIR
Og bestanden af blåmuslinger er i de senere år blevet
markant mindre. Denne nedgang ses ifølge
biologerne i hele Nordeuropa
ikke kun i
Limfjorden.
Med det sagt, så har jeg fuld forståelse for, at Natura
2000-områderne i Limfjorden naturligvis har stor
betydning for muslingefiskeriet.
Jeg har allerede nævnt fiskeriforhandlingerne og jeg
vil senere komme lidt ind på, hvordan vi skal hjælpe
erhvervet i den svære situation, de står i.
Muslingefiskeri i medfør af Habitatdirektivet
Fødevareministeriet har i en årrække givet tilladelse
til muslingefiskeri i tre Natura 2000-områder i
Limfjorden; Løgstør Bredning, Lovns Bredning og
Nissum Bredning.
Tilladelserne er givet på baggrund af en
miljøkonsekvensvurdering af fiskeriet, som er
udarbejdet jævnfør habitatdirektivets artikel 6.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0009.png
TALEPAPIR
Det faglige grundlag for vurderingerne leveres af
DTU Aqua.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har løbende og
senest i foråret 2024 præciseret tolkningen af
habitatdirektivets
krav
til
indholdet
af
miljøkonsekvensvurderingerne.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærkede blandt
andet, at der skulle tages højde for den kumulative
effekt af alle menneskeskabte påvirkninger i
områderne, herunder også kvælstofudledninger fra
land. Det betyder, at iltsvindsarealet som minimum
bør indgå i beregningen af det kumulerede areal i
Natura 2000-området, som er negativt påvirket.
På denne baggrund vurderer både DTU Aqua og
Fødevareministeriet, at der ikke længere vil kunne
tillades fiskeri med muslingeskraber i Natura 2000-
områder, der i forvejen er stærkt præget af
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0010.png
TALEPAPIR
menneskeskabte påvirkninger. Dette vil eksempelvis
gælde for Natura 2000-områderne i Limfjorden.
Derfor er der heller ikke udstedt tilladelser til
muslingefiskeriet i indeværende sæson, som
begyndte i september 2024.
Og det er også ministeriets forventning, at der
ikke
vil
blive udstedt tilladelser i den kommende sæson
uagtet om de tre områder i Limfjorden indgår i
bekendtgørelsen.
Processen for bekendtgørelsen
Jeg er bekendt med kritikken af, at det kom som en
overraskelse, at bekendtgørelsen blev sendt i høring.
Jeg vil gerne understrege, at det var et udkast, som
blev sendt i høring
netop med det formål at få
interessenternes bemærkninger. Det er almindelig
praksis at sende bekendtgørelsesudkast i offentlig
høring inden udstedelse af bekendtgørelser.
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0011.png
TALEPAPIR
Jeg har fået oplyst, at Fødevareministeriet har
modtaget 23 høringssvar.
Jeg har også fået oplyst, at de præciserede krav til
vurderingerne
som jeg netop har gennemgået
blev drøftet på møder i muslingeudvalget i juni og
igen i september 2024.
Med det sagt, så tager jeg selvsagt kritikken til
efterretning. Jeg er optaget af, at ministeriets
samarbejde med fiskerierhvervet
interessenter er præget af transparens.
og
andre
Vi skal altid stræbe efter at skabe langsigtede rammer
for fiskeriet. Det har blandt andet været en af mine
prioriteter i fiskeriforhandlingerne.
Ændringer i bekendtgørelsesudkastet
Det er som sagt både Fødevareministeriet og DTU
Aquas vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke
kan udstedes tilladelser til muslingefiskeri i Natura
2000-områder
med
høj
grad
af
fx
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0012.png
TALEPAPIR
kvælstofpåvirkning. Det gælder desværre områderne
i Limfjorden.
Men det betyder ikke, at muslingefiskeriet i
områderne i al evighed er udelukket.
Jeg lægger derfor op til, at bekendtgørelsen justeres
således, at et fiskeri kan tillades hvis områdernes
tilstand i fremtiden forbedres.
Altså, at muslingefiskeri i områderne kan tillades,
såfremt
der
foreligger
en
positiv
miljøkonsekvensvurdering
i
henhold
til
habitatdirektivets artikel 6.
Ændrer det så noget for muslingefiskerne nu og her?
Nej, det gør det desværre ikke.
Til
gengæld
sikrer
denne
ændring
til
bekendtgørelsen, at et eventuelt fremtidigt
muslingefiskeri vil være muligt.
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0013.png
TALEPAPIR
Fremtidige muslingefiskeri
Hvad gør vi så for at hjælpe muslingefiskerne i den
svære situation, som de står i nu?
Som nævnt indledningsvist mener jeg, at der er
behov for mere langsigtede rammer, så fiskeriet og
muslingesektoren kan udvikles i en mere grøn og
skånsom retning.
Jeg mener blandt andet, at vi bør satse mere på
produktion af opdrættede muslinger, både i anlæg i
vandsøjlen og på planlagte kulturbanker på bunden,
som en alternativ kilde til muslinger fra fiskeri på
vilde bestande.
En planlagt og stabil produktion kan gøre sektoren
mindre afhængig af fiskeri på vilde bestande.
For at nå dertil er der flere mulige skridt at tage:
- Vi kan støtte omstillingen fra fiskeri til opdræt.
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 536: Talepapir fra samråd den 25/6-25 om fremtiden for dansk muslingefiskeri i Limfjordens Natura-2000 områder, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3048424_0014.png
TALEPAPIR
- Vi
kan
tilpasse
kapaciteten
til
fiskerimulighederne og støtte ophugning af
fartøjer.
- Og vi kan udarbejde en langsigtet plan for
omplantning af muslingeyngel til steder, hvor
naturen er egnet til muslingeproduktion.
Det arbejder jeg for i fiskeriforhandlingerne. Og jeg
håber, at disse initiativer kan være med til at sikre
fremtidens muslingeerhverv.
Tak for ordet.
14