Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 535
Offentligt
3048081_0001.png
DYREVELFÆRD
I DANMARK
MED RESULTATER FRA
VELFÆRDSKONTROLLEN I 2024
2025
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0002.png
1. Indledning
Der er stort fokus på dyrevelfærd – både fra befolknin-
gen, erhvervet, pressen og politikere. Fødevarestyrel-
sens arbejde bidrager til at sikre fødevaresikkerheden,
sund kost, dyresundhed og dyrevelfærd i Danmark. Forbru-
gerne skal have let adgang til sunde og sikre fødevarer.
Reglerne for dyrevelfærd skal håndhæves. Og det skal
også være nemt for danske virksomheder at forstå og
efterleve de gældende regler. I 2024 foretog Fødevare-
styrelsen 1.978 kontroller i besætninger og 2.252 kontroller
ved på- og aflæsning i forbindelse med transport af dyr
som en del af den stikprøvebaserede basiskontrol.
Dyrevelfærdsrapporten er en årligt tilbagevendende
rapport, der giver et indblik i Fødevarestyrelsens kontrol med
dyrevelfærd, herunder de forskellige typer af kontrol
og kontrolgrundlaget. Rapporten består af to dele - En
hovedrapport, som blandt andet indeholder en præsen-
tation af Fødevarestyrelsens kontrol, og en mere dybde-
gående analyse af kontrolresultaterne for grise og kvæg.
I Bilag 1 præsenteres Fødevarestyrelsens samlede kontrol-
resultater fra basiskontrollen med dyrevelfærd i 2024.
Indhold
2. Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd ...........................................................................4
2.1 Hvad bliver kontrolleret? ........................................................................................................................................................................................ 5
2.2 Hvordan planlægges kontrollen med dyrevelfærd? .............................................................................................................................. 5
2.3 Hvordan reagerer Fødevarestyrelsen på overtrædelser? ...................................................................................................................6
2.4 Hvordan følger Fødevarestyrelsen op på konstaterede overtrædelser? ................................................................................... 7
2.5 Kontrol af dyrevelfærd i besætninger ............................................................................................................................................................ 7
2.6 Fødevarestyrelsens kontrol af dyrevelfærd under transport ...........................................................................................................8
2.7 Politiets kontrol af dyrevelfærd under transport .....................................................................................................................................8
2.8 Kontrol af dyrevelfærd på slagterier og slagtehuse...............................................................................................................................8
3. Dyrets vej i produktionen ...................................................................................................................9
4. Fødevarestyrelsens kontrolpopulation på dyrevelfærdsområdet ....................................11
5. Fødevarestyrelsens basiskontrol med dyrevelfærd i 2024..................................................16
5.1 Besætningskontrol i grise- og kvægbesætninger ................................................................................................................................. 16
5.2 Transportkontrollen med grise og kvæg i 2024 .................................................................................................................................... 26
5.3 Kontrol på slagterier og slagtehuse...............................................................................................................................................................33
6. Fødevarestyrelsens dybdegående kontrol med dyrevelfærd i 2024 ............................. 36
6.1 Kontrol af dyrevelfærd i kvæg- og fårebesætninger
med udgangspunkt i DyreBaserede VelfærdsIndikatorer (DBVI).................................................................................................. 36
6.2. Kontrol af håndtering af syge og tilskadekomne grise samt fokus på sygestier ............................................................... 36
6.3 Kontrol af håndtering af syge og tilskadekomne dyr i kvægbesætninger ..............................................................................37
6.4 Prioriteret indsats på indfangning af fjerkræ, fokuseret på slagtekyllinger,
forud for nationale forsendelser til slagteri .................................................................................................................................................37
2
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0003.png
2. Fødevarestyrelsens
kontrol med dyrevelfærd
Fødevarestyrelsen tilrettelægger og udfører hvert år kontrol
med dyrevelfærd i besætninger med landbrugsdyr, med
transport af dyr, på slagterierne samt kontrol af hundevirk-
somheder, som er omfattet af hundesmileyordningen.
Der er en række forskellige regler for hold af dyr, herun-
der hvordan landbrugsdyr skal opstaldes, transporteres
og slagtes, som skal sikre dyrenes velfærd. Landmænd,
transportører mv. skal sørge for, at lovkravene overhol-
des, når de opstalder, transporterer eller slagter dyr, mens
en række myndigheder har til opgave at kontrollere, om
reglerne overholdes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det overord-
nede ansvar for kontrollen med dyrevelfærd i Danmark.
Derfor er kontrollen med dyrevelfærd hovedsageligt
tilrettelagt og gennemført af Fødevarestyrelsens tilsyns-
førende. Kontrol med dyrevelfærd i forbindelse med
transport af dyr udføres både af Fødevarestyrelsen og
ved politiets vejkontroller, hvor Fødevarestyrelsen ofte
bistår.
Rammerne for kontrollen på veterinærområdet er et
kontrolkoncept, som er inddelt i kontrolkategori-
erne: Basiskontrol, dybdegående kontrol og opfølgende
kontrol. Hver af kontrolkategorierne har en række kontrol-
indsatser, som alle har deres eget formål og målgruppe.
Kontrolkategorierne og kontrolindsatserne udgør Føde-
varestyrelsens samlede veterinærkontrolkoncept (se Figur
2.1).
Kontrolkonceptet er fælles for alle typer af kontrolobjekter/
virksomheder på veterinærområdet, f.eks. dyrlæger, land-
mænd, transportører mv.
Figur 2.1 Veterinærområdets kontrolhjul
BASISKONTROL
2.1 Hvad bliver kontrolleret?
Fødevarestyrelsen udvælger hvert år besætninger og dyre-
hold til kontrol bl.a. på baggrund af antallet af kontrol-
objekter, dataanalyser, risikokriterier, faglige behov og
politiske tiltag. Derudover kontrolleres reglerne om dyre-
velfærd i forbindelse med transport af dyr, som udføres
fra Danmark, og som ankommer til slagteri. Fødevaresty-
relsen kontrollerer desuden om dyrevelfærdsreglerne over-
holdes i forbindelse med slagtning på danske slagterier.
Baselinemålingen medvirker til at sikre, at alle besæt-
ninger/ virksomheder oplever en vis sandsynlighed for at
få kontrol fra Fødevarestyrelsen.
Ved frekvensbaseret basiskontrol sikres regelmæssig kontrol
hos virksomheder med risikofyldte aktiviteter eller med
frekvenser, der er fastsat via lovgivning. Kontrol med
dyrevelfærd i hundevirksomheder og kontrol af dyre-
velfærd på danske slagterier i forbindelse med slagt-
ning udføres som frekvenskontrol.
Ved rekvireret basiskontrol bliver Fødevarestyrelsen som
udgangspunkt altid bestilt til at foretage kontrol. Formålet
er, at Fødevarestyrelsen er til stede under de aktiviteter,
hvor der ifølge lovgivningen er krav om, at Fødevarestyrel-
sen skal udføre kontrol, hver gang aktiviteten forekommer.
Et eksempel herpå er certificeringssyn af dyr, hvor bl.a.
dyrs transportegnethed vurderes forud for hver sendings
udførsel fra Danmark. Der udføres et lignende syn af dyr
ved ankomst til slagterier. I forbindelse med forsendelser
over otte timer skal en logbog følge forsendelsen. Kontrol-
resultater fra logbogskontrollen indgår ikke i dyrevelfærds-
rapporten. Der udføres både en forhåndsgodkendelse af
logbøger, dvs. kontrol af den planlagte forsendelse, samt
en returkontrol, dvs. kontrol af den afsluttede forsendelse.
Ved prioriteret indsats udfører Fødevarestyrelsen ”dybde-
gående kontrol”. Prioriteret indsats bidrager til at gøre
kontrolkonceptet fleksibelt og omstillingsparat. Den gør
Fødevarestyrelsen i stand til hurtigt at reagere på udvikling
i erhvervet, eller aktuelle problemområder, hvor der er
behov for særligt fokus. Et eksempel herpå er en prioriteret
indsats på transportmidlers temperatur- og alarmsystemer
i forbindelse med transport af levende dyr, hvor der blev
taget nye kontroltiltag i brug for at vurdere systemernes
funktion.
Ved kampagnekontrol udfører Fødevarestyrelsen ”dybde-
gående kontrol”. Kampagnekontrol er målrettet et eller flere
emner (eksempelvis kontrol med overbrusning og rode- og
beskæftigelsesmateriale i grisebesætninger), og kontrollen
og vejledningen er mere dybdegående. Kampagnekontrol
skal dermed øge fokus på risikoområder.
2.2 Hvordan planlægges
kontrollen med dyrevelfærd?
Fødevarestyrelsens årlige kontrolplanlægning af dyrevel-
færdskontrollen har til formål at lave kontrollen effekt- og
risikobaseret og har en høj grad af løbende tilpasning.
I nærværende kapitel beskrives de kontrolindsatser,
som er relevante for den årlige kontrol med dyrevel-
færd, i henhold til det veterinære kontrolkoncept.
Dvs. stikprøvebaseret-, frekvensbaseret- og rekvi-
reret basiskontrol, prioriteret indsats og kampagne
kontrol samt opfølgende kontrol efter anmærkninger.
Ved stikprøvebaseret basiskontrol i besætninger er hoved-
parten af dyrevelfærdskontrollerne risikobaseret udpeget.
Den risikobaserede udpegning sker ved hjælp af risiko-
kriterier, som bl.a. er udvalgt på baggrund af en analyse
af tidligere års kontrolresultater. Analysen tager udgangs-
punkt i kontrol og registreringsdata om virksomhederne.
I praksis betyder det, at kontrollen målrettes virksomheder
med størst behov for kontrol.
Som eksempel kan nævnes, at udpegningen til besætnings-
kontrol foregår ud fra risikokriterier, der fastlægges fra år
til år ud fra foregående års kontrolresultater og faglige vurde-
ringer. Relevante risikokriterier kan f.eks. være ”mælkeleve-
rende besætninger med over 200 køer” eller ”besætninger
med tidligere sanktioner”.
Samtidig anvendes stikprøvebaseret basiskontrol til at udføre
tilfældigt udpeget kontrol, så der opnås en jævn baselinemå-
ling, der indikerer den generelle regelefterlevelse uden påvirk-
ning af risikokriterier, som udgangspunkt hvert tredje år.
O
E
LG
P
E
ND
N
KO
OL
TR
AUTORISATION,
GODKENDELSE OG
REGISTRERING
REKVIRERET
BASISKONTROL
OPFØLGENDE
KONTROL EFTER
ANMÆRKNINGER
KONTROLHJUL -
KAMPAGNEKONTROL
VETERINÆROMRÅDET
FREKVENSBASERET
BASISKONTROL
PRIORITERET INDSATS
STIKPRØVEBASERET
BASISKONTROL
KONTROL EFTER
ANMELDELSE
DYBDEGÅENDE KONTROL
Læs mere om rammerne for kontrollen i Fødevarestyrelsens
vejledning om kontrolindsatser på veterinærområdet, der
beskriver det samlede kontrolkoncept på veterinærområdet.
4
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0004.png
Fødevarestyrelsen udvælger områder, som skønnes at
have behov for en særlig kontrolindsats på baggrund af
en risiko- og behovsvurdering. Ved kampagnekontrol vil
den tilsynsførende som udgangspunkt alene kontrollere
emner inden for kampagnens fokusområde.
Ud over Fødevarestyrelsens kontrol planlægger og gennem-
fører Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
krydsoverensstemmelseskontrol (KO-kontrol) i overens-
stemmelse med EU-forordningen om krydsoverens-
stemmelse, som bl.a. indeholder visse krav til dyrevelfærd.
Læs mere om Krydsoverensstemmelseskontrollen
her.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen (nu Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) igangsatte i 2023
konditionalitet. Konditionalitet afløser som udgangspunkt
KO-kontroller fra 2023. KO-kontrollen vil dog gælde side-
løbende med konditionalitet for de landbrugere, som til
og med 2025 modtager tilskud fra ordninger under land-
distriktsprogrammet 2014-2022.
Læs mere om konditio-
nalitet her.
Fødevarestyrelsen har følgende reaktionsmuligheder over
for f.eks. landmanden eller transportvirksomheden, når den
tilsynsførende konstaterer, at reglerne om dyrevelfærd er
overtrådt:
Vejledning
Indskærpelse
Påbud
Forbud
Politianmeldelse
Tabel 2.3.1. Oversigt over Fødevarestyrelsens reaktionsmuligheder
En væsentlig del af kontrollen er at vejlede virksomheder og besætningsejere om bl.a. reglernes indhold og fortolk-
ning. I nogle tilfælde ydes vejledning i kombination med, at der gives en sanktion.
En indskærpelse er en præcisering af, at gældende regler skal overholdes. Indskærpelsen angiver ikke, hvad virk-
somheden skal gøre for at overholde reglerne. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Et påbud er en befaling til virksomheden om at gøre noget konkret og præciserer således, hvordan den enkelte
virksomhed skal overholde lovgivningen. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Et forbud anvendes til at forbyde en bestemt handling, som udgør en overtrædelse af reglerne. Et forbud kan lige-
ledes anvendes med henblik på at forhindre en bestemt handling, hvis handlingen vil udgøre en overtrædelse af
reglerne eller en konkret risiko herfor. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
En politianmeldelse anvendes, hvis der f.eks. konstateres alvorlige overtrædelser af reglerne, eller hvis påbud/for-
bud ikke efterkommes. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Vejledning
Indskærpelse
Påbud
Når Fødevarestyrelsen konstaterer en overtrædelse af
reglerne på dyrevelfærdsområdet, foretager styrelsen en
konkret og helhedsorienteret vurdering af omstændighe-
derne i sagen. Overtrædelser af bagatelagtig karakter vil
typisk blive håndteret med vejledning, mens andre over-
trædelser som udgangspunkt vil medføre en sanktion.
Fødevarestyrelsen skal anvende de virkemidler, som skøn-
nes nødvendige for at sikre, at reglerne overholdes, og
skal ved valg af virkemiddel tage hensyn til alle omstændig-
heder i den konkrete sag, herunder f.eks.:
Overtrædelsens art, omfang, grovhed og alvor.
Under hvilke omstændigheder overtrædelsen
forekommer.
Forbud
Politianmeldelse
2.4 Hvordan følger Fødevarestyrelsen
op på konstaterede overtrædelser?
Fødevarestyrelsen gennemførte i 2024 som udgangs-
punkt to opfølgende kontroller1, når en kontrol har udløst
en sanktion i form af indskærpelser, påbud, forbud og
politianmeldelser. På transportområdet, og i forbindelse
med kontrol af hundevirksomheder, gennemførtes alene
én opfølgende kontrol. Opfølgende kontrol gennemføres
enten ved et kontrolbesøg eller som administrativ kontrol.
Den opfølgende kontrol har bl.a. til formål at følge op på,
om der er rettet op på overtrædelsen, som udløste sank-
tionen, og at kontrollere, om der er gjort tiltag til at forhin-
dre en gentagelse. Hvis der ikke er rettet op på forholdet,
eller en tidligere meddelt sanktion ikke er efterkommet,
kan det være nødvendigt at meddele yderligere sank-
tioner.
Som følge af den politiske aftale om dyrevelfærd af 9. februar
2024 ”Sammen om dyrene” blev den anden opfølgende
kontrol på veterinærområdet afskaffet den 1. januar 2025
ved ændring af veterinærkontrolbekendtgørelsen2.
2.5 Kontrol af dyrevelfærd i besætninger
I 2024 indgik besætninger med grise, kvæg, fjervildt, får,
slagtekyllinger, mink, heste, geder, æglæggende høner og
hjortedyr i Fødevarestyrelsens stikprøvebaserede basis-
kontrol. Derudover blev hundehold kontrolleret som en del
af den frekvensbaserede basiskontrol.
I praksis foregår stikprøvebaserede basiskontrol på den
måde, at Fødevarestyrelsens tilsynsførende danner sig et
helhedsindtryk af forholdene under sin gennemgang af
besætningen, hvorefter den tilsynsførende udvælger
nogle områder, dvs. stier/bokse/gange/bure/folde mv.,
som den tilsynsførende vil kigge nærmere på. Alle dyr
i disse udvalgte områder kontrolleres, og hvis forholdene
er i orden ved gennemgangen at disse dyr, så vil kontrol-
len typisk ikke omfatte alle dyr i alle staldafsnit. Den
tilsynsførende bør tilstræbe, at kontrollere delområder
med dyr i alle aldersgrupper
Såfremt der konstateres overtrædelser, foretager den
tilsynsførende en konkret vurdering af behovet for at
udvide omfanget af kontrollen til f.eks. at omfatte alle dyr
i staldafsnittene.
2.3 Hvordan reagerer
Fødevarestyrelsen på overtrædelser?
Kontrollen har til formål at fremme og sikre folkesund-
heden, at opretholde og evt. forbedre dyrenes velfærd og
sundhed, samt at fremme virksomhedernes forståelse af
og overholdelse af reglerne, ved en myndighedsindsats,
der er så lidt indgribende som muligt.
6
1
Den 1. januar 2022 trådte kravet om to opfølgende kontroller i forbindelsen med veterinærkontrollen i kraft.
2
Bekendtgørelse nr. 1433 af 6. december 2024 om veterinær kontrol
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0005.png
Når der udføres stikprøvebaseret basiskontrol, er indhol-
det af kontrollen med dyrevelfærd i besætningerne ens,
hvad enten den er foretaget som baselinemåling eller ved
risikobaseret udpegning. De fire kernekontrolemner, der
kontrolleres er:
Dyrevelfærd
Medicinanvendelse
Dyresundhed og hygiejne
Mærkning og registrering
I en periode fra august 2021 til og med 2024 blev der
udført fem pct. ekstra kontrol af dyrevelfærd i kvæg- og
grisebesætninger på baggrund af en politisk beslutning.
I overensstemmelse med EU-reglerne skal kontrolbe-
søg som udgangspunkt gennemføres uanmeldt. Fødeva-
restyrelsen kan undtagelsesvist anmelde kontrollen. Det
kan være tilfældet, hvis kontrollens samlede formål, ud
fra en konkret vurdering, ikke kan opfyldes uden at aftale
tidspunktet med virksomheden på forhånd.
Fødevarestyrelsen foretager herudover stikprøvekontrol af
transport af dyr. Stikprøvekontrollen kan udføres i forbin-
delse med pålæsning af dyr direkte fra en besætning, eller
i forbindelse med pålæsning af dyr fra en sammenbring-
ningsvirksomhed3. Der udføres også stikprøvekontrol i
forbindelse med aflæsning af dyr. Denne kan enten udføres
i forbindelse med aflæsning af dyr på en sammenbring-
ningsvirksomhed eller ved ankomst til slagterier. Fælles
for stikprøvekontrol ved på- og aflæsning ved de forskel-
lige lokationer er, at Fødevarestyrelsen ud over dyrene
og håndteringen af dem også kontrollerer relevante
dokumenter samt transportkøretøjet. Stikprøvekontrollen
kan dermed bl.a. omfatte, hvordan dyrene håndteres, om
pladskravene i køretøjet er overholdt (indvendig højde og
areal), om transportmidlets indretning lever op til lovgiv-
ningens krav, og om de påkrævede dokumenter er
til stede.
3. Dyrets vej i produktionen
Da Fødevarestyrelsen udfører kontrol med dyrevelfærd i både
besætninger og dyrehold, under transport og på slagte-
rierne, vil overholdelsen af dyrevelfærds- og transportreg-
lerne potentielt blive kontrolleret flere gange i løbet af et
enkelt dyrs liv. Nedenstående figurer 3.1 og 3.2 beskriver
hhv. en slagtegris’ og en malkekos vej fra de kommer til
verden til de slagtes, herunder hvornår dyrevelfærdsreg-
lerne for de to forskellige produktionsdyr kontrolleres af
Fødevarestyrelsen.
2.7 Politiets kontrol af
dyrevelfærd under transport
Politiet udfører hvert år ca. 900 kontroller af transporter
med levende dyr på de danske veje. Ofte vil Fødevare-
styrelsen deltage og yde dyrlægefaglig bistand.
De to eksempler nedenfor er en forsimpling af, hvordan produktionssystemerne i realiteten fungerer. Der vil være dyr, der
beholdes til avl, og disse dyr følger en anden ”vej”. Der kan også være tilfælde, hvor dyret aflives, f.eks. grundet sygdom eller
skade eller bliver sendt til slagtning på et andet tidspunkt i deres livsstadie.
Figur 3.1 Slagtergrisens vej i produktionen
2.6 Fødevarestyrelsens kontrol
af dyrevelfærd under transport
Forud for forsendelser af levende dyr til øvrige EU-lande
eller eksport til tredjelande syner Fødevarestyrelsen
dyrene for at vurdere, om det enkelte dyr er egnet til den
planlagte forsendelse (transportegnethedsvurdering).
Transportegnethedsvurderingen udføres som en del
af certificeringssynet, der, foruden vurderingen af dyre-
nes transportegnethed, kontrollerer dyrenes identifikation
samt at de er sunde og raske og overholder de dyresund-
hedsmæssige krav for flytningen. Desuden udføres
der levende syn af dyr på slagterier i Danmark, hvor det
bl.a. vurderes, om dyrene har været egnede til den pågæl-
dende transport.
2.8 Kontrol af dyrevelfærd
på slagterier og slagtehuse
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt
som muligt. Det betyder, at slagterierne skal overholde en
række krav til dyrevelfærd, faciliteter, slagtepersonale, appa-
ratur og metoder. Fødevarestyrelsen kontrollerer som en del
af syning af dyrene ved den rekvirerede basiskontrol, ved den
frekvensbaserede basiskontrol og den dybdegående kontrol,
om slagterierne overholder disse krav.
8
3
Betegnelse for lokation, hvor der sker sammenbringning af opdrættede landdyr fra mere end én virksomhed i en kortere periode end den krævede
opholdsperiode for den pågældende dyreart (opholdsperiode er den minimumsperiode, der er nødvendig for at sikre, at et dyr, som er ført ind på en
virksomhed, ikke har en lavere sundhedsstatus end dyrene på den pågældende virksomhed)
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0006.png
Figur 3.2 Malkekoens vej i produktionen
4. Fødevarestyrelsens kontrolpopulation
på dyrevelfærdsområdet
For at opnå en forståelse for omfanget af Fødevarestyrelsens
kontrol med dyrevelfærd, er det væsentligt at vide, hvor
stor kontrolpopulationen er i den aktuelle kontrolperiode.
Besætninger med landbrugsdyr og heste er registreret i det
Centrale HusdyrbrugsRegister (CHR) og derfra udtrækkes
besætninger til kontrol ud fra nærmere fastsatte rammer,
jf. betalingsbekendtgørelsen4.
Hvor mange af besætningerne og dyreholdene, der hvert
år kontrolleres, varierer alt efter dyreart, fastsatte kontroltryk
mv. Eksempelvis er der, som følge af intiativ 9 i dyrevel-
færdsaftalen ”Sammen om dyrene” af 9. februar 2024,
implementeret et samlet årligt kontroltryk fra 1. januar
2025 på 20 pct. for grise- og kvægbesætninger.
Ud over besætninger fører Fødevarestyrelsen desuden kontrol
med dyrevelfærd hos virksomheder, der har tilladelse
til at drive erhvervsmæssig handel og opdræt af hunde
samt hundepensioner og internater5. Det vil sige i de
virksomheder, der er med i hundesmileyordningen. Her
gennemfører Fødevarestyrelsen kontrol med veterinære
forhold, herunder dyrevelfærd, ved et årligt kontrolbesøg.
Har virksomheden en god regelefterlevelse og ikke fået
anmærkninger i den mellemliggende periode, nedsættes
frekvensen til et kontrolbesøg hvert andet år. Virksomhe-
derne, der er med i hundesmileyordningen, udgør derfor
en del af kontrolpopulationen på dyrevelfærdsområdet.
10
4
Bekendtgørelse nr. 1718 af 30. december 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.
5
Bek nr. 1749 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde, §58
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0007.png
I tabel 4.1 ses en oversigt over antal registrerede besætninger i Danmark, der udgjorde den relevante kontrolpopulation for
udpegning til kontrollen i 2024, jf. betalingsbekendtgørelsen4 for Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd.
Tabel 4.1 Antal registrerede besætninger, der udgjorde den relevante kontrolpopulation og dyrehold i Danmark *
Dyreart
Grise
Kvæg
Fjervildt
Får
Geder
Gæs, ænder, kalkuner, strudse
Heste
Hjorte
Æglæggende høner
Pelsdyr
Slagtekyllinger
Hunde
Antal besætninger / dyrehold
4.728
8.633
161
1.933
442
208
2.850
190
1.429
42
268
264
Kontrol med dyrenes transportegnethed udføres
i forbindelse med certificeringssyn af dyr ved ophold
på sammenbringningsvirksomheder eller i forbindelse
med udførsel af dyr fra Danmark direkte fra besætnin-
ger. Desuden kontrolleres dyrenes transportegnethed
i forbindelse med ankomst til slagterier i Danmark. I 2024
udførte Fødevarestyrelsen i alt 36.010 syn af dyr forud for
forsendelse ud af Danmark, dvs. ved eksporter til tredje-
lande eller ved flytninger til øvrige EU-lande. I tilfælde,
Tabel 4.2 Antal transporterede dyr i 2024, fordelt på dyreart
Dyreart
Grise
Kvæg
Fjerkræ
Fisk
Heste
Små drøvtyggere
Andre dyr
hvor flere biler indgår i én forsendelse, opgøres disse som
ét syn. Antallet af syn omfattede ca. 87,5 mio. dyr. Antallet
af transporterede dyr, der er afgået fra Danmark i 2024, er
opgjort i tabel 4.2. fordelt på dyreart. Særligt for fjerkræ
bør det bemærkes, at vurderingen af transportegnethed
ikke indgår i certificeringssynet på samme måde som hos
de øvrige dyrearter. Vurderingen af transportegnethed
udføres på besætningsniveau og ikke ved, at hvert enkelt
dyr kontrolleres.
Antal dyr
16.946.292
99.654
66.924.772
3.584.672
4.276
2.011
4.652
*Data er udtrukket som antal aktive besætninger (baseret på besætningsstørrelse med mere end 10 dyr per dyregruppe per
CHR-nr. med relevante brugsarter) og dyrehold den 13. november 2023. Registrerede hundehold er baseret på tal udtrukket den
1. februar 2025 og omfatter antal registrerede hundevirksomheder, som var aktive i 2024.
12
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0008.png
Følgende lande i figur 4.3 er top 5 modtagerlande af forsendelser med alle dyrearter, dvs. grise, kvæg, fjerkræ, fisk, små
drøvtyggere, heste og ’andre dyr’, der blev transporteret i 2024. Opgørelsen er baseret på antallet af dyr, der blev transpor-
teret fra Danmark.
Figur 4.3. Top 5 modtagerlande i forbindelse med transport af levende dyr ud af Danmark i 2024, fordelt på antal dyr,
der er transporteret ud af Danmark
Ud over syn af dyr ved udkørsel fra Danmark har Fødevare-
styrelsen udført stikprøvekontrol på ca. 5 pct. af forsen-
delserne for hver enkelt dyreart af kvæg, grise og
fjerkræ i 2024 i forbindelse med på- eller aflæsning.
Stikprøvekontrol ved forsendelser med fjerkræ sker
alene i forbindelse med pålæsning forud for forsendel-
ser. For stikprøvekontrol af heste og fisk er der fastsat et
bestemt antal kontroller om året, fordelt som hhv. 15-20
kontroller for heste og 20-25 kontroller for fisk.
Fødevarestyrelsen udfører også levende syn af dyr på
slagterier i Danmark. I 2024 vedrørte det syn af 101.546
transporter på de større slagterier6, hvoraf langt stør-
stedelen vedrørte syn af grise, dernæst kvæg og fjerkræ.
Det bemærkes, at opgørelse over antal forsendelser, der
ankommer til slagterier, kun dækker de større slagterier
med fast kontrolbemanding.
Ved slagterierne udføres der stikprøvekontroller ved
aflæsning svarende til ca. 0,5 pct. ankomne transpor-
ter til slagteri. Desuden udførte Fødevarestyrelsen 100
dybdegående kontroller i forbindelse med indfangning
og pålæsning af fjerkræ forud for nationale forsendelser
til slagteri i 2024. Den dybdegående kontrol blev udført
som en prioriteret indsats.
14
6
Bek nr. 1718 af 30. december 2024 om betaling for kontrol af føde-
varer, foder og levende dyr m.v.
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0009.png
5. Fødevarestyrelsens basiskontrol med
dyrevelfærd i 2024
5.1 Besætningskontrol i
grise- og kvægbesætninger
I dette afsnit præsenteres resultaterne af Fødevaresty-
relsens kontrol med dyrevelfærd i grise- og kvægbesæt-
ninger i 2024. Resultaterne af Fødevarestyrelsens kontrol
med dyrevelfærd med øvrige dyrearter fremgår af rap-
portens Bilag 1.
Det overordnede antal kontroller udført samt antal
indskærpelser, påbud og politianmeldelser givet i grise-
og kvægbesætninger i 2024, er vist i tabel 5.1.1 Tabellen
indeholder ligeledes regelefterlevelsen for hver af de to
dyrearter. En besætning kan ved et kontrolbesøg godt få
en indskærpelse for overtrædelse af én regel og en politi-
anmeldelse for overtrædelse af en anden. Den samme
kontrol kan dermed godt optræde i både kolonnen ”Antal
kontroller med en eller flere indskærpelser” og kolonnen
”Antal kontroller med én eller flere politianmeldelser”.
Tabel 5.1.1 Antal kontroller og overtrædelser i grise- og kvægbesætninger i 2024*
Antal kon-
troller med
sanktioner
indenfor dyre-
velfærdsom-
rådet
145
284
429
Antal kon-
troller med
en eller fle-
re politian-
meldelser
0
3
3
21
3
24
Kontrolundertype
/ Kontrolårsag
Dyreart
Antal
kontroller
Regelefterlevelse
Antal kon-
troller med
en eller flere
indskærpelser
140
283
423
Antal kon-
troller med
et eller flere
påbud
Stikprøvebasret
basiskontrol /
Risikobaseret
udpegning
Total
Grise
Kvæg
525
861
1.386
72 pct.
67 pct.
70 pct.
*I 2024 blev der ikke udført baselinemålinger i grise- og kvægbesætninger, hvorfor besætningskontrollen udelukkende var risikobaseret.
16
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0010.png
Regelefterlevelse
I 2024 blev der gennemført i alt 525 stikprøvebaserede
basiskontroller med dyrevelfærd i grisebesætninger – alle
baseret på risikobaret udpegning. Ud af disse var der i alt
145 kontroller, hvor der blev givet minimum én sanktion,
svarende til en overordnet regelefterlevelse på 72 pct.
I kvægbesætninger blev der i 2024 gennemført i alt 861
stikprøvebaserede basiskontroller med dyrevelfærd, som
alle ligeledes var risikoudpegede. Ved 284 af kontrollerne
blev der givet minimum én sanktion, svarende til en over-
ordnet regelefterlevelse på 67 pct.
Som det fremgår af tabel 5.1.1, er besætningskontrollerne
i 2024 udelukkende udpeget efter såkaldte risikokrite-
rier. Ved at bruge risikokriterier kan Fødevarestyrelsen
udpege de besætninger, hvor der sandsynligvis er størst
risiko for problemer med velfærden. Forventningen er,
at regelefterlevelsen vil være højere for den del af kontrol-
len, der er udpeget som en baseline kontrol (tilfældig
udpegning), end for den, der er foretaget på baggrund af
en risikobaseret udpegning.
For kvæg har der eksempelvis været anvendt udpeg-
ningskriteriet ”Mælkeleverende besætninger med over
200 køer”. For de besætninger, der har været udpeget på
baggrund af netop dette kriterie, var regelefterlevelsen
helt nede på 48 pct., hvilket påvirker den overordnede
regelefterlevelse for kvæg negativt.
Derudover er det værd at bemærke regelefterlevelsen
for et andet anvendt udpegningskriterie, nemlig ”Besæt-
ninger med mindst aktuelle besøgsstatus” for både grise
og kvæg. Besætninger udpeget under dette kriterie kan
være besætninger, der ikke har været kontrolleret før, eller
besætninger, hvor det er længst tid siden, at Fødevare-
styrelsen har været på kontrolbesøg – altså den pulje af
besætninger, som Fødevarestyrelsen ”ser” mindst. Regel-
efterlevelsen ligger her på hhv. 75 pct. for grisebesæt-
ninger og 78 pct. for kvægbesætninger, hvilket er en
højere regelefterlevelse end den overordnede regelefter-
levelse for begge dyrearter. Dette styrker teorien om, at
Fødevarestyrelsen generelt set kommer i de besætnin-
ger, hvor der er problemer med overholdelsen af
lovgivningen.
Den risikobaserede udpegning er et godt værktøj, der
understøtter Fødevarestyrelsens kontrol med de besæt-
ninger, hvor der er et potentielt større behov for kontrol.
Det har dog den konsekvens, at den overordnede rege-
lefterlevelse ikke kan sammenlignes fra det ene år til det
andet, da udpegningskriterierne kan variere fra år til år,
afhængigt af risikovurdering, faglige behov og politiske
tiltag. Det er dermed kun for baselinemålingerne, at
udviklingen i regelefterlevelsen i grise- og kvægbesæt-
ninger reelt kan sammenlignes. Tabel 5.1.2 viser udvikling-
en i regelefterlevelsen i hhv. grise- og kvægbesætninger
de seneste fire år.
Tabel 5.1.2. Oversigt over procentmæssig regelefterlevelse ved hhv. baselinemåling og risikobaseret udpegning ved kontrol
af grise- og kvægbesætninger i 2024
Kontrolundertype
/ Kontrolårsag
Regelefterlevelse
2021
*
*
69 pct.
56 pct.
Regelefterlevelse
2022
74 pct.
*
63 pct
62 pct.
Regelefterlevelse
2023
*
68 pct.
70 pct.
71 pct.
Regelefterlevelse
2024
*
*
72 pct.
67 pct.
Dyreart
Grise
Kvæg
Grise
Kvæg
Stikprøvebaseret basis-
kontrol / Baselinemåling
Stikprøvebaseret bsis-
kontrol / Risikbaseret
udpegning
*Baselinemålinger gennemføres for grise og kvæg hvert tredje år. I de kontrolår, hvor der er angivet en * er der ikke udført
baselinemålinger, hvorfor besætningskontrollen de år udelukkende var risikobaseret.
Af tabel 5.1.2 fremgår det, at regelefterlevelsen i grisebesæt-
ninger for den risikobaserede udpegning generelt har
været lavere end for baselinemålingen i 2022. At regel-
efterlevelsen er lav vidner om, at Fødevarestyrelsen ved
hjælp af risikokriterier har succes med at udpege de besæt-
ninger, hvor der er en formodning om en lavere regelefter-
levelse. At tilfældet ikke er det samme i samtlige år for kvæg,
kan skyldes, at der også ved de tilfældige udpegninger ved
baselinemålinger kan blive udpeget besætninger, hvor der
viser sig at være problemer med regelefterlevelsen. På den
måde er baselinemålinger med til at give et generelt billede
af regelefterlevelsen i besætningerne. Såfremt baseline-
målingerne generelt viser en lav regelefterlevelse, vil Føde-
varestyrelsen kunne reagere de efterfølgende kontrolår,
ved f.eks. at anvende udpegningskriteriet ”Besætninger
med mindst aktuelle besøgsstatus” eller andre tiltag. På
den måde følger Fødevarestyrelsen den generelle regel-
efterlevelse nærmere og sætter ind, såfremt der er en
generel tendens til problemer i besætningerne.
18
19
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0011.png
Hyppigst sanktionerede lovkrav i grise- og kvægbesætninger
i forbindelse med dyrevelfærdskontrollen i 2024
I figur 5.1.1 præsenteres regelefterlevelsen for de fem kontrolområder, hvor der er givet flest indskærpelser, påbud, forbud
og/eller politianmeldelser i grisebesætninger i 2024. Resultaterne sammenholdes med regelefterlevelsen for kontrolom-
råderne i tidligere år (2021-2024).
Fødevarestyrelsen har løbende fokus på netop de områ-
der, der ofte resulterer i en høj sanktionering, eksem-
pelvis ved at gennemføre dybdegående kontrol i form af
kontrolkampagner og prioriterede indsatser.
Et eksempel herpå kunne være området ”Risikovurdering
for forekomst af halebid inkl. handlingsplan forefindes
ikke”. I starten af 2023 gennemførte Fødevarestyrelsen en
kampagne omkring risikovurdering for forekomst af hale-
bid hos grise. Både i 2023 og i det følgende år var dette
område det næsthøjeste sanktionerede.
I figur 5.1.2. præsenteres regelefterlevelsen for de fem
områder, hvor der er givet flest indskærpelser, påbud og/
eller politianmeldelser i kvægbesætninger i 2024. Resul-
taterne sammenholdes med regelefterlevelsen for områ-
derne i tidligere år (2021-2024).
Selvom de hyppigst sanktionerede områder i kvægbesæt-
ninger ikke er helt så gennemgående som i grisebesæt-
ninger, er der alligevel en del af disse, der har gået igen de
seneste år. Eksempelvis har ”Optegnelser over medicinsk
behandling føres og eller opbevares ikke” gennem flere år
været et område, der har været blandt de hyppigst sank-
tionerede. En uddybning af netop dette område følger i
afsnittet omkring medicinske optegnelser nedenfor.
Figur 5.1.1. Regelefterlevelse for perioden 2021-2024 for sanktionerede regler, hvor der er givet flest indskærpelser, påbud, for-
bud og/eller politianmeldelser i grisebesætninger kontrolleret i forbindelse med Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd
Et andet område, der i 2022, 2023 og 2024 har været
hyppigt sanktioneret, er ”Dyrene har ikke adgang til at
udføre hudpleje”. Sanktioner givet for dette område rela-
terer sig til § 64 i Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæs-
sige krav til hold af kvæg7; ”Malkekøer skal have adgang
til mindst én roterende kobørste i besætningen”. Kravet
om adgang til kobørste trådte i kraft per 1. juli 2022, hvil-
ket dermed kan være årsagen til den manglende regel-
efterlevelse inden for dette område i de efterfølgende år.
Fødevarestyrelsen har som konsekvens af dette igangsat
en kontrolkampagne ultimo 2024 omkring malkekøernes
nærmiljø, herunder adgang til kobørster. Selvom der i
2024 blev givet et højt antal indskærpelser for manglende
adgang til at udføre hudpleje, så er regelefterlevelsen på
området umiddelbart forbedret fra ca. 77 pct. i 2023 til ca.
90 pct. i 2024.
I 2024 blev der givet 86 indskærpelser på området
”Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en
dyrlæge”. At denne regel overtrædes, skyldes ofte, at den
pågældende besætningsansvarlige ikke er bevidst om,
at dette er et krav. For kvæg er det primært kødkvægs-
besætninger med et gennemsnitligt antal dyr på 24, der
har overtrådt kravet.
20
7
BEK nr. 1317 af 28 november 2024 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kvæg
21
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0012.png
Figur 5.1.2. Regelefterlevelse for perioden 2021-2024 for sanktionerede regler, hvor der er givet indskærpelser, påbud, forbud
og/eller politianmeldelser i kvægbesætninger kontrolleret i forbindelse med Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd
Antal syge og tilskadekomne
dyr i grise- og kvægbesætninger
I lovgivningen er der krav om, at syge og tilskadekomne
dyr skal have den fornødne pleje og behandling, herun-
der om nødvendigt isoleres i et passende rum med tør og
bekvem strøelse, og hvis dyret ikke kommer sig hurtigt
efter den rette behandling, skal dyret enten tilses af en
dyrlæge eller aflives straks.
Desværre er dette et område, der ofte er et af de hyppigst
sanktionerede. Særligt i grisebesætninger er der givet
mange sanktioner, og det har i de sidste fire år været det
mest sanktionerede område med en regelefterlevelse på
gennemsnitligt ca. 86 pct.
Dog har der været en lille bedring i regelefterlevelsen for
kontrolområdet fra 2022 hvor den lå på ca. 84 pct. til 2024,
hvor regelefterlevelsen var på 87 pct.
Helt generelt kan en sanktion omfatte et eller flere dyr,
og derfor vil antallet af påvirkede dyr ikke være direkte
afspejlet i antallet af indskærpelser, påbud eller politian-
meldelser givet ved en kontrol. Særligt i grisebesætninger,
om end afhængigt af produktionstype og besætnings-
størrelse, er det totale antal af dyr i besætningen ofte højt,
hvorfor Fødevarestyrelsen i praksis kontrollerer et stort
antal dyr. Figur 5.1.3 viser den andel af dyr, der har været
omfattet af sanktioner givet for området ”Syge/tilskade-
komne dyr får ikke fornøden pleje/behandling” ud af det
totale antal kontrollerede dyr i 2024.
Figur 5.1.3. Antal syge og tilskadekomne dyr, der ikke har fået fornøden pleje/behandling
i grise- og kvægbesætninger i 2024*
”Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske behov”
er ligeledes et område, der går igen. En stor del af disse
sanktioner er givet, fordi kalvene ikke har haft adgang
til sutter i forbindelse med mælkefodring. Grundet det
høje antal indskærpelser særligt i 2021 og 2022 blev der
i 2023 gennemført en kontrolkampagne med fokus på
netop opfyldelsen af kalves suttebehov ved fodring samt
opstaldning i øvrigt. Umiddelbart har der efterfølgende
været en forbedring i regelefterlevelsen på dette kontrol-
område, hvor den i 2021 lå på ca. 76 pct. mod ca. 93 pct. i
2024.
*Antallet af dyr omfatter det totale antal af dyr i de besætninger, hvor der er givet en sanktion for kontrolområdet ”Syge/ tilskadekomne
dyr får ikke fornøden pleje/behandling”. Dvs. at antal dyr ikke omfatter antallet af dyr i de besætninger, hvor kontrolområdet ikke er sank-
tioneret.
22
23
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0013.png
Fordelingen i figur 5.1.3 svarer til, at 0,4 pct. af det totale
antal dyr i de sanktionerede grisebesætninger og 1,2 pct.
af det totale antal dyr i de sanktionerede kvægbesæt-
ningerne var omfattet af sanktionen.
I tabel 5.1.3 og tabel 5.1.4 fremgår det, hvor mange dyr, der
har været omfattet ifm. sanktionering på området ”Syge/
tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling” i
grise og kvægbesætninger i årene 2021 - 2024, samt hvor
stor en procentdel disse dyr udgør af det samlede antal
kontrollerede dyr i de sanktionerede besætninger. Hvor
niveauet for procentandelen af antal syge/tilskadekomne
dyr i grisebesætninger generelt ligger på samme niveau,
er der en større grad af variation i kvægbesætningerne.
Det afspejler, at der for kvæg generelt er en større varia-
tion i de hyppigst sanktionerede områder.
Optegnelser over medicinsk behandling
Som nævnt tidligere, så er et af de hyppigst sanktionerede
områder for kvæg ”Optegnelser over medicinsk behand-
ling føres og eller opbevares ikke”. Lige netop dette
område er ret komplekst, idet krav til medicinoptegnelser
og opbevaring af disse, indgår i både de dyrevelfærds-
mæssige mindstekrav til hold af grise8 og kvæg9, samt
i Veterinærlægemiddelforordningen10. For kvæg er der
desuden nogle specifikke krav ift. optegnelser i dyreejer-
bekendtgørelsen10. Omfanget af kravene vedr. medicin-
optegnelser og opbevaring af disse er dog ikke de samme,
men i kontrolsituationen er de forskellige krav vanskelige
at skille ad. I den data, der fremgår af dyrevelfærdsrap-
porten, er der derfor en risiko for, at de regler, der reelt er
overtrådt, ikke er dyrevelfærdsregler, men derimod vete-
rinærmedicinregler. Dette gælder særligt for kvægbesæt-
ninger, idet kravene til medicinoptegnelser her er mere
specifikke end i grisebesætninger.
Grundet omfanget af sanktioner givet i kvægbesætninger
for netop ”Optegnelser over medicinsk behandling føres
og eller opbevares ikke” har der ved tidligere kontrolår
været interesse for, hvor stor betydning disse overtrædel-
ser har for den overordnede regelefterlevelse i besætnin-
gerne.
Tabel 5.1.3. Oversigt over antal syge og tilskadekomne grise, der ikke har fået fornøden pleje/behandling i kontrolårene 2021-2024
2021
Antal syge og tilskadekomne dyr
Antal dyr i alt på de pågældende besætninger
Pct. i alt
322
40.970
0,8 pct.
2022
443
98.178
0,5 pct.
2023
417
132.607
0,3 pct.
2024
464
129.365
0,4 pct.
Tabel 5.1.5. Oversigt over regelefterlevelsen i grise- og kvægbesætninger fra 2021-2024 med og uden overtrædelser indenfor
kontrolområdet ”Optegnelser over medicinsk behandling føres og eller opbevares ikke”
Regelef-
terlevelse
uden
medicin
2021
*
*
70 pct.
62 pct.
Regelef-
terlevelse
uden
medicin
2023
*
70 pct.
70 pct.
71 pct.
Regelef-
terlevelse
uden
medicin
2024
*
*
73 pct.
71 pct.
Kontrolundertype /
Kontrolårsag
Dyreart
Regelef-
terlevelse
2021
*
*
69 pct.
56 pct.
Regelef-
terlevelse
2022
74 pct.
*
63 pct.
62 pct.
Regelef-
terlevelse
2024
75 pct.
*
63 pct.
67 pct.
Regelef-
terlevelse
2023
*
68 pct.
70 pct.
71 pct.
Regelef-
terlevelse
2024
*
*
72 pct.
67 pct.
Tabel 5.1.4. Oversigt over antal syge og tilskadekomne kvæg, der ikke har fået fornøden pleje/behandling i kontrolårene 2021-2024
2021
Antal syge og tilskadekomne dyr
Antal dyr i alt på de pågældende besætninger
Pct. i alt
58
8.284
0,7 pct.
2022
96
9.289
1,0 pct.
2023
179
4.912
3,6 pct.
2024
91
7.365
1,2 pct.
Stikprøvebaseret
basiskontrol / Baseli-
nemåling
Stikprøvebaseret
basiskontrol / Risiko-
baseret udpegning
Grise
Kvæg
Grise
Kvæg
*Baselinemålinger gennemføres kun hvert tredje år for grise og kvægbesætninger. I de kontrolår, hvor der er angivet en * er
der ikke udført baselinemålinger, hvorfor besætningskontrollen de år udelukkende var risikobaseret.
Det er alvorligt, hvis syge- og tilskadekomne dyr ikke får
den fornødne pleje og/eller behandling, og derfor gennem-
fører Fødevarestyrelsen jævnligt dybdegående kontrol
med netop dette fokusområde. I 2024 blev der gennem-
ført kontrolkampagner med fokus på håndtering af syge-
og tilskadekomne dyr i både grise- og kvægbesætninger.
Læs mere om disse kontrolkampagner i afsnit 6. Hvis Føde-
varestyrelsen generelt erfarer, at der er gennemgående
problemstillinger i forbindelse med kontrollen, kontaktes
både branchen og Den Danske Dyrlægeforening.
8
BEK nr. 105 af 3. februar 2025 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
9
BEK nr. 1317 af 28. november 2024 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kvæg
10
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2019/6 af 11. december 2018 om veterinærlægemidler og om ophævelse af direktiv 2001/82/EF
11
BEK nr. 645 af 31. maj 2023 om dyreejeres anvendelse af lægemidler til dyr m.v.
24
25
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0014.png
Som det fremgår af tabel 5.1.5 har det for baselinemålin-
gen i 2023 i kvægbesætninger ikke den store betydning,
når de sanktioner, der er givet ifm. manglende medicin-
optegnelser og /eller opbevaring, tages ud. Det betyder, at
de kontroller, hvor der ofte er sanktioneret for dette, også
er sanktioneret for noget andet.
Ift. den kontrol, der er udført med risikobaseret udpeg-
ning i kvægbesætninger, er der en større variation at
se, hvor regelefterlevelsen generelt er bedre, hvis over-
trædelserne for manglende medicinoptegnelser og /eller
opbevaring ikke regnes med. Dette kan hænge sammen
med, at risikokriterier for udpegning af kvægbesætninger
ofte har en direkte eller indirekte relation til reglerne for
medicinoptegnelser og opbevaring af disse. Eksempelvis
var der i 2024 bl.a. følgende udpegningskriterie: ”Kvæg-
besætninger med sundhedsrådgivningsaftale modul 1 og
2 uden fastsat øvre tidsgrænse samt dem uden sundheds-
rådgivningsaftaler”.
Resultater fra transportsyn af levende dyr
Fødevarestyrelsen opgør kontrolresultater for syn af dyr
ud fra antallet af forsendelser. Alle dyr i en forsendelse
bliver synet. I tilfælde hvor flere biler indgår i én forsen-
delse, opgøres disse som ét syn.
Figur 3.1 og 3.2, Dyrets vej i produktionen viser, at synet
kan foretages på forskellige tidspunkter inden transpor-
ten. Synet kan enten foretages forud for afgang fra den
oprindelige besætning eller i forbindelse med ophold på
en sammenbringningsvirksomhed. For grise og kvæg kan
synet tidligst udføres 24 timer før den planlagte forsen-
delse ud af Danmark. Ved 7.457 forsendelser med grise
og 164 forsendelser med kvæg, blev synet udført i forbin-
delse med direkte transport fra en besætning. Ved 22.272
forsendelser med grise samt 780 forsendelser med kvæg,
blev synet udført på en sammenbringningsvirksomhed.
Kontrolresultaterne fra synene fremgår af tabel 5.2.1.
I forbindelse med synene er hovedparten af sanktionerne
relateret til overtrædelsestypen ”Transportegnethed –
ikke opfyldt”, hvilket også afspejler synets fokus og formål
om at sikre, at dyrene er egnet til transporten. Kontrol-
resultaterne fra 2024 i forbindelse med syn af grise og
kvæg viser, at der er konstateret 180 forhold vedr. mang-
lende transportegnethed for grise (sanktioneret med 176
indskærpelser og seks politianmeldelser). For kvæg er 10
forhold vedrørende manglende transportegnethed sankti-
oneret (alene indskærpelser). Knap 80 pct. af overtrædel-
serne vedrørte således manglende transportegnethed.
I forbindelse med de 30.673 afgåede forsendelser med
grise og kvæg i 2024 er der i alt blevet synet 16.946.292
grise og 99.654 kvæg. Figur 5.2.1 og 5.2.2 viser antal
synede grise og kvæg sammenholdt med antallet af dyr,
der er registreret og sanktioneret for manglende trans-
portegnethed.
Figur 5.2.1 og 5.2.2. Oversigt over antal grise og kvæg, der er sanktioneret som ikke-transportegnet
i forbindelse med syn af dyr forud for eksport eller samhandel fra Danmark
5.2 Transportkontrollen med grise og kvæg i 2024
Resultater fra transportkontrollen
Følgende afsnit går i dybden med Fødevarestyrelsens re-
sultater fra kontrollen af kvæg og grise, der er er transpor-
teret i 2024. For yderligere oplysninger, herunder oplys-
ninger om kontrolresultater for øvrige dyrearter, henvises
der til Bilag 1.
Tabel 5.2.1. Resultater fra syn af grise og kvæg i 2024 forud for eksport og samhandel.
Opgøres samlet for syn, der er udført i besætninger og ved sammenbringningsvirksomheder
Dyreart
Grise
Kvæg
Total
Antal syn
29.729
944
30.673
Indskærpelse
232
10
242
Påbud/forbud
0
1
1
Politianmeldelse
7
0
7
Regelefterlevelse
99,20 pct.
98,83 pct.
99,18 pct.
Tabel 5.2.1 viser, at der ved det samlede antal forsendelser af grise og kvæg, der er afgået fra Danmark til andre EU-lande eller eksporteret
til tredjelande, har været en regelefterlevelse på 99,18 pct. Regelefterlevelsen er baseret på det samlede antal forsendelser på 30.673 samt
250 overtrædelser, hvoraf størstedelen var indskærpelser.
26
27
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0015.png
De primære årsager til manglende transportegnethed hos
kvæg var bl.a. gangbesvær/halthed samt ikke fuldstæn-
digt helede navler hos kalve. Sanktionering ved syning af
grise i forhold til manglende transportegnethed skyldtes
f.eks. gangbesvær/halthed, brok og sår.
Resultater fra syn af levende dyr
ved ankomst til slagteri
Inden slagtning skal alle dyr inspiceres af en embedsdyr-
læge. Inspektionen skal finde sted senest 24 timer efter
ankomst til slagteriet og mindre end 24 timer inden slagt-
ningen. Ved synet vurderes det, om dyrene er egnede til
human konsum, om de har været egnede til den gennem-
førte transport til slagteriet samt om dyrene har fået
skader under transporten. Eksempler på tilstande, der
gør, at dyr ikke er egnede til transport eller evt. kan kræve
skånetransport er sår, haltheder og brok.
I 2024 udførte Fødevarestyrelsen syn af dyr ved i alt 101.546
forsendelser, der ankom til større slagterier i Danmark.
Antal dyr på de enkelte forsendelser er ikke opgjort.
Den samlede fordeling af forsendelser pr. dyreart frem-
går af Bilag 1. Den angivne opgørelse over antal syn fore-
taget ved ankomst til slagteri dækker kun de større
slagterier med fast kontrolbemanding12. Embedsdyr-
læger foretager derudover syn af samtlige dyr indleveret
til slagtning på de små slagtehuse i Danmark. Antal syn og
sanktioneringer i forbindelse hermed indgår ikke i denne
rapport.
Antal syn på større slagterier er opgjort med forbehold
for usikkerheder i fordelingen af syn på den enkelte dyre-
art. Det skyldes, at nogle virksomheder er godkendt til at
slagte mere end én dyreart. Af den samlede oversigt over
antal syn på slagterier i bilag 1 er total antal forsendelser
derfor ca. tre pct. højere end ved fordelingen af ankomne
forsendelser pr. dyreart. De modtagende slagterier, hvor
der ikke er angivet en dyreart, modtager hovedsageligt
grise.
Antallet af syn og overtrædelser konstateret ved syn af grise
og kvæg leveret til større slagterier i 2024 fremgår af tabel
5.2.2.
I forhold til sanktionering ved syn af grise skyldtes 28,3 pct.
af overtrædelserne manglende transportegnethed, f.eks.
som følge af større sår, brok og haltheder. Dyrets transpor-
tegnethed skal ses i sammenhæng med de forhold, som
transporten er afviklet under; hvor længe er dyret trans-
porteret, er der taget højde for høje eller lave temperatu-
rer, og er dyrene transporteret med tilstrækkelig plads og
i et egnet og godkendt køretøj til transport af levende dyr.
Fødevarestyrelsen udfører også kontrol af samtlige dyr
efter slagtning. Ved denne kontrol kan der i forhold
til dyrevelfærd ligeledes konstateres skader og tilstande,
som ikke er lige så synlige, når dyret er levende. Det kan
f.eks. være slagmærker, højdrægtighed og overtatovering,
dvs. tilfælde, hvor dyret er blevet påført unødige ekstra
og/eller evt. fejlplacerede tatoveringsmærker.
Af de sanktionerede forhold for grise, der listes i tabel
5.2.2, er 46,7 pct. af overtrædelserne relateret til over-
tatovering/fejltatovering. Medio 2024 blev sankti-
oneringsguide til bedømmelse af overtatovering og fejl-
tatovering revideret. Det har betydet, at der er kommet
øget fokus på forhold vedrørende overtatovering og fejl-
tatovering, hvilket har medført et øget antal sanktioner
for denne specifikke overtrædelse i 2024. Overtatovering/
fejltatovering og slagmærker konstateres typisk først, når
dyret er slagtet og har undergået slagtemæssig behand-
ling, hvor hårene fjernes og huden blottes, så skaderne
kan observeres.
Hovedparten af de sanktionerede forhold for kvæg skyl-
des transport af højdrægtigt kvæg, svarende til 39 forhold
ud af de i alt 42 politianmeldelser, der er angivet i tabel
5.2.2. Alle forhold vedrørende transport af højdrægtigt
kvæg er blevet politianmeldt. I 2023 var der 43 tilfælde
med politianmeldelser vedr. transport af højdrægtige
kvæg, og andelen af denne type af overtrædelse ligger
derfor på samme niveau i 2024. Øvrige forhold, der sank-
tioneres i forbindelse med levende syn af kvæg, vedrører
manglende transportegnethed, hvor årsagen f.eks. er
gangbesvær. Det samlede overblik over overtrædelser for
alle dyrearter fremgår af Bilag 1.
Resultater fra
stikprøvekontrol ved på- og aflæsning
Udover syning af alle dyr forud for transport til udlandet
eller ved ankomst på danske slagterier, udfører Fødeva-
restyrelsen også stikprøvekontrol af dyretransporter. Som
det fremgår af figur 3.1 og 3.2, Dyrets vej i produktionen,
kan stikprøvekontrollerne både udføres i forbindelse med
på- eller aflæsning af dyrene ved sammenbringningsvirk-
somheder, ved aflæsning på slagteri og ved pålæsning
forud for forsendelser, der afgår direkte fra besætninger.
Stikprøvekontrol indeholder bl.a. kontrol af transportmid-
lets indretning og funktion, kontrol af ledsagedokumenter
samt dyrenes transportegnethed.
I 2024 blev der udført stikprøvekontrol på fem pct. af
de forsendelser, der afgik fra Danmark med grise, kvæg
og fjerkræ13. Stikprøvekontrol af heste og fisk udføres
som et fast antal kontroller årligt på hhv. 15-20 og 20-25
kontroller. For stikprøvekontrol ved aflæsning på slagteri
var kontroltrykket fastsat til ca. 0,5 pct. i 2024. Stikprøve-
kontrol af grise udføres som en risikobaseret kontrol,
hvilket gør den mere målrettet forsendelser, hvor det
vurderes, at der er højere risiko for overtrædelser. Den
risikobaserede udpegning for stikprøvekontrol af grise
vægter bl.a., om virksomheden tidligere er sanktione-
ret, transportens længde samt antallet af dyr på den
planlagte forsendelse. Dette, sammenholdt med at der
er flere kontrolpunkter (transportmiddel, dokumenter
og dyr), medfører også, at der generelt ses en væsent-
ligt højere sanktionsprocent ved stikprøvekontrollerne end
ved syning af dyr, hvor der alene fokuseres på dyrenes
transportegnethed.
Tabel 5.2.2. Antal registrerede overtrædelser for grise og kvæg ved Fødevarestyrelsens kontrol på slagterier i 2024
Dyreart
Grise
Kvæg
Total
Antal syn
75.691
16.965
92.656
Indskærpelse
1.039
24
1.063
Påbud/forbud
0
0
0
Politianmeldelse
90
42
132
28
12
”Større slagterier” defineres i: Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. (BEK nr. 1718 af 30/12/2024)
13
Ved stikprøvekontrol for fjerkræ defineres en forsendelse som: Transporter fra samme besætning med samme bestemmelsessted, som udføres på samme dag.
29
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0016.png
Stikprøvekontrol ved pålæsning
Tabel 5.2.3 viser kontrolresultaterne fra stikprøvekontroller af grise og kvæg ved pålæsning i 2024
Tabel 5.2.3. Resultater fra stikprøvekontrol ved pålæsning af grise og kvæg i 2024
Dyreart
Grise
Kvæg
Total
Antal kontroller
1.144
91
1.235
Indskærpelse
234
8
242
Påbud/forbud
9
0
9
Politianmeldelse
0
0
0
Figur 5.2.3 viser, at størstedelen af overtrædelser, der er regi-
streret i forbindelse med stikprøvekontrol ved pålæsning
af grise, er relateret til overtrædelsestypen ”Overtrædelse
af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider
og hvileperioder”. En af de primære årsager til sanktioner
herom er fejl relateret til transportmidlets vandingssy-
stem, herunder at det ikke var muligt at aflæse mængden
af vand i bilens vandtank, eller at nogle af drikkeventilerne
på transportmidlet var defekte forud for afgang og/eller,
der var slukket for vandet i forbindelse med pålæsningen.
Der sanktioneres med forbud, hvis denne overtrædelse
har haft betydning for dyrene og ikke kunne rettes inden
afgang.
Figur 5.2.4. Oversigt over overtrædelsestyper registreret i forbindelse med stikprøvekontrol ved pålæsning af kvæg i 2024
Kontrolresultaterne af tabel 5.2.3 viser, at der, for stikprøvekontrol ved pålæsning af kvæg, har været en regelefterlevelse på 91,2 pct. For
grise var regelefterlevelsen på 78,8 pct. Årsagerne til sanktionerne fremgår af figur 5.2.3 og 5.2.4 nedenfor.
Figur 5.2.3. Oversigt over overtrædelsestyper registreret i forbindelse med stikprøvekontrol ved pålæsning af grise i 2024
Figur 5.2.4 viser, at størstedelen af overtrædelser, der
er registreret i forbindelse med stikprøvekontrol ved
pålæsning af kvæg, er relateret til overtrædelsestypen
”Transportmidlet – ikke i overensstemmelse med reglerne”.
For de fem indskærpelser, der er sanktioneret ved stikprøve-
kontrol ved pålæsning af kvæg i 2024, har de sanktionerede
forhold vedrørt transportmidlets system til temperaturover-
vågning, herunder defekter på alarmsystemet.
30
31
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0017.png
Stikprøvekontrol ved aflæsning
Tabel 5.2.4 viser kontrolresultaterne fra stikprøvekontroller af grise og kvæg ved aflæsning i 2024. Resultaterne er opgjort
samlet for aflæsning ved sammenbringningsvirksomheder samt ved danske slagterier.
Tabel 5.2.4. Resultat fra stikprøvekontrol ved aflæsning af grise og kvæg i 2024
Dyreart
Grise
Kvæg
Total
Antal kontroller
731
112
843
Indskærpelse
74
1
75
Påbud/forbud
0
0
0
Politianmeldelse
0
0
0
Kontrolresultaterne i tabel 5.2.4 viser, at der, særskilt for stikprøvekontrol ved aflæsning af kvæg, har været en regelefterlevelse på 99,1 pct.
Den ene indskærpelse, der er givet vedrørte transportdokumenter, der ikke var medbragt ved forsendelsen. For grise var regelefterlevel-
sen på 89,9 pct. Årsager til sanktionerede forhold for grise fremgår af figur 5.2.5.
Figur 5.2.5 viser, at størstedelen af de overtrædel-
ser, der er registreret i forbindelse med stikprøvekontrol
ved aflæsning af grise, er relateret til overtrædelsesty-
pen ”Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed
eller forsendelsestider og hvileperioder”. En af de primære
årsager til sanktioner herom er fejl relateret til trans-
portmidlets vandingssystem, herunder at det ikke var
muligt at aflæse mængden af vand i bilens vandtank,
eller at nogle af drikkeventilerne på transportmidlet var
defekte og/eller, der var slukket for vandet i forbindelse
med aflæsningen. Desuden er der indskærpet for fejl ved-
rørende forsendelsestiden, f.eks. at forsendelsestiden over-
steg den tilladte maksimale transporttid på otte timer for
en kort forsendelse. Ved forsendelser over otte timer er der
krav om en logbog.
Resultater fra politiets vejkontroller i 2024
I 2024 udførte politiet vejkontrol af 926 dyretranspor-
ter. Politiets kontrol udføres på de danske veje, typisk
med dyrlægefaglig bistand fra Fødevarestyrelsen. Ved
vejkontrol er det politiet, der håndterer kontrollen og evt.
sanktionering af overtrædelser. Opgørelsen over resulta-
ter af politiets vejkontrol af dyretransporter i 2024 kan ses i
Bilag 1.
Figur 5.2.5. Oversigt over overtrædelsestyper registreret i forbindelse med stikprøvekontrol ved aflæsning af grise i 2024
5.3 Kontrol på slagterier og slagtehuse
På slagterier og slagtehuse kontrollerer Fødevarestyrel-
sen, at dyrene modtages, opstaldes, håndteres, bedøves,
slagtes og aflives i overensstemmelse med gældende
regler. Denne kontrol gennemføres uagtet slagteriets stør-
relse/produktionsomfang og dyreart. Slagterierne skal
have procedurer til at sikre, at de overholder gældende
regler for disse områder. Blandt andet skal slagterier have
procedurer til sikring af, at håndtering, bedøvelse og afliv-
ning foregår således, at dyr ikke bliver udsat for undgåelig
smerte, psykisk belastning eller lidelse.
32
33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0018.png
I tabel 5.3.1 vises der en oversigt over de kontroller, der har
resulteret i en indskærpelse, et påbud eller en politianmel-
delse, efterfulgt af tabel 5.3.2 og 5.3.3, med en oversigt over,
hvilke overtrædelser, der er sanktioneret for hhv. grise og
kvæg. Særligt for overtrædelser vedrørende slagmærker,
som anført i tabel 5.3.2, er det i denne sammenhæng ikke
et udtryk for, at det er konstateret at være sket på slagte-
riet. Disse sager er politianmeldt til videre efterforskning,
da Fødevarestyrelsen ikke har kunnet placere ansvaret i de
pågældende sager. Det samlede overblik over overtrædel-
ser for alle dyrearter fremgår af Bilag 1.
Tabel 5.3.3. Oversigt over overtrædelser for kvæg på slagterier og slagtehuse, der medførte indskærpelser, påbud eller
politianmeldelser i 2024
Overtrædelsestype
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Manglende stikning og afblødning
Indskærpelse
1
1
1
1
2
Politianmeldelse
0
0
0
0
0
Tabel 5.3.1. Oversigt over totale antal kontroller med indskærpelser, påbud eller politianmeldelser givet på slagterier
og slagtehuse i 2024
Dyreart
Grise
Kvæg
Antal kontroller med en eller flere indskærpelser
18
6
Antal kontroller med en eller flere politianmeldelser
8
0
Opstaldning - arealkrav overtrådt
Opstaldning - manglende fodring
Utilstrækkelig bedøvelse
Tabel 5.3.2. Oversigt over overtrædelser for grise på slagterier og slagtehuse, der medførte indskærpelser, påbud eller
politianmeldelser i 2024
Overtrædelsestype
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Forsinket afblødning
Håndtering skader dyret/dyrene
Hårdhændet behandling
Manglende stikning og afblødning
Slagmærker
Opstaldning - manglende fodring
Indskærpelse
8
3
1
1
4
0
1
Politianmeldelse
0
0
0
0
0
8
0
I 2024 er registreret 18 kontroller på griseslagterier, der
resulterede i en eller flere indskærpelser og otte kontrol-
ler med en eller flere politianmeldelser. Overtrædelses-
typerne ”Dyrene behandles ikke forsvarligt” og ”Mang-
lende stikning/afblødning” er de to hyppigst indskærpede
områder. I 2023 var der til sammenligning 22 kontroller
med en eller flere indskærpelser og tre kontroller med en
eller flere politianmeldelser. De otte kontroller på grise-
slagterier i 2024, hvor der blev politianmeldt vedrørte
”slagmærker”. Politianmeldelser af denne sagstype sker
typisk med henblik på efterforskning af ansvarssubjekt,
da det ikke altid kan bevises, hvornår skaden er påført og
dermed hvem, der kan holdes ansvarlig.
For kvægslagterier var der i alt seks kontroller, hvor der blev
givet en eller flere indskærpelser, hvilket er det samme antal
som i 2023. Sanktioneringen ved kontrol med dyrevelfærd
for grise og kvæg på slagterierne i 2024 vurderes derfor at
ligge på samme niveau som i de foregående år.
34
35
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0019.png
6. Fødevarestyrelsens dybdegående kontrol med
dyrevelfærd i 2024
Udover den almindelige basiskontrol sætter Fødevare-
styrelsen også fokus på særlige områder med dybdegå-
ende kontrol i form af kontrolkampagner og prioriterede
indsatser.
Nedenfor præsenteres de overordnede resultater af de
kontrolkampagner og -indsatser, der blev gennemført
i 2024.
Kampagnen viste, at der generelt var en god sammenhæng
mellem DBVI-registrering og sanktionering i både kvæg- og
fårebesætninger. Eksempelvis var sandsynligheden for
en sanktion, der vedrørte dyrevelfærdsmæssige forhold
i besætningen, dobbelt så stor i de besætninger, der
blev udpeget på baggrund af tidligere ”gule” eller ”røde”
DBVI-registreringer.
Læs mere om resultaterne for kampagnen om dyrevel-
færd i kvæg- og fårebesætninger- i slutrapporten her.
Den nærværende kampagne blev gennemført fra februar
til september 2024, og formålet var at øge dyrevelfærden
i de danske slagtegrise- og sobesætninger ved:
At øge fokus på håndtering af syge og tilskadekomne
grise gennem kontrol og vejledning.
At undersøge bestemte risikofaktorer, der kan være
forbundet med manglende eller ikke-korrekt behand-
ling af syge- og tilskadekomne søer og slagtegrise.
Det kunne eksempelvis være optegnelser, lidelser,
tidsinterval siden sidste dyrlægebesøg og besætnings-
størrelse.
Regelefterlevelsen i kampagnen var på 79,8 pct. og
var på samme niveau som kampagnen i 2021, hvor regel-
efterlevelsen var på 78,9 pct. For både slagtegrise- og so-
besætninger var de hyppigste overtrædelser i den aktuelle
kampagne syge eller tilskadekomne grise, som ikke havde
fået en passende behandling, konstatering af manglende
blødt i sygestien eller manglende medicinoptegnelser på
de syge og tilskadekomne grise.
Læs mere om resultaterne for kampagnen om danske slag-
tegrise- og sobesætninger i slutrapporten her.
Kampagnen, der blev gennemført i besætninger med
malkekvæg og slagtekalve i perioden 1. september til 30
november 2024, er endnu ikke endeligt afrapporteret.
Når afrapporteringen af kampagnen om malkekvæg og
slagtekalve er afsluttet, vil rapporten blive offentligjort her.
6.4 Prioriteret indsats på indfangning
af fjerkræ, fokuseret på slagtekyllinger,
forud for nationale forsendelser til slagteri
I 2024 udførte Fødevarestyrelsen en prioriteret indsats på
indfangning af fjerkræ, fokuseret på slagtekyllinger forud
for nationale forsendelser til slagteri. Der blev udført 100
kontroller. Indsatsens formål var at kontrollere indfangning,
pålæsning og slagtekyllingernes transportegnethed. Indsat-
sen fokuserede bl.a. på håndtering af dyrene, herunder indstil-
ling og brug af fangemaskine og fangernes kvalifikationer,
aflivning af kyllinger, arealkrav og frihøjde i kasserne,
udformning og vedligehold af transportkasser.
I forbindelse med de 100 kontroller, der blev udført, blev
der sanktioneret for i alt otte forhold, fordelt på syv af
kontrollerne. Det svarer til en regelefterlevelse på 92 pct.
Sanktionerne var fordelt som: To indskærpelser for mang-
lende transportegnethed, to indskærpelser vedrørende
hårdhændet håndtering, to indskærpelser om manglende
plads/areal i transportkasserne, en indskærpelse ved-
rørende manglende vedligehold af transportkasserne
samt en indskærpelse vedrørende manglende rengøring
af transportkasserne.
Fødevarestyrelsen har i 2025 planlagt følgende kontrol-
kampagner og -indsatser med fokus på dyrevelfærd:
Kontrol af malkekøernes nærmiljø (igangsat 2024)
Kontrol af slagtekalves nærmiljø
Kontrol af overbrusning og rode- og beskæftigelses-
materiale i grisebesætninger
Kontrol af velfærd hos små drøvtyggere
6.1 Kontrol af dyrevelfærd i kvæg- og fårebesæt-
ninger med udgangspunkt i DyreBaserede
VelfærdsIndikatorer (DBVI)
Formålet med denne kampagne, som blev gennem-
ført fra februar til maj 2024, var at sætte ekstra fokus på
dyrevelfærd i kvæg- og fårebesætninger ved at bruge
af DyreBaserede VelfærdsIndikatorer (DBVI) til vurdering
af dyrevelfærden i besætningerne. Ved at bruge DBVI
i kontrollen kan man se, hvordan dyrene reagerer på
deres omgivelser samtidig med, at det undersøges, om
de fysiske forhold, som dyrene holdes under, lever op til
gældende lovgivning.
En trafiklysmodel blev brugt til at angive, om besætnin-
gen, i forhold til hver enkelt DBVI, vurderes som accep-
tabel (grøn), i gråzone (gul) eller uacceptabel (rød). For
eksempel ville besætningen blive markeret rød for huld,
hvis dyrene var for magre. I så fald ville der være tale
om en overtrædelse af lovgivningen, som ville blive sank-
tioneret.
Overordnet set viste resultaterne af kampagnen en regel-
efterlevelse på 85,6 pct., hvor en stor del af sanktionerne
skyldtes manglende årligt dyrlægetilsyn i erhvervsbesæt-
ninger. Årsagen var ofte uvidenhed om denne regel, hvilket
også afspejles i resultaterne fra basiskontrollen i kvægbe-
sætninger i 2024 ovenfor.
6.2. Kontrol af håndtering af syge og
tilskadekomne grise samt fokus på sygestier
Som nævnt ovenfor, har den hyppigste årsag til sank-
tionering i grisebesætninger været overtrædelser i forbin-
delse med håndteringen af syge og tilskadekomne dyr.
Da korrekt håndtering af syge og tilskadekomne dyr er
en væsentlig forudsætning for, at dyrene i tilstrækkelig
grad beskyttes mod smerte, lidelse, angst, varige mén
og væsentlig ulempe, har Fødevarestyrelsen gennemført
flere kontrolkampagner på området, senest i 2021.
Resultater fra tidligere kampagner har vist, at det er nødven-
digt med et fortsat fokus på håndteringen af syge og
tilskadekomne dyr i grisebesætninger. Udover dialog
med branchen og Den Danske Dyrlægeforening har der
ved den gennemførte kampagne været særligt fokus på
dybdegående kontrol og vejledning om håndtering af
syge og tilskadekomne dyr.
6.3 Kontrol af håndtering af syge og
tilskadekomne dyr i kvægbesætninger
Tilsvarende grise, og alle andre dyrearter i øvrigt, er korrekt
håndtering af syge og tilskadekomne kvæg en væsentlig
forudsætning for, at dyrene i tilstrækkelig grad beskyt-
tes mod smerte, lidelse, angst, varige mén og væsentlig
ulempe. Formålet med denne kampagne var derfor at
forbedre kvægs velfærd ved et øget fokus på forebyggelse
og behandling af syge og tilskadekomne kvæg. Derudover
havde kampagnen til formål at skærpe fokus på vigtighe-
den af, at besætningsejer og besætningsdyrlæge arbejder
målrettet sammen om at løse problemerne, når der er syge
og tilskadekomne kvæg i besætningen.
36
37
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 535: Dyrevelfærdsrapporten 2025, fra fødevareministeren
3048081_0020.png
Billedkilder
Billeder af dyr på side 1, 11, 15, 16, 17 og 33 er fra en
besætning med i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke.
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31 - 33
2600 Glostrup
Tlf.: 72 27 69 00
fvst.dk/kontakt
www.fvst.dk
ISBN: 978-87-93147-69-0 1. udgave. Juni 2025