Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
3044496_0001.png
Teknisk gennemgang
- Orientering om afgørelse i Skærbæksagen
- Manglende fastsættelse af miljøkvalitetskrav
- Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske
kystvande
Miljø- og Fødevareudvalget
19. juni 2025
Vicedirektør Isabelle Navarro
Vinten, Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0002.png
Dagsorden
1. Introduktion og baggrund
2. Orientering om afgørelse i Skærbæksagen
3. Redegørelse for problemstillingen om manglende miljøkvalitetskrav
4. Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske kystvande og territorialfarvande
5. Spørgsmål
2 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0003.png
2. Orientering om afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet i Skærbækværksagen
Miljø- og Fødevareklagenævnet har den 11. juni 2025 truffet afgørelse om Skærbækværkets miljøgodkendelse til
udledning af renset spildevand til Kolding Fjord.
I sagen har klager navnlig anført, at enhver tilledning af en række metaller, hvor miljøkvalitetskravet i forvejen er
overskredet i recipienten, ikke kan accepteres, og en række af de anvendte fremgangsmåder fra Miljøstyrelsens
FAQ-vejledning er i strid med vandrammedirektivet og kan derfor ikke anvendes.
Det er Miljø- og Ligestillingsministeriets forståelse, at afgørelsen forholder sig til ministeriets forståelse af
Horsens-sagen fra 2023, der medførte, at Miljøstyrelsen suspenderede dele af vejledningen til
indsatsbekendtgørelsen og dele af vejledningen til bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende
stoffer.
Sagen gav dengang Miljø- og Ligestillingsministeriet anledning til en fornyet analyse af EU-Domstolens praksis
og vandrammedirektivets forringelsesbegreb.
På den baggrund blev vejledningerne revideret med bl.a. en præcisering om, at miljømyndighederne altid skal
foretage en konkret vurdering af, om en udledning vil medføre en stigning i koncentrationen i vandområdet og
dermed udgøre en forringelse. Det blev lagt til grund, at det afgørende for denne vurdering er, om der vil ske en
stigning i koncentration af stoffet på et repræsentativt overvågningspunkt i vandområdet.
3 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0004.png
2. Orientering om afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet i Skærbækværksagen
Med Klagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 vurderes det, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har forstået
Klagenævnets afgørelse fra 2023 korrekt, og at de reviderede vejledninger fra 2024 og 2025, efter Miljø- og
Ligestillingsministeriets opfattelse, er i overensstemmelse med EU-retten.
Det følger således bl.a. af afgørelsen, at Klagenævnet ikke finder anledning til at anfægte den metode,
Miljøstyrelsen bruger til at beregne, om der er sket en stigning i koncentrationen.
Ligesom Klagenævnet herudover ikke finder grundlag for at tilsidesætte, at beregningen af
koncentrationsstigningen kan foretages ud fra repræsentative overvågningspunkter.
Den nye afgørelse ophæver Miljøstyrelsens miljøgodkendelse til Skærbækværket og hjemviser sagen til fornyet
behandling.
Baggrunden herfor er, at Miljøstyrelsen ikke har godtgjort de anvendte overvågningspunkter i den konkrete sag,
da styrelsen ikke har begrundet, hvorfor de to konkrete overvågningsstationer (ca. 600 meter og 1.000 meter fra
udledningspunktet) er repræsentative for kystvandenes tilstand i denne sag.
4 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0005.png
3. Redegørelse for problemstillingen om manglende miljøkvalitetskrav
Der kan fastsættes miljøkvalitetskrav i tre matricer: Biota (fisk eller musling), sediment (mudder, sand,
fine partikler) eller vand (fersk eller salt).
I de marine vandområder overvåges der i sediment og biota, primært af faglige årsager (hensyn til
analysetekniske årsager og stoffernes kemiske egenskaber, men også af hensyn til bevaring af ældre
tidsserier).
Det har for visse stoffer betydet, at det ikke er muligt at vurdere tilstanden, fordi overvågningen sker i
en matrice, der ikke er miljøkvalitetskrav for.
5 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0006.png
3. Redegørelse for problemstillingen om manglende miljøkvalitetskrav
Der udarbejdes kvalitetskriterier for
miljøfarlige stoffer af to grunde
-
-
Til brug for fastsættelse af vilkår i forbindelse
med udlederkrav
For at kunne fastlægge et miljøkvalitetskrav,
der bruges i vurdering af tilstanden i
vandområderne på baggrund af NOVANA
overvågningen
Uanset om et stof eller en stofgruppe har et
fastsat miljøkvalitetskrav eller kun et
kvalitetskriterie skal grænseværdien
overholdes, når der fastsættes vilkår i en
udledningstilladelse, ligesom det skal
inddrages i forbindelse med miljøvurderinger
af projekter.
6 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0007.png
3. Redegørelse for problemstillingen om manglende miljøkvalitetskrav
I 2018 udarbejdede Miljøstyrelsen en prioriteret liste med 75 miljøfarlige stoffer, som
vurderedes at mangle et miljøkvalitetskrav i biota, sediment eller vand.
Ikke alle 75 miljøfarlige stoffer er relevante for vurdering af tilstand af det marine
vandmiljø, fordi de kun overvåges i søer eller vandløb.
Der er udarbejdet kvalitetskriterier og fremsat forslag til miljøkvalitetskrav for 23 af
stofferne. I alt er der ca. 128 nye miljøkvalitetskrav i høring, der slutter den 20. juni.
21 af stofferne er ikke længere relevante at udarbejde kvalitetskriterier for -
eksempelvis fordi de er udtaget af overvågningen eller fordi stofferne indgår i andre
miljøkvalitetskrav som en del af en gruppe af miljøfarlige stoffer.
7 af stofferne er i behandling i EU med henblik på fastsættelse af krav, som kan
implementeres i Danmark.
7 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0008.png
3.
Plan for at komme i mål
Miljøstyrelsen er i gang med at udarbejde en aktuel og udtømmende liste over, hvilke
miljøfarlige forurenende stoffer, som ikke har et miljøkvalitetskrav i de matricer, der
overvåges.
Miljøstyrelsen vil derefter vurdere behovet for at udarbejde kvalitetskriterier, der kan
fastsættes efterfølgende som miljøkvalitetskrav.
Vurdering af behovet for udarbejdelse af kvalitetskriterier er en tilbagevendende
opgave, der bygger på ny viden om forekomster og stoffernes egenskaber.
8 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0009.png
4. Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske kystvande og territorial
farvande
123 målsatte kystvande (109) og territorial-
farvande (14) i Danmark.
Tilstand for
miljøfarlige stoffer i
kystvande og
territorialfarvande
God
Ikke-god
Ukendt
Kemisk tilstand
VP3
8
111
4
VP3II
3
120
0
Økologisk tilstand
VP3
82
16
11
VP3II
2
107
0
I vandområdeplanerne 2021-2027 indgik 14
prioriterede stoffer og ét nationalt specifikt
stof.
I genbesøget indgår 17 prioriterede stoffer og
14 nationalt specifikke stoffer.
Kemisk tilstand i genbesøget af vandområdeplanerne 2021-2027
9 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0010.png
4. Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske kystvande og territorial
farvande
Af de 31 miljøfarlige forurenende stoffer, som indgår i tilstandsvurderingerne for kystvande og
territorialfarvande i genbesøget, er der nye (15) eller reviderede miljøkvalitetskrav (4) for tilsammen 19
af de inkluderede stoffer og stofgrupper.
Når der fastsættes et nyt eller et revideret miljøkvalitetskrav, vil der altid være en risiko for, at
miljøkvalitetskravet overskrides i et eller flere vandområder.
Flere af stofferne er naturligt forekommende, andre har en begrænset anvendelse, mens f.eks. POP-
stoffer er helt forbudte at anvende.
Tabel 2.
Udsnit af tabel med antal vandområder med målinger og overskridelser samt andel af vandområder med overskridelser i tilstandsvurderingen
for kystvande og territorialfarvande til genbesøget vandområdeplanerne 2021-2027 (VP3 II). Tabellen er sorteret så stoffet med den højeste andel af
overskridelser er øverst.
Miljøkvalitetskrav (1)
Antal målte
Parameter (stoffer med fed indgik også i VP3)
vandområder
Arsen
Vanadium
Cadmium
Kviksølv
PCB’er
Bly
Nikkel
Chrom
Benz(a)pyren
Tributyltin (TBT)
Benz(a)anthracen
BDE’er
Antracen
Nonylphenoler
106
6
116
70
81
115
116
106
116
96
106
70
116
117
Antal vandområder
med overskridelse
Andel af vandområder
med overskridelse (%)
Overskridelser af
miljøkvalitetskrav i
Biota (B) / Sediment (S)
106
6
110
56
64
79
62
55
47
30
30
16
15
12
100
100
95
80
79
69
53
52
41
31
28
23
13
10
B/S
S
B
B
B
B
B/S
B/S
S
B/S
B/S
B
S
S
Biota/Sediment
N/N
-/R
R/R
E/-
N/-
E/E
N/N
N/N
E/R
N/N
N/N
E/-
R/R
-/E
Grundstof (2)
Grundstof (2)
Grundstof (2)
Grundstof (2)
POP-stof (3)
Grundstof (2)
Grundstof (2)
Grundstof (2)
POP-stof (3)
Forbudt i bundmaling og
træbeskyttelse
POP-stof (3)
POP-stof (3)
POP-stof (3)
Anvendelsen er begrænset (4)
eksisterende (E), nyt (N) eller
revideret (R)
Bemærkninger
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0011.png
4. Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske kystvande og territorial
farvande
I genbesøget er der især for fire stoffer konstateret
store overskridelser:
Arsen
PCB’er
Tributyltin (TBT) og
Vanadium
Ingen af de fire stoffer indgik i vandområdeplanerne
2021-2027.
Arsen
og
vanadium
er begge naturligt
forekommende metaller, hvilket vurderes at være en
væsentlig årsag til de konstaterede overskridelser.
Kortet viser modellerede baggrunds-
koncentrationer (farveskala) på baggrund af
målinger (cirkler) af arsen i vandløbssediment i
Danmark. Det foreslåede miljøkvalitetskrav er 2,2
mg/kg.
11 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
Baggrundskoncentrationer for arsen i vandløbssediment (FOREGS,
Geochemical Atlas of Europe).
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0012.png
4. Fund af miljøfarlige forurenende stoffer i danske kystvande og territorial
farvande
Anvendelse af
PCB’er
er i dag
forbudt, men de blev tidligere brugt i
blandt andet elektronisk udstyr (for
eksempel kondensatorer og
transformere), i hydrauliske væsker
og byggematerialer.
Der er i dag et generelt forbud mod
anvendelsen af
TBT
i
antibegroningsmidler. Indholdet af
TBT i muslinger er generelt faldet
markant, efter at forbuddet trådte i
kraft i 2003.
Koncentrationerne af TBT er faldende
i Øresund og Storebælt (øverst),
ligesom effekten af TBT i havsnegle
er faldende (nederst).
12 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
NOVANA rapport, 2024, DCE. Videnskabelig rapport nr. 634
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 518: Præsentation fra den teknisk gennemgang om miljøkvalitetskrav 19/6-26, fra miljøministeren
3044496_0013.png
Spørgsmål
13 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang