Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 511
Offentligt
3042710_0001.png
Dato: 11. juni 2025
Sagsnr.: 24/11139
Klagenr.: 1067695
Sagsbehandler: BBMI
AFGØRELSE FRA MILJØ- OG FØDEVAREKLAGENÆVNET
Miljø- og
Fødevareklagenævnet
Toldboden 2
8800 Viborg
OPHÆVELSE OG HJEMVISNING i sag om miljøgodkendelse af
Skærbækværkets udledning af renset spildevand til Kolding Fjord
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter miljøbeskyttel-
seslovens § 33, stk. 1, jf. § 34, stk. 5, jf. § 91, stk. 1.
1
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Miljøstyrelsens afgørelse af 3.
oktober 2024 om miljøgodkendelse af udledning af renset spildevand til
Kolding Fjord fra Skærbækværket beliggende matr.nr. 4d Skærbæk By,
Taulov og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbrin-
ges for anden administrativ myndighed, jf. § 17, stk. 1, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet
2
og gebyrbekendtgørelsens § 2, stk. 6.
3
Eventuel
retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. mil-
jøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1.
Afgørelsen er truffet af nævnet, jf. § 1 i lov om Miljø- og Fødevareklage-
nævnet, der i overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1,
har behandlet sagen i nævnets afdeling 5, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Tlf.: 72 40 56 00
CVR-nr.: 37795526
Nævnets e-mail:
[email protected]
www.naevneneshus.dk
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024 om miljøbeskyttelse.
Lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet som senest ændret ved
lov nr. 640 af 11. juni 2024 om ændring af lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet mv.
3
Bekendtgørelse nr. 132 af 30. januar 2017 om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fø-
devareklagenævnet mv.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0002.png
1. Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Afgørelsen er den 31. oktober 2024 påklaget til Miljø- og Fødevareklage-
nævnet af Danmarks Naturfredningsforening.
Klager har navnlig anført, at
-
-
enhver tilledning af en række metaller, hvor miljøkvalitetskravet i
forvejen er overskredet i recipienten, ikke kan accepteres, og
en række af de anvendte fremgangsmåder fra Miljøstyrelsens FAQ-
vejledning er i strid med vandrammedirektivet og kan derfor ikke
anvendes i den konkrete sag.
Klagepunkterne er nærmere uddybet i afsnit 2.3.
2. Sagens oplysninger
2.1 Natur- og planforhold
Sagen omhandler Skærbækværkets udledning af renset spildevand til kyst-
vand nr. 125 Kolding Fjord, ydre. Kystvandet ligger øst for kystvand nr.
124 Kolding Fjord, indre og vest for kystvand nr. 231 Lillebælt, Snævrin-
gen.
Det fremgår af bilag 1 til miljømålsbekendtgørelsen,
4
jf. bekendtgørelsens
§ 3, nr. 1, at de tre kystvande er målsat til god økologisk og kemisk tilstand.
Videre fremgår det af MiljøGIS for offentliggørelse af vandområdeplaner
2021-2027,
5
at den kemiske tilstand for Kolding Fjord, ydre er ikke-god,
hvilket ifølge Vandplandata
6
skyldes for høje koncentrationer af antracen
i sediment. Tilstanden for nationalt specifikke stoffer er god, men vurde-
ringen er ifølge Vandplandata alene baseret på målinger af methylnaphtha-
lener.
Det fremgår endvidere, at den kemiske tilstand for Kolding Fjord, indre, er
ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentrationer af antracen og
nonylphenoler i sediment. Tilstanden for nationalt specifikke stoffer er
ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentrationer af methylnaphthalener i
sediment.
Derudover fremgår det, at den kemiske tilstand for Lillebælt, Snævringen,
er ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentrationer af cadmium og bly i
biota. Tilstanden for nationalt specifikke stoffer er god, men vurderingen
er ifølge Vandplandata alene baseret på målinger af methylnaphthalener.
4
Bekendtgørelse nr. 819 af 15. juni 2023 om miljømål for overfladevandområder og grundvands-
forekomster.
5
Se link til Miljøgis for offentliggørelse af vandområdeplaner 2021-2027:
https://mil-
joegis.mim.dk/spatialmap?profile=vandrammedirektiv3-2022.
6
Se link til Vandplandata:
https://vandplandata.dk/vp3endelig2022/vandomraade.
Side 2 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0003.png
Desuden fremgår det af MiljøGIS for høring af genbesøg af vandområde-
planer 2021-2027,
7
at den kemiske tilstand for Kolding Fjord, ydre er ikke-
god, hvilket ifølge Vandplandata (genbesøg af vandområdeplanerne)
8
skyldes for høje koncentrationer af cadmium og bly i biota. Tilstanden for
nationalt specifikke stoffer er ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentra-
tioner af arsen i biota.
Det fremgår endvidere, at den kemiske tilstand for Kolding Fjord, indre, er
ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentrationer af tributyltin i biota og
sediment, cadmium i biota, benz(a)pyren i sediment og nikkel i sediment.
Tilstanden for nationalt specifikke stoffer er ikke-god, hvilket skyldes for
høje koncentrationer af arsen i biota og sediment og krom i sediment.
Derudover fremgår det, at den kemiske tilstand for Lillebælt, Snævringen,
er ikke-god, hvilket skyldes for høje koncentrationer af cadmium og bly i
biota. Tilstanden for nationalt specifikke stoffer er ikke-god, hvilket skyl-
des for høje koncentrationer af arsen i biota.
2.2 Den påklagede afgørelse
Miljøstyrelsen har den 3. oktober 2024 meddelt miljøgodkendelse til kraft-
varmeværket Skærbækværket for så vidt angår udledning af renset spilde-
vand til Kolding Fjord. Miljøgodkendelsen er meddelt med hjemmel i mil-
jøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, jf. § 34, stk. 5.
Spildevandet er røggaskondensatvand fra fyring med biomasse, herunder
kedelvand og kølevand. Miljøstyrelsen har vurderet, at spildevandet inde-
holder stofferne arsen, bly, cadmium, kobber, kobolt, krom, kviksølv, mo-
lybdæn, nikkel, sølv, tallium og zink og har derfor fastsat udlederkrav (krav
til maksimumkoncentrationer og middelværdier) for disse stoffer. Udled-
ningspunktet ligger umiddelbart sydøst for kraftvarmeværket.
Udlederkravene for kobber, kobolt, kviksølv, molybdæn, sølv, tallium og
zink overskrider miljøkvalitetskravene for disse stoffer i vand, hvorfor
Miljøstyrelsen har udpeget blandingszoner i en udstrækning på 3 m fra ud-
ledningspunktet (35 m for så vidt angår tallium).
Miljøstyrelsen har foretaget en samlet vurdering af, hvilke krav der er eller
kan være overskredet for relevante stoffer i vand, sediment og biota i for-
vejen i de tre kystvande. Vurderingen er gengivet i skemaet nedenfor:
7
Se link til MiljøGIS for høring af genbesøg af vandområdeplaner 2021-2027:
https://mil-
joegis.mim.dk/spatialmap?profile=vandrammedirektiv3genbesoeg2024.
8
Se link til Vandplandata (genbesøg af vandområdeplanerne):
https://vandplandata.dk/vp3genbe-
soeg2024/vandomraade.
Side 3 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0004.png
Stof
Antracen i sediment
Arsen i vand
Arsen i biota
Arsen i sediment
Bly i biota
Cadmium i biota
Krom i biota
Krom i sediment
Kviksølv i biota
Methylnaphthalener i sediment
Nonylphenoler i sediment
Nikkel i sediment
Sølv i sediment
Zink i vand
Miljøkvalitetskrav/miljøkvalitetskri-
terie
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskriterie
Miljøkvalitetskriterie
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskriterie
Miljøkvalitetskriterie
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskriterie
Miljøkvalitetskrav
Miljøkvalitetskrav
Miljøstyrelsen har på denne baggrund fundet det relevant at vurdere på-
virkningen af Kolding Fjord, ydre, og de to tilstødende kystvande, særligt
for så vidt angår kviksølv, bly, cadmium, krom, arsen, nikkel, sølv og zink.
Vurderingen er foretaget med udgangspunkt i Miljøstyrelsens FAQ-vejled-
ning,
9
hvorefter styrelsen har vurderet, om de syv metaller dels vil kunne
medføre uacceptable stigninger i koncentrationen i vand, biota og sedi-
ment, dels hvorvidt en stigning af det pågældende stof vil kunne medføre
en målbar stigning i et repræsentativt overvågningspunkt.
2.2.1 Vandfasen
I forhold til vandfasen har Miljøstyrelsen bemærket, at bly, cadmium, nik-
kel og arsen udledes med en koncentration lavere end miljøkvalitetskravet,
hvorfor disse ikke udgør et problem.
Ifølge Miljøstyrelsen vil den resulterende koncentration uden for en blan-
dingszone på 3 m desuden overholde miljøkvalitetskravet for så vidt angår
kviksølv, krom og sølv.
I forhold til zink har Miljøstyrelsen vurderet, at det generelle miljøkvali-
tetskrav for vand i forvejen er overholdt i de tre omhandlede kystvande,
men at maksimumkoncentrationen er overskredet. Styrelsen har herefter
vurderet påvirkningen fra udledningen af zink efter FAQ-vejledningens
svar på spørgsmål 43 (FAQ 43, del I), hvorefter der ifølge styrelsen mak-
simalt kan tillades en koncentrationsstigning på 5 % af værdien af stoffets
generelle miljøkvalitetskrav beregnet i randen af blandingszonen. Styrel-
sen har herefter beregnet, at koncentrationen af zink i randen af blandings-
zonen stiger med 4,9 % af værdien af det generelle miljøkvalitetskrav for
zink.
9
Vejledning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer til overfladevand
og havområder med ofte stillede spørgsmål og svar, offentliggjort 11. marts 2024. Miljøministeriet.
Side 4 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
Miljøstyrelsen har herefter ligeledes i henhold til FAQ-vejledningens svar
på spørgsmål 43 (FAQ 43) beregnet, at der ikke vil ske en målbar stigning
i et repræsentativt overvågningspunkt ca. 600 m fra udledningspunktet.
Der er tale om vandkemistation 95260005 Kolding Fjord (19712-1997),
hvor der hovedsageligt har været overvågning af næringsstoffer. Der er
ikke foretaget målinger i vandkemistationen siden 1997. Styrelsen har ved
vurderingen anvendt samme metode, som anvendes ved klassificering af
tilstanden af miljøfarlige forurenende stoffer i vandområderne i forbindelse
med vandområdeplanerne. I denne klassificering foretages der en afrun-
ding af måledata til det sidste betydende ciffer i stoffets miljøkvalitetskrav
(uden tilføjet naturlig baggrundskoncentration).
2.2.2 Biota
Miljøstyrelsen har bemærket, at det generelle miljøkvalitetskrav for cad-
mium, bly og krom i vand er overholdt i det modtagende kystvand, og at
dette fortsat vil gælde i enten udledningspunktet eller uden for en blan-
dingszone på 3 m. Styrelsen har derfor med henvisning til FAQ-vejlednin-
gens svar på spørgsmål 33 (FAQ 33) vurderet, at der er en tilstrækkelig
sikring af overholdelse af miljøkvalitetskravene for disse stoffer i biota,
idet der ved fastsættelse af de generelle kvalitetskrav for vand skal tages
hensyn til beskyttelse mod sekundær forgiftning af biota. Styrelsen har
endvidere med henvisning til FAQ-vejledningens svar på spørgsmål 43
(FAQ 43) vurderet, at udledningen af arsen ikke vil påvirke biota, selvom
miljøkvalitetskravet for arsen i vand i forvejen er overskredet, idet udle-
derkravet for arsen er under miljøkvalitetskravet.
For så vidt angår kviksølv har Miljøstyrelsen bemærket, at der ikke er et
generelt miljøkvalitetskrav for kviksølv i vand, som kan inddrages ved vur-
deringen af udledningens påvirkning af biota. Miljøstyrelsen har i stedet
foretaget en supplerende vurdering efter FAQ-vejledningens svar på
spørgsmål 46 (FAQ 46) og konkluderet, at der ikke vil ske en væsentlig
stigning af kviksølv i biota, og at udledningen af kviksølv ikke vil være til
hinder for målopfyldelse i de tre kystvande. Styrelsen har ved vurderingen
bl.a. lagt vægt på, at der ikke sker en målbar stigning i koncentrationen af
kviksølv i vand i et repræsentativt overvågningspunkt ca. 600 m fra udled-
ningspunktet.
Derudover har Miljøstyrelsen bemærket, at der ikke er fastsat miljøkvali-
tetskrav eller miljøkvalitetskriterier for kobber, kobolt, sølv, molybdæn,
zink og nikkel i biota, men at det generelle miljøkvalitetskrav for disse
stoffer i vand er overholdt uden for en blandingszone på 3 m (35 m for
tallium) eller allerede i udledningspunktet, hvorfor der er sikret en beskyt-
telse mod sekundær forgiftning af biota.
2.2.3 Sediment
Side 5 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0006.png
Miljøstyrelsen har foretaget en række beregninger for at vurdere, hvorvidt
der sker en væsentlig stigning i koncentrationen af en række stoffer i sedi-
ment. Miljøstyrelsen har ved beregningerne antaget, at den samlede stof-
mængde spredes inden for 400 m fra udledningspunktet.
Miljøstyrelsen har vurderet påvirkningen af kystvandene i forhold til krom,
nikkel og arsen efter FAQ-vejledningens svar på spørgsmål 43 (FAQ 43,
del III), da miljøkvalitetskriterierne for disse stoffer i sediment i forvejen
er overskredet. Herefter må udledningen ifølge styrelsen maksimalt med-
føre en gennemsnitlig årlig stigning i koncentrationen af stoffet i sediment
på 1 % af værdien for miljøkvalitetskriteriet for stoffet i sediment. Ifølge
styrelsens beregninger stiger koncentrationen af krom i sediment med 0,56
% af miljøkvalitetskriteriet, nikkel med 0,93 % og arsen med 0,71 % inden
for en radius af 400 m fra udledningspunktet. Styrelsen har fremhævet, at
stigningerne er under 1 % af miljøkvalitetskriterierne og har på den bag-
grund vurderet, at udledningen er ubetydelig og ikke vil medføre en væ-
sentlig stigning i koncentrationen af krom, nikkel og arsen i sediment.
Da miljøkvalitetskravene for bly og cadmium i sediment ikke er overskre-
det i forvejen, har Miljøstyrelsen vurderet ud fra FAQ-vejledningens svar
på spørgsmål 51 (FAQ 51), at udledningen maksimalt må medføre en gen-
nemsnitlig årlig stigning af koncentrationen af stoffet i sediment på 5 % af
miljøkvalitetskravet for stoffet i sediment. Ifølge styrelsens beregninger
stiger koncentrationen af bly i sediment med 0,01 % af miljøkvalitetskravet
og cadmium med 0,15 % inden for en radius af 400 m fra udledningspunk-
tet. Styrelsen har fremhævet, at stigningerne er under 1 % af miljøkvali-
tetskravene, og styrelsen har herefter vurderet, at udledningen er ubetyde-
lig og ikke vil medføre en væsentlig stigning i koncentrationen af bly og
cadmium i sediment.
For sølv findes der ifølge Miljøstyrelsen begrænset viden om eksisterende
forhold i sediment i marine områder, hvorfor styrelsen har antaget, at der i
forvejen er overskridelser af miljøkvalitetskravet for sølv i sediment. Kon-
centrationen af sølv i sediment stiger ifølge styrelsen med 0,56 % af mil-
jøkvalitetskravet inden for en radius af 400 m fra udledningspunktet. Sty-
relsen har fremhævet, at stigningen er under 1 % af miljøkvalitetskravet,
og styrelsen har herefter vurderet, at udledningen er ubetydelig og ikke vil
medføre en væsentlig stigning i koncentrationen af sølv i sediment.
I forhold til kviksølv har Miljøstyrelsen beregnet, at koncentrationen i se-
diment stiger med 0,7 % af ERL-værdien
10
oplyst af OSPARCOM
11
og
0,01 % af PNEC-værdien
12
oplyst af ECHA
13
inden for en radius af 400 m
fra udledningspunktet. Styrelsen har fremhævet, at stigningerne er under 1
10
11
Den nedre grænse for effekt (Effect Range Low).
OSPAR-kommissionen, der er nedsat i medfør af konvention af 22. september 1992 om beskyt-
telse af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav (Oslo- og Pariskonventionen, OSPAR).
12
Den estimerede nul-effektkoncentration for stoffet (predicted no effect concentration).
13
Det Europæiske Kemikalieagentur (European Chemicals Agency).
Side 6 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
% af begge værdier, og styrelsen har vurderet, at udledningen er ubetydelig
og ikke vil medføre en væsentlig stigning i koncentrationen af kviksølv i
sediment.
Miljøstyrelsen har beregnet en stigning i koncentrationen af kobber på 0,01
%, kobolt på 0,29 %, molybdæn på 0,02 % og zink på 0,47 % af stoffernes
PNEC-værdier oplyst af ECHA inden for en radius af 400 m fra udled-
ningspunktet. Styrelsen har fremhævet, at stigningerne er under 1 % af
PNEC-værdierne, og styrelsen har vurderet, at udledningen er ubetydelig
og ikke vil medføre en væsentlig stigning i koncentrationen af kobber, ko-
bolt, molybdæn og zink.
I forhold til tallium har Miljøstyrelsen anført, at der ikke findes et miljø-
kvalitetskrav, miljøkvalitetskriterie eller en PNEC-værdi fra ECHA for tal-
lium i sediment, men at ECHA har beskrevet, at der ikke er risiko for sedi-
ment i forhold til tallium.
Derudover har Miljøstyrelsen for alle stoffer bemærket, at udledningen i
sig selv (uden inddragelse af den i forvejen forekommende koncentration)
ikke vil medføre overskridelser af stoffernes respektive grænseværdier i
sediment i de tre kystvande.
I tilfælde, hvor miljøkvalitetskrav eller miljøkvalitetskriterier for stoffer i
sediment er overskredet, følger det af FAQ-vejledningens svar på spørgs-
mål 43 (FAQ 43), at der ikke må tillades udledninger, der medfører, at en
beregnet stigning i koncentrationen vil være målbar ved en repræsentativ
målestation. Dette gælder ifølge styrelsen for arsen, krom og nikkel. Sty-
relsen har desuden foretaget en vurdering af målbarhed for sølv og kvik-
sølv. Som repræsentativt overvågningspunkt har styrelsen valgt den nær-
meste eksisterende overvågningsstation for miljøfremmede stoffer i sedi-
ment, VEJKOLF5001, der ligger ca. 1 km væk fra udledningspunktet. Sty-
relsen har konkret valgt at beregne koncentrationsstigningerne i en afstand
på 600 m fra udledningspunktet, idet det ifølge styrelsen kan lægges til
grund, at koncentrationsstigningerne ikke vil være målbar i det repræsen-
tative overvågningspunkt, hvis stigningerne ikke er målbare 600 m væk fra
udledningspunktet. Styrelsen har ud fra beregningerne herefter vurderet, at
der ikke vil ske nogen målbare stigninger i koncentrationen af stofferne i
sediment i det repræsentative overvågningspunkt. Styrelsen har ved vurde-
ringen anvendt samme afrundingsmetode, som anvendes ved klassificering
af tilstanden af miljøfarlige forurenende stoffer i vandområderne i forbin-
delse med vandområdeplanerne. I denne klassificering foretages der en af-
runding af måledata til det sidste betydende ciffer i stoffets miljøkvalitets-
krav (uden tilføjet naturlig baggrundskoncentration).
2.3 Klagens indhold
Klager har påpeget, at der allerede er flere overskridelser af miljøkvalitets-
krav og miljøkvalitetskriterier for en række stoffer i vand, biota og sedi-
ment i de tre kystvande. Efter klagers opfattelse medfører dette, at enhver
Side 7 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0008.png
mertilledning af de pågældende stoffer ikke kan accepteres, idet det vil
hindre målopfyldelse.
Klager har derudover anført, at Miljøstyrelsens FAQ-vejledning, som mil-
jøgodkendelsen er baseret på, på flere punkter er i strid med vandramme-
direktivet
14
og direktivet om miljøkvalitetskrav
15
samt EU-Domstolens
praksis.
Klager har hertil for det første anført, at det ikke er muligt at udpege blan-
dingszoner i et vandområde, der i forvejen indeholder for høje koncentra-
tioner af miljøfarlige forurenende stoffer, idet fortynding med det omgi-
vende vand i sådanne tilfælde ikke er en mulighed. Desuden vil koncentra-
tionen af stoffer, der ophobes i sediment eller biota, ifølge klager øges på
sigt.
Efter klagers opfattelse er det endvidere i strid med direktivet om miljø-
kvalitetskrav, at Miljøstyrelsen i henhold til FAQ-vejledningens svar på
spørgsmål 43 (FAQ 43), tillader en overskridelse på op til 5 % af det ge-
nerelle miljøkvalitetskrav i blandingszonens rand, idet artikel 4 stk. 1, i
direktivet om miljøkvalitetskrav alene tillader en overskridelse af miljø-
kvalitetskravene inden for blandingszonen.
Ifølge klager er det herudover i strid med miljømyndighedens forpligtelse
til at sikre, at koncentrationer ikke stiger ved akkumulering i sediment og
biota samt Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar
2023
16
, at Miljøstyrelsen med henvisning til FAQ-vejledningens svar på
spørgsmål 43 (FAQ 43, del III), tillader en gennemsnitlig årlig stigning i
koncentrationen af et stof i sediment på op til 1 % af miljøkvalitetskravet,
hvis miljøkvalitetskravet for stoffet i sediment i forvejen er overskredet.
Klager har hertil anført, at de anvendte ”bagatelgrænser” på 1 % og 5 % i
FAQ-vejledningen er en ren dansk opfindelse, som ikke har støtte i hver-
ken vandrammedirektivet, vejledninger fra EU eller EU-Domstolens prak-
sis.
Desuden har klager anført, at Miljøstyrelsens anvendelse af den nærmeste
Novana-station, der ligger ca. 1 km væk fra udledningspunktet, som repræ-
sentativt overvågningspunkt er kontroversiel, idet det resulterer i en meget
stor blandingszone. Klager påpeger endvidere, at det er problematisk, at
den teoretiske målbarhed er afhængig af analysemetoders detektionsgræn-
ser, og at metoden ikke sikrer mod akkumulering i f.eks. sediment. Ifølge
klager stemmer denne metode ikke overens med vandrammedirektivet,
hvor udvælgelsen af repræsentative målepunkter kræver et omfattende
14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger.
15
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitets-
krav inden for vandpolitikken, der er ændret ved Europa-Parlamentets og rådets direktiv
2013/39/EU af 12. august 2013 om ændring af direktiv 2000/60/EF og 2008/105/EF for så vidt
angår prioriterede stoffer inden for vandpolitikken.
16
22/02461.
Side 8 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0009.png
analyseprogram, som tager højde for årstidsvariation, hydraulisk, naturlig
og menneskelig påvirkning. Efter klagers opfattelse følger det heraf, at der
skal foretages mange konkrete analyser i vandområdet, og at de forskellige
miljøfarlige stoffer kan få tildelt forskellige repræsentative overvågnings-
punkter ud fra de konstaterede koncentrationer.
Klager har vedlagt to notater som bilag til klagen.
17
2.4 Miljøstyrelsens bemærkninger til klagen
Miljøstyrelsen har den 17. december 2024 i bemærkninger til klagen navn-
lig henvist til fire notater udarbejdet af styrelsen, der omhandler styrelsens
fortolkning af reglerne i vandrammedirektivet og direktivet om miljøkva-
litetskrav.
I forhold til klagepunktet om, at det er ulovligt at tillade enhver mertilled-
ning af et stof til et vandområde, hvor et miljøkvalitetskrav eller miljøkva-
litetskriterie for stoffet i forvejen er overskredet, har Miljøstyrelsen navnlig
bemærket, at det afgørende er, hvorvidt mertilledningen medfører en stig-
ning i koncentrationen af det pågældende stof.
Dernæst har Miljøstyrelsen bemærket, at det efter styrelsens opfattelse er
muligt at udpege en blandingszone i et vandområde, hvor grænseværdien
for et bestemt stof i forvejen er overskredet, så længe det ikke påvirker det
øvrige vandområdes opfyldelse af miljøkvalitetskravene. I den forbindelse
har styrelsen bl.a. fremhævet, at denne fortolkning ikke er i strid med ord-
lyden af artikel 4 i direktivet om miljøkvalitetskrav, og at EU-Domstolen i
øvrigt ikke har taget stilling til spørgsmålet. Ydermere har styrelsen be-
mærket, at styrelsens fortolkning ikke er i strid med EU-Kommissionens
tekniske baggrundsdokument,
18
der blev udarbejdet samtidigt med EU-
Kommissionens offentliggørelse af de tekniske retningslinjer for udpeg-
ning af blandingszoner.
19
Miljøstyrelsen har til klagepunktet om ophobning af stoffer i sediment be-
mærket, at det følger af § 6, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelse om krav til ud-
ledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer, overgangsvande,
kystvande og havområder,
20
at miljømyndigheden skal fastsætte vilkår, der
sikrer, at koncentrationen for stoffer, der har tendens til at blive akkumu-
leret i sediment eller biota, ikke stiger i væsentlig grad i sedimenter eller
relevant biota. Bestemmelsen er ifølge styrelsen en del af gennemførelsen
17
“Nogle kritiske bemærkninger til FAQ-vejledningen”, 8. juni 2024, professor emerita Ellen Mar-
grethe Basse og ”Nogle kritiske bemærkninger til FAQ-vejledningen”, 22. oktober 2024, professor
emerita Ellen Margrethe Basse.
18
Technical Background Document on Identification of Mixing Zones (CIS-WFD 2010a), decem-
ber 2010, s. 4.
19
Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner i henhold til art. 4, stk. 4, i direktiv
2008/105/EF 22. december 2010 K(2010) 9369 endelig.
20
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer
til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
Side 9 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
af bestemmelsen i artikel 3, stk. 6, 2. pkt., i direktivet om miljøkvalitets-
krav. Styrelsen er af den opfattelse, at det må følge af bestemmelsen, at der
må udledes de nævnte stoffer, så længe det ikke medfører en
væsentlig
ak-
kumulering af stofferne i sediment.
3. Miljø- og Fødevareklagenævnets bemærkninger og afgørelse
Følgende medlemmer af Miljø- og Fødevareklagenævnet har deltaget i sa-
gens behandling: Birgitte Egelund Olsen (formand), landsdommerne Olaf
Tingleff og Helle Krogager Rasmussen og de sagkyndige medlemmer Lis-
beth Jess Plesner og Karen Timmermann.
3.1 Miljø- og Fødevareklagenævnets prøvelse
Det fremgår af § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om Miljø- og Fødevareklagenæv-
net, at nævnet kan begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de forhold, der
er klaget over.
Det følger endvidere af § 11, stk. 2, i lov om Miljø- og Fødevareklagenæv-
net, at nævnet kan begrænse sin prøvelse til de væsentligste forhold.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i denne klagesag alene fundet anled-
ning til at behandle spørgsmålet om, hvorvidt udledningen medfører en
forringelse af kystvandenes tilstand.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke taget stilling til sagens øvrige kla-
gepunkter, jf. herved § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet. Næv-
net har dog fundet anledning til at anføre en række forhold, som Miljøsty-
relsen vil skulle tage i betragtning i forbindelse med en fornyet behandling
af sagen, se nærmere i afsnit 3.3.
3.2 Miljø- og Fødevareklagenævnets bemærkninger
3.2.1 Indledende om vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitets-
krav
Vandrammedirektivet opstiller og fastlægger rammer for planlægning og
gennemførelse af tiltag og overvågning af vandmiljøet i EU’s medlemssta-
ter. Direktivet forpligter medlemsstaterne til at sikre, at overfladevandom-
råder og grundvandsforekomster opnår god tilstand senest i 2027. For at
være i god tilstand skal overfladevandområderne både være i god kemisk
tilstand og god økologisk tilstand. God kemisk tilstand refererer til, at
vandområderne skal opfylde fastsatte kvalitetskrav for en række forure-
nende stoffer.
Direktivet om miljøkvalitetskrav, der er et datterdirektiv til vandrammedi-
rektivet, fastsætter miljøkvalitetskrav for forekomsten af visse stoffer eller
grupper af stoffer i overfladevand identificeret som prioriterede forure-
nende stoffer som følge af den væsentlige risiko, de udgør for eller via
vandmiljøet.
Side 10 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0011.png
EU-Domstolen har i flere domme, men særligt i Weser-dommen,
21
Land
Nordrhein-Westfalen-dommen
22
og Association France Nature Environne-
ment-dommen,
23
fortolket vandrammedirektivet.
Vandrammedirektivets bestemmelser er i dansk lovgivning bl.a. imple-
menteret i indsatsbekendtgørelsen.
24
Det fremgår af indsatsbekendtgørel-
sens § 8, stk. 2, at myndigheden kun kan træffe en afgørelse, der indebærer
en direkte eller indirekte påvirkning af et vandområde eller en grundvands-
forekomst, hvor miljømålet er opfyldt, hvis afgørelsen ikke medfører en
forringelse af vandområdets eller grundvandsforekomstens tilstand. Det
fremgår endvidere af bestemmelsens stk. 3, at myndigheden kun kan træffe
en afgørelse, der indebærer en direkte eller indirekte påvirkning af et vand-
område eller en grundvandsforekomst, hvor miljømålet ikke er opfyldt,
hvis afgørelsen ikke vil kunne medføre en forringelse af vandområdets el-
ler grundvandforekomstens tilstand, og ikke vil kunne hindre opfyldelse af
det fastlagte miljømål, herunder gennem de i indsatsprogrammet fastlagte
foranstaltninger.
Direktivet om miljøkvalitetskrav er bl.a. implementeret i bekendtgørelse
om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer, over-
gangsvande, kystvande og havområder.
25
3.2.2 Om udledningen medfører en forringelse af kystvandenes tilstand
Klager har anført, at der allerede er flere overskridelser af de relevante
grænseværdier for en række stoffer i vand, biota og sediment i de tre kyst-
vande, hvorfor enhver yderligere udledning af disse stoffer er i strid med
vandrammedirektivet. Klager har i den forbindelse anfægtet Miljøstyrel-
sens anvendelse af repræsentative overvågningspunkter til at vurdere, om
der vil ske en beregnet, målbar forringelse af kvalitetselementer, idet sty-
relsen har anvendt det nærmeste Novana-målepunkt, som ligger ca. 1 km
væk fra udledningspunktet. Ifølge klager stemmer denne metode ikke
overens med vandrammedirektivet, hvor udvælgelsen af repræsentative
målepunkter kræver et omfattende analyseprogram, som tager højde for
årstidsvariation, hydraulisk, naturlig og menneskelig påvirkning.
Miljøstyrelsen har til klagepunktet bemærket, at en udledning ikke udgør
en forringelse af et vandområdes tilstand, hvis der ikke sker en stigning i
koncentrationen af stoffer, der allerede overskrider deres relevante græn-
seværdier. Ifølge styrelsens vejledning til indsatsbekendtgørelsen antager
styrelsen, at der sker en stigning i koncentrationen, hvis stigningen vil
21
22
23
24
25
EU-Domstolens dom af 1. juli 2015 i sag C-461/13, Weser.
EU-Domstolens dom af 28. maj 2020, sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen.
EU-Domstolens dom af 5. maj 2022, sag C-525/20, Association France Nature Environnement.
Bekendtgørelse nr. 797 af 13. juni 2023 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer
til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
Side 11 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0012.png
kunne påvises ud fra et repræsentativt overvågningspunkt i det berørte
vandområde eller tilstødende vandområder.
26
I den påklagede afgørelse har Miljøstyrelsen ved vurderingen af, om der
vil ske en stigning i koncentrationen, og dermed en forringelse i relation til
såvel vandfasen som sediment, lagt vægt på, hvorvidt den beregnede kon-
centrationsstigning på to anvendte repræsentative overvågningspunkter
medfører en stigning i den nuværende koncentration på det sidst betydende
ciffer i stoffets relevante grænseværdi. Det medfører ifølge styrelsen, at der
i nærværende sag ved en efterfølgende afrunding af den beregnede kon-
centration i overensstemmelse med den afrundingsmetode, som er beskre-
vet i bilag 4 i retningslinjerne for udarbejdelse af vandområdeplanerne
2021-2027,
27
ikke sker en stigning i forhold til den nuværende koncentra-
tion.
Miljø- og Fødevareklagenævnet forstår vandrammedirektivet og EU-Dom-
stolens dom i sag C-461/13, Weser, således, at en myndighed er forpligtet
til at nægte at godkende et projekt, såfremt det kan medføre en forringelse
af tilstanden for et vandområde.
28
Efter nævnets opfattelse følger det end-
videre af EU-Domstolens dom i sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen,
at en forringelse af tilstanden i forhold til forurenende stoffer skal forstås
således, at når den relevante grænseværdi for et stof allerede er overskre-
det, er det afgørende, hvorvidt tilledningen forventes at medføre en stig-
ning i koncentrationen af det pågældende stof.
29
Nævnet forstår desuden
dommen således, at når en relevant grænseværdi er overskredet i blot et
enkelt overvågningspunkt, er der tale om en forringelse af tilstanden.
30
Derudover forstår Miljø- og Fødevareklagenævnet EU-Domstolens dom i
sag C-525/20, Association France Nature Environnement, således, at en
myndighed ikke har mulighed for, når den vurderer, om et projekt udgør
en forringelse, ikke at tage hensyn til midlertidige kortsigtede virkninger,
som er uden langsigtede konsekvenser, medmindre det er åbenbart, at så-
danne virkninger efter deres art kun har en ringe indvirkning på tilstanden
i det omhandlede vandområde, og at de ikke kan medføre forringelse af
vandområdet. Hvis myndigheden fastslår, at det kan medføre en sådan for-
ringelse, kan projektet, selv om denne forringelse er af midlertidig karak-
ter, kun godkendes, hvis betingelserne i direktivets undtagelsesbestem-
melse i artikel 4, stk. 7, er opfyldt.
31
26
Vejledning nr. 9210 af 18. april 2024 til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområ-
dedistrikter, afsnit 8.3.2.
27
Retningslinjernes bilag 4, afsnit 1.3. Se link til retningslinjer for udarbejdelse af vandområdepla-
nerne 2021-2027:
https://mst.dk/media/afanmqfw/retningslinjer-for-udarbejdelse-af-vp3.pdf.
28
EU-Domstolens dom af 1. juli 2015 i sag C-461/13, Weser, præmis 51.
29
30
31
EU-Domstolens dom af 28. maj 2020, sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen, præmis 110.
EU-Domstolens dom af 28. maj 2020, sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen, præmis 118.
EU-Domstolens dom af 5. maj 2022, sag C-525/20, Association France Nature Environnement,
præmis 45.
Side 12 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0013.png
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at Generaladvokaten i sit for-
slag til afgørelse i sag C-525/20, Association France Nature Environne-
ment, har påpeget, at den vurdering, som myndigheden skal foretage i for-
bindelse med nye projekter, er af forudgående karakter og skal baseres på
forud fastlagte videnskabelige modeller.
32
Det fremgår videre, at EU-Kom-
missionen i sit skriftlige indlæg i sagen har anført, at myndigheden skal
foretage en detaljeret og begrundet undersøgelse baseret på beregninger,
modelleringsteknikker eller vurderinger, der gør det muligt at opnå et til-
strækkeligt præcist billede af projektets tidsmæssige og rumlige virkninger
på vandområdets tilstand inden gennemførelsen af projektet.
33
Videre
fremgår det af Generaladvokatens forslag til afgørelse, at der ved samme
kontrol skal tages hensyn til alle andre relevante omstændigheder, såsom
eventuelle kumulative virkninger af flere programmer eller projekter eller
det forhold, at der er flere berørte vandområder.
34
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at det ikke fremgår af vand-
rammedirektivet eller de til rammedirektivet tilknyttede retsakter, hvordan
det konkret skal vurderes, om der vil ske en stigning i koncentrationen af
et forurenende stof. Der ses heller ikke i EU-Domstolens praksis en stil-
lingtagen hertil, ligesom det ikke fremgår af vejledninger eller lignende fra
EU-Kommissionen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet konstaterer, at EU-Domstolen har anlagt
en streng fortolkning af forpligtelsen til at forebygge forringelse. Det frem-
går således af EU-Domstolens praksis, at den tærskel, over hvilken der
konstateres en tilsidesættelse af forpligtigelsen til at forebygge forringelse
af vandområdets tilstand, skal være så lav som mulig, og at enhver yderli-
gere forringelse skal undgås.
35
Forpligtelsen til at forebygge forringelse
skal efter nævnets opfattelse endvidere fortolkes i sammenhæng med di-
rektivets mål om at opnå ”god tilstand” i de relevante vandforekomster se-
nest ved udgangen af 2027. I det tilfælde, hvor den relevante grænseværdi
for et stof allerede er overskredet, taler en formålsfortolkning således for,
at der anlægges en meget restriktiv fortolkning af forpligtelsen til at sikre,
at der ikke sker en forringelse i form af en yderligere stigning i koncentra-
tionen.
32
Generaladvokatens forslag til afgørelse i sag C-525/20, Association France Nature Environne-
ment, punkt 43. Se også Generaladvokatens forslag til afgørelse i sag C-535/18, Land Nordrhein-
Westfalen, hvor det ligeledes påpeges, at vurderingen skal foretages forud for afgørelsen, punkt 46
og punkt 52.
33
Generaladvokatens forslag til afgørelse i sag C-525/20, Association France Nature Environne-
ment, punkt 44.
34
Det følger på lignende vis af ”Guidance Document No. 36 - Exemptions to the Environmental
Objectives according to Article 4(7)”, december 2017, afsnit 4 og 4.1, at der forud for godkendelse
af et projekt skal foretages en vurdering af, om et projekt udgør en forringelse for at vurdere anven-
deligheden af vandrammedirektivets artikel 4, stk. 7. Under vurderingen kan det være påkrævet, at
eksperter udfører undersøgelser og/eller at anvende modeller for at vurdere påvirkningen af kvali-
tetselementerne.
35
Association France Nature Environnement-dommen, sag C-525/20, præmis 45.
Side 13 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0014.png
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder på det foreliggende grundlag ikke
anledning til at anfægte Miljøstyrelsens tilgang, hvorefter der ved vurde-
ringen af, om der vil ske en forringelse, kan lægges vægt på, om der ud fra
en forudgående beregning vil ske en stigning i den nuværende koncentra-
tion på det sidst betydende ciffer i det pågældende stofs relevante grænse-
værdi.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i sin vurdering dels inddraget EU-
Domstolens praksis om, hvordan myndigheder generelt skal foretage vur-
deringen af, om der sker en forringelse af tilstanden, dels inddraget Gene-
raladvokatens betragtninger herom i forslag til afgørelse i sag C-525/20,
Association France Nature Environnement. Nævnet bemærker i forhold til
denne vurdering, som myndigheden skal foretage forudgående, at der gæl-
der en forpligtelse til at forebygge enhver forringelse, herunder enhver stig-
ning i koncentrationen af et forurenende stof, når stoffets grænseværdi al-
lerede er overskredet. Myndigheden skal ved vurderingen inddrage forud
fastlagte videnskabelige beregningsmetoder og modelleringsteknikker, der
i videst muligt omfang sikrer, at der ikke som følge af projektet sker en
koncentrationsstigning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har ved sin vurdering lagt vægt på, at det
må anses som en almindeligt forekommende fremgangsmåde inden for na-
turvidenskaben ved måling og angivelse af stofkoncentrationer at foretage
afrundinger af værdier. Den af styrelsen foretagne afrunding svarer til den
afrundingsmetode, der forud er fastlagt, og som anvendes ved klassifice-
ring af tilstanden af miljøfarlige forurenende stoffer i vandområderne, som
er beskrevet i bilag 4 i retningslinjerne for udarbejdelse af vandområdepla-
nerne 2021-2027,
36
og som afhænger af antallet af cifre i stoffernes rele-
vante grænseværdier. Nævnet finder således, at nævnet ikke på det forelig-
gende grundlag kan tilsidesætte den af Miljøstyrelsen anvendte afrundings-
metode, så længe det sikres, at der ved metoden også tages højde for ku-
mulative effekter.
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder herudover ikke grundlag for at til-
sidesætte Miljøstyrelsens vurdering af, at beregningen af, om der vil ske
en stigning i koncentrationen, kan foretages ud fra repræsentative overvåg-
ningspunkter. Nævnet har herved lagt vægt på, at det følger af artikel 3,
stk. 1, i direktivet om miljøkvalitetskrav, at medlemsstaterne skal anvende
miljøkvalitetskravene i overensstemmelse med de krav, som er fastlagt i
bilag I, del B, hvor det fremgår af bilagets punkt 1 og 2, at det er koncen-
trationerne ved hvert repræsentativt overvågningspunkt inden for vandom-
rådet, der ikke må overstige miljøkvalitetskravenes kravværdier. Nævnet
har derudover lagt vægt på, at dette er i overensstemmelse med EU-Dom-
stolens dom i sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen, hvor den tilsva-
36
Retningslinjernes bilag 4, afsnit 1.3. Se link til retningslinjer for udarbejdelse af vandområdepla-
nerne 2021-2027:
https://mst.dk/media/afanmqfw/retningslinjer-for-udarbejdelse-af-vp3.pdf.
Side 14 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0015.png
rende vurdering for grundvand tager udgangspunkt i de enkelte overvåg-
ningspunkter i grundvandsforekomsten.
37
Nævnet bemærker i denne sam-
menhæng, at det følger af dommen, at begrebet forringelse af tilstanden
skal forstås ens, uanset om der er tale om overfladevand eller grundvand,
og efter nævnets opfattelse er der ikke, for så vidt angår anvendelsen af
repræsentative overvågningspunkter, en relevant forskel mellem grund-
vand og overfladevand, der kan ændre herpå.
38
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder dog, at det er en forudsætning for
at anvende repræsentative overvågningspunkter til at påvise, at der ikke
sker yderligere forringelse, at det godtgøres, at de anvendte punkter er re-
præsentative for vandområdet i den konkrete sag, således at det herudfra er
muligt at opnå et tilstrækkeligt præcist billede af udledningens tidsmæssige
og rumlige virkninger på de pågældende kystvandes tilstand. Dette er efter
nævnets vurdering ikke godtgjort i den påklagede afgørelse. Nævnet har
herved lagt vægt på, at Miljøstyrelsens beregninger af koncentrationsstig-
ningerne i vand og sediment er foretaget i forhold til to overvågningsstati-
oner henholdsvis ca. 600 m (vandfasen) og 1000 m (sedimentfasen) fra
udledningspunktet, og at Miljøstyrelsen ikke har begrundet, hvorfor disse
to overvågningsstationer er repræsentative for kystvandenes tilstand. Næv-
net bemærker i denne forbindelse, at det ikke uden nærmere begrundelse
på forhånd kan antages, at de nærmest tilgængelige eksisterende overvåg-
ningsstationer er repræsentative for kystvandenes tilstand. Nævnet bemær-
ker desuden, at det er uden betydning, at der ifølge sagens oplysninger ikke
findes andre allerede eksisterende overvågningsstationer, som er nærmere
udledningspunktet. Som følge heraf finder nævnet, at den påklagede afgø-
relse lider af en retlig mangel, idet det ikke er godtgjort, at udledningen
ikke vil medføre en forringelse af kystvandenes tilstand. På denne bag-
grund ophæver og hjemviser nævnet sagen til fornyet behandling.
3.3 Miljø- og Fødevareklagenævnets øvrige bemærkninger
3.3.1 Blandingszonen for zink
Miljø- og Fødevareklagenævnet forstår klagen således, at det ifølge klager
er i strid med vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav at
udpege en blandingszone for zink i et vandområde, hvor grænseværdien
for zink i vand i forvejen er overskredet, da fortynding ikke er en mulighed.
Efter klagers opfattelse skal miljøkvalitetskrav desuden altid være over-
holdt i blandingszonens rand, og klager har i den forbindelse fremhævet
ordlyden af artikel 4, stk. 1, i direktivet om miljøkvalitetskrav, hvorefter
der ifølge klager kun kan ske overskridelse af miljøkvalitetskrav inden for
blandingszonen.
Miljøstyrelsen har til klagepunktet bemærket, at det efter styrelsens opfat-
telse er muligt at udpege en blandingszone i et vandområde, der i forvejen
37
EU-Domstolens dom af 28. maj 2020, sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen, præmis 112-
119.
38
EU-Domstolens dom af 28. maj 2020, sag C-535/18, Land Nordrhein-Westfalen, præmis 94-96.
Side 15 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0016.png
indeholder for høje koncentrationer af miljøfarlige forurenende stoffer. Ef-
ter styrelsens opfattelse fremgår der ikke noget i ordlyden af artikel 4, stk.
1, i direktivet om miljøkvalitetskrav, der er til hinder for en sådan blan-
dingszone.
I forhold til klagen over blandingszonen for zink bemærker Miljø- og Fø-
devareklagenævnet, at nævnet med henvisning til den 32. betragtning i
præamblen til direktivet om miljøkvalitetskrav samt direktivets artikel 1
forstår direktivet således, at det alene indebærer en regulering af priorite-
rede og visse andre forurenende stoffer, som er oplistet i direktivets bilag
I, del A. Nævnet forstår endvidere anvendelsesområdet for bestemmel-
serne om blandingszoner i direktivets artikel 4 således, at bestemmelserne
alene stiller krav i forhold til de prioriterede stoffer og visse andre forure-
nede stoffer, som er direktivets genstand.
39
Dette følger desuden af direk-
tivets artikel 4, stk. 1, hvor det udtrykkeligt fremgår, at bestemmelsen er
rettet mod de i bilag I, del A, anførte stoffer, hvor koncentrationerne af et
eller flere af de anførte forurenende stoffer kan overskride de relevante
miljøkvalitetskrav inden for blandingszoner. Efter nævnets opfattelse fin-
der bestemmelserne derfor ikke anvendelse på andre forurenende stoffer,
der ikke fremgår af direktivets bilag I, del A.
Endvidere forstår Miljø- og Fødevareklagenævnet reglerne om blandings-
zoner i § 8 i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder,
40
så-
ledes, at bestemmelsen både omfatter prioriterede og visse andre forure-
nende stoffer og nationalt specifikke stoffer, idet bestemmelsens stk. 1,
henviser til stoffer anført i tabel 3-5 i bilag 2 til bekendtgørelse om fast-
læggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og
grundvand.
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker på denne baggrund, at Miljø-
styrelsen ved den fornyede behandling af sagen i forhold til blandingszo-
nen for zink bør overveje den retlige betydning af, at zink er et nationalt
specifikt stof.
3.3.2 Om koncentrationsstigningerne i sediment er væsentlige
Klager har anført, at udledningen medfører, at koncentrationen af stoffer,
der ophobes i sediment, øges på sigt, og at de i FAQ-vejledningen nævnte
tærskelværdier på henholdsvis 1 % og 5 % af stoffernes relevante grænse-
værdier i sediment er udtryk for bagatelgrænser, som der ikke er hjemmel
i vandrammedirektivet til at fastsætte.
Miljøstyrelsen har til klagepunktet bemærket, at en udledning må medføre
en vis stigning i koncentrationen af stoffer i sediment, så længe stigningen
39
Gruppen af visse andre forurenende stoffer, som ikke er prioriterede stoffer, består af stofferne
angivet på bilagets nr. (6a), (9a), (9b), (29a) og (29b), jf. bilagets fodnote 7.
40
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer
til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
Side 16 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0017.png
ikke er væsentlig. I den påklagede afgørelse har styrelsen beregnet koncen-
trationsstigningerne for en række stoffer i sediment inden for en radius af
400 m fra udledningspunktet, hvor den samlede stofmængde ifølge styrel-
sen vil blive spredt. Ud fra disse beregninger og med inddragelse af de i
FAQ-vejledningen nævnte tærskelværdier på henholdsvis 1 % og 5 % af
stoffernes relevante grænseværdier i sediment har styrelsen vurderet, at ud-
ledningen er ubetydelig og ikke vil medføre en væsentlig stigning i kon-
centrationen af forurenende stoffer i sediment.
Miljø- og Fødevareklagenævnet forstår artikel 3, stk. 6, 1. led, i direktivet
om miljøkvalitetskrav således, at myndigheden forud for godkendelsen af
et projekt, foruden overholdelse af vandrammedirektivets artikel 4, skal
sikre sig, at prioriterede stoffer,
der har tendens til at blive akkumuleret i
sedimenter eller biota,
ikke i væsentlig grad stiger i sedimenter og relevant
biota. Nævnet forstår bestemmelsen således, at der alene er krav om at ind-
drage prioriterede stoffer i vurderingen. Nævnet forstår endvidere bestem-
melsen således, at der ved vurderingen skal lægges særlig vægt på en række
oplistede prioriterede stoffer, herunder, og i denne sag, bly, cadmium og
kviksølv.
Miljø- og Fødevareklagenævnet forstår § 6, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelse
om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer, over-
gangsvande, kystvande og havområder således, at miljømyndigheden skal
fastsætte vilkår, der sikrer, at koncentrationen af stoffer, der har tendens til
at blive akkumuleret i sedimenter eller biota, ikke i væsentlig grad stiger i
sedimenter og relevant biota. Nævnet forstår bestemmelsen således, at der
ikke skelnes mellem prioriterede stoffer og nationalt specifikke stoffer, og
at bestemmelsen efter sin ordlyd således omfatter alle stoffer, der har ten-
dens til at blive akkumuleret i sedimenter eller biota. Nævnet forstår end-
videre bestemmelsen således, at der i vurderingen ”navnlig” skal indgå de
samme prioriterede stoffer, som der ifølge artikel 3, stk. 6, 1. led, i direkti-
vet om miljøkvalitetskrav skal lægges særlig vægt på.
Miljø- og Fødevareklagenævnet er af den opfattelse, at bestemmelserne i
både artikel 3, stk. 6, 1. led, i direktivet om miljøkvalitetskrav, og § 6, stk.
1, nr. 5, i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer
til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder er krav, der
supplerer vandrammedirektivets almindelige bestemmelser, herunder for-
buddet mod forringelse og forbuddet mod at forhindre målopfyldelse. De i
FAQ-vejledningen
41
nævnte tærskelværdier på 1 % og 5 % af stoffernes
relevante grænseværdier kan efter nævnets opfattelse alene betragtes som
vejledende og kan ikke træde i stedet for en konkret vurdering af væsent-
ligheden af koncentrationsstigningerne af de enkelte stoffer i sediment.
41
Vejledning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer til overfladevand
og havområder med ofte stillede spørgsmål og svar, offentliggjort 4. april 2025. Miljøministeriet.
Side 17 af 18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 511: Orientering om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 om miljøgodkendelse til Skærbækværket, fra miljøministeren
3042710_0018.png
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at det ikke fremgår af direkti-
vet om miljøkvalitetskrav, hvordan det konkret skal vurderes, om en stig-
ning i koncentrationen af stoffer i sediment skal betragtes som ”væsentlig”.
Der ses heller ikke i EU-Domstolens praksis en stillingtagen hertil, ligesom
det ikke fremgår af vejledninger eller lignende fra EU-Kommissionen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet konstaterer, at Miljøstyrelsen ved bereg-
ninger har afdækket koncentrationsstigningerne for en række stoffer i se-
diment inden for det område, hvor styrelsen har vurderet, at stofferne vil
blive spredt, samt at styrelsen har vurderet, at de beregnede stigninger er
under de i FAQ-vejledningen nævnte tærskelværdier, og at disse stigninger
er ubetydelige og dermed ikke kan betragtes som væsentlige.
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at det ikke klart fremgår af den
påklagede afgørelse, hvad Miljøstyrelsen konkret har inddraget i sin vur-
dering af betydeligheden af de enkelte stoffers koncentrationsstigninger.
Ved den fornyede behandling af sagen skal styrelsen derfor nærmere rede-
gøre for, at der er foretaget en konkret vurdering, herunder hvad der er
indgået i den konkrete vurdering.
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker videre, at Miljøstyrelsen i den
påklagede afgørelse alene har forholdt sig til en årlig koncentrationsstig-
ning. Ved den fornyede behandling af sagen bør styrelsen overveje påvirk-
ningen af stofkoncentrationerne i sediment over tid, hvor overvejelser om
persistens bør indgå.
3.4 Gebyr
Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr, jf. gebyr-
bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 1.
3.5 Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Miljøstyrelsens afgørelse af 3.
oktober 2024 om miljøgodkendelse af udledning af renset spildevand til
Kolding Fjord fra Skærbækværket beliggende matr.nr. 4d Skærbæk By,
Taulov og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Denne afgørelse gøres tilgængelig for Miljøstyrelsen (sagsnummer
2019-1037) samt for klager via klageportalen. Afgørelsen sendes desu-
den til andre parter i klagesagen.
Afgørelsen vil blive offentliggjort på
https://mfkn.naevneneshus.dk.
Per-
sonoplysninger vil blive anonymiseret.
Birgitte Egelund Olsen
Formand
Side 18 af 18