Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 508
Offentligt
3045292_0001.png
NOTAT TIL DEPARTEMENTET
Dato:
10. juni 2025
Sagsnr.:
25/5220
Ref.:
sthela/sofrje
Enhed: Jura og Compliance
Notat om analyse af ind- og udleje af kvoter
Problemstilling
Den 16. november 2017 blev der indgået en politisk aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri.
Det blev i den forbindelse blandt andet besluttet ikke at lægge et loft på, hvor meget kvote fiskerne må leje af
hinanden
1
. Til gengæld blev det i aftalens punkt 13 besluttet, at ordførerne skulle følge med i udviklingen
vedrørende ind- og udleje i forhold til at vurdere, om denne mulighed benyttes af fiskerne til at omgå
kvotelofterne.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal orientere aftaleparterne årligt om situationen. Denne rapportering fandt
sted senest den 3. november 2021.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen fremsender hermed en orientering om status om udviklingen vedrørende ind-
og udleje af kvoter.
Baggrund
Der fremgår følgende af den politiske aftale :
”Oplysninger
om ud- og indleje vil således udgøre en del af fiskernes oplysningspligt fra og med idriftsættelse
af IT-systemet, der skal understøtte modellen for bestemmende indflydelse, og vil samtidig medvirke til en
forbedring af data-grundlaget for lejeoplysninger i fiskeriet. Fiskeristyrelsen vil i denne forbindelse årligt
fremlægge en skriftlig orientering for aftalekredsen om udviklingen vedrørende ud-
og indleje af kvoter”
Det fremgår således af aftalen, at det var tiltænkt, at lejeoplysninger skulle indberettes til Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen, og at analysen skulle basere sig på disse oplysninger.
Imidlertid får Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kun indberetning af leje uden for puljer, hvilket udgør en meget
begrænset andel af de samlede lejetransaktioner. I forbindelse med drøftelse af revision af fiskeriloven på et
ordførermøde den 25. april 2019 blev det besluttet ikke at iværksætte denne indberetning, da der ville være
tale om meget store administrative byrder for både fiskerne og styrelsen. Det betød, at de data, som skulle
danne grundlag for Landbrugs- og Fiskeristyrelsens orienteringer om udviklingen vedrørende ind- og udleje
ikke er tilstede, da Landbrugs- og Fiskeristyrelsen ikke modtager indberetninger om leje.
Af den seneste analyse, som
blev foretaget i 2021, jf. notat af 3. november 2021 ”Analyse af ind-
og udleje af
kvoter”, som blev sendt til orientering til fiskeriordførerne, er der i stedet taget udgangspunkt i, at Landbrugs-
og Fiskeristyrelsen indhentede oplysninger om ind- og udleje for de 10 fiskere, som lå tættest på kvotelofterne
for de forskellige kvoter. Det gav en indikation af, hvor meget fisk disse fiskere generelt lejede af andre fiskere.
Derved kunne det analyseres, om lofterne for kvoteeje blev omgået gennem leje af årsmængder. Konklusionen
var, at der ikke var tegn på, at kvotelofterne blev omgået ved hjælp af leje af kvoter.
1
Fiskerne har mulighed for at leje kvoter af hinanden, så de kan fange flere fisk end deres egne kvoter.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 508: Genberegning af kvoteandele, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3045292_0002.png
Afgræsning
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har anmodet Dansk Puljefiskeri om indsendelse af lejetransaktionerne for
2024. Disse oplysninger danner grundlag for analysen sammen med de lejetransaktioner for 2024, som er
registreret hos styrelsen. Transaktionerne er omregnet til en indikativ kvoteandel og tillagt fartøjernes
kvoteandel pr. 31. december 2024. Datagrundlaget er ikke ensartet og påvirket af en lang række faktorer, der
kræver manuel behandling og korrektioner.
Det bemærkes, at det ikke har været muligt at indhente oplysningerne for henholdsvis 2022 og 2023, idet
Dansk Puljefiskeri har ændret systemet, og oplysningerne er således ikke tilstrækkelige valide.
Analysen tager udgangspunkt i de 10 fartøjer, som ejer størstedelen af henholdsvis IOK- og FKA-kvoter pr. 31.
december 2024, fordelt med 5 fartøjer på hvert segment. De udvalgte fartøjer er ikke nødvendigvis
repræsentative for hele fiskeriet, men risikoen for overtrædelse af de absolutte kvotelofter
2
anses for mest
risikofyldt for netop disse fartøjer.
Omregningen af de teoretiske FKA og IOK andele i nedenstående oversigt er foretaget af de lejede mængder
for både IOK- og FKA-transaktioner for det enkelte fartøj. Analyseperioden omfatter transaktioner foretaget i
2024 og omfatter således ikke tidligere perioder eller transaktioner foretaget i løbet af 2025.
Analysens resultater
FKA kvoteandele pr.
FKA -
31.12.2024 i (‰)
Top-5
Fartøj 1
Fartøj 2
Fartøj 3
Fartøj 4
Fartøj 5
35,00
31,49
29,73
26,96
23,34
IOK kvoteandele pr.
31.12.2024 i (‰)
Teoretisk FKA
IOK pr. 31.12.2024 i
kvoteandele inkl. ind- og
(‰)
udleje pr. 31.12.2024 i
(‰)
36,16
5,15
25,66
24,86
26,80
22,63
4,32
0,28
0
0
Teoretisk t IOK inkl.
ind- og udlejede
kvoteandele i (‰)
12,44
0,99
0,28
0
0
Teoretisk FKA inkl.
ind- og udlejede
kvoteandele i (‰)
0,52
0,63
0,61
0,30
0,02
IOK -
Top-5
Fartøj 1
Fartøj 2
Fartøj 3
Fartøj 4
Fartøj 5
99,75
99,65
99,38
95,48
74,13
Teoretisk IOK
FKA pr. 31.12.2024 i
kvoteandele inkl. ind- og
(‰)
udleje pr. 31.12.2024 i
(‰)
99,56
0
96,95
86,29
96,27
63,96
0
0
0
0
§ 62, stk. 1 (FKA-kvoteandele maksimalt 4 %) og § 66, stk. 1 (IOK-kvoteandele maksimalt 10 %) i
reguleringsbekendtgørelsen
2
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 508: Genberegning af kvoteandele, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3045292_0003.png
Analysen viser, at den teoretiske omregning af indleje og udleje af både FKA og IOK kvoteandele vil betyde at
fartøj 1 i teorien vil overskride krydsreglen, men da erhvervelsen er sket ved indleje for det pågældende fartøj,
er der ikke sket en reel overskridelse af kvotekoncentrationsreglerne i reguleringsbekendtgørelse. Krydsreglen
betyder, at de samlede IOK-andele, der er knyttet til et fartøj, ikke må overstige 1 % af de samlede IOK-andele,
hvis der er tilknyttet FKA-andele til fartøjet
3
.
Analysen viser tillige, at ingen af de øvrige fartøjer ville have overskredet de absolutte
kvotekoncentrationslofter på IOK og FKA-niveau. For 8 ud af 10 fartøjer er tendensen, at der samlet udlejes
mere end der indlejes hvilket medfører, at de pågældende fiskere nedbringer den teoretisk beregnede
kvotekoncentration.
Konklusion
Det er Landbrugs- og Fiskeristyrelsens vurdering, at analysen samlet set giver et retvisende billede af
lejemarkedets indvirkning på kvotekoncentrationen i dansk fiskeri for de udvalgte fiskere.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens analyse indikerer, at ind- og udleje overordnet set ikke har medført øget
kvotekoncentration, hvorfor det anbefales, at der ikke ændres ved den nuværende regulering.
3
§71, stk.2, i bekendtgørelse nr. 1430 af 5. december 2024, bekendtgørelse om regulering af fiskeriet
3