Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 508
Offentligt
3045289_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato:
10. juni 2025
Ref.:
kenjoe
Sagsnr.: 24-0244-000054
Bedes anført i svar
Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen redegjorde ved brev af 26. november 2024 til Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri for opgaveløsningen i styrelsen.
Styrelsen konstaterede, at administrationen på trods af et meget omfattende arbejde med genopretning
havde identificeret en række forhold, hvor administrationen var mangelfuld. På den baggrund blev der
iværksat en række initiativer, herunder initiativer, der på sigt skal bidrage til at minimere risikoen for,
at problemstillinger af den nævnte karakter opstår.
Styrelsen vender nu tilbage med en status i relation til ovenstående forhold og arbejdet med håndterin-
gen af disse.
Styrelsen har ansat en juridisk vicedirektør med overordnet ansvar for at håndtere konkret identifice-
rede problemstillinger med administrationen og med et mere generelt ansvar for at sikre, at styrelsen
lever op til de forvaltningsmæssige normer. Den 1. februar 2025 tiltrådte endvidere en ny kontorchef for
et nyoprettet og styrket juridisk kontor, der fremadrettet skal understøtte, at styrelsens forvaltningskul-
tur og administrationsgrundlag er tilstrækkeligt solidt.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har ligeledes påbegyndt arbejdet med styrkelse af styrelsens administra-
tionsgrundlag på kontrolområdet. Særligt på området for motorkraft er der allerede sket en styrkelse i
form af opdatering af kontrolbeskrivelsen, udarbejdelse af sanktionsinstruks og prøvetagningsplan. De
øvrige nævnte forhold er endvidere løst eller er ved at blive løst.
Styrkelsen af det juridiske område har samtidig yderligere bekræftet de identificerede svagheder i ad-
ministrationen på kontrolområdet, og at forvaltningspraksis fortsat ikke er tilfredsstillende. I forlæn-
gelse af brevet af 26. november 2024, er der således efterfølgende identificeret yderligere lignende kon-
krete problemstillinger på området, herunder vedrørende håndhævelse af forbud mod discard af dyb-
vandsrejer, praksis for håndtering af pointsager og håndtering af aktivitetskravet. Hertil kommer fejl i
straksreguleringer og i relation til udstedte tilladelser. Styrelsen arbejder på at håndtere disse problem-
stillinger.
Det er samtidig styrelsens vurdering, at den daværende Fiskeristyrelses notat sendt til Folketinget den
11. april 2022 om status for arbejdet med genopretning i styrelsen tegner et billede, der ikke harmonerer
med de udfordringer, som nu er identificeret på fiskerikontrolområdet. Det fremgår bl.a. af notatet, at
styrelsen havde afsluttet størstedelen af arbejdet med at følge op på kritikken fra Statsrevisorerne, Rigs-
revisionen og Kammeradvokaten og med at etablere basis for, at styrelsen kunne opfylde sin strategiske
ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kon-
trol- og tilskudsområdet.
Styrelsen har derfor iværksat tiltag, der rækker videre end den forvaltningsanalyse, der er beskrevet i
styrelsens brev af 26. november 2024. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har således besluttet i stedet at
foretage en fuldstændig gennemgang af det foreliggende lovgrundlag på fiskerikontrolområdet med
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf.: +45 7218 5600
• CVR 39097176 • EAN 5798000008700 •
www.lfst.dk
[email protected]
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 508: Genberegning af kvoteandele, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
henblik på kortlægning af samtlige administrative processer på området og med henblik på at sikre et
tilstrækkeligt administrationsgrundlag for hele området.
En sådan kortlægning vil sikre, at styrelsen udtømmende får et overblik over de opgaver, der følger af
gældende lovgivning, og at der tages stilling til, hvem der er ansvarlig for opgaverne, ligesom det sikres,
at opgavevaretagelsen gøres uafhængig af enkeltpersoner. Et tilstrækkeligt administrationsgrundlag vil
endvidere bidrage til at sikre, at de identificerede opgaver håndteres juridisk korrekt.
Styrelsens arbejde vil blive udført med inddragelse af den nationale revisionsmyndighed
for EU’s fiske-
rifonde, der vil få fuld indsigt i arbejdet, og som vil foretage relevante kontroller af arbejdet. Revisionen
vil således gennemgå den valgte tilgang til gennemgangen af lovgrundlaget og lave kvalitetstjek af arbej-
det, ligesom der vil blive lavet stikprøvevise kontroller.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen forventer, at arbejdet med at sikre et tilstrækkeligt administrations-
grundlag vil kunne afsluttes med udgangen af 2026, og styrelsen vender tilbage inden udgangen af 2025
med en status på den beskrevne gennemgang.
2