Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 505
Offentligt
3041117_0001.png
NOTAT TIL DEPARTEMENTET
Dato:
10. juni 2025
Sagsnr.:
25/5220
Ref.:
sthela/sofrje
Enhed: Jura og Compliance
Notat om udlejeloftet i fiskeriet
Problemstilling
Den 16. november 2017 blev der indgået en politisk aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri.
Det blev i den forbindelse blandt andet besluttet, at et fiskerfartøj maksimalt måtte udleje 75 % af dets
årsmængder til andre fartøjer. Formålet med reglen om udlejeloftet var at begrænse et fartøjs udleje, således
at fartøjsejeren ikke blot skulle kunne leve af udleje kvoter og tilknyttede årsmængder ud til andre samt til at
sikre og fremme et aktivt fiskeri.
Samtidig blev det i henhold til aftalens punkt 13 besluttet, at der skulle ske en evaluering af, hvorvidt
indførelsen af reglen havde reduceret forekomsten af registrerede erhvervsfiskere, der har en stor del af deres
indkomst fra udlejning.
Denne evaluering vil finde sted i 2026.
I henhold til reguleringsbekendtgørelsen § 59, stk. 2, skal puljeforeningerne efter anmodning fra Landbrugs-
og Fiskeristyrelsen indsende dokumentation for overdragelse af årsmængder for de enkelte fartøjer i
puljefiskeriet. Styrelsen har i årene 2021
2023 ikke bedt puljeforeningerne om disse oplysninger. Landbrugs-
og Fiskeristyrelsen har nu anmodet puljeforeningerne om disse oplysninger, således at evalueringen af
udlejeloftet kan foretages i 2026. Der her derfor i hele perioden alene været foretaget kontrol med udlejeloftet
for fartøjer uden for puljeforeningerne, medens der ikke har været foretaget en årlig kontrol med udlejeloftet
inden for puljeforeningerne på grund af den manglende indhentelse af oplysninger fra foreningerne.
Der er udarbejdet en status over udviklingen af udlejeloftet i forhold til puljeforeningerne for årene 2022
2024. Denne status vil sammen med de øvrige oplysninger indgå ved den kommende evaluering.
Baggrund
Af den politiske aftale fremgår følgende:
”Den allerede besluttede regel om at indføre 75 %
loft for, hvor meget, der kan lejes ud, implementeres pr. 1.
januar 2018. Hvis der udlejes over den tilladte mængde på 75 % årligt, så sanktioneres udlejer ved at den for
meget udlejede mængde modregnes i udlejerens
kvote det efterfølgende år. ”
Implementering af denne bestemmelse fandt sted ved bekendtgørelse nr. 1604 af 19. december 2017 om
regulering af fiskeriet i 2014
2020, hvoraf det af § 101, stk. 5 fremgår, at for fartøjer, som deltager i et
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 505: Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3041117_0002.png
puljefiskeri, kan der maksimalt overdrages årsmængder til andre fartøjer svarende til 75 % af værdien af
fartøjets samlede årsmængde for alle kvoter, opgjort efter beregningsmetoden, som fremgår af § 91, stk. 3.
1
Videre fremgår det af den politiske aftale:
”Udlejeloftet på 75 % evalueres i 2021 blandt andet
med henblik på at vurdere, om indførelsen af reglen har
bevirket, at forekomsten af registrerede erhvervsfiskere, der har stor del af deres indkomst fra udlejning af
kvoter, er reduceret markant. På baggrund af evalueringen skal det vurderes, hvorvidt der er basis for at
stramme reglen yderligere.”
Ved notat af 3. november 2021 gjorde ministeriet ordførerkredsen opmærksom på, at Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen ikke har været i stand til at foretage denne evaluering i forhold til de enkelte fiskeres
økonomiske forhold. Dette skulle primært tilskrives, at udlejeloftet på 75 % er på fartøjsniveau og ikke på
personniveau, jf. bekendtgørelsens ordlyd. Det var derfor ikke muligt at konstatere, hvilken betydning 75 %
reglen havde haft for de enkelte fiskers samlede økonomi, herunder hvor stor en del af deres indkomst, der
kom fra udlejning af fisk. Endvidere forelå der på tidspunktet for reglernes ikrafttrædelse ikke det fornødne
datagrundlag, samt at der tillige var en række tekniske udfordringer.
Ved samme lejlighed blev der sendt et notat om analyse af ind- og udleje af kvoter til ordførerne, og af dette
notat fremgår det, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsens analyse indikerede, at mulighederne for at ind- og udleje
overordnet set ikke havde medført en øget kvotekoncentration, og derfor blev det umiddelbart anbefalet at
fastholde den gældende regulering, og dermed også reguleringen indenfor udlejeloftet. Ordførerne havde ingen
indvendinger mod dette.
De tekniske udfordringer blev løst i 2022.
Der har i hele perioden været foretaget kontrol med udlejeloftet for fartøjer uden for puljeforeningerne, mens
der ikke har været foretaget en årlig kontrol med fartøjer inden for puljeforeningerne på grund af manglende
oplysninger fra foreningerne. De oplysninger er nu modtaget og evalueringen vil derfor finde sted i 2026.
Formålet med udlejeloftet
Formålet med reglen om udlejeloftet var at begrænse et fartøjs udleje, således at fartøjsejeren ikke blot skulle
kunne leve af at udleje kvoter og tilknyttede årsmængder ud til andre, samt til at sikre og fremme et aktivt
fiskeri. Aktivitetskravet om, at et fartøj skal være aktivt ved at fiske svarende til 25 % af landingsværdien af
dets årsmængder
2
, har således et beslægtet formål med udlejeloftet.
Aktivitetskravet blev indført samtidig med udlejeloftet og er blevet håndhævet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen siden indførslen. Aktivitetsprocenten sammenholdt med antallet af havdage, kan indikere,
hvor aktivt et fartøj er. Lav aktivitet indikerer en risiko for en høj udlejeprocent. Sanktionering ved manglende
overholdelse af aktivitetskravet er med til at modvirke en for høj udlejningsprocent.
Indtægter fra udleje af årsmængder anses ikke for at være erhvervsmæssigt fiskeri, jf. tidligere fortolkning.
Fiskere med lav aktivitet på samtlige fiskefartøjer undersøges derfor nærmere i forhold til, om de opfylder
indkomstkravet for at opretholde registrering som erhvervsfiskere med A-status. For at kunne opretholde
1
Denne bestemmelse er tilpasset og fremgår i den gældende bekendtgørelse nr. 1420 af 5. december 2024 (regulerings-
bekendtgørelsen) af bestemmelsen § 49, stk. 2, hvoraf det fremgår, at for fartøjer, som deltager i et puljefiskeri, kan der
overdrages årsmængder til andre fartøjer i puljen svarende til 75 % af værdien af fartøjets samlede årsmængder for alle de
kvoteandele, som fartøjet rådede over ved kvoteårets udløb, inklusive overdragelser til fartøjer uden for pulje
2
§ 48, stk. 1, i reguleringsbekendtgørelsen
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 505: Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3041117_0003.png
status som erhvervsfisker med A-status, skal mindst 60 % af fiskerens indtægt stamme fra erhvervsfiskeri
3
.
Manglende opfyldelse af aktivitetskravet har derfor indgået som et paramenter i den risikobaserede kontrol
med A-status og medvirker til at udleje ikke kan udgøre det primære indkomstgrundlag for erhvervsfiskere.
Status
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har undersøgt fartøjer omfattet af udlejeloftet i perioden 2022 til 2024
gældende for puljeforeningerne.
Tabel 1.
Limfjordspuljen
2022
Fartøjer i
puljen
Antal af
fartøjer
med
udleje
>75%
75-50%
50-25%
<25%
51
2023
50
2024
35
2022
373
Dansk Puljefiskeri
2023
351
2024
316
2022
143
Puljefiskeren
2023
139
2024
130
19
0
1
1
17
12
0
0
3
9
14
0
5
1
8
164
0
23
26
115
56
0
8
9
39
48
0
7
6
35
46
0
4
12
30
Tallene beror på oplysninger indhentet fra tre ud af de fire puljeforeninger
4
.
Det bemærkes, at styrelsen ikke har indhentet oplysningerne for henholdsvis 2022 og 2023. Dansk
Puljeforening har oplyst, at systemet blev ændret i 2023, hvilket gør, at data fra før 2024 ikke direkte kan
afstemmes i forhold til udlejeloftet.
Tabellen viser, at der ikke har været nogle fartøjer, som har overskredet udlejeloftet på 75 %.
For udleje uden for puljeforeningerne er grænsen for udleje 25 %
5
og anmodninger om udleje uden for
puljeforeningerne administreres og kontrolleres af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
Konklusion
På grund af manglende oplysninger fra Dansk Puljefiskeri for perioden 2022 - 2023 er det vanskeligt at sige
noget generelt om udviklingen fra 2022
2024.
En evaluering af udlejeloftet vil finde sted i 2026 med henblik på politisk stillingtagen til, om der er behov for
at tilpasse regelsættet.
§ 14, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 205 af 1. marts 2023 om fiskeri og fiskeopdræt samt § 3, stk. 1 i bekendtgørelse nr.
1289 af 15. juni 2021 om registrering som erhvervsfisker med A-status
4
Der er en fjerde puljeforening (Muslingepuljefiskeri ved den jyske østkyst) omhandlende fire fartøjer, som ikke er
omfattet af opgørelsen. LFST har ikke indhentet oplysninger herfra, men dette vil blive gjort fremover.
5
§ 49, stk. 1, i reguleringsbekendtgørelsen
3
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 505: Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
4