Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 505
Offentligt
3041116_0001.png
NOTAT TIL DEPARTEMENTET
Dato:
10. juni 2025
Sagsnr.:
25/5220
Ref.:
sthela/sofrje
Enhed: Jura og Compliance
Notat om status for dispensationer til kvotejoller
Problemstilling
Den 16. november 2017 blev der indgået en politisk aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri.
Det blev i den forbindelse blandt andet aftalt, at der skulle sættes ind mod de såkaldte kvotejoller, som er
fartøjer, der ikke bruges til fiskeri, men til at opbevare kvoter på, som så fiskes af andre fartøjer. Samtidig blev
det besluttet, at der skulle indføres en dispensationsbestemmelse fra visse fartøjer.
Det fremgår af punkt 6 i den politiske aftale, at aftaleparterne er enige om at følge udviklingen og anvendelsen
af denne ordning med henblik på at gribe ind over for misbrug. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal orientere
aftaleparterne årligt om situationen. Denne rapportering fandt sted senest den 3. november 2021.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har udarbejdet en status på anvendelsen af denne dispensationsmulighed.
Baggrund
Af den politiske aftale fremgår det, at der indføres et krav om, at fiskerfartøjer skal fiske minimum 25 % af de
mængder, der ligger på fartøjerne. Dette skulle ske med en indfasningsperiode på 1 år som hovedregel med
mulighed for individuel ansøgning om længere perioder i ganske særlige tilfælde. Hvis de 25 % ikke opfiskes,
så sanktioneres den pågældende ejer ved at de uopfiskede mængde modregnes i ejerens kvote det efterfølgende
år.
Videre fremgår det af den politiske aftale følgende:
”Det undersøges med inddragelse af arbejdsgruppen
for fremtidens kystfiskeri, hvorledes der kan etableres
en godkendelsesordning, der giver mulighed for, at laug og puljeselskaber bliver undtaget fra kravet om, at
registrerede fiskefartøjer skal fiske minimum 25 % af årsmængderne. Grundlaget for undtagelse kunne f.eks.
være, at lauget eller puljeselskabet medvirker til at sikre, at kvoterne fastholdes lokalt, f.eks. ved, at
mængderne alene overføres til fartøjer ejet af ejerne af puljeselskaberne og lauget. De overførte mængder
må ikke videreudlejes. Endvidere kunne grundlaget for undtagelse være, at lauget eller puljeselskabet kan
dokumentere, at der sikres bedre finansieringsvilkår for deltagerne. Forslag om en eventuel
godkendelsesordning fremlægges for aftalekredsen inden udgangen af 1. kvartal
2018.”
Dette medførte, at der ved bekendtgørelse nr. 1279 af 30. oktober 2018 om regulering af fiskeriet blev indført
en bestemmelse gældende fra 21. november 2018 omhandlende, at fartøjer ejet af et laug, efter ansøgning til
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kunne opnå tilladelse til ikke at opfylde aktivitetskravet, udlejeloftet og
koncentrationsloftet for selskabet.
1
1
§ 48 i bekendtgørelsen af 1279 af 30. oktober 2018 om regulering af fiskeriet
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 505: Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3041116_0002.png
Ved bekendtgørelse nr. 2513 af 13. december 2021 blev der foretaget en præcisering af bestemmelsen, herunder
blev der indsat et krav om, at fartøjer som modtager årsmængder fra kvoteselskabets fartøj skal lande mindst
50 % af landingsværdien i havne, som er beliggende i kvoteselskabets region, for at kunne få dispensation fra
kvotelofterne, aktivitetskravet og udlejeloftet. Landingskravet skal indfries årligt for at opretholde
dispensationen. For at undgå en omgåelse af intentionen bag regelsættet, blev der også indført et krav om, at
der i ejerkredsen af det selskab, som søger dispensation fra kvoteloftet, ikke må indgå personer, som allerede
har dispensation til at overskride kvotelofterne på personniveau.
2
Det bemærkes, at dispensationsbestemmelsen er tilpasset på andre områder i den mellemliggende periode,
men de relevante kriterier i denne sammenhæng blevet indført med bekendtgørelse nr. 2513 af 13. december
2021.
De nugældende bestemmelser, jf. §§ 56 - 57, i bekendtgørelse nr. 1430 af 5. december 2024 om regulering af
fiskeri (herefter benævnt reguleringsbekendtgørelsen), angår fortsat, at fartøjer ejet udelukkende af et
kvoteselskab eller laug efter ansøgning til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kan opnå tilladelse til ikke at opfylde
aktivitetskravet eller lofterne over overdragelse af årsmængder. For at opnå denne tilladelse, må
kvoteselskabet eller lauget, som ejer fartøjet, ikke ejes direkte eller indirekte af fysiske eller juridiske personer,
som overskrider lofterne for kvoteandele i forhold til FKA og IOK-kvoter men også kvoteandele gældende for
tilladelse til fiskeri efter muslinger, østers samt kombinationer heraf herunder overdragelse
fartøjstilladelsesandele. Desuden glæder fortsat kravet om, at mindst 50 % af værdien af de samlede landinger
foretaget af fartøjer, som skal have overdraget årsmængder fra kvoteselskabet eller laugets fartøj, skal være
landet i den region, som kvoteselskabet eller laugets fartøj tilhører, i det foregående kalenderår. Endelig gælder
bestemmelser om overdragelse af årsmængder herunder årligt dokumentationskrav til Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen
3
.
Endelig fremgår det af § 75, at kvoteselskaber eller laug kan ansøge Landbrugs
og Fiskeristyrelsen om
dispensation fra kvotekoncentrationslofter
4
og krydsreglen
5
. Bestemmelsen indeholder nærmere betingelser
for at kunne opnå dispensation herunder hvor længe, at dispensationen kan opretholdes.
Det fremgår således af § 56 og 75 i reguleringsbekendtgørelsen, at kvoteselskaber eller laug kan ansøge om
undtagelse fra kvotelofterne, aktivitetskravet og udlejeloftet svarende til det, som der politisk var ønsket i den
politiske aftale af november 2017, jf. ovenfor.
Det bemærkes, at et
kvoteselskab
i reguleringsbestemmelsens forstand defineres som et erhvervsfiskerselskab,
jf. fiskerilovens § 16
6
, som ejes direkte eller indirekte af mindst syv erhvervsfiskere med A-status, og hvor hver
af disse erhvervsfiskere direkte eller indirekte sammenlagt ejer mindre end 50 % af selskabet. Et
laug
er
defineret som et erhvervsfiskerselskab, jf. fiskerilovens § 16, som ejes direkte eller indirekte af mindst syv
erhvervsfiskere med A-status, og hvor hver af disse erhvervsfiskere direkte eller indirekte sammenlagt ejer en
lige stor andel af selskabet.
Det er særligt med indførelsen af § 56 hensigten, at kvoteselskaber eller laug kan få tilladelse fra Landbrugs-
og Fiskeristyrelsen til ikke at opfylde aktivitetskravet for fartøjer. De har således mulighed for at eje såkaldte
kvotejoller, dvs. fartøjer, som ikke anvendes til fiskeri, men udelukkende bruges til at opbevare fiskekvoter på.
Årsmængderne af fisken kan så udlejes fra kvotejollen til et eller flere aktive fartøjer, der fisker.
2
§ 52 i bekendtgørelse nr. 2513 af 13. december 2021 om regulering af fiskeriet
§§ 56- 57 i reguleringsbekendtgørelsen
4
§§ 62
70 i reguleringsbekendtgørelsen
5
§ 71 i reguleringsbekendtgørelsen
6
Lovbekendtgørelse nr. 205 af 1. marts 2024 om fiskeri og fiskeopdræt
3
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 505: Status vedrørende opgaveløsningen i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3041116_0003.png
Status
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har i perioden fra indførelse af bestemmelsen om muligheden for dispensation
og frem til d.d. meddelt fritagelse fra aktivitetskravet efter § 56 i reguleringsbekendtgørelsen til følgende
kvoteselskaber/laug:
Fiskeriselskabet af 1. juli 2015 ApS
Thorsminde Puljefiskeri ApS
Thyborøns Kvoteselskab ApS
Hvide Sande Puljefiskeri ApS
Fiskeriselskabet 2bis ApS
Thorupstrand Kystfiskerlaug ApS
Styrelsen har således meddelt tilladelse til at eje kvotejoller til fem kvoteselskaber og ét laug.
Tabel 1 oversigt over kvoteselskabernes andel af landinger i tilhørende region
Kvoteselskabernes andel af landinger i tilhørende region
2022
Fiskeriselskabet af 1. juli 2015 ApS
Thorsminde Puljefiskeri ApS
Thyborøns Kvoteselskab ApS
Hvide Sande Puljefiskeri ApS
Fiskeriselskabet 2bis ApS
Thorupstrand Kystfiskerlaug ApS
94%
61%
62%
57%
85%
57%
2023
98%
71%
67%
68%
91%
61%
2024
98%
77%
57%
56%
96%
57%
Konklusion
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen følger løbende op på overnævnte kvoteselskaber og laug overholder
ovenstående regelsæt.
Kvoteselskaberne og lauget indsender årligt årsopgørelser indeholdende oplysninger om ejernes og lejernes
overholdelse af aktivitetskravet samt opgørelse over hvorvidt 50 % eller mere af landingerne sker i den region,
som kvoteselskabet/lauget tilhører.
Det er styrelsens vurdering, at der i perioden siden november 2021 ikke har været konkrete tegn på, at der er
sket omgåelse af reglerne. Landbrugs- og Fiskeristyrelsens revisionsteam følger løbende op på området.
3