Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 503
Offentligt
3040861_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
MOF alm. del
til miljøministeren og
transportministeren
Samrådsspørgsmål AX
Hvad vil ministrene gøre for at beskytte børn og
voksne i Tårnby Kommune og for at imødekomme
bekymringerne fra forældrebestyrelserne fra alle
folkeskoler og 17 daginstitutioner i Tårnby
kommune om den massive partikelforurening fra
Københavns Lufthavn, som er dokumenteret af DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi i april og
oktober 2024, jf. MOF alm. del
bilag 395 og svar
på S 1049?
Svar
Det er aftalt, at jeg begynder med de initiativer, som
hører under Miljø- og Ligestillingsministeriets
ressort
hvilket er måledata og
sundhedsundersøgelsen. Herefter gives ordet videre
til transportministeren.
Jeg vil først og fremmest udtrykke stor forståelse for
de bekymringer, som forældrebestyrelserne på
folkeskoler og daginstitutioner i Tårnby har udtrykt.
Regeringen og jeg ser med stor alvor på udledningen
af ultrafine partikler fra Københavns Lufthavn og
følger sagen tæt. Transportministeren og jeg har
svaret direkte til forældrebestyrelserne med et brev
den 13. maj.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 503: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 3/6-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
3040861_0002.png
TALEPAPIR
De målekampagner som Miljø- og
Ligestillingsministeriet og Tårnby Kommune
offentliggjorde i 2024, og som der henvises til i
spørgsmålet, viser som bekendt høje niveauer af
UFP omkring lufthavnen og ind over Tårnby og
Amager, når vinden kommer fra lufthavnen.
Vi har med rapporterne fra 2024 fået mere viden om
problemets omfang, og hvad der er de primære
kilder til ultrafine partikler. Dette er først skridt til
at kunne sænke udledningerne.
Vi skal tage målingerne af de høje niveauer alvorligt.
Det er blandt andet derfor, at jeg har igangsat en
stor helbredsundersøgelse for at finde ud af, om og
hvordan de ultrafine partikler påvirker vores
helbred. Vi er et af de første lande i verden, som har
iværksat en stor undersøgelse af, om der kan ses
sundhedsmæssige konsekvenser af ultrafine
partikler omkring en lufthavn. Det er Kræftens
Bekæmpelse, som udfører undersøgelsen, og de
forventer at være færdige mod slutningen af næste
år.
Undersøgelsen vil være baseret på registerdata om
alvorlige sygdomsforløb i perioden 2000-2023 for
alle voksne på Amager.
Der har været spurgt ind til, hvorfor børn ikke er en
direkte del af undersøgelsen. Kræftens Bekæmpelse
har oplyst, at metoden i studiet ikke velegnet til at se
på effekter i forhold til børn og unge. I Danmark har
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 503: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 3/6-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
3040861_0003.png
TALEPAPIR
vi unikke muligheder for at lave
registerundersøgelser. Registerundersøgelser er
velegnede til at undersøge for alvorlige sygdomme,
men ikke egnet ift. af opfange fx højere hyppighed af
astma.
Disse effekter er dog ved at blive undersøgt i et stort
studie i Berlin med over 1.000 børn omkring Berlins
nye lufthavn. Resultaterne fra Berlin følger vi tæt, og
de vil blive refereret og på den måde indgå i det
danske studie. Det er vurderingen, at resultaterne
fra studiet i Berlin også vil være anvendelige i
forhold til at vurdere eventuelle sundhedseffekter på
børn og unge omkring Københavns Lufthavn. De to
studier fra hhv. København og Berlin vil tilsammen
give et solidt fagligt grundlag.
Høje niveauer af partikelemissioner er bekymrende,
og det er de høje værdier af ultrafine partikler
omkring lufthavnen selvfølgelig også.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har dog ikke
fastlagt retningslinjer eller anbefalinger for ultrafine
partikler, som de for eksempel har for fine partikler.
Der er heller ikke kendskab til, at andre lande har
fastlagt grænseværdier for ultrafine partikler.
WHO har dog angivet, hvad de opfatter som et lavt
og et højt niveau for henholdsvis døgn- og
timeværdier. De høje niveauer er ifølge WHO
niveauer, der er højere, end hvad der typisk kan
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 503: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 3/6-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
3040861_0004.png
TALEPAPIR
måles i by-baggrund
det vil sige det generelle
forureningsniveau i byer.
De angivne høje niveauer fra WHO er desværre
niveauer, der ofte er overskredet nær lufthavnen,
når vindretningen er fra lufthavnen, så jeg forstår
fuldt ud forældrenes og borgernes bekymring.
Det er vurderingen fra Kræftens Bekæmpelse, at
deres studie vil have høj forskningsmæssig værdi, og
kan give ny og bedre viden ift. at bestemme
omfanget af sundhedseffekter af ultrafine partikler
fra lufthavne. Dermed udfører vi forskning i
Danmark, der ud over at bidrage med vigtig viden til
os selv, kan hjælpe WHO og andre lande i
bestræbelserne på en klarere anbefaling om
ultrafine partikler.
Med helbredsundersøgelsen er der altså igangsat et
arbejde, der måske på sigt kommer til at ende ud i
en klarere WHO-anbefaling, som kan være
udgangspunktet for en grænseværdi nationalt og i
EU.
Jeg har i år også oversendt en rapport, der
indeholder en oversigt over tiltag, som der arbejdes
på i lufthavne for at nedbringe niveauet af ultrafine
partikler. Rapporten er et katalog over tiltagene i
lufthavne i Amsterdam, Bruxelles og København. En
rapport, som skal virke til inspiration, og som vi i
regeringen tager med videre i dialogen med
lufthavnen.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 503: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 3/6-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
3040861_0005.png
TALEPAPIR
Ud over sundhedsundersøgelsen og rapporten over
tiltag vil jeg også nævne, at Miljøstyrelsen i 2024 har
meddelt krav om, at Københavns Lufthavn skal måle
og foretage emissionsopgørelse af ultrafine partikler
ved lufthavnens to målestationer.
Jeg vil nu give ordet videre til transportministeren.
5