Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 457
Offentligt
3033012_0001.png
NOTAT
J.nr. 2025 - 716
Ref. CERTR/JUEMS
Den 2. juni 2025
Høringsnotat over bekendtgørelse om havnaturfonden
Miljø- og Ligestillingsministeriet sendte den 11. april 2025 et udkast til bekendtgørelse om
Havnaturfonden i offentlig høring med frist for afgivelse af høringssvar den 8. maj 2025.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har modtaget høringssvar fra i alt 7 organisationer.
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger: Jægerforbundet, Danske Havne, KL,
Klimabevægelsen, Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening.
Miljø- og Ligestillingsministeriet takker alle høringsparter for deres afgivne høringssvar.
I det følgende gennemgås høringssvarene opdelt ud fra de rejste emner. Miljø- og
Ligestillingsministeriets kommentarer hertil er anført i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i
hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Efter endt høring er det tilføjet, at Havnaturfonden
ud over at kunne yde tilskud til
naturgenopretningsprojekter
også kan støtte projekter, der fremmer sameksistens mellem natur og
udbygning af vedvarende energi på havet. Denne mulighed vil ikke blive anvendt i 2025, hvor
tilskudsordningen udelukkende vil omfatte naturgenopretningsprojekter, men ændringen giver
fleksibilitet til, at Havnaturfonden fra 2026 og frem kan etablere en tilskudsordning for
sameksistensprojekter, hvis der er politisk ønske i aftalekredsen herom.
Derudover er der foretaget enkelte mindre sproglige justeringer i bekendtgørelsen.
Generelt bemærker Miljø- og Ligestillingsministeriet, at bekendtgørelsens formål er begrænset til at
fastsætte en tilskudsordning under Havnaturfonden samt en forretningsorden for det rådgivende
udvalg. Flere af de forslag, der er fremført i høringssvarene, er allerede behandlet i lovforslaget eller i
den politiske aftale og ligger derfor uden for bekendtgørelsens anvendelsesområde.
Generelle bemærkninger
Jægerforbundet
anser generelt etableringen af Havnaturfonden som et væsentligt og rettidigt tiltag
for at forbedre havmiljøets tilstand, styrke biodiversiteten i de danske farvande og styrke grundlaget for
en rig og varieret natur
til gavn for både naturen og befolkningen.
Danske Havne
anfører, at Havnaturfonden er et godt og nyttigt instrument ift. en langsigtet
genopretning af de danske kystvande.
KL
hilser velkomment, at der oprettes en Havnaturfond og, at der bliver mulighed for at søge midler til
marin naturgenopretning
også for kommunerne.
navn • adr1 • adr2 • adr3 • postnr by
Tlf. Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • • web
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 457: Orientering bekendtgørelse om havnaturfonden, samt høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening
bifalder
tilblivelsen af Havnaturfonden og finder, at dens arbejde og uddeling af projektmidler kan få stor
betydning for havmiljøet i Danmark.
Klimabevægelsen
finder det overordnet positivt, at ministeren har fokus på genopretning af
havmiljøet.
Miljø- og Ligestillingsministeriet kvitterer for opbakningen til Havnaturfondens arbejde.
Det rådgivende udvalg
Jægerforbundet
ser generelt positivt på, at der etableres et rådgivende udvalg, men savner i
bekendtgørelsen en større åbenhed omkring inddragelsen af civilsamfundets aktører, herunder brugere
af naturen. Dette gælder både i udformningen af støtteberettigede projekttyper og i udvælgelsen af
medlemmer til det rådgivende udvalg.
Miljø- og Ligestillingsministeriet anerkender, at der er stor interesse blandt kommuner og andre
aktører for at bidrage til at styrke det lokale havmiljø. For at understøtte den interesse og udbrede
kredsen af aktører, som engagerer sig i havnaturen, etableres der i 2025 en tilskudsordning, hvor
kommuner og andre aktører kan ansøge om midler til marine naturgenopretningsprojekter.
I forhold til udvælgelsen af medlemmer til det rådgivende udvalg er udpegningen af de nuværende
medlemmer besluttet af miljøministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren. De nuværende
medlemmer er som udgangspunkt udpeget indtil 2028, hvor aftalen om Havnaturfonden skal
genbesøges.
Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening
mener,
at det bør fremgå i bekendtgørelsen, at som en del af det rådgivende udvalgs opgave i relation til
sameksistens mellem havvind og natur, skal udvalget bidrage til at formulere et sæt af principper, som
det rådgivende udvalg og aftalekredsen kan navigere efter, når der skal fordeles midler til
sameksistensprojekterne. Det ønskes, at en del af det rådgivende udvalgs arbejde således bliver at
fastsætte principper (kriterier) for konkrete indsatser i årlige ansøgningsrunder, hvorefter eksterne
aktører indsender videns- og samarbejdsbaserede projektansøgninger til sameksistensprojekter. De
projekter, der modtager fondens midler, vil dermed være efterspørgselsdrevet og have direkte berøring
med aktuelle behov for vidensopbygning om sameksistens. Organisationerne henviser til § 6-7 i
bekendtgørelsen, hvor ansøgningsprocessen for Havnaturfondens indsatser gennemgås delvist og
understreger i denne sammenhæng, at det bør være de relevante aktører inden for havvindssektoren,
der har den bedste viden om hvilke indsatser, der er behov. Der er i den forbindelse indsat en figur med
forslag til proces.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at processen ifm. udvælgelsen af Havnaturfondens
indsatser er fastlagt i den politiske aftale. Heraf fremgår bl.a., at det rådgivende udvalg
”skal
bidrage
med forslag og rådgivning om placering og udformning af nye indsatser”.
I forbindelse med
tilskudsordningen for 2025 er det hensigten, at det rådgivende udvalg foreslår principper eller
kriterier for projekter inden for naturgenopretning. Såfremt der er politisk ønske i aftalekredsen om,
at Havnaturfonden fra 2026 også skal kunne give tilskud til sameksistensprojekter, vil det rådgivende
udvalg tilsvarende kunne bidrage med forslag til principper og kriterier for sådanne projekter.
Bekendtgørelsen har dog ikke til formål at fastsætte indholdet af kommende indsatser eller nærmere
definere processen for udvalgets forslag og rådgivning.
Fastsættelse af kriterier og tildeling af støtte
Jægerforbundet
finder det væsentligt, at fondens praksis omkring fastsættelse af kriterier og tildeling
af støtte sker med en vis grad af fleksibilitet. Naturgenopretningsprojekter i havmiljøet kan variere
meget i geografi, udformning og behov
og det kan derfor være uhensigtsmæssigt, hvis rigide
administrative og økonomiske rammer afholder mindre aktører fra at kunne få del i midlerne, som f.eks.
lokale foreninger eller partnerskaber. Jægerforbundet opfordrer derfor til, at det overvejes, om der kan
skabes særlige aftaler eller puljer målrettet denne typer af projekter.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 457: Orientering bekendtgørelse om havnaturfonden, samt høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Miljø- og Ligestillingsministeriet er enig i, at fondens praksis for fastsættelse af kriterier og tildeling
af midler bør tilrettelægges med en vis grad af fleksibilitet. Havnaturfondens overordnede formål er
imidlertid at sikre størst mulig natureffekt for de afsatte midler. Det er derfor vigtigt, at kriterierne
samtidig sikrer, at støtten går til projekter med reel natureffekt. Bekendtgørelsen fastsætter ikke de
konkrete faglige kriterier for projekterne, men afgrænser sig til at beskrive rammerne for ordningen.
De specifikke kriterier vil fremgå af Miljøstyrelsens tilskudsvejledning.
Inkludere projekter inden for og i tilknytning til en havns dækkende værker og
mulighed for, at erhvervshavne skal kunne tage initiativ
Danske Havne
ønsker, at det tydeliggøres i bekendtgørelsen (eller andetsteds i regelsættet om
Havnaturfonden), at projekter inden for og i tilknytning til en havns dækkende værker også skal kunne
komme i betragtning til projekter under Havnaturfonden, hvis potentiale og realiserbare
naturforbedringer ifm. sådanne projekter står mål med eller overgår effekten af øvrige
projektplaceringer.
Danske Havne mener herudover, at erhvervshavnene, i partnerskaber med andre aktører, bør kunne
tage initiativ til ansøgninger og deltage i projekter i/ved de kystvandeområder, hvor havnen er placeret.
I sådanne partnerskaber kan der sikres en god sameksistens mellem erhvervsbrug og effektiv
naturgenopretning i området.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at bekendtgørelsens formål er begrænset til at fastsætte
tilskudsordningen samt en forretningsorden for det rådgivende udvalg, jf. ovenfor.
Miljø- og Ligestillingsministeriet anfører desuden, at Havnaturfonden arbejder med
naturgenopretningsaktiviteter, og såfremt der er et genopretningspotentiale i havne, vil sådanne
projekter også kunne komme i betragtning i forbindelse med tilskudsordningen for 2025. Dette vil dog
ikke fremgå eksplicit af bekendtgørelsen.
Bekendtgørelsens tidsplan
KL
noterer sig, at bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, hvorfor tidsplanen for
åbning af ansøgningspulje for kommunerne og meddelelse af tilsagn i 2025
efter KL’s opfattelse
bliver
meget stram. Grundet timingen og den stramme tidsplan anføres det, at man kan risikere, at der bliver
indsendt færre ansøgninger, end der elles ville have været blevet. KL havde gerne set, at tidsplanen gav
kommunerne bedre tid til at udarbejde gode ansøgninger, særligt når der i tilskudspuljens
vurderingskriterier bl.a. lægges vægt på projekternes modenhed, så de kan igangsættes hurtigt.
Miljø- og Ligestillingsministeriet er opmærksom på, at tidsplanen for ansøgningspuljen for
kommunale projekter i 2025 er stram. Miljøstyrelsen har derfor allerede tidligere i dette forår rakt ud
til KL m.fl., dels for at afdække behovene i kommunerne/hos private organisationer, dels for at skabe
opmærksomhed om, at der er en pulje på vej, så ansøgere har bedre tid til at forberede sig. Tidsplanen
er desuden offentliggjort på styrelsens hjemmeside.
Behov for at tydeliggøre hvilke marine genopretningstiltag, der er omfattet af
tilskudspuljen
KL
opfordrer til, at det i forbindelse med indkaldelse af ansøgninger om tilskud tydeliggøres, hvilke
marine genopretningstiltag, der er omfattet af tilskudspuljen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at kriterierne for tilskud vil fremgå af den
tilskudsvejledning, som Miljøstyrelsen offentliggør ultimo juni. Styrelsen lægger desuden løbende svar
på henvendelser fra kommuner m.fl. om ansøgningspuljen ud på mst.dk. Det kan oplyses, at MST også
den 5. maj 2025 i et oplæg om ansøgningspuljen
på KL’s natur-
og miljønetværksmøde orienterede om
de helt overordnede kriterier, som MST arbejder med og som vil blive præciseret i
tilskudsvejledningen. Overordnede kriterier er: Natureffekt, Modenhed, Realiserbarhed, Inddragelse
og Formidling samt Medfinansiering.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 457: Orientering bekendtgørelse om havnaturfonden, samt høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Sameksistens mellem havvind og naturhensyn
Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening
undrer
sig over, at begrebet sameksistens mellem havvind og biodiversitet ikke er nævnt én eneste gang i udkast
til bekendtgørelse om Havnaturfonden. Der henvises i den forbindelse til, at sameksistens er nævnt i
lovforslaget
som en integreret del af havnaturfondens todelte formål: ”Havnaturfondens
formål er at
foretage genopretning af havnatur samt at bidrage til viden om sameksistens mellem udbygning af
vedvarende energi på havet og naturhensyn”.
Det nævnes endvidere, at tilføjelsen af sameksistens i
udkast til bekendtgørelse vil bidrage til at balancere vægtningen af projekter og indsatsområder imellem
Havnaturfondens formål og udkast til bekendtgørelse, samt sikre, at bekendtgørelsen lever op til
hensigten og formålet med lovteksten og den politiske aftale.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at Havnaturfondens opgaver er beskrevet i lovforslaget
om samme emne, jf. den politiske aftale.
Udkastet til bekendtgørelsen henviste i høringsversionen til, at Havnaturfonden kan gennemføre
projekter omfattet af lovens § 38, stk. 3, som netop bl.a. omfatter indsamling af ny viden og
systematisering af eksisterende viden om naturgenopretning og sameksistens mellem natur og
udbygning af vedvarende energi på havet, samt at Havnaturfonden skal rådføre sig med det
rådgivende udvalg i forbindelse med gennemførelsen af disse projekter.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har med henblik på at tydeliggøre dette dog tilføjet eksplicit i
bekendtgørelsens § 5, stk. 2, at Havnaturfonden skal rådføre sig med det rådgivende udvalg i
forbindelse med gennemførelsen af indsamling af ny viden og systematisering af eksisterende viden
om naturgenopretning og sameksistens mellem natur og udbygning af vedvarende energi på havet.
Krav om effektovervågning og deling af miljødata, så projekterne bidrager til
vidensopbygning
Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening
noterer
sig, at det under § 14 præciseres, at ansøger skal levere faglige oplysninger om projektets gennemførsel
og resultater i overensstemmelse med Havnaturfondens nærmere anvisninger. De opfordrer til, at der i
Havnaturfondens anvisninger bliver stillet krav til dokumenteret effektovervågning, der strækker sig
over flere år, så hvert projekt bidrager til en øget vidensopbygning. Organisationerne anbefaler i den
forbindelse, at der i Havnaturfondens anvisninger stilles krav til, at miljødata og overvågningsdata
indsamles systematisk efter standardiserede metoder fra Center for Marin Naturgenopretning, samt at
de opbevares og offentliggøres/deles, fx med inspiration fra FAIR-principperne. I den sammenhæng
anbefaler de, at der allerede nu findes og etableres langsigtede løsninger for, hvordan resultater fra
effektovervågning efter 2030 kan opbevares og deles. De ønsker, at det skal sikres, at data ikke går tabt,
hvis Havnaturfonden ikke bliver forlænget og dermed ophører i 2030, og at Danmarks Miljøportal
inddrages i dette arbejde.
Miljø- og Ligestillingsministeriet noterer sig organisationernes anbefalinger. Som det fremgår af den
politiske aftale, indeholder Havnaturfonden et selvstændigt dataspor. Jf. aftalen er der afsat midler
til udvikling af digital infrastruktur til lagring og udstilling af miljødata samt udvikling af et værktøj
til gennemførelse af økosystemanalyser. Initiativet vil bidrage til begge Havnaturfondens delformål
om hhv. at foretage omkostningseffektiv naturgenopretning og at bidrage med viden om effekterne på
miljø og biodiversitet af VE-udbygning på havet. Datasporet reguleres ikke i denne bekendtgørelse.
Bestemmelsen i § 14 skal give myndighederne adgang til oplysninger, der er nødvendige for at
kontrollere, at tilskudsmodtageren har gennemført projektet i overensstemmelse med det i
ansøgningen angivne. Ministeriet deler ambitionen om, at Havnaturfondens projekter som
udgangspunkt skal effektovervåges for at bidrage til vidensopbygning. Det fremgår af lovforslaget
om Havnaturfonden i §
38 stk. 5, at ”Miljøministeren
kan iværksætte evaluering af effekten af
Havnaturfondens naturgenopretningsprojekter i det danske havareal, jf. stk. 3, nr. 1.”
Havnaturfonden skal på sigt være permanent og uafhængig
Green Power Denmark, Tænketanken Hav og Danmarks Naturfredningsforening
gør
opmærksom på, at der ved at organisere Havnaturfonden under Miljø- og Ligestillingsministeriet på
den korte bane muligvis er gevinster ved hurtigt at få igangsat projekter, men anbefaler, at
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 457: Orientering bekendtgørelse om havnaturfonden, samt høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
3033012_0005.png
Havnaturfonden etableres som en uafhængig fond på længere sigt. Der henvises til, at det fremgår af
‘Aftaleteksten om etablering af Havnaturfonden’ at “Aftaleparterne
er enige om, at aftalen om
havnaturfonden og dens finansiering skal genbesøges senest i 2028. Det skal ved genbesøget bl.a.
overvejes, om fonden bør organiseres som en permanent og uafhængig fond”.
Dette bakker de tre
organisationer fuldt op om, idet de vurderer, at det vil være til gavn for havmiljøet i Danmark, hvis
Havnaturfonden bliver permanent og politisk uafhængig, for at sikre kontinuitet og autonomi i arbejdet
med at beskytte og genoprette Danmarks havnatur. De tre organisationer anerkender, at
bekendtgørelsen ikke skal håndtere dette nu, men opfordrer til, at der frem mod det politiske genbesøg
i 2028 udarbejdes et oplæg med muligheder til, hvordan Havnaturfonden kan overgå til en permanent
og uafhængig fond fra 2030. Derudover er skal der sikres fremtidig finansiering, idet der endnu ikke vil
være sikret god miljøtilstand i 2030. Herudover henvises der til, at man frem mod genbesøget bør
arbejde frem mod en række præmisser, som organisationerne tidligere har henvist til.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at bekendtgørelsens formål er begrænset til at fastsætte
tilskudsordningen samt en forretningsorden for det rådgivende udvalg, jf. ovenfor.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at det i den politiske aftale blev besluttet at placere
Havnaturfonden i Miljøstyrelsen pga. styrelsens store faglige ekspertise og erfaring inden for
naturgenopretning på havet. Det fremgår også, at aftalen om Havnaturfonden og dens finansiering
skal genbesøges senest i 2028, og at det i denne forbindelse bl.a. skal overvejes, om fonden bør
organiseres som en permanent og uafhængig fond.
Risiko for at fonden bliver for ineffektiv, dyr og bureaukratisk samt uigennemskuelig
proces
Klimabevægelsen
mener, at der er stor risiko for, at Havnaturfondens tilskudsordning - som med
mange andre af regeringens grønne tiltag - bliver for ineffektiv, dyr og bureaukratisk til, at den finder
anvendelse i praksis. Ikke mindst når projekter ikke må være påbegyndt, hvis de skal have tilskud, og de
først kan få tilskuddet udbetalt, når det er gennemført. De mener, det er svært at få øje på, hvem det vil
være attraktivt for. Klimabevægelsen mener herudover, at rammerne for ordningen er svære at
gennemskue, når fonden selv skal fastlægge kriterier og vilkår for uddeling af tilskud, ministeren kan
selv udpege medlemmerne af det tilhørende rådgivende udvalg, og når ministeren ifølge
Klimabevægelsen selv udvælger de projekter, der skal arbejdes med og gives tilskud til. Sammenlagt
mener Klimabevægelsen, at dette er en for offentligheden uigennemskuelig proces.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser til, at det følger af statsstøttereglerne under
gruppefritagelsesforordningen, at projekter ikke må være igangsat, inden de får støtte. Det fremgår
derfor af bekendtgørelsesudkastet, at dette kan være en betingelse for tilsagn.
Miljø- og Ligestillingsministeriet understreger, at det er Havnaturfondens sekretariat (forankret i
Miljøstyrelsen)
og ikke ministeren
som står for den endelige uddeling af tilskud på baggrund af
på forhånd definerede faglige kriterier. Det rådgivende udvalg er med til at definere disse kriterier.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser herudover til ovenstående svar vedr. det rådgivende
udvalgs opgaver. Det kan hertil nævnes, at det rådgivende udvalg er uafhængigt og fagligt.
5