Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 456
Offentligt
ÅBENT BREV TIL MILJØMINISTER MAGNUS HEUNICKE
Manglende kontrol med importeret spildevand hos IWS (RGS Nordic)
Kære Magnus Heunicke
02.06.25
Vi skriver til dig på vegne af Rent Havmiljø Nu, fordi vi er dybt bekymrede over den manglende kontrol med
det spildevand, som modtages og håndteres af IWS-anlægget på Stigsnæs.
1. Hvorfor ingen reel kontrol?
IWS modtager store mængder spildevand fra både danske og udenlandske kilder – via skibe og lastbiler – til
rensning. Ifølge Miljøstyrelsens egne svar er der kun foretaget ét fysisk kontrolbesøg, nemlig den 6. oktober
2023 i forbindelse med ankomsten af skibet
Nimbus.
Miljøstyrelsen havde varslet kontrol besøget. Det er
utilstrækkeligt – særligt når vi ved, at IWS tidligere har fået
11 påbud, indskærpelser og en
politianmeldelse
i forbindelse med overtrædelæser af regler.
2. Afslag på aktindsigt – med henvisning til forældet lovgivning
Vi har gentagne gange søgt aktindsigt i, hvad spildevandet indeholder, hvor det kommer fra, og hvordan det
fortyndes før udledning. Mange forespørgsler er blevet afslået, med henvisning til offentlighedsloven – og
efter pres fra IWS selv. Vi har
ikke
søgt om kommercielle oplysninger – kun om miljødata. Alligevel er vi
blevet afvist.
Vi frygter, at IWS forsøger at skjule, at spildevandet indeholder miljøfarlige og potentielt kræftfremkaldende
stoffer, som IWS ikke kan rense ifølge deres miljøgodkendelse, samt at myndighederne mangler overblik
over, hvad der ledes ud i vores fælles havmiljø.
3. Marpol-konventionen misbruges
Vi har set en række tilfælde, hvor IWS importerer spildevand under dække af Marpol-konventionen – som
gælder for skibe, der afleverer eget spildevand / slubvand i rum sø. I praksis registrer IWS meget af det
modtagne spildevand under dække af Marpol – konventionen, selvom det stammer fra andre steder.
Herved omgår IWS reglerne for importtilladelser og bruger Marpol konventionen til at skjule eller kamuflere
spildevandets oprindelse.
Som F.eks.:
IWS
har modtaget flere laster fra Göteborg under dække af Marpol – konventionen, når
spildevandet kommer fra en landbaseret terminal, kræves der en importtilladelse, der findes ingen
importtilladelse fra Sverige.
17. april 2025:
Skibet
Northern Skagerrak
ankommer til IWS med spildevand fra tankskibet
Energos
Power,
der ligger for anker ved Skagen, som et flydende tankanlæg. Energos Power har spildevand
ombord – noget af dette sejles til IWS, uden at det registreres som import.
11. og 13. maj 2025:
Northern Skagerrak
afleverer nye laster – denne gang spildevand, som er
hentet fra skibet Heathan Knudsen. Skibet kom direkte fra Holland og lagde sig for anker ved
Skagen. Der eksisterer
ingen godkendt importtilladelse fra Holland.
D. 20 maj 2025,
afgår Northern Skagerrak fra Göteborg og sejler direkte til tankskibet Energos
Power, der ligger for anker ved Skagen, efter lastning af spildevand / slob vand, sejler Northern
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 456: Henvendelse af 2/6-25 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om manglende kontrol med importeret spildevand
Skagerrak direkte ind i Skagen havn, så det senere kan se ud som om, spildevandet stammer fra
Danmark, når det sejles videre til IWS, men i virkeligheden har spildevandet været opsamlet på
Energos Power fra flere udenlandske kilder.
D. 21 maj 2025
afgår Northern Skagerrak fra Skagen havn og sejler direkte til IWS på Stigsnæs, hvor
skibet ankommer d. 22 maj 2025.
IWS prøver på alle mulige måder at få spildevandet ind under Marpol – konventionen
Vi søger aktindsigt, men får afslag på aktindsigt i analyserapporter og importpapirer, igen under dække af
offentligheds loven, det er uacceptabelt.
4. Miljøstyrelsen fralægger sig ansvaret
Ifølge Miljøstyrelsen er det alene IWS, der vurderer, om de kan behandle det modtagne spildevand, ifølge
deres miljøgodkendelse fra 2008. Dette på trods af at det er Miljøstyrelsen der er myndighed. Styrelsen
kræver hverken analyser, dokumentation eller meldepligt fra IWS. Det betyder reelt, at staten har overladt
miljøansvaret og – myndighed til en privat virksomhed, som allerede har fået gentagne påbud.
5. Brug din mulighed for handling
Havmiljøloven § 41 giver dig som minister ret til at kræve oplysninger om mængder og indhold af stoffer,
der ind- og ud-lastes i danske havne. Vi opfordrer dig til at bruge denne bestemmelse – til gavn for
havmiljøet, borgernes ret til indsigt og Miljøstyrelsens egen kontrol.
Vi spørger dig direkte, Magnus Heunicke:
Vil du gribe ind over for den manglende kontrol med spildevandet til IWS?
Vil du sikre, at offentligheden får ret til at vide hvilke stoffer, der ledes ud i vores farvande?
Vil du forhindre, at Marpol-konventionen misbruges som smuthul til at importere
industrispildevand uden kontrol?
Vi står til rådighed med billeddokumentation af de nævnte skibstransporter og håber på en snarlig dialog.
Venlige hilsener
Rent Havmiljø Nu
Jan Rasmussen
Henrik Toft Jensen
Søren Anker Jensen