ÅBENT BREV TIL MILJØMINISTER MAGNUS HEUNICKE
Manglende kontrol med importeret spildevand hos IWS (RGS Nordic)
Kære Magnus Heunicke
02.06.25
Vi skriver til dig på vegne af Rent Havmiljø Nu, fordi vi er dybt bekymrede over den manglende kontrol med
det spildevand, som modtages og håndteres af IWS-anlægget på Stigsnæs.
1. Hvorfor ingen reel kontrol?
IWS modtager store mængder spildevand fra både danske og udenlandske kilder – via skibe og lastbiler – til
rensning. Ifølge Miljøstyrelsens egne svar er der kun foretaget ét fysisk kontrolbesøg, nemlig den 6. oktober
2023 i forbindelse med ankomsten af skibet
Nimbus.
Miljøstyrelsen havde varslet kontrol besøget. Det er
utilstrækkeligt – særligt når vi ved, at IWS tidligere har fået
11 påbud, indskærpelser og en
politianmeldelse
i forbindelse med overtrædelæser af regler.
2. Afslag på aktindsigt – med henvisning til forældet lovgivning
Vi har gentagne gange søgt aktindsigt i, hvad spildevandet indeholder, hvor det kommer fra, og hvordan det
fortyndes før udledning. Mange forespørgsler er blevet afslået, med henvisning til offentlighedsloven – og
efter pres fra IWS selv. Vi har
ikke
søgt om kommercielle oplysninger – kun om miljødata. Alligevel er vi
blevet afvist.
Vi frygter, at IWS forsøger at skjule, at spildevandet indeholder miljøfarlige og potentielt kræftfremkaldende
stoffer, som IWS ikke kan rense ifølge deres miljøgodkendelse, samt at myndighederne mangler overblik
over, hvad der ledes ud i vores fælles havmiljø.
3. Marpol-konventionen misbruges
Vi har set en række tilfælde, hvor IWS importerer spildevand under dække af Marpol-konventionen – som
gælder for skibe, der afleverer eget spildevand / slubvand i rum sø. I praksis registrer IWS meget af det
modtagne spildevand under dække af Marpol – konventionen, selvom det stammer fra andre steder.
Herved omgår IWS reglerne for importtilladelser og bruger Marpol konventionen til at skjule eller kamuflere
spildevandets oprindelse.
Som F.eks.:
IWS
har modtaget flere laster fra Göteborg under dække af Marpol – konventionen, når
spildevandet kommer fra en landbaseret terminal, kræves der en importtilladelse, der findes ingen
importtilladelse fra Sverige.
17. april 2025:
Skibet
Northern Skagerrak
ankommer til IWS med spildevand fra tankskibet
Energos
Power,
der ligger for anker ved Skagen, som et flydende tankanlæg. Energos Power har spildevand
ombord – noget af dette sejles til IWS, uden at det registreres som import.
11. og 13. maj 2025:
Northern Skagerrak
afleverer nye laster – denne gang spildevand, som er
hentet fra skibet Heathan Knudsen. Skibet kom direkte fra Holland og lagde sig for anker ved
Skagen. Der eksisterer
ingen godkendt importtilladelse fra Holland.
D. 20 maj 2025,
afgår Northern Skagerrak fra Göteborg og sejler direkte til tankskibet Energos
Power, der ligger for anker ved Skagen, efter lastning af spildevand / slob vand, sejler Northern