Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 450
Offentligt
3031478_0001.png
Notat om håndtering af Energiklagenævnets afgørelse om
etableringstilladelse til Nord Stream 2
Kontor/afdeling
Undergrund
Dato
26-05-2025
J nr.
2019 - 97835
Problem
Energiklagenævnet har den 28. april 2025 truffet afgørelse i en klagesag over
Energistyrelsens afgørelse af 30. oktober 2019 om tilladelse til etablering af Nord
Stream 2-rørledningsanlægget i Østersøen.
Energiklagenævnet ophæver og hjemviser Energistyrelsens afgørelse til fornyet
sagsbehandling. Nærværende notat opridser, hvilke konsekvenser klagesagen har,
og hvordan den forventes at blive håndteret.
Baggrund
Klageafgørelsen
Energistyrelsen meddelte den 30. oktober 2019 tilladelse til Nord Stream 2 AG
(herefter ”NS2 AG”) til at etablere Nord Stream 2-rørledningsanlægget sydøst om
Bornholm på dansk kontinentalsokkelområde i Østersøen. Tilladelsen blev meddelt
på baggrund af en gennemført miljøkonsekvensvurdering.
Naturgasrørledningerne blev nedlagt i dansk farvand fra november 2019 til august
2021. Energistyrelsen meddelte den 1. oktober 2020 tilladelse til, at
rørledningsanlægget ville kunne sættes i drift, når det var færdigetableret, og når alle
relevante vilkår var opfyldt. Rørledningerne nåede aldrig at blive sat i drift grundet
problemer med certificering i Tyskland. I september 2022 opstod der brud på den
ene af de to rørledninger.
Energiklagenævnet modtog den 26. november 2019 en klage over Energistyrelsens
tilladelse fra den polske organisation Polski Klub Ekologiczny. Klagen indeholder i alt
syv klagepunkter, der bl.a. vedrører forpligtelser efter habitatdirektivet og Espoo-
konventionen, utilstrækkelige klagefrister og ufuldstændige oplysninger i
miljøkonsekvensrapporten.
Energiklagenævnet har den 28. april 2025 truffet afgørelse i klagesagen, og ophæver
og hjemviser Energistyrelsens tilladelse til fornyet sagsbehandling.
Klagenævnet begrunder ophævelsen og hjemvisningen med, at tilladelsen lider af
en retlig mangel, da der ikke er foretaget tilstrækkelige vurderinger af projektets
påvirkninger på Natura 2000-området Adler Grund og Rønne Banke sydvest for
Bornholm, som på afgørelsestidspunktet den 30. oktober 2019 var foreslået
opdateret med en tilføjelse af arten marsvin til naturbeskyttelsesområdets
udpegningsgrundlag.
Forslaget
om
at
tilføje
marsvin
til
områdets
/MKLH/JNL
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 450: Orientering om ENS's håndtering til EKN's hjemvisning af tilladelse til etabeling af NS2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031478_0002.png
udpegningsgrundlag var i offentlig høring fra den 17. oktober 2019 til den 15.
november 2019 sammen med øvrige forslag til opdateringer af Natura 2000-
områder. Ændringerne trådte i kraft ved en ændring af habitatbekendtgørelsen den
1. december 2021. Klagenævnet bemærker i den forbindelse, at det følger af EU-
domstolens praksis, at der er pligt til at beskytte nye arter og naturtyper, der er
foreslået til udpegningsgrundlaget, når der gennemføres en vurdering af en plan eller
projekts eventuelle påvirkning af et Natura 2000-områdes integritet, også selvom
ændringer af udpegningsgrundlaget endnu ikke formelt er godkendt.
Klagenævnet
konstaterer
yderligere,
at
tilføjelsen
af
marsvin
til
udpegningsgrundlaget på førnævnte Natura 2000-område kan have medført, at der
er fremkommet nye oplysninger af væsentlig betydning for vurderingen af projektets
påvirkning af bilag IV-arter, og at Energistyrelsen således ikke i tilstrækkelig grad har
sikret sig, at projektet ikke forsætligt vil forstyrre de dyrearter, der er nævnt i
habitatdirektivets bilag IV, herunder marsvin, eller vil beskadige mulige yngle- eller
rasteområder for bilag IV-arter i dansk sektor. I den forbindelse har
Energiklagenævnet lagt vægt på, at Energistyrelsen ikke har inddraget eventuelle
nye oplysninger om og det beskyttelseshensyn til marsvin, der har dannet grundlag
for at tilføje arten på udpegningsgrundlaget for habitatområdet.
Ved en fornyet behandling af sagen skal Energistyrelsen:
Foretage
en
væsentlighedsvurdering,
der
omfatter
hele
det
udpegningsgrundlag, herunder arten marsvin, som Natura 2000 området
N252 Adler Grund og Rønne Banke blev udvidet med pr. 1. december 2021.
Foretage en ny vurdering af projektets påvirkninger af bilag IV-arter bl.a.
under inddragelse af de forudsætninger og hensyn, der har dannet grundlag
for, at marsvin på tidspunktet for Energistyrelsens afgørelse var foreslået
tilføjet udpegningsgrundlaget for førnævnte habitatområde.
Klager har ikke fået medhold i de øvrige klagepunkter.
Status for rørledningerne og tilladelse til præserveringsarbejder
De to rørledninger, der udgør rørledningsanlægget Nord Stream 2, er ikke i drift. Efter
sprængningerne den 26. og 27. september 2022, har rørledning A to brud, et større
i dansk EEZ og et mindre i svensk EEZ. Rørledning B er intakt, men er ikke i drift.
Energistyrelsen meddelte den 28. januar 2025 tilladelse til, at NS2 AG kan indsætte
specialfremstillede propper, der skal præservere rørledning A. På grund af
udfordringer med at finde selskaber, der vil udføre arbejdet, er det uvist, om arbejdet
kan gennemføres i 2025. Såfremt arbejdet ikke kan gennemføres inden tilladelsens
udløb den 30. september 2025, planlægger NS2 AG at udføre arbejde i 2026, hvilket
forventes at kræve en ny tilladelse fra Energistyrelsen.
Side 2/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 450: Orientering om ENS's håndtering til EKN's hjemvisning af tilladelse til etabeling af NS2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031478_0003.png
Danmarks internationalretlige forpligtelser ift. etablering og drift af rørledningsanlæg
på kontinentalsokkelområdet og i den Eksklusive Økonomiske Zone (EØZ)
Nord Stream 2-rørledningsanlægget er i sin helhed etableret bl.a. på dansk
kontinentalsokkelområde og i dansk EØZ. Som kyststat er Danmark forpligtet til at
respektere andre staters ret til at etablere og drive rørledningsanlæg på hhv.
kontinentalsokkelområdet og i EØZ’en, jf. FN’s Havretskonventions (UNCLOS)
artikel 79(1) og artikel 58(1). Denne ret er dog underlagt kyststatens (Danmarks) ret
til at træffe rimelige foranstaltninger med henblik på varetagelse af bl.a. miljø- og
sikkerhedsmæssige hensyn, se hertil UNCLOS artikel 79(2) og artikel 58(3). Dette
sker bl.a. ved, at Energistyrelsen inden meddelelse af tilladelse sikrer, at der er
udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, og ved fastsættelse af vilkår i hhv.
etablerings- og driftstilladelserne. Overholdelse af generelle danske regler, der skal
varetage miljømæssige hensyn, herunder den med reglerne forbundne
klagesagsbehandling, må som udgangspunkt antages at være i overensstemmelse
med Danmarks internationalretlige forpligtelser. I den foreliggende sag er det
desuden Energistyrelsens opfattelse, at Energiklagenævnets afgørelse ikke
medfører en overtrædelse af Danmarks internationalretlige forpligtelser.
Løsning
Ny etableringstilladelse
Energistyrelsen har nærlæst afgørelsen og vurderer, at Nord Stream 2-
rørledningsanlægget skal lovliggøres retligt ved udstedelse af en ny
etableringstilladelse, som forholder sig konkret til Energiklagenævnets to punkter
vedr. fornyet sagsbehandling.
Inden en ny etableringstilladelse kan meddeles, skal der foretages de nødvendige
miljøfaglige vurderinger efter de nugældende regler. Energistyrelsen vurderer, at det
kræver, at ansøger udarbejder et tillæg til den eksisterende miljøkonsekvensrapport
fra 2019. Tillægget skal konkret forholde sig til klageafgørelsens punkter vedr.
projektets påvirkninger på Natura 2000-området Adler Grund og Rønne Banke samt
påvirkninger på bilag IV-arter under inddragelse af eventuelle nye oplysninger
vedrørende opdateringen af udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.
Enkelte øvrige vurderinger efter de nugældende regler på miljøområdet skal
ligeledes foretages.
Da rørledningsprojektet er et miljøvurderingspligtigt projekt, er det Energistyrelsens
vurdering, at tillægget skal sendes i høring hos offentligheden i Danmark og andre
berørte lande, med den eksisterende miljøkonsekvensrapport og klageafgørelse
vedlagt som bilag.
Efter afsluttet høring træffer Energistyrelsen endelig afgørelse i sagen. I forbindelse
med afgørelsen skal Energistyrelsen foretage en væsentlighedsvurdering, der
omfatter førnævnte Natura 2000-områdes udpegningsgrundlag, herunder arten
marsvin, i overensstemmelse med Energiklagenævnets afgørelse. Viser
Side 3/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 450: Orientering om ENS's håndtering til EKN's hjemvisning af tilladelse til etabeling af NS2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031478_0004.png
væsentlighedsvurderingen, at en væsentlig påvirkning ikke kan udelukkes, skal
projektets påvirkninger på naturbeskyttelsesområdet belyses ved en fuld
konsekvensvurdering. Afgørelsen skal ligeledes indeholde en vurdering af projektets
påvirkninger af bilag IV-arter under inddragelse af eventuelle nye oplysninger om
marsvin i projektområdet, som har dannet grundlag for tilføjelsen til
udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.
Energistyrelsen er som myndighed forpligtet til at træffe en ny afgørelse i sagen.
Energistyrelsens tilladelse af 28. januar 2025 til præservering af rørledning A
Tilladelsen til NS2 AG til at udføre havbundsarbejder og præservere rørledning A er
meddelt efter nugældende regler, herunder en habitatvurdering indeholdende en
væsentlighedsvurdering. Det er således Energistyrelsens vurdering, at
Energiklagenævnets afgørelse om etableringstilladelse for NS2-projektet ikke
påvirker styrelsens afgørelse af 28. januar 2025 om tilladelse til arbejder ved og på
Nord Stream 2-rørledningsanlægget, og at NS2 AG derfor fortsat kan udføre de
planlagte arbejder under forudsætning af, at vilkårene i tilladelsen overholdes.
Tilladelsen af 28. januar 2025 er ikke blevet påklaget.
Energistyrelsens tilladelse af 1. oktober 2020 til idriftsættelse og drift af Nord Stream
2-rørledningerne
De punkter, klager har fået medhold i, er efter Energistyrelsens vurdering ikke
relevante for driftstilladelsen. ”Drift” af rørledningsanlægget indebærer desuden
alene transport af naturgas gennem rørene, der vil have begrænset påvirkning på
omgivelserne. Det bemærkes i den sammenhæng,
at
eventuel drift af
rørledningsanlægget ikke har betydning for de punkter, hvor klager fik medhold, og
endelig,
at
der ikke blev indgivet klager over driftstilladelsen. Der er således ikke
efter Energistyrelsens vurdering grundlag for at ophæve driftstilladelsen. Det
bemærkes dog, at det faktum, at driftstilladelsen fortsat er
gyldig,
ikke i sig selv
betyder, at rørledningsanlægget vil kunne sættes i drift. Inden rørledningsanlægget
kan sættes i drift skal Energistyrelsen godkende, at samtlige relevante vilkår i
driftstilladelsen er opfyldt. For så vidt angår det beskadigede rør vil det selvsagt
være en forudsætning for idriftsættelse, at røret bliver repareret. Reparation af røret
forudsætter særskilt tilladelse fra Energistyrelsen, herunder at alle nugældende
miljøvurderingsregler er overholdt. Lovliggørelse af etableringstilladelsen er derfor
efter Energistyrelsens vurdering ikke en forudsætning for driftstilladelsen.
Driftstilladelsen, herunder tilladelsens vilkår om tilsyn, forsikring m.v. er derfor
fortsat gældende.
Proces
Som led i Energistyrelsens almindelige tilsyn fortsætter styrelsen sin dialog med
operatøren af rørledningsanlægget. Dette gælder både for så vidt angår håndtering
Side 4/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 450: Orientering om ENS's håndtering til EKN's hjemvisning af tilladelse til etabeling af NS2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031478_0005.png
af klageafgørelsen og
præserveringsarbejder.
den
retlige
lovliggørelse
og
de
planlagte
Side 5/5