Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 449
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om
overvågning af dyr for kemiske stoffer)
§1
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 19. januar 2024, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter § 33 indsættes:
»§ 33 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om overvågning af dyr for kemiske stoffer, som kan udgøre en risiko for
fødevaresikkerheden, folkesundheden eller samfundsøkonomien.
Stk. 2.
I regler fastsat i medfør af stk. 1 kan fastsættes bestemmelser om
udtagning af prøver fra dyr og produkter af dyr samt om laboratorieunder-
søgelse heraf.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3031444_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
Indledning
Forurening af dyr med kemiske stoffer
Gældende ret
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og
den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Sunde og sikre fødevarer er helt afgørende for folkesundheden i Danmark.
Det er derfor vigtigt, at myndighederne har de nødvendige redskaber til at
sikre fødevaresikkerheden, herunder til at nedbringe forekomst af sundheds-
skadelige, kemiske stoffer i fødevarer.
Der er eksempler på, at fødevareproducerende dyr kan blive forurenet med
kemiske stoffer fra miljøet, og det kan i sidste ende resultere i sundhedsska-
delige fødevarer. De kemiske stoffer hidrører typisk fra industriens forure-
ning af miljøet med metaller og andre sundhedsskadelige stoffer, som dyr
optager eller indtager, f.eks. gennem deres foder. Det er på nuværende tids-
punkt alene muligt for myndighederne at undersøge forekomsten af kemiske
stoffer i et dyr, når der foreligger en konkret mistanke om forurening af dy-
ret.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
For at nedbringe forekomsten af sundhedsskadelige, kemiske stoffer i føde-
varer er der behov for generelt, og uden at der foreligger en konkret mis-
tanke, at undersøge fødevareproducerende dyr for kemiske stoffer. Formålet
med lovforslaget er at forbedre fødevaresikkerheden i Danmark ved at mu-
liggøre generel undersøgelse af fødevareproducerende dyr for forekomsten
af sundhedsskadelige, kemiske stoffer i dyrene og derved undgå, at forure-
nede dyr ender som fødevarer hos forbrugeren.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 62 af 19. januar 2024, hvorefter ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om overvågning
af dyr for kemiske stoffer, som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerhe-
den, folkesundheden eller samfundsøkonomien.
Lovforslaget påtænkes i første omgang udmøntet til at fastsætte regler om
overvågning af græssende kvæg for per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS).
Udmøntningen af lovforslaget vil ske med afsæt i den politiske aftale om en
national handlingsplan for PFAS af 30. maj 2024, som blev indgået mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksde-
mokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
2. Forurening af dyr med kemiske stoffer
2.1. Gældende ret
Forurening af fødevarer med kemiske stoffer er reguleret i EU's fødevare-
lovgivning, mens regulering af forurening af dyr med kemiske stoffer er et
rent nationalt anliggende. Der er fastsat regler herom i lov om hold af dyr,
jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 19. januar 2024.
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelov-
givningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed med senere ændringer
(herefter ”fødevareforordningen”), at det er fødevareproducentens ansvar at
sikre, at denne ikke markedsfører farlige fødevarer, jf. artikel 17, stk. 1.
Fødevarer betragtes som farlige, hvis de anses for at være sundhedsskade-
lige, jf. fødevareforordningens artikel 14, stk. 2.
Der er fastsat maksimalgrænseværdier for indholdet af visse miljøforure-
nende kemiske stoffer i fødevarer i Kommissionens forordning (EU)
2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte foru-
renende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1881/2006 med senere ændringer (herefter ”kontaminantforordningen”).
Maksimalgrænseværdierne er fastsat på baggrund af anbefalinger fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), der har vurderet, at men-
neskers indtag og optag af disse kemiske stoffer allerede ligger over et ni-
veau, som er sundhedsmæssigt acceptabelt. Maksimalgrænseværdierne er
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsat på et niveau, der er så lavt, som det med rimelighed er opnåeligt for
fødevareproducenten.
Fødevarer, der indeholder kemiske stoffer i niveauer, som overstiger de fast-
satte maksimalgrænseværdier, betragtes som farlige fødevarer i henhold til
fødevareforordningens artikel 14, stk. 2.
Fødevarer, der indeholder kemiske stoffer, hvor der ikke er fastsat maksi-
malgrænseværdier i kontaminantforordningen, betragtes som farlige føde-
varer, hvis en konkret risikovurdering viser, at de kan være sundhedsskade-
ligt for mennesker at indtage, jf. fødevareforordningens artikel 14, stk. 3 og
4.
Dyr betragtes som fødevarer, når de er forberedt til markedsføring med hen-
blik på anvendelse som menneskeføde, jf. fødevareforordningens artikel 2,
litra b. Det betyder i praksis, at et dyr karakteriseres som en fødevare, når
dyret er klargjort til slagtning hos fødevareproducenten.
Fødevarestyrelsen gennemfører overvågning og kontrol af fødevarer for ke-
miske stoffer i henhold til gældende forordninger om gennemførelse af of-
fentlig kontrol. Fødevarestyrelsens overvågning og kontrol af fødevarer
gennemføres som stikprøvebaserede undersøgelser. Undersøgelserne af kød
sker typisk på slagterierne.
For så vidt angår forurening af dyr med kemiske stoffer er der som nævnt
regler herom i lov om hold af dyr.
I tilfælde, hvor der foreligger konstatering af eller konkret mistanke om for-
urening af dyr med kemiske stoffer, kan Fødevarestyrelsen kontrollere dy-
rene i henhold til lov om hold af dyr. Det følger således af § 30 a, stk. 1, i
lov om hold af dyr, at hvis dyr tilsigtet eller utilsigtet har indtaget eller op-
taget eller er under mistanke for at have indtaget eller optaget kemiske stof-
fer, herunder radioaktive stoffer, gennem foder eller på anden måde i en
koncentration, som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, folke-
sundheden eller samfundsøkonomien, kan ministeren for fødevarer, land-
brug og fiskeri for at udrydde, hindre, begrænse eller imødegå risiko for
udbredelse af en kemisk forurening fastsætte regler om og meddele påbud
om gennemførelse af særlige foranstaltninger samt meddele forbud mod an-
vendelse af dyr, dele heraf eller animalske fødevarer, sæd, oocytter, embry-
oner af dyr samt gødning, hø, halm, dyrefoder og andre produkter og gen-
stande, hvormed den kemiske forurening kan spredes. Foranstaltningerne
omfatter bl.a. tilsyn og særlige undersøgelser, herunder prøveudtagning med
henblik på analyse, jf. § 30 a, stk. 2. Ministeren kan endvidere forbyde, be-
grænse eller fastsætte regler om enhver samling og flytning af dyr og om
flytning af produkter af dyr, foder og foderstoffer, gylle, gødning, slam, strø-
else og andet materiale, som kan indebære risiko for udbredelse af kemiske
forureninger, jf. § 30 a, stk. 3.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det følger af forarbejderne til § 30 a, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg
A, L 146 som fremsat, side 7, at bestemmelsen finder anvendelse, når dyr
har indtaget kontamineret foder eller på anden måde er blevet kemisk foru-
renede, eller når der er mistanke om kemisk forurening.
Med hjemmel i § 30 a, stk. 1 og 3, er der udstedt bekendtgørelse nr. 473 af
13. maj 2025 om per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) i kvæg og får. Be-
kendtgørelsen regulerer kvæg og får, som mistænkes for at være eller er
forurenet med PFAS. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. rammerne for, hvor-
når Fødevarestyrelsen pålægger et midlertidigt slagteforbud vedrørende dyr
forurenet med PFAS. Endvidere indeholder bekendtgørelsen regler om,
hvornår et dyr vurderes at være afgiftet til et niveau, der ikke udgør en risiko
for fødevaresikkerheden, og hvornår det midlertidige slagteforbud derfor
kan ophæves. Der er i bekendtgørelsen fastsat indikatorværdier for, hvornår
der er en risiko for, at maksimalgrænseværdierne for PFAS i kød overskrider
de grænser, der er angivet i kontaminantforordningen.
Det fremgår af § 65, stk. 1, i lov om hold af dyr, at tilsynsmyndigheden og
personer, som er særligt bemyndiget hertil, til enhver tid mod behørig legi-
timation og uden retskendelse har adgang til offentlige og private ejen-
domme, lokaliteter, transportmidler, forretningsbøger, papirer m.v., herun-
der elektroniske data, for at tilvejebringe oplysninger til brug for løsning af
opgaver i henhold til loven eller til regler, som er fastsat i medfør af loven
eller Den Europæiske Unions forordninger. Fødevarestyrelsen har som til-
synsmyndighed hjemmel heri til, uden retskendelse, at gennemføre kontrol
i henhold til § 30 a i lov om hold af dyr.
Det følger af § 5, stk. 2, i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anven-
delse af tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121
af 12. november 2019, at en tilsynsmyndighed senest 14 dage inden gen-
nemførelse af et tilsyn skriftligt skal underrette parten herom. Forudgående
underretning af et tilsyn kan fraviges helt eller delvist, hvis øjemedet med
tilsynet forspildes eller hensynet til parten taler for det, jf. § 5, stk. 4, nr. 1
og 2. Fødevarestyrelsen underretter i henhold hertil fødevareproducenter om
tilsynsbesøg iværksat efter bekendtgørelse nr. 473 af 13. maj 2025 om per-
og polyfluoralkylstoffer (PFAS) i kvæg og får.
2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
og den foreslåede ordning
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse, at der er
behov for at udvide muligheden for undersøgelse af forurening af fødevare-
producerende dyr med sundhedsskadelige, kemiske stoffer, så dette tillige
kan ske, uden at der foreligger en konkret mistanke om forurening af dyrene.
Uanset, at det i henhold til EU-reglerne er fødevareproducentens ansvar, at
markedsførte fødevarer ikke udgør en fødevarerisiko, er det ministeriets
vurdering, at generel undersøgelse af fødevareproducerende dyr for kemiske
stoffer kan medvirke til at nedbringe forekomst af sundhedsskadelige, ke-
miske stoffer i fødevarer. Overvågning vil medvirke til at forbedre fødeva-
resikkerheden. Det er ministeriets vurdering, at der er behov for at kunne
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
gennemføre stikprøvebaserede undersøgelser af fødevareproducerende dyr
med henblik på at indsamle data for at kunne følge udviklingen og få et
overblik over udbredelsen af de kemiske stoffer i fødevarer.
Dyr kan blive forurenet af kemiske stoffer fra miljøet, og det kan i sidste
ende resultere i sundhedsskadelige fødevarer. De kemiske stoffer hidrører
typisk fra industriens forurening af miljøet med metaller, som f.eks. bly,
cadmium, kviksølv, tin og arsen, samt andre kemiske stoffer fra industrien,
som f.eks. PFAS, bromerede flammehæmmere, dioxin, polychlorerede
biphenyler (PCB), og polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH).
Behovet for undersøgelse af dyr for forurening med kemiske stoffer kan så-
ledes opstå i flere forskellige sammenhænge.
Særligt i relation til forurening med PFAS fremgår det af den politiske aftale
af 30. maj 2024 om en national handlingsplan for PFAS, at myndighederne
skal være på forkant med at overvåge og kontrollere for PFAS og sikre pas-
sende foranstaltninger ved behov. Det følger af handlingsplanen, at det på
fødevareområdet skal ske i kraft af øget overvågning af PFAS i foder og
fødevarer. Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at fødevarer er en af
de væsentligste kilder til befolkningens eksponering for PFAS, og at der er
behov for at styrke forståelsen for sammenhængen mellem forekomsten af
PFAS i foder, dyr og fødevarer for at kunne håndtere fund af PFAS tidligt i
fødevarekæden.
Med afsæt i disse målsætninger har Fødevarestyrelsen øget sin eksisterende
overvågning for PFAS i foder og fødevarer. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri har desuden identificeret et behov for også at kunne
iværksætte overvågning af fødevareproducerende dyr for bl.a. PFAS. Dette
behov relaterer sig ud fra eksisterende viden særligt til kvæg, som ved af-
græsning har særlig risiko for at blive forurenet med PFAS.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer, at overvågning af
græssende kvæg for PFAS vil bidrage til at give et overblik over forurenin-
gen i Danmark, herunder ny viden om udbredelsen. Overvågning vurderes
at kunne ske som en stikprøvebaseret undersøgelse, hvor der – som supple-
ment til de eksisterende regler – vil blive udtaget prøver fra dyr, der har
indtaget græs fra områder, hvor der ikke er en konkret mistanke om forure-
ning med PFAS. Fødevarestyrelsen kan ved at udtage og analysere en blod-
prøve fra kvæg få en indikation af, om kød fra dyret forventes at overholde
EU’s maksimalgrænseværdier for PFAS. Fødevarestyrelsen vil herved få
grundlag for at identificere og håndtere risici tidligt i fødevarekæden. Ved
fund af forhøjet PFAS i et dyr vil Fødevarestyrelsen i henhold til gældende
ret kunne pålægge et midlertidigt slagteforbud af dyr forurenet med PFAS,
som opretholdes, indtil dyret er afgiftet til et niveau, som ikke udgør en fø-
devarerisiko.
Desuden vurderer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at resul-
tater fra overvågning af græssende kvæg for PFAS potentielt vil styrke for-
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
ståelsen af sammenhængen mellem forekomst af PFAS i foder, dyr og fø-
devarer. Dertil vurderer ministeriet, at en udvidet mulighed for undersøgelse
af forurening af kemiske stoffer i fødevareproducerende dyr via overvåg-
ning kan medvirke til at give Fødevarestyrelsen et overblik over fødevare-
risici tidligt i fødevarekæden. Derved får Fødevarestyrelsen grundlag for
rettidigt at gennemføre nødvendige foranstaltninger for generelt at sikre fø-
devaresikkerheden. De nødvendige foranstaltninger vurderes at kunne
iværksættes efter gældende ret i overensstemmelse med § 30 a i lov om hold
af dyr, når der foreligger konstatering af forurening i dyr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri foreslår, at der indsættes en
ny bestemmelse som § 33 a i lov om hold af dyr, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om over-
vågning af dyr for kemiske stoffer, som kan udgøre en risiko for fødevare-
sikkerheden. Endvidere foreslås det, at ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri i disse regler kan fastsætte bestemmelser om udtagning af prøver
fra dyr og produkter af dyr samt om laboratorieundersøgelse heraf.
Bemyndigelsen påtænkes i første omgang anvendt til at fastsætte regler om
overvågning af græssende kvæg for PFAS.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse og har derfor ikke i
sig selv økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
Ved udmøntning i bekendtgørelse forventes forslaget imidlertid at have
økonomiske konsekvenser og mindre implementeringskonsekvenser for sta-
ten, men ikke for kommuner og regioner.
Det er ikke muligt på forhånd konkret at vurdere og beregne alle de mulige
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenserne for staten.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelse vil der blive fo-
retaget en nærmere vurdering heraf.
I første omgang påtænkes lovforslaget udmøntet til at fastsætte regler om
overvågning af græssende kvæg for forurening af PFAS. Udmøntningen for-
ventes at medføre udgifter til staten på ca. 1 mio. kr. pr. år.
Udgifterne til overvågning forventes frem til og med 2027 at blive finansie-
ret via afsatte midler under den politiske aftale om en national handlingsplan
for PFAS på finanslov for finansåret 2025. Der er frem til og med 2027 årligt
afsat 9,7 mio. kr. til Fødevarestyrelsen til en styrket overvågning af PFAS i
foder, fødevareproducerende dyr og fødevarer.
Fødevarestyrelsens administration vedrørende overvågning af kvæg for
PFAS vil omfatte en årlig udpegning af besætninger til overvågning ved
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
hjælp af eksisterende oplysninger fra henholdsvis Fødevarestyrelsens data-
base til registrering af besætninger og husdyr, Det Centrale Husdyrbrugsre-
gister (CHR), samt Fødevarestyrelsens lokale veterinære enheders kendskab
til besætningerne og deres afgræsning af arealer.
Herudover skal Fødevarestyrelsen gennemføre selve overvågningen ved at
udtage blodprøver fra et repræsentativt antal kvæg hos de enkelte fødevare-
producenter. Prøverne skal efterfølgende analyseres for indhold af PFAS af
Fødevarestyrelsens laboratorium.
Fødevarestyrelsen skal afslutningsvist følge op på blodprøveresultater, her-
under orientere de enkelte fødevareproducenter om resultatet. Ved fund af
PFAS i niveauer, som kan udgøre en fødevarerisiko, vil der ske yderligere
opfølgning i henhold til bekendtgørelse nr. 473 af 13. maj 2025 om per- og
polyfluoralkylstoffer (PFAS) i kvæg og får.
For så vidt angår principperne om digitaliseringsklar lovgivning er det Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at lovforslaget
overordnet efterlever disse principper, idet der samtidig gøres opmærksom
på, at lovforslaget alene indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, og ud-
møntning af lovforslaget vil i relevant omfang ske i overensstemmelse med
disse principper. Nedenfor beskrives principefterlevelse særligt for princip
nr. 4, nr. 5 og nr. 6.
I overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng på tværs – ensartede
begreber og genbrug af data – vil Fødevarestyrelsen genbruge data som per-
son- og virksomhedsoplysninger fra styrelsens eksisterende register i for-
hold til overvågningen af dyr for kemiske stoffer. Der vil være tale om gen-
brug af oplysninger fra CHR om henholdsvis CHR-nummer, besætnings-
nummer, dyreart, besætningsejers navn, adresse, telefonnummer, e-mail og
CPR-nummer eller CVR-nummer.
Med hensyn til princip nr. 5 om tryg og sikker datahåndtering vil Fødevare-
styrelsen kun genbruge, indsamle og behandle de person- og virksomheds-
oplysninger, som konkret er nødvendige i forhold til overvågningen af dyr
for kemiske stoffer. Personoplysninger skal behandles i overensstemmelse
med databeskyttelsesreglerne. For at sikre dette vil personoplysninger, her-
under eventuel oplysning om CPR-nr., blive behandlet efter Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris retningslinjer om behandling af personop-
lysninger. Ministeriets retningslinjer sikrer bl.a., at personoplysninger be-
handles i overensstemmelse med god databehandlingsskik, opbevares i sikre
datasystemer og i øvrigt behandles i overensstemmelse med databeskyttel-
sesreglerne, herunder de grundlæggende principper i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 5.
I overensstemmelse med princip nr. 6 om anvendelse af offentlig infrastruk-
tur vil Fødevarestyrelsen i forbindelse med overvågningen af dyr for kemi-
ske stoffer anvende de eksisterende administrative strukturer og sagsgange,
som anvendes ved administrationen af § 30 a i lov om hold af dyr.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Ved kommunikation med fødevareproducenterne vil Fødevarestyrelsen an-
vende den fællesoffentlige it-løsning Digital Post.
Lovforslaget kræver ikke tilpasning af eksisterende it-systemer eller udvik-
ling af nye it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at lov-
forslaget ikke i sig selv har erhvervsøkonomiske konsekvenser eller medfø-
rer administrative byrder for erhvervet.
Udmøntningen af forslagets bemyndigelseshjemmel forventes at medføre
negative erhvervsøkonomiske konsekvenser og mindre administrative kon-
sekvenser for erhvervet. I forbindelse med udmøntning af forslaget vil der
blive foretaget en nærmere vurdering af konsekvenserne.
Konsekvenserne for erhvervet vil bestå i, at fødevareproducenter skal give
adgang til deres dyr og medvirke til Fødevarestyrelsens gennemførsel af
overvågning og prøveudtagning af dyr for kemiske stoffer.
I første omgang påtænkes lovforslaget udmøntet til at fastsætte regler om
overvågning af græssende kvæg for PFAS. Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at ca. 50-75 kvægbesætninger årligt vil
blive underlagt overvågning for PFAS, og at undersøgelserne og prøveud-
tagningerne på den enkelte besætning forventes gennemført på 1-2 timer.
Fødevarestyrelsen vil forestå udtagning af blodprøver. Prøvetagning og ef-
terfølgende laboratorieundersøgelse afholdes inden for Fødevarestyrelsens
økonomiske rammer.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at de år-
lige administrative omkostninger for erhvervslivet ikke vil overstige 4 mio.
kr.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Re-
gulering (OBR), som har vurderet, at lovforslaget ikke medfører administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet. OBR bemærker, at lovforslaget giver
hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som indebærer administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og at disse vil skulle opgøres, når bemyndi-
gelsesbestemmelserne udmøntes.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. maj 2025 til den 27. juni
2025 (28 dage) været i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA,
Anticimex A/S, Applia, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food – DinFødeva-
rekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Boesen Food Con-
sulting, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Dan-
mark, Brancheforeningen for Kaffe og The, Brancheforeningen for Læge-
middelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggeriforeningen, Bureau Veritas
- filial af Bureau Veritas Frankrig, Center for Miljø og Toksologi på DHI
Vand - Miljø – Sundhed, Certificerende organers forum (COF), Comida Fø-
devarerådgivning ApS, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, DA-
NAK, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Apote-
kerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerfor-
ening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekni-
ske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv
(høring), Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunde-
register, Dansk Industri, Dansk Islandskhesteforening, Dansk Kennel Klub,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund,
Dansk Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik
(DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Ve-
terinær Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier,
Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter,
Danske Mink, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører,
Danske Svineproducenter, Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA
(Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Føde-
varer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorga-
nisation for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske
Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley, DTU-Fødevarein-
stituttet, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes
Velfærd, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (doso), E-
Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim Iversen, EFSA – Effektiv Food Safety
Advise, EMCON, ERFA-gruppen for Helsekostbranchen, eSmiley, Euro-
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3031444_0011.png
fins Milk Testing Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Labo-
ratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Food Diagnostics A/S, Foodcare, FoodEfficiency,
Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionæ-
rer, Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet
(FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), Føde-
vare og Egenkontrol, Fødevaredanmark, FødevareExperten, Fødevaregrup-
pen v/Signe Nejstgaard Braat, Fødevarekonsulenten v/Jytte Høyrup, Føde-
varer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark,
Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hesteetisk Forening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
Horesta, Innovationscenter for Økologisk Landbrug, International Transport
Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group,
KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES
Sverige, Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes Landsfor-
ening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Kost,
Motion & Sund fornuft (KMS), Kræftens Bekæmpelse Høring, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforenin-
gen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Margarineforeningen, Marine Ingre-
dients, Matilda FoodTech Danmark, Mejeriforeningen (ddb), Nemhygiejne,
Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic
Petfood Association (NPFA), Nyekjær Food Consult ApS, Nyt Heste-
liv,Nærbutikkernes Landsforening, Ostehandlerforeningen for Danmark,
Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, Qua-
lity Consulting Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAM-
MARK, Sedan, SEGES Innovation, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smi-
ley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sund-
hedsrådet, Teknologisk Institut, Tænketanken Frej, VAREFAKTA, Viden-
center For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic – Veterinary Indu-
stry Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden
og Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
Lovforslaget har i sig selv ikke
konsekvenser
økonomiske konsekvenser for
for stat, kommu-
stat, kommuner og regioner.
ner og regioner
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3031444_0012.png
Udmøntningen af lovforslaget
forventes at medføre økonomiske
konsekvenser. I forbindelse med
udmøntning af forslaget vil der
blive foretaget en nærmere vurde-
ring af konsekvenserne.
Udmøntning af lovforslaget for
overvågning af græssende kvæg
for PFAS forventes at have udgif-
ter for staten på ca. 1 mio. kr./år.
Udgifterne vil blive finansieret
via afsatte midler under aftalen
om en national handlingsplan for
PFAS af 30. maj 2024.
Lovforslaget har i sig selv ikke
implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
Udmøntning af lovforslaget for-
ventes at medføre implemente-
ringskonsekvenser. I forbindelse
med udmøntning af forslaget vil
der blive foretaget en nærmere
vurdering af konsekvenserne.
Udmøntning af lovforslaget for
overvågning af græssende kvæg
for PFAS forventes at medføre
mindre implementeringskonse-
kvenser for staten.
Lovforslaget har i sig selv ikke er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af lovforslaget
forventes at medføre erhvervs-
økonomiske konsekvenser. I for-
bindelse med udmøntning af for-
slaget vil der blive foretaget en
nærmere vurdering af konsekven-
serne.
Udmøntning af lovforslaget for
overvågning af græssende kvæg
for PFAS vil medføre negative er-
hvervsøkonomiske konsekvenser
for erhvervet.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3031444_0013.png
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Lovforslaget har i sig selv ikke ad-
ministrative konsekvenser for er-
hvervet.
Udmøntning af lovforslaget for-
ventes at medføre mindre admini-
strative konsekvenser for erhver-
vet. I forbindelse med udmøntning
af forslaget vil der blive foretaget
en nærmere vurdering af konse-
kvenserne
For overvågning af græssende
kvæg for PFAS vurderes de årlige
administrative omkostninger for
erhvervslivet ikke at ville over-
stige 4 mio. kr.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
EU-retten
Er i strid med de
Ja
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til nr. 1
Det fremgår af § 30 a i lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 19.
januar 2024, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om og meddele påbud eller forbud, når der er mistanke om, at dyr gennem foder
eller på anden måde har indtaget eller optaget kemiske stoffer i en koncentra-
tion, som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden eller
samfundsøkonomien.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 33 a, stk. 1,
i lov om
hold af dyr, hvorefter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges
til at fastsætte regler om overvågning af dyr for kemiske stoffer, som kan ud-
gøre en risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden eller samfundsøkono-
mien.
I medfør af den foreslåede bestemmelse vil overvågning omfatte undersøgelser
af dyr, frem til det tidspunkt, hvor dyret anses for at være en fødevare, hvilket
i praksis vil sige det tidspunkt, hvor dyret er klargjort til slagtning hos fødeva-
reproducenten. Overvågningen forventes at blive gennemført som en stikprø-
vebaseret undersøgelse, hvor Fødevarestyrelsen i den enkelte besætning vil
kunne udtage prøver fra et repræsentativt antal dyr og efterfølgende gennem-
føre laboratorieundersøgelse af prøverne.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte overvågning af fødevareproducerende
dyr for alle former for kemiske stoffer, som dyr kan være forurenet med, og
som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden eller sam-
fundsøkonomien. Herved forstås alle kemiske stoffer omfattet af Kommissio-
nens forordning (EU) 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier
for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006 med senere ændringer. Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere omfatte alle andre kemiske stoffer, hvor en konkret risikovurdering
viser, at de kan være sundhedsskadelige for mennesker at indtage.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 33 a, stk. 2,
der hjemler, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i regler fastsat i
medfør af stk. 1 kan fastsætte bestemmelser om udtagning af prøver fra dyr og
produkter af dyr samt om laboratorieundersøgelse heraf.
Den foreslåede bestemmelse vil give mulighed for, at overvågning kan gen-
nemføres ved udtagning af prøver fra dyr eller produkter af dyr hos den enkelte
fødevareproducent. Prøveudtagning vil finde sted, hvor dyrene opholder sig,
hvilket typisk vil være i stalden eller på marken.
Side 14 af 17
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det vil primært være relevant at udtage blodprøver fra selve dyret, men der kan
efter omstændighederne være tilfælde, hvor andre former for prøver fra pro-
dukter af dyr vurderes at være mere relevante. Det kan f.eks. være prøver fra
råmælk eller rugeæg.
De udtagne prøver vil efterfølgende blive analyseret for kemiske stoffer ved
laboratorieundersøgelse. På baggrund af analyseresultaterne vil Fødevaresty-
relsen kunne foretage vurderinger af, om niveauet af kemiske stoffer i prøverne
kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden. Ud fra en konkret vurdering af,
hvad der vurderes nødvendigt for at sikre fødevaresikkerheden, vil eventuelle
nødvendige foranstaltninger kunne blive iværksat efter 30 a, som ikke foreslås
ændret. Det kan bl.a. være tilsyn og særlige undersøgelser, herunder prøveud-
tagning med henblik på analyse, jf. § 30 a, stk. 2.
Fødevarestyrelsen har som tilsynsmyndighed med hjemmel i § 65, stk. 1, i lov
om hold af dyr adgang til at gennemføre overvågning, herunder prøvetagning,
uden retskendelse. Det vil sige, at overvågning og prøvetagning, der gennem-
føres med hjemmel i regler udstedt i medfør af den foreslåede nye § 33 a, vil
kunne ske uden retskendelse.
Fødevarestyrelsen vil skulle underrette fødevareproducenten om et overvåg-
ningsbesøg i henhold til gældende regler i lov om retssikkerhed ved forvaltnin-
gens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1121 af 12. november 2019. Det indebærer, at Fødevarestyrelsen som ud-
gangspunkt skriftligt skal underrette fødevareproducenten om overvågningsbe-
søget senest 14 dage inden gennemførelse af besøget, jf. § 5, stk. 2. Fødevare-
styrelsen kan helt eller delvist undlade forudgående underretning af et overvåg-
ningsbesøg, hvis bl.a. øjemedet med besøget forspildes eller hensynet til føde-
vareproducenten taler for det, jf. § 5, stk. 4, nr. 1 og 2.
Det er i første omgang hensigten at udmønte den foreslåede bestemmelse til at
fastsætte regler om overvågning af græssende kvæg for forurening med PFAS.
Regler herom forventes fastsat ved en ændring af bekendtgørelse nr. 473 af 13.
maj 2025om per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) i kvæg og får. Udmøntning
af den foreslåede bestemmelse vil i den forbindelse medføre, at overvågning af
PFAS i græssende kvæg forventes at blive gennemført som en stikprøvebaseret
undersøgelse, hvor Fødevarestyrelsen udtager blodprøver fra kvæg hos den en-
kelte fødevareproducent og efterfølgende gennemfører laboratorieundersøgelse
af prøverne.
Fødevarestyrelsen vil årligt kunne udpege besætninger til overvågning ved
hjælp af eksisterende oplysninger fra henholdsvis Fødevarestyrelsens database
til registrering af besætninger og husdyr, Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR), samt Fødevarestyrelsens lokale veterinære enheders kendskab til be-
sætningerne og deres afgræsning af arealer.
Side 15 af 17
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Ved fund af PFAS i niveauer, som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerhe-
den, vil Fødevarestyrelsen i henhold til bekendtgørelse nr. 473 af 13. maj
2025om per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) i kvæg og får kunne pålægge et
midlertidigt slagteforbud, som opretholdes, indtil dyret er afgiftet til et niveau,
som ikke udgør en risiko for fødevaresikkerheden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at lovens
§ 1 ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Hovedloven indeholder tilsvarende bestemmelser om det territoriale anvendel-
sesområde. Lovændringen kan ikke sættes i kraft for Færøerne, da hovedloven
ikke gælder for Færøerne og ikke kan sættes i kraft for Færøerne.
Side 16 af 17
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 449: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3031444_0017.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 62 af 19. januar 2024,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 33 indsættes:
»§
33 a.
Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om overvågning af dyr for
kemiske stoffer, som kan udgøre en
risiko for fødevaresikkerheden, fol-
kesundheden eller samfundsøkono-
mien.
Stk. 2.
I regler fastsat i medfør af
stk. 1 kan fastsættes bestemmelser
om udtagning af prøver fra dyr og
produkter af dyr samt om laborato-
rieundersøgelse heraf.«
Side 17 af 17
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk