Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 445
Offentligt
3031132_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 28. maj 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 24-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021 for så vidt angår perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-
beslægtede forbindelser (delegeret retsakt)
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d. 6. juni 2025. Rådet har derefter frem til den 6. juli til at gøre indsigelse.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 •
[email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 445: Notat om PFOA, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3031132_0002.png
Delegeret retsakt
Den 26. maj 2025
Journalnr. 2021-2051
MIM 24-25
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 for så vidt angår perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-
beslægtede forbindelser (delegeret retsakt)
KOM-dokument 8785/25+Add1
Resumé
Kommissionen har fremsat en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021, hvorefter undtagelsen for brug af PFOA i brandslukningsskum
til visse specifikke anvendelser udskydes fra 4. juli 2025 til 3. december 2025. Desuden ændres
grænseværdien for utilsigtet sporforurening af PFOA i brandslukningsskum i rensede
brandslukningssystemer, således at den kommer i overensstemmelse med den rest, der kan forventes
efter den bedst forventelige rensning af systemet. Sidst ændres grænseværdien for utilsigtet
sporforurening af PFOA i en begrænset periode på tre år i brandslukningsskum med tilladte
PFAS’er.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for Danmark og skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Medlemslandenes eventuelle
indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet senest d. 6. juni 2025. Rådet har
derefter frem til den 6. juli til at gøre indsigelse.
Baggrund
Kommissionen har den 5. maj 2025 fremlagt en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår
perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder
i kraft, med mindre Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder.
Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 445: Notat om PFOA, delegeret retsakt, fra miljøministeren
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer
beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d. 6. juni 2025. Rådet har derefter frem til den 6. juli 2025 til at gøre indsigelse.
Formål og indhold
Perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser er opført i bilag I til POP-
forordningen med specifikke undtagelser. Der er en specifik undtagelse til anvendelse af PFOA, salte
heraf og PFOA-beslægtede forbindelser i brandslukningsskum, der er bestemt til hindring af
afdampning fra flydende brændstof og til brande i flydende brændstof (brande i klasse B), og som
allerede er påfyldt eksisterende systemer, herunder både mobile og faste systemer, på visse
betingelser. Denne undtagelse ophører den 4. juli 2025.
Kommissionen foreslår at forlænge den specifikke undtagelse indtil den 3. december 2025, som er den
seneste mulige dato inden for rammerne af Stockholmkonventionen.
Forslaget kommer på baggrund af, at en række myndigheder og interessenter har meddelt
Kommissionen, at mange aktører har vanskeligt ved at overholde denne frist. Dette kan skyldes
forskellige årsager, herunder vanskelighederne med at måle PFOA-beslægtede forbindelser i skummet,
og at man har undervurderet, hvor store mængder skum med PFOA, der er tale om. Som følge af de
igangværende begrænsningsprocedurer i henhold til forordning (EF) nr. 1907/2006 ("REACH")
forventes det desuden, at virksomhederne vil erstatte alle PFAS-baserede typer af
brandslukningsskum med PFAS-fri alternativer i takt med, at de udskifter deres brandslukningsskum.
En forlængelse af undtagelsen for PFOA under POP-forordningen vil derfor også mindske risikoen for,
at virksomheder, som følge af tidspres, erstatter PFOA-holdigt brandslukningsskum med andre PFAS-
baserede skumtyper i stedet for PFAS-frit skum.
Forslaget indeholder også en ændret grænseværdi for utilsigtet sporforurening for PFOA i
brandslukningsskum, hvis der er tale om skum, der kommer fra bandslukningsudstyr, der er blevet
renset efter tidligere at have været påfyldt PFOA-holdigt brandslukningsskum. Når PFOA-holdigt
brandslukningsskum fjernes fra brandslukningssystemer, kan nogle af disse stoffer forblive i systemet
selv efter rengøring og forurene det nye skum, der påfyldes. Grænseværdien er fastsat ud fra
tilgængelige oplysninger om, hvor langt ned værdien kan komme med en optimal rensning af
systemerne.
PFOA kan også forekomme som en urenhed i tilladte brandslukningsskum, hvorfor der er foreslået en
tidsbegrænset grænseværdi for PFOA som utilsigtet sporforurening. Grænseværdien for den tilladte
utilsigtede sporforurening i brandslukningsskum er begrænset til 3 år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 445: Notat om PFOA, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Konsekvenser
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne.
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at have nogen væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget, som ikke havde kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i en EU-ekspertgruppe (POP CA) med deltagelse af medlemslande,
industrien og grønne organisationer. Ekspertgruppen har lagt vægt på, at Kommissionen fik
udarbejdet en generel vejledning til rensning af anlæg, således at virksomheder, der benytter PFOA-
holdigt skum i deres anlæg, kan sikre at de renser efter bedst mulige teknologier. Denne vejledning er
stadig under udarbejdelse og forventes først offentliggjort før sommeren. Den sene offentliggørelse af
en vejledning har forhindret virksomheder, der ønsker at rense optimalt i at gøre dette, hvorfor det
forventes, at der vil være opbakning til ændringen blandt medlemslandene, og at Rådet derfor ikke vil
gøre indsigelse over for udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringens generelle holdning
Regeringen bemærker, at Kommissionen har tilkendegivet, at de vil udarbejde en vejledning til,
hvordan brandslukningsudstyr skal rengøres for PFOA og PFAS generelt, og at denne vejledning ikke
foreligger endnu. Da det er usikkert for beredskaberne, hvordan de skal rengøre deres udstyr for at
kunne benytte sig af undtagelsen for PFOA i brandslukningsskum, der har været igennem rengjort
udstyr, finder regeringen, at en udskydelse af udfasningsdatoen fra 4. juli til 3. december kan
accepteres. Desuden lægger regeringen til grund, at forslaget forventes at give beredskaberne og andre
brugerne bedre mulighed for at skifte til PFAS-frit brandslukningsskum og ikke skifte til andet PFAS-
holdigt brandslukningsskum, som efterfølgende vil blive forbudt at anvende, jf. REACH-forordningen.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om en lempeligere grænseværdi for PFOA som utilsigtet
sporforurening i brandslukningsskum i 3 år. Regeringen støtter også Kommissionens forslag om en
lempeligere grænseværdi for PFOA i brandslukningsskum, der er kommet igennem rengjort udstyr for
at undgå store udgifter til nyt udstyr. Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen efter 5 år reviderer
denne grænseværdi med henblik på at sænke den.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Regeringen vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 445: Notat om PFOA, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5