Miljøministeriet
Scrubber høring - journalnummer 2023-5044
Kære Tanja Lücking
Tak for muligheden for at kommentere på udkastet til bekendtgørelse.
Generelt
Danske Rederier har for længst erkendt nødvendigheden af at drive virk-
somhed under hensyn til miljøet. Skibsfarten støtter stringent lovgivning
og bifalder ny teknologi, der medregner miljø- og klimahensyn. Danske
Rederier sætter en ære i at være en konstruktiv medspiller for myndighe-
derne, uanset om det gælder miljø og klima eller andre af erhvervets
rammevilkår.
Danske Rederier anerkender det kommende forbud mod udledning fra
open loop systemer. Samtidig efterspørger erhvervet fortsat dokumenta-
tion for miljøpåvirkningen fra closed loop systemer samt miljøeffekten af
at forbyde udledninger fra disse. Denne del af forbuddet fremstår des-
værre umiddelbart uden tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Danske Rederier har følgende specifikke kommentarer til høringsnotatet
over udkast til lov om beskyttelse af havmiljøet. Se desuden bemærknin-
ger til lovændringen, der skal tilvejebringe hjemlen til den foreslåede re-
gulering, der fortsat og trods ministeriets høringsnotat er relevante.
CO
2
merudledning
Det anføres, at lovforslaget ikke forventes at have klimamæssige konse-
kvenser. Dette er ikke korrekt. Som anført i vores tidligere høringssvar til
den relaterede lovændring (havmiljøloven), er der en nettoforskel i CO
2
udledning, hvis HFO brændes, og røggassen renses med en scrubber
13. december 2023
1/5