Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 444
Offentligt
3030336_0001.png
Miljøministeriet
Scrubber høring - journalnummer 2023-5044
Kære Tanja Lücking
Tak for muligheden for at kommentere på udkastet til bekendtgørelse.
Generelt
Danske Rederier har for længst erkendt nødvendigheden af at drive virk-
somhed under hensyn til miljøet. Skibsfarten støtter stringent lovgivning
og bifalder ny teknologi, der medregner miljø- og klimahensyn. Danske
Rederier sætter en ære i at være en konstruktiv medspiller for myndighe-
derne, uanset om det gælder miljø og klima eller andre af erhvervets
rammevilkår.
Danske Rederier anerkender det kommende forbud mod udledning fra
open loop systemer. Samtidig efterspørger erhvervet fortsat dokumenta-
tion for miljøpåvirkningen fra closed loop systemer samt miljøeffekten af
at forbyde udledninger fra disse. Denne del af forbuddet fremstår des-
værre umiddelbart uden tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Danske Rederier har følgende specifikke kommentarer til høringsnotatet
over udkast til lov om beskyttelse af havmiljøet. Se desuden bemærknin-
ger til lovændringen, der skal tilvejebringe hjemlen til den foreslåede re-
gulering, der fortsat og trods ministeriets høringsnotat er relevante.
CO
2
merudledning
Det anføres, at lovforslaget ikke forventes at have klimamæssige konse-
kvenser. Dette er ikke korrekt. Som anført i vores tidligere høringssvar til
den relaterede lovændring (havmiljøloven), er der en nettoforskel i CO
2
udledning, hvis HFO brændes, og røggassen renses med en scrubber
13. december 2023
1/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0002.png
sammenlignet med brug af MGO. Det kan diskuteres, hvor stor forskellen
er, men vores undersøgelser peger på ca. 7-10%,
Øget luftforurening
I forhold til partikelforurening fra skibe, der anvender ULSFO, så viser
nedenstående tabel fra ICCT-studiet om ECAs en sammenhæng mellem
PM2,5 for henholdsvis drift med scrubber og ULSFO, hvor det er tydeligt,
at udledningen næsten halveres ved brug af scrubbers. Alt andet lige
kan det forventes at udledningen af luftforurenende stoffer vil stige når
skrubberne slukkes.
Økonomiske konsekvenser er højere, end der lægges til grund
Det er korrekt, at EY/Litehauz studiet blev gennemført med input fra re-
derierne. I forbindelse med studiet blev der dog alene spurgt til, hvor me-
get brændstof der blev anvendt inden for 12 sømil-zonen, og der blev
ikke regnet på merudgiften for rederierne, når der skal brændes dyrere
og mindre svovlholdigt brændstof uden for 12 sømil-zonen. Som forklaret
i vores høringssvar til selve lovændringen vil meromkostningen være 6 til
8 gange højere end beregnet i studiet. Det er ikke småpenge og bør ikke
affejes, da der i behandlingen med al sandsynlighed er lagt til grund, at
erhvervet er blevet hørt i forbindelse med beregningerne.
Med hensyn til dokumentation for omskiftningsperioden, så kan vi hen-
vise til et Lloyds Register værktøj (Fuel Changeover Calculator), som er
2/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0003.png
udviklet til netop at beregne den nødvendige tid til omskiftning, og som
baserer beregningen på input om det konkrete skibs tank- og rørsy-
stems-kapacitet.
Fuel Changeover Calculator | LR
Håndhævelse vanskeliggøres af internationale konventioner
Vi forventer fortsat, at det vil blive meget vanskeligt for de danske myn-
digheder at håndhæve kravet for skibe, der er i transit gennem danske
farvande til og fra Østersøen. De danske myndigheder har ikke mulighed
for at stoppe og inspicere skibe, der passerer i internationalt farvand,
selvom skibene er under 12 sømil fra den danske kyst. Det kinesiske
skib i Kattegat (YI PENG 3) er et levende eksempel på dette.
I høringsnotatet over udkast til lovforslaget om ændring af lov om beskyt-
telse af havmiljøet skriver MIM:
Det er den samlede vurdering, at der er
en høj efterlevelse af svovlreglerne, og at stikprøverne ved udtagning af
olieprøver fører til tilstrækkelig effektiv håndhævelse. Der udtages årligt
mindst 150 olieprøver, og der er meget få overskridelser af svovlgræn-
sen.
Her skal det bemærkes, at det er en IMO-regulering, der her omtales,
hvor alle havnestater har mulighed for at tage prøver og håndhæve. Det
danske forslag er ikke en IMO-regulering og kan kun håndhæves af dan-
ske myndigheder i dansk havn. Således vil kravet kun kunne håndhæves
over for skibe, der anløber dansk havn, og det vil være stærkt konkurren-
ceforvridende over for disse skibe. Samtidig vil de dårlige muligheder for
håndhævelse af kravet sandsynligvis resultere i en meget mindre miljøef-
fekt end forventet, da det kun er en lille del af de skibe, der passerer
danske farvande, der rent faktisk anløber dansk havn og for hvem kravet
kan håndhæves.
Forbud mod udledning fra closed loop systemer synes ikke doku-
menteret
Danske Rederier mener fortsat, at det ikke er tilstrækkelig belyst, at det
er nødvendigt og derfor proportionalt at forbyde udledninger af bleed-off
vand fra closed loop scrubbers. Vandet, der udledes fra closed loop sy-
stemer, er renere, og mængden er ca. 100 gange mindre per kWh end
3/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0004.png
den fra open loop systemer. I forarbejdet for tidl. udkast til lovændring
henvises der til et studie fortaget af OSPAR, og dette studie indeholder
stort set ingen data fra closed loop systemer, men alligevel vælger man
at udvide forbuddet til også at omhandle closed loop systemer fra 2029.
Danske Rederier mener ikke, at Miljøministeriet fyldestgørende har for-
holdt sig til denne væsentlige bemærkning, som også blev afgivet i hørin-
gen over den foreslåede ændring af havmiljøloven, hvor der skabes
hjemmel til nærværende regulering.
Tid til omstilling er for snæver
Danske Rederier mener, at indfasningen (4 år) af forbuddet mod udled-
ninger fra closed loop systemer er for kort. Skibe følger en fem års-cy-
klus mellem tørdokninger. Derfor bør indfasningen som minimum løbe
over 5 år, så rederierne har mulighed for at tilpasse skibenes udstyr in-
den deadline. Dette vil sikre, at alle når en dokning fra reglerne træder i
kraft, til at forbuddet mod udledningen fra closed loop systemer træder i
kraft. Fra MIM anføres det, at der vil gå 5 år fra forslaget blev vedtaget til
det implementeres, men det er næppe pba. ikke-endnu vedtagne regler,
at markedet anskuer deres rammevilkår.
IMO-regulering er den rette for skibsfarten
Danske Rederier vil igen gerne minde om, at det er i IMO, der laves reg-
ler for indretning og drift af skibe. Regler, der vedtages i IMO, kan bedre
håndhæves, da der er bred opbakning til dem fra medlemslandene og
dermed mindre risiko for at ende i en situation som denne, hvor et regel-
sæt ikke kan håndhæves effektivt.
Konklusion
Danske Rederier forventer, at reglerne vil få meget lille effekt på vand-
kvaliteten, da størsteparten af skibene, der sejler i danske farvande, ikke
anløber dansk havn og reglerne vil dermed ikke blive håndhævet for
disse. Samtidig vil reglerne medføre en negativ effekt på klima og luft-
kvalitet.
Omkostninger for de rederier, der anløber dansk havn, er undervurde-
rede, og den manglende mulighed for håndhævelse vil medføre en
4/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0005.png
konkurrenceforvridning for de skibe, der anløber danske havne og trans-
porterer gods til og fra Danmark.
Med venlig hilsen
Nina Porst
Direktør for klima, miljø og sikkerhed
Danske Rederier
5/5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0006.png
Danske Havnes høringssvar vedr.
Bekendtgørelse om forbud mod udledning af
røggasrensevand fra skibes
svovlrøggasrensesystemer til havet
Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til
bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes
svovlrøggasrensesystemer til havet.
Danske Havne har to væsentlige bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse:
Danske Havne er positiv overfor beslutningen om at mindske
forureningen af det danske havmiljø på denne måde, der ifølge
undersøgelser kan få en mærkbar effekt og tilskynde til brug af renere
brændstoffer. Det er dog i denne forbindelse vigtigt, at Danmark fortsat
arbejder for hurtigt at få udbredt forbuddet til hele det europæiske
område, så den samlede effekt øges.
I bekendtgørelsen nævnes ikke noget om, hvordan det røggasrensevand
skal håndteres på land, som vil opstå, hvis skibsoperatørerne ikke skifter
til renere brændstoffer. Det er her fornuftigt, at havnene stilles frit, og at
der ikke beskrives noget vedr. modtagefaciliteter på land.
Erhvervshavnene har forskellige forudsætninger for at modtage
rensevand fra skibenes lukkede loop-scrubbere, hvis de vælger at bruge
disse. Typisk kan havnen facilitere kontakt til en virksomhed, der kan
Det er sådan
affaldstypen oftest håndteres i dag.
29. november 2024
Med venlig hilsen,
Camilla Rosenhagen
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K
www.danskehavne.dk
1/1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0007.png
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0008.png
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0009.png
18. december 2024
JESE
Miljøministeriet
Att.: Julie Schade
E-mail:
[email protected]
E-mail:
[email protected]
Høring af udkast til Bekendtgørelse om forbud mod udledning Scrubber vand
Journalnummer 2024-7667
Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV) takker for modtagelsen af Høring over bekendt-
gørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer til ha-
vet.
Ved modtagelsen af høringen bemærkede DSHV for Miljøministeriet, at vi påpegede, at Lovforsla-
get L104 endnu ikke er vedtaget, og har i skrivende stund været første behandlet og sendt retur til
Udvalget med anden behandling til februar 2025. Hos DSHV synes vi, at fremgangsmåden med at
udsende en bekendtgørelse før loven er vedtaget i Folketinget, strider mod en seriøs demokratisk
lovproces.
Af høring af udkast til Bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes
svovlrøggasrensesystemer til havet fremgår det af §2, citat,
10) Ydre territorialfarvand: de områder af havet, som indadtil er begrænset af de til enhver tid gæl-
dende basislinjer og udadtil er begrænset af linjer trukket således, at afstanden fra ethvert punkt
på disse linjer til det nærmeste punkt på basislinjen er 12 sømil (22.224 m).
11) Indre territorialfarvand: de vandområder såsom havne, havneindløb, rede, bugter, fjorde,
sunde og bælter, som er beliggende inden for de til enhver tid gældende basislinjer.
Danske Shipping- og Havnevirksomheder mener, at bekendtgørelsens §2 punkt 10 og 11, ikke en-
tydigt præciserer at brug af open loop Scrubber i transit i alle internationale ruter, der på passager
også er under 12 sømil fra Danmarks kystlinjen, ikke reguleres af bekendtgørelsen.
Dette fremgår til gengæld af ovennævnte lov L104 om ændring af lov om beskyttelse af havmil-
jøet, hvor Kapitel 2.1.1.2. Havretskonventionen
bl.a. siger, citat,
Havretskonventionens Artikel 42(1)(b) regulerer transitpassage, hvor der stilles strengere krav end
til uskadelig pas-
reglerne om uskadelig passage. De danske stræder (i hhv. Øresund, Lillebælt og Storebælt) er dog
ikke omfattet af anvendelsesområdet, idet de i stedet er omfattet af de såkaldte »historiske« stræ-
deregimer, reguleret ved gældende mangeårige internationale konventioner, jf. artikel 35, litra c.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0010.png
Kyststatens mulighed for regulering af skibsfarten i et historisk stræde bygger på reglerne om uska-
delig passage, jf. ovenfor.
Danmark kan ikke håndhæve forbuddet for skibe i uskadelig passage i Internationale ruter, uanset
hvor tæt disse ruter måtte være på kystlinjen jf. 12 sømil grænsen. DSHV opfordrer til, at få denne
vigtige præcisering med den endelige bekendtgørelse, da det ellers kan efterlade usikkerhed for
den internationale skibsfart og dennes beskyttelse under Havretskonventionen og andre tilknyt-
tede konventioner.
DSHV stiller sig gerne til rådighed for spørgsmål til høringssvaret.
Med venlig hilsen
Danske Shipping- og Havnevirksomheder (en del af DI)
Jesper Sebbelin
Seniorchefkonsulent
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0011.png
18. december 2024
Tænketanken Havs høringssvar angående
Miljø- og Ligestillingsministeriet, Vild natur og Biodiversitet.
Journalnummer 2024 - 7667
Høring over Bekendtgørelse om forbud mod udledning af
røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer til havet
Tænketanken Hav ser forslaget til bekendtgørelsen som et positivt skridt
mod at beskytte og forbedre det danske havmiljø og støtter forbuddet som
en nødvendig indsats for at reducere miljøpåvirkningen fra skibsfart.
Generelle bemærkninger
Tænketanken Hav hilser forbuddet velkommen, da røggasrensevand fra
svovlrøggasrensesystemer indeholder skadelige stoffer som tungmetaller og
svovlforbindelser, der kan have alvorlige konsekvenser for det marine
økosystem. Bekendtgørelsen understøtter målsætningerne om at sikre en
bedre miljøtilstand i Danmarks havområder, hvilket er afgørende for at
opfylde både nationale og internationale miljømål.
Vi finder det positivt, at bekendtgørelsen inkluderer forbud mod både åbne
og lukkede systemers udledning med en klar tidslinje, der sikrer en gradvis
overgang for rederierne.
fokuspunkter og fremadrettede anbefalinger
Dispensationsordningen
Det er vigtigt, at dispensationsordningen, der tillader udledning i særlige
tilfælde, ikke underminerer bekendtgørelsens formål. Vi anbefaler derfor, at
kriterierne for at opnå dispensation gøres så restriktive som muligt og
understøttes af klare vilkår for kontrol og overvågning.
Overvågning og håndhævelse
Effektiv håndhævelse af forbuddet er afgørende for dets succes. Vi
opfordrer til øget overvågning og kontrol med udledning. En stærk
håndhævelsesindsats vil ikke blot beskytte havmiljøet, men også sikre fair
konkurrence blandt aktørerne i skibsindustrien.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0012.png
Inddragelse af kumulative effekter
Vi anbefaler, at der i det fremtidige arbejde fokuseres på de kumulative
effekter af forskellige kilder til forurening i havmiljøet. Forbuddet mod
røggasrensevand er et vigtigt skridt, men der er behov for at se på
samspillet med andre forureningskilder, som landbaserede udledninger og
affaldsdeponering i havet.
Fremadrettet perspektiv
Tænketanken Hav ser forbuddet som et væsentligt bidrag til en bæredygtig
forvaltning af havmiljøet, men understreger vigtigheden af, at dette initiativ
følges op af yderligere regulering og forskning. Vi foreslår, at
myndighederne arbejder for at:
Støtte forskning og udvikling af mere miljøvenlige
skibsteknologier.
Arbejder for at harmonisere lignende regler på tværs af EU og
andre internationale aktører for at maksimere effekten af
forbuddet, da forbuddet i sin nuværende form kun har virkning i
det danske søterritorium.
Vi finder bekendtgørelsen velbegrundet og nødvendig for at beskytte
Danmarks havmiljø mod skadelige udledninger. Vi håber, at ovenstående
kommentarer og forslag kan bidrage til yderligere styrkelse af indsatsen for
et rent og bæredygtigt havmiljø.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er I meget velkommen til
at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Philip Thomasen
Konsulent
Tænketanken Hav
3092 0011
[email protected]
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 444: Orientering om bekendtgørelse om forbud mod udledning af røggasrensevand fra skibes svovlrøggasrensesystemer i havet, fra miljøministeren
3030336_0013.png