Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 438
Offentligt
3025615_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021-622
Ref. PIJEN
Den 13. maj 2025
Statusredegørelse 2024
implementering af biocidaftalen 2022-25
Indledning
Biocidaftalen for 2022-25 danner en ramme for de danske myndigheders arbejde på biocidområdet.
Biocidmidler er beregnet til at bekæmpe skadelige organismer. Produkterne kan i kraft af deres
iboende egenskaber være giftige og indebære risici for menneskers sundhed og miljøet. Biocidmidler
omfatter en lang række produkttyper. Inkluderet er bl.a. desinfektionsmidler, herunder
hånddesinfektion og algemidler, insektmidler, konserveringsmidler, træbeskyttelse, bundmaling til
skibe, samt mere potente midler som rottemidler. Aftalen er den første politiske aftale, der
udelukkende omhandler biocidområdet, som tidligere har være en del af den danske indsats på
kemikalieområdet.
Aftalen indeholder fire hovedområder: 1) Reguleringen af biocider i EU, herunder vurdering og
godkendelsen af aktivstoffer, og påvirkning af EU-reguleringen, 2) sikker brug af biocider i hjemmet og
på arbejde, herunder vejledning om anvendelse til borgere og professionelle, 3) virksomhedsrettet
vejledning, og 4) målrettet og effektiv kontrol.
I dette notat gives en status for Miljø- og Ligestillingsministeriets, Miljøstyrelsens og
Fødevarestyrelsens implementering af biocidaftalen i 2024 fordelt på de fire områder, ligesom der kort
angives prioriteter for området i 2025, under hver overskrift.
1. Fokuseret regulering
nationalt og i EU
Rammen for reguleringen af biocider er EU’s biocidforordning. Den regulerer godkendelsen af både
aktivstoffer og konkrete biocidprodukter. Forordningen er fortsat under indfasning, og der udestår
således fortsat vurdering af en lang række aktivstoffer på EU-niveau under det såkaldte
vurderingsprogram. Vurderingen af stoffer varetages af medlemsstaterne og godkendes på EU-niveau,
mens produktgodkendelser varetages af landenes myndigheder og hovedsageligt sker på nationalt
plan. Hertil kommer, at producenter kan søge om godkendelse af biocidprodukter i hele EU på én
gang, såkaldte EU-godkendelser.
En stor del af den danske indsats på biocidområdet er således fokuseret på denne del, hvor der er
behov for at følge vurderingen af stoffer tæt med henblik på at kunne sætte et solidt aftryk på
reguleringen. Konkret arbejdes der på to niveauer i hhv. Miljøstyrelsen og Miljø- og
Ligestillingsministeriet. Miljøstyrelsen deltager, som kompetent myndighed under
biocidforordningen, i en række fora, der vurderer stoffer og produkter, træffer harmoniserede
beslutninger for vurdering og udarbejder faglige vejledninger til godkendelse af produkter, mv. Miljø-
og Ligestillingsministeriet deltager i møder i den stående komité for biocidholdige produkter. På
møderne i komitéen besluttes bl.a. godkendelser, fornyelser, ikke-godkendelser mv. af aktivstoffer,
Miljø- og Ligestillingsministeriet
• Frederiksholms Kanal 26 • 1220
København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
samt godkendelser af biocidprodukter, som gives på EU-niveau. Herudover diskuteres mere
principielle emner med relevans for biocidreguleringen.
1.1 EU-påvirkning ift. aktivstoffer
I 2024 har der været fire EU-møder i den stående komite for biocidholdige produkter med deltagelse
af Miljø- og Ligestillingsministeriet. I Komiteen er der i årets løb truffet i alt 35 beslutninger om
konkrete aktivstoffer med dansk deltagelse. Dette dækker over:
5 beslutninger om godkendelse af aktivstoffer inden for forskellige produkttyper.
Beslutningerne dækker over godkendelse af tre forskellige aktivstoffer.
2 beslutninger om EU-forbud mod aktivstoffer i specifikke produkttyper.
28 beslutninger om administrative forlængelser af godkendelser af aktivstoffer, mens stofferne
er under revurdering. Generelt er der behov for administrative forlængelser af alle
godkendelser af stoffer under revurdering, idet arbejdet ikke kan nås inden for forordningens
fastlagte tidsramme.
Der er desuden taget 21 beslutninger om administrative ikke-optag af aktivstoffer, hvor ikke-optaget
skyldes, at stofferne ikke længere søges godkendt af en ansøger.
Der blev i september 2024 efter opfordring fra Folketingets Udvalg for Forretningsorden indført
standardmandat for ukomplicerede kommissionsforslag om godkendelse eller forbud af aktivstoffer
samt for administrative forlængelser af godkendelser af aktivstoffer. Dette vil give en stor
administrativ lettelse. For sager omfattet af standardmandatet udarbejder ministeriet derfor ikke
længere rammenotat, men Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget vil blive
orienteret om det seneste års omfattede sager en gang årligt. Sager, som afviger fra kriterierne i
standardmandatet, vil forsat blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Miljø- og
Fødevareudvalget efter den normale EU-procedure. Det gælder bl.a., hvis sagerne har væsentlige
økonomiske konsekvenser eller politisk interesse. Uanset procedure sendes alle kommissionsforslag
om disse emner fortsat i offentlig høring. For sager efter den normale EU-procedure sker det som
tidligere via Miljøspecialudvalget, mens sager omfattet af standardmandatet sendes i høring via
Høringsportalen. Sagerne indgår uanset procedure i ovennævnte oversigt over Komiteens beslutninger
om konkrete aktivstoffer.
Kommissionen har i 2024 forlænget arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af eksisterende
biocidaktivstoffer (vurderingsprogrammet) med seks år til 31. december 2030, idet det ikke var muligt
at nå at færdiggøre vurderingen af de tilmeldte aktivstoffer til den hidtidige frist. Ved udgangen af
2024 er 50 % af programmet afsluttet. Miljø- og Ligestillingsministeriet har i de foregående EU-
drøftelser arbejdet for, at programmet kun skulle forlænges med fire år, idet programmet bør
færdiggøres hurtigst muligt. Det er vigtigt, fordi der indtil da er biocidprodukter, der kan markedsføres
lovligt uden godkendelse i Danmark. For at den nye tidsfrist kan nås, er det af afgørende betydning, at
fremdriften i programmet øges, og at flere aktivstofvurderinger færdiggøres, så der bliver taget stilling
til, om og hvordan stofferne fortsat skal kunne anvendes. Arbejdet med vurderingsprogrammet har
derfor fortsat høj prioritet i 2025.
Et andet fokuspunkt i Komiteens arbejde i 2024 har fortsat været de særligt problematiske stoffer,
herunder principielle drøftelser af, hvordan beslutningsprocessen for disse stoffer kan optimeres.
Kategorien særligt problematiske aktivstoffer dækker bl.a. over stoffer, der er er hormonforstyrrende,
kræftfremkaldende, skadende for arveanlæggene, fostre og forplantningsevnen. De stoffer kan som
udgangspunkt ikke godkendes, medmindre særlige forhold gør sig gældende. Desuden vil stofferne
kun blive godkendt til nærmere specificerede anvendelser, som hver især opfylder de særlige
betingelser. Miljø- og Ligestillingsministeriet har derfor haft dialog med interessenter med interesse i
konkrete stoffer for at afklare, hvilke specifikke anvendelser, der potentielt kan være nødvendige af
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
hensyn til de samfundsmæssige konsekvenser ved et forbud eller for at kunne håndtere en alvorlig fare
for sundhed eller miljø. Udgangspunktet er dog, at der skal arbejdes mod brug af alternativer og en
udfasning af stofferne.
I slutningen af 2023 tog Miljøministeriet emnet desinfektionsmidler, mere konkret
desinfektionsservietter til brug på hud før injektion, op i EU. Efter dialog med andre EU-lande og
Kommissionen i løbet af 2024, har det vist sig, at der ikke er et EU-harmoniseret syn på, om
produktkategorien falder under biocidreglerne eller regler vedr. lægemidler. En EU-harmonisering er
ikke mulig i regi af biocidreglerne, men vil skulle ske på lægemiddelområdet. Produktkategorien er i
Danmark omfattet af biocidreglerne.
Miljøstyrelsen har i 2024 deltaget i de relevante EU-forvaltningskomitéer, herunder
biocidproduktkomitémøder (BPC-møder), møder for de kompetente myndigheder (CA-møder) og
tekniske arbejdsgruppemøder for sundhed, miljø, fysiske og kemiske egenskaber og effektivitet (WG-
møder). Miljøstyrelsen har bidraget med faglige kommentarer på de vurderinger af relevante aktivstof-
/produkttype-kombinationer, der er udarbejdet af andre medlemslande i 2024. Der er kommenteret
15 aktivstof-/produkttype-kombinationer.
Biocidproduktkomitéen (BPC) har i 2024 lavet udtalelser på 15 aktivstof/produkttype-kombinationer,
16 EU-godkendelser samt 10 udtalelser vedr. spørgsmål relateret til faglig vurdering af biocider fra
Kommissionen. BPC har i 2024 overtaget arbejdet vedr. vurdering af undtagelsesbetingelserne for
godkendelse af de særligt problematiske aktivstoffer fra den stående komite for biocidholdige
produkter. På mødet i november 2024 vedtog BPC den første udtalelse på et særligt problematisk
aktivstof, hvor denne vurdering var relevant. Det var Miljøstyrelsen, der havde lavet vurderingen af
stoffet, og som med input fra Miljø- og Ligestillingsministeriet havde lavet udkastet til denne første
udtalelse. De udarbejdede dokumenter til selve udtalelsen samt analysen af alternativer vil blive brugt
som skabelon til fremtidige vurderinger og udtalelser på andre særligt problematiske stoffer.
Miljøstyrelsen har også præsenteret tre egne vurderinger af aktivstoffer i de tekniske arbejdsgrupper i
2024.
I 2025 vil Miljøstyrelsen igen deltage i de forventede 4 BPC-møder, 4 CA-møder og 4 WG-møder og
kommentere et antal af aktivstof-/produkttypekombinationer, der kommer til kommentering det
pågældende år.
1.2 EU-påvirkning ift. vejledninger og retningslinjer
Igennem Miljøstyrelsens deltagelse i EU-forvaltningskomitéer har Miljøstyrelsen bidraget til
vedtagelse af harmoniserede vejledninger for at styrke vurderingen af miljø, sundhed, effektivitet og
fysiske og kemiske egenskaber, heriblandt:
Harmonisering af vurderingsprincipper til brug ved vurderingen af hormonforstyrrende
egenskaber hos in situ-genererede aktivstoffer (aktivstoffer der genereres på stedet, fx klor fra
vand eller salt)
Udvikling af standardværdier til brug i humantoksikologiske eksponeringsberegninger
Udvikling og harmonisering af standardsætninger til brug i den fælles SPC (produktresume)
Opdatering af vejledning til brug for den toksikologiske vurdering af aktivstoffer og produkter
Bidrag til udvikling af vejledning til vurdering af insektmidler mod unikoloniale myrer
Bidrag til udvikling af vurderingsprincipper til brug ved vurdering af risikoen for udvikling af
resistens hos målorganismer
Bidrag til vurderingsprincipper for effektivitet og fysiske og kemiske egenskaber ved in situ-
genererede aktivstoffer og produkter
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
I løbet af det seneste år er det især blevet en hyppig fremgangsmåde ved vurdering af aktivstoffer og
EU-ansøgninger at præsentere principielle problemstillinger allerede under vurderingsperioden, for at
problemstillingerne kan afklares så tidligt som muligt, hvilket muliggør både harmonisering og bedre
vurderinger. Miljøstyrelsen har bidraget til de fleste af disse diskussioner, herunder 22 på
sundhedsområdet.
I 2025 vil Miljøstyrelsen sikre aktiv deltagelse i WG og andre EU-fora bl.a. med henblik på at skabe
fremdrift i vurderingsprogrammet og hvor relevant bidrage aktivt til udvikling og vedtagelse af
harmoniserede vejledninger for produktgodkendelser.
1.3 Påvirkning samt afgørelser ift. EU-godkendelser
Miljøstyrelsen har bidraget med kommentarer til de EU-ansøgninger, der er kommet til kommentering
i 2024. I den forbindelse er 15 ansøgninger kommenteret. Miljøstyrelsen har særligt lagt vægt på, at
produkterne er vurderede efter de harmoniserede standarder, så der er vist sikker anvendelse.
Miljøstyrelsen har desuden deltaget i arbejdsgruppemøder og møder i biocidproduktkomiteen, hvor
faglige uenigheder om vurderingerne drøftes, og en endelig anbefaling om produkternes godkendelse
eller ikke-godkendelse udarbejdes.
I 2025 vil Miljøstyrelsen fortsat kommentere EU-ansøgningerne, og MST vil deltage i de faglige
drøftelser i begge fora.
Den stående komite for biocidholdige produkter har i 2024 taget stilling til 41 EU-godkendelser, og
Miljøstyrelsen har i alle sagerne været enige i den endelige vurdering. I alt er der givet 40
godkendelser, mens 1 ansøgning er blevet afvist. Størstedelen af EU-godkendelserne angår
desinfektionsmidler, mens der også er taget stilling til enkelte EU-godkendelser af insektmidler og
konserveringsmidler.
1.4 Autorisationsordning for insektbekæmpere
I biocidaftalen 2022-2025 blev det besluttet at etablere en autorisationsordning for insektbekæmpere
med krav om uddannelse og certifikat. Formålet med autorisationsordningen er at sikre, at
professionelle insektbekæmpere har den nødvendige viden, og at de kan rådgive og vejlede deres
kunder om, hvordan de skal forholde sig i forbindelse med bekæmpelse i deres hjem, hvor både
mennesker og dyr kan blive direkte udsat for de biocidholdige produkter.
Miljøstyrelsen afholdt i foråret 2024 et åbent dialogmøde for alle interessenter om den kommende
ordning for autorisation af insektbekæmpere. Formålet var at informere om den kommende ordning,
som indebærer uddannelse og efterfølgende autorisation, og at høre deres ønsker til ordningen.
Dialogen med branchen fortsætter i 2025.
Aftalekredsen bag biocidaftalen 2022-2025 har i december 2024 fået forelagt et forslag til den
kommende ordning. På basis af aftalekredsens opbakning vil arbejdet med etableringen af
autorisationsordningen fortsætte i 2025. Det er forventningen, at de første professionelle
insektbekæmpere kan blive autoriseret i løbet af 2026.
2. Sikker brug af biocider i hjemmet og på arbejde
Som led i implementering af aftalen gennemføres en række informations- og vejledningsindsatser, der
skal bidrage til en sikker anvendelse af biocider samt ikke mindst at oplyse om alternative
bekæmpelsesmuligheder. Indsatsen består dels af information til brugere, både private og
professionelle, samt tilgængeliggørelse af information om lovlige og godkendte produkter. Sidstnævnte
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
sker bl.a. gennem Miljøstyrelsens bekæmpelsesmiddeldatabase, som indeholder oplysninger om
indholdet, anvendelse, brugsanvisning, hvem der må anvende produktet, mv. for godkendte og
tidligere godkendte biocidmidler.
2.1 Information om sikker anvendelse og alternativer
Miljøstyrelsen har i 2024 optimeret kommunikationen på hjemmesiden om insekter, som kan findes i
private hjem. Kommunikationen gennem Insekttips.dk er henvendt til almindelige forbrugere, så det
er muligt at identificere insektet. Der gives gode råd til, hvordan man kan undgå dem eller
ved
mindre angreb
selv kan begrænse eller komme af med skadevolderen. Kun ved større angreb foreslås
brug af biocidprodukter. Ved lanceringen i december 2024 udsendte Miljøstyrelsen en nyhed om
skægkræ,
”Skægkræ
kan gemme sig i julegaverne”, som fik usædvanlig stor opmærksomhed i pressen.
Miljøstyrelsen har i 2024 opdateret information på styrelsens hjemmeside omkring, hvilke
bundmalinger, der er lovlige at bruge til lystbåde. Styrelsen har desuden fortsat den tidligere
informationsindsats om sikker brug af bundmaling. Der er herudover udgivet en rapport under
Miljøstyrelsens forbrugerprogram om biocidfrie bundmalinger og deres risiko for miljø og sundhed.
Der er desuden udgivet to rapporter om biocider under Miljøstyrelsens bekæmpelsesmiddel-
forskningsprogram. Rapporterne omhandler en evaluering af en forbedret effekt- og
eksponeringsindikator for miljømæssig vurdering af biocider og desinfektions- og algemidlers veje til
vandmiljøet.
Miljøstyrelsen vil fortsat gennemføre kommunikation rettet til forbrugere i 2025.
2.2 Information og vejledning til virksomheder
I 2024 har Miljøstyrelsen informeret ved virksomhedsrettede konferencer og møder om udviklingen
på biocidområdet og konsekvenser for ansøgere om godkendelser og brugere af biocidprodukter,
herunder ved årsmødet i Brancheforeningen for skadedyrsfirmaer.
Herudover er der fortsat bidraget til afvikling af styrelsens autorisationskurser for rottebekæmpere
(R1-autorisationskursus og R1-opfølgningskursus) og løbende opdateret undervisningsmateriale.
Miljøstyrelsen vil fortsat gennemføre kommunikation rettet til virksomheder i 2025.
2.3 Udbygning og videreudvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen
Bekæmpelsesmiddeldatabasen er videreudviklet i 2024. Det primære fokus har været at få fejlrettelser
og fortsat tilpasning og tilføjelse af data for at sikre en brugervenlig visning af information om lovlige
biocidprodukter. I 2025 vil Miljøstyrelsen sikre relevant udvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen,
således at informationen er tilgængelig for borgere, virksomheder m.m.
3. Ansvarlige virksomheder
effektiv vejledning
Producenter og importører af biocidprodukter omfatter mange små og mellemstore virksomheder.
Reglerne på biocidområdet er komplekse og omfatter et væld af forskellige produkttyper i forskellige
kategorier. Miljøstyrelsen yder rådgivning til danske virksomheder om bl.a. godkendelsesprocedurer,
understøtter danske virksomheders interesser på EU-niveau og sikrer tilgængelig information til bl.a.
forhandlere om godkendte og lovlige produkter.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
3.1 Vejledning om biocider, helpdesk og informationskampagner
Der har i 2024 været fokus på sikker drift af biocidhelpdesken, hvor ansøgere kan få juridisk og
teknisk bistand om biocider, forordningen og ansøgningskrav. Biocidhelpdesken har i 2024 modtaget
ca. 450 henvendelser, hvilket i omfang svarer til tidligere år.
Miljøstyrelsens hjemmeside er blevet opdateret med en FAQ om arbejdet med ansøgninger under
biocidforordningen og den nationale overgangsordning for at tydeliggøre processerne for ansøgere.
Der er også opdateret vejledninger med henvisninger til it-løsningen fra det europæiske
kemikalieagentur (ECHA), som skal bruges ved ansøgninger, den nye SPC Editor. Der er derudover
informeret løbende om offentlige høringer fra ECHA om biocidaktivstoffer.
I 2025 vil Miljøstyrelsen fortsat prioritere besvarelse af henvendelser til helpdesken og udarbejde
relevant informationsmateriale.
3.2 Principielle spørgsmål fra virksomheder rejses i EU
Ved vurdering af aktivstoffer og EU-ansøgninger er det nu blevet en almindelig fremgangsmåde at
præsentere principielle problemstillinger allerede under vurderingsperioden, for at
problemstillingerne kan afklares så tidligt som muligt, hvilket muliggør både harmonisering og bedre
vurderinger. I 2024 har Miljøstyrelsen rejst spørgsmål for at afklare, hvordan in situ-genererede
biocidprodukter skal vurderes, og hvordan miljøvurderingen af biocidprodukter brugt på
boreplatforme skal laves.
Da Miljøstyrelsen fortsat er vurderende medlemsstat for en række aktivstoffer og EU-ansøgninger,
forventes det, at den proaktive tilgang fortsættes i 2025.
Biocidpanelet, som er et forpligtende samarbejde mellem Miljø- og Ligestillingsministeriet og
interessenter på biocidområdet, har i 2024 afholdt to møder. På møderne orienteres panelet om nyt på
området, og relevante emner drøftes. Panelets medlemmer bliver desuden løbende informeret
skriftligt om bl.a. relevante høringer og forskningsrapporter. Miljø- og Ligestillingsministeriet
anvender desuden panelets medlemmer som indgang og kilder til information om dansk brug af
specifikke aktivstoffer i forskellige brancher, så denne viden kan indgå i myndighedernes arbejde på
EU-niveau. Der forventes afholdt to møder i Biocidpanelet i 2025.
3.3 Offentliggørelse af information om produkter i overgangsperioden
For en række biocidprodukter har der ikke været krav om godkendelse, før der kom EU-regler på
området. I takt med at biocidforordningen implementeres, og aktivstoffer godkendes, vil en del
produkter være omfattet af overgangsregler, hvor de fortsat kan markedsføres lovligt uden at være
godkendt. Men informationen om, at produktet er lovligt på markedet, er ikke let tilgængelig.
Ligeledes bliver der ikke offentliggjort informationer om, at et produkt ændrer status til ulovligt, hvis
en ansøgning ikke bliver godkendt. Det hindrer forhandlere og forbrugere i at foretage egenkontrol og
sikre sig, at de sælger, køber eller anvender lovlige biocidprodukter. Miljøstyrelsen etablerede i 2022
en digital løsning, så det nu via bekæmpelsesmiddeldatabasen er muligt at fremsøge produkter, som
kan markedsføres lovligt, fordi producenten har indsendt en ansøgning om godkendelse, og fordi
produktet er omfattet af overgangsforanstaltningerne i biocidforordningen. I 2024 er der løbende
fortsat indtastet data manuelt på de hundredvis af produkter, der er søgt godkendt, så databasen
kommer til at vise alle de relevante produkter på hjemmesiden.
4. Målrettet og effektiv kontrol
Regler på biocidområdet er komplekse, og en målrettet og effektiv kontrol er vigtig for at sikre, at
forbrugere kun bliver tilbudt lovlige produkter, at det deklarerede indhold overholdes, og at der ikke
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
findes produkter på markedet, som indeholder ulovlige stoffer. Kontrollen varetages hovedsageligt af
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, mens Fødevarestyrelsen varetager kontrol med biocidrester i
fødevarer.
4.1 Kontrolkampagneprojekter
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion gennemførte i 2024 to planlagte biocidkampagner om hhv.
”Aktivstofanalyser for biocider” og ”Kontrol med skadedyrsbekæmpere i 2024” som led
i biocidaftalen.
Kampagnen med analyse af aktivstofindhold omfattede i 2024 analyse af 4 biocidprodukter, hhv. et
træbeskyttelsesmiddel og tre bundmalingsprodukter. Analyserne viste, at produkterne indeholdt de
korrekte aktivstoffer i den korrekte koncentration. Kemikalieinspektionen har også fået foretaget
udvalgte fysiske-kemiske test på alle de analyserede biocidprodukter. Analyseprogram af aktivstoffer i
biocider er i 2024 blevet gennemført via en rammeaftale med Teknologisk Institut, der løber til og med
2026. Endvidere er kontrolprogrammet i 2024 udvidet med analyse af regulerede PFAS’er (PFOA,
PFOS og PFCA) i midlerne til bundmaling og træbeskyttelse, som blev finansieret via Kemiindsatsen.
Analyserne har ikke påvist tilstedeværelsen af regulerede
PFAS’er (PFOA, PFOS og PFCA).
Som opfølgning på sidste års kampagnekontrol af rottebekæmpere har Miljøstyrelsens
Kemikalieinspektion i 2024 ført kontrol med skadedyrsbekæmpere, der tilbyder bekæmpelse af andre
skadedyr end rotter. Fokus har været på de bekæmpere, der opererer i private hjem og på
virksomheder, hvor både mennesker og dyr kan blive udsat for de biocidholdige produkter.
Kontrolkampagnen har haft til formål at sikre, at de, der driver virksomhed med
skadedyrsbekæmpelse, kun anvender godkendte bekæmpelsesmidler og opbevarer midlerne
forsvarligt.
Kontrollen blev gennemført som uvarslet kontrol af ca. 40 for-udvalgte virksomheder fordelt over hele
landet. Det lykkedes Inspektionen at gennemføre uvarslede kontrolbesøg hos i alt 24 af
virksomhederne. Hos disse virksomheder blev der identificeret i alt 270 biocidholdige produkter, som
er reguleret af bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsens og biocidforordningens regler. Der blev
konstateret en eller flere overtrædelser af kemikalielovgivningen ved 26 af produkterne, svarende til en
overtrædelsesprocent på knap 10 procent. Overtrædelserne blev konstateret ved 13 af de 24
virksomhedskontroller.
Alvorligheden af overtrædelserne var typisk lav, hvilket også afspejles i håndhævelsen. Der blev for 15
produkter udstedt en indskærpelse. Typiske eksempler på overtrædelser var utilstrækkelig
bortskaffelse af tom emballage eller besiddelse af beskedne rester af bekæmpelsesmidler, hvis
godkendelse var udløbet. For 11 produkter blev der givet et påbud, typisk et påbud om bortskaffelse af
en større mængde udløbne bekæmpelsesmidler, og i ét af disse tilfælde blev der også, grundet
forholdets alvorlighed, indgivet en politianmeldelse.
Der findes i dag autorisationsordninger for rottebekæmpelse, og skadedyrsbekæmpelse med
gasningsmidler. Der er pt. ingen autorisationsordning for øvrige skadedyrsbekæmpere, men en
autorisationsordning for insektbekæmpere er under etablering (se pkt. 1.4).
4.2 Sagsbehandling og håndhævelse af indberetninger
I 2024 modtog Kemikalieinspektionen 328 sager om mistanke om ulovlige forhold om biocider. Heraf
kom 138 sager fra Toldstyrelsen, hvilket svarer til, at 42 procent af indberetningerne om biocider
omhandlede ulovlig import. Denne kontrol og håndhævelse finansieres dels via midler afsat til
implementering af Markedsovervågningsforordningen, dels via midler afsat via grundbevillingen.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 438: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, fra miljøministeren
Kemikalieinspektionen deltog i EU-regi i tre Forum-biocidmøder (BPRS) samt en virtuel
træningssession for inspektører. BPRS-møderne har fokus på at sikre en ensartet fortolkning af
biocidreglerne på tværs af EU samt på at udveksle erfaring mellem de forskellige håndhævende
myndigheder i EU.
4.3 Kontrol med biocidrester i fødevarer
Der kan være særlige udfordringer for menneskers sundhed forbundet med brugen af biocidprodukter
i fødevareindustrien. Det kan for eksempel være ift. brugen af desinfektionsmidler eller
skadedyrsbekæmpelsesmidler i fødevareproduktionen. Fødevarestyrelsen fører derfor kontrol med
biocidrester i fødevarer, herunder kontrol af fødevarevirksomheder og mælkeleverende besætningers
brug af biocider og efterlevelse af regler på området.
I 2024 gennemførte Fødevarestyrelsen et projekt vedrørende chlorat i fødevarer og forarbejdede
fødevarer på det danske marked. Chlorat er et nedbrydningsprodukt, som dannes i klorholdige
desinfektionsmidler som f.eks. klorin. Klorholdige desinfektionsmidler anvendes på overflader i
fødevarevirksomheder, til desinfektion af drikkevand og recirkulerende vand i fødevarevirksomheder.
Nederlandske undersøgelser viser, at der findes chlorat i frossen fisk, frisk frugt og grønt samt frosne
bær og grøntblandinger. Der har indtil 2024 været meget begrænset viden om chloratindholdet i
fødevarer på det danske marked. Udover fødevarer udsættes danskerne for chlorat fra en del andre
kilder, og derfor er det interessant at vide, i hvilket omfang fødevarer bidrager til indtaget.
Analyseresultaterne foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
De planlagte projekter for 2025 omfatter jod i mælk fra mejerier i Danmark samt jodprøver fra en lille
gruppe køer, som er behandlet med hhv. jodholdigt pattedyp og ikke-jodholdigt pattedyp i et forsøg på
Aarhus Universitet.
8