Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 434
Offentligt
3024638_0001.png
Notat: Hvorfor betaler den uafhængige forskningsinstitution SEGES INNOVATION P/S for
dispensationer til forbudte sprøjtegifte?
I perioden 2020-2024 (begge år inkl.) har SEGES betalt for et antal dispensationer til at
anvende forbudte sprøjtegifte, som Landbrug & Fødevarer har ansøgt om på vegne af sine
medlemmer.
En aktindsigt viser,
at SEGES – og med navnet SEGES Innovation P/S fra januar
2022 -er blevet faktureret og har betalt mindst 822.605 kr. for L&F-ansøgninger, og indirekte
yderligere 651.924 kr. for ansøgninger gennem rådgivningsselskabet Hortiadvice, der ejes af
SEGES.
Af ansøgningerne og den tilknyttede mailkorrespondance fremgår det, at producenterne af
de forbudte sprøjtegifte, f.eks. Syngenta med kartoffelgiften Reglone og UPL med spinatgiften
Asulox, løbende holdes orienteret om ansøgningerne samt faktureringen af gebyrer. En
udokumenteret forklaring på SEGES i rollen som formel indbetaler af de betydelige beløb for
dispensationerne kunne være, at der senere sker en økonomisk udligning med
kemiproducenterne.
SEGES INNOVATION P/S finansieres i dag bl.a. af fonde i Fødevareministeriet og er derfor
underkastet større krav om åbenhed end normale privatvirksomheder, men både SEGES-
direktør Tom Heron, hele SEGES-direktionen og samtlige medlemmer af SEGES-bestyrelsen
insisterer på at hemmeligholde årsagerne til og oprindelsen af de betydelige udbetalinger for
danske landmænds brug af ikkegodkendte sprøjtegifte. Det samme gælder Landbrug &
Fødevarer trods gentagne opfordringer.
Denne ulyst til at forklare og forsvare, hvorfor landmændene skal have gratis dispensationer
til forbudte sprøjtegifte, og hvorfra pengene kommer, vækker mistanke om indblanding fra
kemiproducenternes side. Da de tjener millioner af kroner på salget af de forbudte
sprøjtegifte, er det klart i deres interesse, at der udstedes så mange dispensationer som
muligt.
Da SEGES INNOVATION P/S i dag finansieres med betydelige projektbeløb fra
Fødevareministeriet, har
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg 3. april
skriftligt opfordret
fødevareminister og gårdejer Jacob Jensen (V) til at forholde sig til de tvivlsomme
økonomiske relationer.
Det vil han ikke.
I et
skriftligt svar 7. maj
afviser Jensen at svare. Han hævder at være ude af stand til at
”kommentere på de konkrete sager om betaling for dispensationer for anvendelse af forbudte
sprøjtemidler, da dette hører under Miljø- og Ligestillingsministeriets ressort.”
Ministeren er imidlertid opmærksom på habilitetsproblemerne ved statsstøtten til SEGES, og
han tilføjer derfor
et uddrag af Landbrugs- og Fiskeristyrelsens vejledning
om definitionen på
det statsstøtteretlige begreb ”forsknings- og vidensformidlingsinstitution”. Ministeren
begrunder ikke, hvorfor vejledningen fremsendes, men en nærmere gennemgang afslører, at
SEGES INNOVATION P/S overtræder samtlige forudsætninger for at modtage statsstøtte.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 434: Henvendelse fra Foreningen Gylle.dk om hvorfor betaler den uafhængige forskningsinstitution SEGES INNOVATION P/S for dispensationer til forbudte sprøjtegifte
Ifølge vejledningen er der overordnet tre betingelser, der skal være opfyldt, for at en
virksomhed som SEGES INNOVATION P/S kan oppebære statsstøtte. Enheden skal primært:
1. udøve ikke-økonomisk aktivitet,
2. have forskning eller vidensformidling heraf som sin hovedopgave og
3. være uafhængig
Betingelse 1: Udøve ikke-økonomisk aktivitet
Virksomheden har ca. 500 medarbejdere og en årlig omsætning på over 600 mio. kr., og
officielt har den siden januar 2022 påstået at være
”en uafhængig forsknings- og
innovationsvirksomhed, der arbejder for en bæredygtig og konkurrencedygtig landbrugs- og
fødevareproduktion”.
Et hurtigt blik på et udvalg af de mange statsstøttede projekter, der udgør den økonomiske
bundlinje i firmaet, viser dog, at alt drejer sig om at fremme landmændenes økonomiske
indtjening, dvs. virksomheden udøver en altdominerende økonomisk aktivitet. Endnu
tydeligere træder billedet frem af virksomhedens betydelige økonomiske egenaktiviteter, når
man f.eks. downloader prislisten for SEGES Innovations digitale løsninger.
SEGES-ansatte har ikke reklameret med den betydelige økonomiske aktivitet offentligt siden
2022, hvor virksomheden måtte udskilles fra lobbyorganisationen Landbrug & Fødevarer. Der
var opstået politisk kritik af statsstøtten til den private erhvervsvirksomhed, som følte sig
tvunget til at gennemføre en proforma udskillelse for at bevare millionstøtten fra
Fødevareministeriet.
Tidligere havde der aldrig været problemer med at reklamere for den økonomiske aktivitet,
og en særdeles ligefrem erklæring findes på tryk fra en i dag højt placeret ansat i firmaet. I sit
faglige foredrag på Landsplanteavlsmødet i Herning 16. januar 2014 sluttede Ivar Ravn, den
nyudnævnte direktør for Videncentrets (SEGES’ daværende navn) afdeling for
planteproduktion, sit indlæg med denne erhvervspolitiske erklæring:
“På Videncentret for Landbrug brænder vi for at gøre landmænd rige og lykkelige – så kort
kan det egentlig siges. Det er afsættet for alt, hvad vi laver, uanset om vi arbejder med
produktion, natur, miljø eller planlægning i det åbne land”.
Denne frejdige erklæring er refereret ordret i Grovvarenyt, nr. 3, 2014. I dag er Ivar Ravn højt
placeret som Executive Vice President i direktionen for SEGES Innovation P/S, med ansvar for
salg og markedsføring.
Betingelse 2: forskning eller vidensformidling heraf som sin hovedopgave
Hvad angår betingelse 2, så kan det siges meget kort: Optimering af landmandens
økonomiske indtjening kan ikke gøre det ud for uafhængig forskning.
Forskning udfolder sig primært på de politisk og erhvervsmæssigt uafhængige universiteter,
hvor den defineres som en systematisk og metodisk undersøgelse af naturlige fænomener
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 434: Henvendelse fra Foreningen Gylle.dk om hvorfor betaler den uafhængige forskningsinstitution SEGES INNOVATION P/S for dispensationer til forbudte sprøjtegifte
3024638_0003.png
med det formål at opnå ny, objektiv og efterprøvbar viden om naturens love og
sammenhænge.
Agrarøkonomiske aktiviteter, der sigter mod at optimere erhvervets indtjening, lever ikke op
til denne anerkendte definition på naturvidenskabelig forskning.
Betingelse 3: være uafhængig
Endelig er der kravet om uafhængighed, der ifølge vejledningen skal forstås som fri af politisk
eller anden indflydelse fra andre organisationer, politiske partier eller virksomheder. Her er
det af betydning af kende SEGES’ udviklingshistorie.
Frem til januar 2022 var SEGES en integreret afdeling i lobbyorganisationen Landbrug &
Fødevarers arsenal af såkaldte ekspertgrupper til fremme af landbrugets økonomiske
interesser. Efter stigende politisk kritik med risiko for at miste de gunstige statstilskud blev
det besluttet i Landbrug & Fødevarer at udskille SEGES som en uafhængig og selvstændig
erhvervsaktivitet.
Man motiverede udskillelsen som nødvendig for at sikre, at det ”også fremadrettet” ville
være ”hævet over enhver tvivl”, at det offentligt støttede forskningsarbejde foregår
”uafhængigt” af landbrugets erhvervspolitiske interesser. Sådan
forklarede den daværende
konstituerede direktør
Flemming Nør-Pedersen udskillelsen.
Manøvren reddede tilsyneladende statstilskuddene, som SEGES stadig høster i betydeligt
omfang, men imponerede ikke omverdenen. Ifølge en ekspert skabte det tvivl om
uafhængigheden, at bestyrelsen i det uafhængige selskabs ejerfond kun består af tidligere
ansatte i landbrugets interesseorganisation.
”Jeg kan godt se, at Landbrug & Fødevarer kan stave til uafhængighed. Men jeg er lidt i tvivl
om, hvorvidt de slår op i de samme ordbøger, som jeg gør. Man har lavet en konstruktion, der
skal se uafhængig ud, men hvor det samtidig er tvivlsomt, om den er det i virkeligheden,”
sagde formanden for antikorruptionsorganisationen Transparency International Danmark,
Jesper Olsen, i
et interview med nyhedsmediet Altinget. dk
i februar 2022. Jesper Olsen var
også ekstern lektor i offentlig ret på Københavns Universitet, da SEGES blev udskilt.
Ser man nærmere på personerne, der tegner det uafhængige SEGES, så står det hurtigt klart,
at Jesper Olsen havde set rigtigt: Landbrug & Fødevarer sidder fortsat på magten over
virksomheden.
SEGES styres overordnet af en fond, hvis bestyrelse på tre personer består helt konkret af
formand Lars Hvidtfeldt, der er godsejer på Gl. Kirstineberg Gods på Falster og tidligere
viceformand i Landbrug & Fødevarer. Så er der Henning Otte Hansen, der igennem ni år var
direktør for Landbrugsraadet, som senere blev til Landbrug & Fødevarer, og endelig Maria
Kofod Larsen fra DLG-koncernen, hvor hun arbejdede i forskellige roller fra 2006 til 2019. Fra
2011 til 2012 var Larsen også chefstrateg i Landbrug & Fødevarer.
I det daglige styres SEGES af en bestyrelse med syv medlemmer, hvoraf 3 vælges af Fonden,
to medlemmer udpeges af Landbrug & Fødevarer, og to medarbejderrepræsentanter hentes
blandt SEGES Innovation P/S medarbejdere.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 434: Henvendelse fra Foreningen Gylle.dk om hvorfor betaler den uafhængige forskningsinstitution SEGES INNOVATION P/S for dispensationer til forbudte sprøjtegifte
3024638_0004.png
To ud af de i alt syv medlemmer af denne driftsbestyrelse er altså udpeget direkte af
Landbrug & Fødevarer. Der er tale om bestyrelsens formand, Anders Harck, der også er
formand for sektorbestyrelsen for Økonomi og Virksomhedsledelse i Landbrug & Fødevarer,
og det menige bestyrelsesmedlem Lars Johnsson, der også er medlem af Landbrug &
Fødevarers hovedbestyrelse.
Driftsbestyrelsen består derudover af forskningsdirektør og vicepræsident for Carlsberg
Birgitte Skadhauge, tidligere administrerende direktør for Hedeselskabet, Lars Johansson, og
professionelt bestyrelsesmedlem Charlotte Rønhof. Sidstnævnte har en fortid som
chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer fra 1995 til 2000.
Tåstrup, 14. maj 2025
Foreningen Gylle.dk
Kjeld Hansen, redaktør
To bilag
Støttede projekter.pdf
seges-innovation-prisliste25.pdf