Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 432
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del - Bilag 432
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag)
§1
I lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrot-
ning af biler, jf. lovbekendtgørelse nr. 224 af 6. marts 2017, som ændret ved
lov nr. 177 af 24. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel ophæves.
2.
I
§ 3
ændres »84 kr.« til: »64 kr.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
3024003_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
Indledning
Baggrund
Nedsættelse af miljøbidrag
Gældende ret
Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Konsekvenser for FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
1. Indledning
Lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrot-
ning af biler regulerer bilskrotordningen, hvorefter alle ejere af en person-
eller varebil skal betale et årligt miljøbidrag til finansiering af en skrotnings-
godtgørelse. Skrotningsgodtgørelsen udbetales til bilejerne, når bilejerne af-
leverer deres udtjente køretøj til en registreret autoophugger. Gennem en
Side 2/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
årrække er der oparbejdet et akkumuleret overskud på bilskrotordningen på
over 400 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes et betydeligt fald i udbetalingen af
skrotningsgodtgørelser. Ordningens økonomiske ubalance skal derfor udlig-
nes. Samtidig skal overskuddet nedbringes som forberedelse til, at ordnin-
gen forventes afløst af EU’s forordning vedr. krav om cirkularitet i design
af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer (ELV-forordnin-
gen), som EU-Kommissionen fremsatte forslag til i juli 2023. Forordningen
forventes at indføre et omfattende udvidet producentansvar for køretøjer,
hvorefter producenter af køretøjer gøres yderligere ansvarlige for at finan-
siere og foranstalte indsamling og håndtering af udtjente køretøjer.
Lovforslaget har til formål at bidrage til at udligne bilskrotordningens øko-
nomiske ubalance og nedbringe det akkumulerede overskud på ordningen
ved at sænke miljøbidraget fra 84 kr. til 64 kr.
Som et yderligere bidrag til at sikre den nødvendige økonomiske balance
inden for bilskrotordningen forventer miljøministeren at ændre bekendtgø-
relse nr. 1654 af 29. december 2022 om håndtering af affald i form af mo-
tordrevne køretøjer, opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotnings-
godtgørelse (bilskrotbekendtgørelsen), således at skrotningsgodtgørelsen
forhøjes fra 2.200 kr. til 2.770 kr.
2. Baggrund
Bilskrotordningen blev indført i 2000. Ifølge ordningen betaler danske bil-
ejere årligt et miljøbidrag sammen med den lovpligtige ansvarsforsikring.
Miljøbidraget finansierer administrations- og informationsomkostninger
ved ordningen samt skrotningsgodtgørelserne, som bilejerne kan anmode
om at få udbetalt, når deres udtjente køretøj er afmeldt i Motorregistret og
afleveres til affaldshåndtering ved en registreret autoophugger.
Formålet med skrotningsgodtgørelsen er at sikre, at der for den enkelte bil-
ejer ikke er omkostninger forbundet med at indlevere et køretøj til affalds-
håndtering og at give bilejeren et økonomisk incitament til at aflevere sit
udtjente køretøj hos en miljøgodkendt og miljøcertificeret autoophugger.
Hensigten er at sikre en miljømæssigt forsvarlig håndtering af det udtjente
køretøj og at undgå, at udtjente køretøjer henstilles i naturen.
I 2007 blev der som følge af EU-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer indført et ud-
videt producentansvar for både nye og gamle køretøjer. Det betyder bl.a., at
Side 3/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
bilproducenter skal sikre, at alle bilejere kan aflevere deres udtjente køretøj
til en registreret autoophugger uden omkostninger. Det udvidede producent-
ansvar omfatter kun selve miljøbehandlingen og dækker derfor ikke om-
kostninger til transport til ophuggeren og administration i forhold til afmel-
ding i Motorregisteret m.v.
Som følge af de direktivbestemte regler om udvidet producentansvaret for
både nye og gamle køretøjer fungerer den gældende ordning med miljøbi-
drag og skrotningsgodtgørelse i dag som et supplerende incitament til at af-
levere udtjente køretøjer hos registrerede autoophuggere. Ud over mulighe-
den for at komme af med sit udtjente køretøj uden omkostninger tilbydes en
økonomisk godtgørelse, der kan dække eventuelle omkostninger til trans-
port, administration m.v.
Miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen er siden oprettelsen af bilskrotor-
dningen i 2000 blevet ændret ad flere omgange. I 2000 udgjorde miljøbidra-
get 90 kr. og skrotningsgodtgørelsen 1.500 kr. I 2002 blev miljøbidraget sat
ned til 60 kr. og skrotningsgodtgørelsen forhøjet til 1.750 kr. I 2014 forhø-
jedes miljøbidraget til 101 kr. og godtgørelsen blev nedsat til 1.500 kr. De
to satser blev senest ændret i 2017 og udgør i dag 84 kr. og 2.200 kr. Æn-
dringerne skyldes, at svingende konjunkturer har gjort det svært at forud-
sige, hvor mange udtjente køretøjer der faktisk ville blive indleveret til au-
toophug, og derfor hvor mange skrotningsgodtgørelser der ville blive udbe-
talt. Ændringen i 2014 var således forårsaget af, at antallet af skrotninger i
perioden mellem 2009-2013 steg fra år til år, hvilket havde genereret et un-
derskud på ordningen på 200 mio. kr., mens ændringen i 2017 skyldtes, at
der siden 2014 skete et markant fald i antallet af udbetalte skrotningsgodt-
gørelser, og at underskuddet derfor var vendt til et overskud på 77,6 mio. kr.
ultimo 2016. Samtidig findes der ikke en en-til-en sammenhæng mellem an-
tallet af udtjente køretøjer og antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser,
hvilket har gjort forudsigelsen af antallet af udbetalte godtgørelser yderli-
gere kompliceret. Endelig svinger de samlede indtægter fra miljøbidraget,
afhængigt af, hvor længe bilejerne beholder deres køretøjer. Modsat tidli-
gere er tendensen i dag, at bilejere beholder deres køretøjer i en længere
årrække, hvilket bevirker, at det samlede antal af indregistrerede køretøjer
stiger, og indtægterne fra miljøbidragene stiger tilsvarende.
Antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser har siden 2020 igen været fal-
dende, hvilket har medført, at ordningen i slutningen af 2023 havde et ak-
kumuleret overskud på ca. 400 mio. kr. Det er derfor nødvendigt igen at
Side 4/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
justere miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen, så bilskrotordningens øko-
nomiske ubalance udlignes.
3. Nedsættelse af miljøbidrag
3.1. Gældende ret
I 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2. juni 1999 om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Loven er
siden blevet ændret ad flere omgange.
Lovens formål er at sikre finansieringsgrundlaget for udbetaling af en godt-
gørelse ved aflevering af affald i form af motorkøretøjer til affaldshåndte-
ring, jf. lovens § 1.
Det fremgår af lovens § 3, at ejeren af en bil, der er omfattet af lovens § 2
og indregistreret i Danmark, årligt skal betale et miljøbidrag på 84 kr.
Lovens § 2 omfatter ejere af personbiler og varebiler.
Miljøbidraget betales til forsikringsselskaberne via bilejernes årlige an-
svarsforsikring, jf. lovens § 4.
Miljøbidraget skal ifølge bemærkningerne dække udgifterne til en godtgø-
relsesordning, hvilket omfatter udbetaling af godtgørelser og administrati-
ons- og informationsomkostninger, jf. Folketingstidende [1998-99], tillæg
A, side 5240.
Det fremgår af lovens § 6, stk. 1, at der efter anmodning ydes en godtgørelse
til ejeren af et motorkøretøj, jf. lovens § 2, i forbindelse med indlevering af
motorkøretøjet til affaldshåndtering. Ifølge lovens § 6, stk. 4, fastsætter mi-
nisteren størrelsen af godtgørelsen, som udbetales til bilejeren, når denne
afleverer sit udtjente køretøj til en registreret ophugger. Bestemmelsen er
udmøntet i bilskrotbekendtgørelsens § 26, hvoraf det fremgår, at godtgørel-
sen udgør 2.200 kr. Dansk Producentansvar (DPA) træffer afgørelse om ud-
betalingen af godtgørelsen, jf. bilskrotbekendtgørelsens § 25.
3.2. Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Side 5/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
Ultimo 2023 er der oparbejdet et akkumuleret overskud på ca. 400 mio. kr.
på bilskrotordningen. Miljø- og Ligestillingsministeriet har udarbejdet en
prognose for det akkumulerede overskud baseret på, at miljøbidragets og
skrotningsgodtgørelsens gældende beløbsstørrelse forbliver uændret. Det
fremgår af prognosen, at ultimo 2028 vil overskuddet være over 500 mio.
kr. Prognosen er baseret på en antagelse om, at den seneste nedgang i antal-
let af udbetalte godtgørelser – fra omkring 93.000-127.000 årligt i perioden
2010-2021 til ca. 75.000-77.000 i 2022-2023 – er midlertidig, og at antallet
af skrotninger forventes at stige igen.
Det er ikke muligt at anvende de indbetalte penge til bilskrotordningen til
andre formål end de i loven nævnte, jf. afsnit 3.1 ovenfor. Bilskrotordningen
adskiller sig fra almindelige gebyrordninger, da der for den enkelte bilejer
ikke er en direkte modydelse forbundet med betalingen af miljøbidraget, li-
gesom skrotningsgodtgørelsen for den enkelte bilejer ikke er betinget af,
hvor stort et miljøbidrag bilejeren løbende har indbetalt. Et overskud på
bilskrotordningen efter fradrag af administrations- og informationsomkost-
ninger skal tilbagebetales til bilejerne for at sikre, at de indbetalte gebyrer
modsvares af de i loven fastsatte modydelser, som udtømmende udgøres af
udbetalinger af godtgørelser og tilhørende administrations- og informations-
omkostninger. Såfremt det indbetalte beløb anvendes til andre formål end
de i hjemmelsloven angivne, vil der efter omstændighederne være tale om
ulovlig opkrævet skat i strid med grundlovens § 43.
Bilskrotordningen er en gebyrlignende ordning og skal derfor være statsfi-
nansiel neutral. Som følge heraf skal væsentlige ubalancer mellem indtægter
og udgifter tilstræbes udlignet over en fireårig periode jf. Finansministeriets
Budgetvejledning 2021, afsnit 2.3.1. Samtidig skal der arbejdes hen mod en
afvikling af bilskrotordningen frem mod, at ordningen forventes afløst af
ELV-forordningen, som forventes at indføre et omfattende udvidet produ-
centansvar for køretøjer, herunder indsamling og håndtering af udtjente kø-
retøjer. Forordningen er fortsat under forhandling i EU, men forventes at
træde i kraft i løbet af 2026 med en udskudt anvendelsesfrist for den natio-
nale gennemførelse af en ny udvidet producentansvarsordning for køretøjer.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at det er nødvendigt at nedsætte
miljøbidraget fra 84 kr. til 64 kr. pr. 1. januar 2026 med henblik på at få
nedbragt det akkumulerede overskud og skabe bedre balance mellem ind-
tægter og udgifter. Tilstræbelsen på at udligne balancen forudsætter samti-
dig en forhøjelse af skrotningsgodtgørelsen fra 2.200 kr. til 2.750 kr. pr. 1.
januar 2026. Skrotningsgodtgørelsens størrelse reguleres af miljøministeren
Side 6/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
via bilskrotbekendtgørelsen. Hermed forventes udgifterne på ordningen at
overstige indtægterne, således at det akkumulerede overskud nedbringes fra
et forventet overskud på 406,1 mio. kr. ultimo 2026 til 165,3 mio. kr. ultimo
2028. Af hensyn til at undgå en situation, hvor det samlede akkumulerede
overskud er disponeret før den forventede udfasning af ordningen, er der
budgetteret med et overskud ultimo 2028.
Dette skal ses i lyset af, at Miljø- og Ligestillingsministeriets vurderer, at
prognosen for ordningens økonomiske balance mellem udgifter og indtæg-
ter er forbundet med relativt stor usikkerhed, idet den er afhængig af udvik-
lingen i bilparken og antallet af køretøjer, der skrottes. Ligesom det har væ-
ret tilfældet ved de tidligere justeringer af ordningen, gælder derfor også i
dette tilfælde, at ordningen fortsat er vanskeligt styrbar i forhold til at sikre
den økonomiske balance. Det forventes derfor, at udviklingen i antallet af
udbetalte godtgørelser skal følges løbende med henblik på at kunne vurdere,
om det bliver nødvendigt at justere niveauet på miljøbidraget eller skrot-
ningsgodtgørelsen for at kunne udligne balancen.
Det vurderes, at skrotningsgodtgørelsens størrelse har betydning for at fast-
holde, at udtjente køretøjer afleveres hos registrerede autoophuggere og ikke
ender i illegale affaldsstrømme. Skrotningsgodtgørelsen skal derfor fastlæg-
ges på et niveau, som fortsat understøtter den lovlige autoophuggerbranche.
Endelig vurderes det, at det ikke er nødvendigt at ændre på, at forsikrings-
selskaberne opkræver miljøbidraget via den lovpligtige ansvarsforsikring,
jf. lovens § 4, og at det indbetalte miljøbidrag efterfølgende overføres til
SKAT.
Det foreslås på den baggrund, at miljøbidraget nedsættes fra 84 kr. til 64 kr.
For at gennemføre den tilsigtede udligning af ordningen, er det samtidig
nødvendigt at ændre bilskrotbekendtgørelsen, således at skrotningsgodtgø-
relsen hæves fra 2.200 kr. til 2.750 kr. Den foreslåede ordning vil bidrage
til, at den eksisterende ubalance mellem ordningens indtægtsside og udgifts-
side, som har medført et akkumuleret overskud på 404,2 mio. kr. ultimo
2023, gradvist udlignes. Den foreslåede ordning vil samtidig bidrage til den
forventede afvikling af bilskrotordningen frem mod, at ordningen forventes
afløst af ELV-forordningen.
Side 7/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
4. Konsekvenser for FN’s verdensmål
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at lovforslaget og den tilhørende
ændring af bilskrotbekendtgørelsen understøtter verdensmål 12 om ansvar-
ligt forbrug og produktion, herunder særligt delmål nr. 12.2 om en bæredyg-
tig og effektiv forvaltning af ressourcer og delmål nr. 12.4 om, at der skal
opnås en miljømæssig forsvarlig håndtering af kemikalier og affald i hele
deres cyklus, idet lovforslaget forventes at få en positiv effekt på antallet af
indleverede køretøjer til miljørigtig affaldsbehandling hos autoriserede au-
toophuggere.
Det vurderes endvidere, at lovforslaget understøtter verdensmål nr. 7 om
bæredygtig energi. Dette skyldes, at lovforslaget sammen med ændringen af
bilskrotbekendtgørelsen i et vist omfang tilskynder til at udskifte bilparken
til grønnere alternativer, under forudsætning af at de udtjente køretøjer på
sigt erstattes af elbiler og lignende.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Offentlige økonomiske konsekvenser
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil
hverken have positive eller negative økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for stat, regioner eller kommuner.
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal hvile i sig selv. Ifølge Finansmi-
nisteriets Budgetvejledning 2021, afsnit 2.3.1, skal væsentlige ubalancer
mellem indtægter og omkostninger tilstræbes udlignet over en periode på
maksimalt fire år fra og med det år hvori ubalancen opstår. Dette omfatter
ikke over- eller underdækning, der bidrager til at udligne tidligere års uba-
lance.
Formålet med lovforslaget er at nedbringe overskuddet på bilskrotordningen
frem mod 2029. Der er ingen offentlige udgifter, og alle udgifter til øget
udbetaling afholdes af bilskrotordningen. Der kan blive behov for yderligere
justering grundet den manglende forudsigelighed i antallet af skrotninger.
Dertil er der budgetteret med et resterende overskud i 2029 (opgjort til 165,3
mio. kr.), som der skal tages stilling til håndtering af i forbindelse med im-
plementering af ELV-forordningen.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Side 8/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
Forsikringsselskaberne opkræver miljøbidraget hos bilejerne sammen med
den årlige forsikringspræmie, jf. lovens § 4. Det indbetalte miljøbidrag bli-
ver efterfølgende overført til SKAT. Det foreslås, at denne proces forbliver
uændret, hvorfor lovforslaget ikke indebærer nogen administrative konse-
kvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommuner og regioner, idet de ikke har opgaver efter loven.
Administrationen af udbetalingen af skrotningsgodtgørelser varetages for-
trinsvis af den af miljøministeren udpegede eksterne administrator, jf. lo-
vens §§ 7 og 8. Det er i dag Dansk Producentansvar (DPA), som af miljø-
ministeren er udpeget til administrationen af godtgørelsesordningen under
betegnelsen ”Miljøordning for Biler”. DPA er en privat organisation oprettet
med det formål at etablere, gennemføre og udvikle et effektivt system til
håndtering af det udvidede producentansvar for elektrisk og elektronisk ud-
styr, batterier og biler.
Miljøstyrelsen varetager administrative opgaver i forbindelse med ordnin-
gen, herunder sagsbehandling af klagesager, jf. bilskrotbekendtgørelsens §
63, stk. 1.
Miljøbidraget forudsættes at skulle dække offentlige myndigheders omkost-
ninger til opkrævning af bidraget. Det er således forudsat, at miljøbidraget
skal finansiere omkostninger hos den udpegede administrator, som i dag er
DPA, samt omkostninger til Miljøstyrelsens administration.
Udbetaling af skrotningsgodtgørelser sker ved brug af systemet Digitalise-
ring af Udbetaling og Skrotningsattest (DUS), som ejes og administreres af
DPA. Systemudvikling til den tilhørende justering af godtgørelsen forventes
at kunne afholdes inden for ordningen.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne via den lovpligtige an-
svarsforsikring, jf. lovens § 4. Forsikringsselskaberne vil have administra-
tive omkostninger knyttet til at ændre satsen på miljøbidraget, idet der skal
ændres i selskabernes administrative systemer. Der vil være tale om engang-
somkostninger af mindre omfang. Det forventes, at forsikringsselskaberne
skal have mindst 3 måneders varsel til at implementere ændringen.
Forøgelse af skrotningsgodtgørelsen forventes at have positive økonomiske
konsekvenser for autoophuggerbranchen. Lovforslaget, som skal sænke
Side 9/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
miljøbidraget, og den dertilhørende bekendtgørelsesændring, som skal for-
høje skrotningsgodtgørelsen, vil have positive økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, for så vidt angår virksomheder, der bidrager til ordningen
via indbetaling af det lovpligtige miljøbidrag, og som får en økonomisk ge-
vinst af forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen, når køretøjet skal skrottes.
Forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil også bidrage til bekæmpelse af det
ulovlige marked for udtjente køretøjer og dermed forventeligt bidrage til
øget omsætning for de registrerede autoophuggere.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget medfører, at bilejere opnår en besparelse på 20 kr. årligt som
følge af nedsættelsen af miljøbidraget. Den tilhørende ændring af bekendt-
gørelsen, hvormed skrotningsgodtgørelsen forhøjes, medfører en øget udbe-
taling for bilejere, der skrotter deres køretøjer, på 570 kr. i forhold til aktu-
elle satser.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget og den dertilhørende bekendtgørelsesændring med ændring af
hhv. miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen forventes i et vist omfang at
tilskynde til at udskifte bilparken til grønnere alternativer, under forudsæt-
ning af at de skrottede køretøjer på sigt erstattes af elbiler og lignende.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Den foreslåede nedsættelse af miljøbidraget kombineret med en forøgelse
af skrotningsgodtgørelsen forventes at bevirke en positiv effekt på antallet
af indleverede køretøjer til affaldsbehandling og vil derved medføre, at færre
får foretaget ulovlig ophugning, ligesom der vil være færre efterladte køre-
tøjer på privat grund, offentlig vej eller i naturen. Skrotning ved autoriserede
autoophuggere sikrer, at alle køretøjets dele inkl. farlige stoffer og batterier
m.v. håndteres miljørigtigt og ikke ender i naturen.
Da skrotningsgodtgørelsen blev hævet med 700 kr. i 2016, medførte det ca.
22 pct. flere udbetalte skrotningsgodtgørelser i 2017 ift. 2016. Det er for-
ventningen, at antallet af udbetalte godtgørelser også denne gang vil stige
som følge af forhøjelsen af præmien, særligt fordi der de foregående år har
været et markant fald i antallet af udbetalte godtgørelser.
Side 10/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
3024003_0011.png
UDKAST
10. Forholdet til EU-retten
EU-Kommissionen har i juli 2023 fremsat forslag om en ny forordning ved-
rørende krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af ud-
rangerede køretøjer (ELV-forordningen), hvorefter et omfattende udvidet
producentansvar forventes at kunne afløse den nuværende ordning. Ændrin-
gen som følge af lovforslaget og den dertilhørende ændring af skrotnings-
godtgørelsen ved bekendtgørelsesændring skal bidrage til at nedbringe over-
skuddet på bilskrotordningen frem mod en forventet lukning af ordningen
som følge af ELV-forordningen.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. maj 2025 til den 26. juni
2025 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Økonomiske
Ja. Lovforslaget og den dertilhø-
konsekvenser
rende bekendtgørelsesændring vil
for erhvervslivet have positive økonomiske konse-
m.v.
kvenser for erhvervslivet, for så vidt
angår virksomheder, der bidrager til
ordningen via indbetaling af det lov-
pligtige miljøbidrag (besparelse på 20
kr. årligt), og som får en økonomisk
gevinst af forøgelsen af
Ingen.
Side 11/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
3024003_0012.png
UDKAST
skrotningsgodtgørelsen, når køretøjet
skal skrottes (570 kr. pr. skrottet kø-
retøj).
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen.
Ja. Engangsomkostninger af min-
dre omfang for forsikringsbranchen
ved ændring af miljøbidragssatsen.
Ingen.
Administrative
Ingen. Miljøbidraget bliver 20 kr.
konsekvenser
billigere for bilejere årligt, mens ud-
for borgerne
betalingen af skrotningsgodtgørelse
forhøjes med 570 kr. Selve ændrin-
gen har ingen administrative konse-
kvenser for borgerne.
Klimamæssige
konsekvenser
Ja. Lovforslaget og den dertilhø-
rende bekendtgørelsesændring med
ændring af hhv. miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen forventes i et
vist omfang at tilskynde til at udskifte
bilparken til grønnere alternativer,
under forudsætning af at de skrottede
køretøjer på sigt erstattes af elbiler og
lignende.
Ingen.
Miljø- og natur-
Ja. Lovændringen vil ikke i sig
mæssige konse- selv medføre miljømæssige konse-
kvenser
kvenser. Lovforslaget hænger dog
sammen med en påtænkt bekendtgø-
relsesændring, som vil forhøje skrot-
ningsgodtgørelsen. Det forventes at
have en positiv effekt på antallet af
indleverede køretøjer til affaldsbe-
handling hos en registreret autoop-
hugger, som sikrer, at alle køretøjets
dele inkl. farlige stoffer og batterier
m.v. håndteres miljørigtigt og derved
ikke ender i naturen.
Forholdet til
EU-retten
Ingen.
Selve lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. EU-Kommissio-
nen har i juli 2023 fremsat forslag om en ny forordning vedrørende krav om
cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer
(ELV-forordningen), hvor et omfattende udvidet producentansvar forventes
Side 12/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
3024003_0013.png
UDKAST
at kunne afløse den nuværende ordning. Ændringen som følge af lovforsla-
get og den dertilhørende ændring af skrotningsgodtgørelsen ved bekendtgø-
relsesændring skal bidrage til at nedbringe overskuddet på bilskrotordnin-
gen frem mod en forventet lukning af ordningen som følge af ELV-forord-
ningen.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
[]
Nej
[X]
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Fodnoten til titlen til den gældende lov om miljøbidrag og godtgørelse i for-
bindelse med ophugning og skrotning af biler henviser til, at loven indehol-
der bestemmelser, der gennemfører EU-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer.
Det foreslås, at
fodnoten
til lovens titel ophæves.
Den foreslåede ophævelse af fodnoten, som henviser til EU-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretø-
jer, skyldes, at de bestemmelser, som gennemførte direktivet i lovens kapitel
3 a vedrørende producenternes betaling af skrotningsbidrag for biler mar-
kedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, blev ophævet ved lov
nr. 1629 af 26. december 2013 om ændring af lov om miljøbidrag m.v., idet
de ikke længere fandt anvendelse.
Til nr. 2
Side 13/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
Det fremgår af § 3 i den gældende lov om miljøbidrag og godtgørelse i for-
bindelse med ophugning og skrotning af biler, at ejeren af en bil, der er om-
fattet af lovens § 2 og indregistreret i Danmark, årligt skal betale et miljøbi-
drag på 84 kr.
Det foreslås, at beløbet i lovens § 3 nedsættes fra 84 kr. til 64 kr.
Den foreslåede ændring vil medføre, at bidragssatsen, som bilejere af per-
sonbiler og varebiler betaler årligt til forsikringsselskaber via deres ansvars-
forsikring, fremover vil udgøre 64 kr.
Ændringen skal ses i sammenhæng med den forudsatte forhøjelse af skrot-
ningsgodtgørelsen, som
udbetales til bilejere, når de afleverer deres udtjente
køretøj til en registreret autoophugger.
Skrotningsgodtgørelsen påtænkes
forhøjet fra 2.200 kr. til 2.770 kr. Forhøjelsen kræver ikke en lovændring og
vil blive gennemført ved ændring af
bekendtgørelse nr. 1654 af 29. decem-
ber 2022 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer, opkræv-
ning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse (bilskrotbe-
kendtgørelsen).
Det forventes, at lovændringen sammen med forhøjelsen af skrotningsgodt-
gørelsen vil medføre, at det akkumulerede overskud på bilskrotordningen
vil blive gradvist nedbragt. Lovændringen forventes at medvirke til, at skrot-
ningsordningens økonomiske ubalance udlignes gradvist i løbet af 2026-
2028. Samtidig vil lovændringen bidrage til den forventede afvikling af
skrotningsgodtgørelsesordningen frem mod, at ordningen forventes afløst af
EU’s
forordning vedrørende krav om cirkularitet i design af køretøjer og om
håndtering af udrangerede køretøjer (ELV-forordningen), som EU-Kom-
missionen fremsatte forslag til i juli 2023.
Det er med fastsættelsen af de foreslåede satser
lagt til grund, at antallet af
skrotninger vil stige igen,
jf. afsnit 3.2. i de almindelige bemærkninger. Vur-
deringen af, hvordan udviklingen i antallet af udtjente køretøjer vil blive
fremadrettet, er dog forbundet med relativt stor usikkerhed og dermed er det
usikkert, i præcist hvilket omfang ordningen vil være udlignet ultimo 2028.
Såfremt udviklingen i bilparken og antallet af udtjente køretøjer bliver an-
derledes end forudsat, kan der skabes balance i ordningen ved at regulere
skrotningsgodtgørelsens størrelse med hjemmel i bemyndigelsen i den gæl-
dende lovs § 6, stk. 4, eller justere miljøbidraget ved en ny lovændring.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Side 14/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
De ændringer i loven, der foreslås med denne lov, vil ikke gælde for Færø-
erne og Grønland, da loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 11, og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
Side 15/16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 432: Høringsversion af forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag), fra miljøministeren
3024003_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbidrag og godtgø-
relse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 224 af 6. marts
2017, som ændret ved lov nr. 177
af 24. februar 2015, foretages føl-
gende ændringer:
1) Loven indeholder bestemmelser,
1.
Fodnoten
til lovens titel ophæ-
der gennemfører EU-Parlamentets ves.
og Rådets direktiv 2000/53/EF af
18. september 2000 om udrange-
rede køretøjer.
2.
I
§ 3
ændres »84 kr.« til: »64 kr.«.
§3
Ejeren af en bil, der er omfattet af
§ 2 og indregistreret i Danmark,
skal årligt betale et miljøbidrag på
84 kr.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2026.
Side 16/16