Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 431
Offentligt
3023843_0001.png
Dato:
14-05-2025
Sagsnr.: 2025 - 804
Akt-id.: 5736
UDKAST TIL TALE
til brug for mundtlig besvarelse af samrådsspørgsmål AN fra med-
lem af Folketinget Helene Brydensholt (ALT) den 21. marts 2025.
Spørgsmål:
”Vil ministrene redegøre for, hvor stor risikoen er for et udbrud af en
ny pandemi med udgangspunkt i den industrielle storproduktion af
grise i Danmark, hvad omkostningerne skønnes at være ved et ud-
brud såvel økonomisk som i tab af dyre- og menneskeliv, om bered-
skabet er tilstrækkeligt og opdateret til at håndtere en pandemi, der
berører store besætninger flere steder i landet, og om risikoen giver
anledning til at iværksætte et arbejde med en udfasning eller omlæg-
ning af verdens største industrielle dyreproduktion med henblik på at
undgå en katastrofe af uoverskueligt omfang og med potentielt langt
mere vidtrækkende konsekvenser end aflivningen af alle mink under
Covid19-pandemien?”
Bemærk: Det talte ord gælder.
Side 1/6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 431: Ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs talepair fra samrådet 14/5-25 om beredskab hvis en ny pandemi skulle komme fra store husdyrproduktioner
Svar:
[Trussels- og risikobilledet]
I forlængelse af besvarelsen fra ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri, vil jeg kort redegøre for
trussels- og risikobilledet, generelt beredskab og
beredskabsplaner, Beredskabsstyrelsens bidrag
ved udbrud af smitsomme husdyrsygdomme, hvor
Fødevarestyrelsen (FVST) påbyder aflivning, og
spørgsmål om national krisestyring i tilfælde af en
pandemi.
Den sikkerhedspolitiske udvikling de seneste år be-
virker, at Danmark nu står over for et mere alvorligt
og sammensat risiko- og trusselsbillede end tidli-
gere. Hertil fungerer klimaforandringer også som en
risikoforstærker, der kan øge forekomsten og/eller
forværre konsekvenserne af flere hændelsestyper.
I april lancerede Styrelsen for Samfundssikkerhed
Nationalt Risikobillede 2025.
Nationalt Risikobillede 2025 opsummerer de stør-
ste samfundsmæssige risici inden for et mellem-
Side 2/6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 431: Ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs talepair fra samrådet 14/5-25 om beredskab hvis en ny pandemi skulle komme fra store husdyrproduktioner
langt sigte (ca. 5 år), som Styrelsen for Samfunds-
sikkerhed vurderer, at der bør rettes størst bered-
skabsmæssig opmærksomhed mod de kommende
år.
Hændelsestyperne i det nationale risikobillede kan
ikke ses isoleret. Komplekse og uforudsigelige ka-
skadeeffekter kan opstå, hvilket kan forstærke kon-
sekvenserne af ekstraordinære hændelser eller kri-
ser. Et ændret dansk klima vil f.eks. have konse-
kvenser for hele samfundet og påvirke en række af
de hændelsestyper, som fremgår af Nationalt Risi-
kobillede.
[Dyresygdomme i Nationalt Risikobillede]
Nationalt Risikobillede beskriver 16 hændelsesty-
per. Blandt de 16 er ”dyresygdomme”, som beskri-
ver risikoen for et udbud af en række alvorlige, smit-
somme sygdomme blandt dyr.
Som minister for samfundssikkerhed og beredskab
oplever jeg, at beredskabsplanlægning tages seri-
øst, og at der er et godt samarbejde på tværs af be-
redskabet.
Side 3/6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 431: Ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs talepair fra samrådet 14/5-25 om beredskab hvis en ny pandemi skulle komme fra store husdyrproduktioner
3023843_0004.png
Når der i Nationalt Risikobillede er medtaget et ka-
pitel omkring dyresygdomme er det ikke tilfældigt.
Dyresygdomme er på myndighedernes radar og et
område, hvor samarbejde mellem beredskabsaktø-
rer trænes og løbende styrkes.
[Om beredskab generelt]
Fødevarestyrelsens veterinære beredskab har an-
svaret for at håndtere udbrud af anmeldelsesplig-
tige husdyrsygdomme i Danmark.
Overordnet kan Fødevarestyrelsen anmode Bered-
skabsstyrelsen om assistance ved bekæmpelse af
husdyrsygdomme i Danmark, hvor der ved udbrud
påbydes aflivning af dyrene.
Beredskabsstyrelsens samarbejde med Fødevare-
styrelsen strækker sig tilbage til de første udbrud af
fugleinfluenza og newcastle disease i Danmark om-
kring årtusindskiftet, hvor den første samarbejdsaf-
tale blev indgået.
I 2023 og 2024 assisterede Beredskabsstyrelsen i
alt ved 19 udbrud af fugleinfluenza i besætninger.
Det var altovervejende gasning af høns og kalku-
ner, hvor BRS bidrog med håndtering af de døde
fugle, beskyttelsesudstyr samt håndtering af tilknyt-
Side 4/6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 431: Ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs talepair fra samrådet 14/5-25 om beredskab hvis en ny pandemi skulle komme fra store husdyrproduktioner
tede rensepladser for mandskab, materiel og køre-
tøjer. I alt har Beredskabsstyrelsen leveret ca.
11.800 persontimer ved de 19 indsatser.
[Tværgående koordination og NOST]
Ved større udbrud af husdyrsygdomme, hvor dansk
eksport er truet og/eller, hvor Fødevarestyrelsen og
Beredskabsstyrelsens ressourcer er under pres,
kan Den Nationale Operative Stab – NOST – akti-
veres.
I NOST kan myndighederne på tværs af sektorer
koordinere ressourcer og koordinere information til
befolkningen og regeringen.
Fra NOST vil der herudover f.eks. kunne udstikkes
retningslinjer for, hvordan de lokale beredskabs-
stabe i landet skal prioritere deres indsats og hånd-
tere restriktionszoner mv.
[Beredskabsplaner]
Omkring beredskabsplanlægning vil jeg i lyset af
det skærpede trussels- og risikobillede sige, at på
tværs af staten er myndighederne i fuld gang med
at gennemgå og om nødvendigt styrke beredskabet
gennem bl.a. opdatering af beredskabsplaner, ana-
lyser af sårbarheder mv.
Ifølge Beredskabslovens § 24 bærer alle statslige
myndigheder en planlægningsforpligtelse til at sikre
Side 5/6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 431: Ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs talepair fra samrådet 14/5-25 om beredskab hvis en ny pandemi skulle komme fra store husdyrproduktioner
opretholdelse og videreførelse af samfundets funk-
tioner i tilfælde af større ulykker og katastrofer. Det
ansvar påhviler den enkelte minister.
Foruden ministeriernes egen beredskabsplanlæg-
ning udpeger ministerierne relevante underliggende
myndigheder, der skal foretage en selvstændig be-
redskabsplanlægning – typisk på styrelsesniveauet.
Og her har Fødevarestyrelsen konkret udarbejdet
beredskabsplaner for husdyrsygdomme.
[Afslutning]
Vi har et stærkt beredskab, hvor myndighederne
samarbejder før, under og efter kriser.
Myndighederne har et tæt samarbejde på tværs af
sektorer.
Der afholdes årligt veterinære beredskabsøvelser.
Hvis sygdom alligevel skulle ramme, så har myndig-
hederne på tværs et stærkt beredskab, som er klar
til hurtigt at håndtere situationen – både lokalt og
nationalt.
Tak for ordet.
Side 6/6