Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 418
Offentligt
3018317_0001.png
Opgavebeskrivelse - Sagsgangsanalyse
Virksomheder
J.nr. 2024 - 40652
Ref. mebos
Den 16. januar 2025
1.
Baggrund for opgaven
Miljøstyrelsen har gennem en årrække løbende opbygget en række sagspukler
inden for virksomhedsområdet, som bl.a. omfatter manglende BREF
revurdering af miljøgodkendelser inden for EU's 4-års frist.
For at imødekomme denne udfordring er der nedsat en midlertidig Taskforce
som har til formål at nedbringe sagspuklerne inden for BREF revurderinger
af miljøgodkendelser for virksomheder med direkte udledning. Som en del af
dette arbejde blev der fremsat et ønske om, at der skal gennemføres en
analyse af Miljøstyrelsens interne sagsgange i relation til
revurderingsarbejdet, således at opbygning af sagspukler afhjælpes.
2.
Opgavebeskrivelse
Analysen af styrelsens interne sagsgange gennemføres med hjælp fra et
eksternt rådgivningsfirma.
i.
Indledningsvist skal der foretages en kortlægning af de
sagsbehandlingsskridt, der er forbundet med revurderingsarbejdet.
Der tages udgangspunkt i beskrivelsen af sagsbehandlingen i
enhedens procedure M2 for Revurdering af miljøgodkendelse og
enhedens anvendelse af Geoenviron.
Dernæst analyseres konkrete eksempler på enhedens behandling af
revurderingssager, der er udløst af en ny BAT-konklusion i
forbindelse med et BREF dokument. Som udgangspunkt analyseres
et antal revurderingssager, der er repræsentative i forhold til
forskellige grader af kompleksitet, herunder en større og meget
kompleks revurdering, som er udpeget til at være revurderingen af
miljøgodkendelsen til FMC (Cheminova A/S).
ii.
Miljøstyrelsen bistår med ressourcer til at levere indsigt i ovenstående sagsgange
og konkrete sager.
På baggrund af kortlægningen skal analysen vurdere og redegøre for følgende:
iii.
Muligheden for effektiviseringer i de interne sagsgange, herunder
anvise eventuelle digitaliseringspotentialer og mulighed for
anvendelse af teknologi inden for kunstigintelligens (AI), der kan
understøtte revurderingsprocessen og føre til en hurtigere håndtering
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 418: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-25 om status på de undersøgelser, der indgik i ottepunktsplanen om udledninger af miljøfremmede stoffer til vandmiljøet
af sagerne, så sagspukler ikke opbygges i fremtiden. Forslagene skal
desuden forholde sig til om delelementer kan direkte overføres til
andre sagsområder i enheden, hvor effektiviseringspotentialet
ligeledes er til stede.
Forslag til eventuelle digitaliseringspotentialer skal tage
udgangspunkt i enhedens eksisterende sagsoplysninger, der ligger i
F2 og Geoenviron og eventuelle forudsætninger m.m. for
implementeringen skal desuden beskrives.
iv.
Er opgaven i enheden organiseret hensigtsmæssigt og kan
”taskforcen” være en effektiv arbejdsform til at nedbringe sagspukler
i enheden for øvrige sagsområder?
Kan der identificeres områder i sagsbehandlingen, hvor det vurderes
muligt at foretage en regelforenkling uden, at det vil føre til en
forringelse for miljøet, men som vil føre til en hurtigere
sagsbehandling?
Eventuelle udgifter samt tidshorisont i forbindelse med
implementering af effektiviseringsforslagene skal desuden fremgå af
analysen.
v.
vi.
3.
Afrapportering
Analysen skal munde ud i en afsluttende rapport indeholdende en bruttoliste
med forslag til effektiviseringer af styrelsens interne sagsgange, en vurdering
af opgavens organisering i enheden samt forslag til mulige regelforenklinger.
Forslagene skal kunne anvendes som grundlag for stillingtagen til styrelsens
fremadrettede behandling af revurderingssager.
Tiltagene skal ledsages af et forslag til implementeringsplan (tid,
sagsbehandlerressourcer og økonomi), der skal kunne fungere som praktisk
værktøj for styrelsen ved en implementering af tiltagene.
4.
Ansvarsfordeling
Opgaven udføres den eksterne konsulent i samarbejde med medarbejdere fra
den arbejdsgruppe, der skal bistå analysen.
Konsulentens ansvar:
Konsulenten driver processen og har ansvar for, at alle milepæle nås.
Konsulenten har ansvar for at sikre, at kortlægning, analyse og rapportering
lever op til de anførte krav i opgavebeskrivelsen og det forudsatte i
Konsulentens tilbud.
Styrelsens og arbejdsgruppens ansvar:
Miljøstyrelsen sikrer, at Konsulenten har adgang til relevante datakilder samt
til relevante kontorchefer, funktionsledere og sagsbehandlere. Styrelsen skal
desuden levere juridisk sparring til Konsulenten.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 418: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-25 om status på de undersøgelser, der indgik i ottepunktsplanen om udledninger af miljøfremmede stoffer til vandmiljøet
Der nedsættes endvidere en arbejdsgruppe, jf. nedenfor, som er til rådighed
for sparring og afklaringer mv. efter Konsulentens behov.
5.
Vejledende tidsplan
Analysen påbegyndes primo 2025 i forbindelse med at udkast til revurdering
for FMC er færdigt. Den samlede analyse afsluttes sommer 2025.
Pris/betalingsplan
Leverandøren giver bud på fast pris for projektet. Det forventes, at
tilbudssummen holdes inden for en beløbsramme på 0,5 mio. kr. eksklusiv
moms.
6.
3