Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 406
Offentligt
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministrene redegøre for, om Randers Kommune
er ansvarlig for at betale regningen efter Nordic
Waste ved massive velfærdsforringelser? I så fald
mener ministrene da, at dette er i overensstemmelse
med statsministerens udtalelse den 22. januar 2024,
hvor statsministeren fastslog, at det vil være
fuldstændig urimeligt, at børnehavebørnene eller de
gamle i Randers, skal betale for, at en virksomhed
ikke selv vil bidrage?
Svar
Sagen om Nordic Waste har haft store økonomiske
og miljømæssige konsekvenser.
Da virksomheden for over et år siden opgav at
håndtere jordskredet og fralagde sig sit ansvar,
måtte kommunen træde til og løfte opgaven. Det har
krævet rigtig mange kræfter, og det er lykkedes.
Myndighederne trådte sammen, både kommunale
og statslige, og regeringen har igennem hele forløbet
bistået kommunen med den hjælp og økonomisk
støtte.
Det er sket i samarbejde med Folketingets partier,
og den økonomiske støtte er givet ad flere omgange
til at håndtere både den akutte fase af jordskredet og
genopretning af følgerne efter skaden.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/4-25 om Randers Kommune er ansvarlig for at betale regningen efter Nordic Waste ved massive velfærdsforringelser
TALEPAPIR
Det er kun rimeligt i en så ekstraordinær situation.
I marts 2024 fik Randers Kommune tilsagn om et
ekstraordinært tilskud på op til 146,3 mio. kr. til en
fortsat akut indsats, der skulle afværge
overhængende fare for miljøskade på beskyttede
arter samt vandmiljøet som følge af jordskredet.
Herudover har staten afholdt udgifter på ca. 50 mio.
kr. i perioden, hvor Miljøstyrelsen overtog
myndighedsansvaret.
Regeringen har desuden besluttet at meddele
Randers Kommune dispensation til at kunne optage
lån på op til 375 mio. kr. til arbejdet med oprydning
og genopretning efter jordskredet.
I oktober 2024 blev Randers Kommune yderligere
meddelt dispensation ift. lånets løbetid og
betingelser for afdragsfrihed, således at løbetiden
kan forlænges med op til fem år svarende til den
periode, der evt. vælges afdragsfrihed i.
Kommunen har i februar 2025 besluttet at optage et
lån på 290,6 mio. kr.
Så langt, så godt.
Der er ingen tvivl om, at Randers Kommune har
stået i en enorm svær situation, og for mig en
kæmpestor respekt til de mange, mange
medarbejdere på pladsen og i de midlertidige
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/4-25 om Randers Kommune er ansvarlig for at betale regningen efter Nordic Waste ved massive velfærdsforringelser
TALEPAPIR
kontorer i skurvognene, som har kæmpet i
døgndrift, på helligdage og andet, for i en meget,
meget svær situation at løse den her opgave. Det er
ikke sådan, at Randers kommune har været alene
med at løse opgaven.
I dag er den akutte fare heldigvis afværget, og nu
handler det om at få ryddet ordentligt op og komme
til bunds i, hvordan det kunne ende så galt.
Det er vores opgave at forhindre, at lignende sager
opstår i fremtiden, og at forureneren drages til
ansvar.
Opfølgningen sker i flere forskellige spor, som
regeringen har iværksat i tæt samarbejde med
Folketingets partier.
I december sidste år gik arbejdet i gang i
Miljøskadeudvalget, der skal gennemgå gældende
ret på miljøskadeområdet og komme med
anbefalinger til, hvordan reglerne kan forbedres.
Som led i arbejdet skal udvalget bl.a. se på modeller
for et krav om forudgående sikkerhedsstillelse, der
kan styrke princippet om, at forureneren betaler.
Vi er lige i den her tid hvor vi modtager resultatet af
den uvildige advokatundersøgelse af Randers
Kommune. Undersøgelsen skal afdække, om
Randers Kommune har levet op til sit ansvar og
administreret reglerne korrekt over for Nordic
Waste A/S og DSH Recycling A/S.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/4-25 om Randers Kommune er ansvarlig for at betale regningen efter Nordic Waste ved massive velfærdsforringelser
TALEPAPIR
Sidst men ikke mindst pågår arbejdet fortsat i
konkursboet, hvor både staten og Randers
Kommune har anmeldt krav mod Nordic Waste A/S
og DSH Recycling A/S.
Det blev sagt som om der ikke sker noget, eller at
”man sidder på hænderne”.
Konkursboets arbejde kan på ingen måde
undervurderes. Det er helt afgørende, at vi
fortsætter med at forfølge princippet og ambitionen
om, at forureneren skal betale regningen.
Senest besluttede konkursboet i december sidste år
at rejse et foreløbigt krav på ca. 500 mio. kr. mod
ledelsesmedlemmer i Nordic Waste A/S og DSH
Recycling A/S.
Konkursboet er nu ved at tage stilling til, om der er
grundlag for at rejse krav mod andre medlemmer
end ledelsesmedlemmerne i Nordic Waste A/S og
DSH Recycling A/S, f.eks. bestyrelsesmedlemmer
eller ejere længere oppe i koncernen.
Der er altså ikke sat punktum i Nordic Waste-sagen,
og det sker ikke, før alle nødvendige skridt er taget
for at sikre, at så meget som muligt af regningen for
jordskredet ender hos de ansvarlige, ender hos
virksomheden.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/4-25 om Randers Kommune er ansvarlig for at betale regningen efter Nordic Waste ved massive velfærdsforringelser
TALEPAPIR
Udkommet af konkursboets behandling handler
både om statens og kommunens krav mod
virksomheden.
De kommunale udgifter kan derfor heller ikke
opgøres endeligt, før konkursboets behandling er
afsluttet.
Regeringen har i høj grad støttet Randers Kommune
i den svære fase med håndtering af jordskredet.
Nu handler det om, at vi sammen fortsætter med at
forfølge princippet og ambitionen om, at så meget
som muligt af regningen for jordskredet ender dér,
hvor den hører hjemme, nemlig hos forureneren.
5