Kommentarer fra 3F, Transportens Arbejdsgivere (ATL), DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), International Transport Danmark (ITD) og Landbrug &
Fødevarer (L&F) til ”Arbejdsgrupperapport, undersøgelse af mulige strafskærpelser
m.v. på dyrevelfærdsområdet”
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet indgik den 9. februar 2024 en aftale om dyrevelfærd 2024-
2027 (Sammen om Dyrene). Med aftalen blev aftalepartierne enige om at sætte fokus på dyrevelfærd, herunder ved at
igangsætte en undersøgelse af mulige strafskærpelser på dyrevelfærdsområdet. Mulige strafskærpelser omfatter ifølge
aftalen f.eks. længere fængselsstraffe, højere bødestraffe samt udvidelse af mulighederne for at frakende retten til at
holde dyr for såvel fysiske som juridiske personer.
På den baggrund blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der fik til opgave at gennemgå og belyse gældende
ret og relevant retspraksis vedrørende straf og rettighedsfrakendelse på dyrevelfærdsområdet og komme med konkrete
anbefalinger til strafskærpelser på dyrevelfærdsområdet. Arbejdsgruppens rapport blev offentliggjort den 27. feb. 2025.
3F, DI Transport, DTL, ITD, ATL og L&F, herefter benævnt “Erhvervet” vil gerne knytte nogle kommentarer til
anbefalingerne i arbejdsgruppens rapport med undersøgelse af mulige strafskærpelser m.v. på dyrevelfærdsområdet. Vi
finder, at en række forslag fra arbejdsgruppen kan få store afledte konsekvenser for dyretransportområdet. Særligt sager
vedrørende transportegnethed hos dyr skaber store udfordringer for chauffører og transportvirksomheder og er en
trussel under den danske slagtegriseproduktion og dermed danske arbejdspladser. Det skyldes først og fremmest, at den
danske sanktionspraksis for overtrædelser af transportreglerne er meget hårde og disproportionale for både chauffører
og transportvirksomheder, hvilket vi vil uddybe i nedenstående kommentarer. Den danske sanktionspraksis gør det
vanskeligt at fastholde danske erfarne chauffører, og en yderligere strafskærpelse vil forværre denne situation.
Det er derfor afgørende, at man i den videre politiske proces er opmærksomme på disse afledte effekter.
Kommentarer til de konkrete anbefalinger i rapporten
1. Hæve strafniveauet
Det er arbejdsgruppens vurdering, at der er grundlag for at hæve straffen betydeligt i de særligt grove tilfælde af grovere
uforsvarlig behandling af dyr og grovere uforsvarlig behandling af dyr med karakter af mishandling, herunder navnlig i
sager, hvor der er tale om forsætlige handlinger med karakter af mishandling og i sager af særlig grov karakter samt ved
gentagne og eventuelt systematiske overtrædelser af grovere uforsvarlig behandling af dyr. I sådanne tilfælde er det
arbejdsgruppens anbefaling, at strafniveauet hæves – f.eks. til det dobbelte af den straf, der hidtil er udmålt i retspraksis.
Der er allerede fastsat skærpede bødestraffe for leverandører (landmænd) og transportører
(vognmænd/transportvirksomheder) ved overtrædelser i forbindelse med erhvervsmæssig transport af dyr. Disse blev
indført i 2007 ved lov nr. 215 af 1. juni 2007 om ændring af dyreværnsloven og er videreført i den gældende
dyrevelfærdslov.
I rapporten lægger arbejdsgruppen op til at det skal overvejes, om de skærpede bødeniveauer på dyretransportområdet
skal opretholdes, eller om disse i højere grad skal følge bødeniveauerne for lignende typer af overtrædelser inden for
erhverv.
Den danske sanktionspraksis for overtrædelser af transportreglerne er disproportionale for både chauffører og
transportvirksomheder, hvilket gør det vanskeligt at fastholde danske erfarne chauffører, og en yderligere strafskærpelse
vil forværre denne situation. Det er derfor afgørende, at skærpede bødestraffe på dyrevelfærdsområdet ikke medfører en
yderligere stigning i bødestraffe på transportområdet.
Helt overordnet havde erhvervet gerne i rapporten set en henvisning til det EU-retlige proportionalitetsprincip.
Proportionalitetsprincippet fremgår af Den Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder artikel 49, stk. 3,
der lyder: ”Straffens omfang skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsen.”
1