Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 386
Offentligt
3006974_0001.png
Én kystfisker-
ordning for alle
danske kystfiskere
DANMARKS
FISKERIFORENING
PRODU C E N T ORGA N I S AT I ON
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 386: Henvendelse af 22/4-25 fra Danmarks Fiskeriforening om oplæg til en ny kystfiskerordning
3006974_0002.png
Én kystfiskerordning for alle danske kystfiskere
2
Danmarks Fiskeriforening Producent Or-
ganisation er Danmarks største kystfisk-
erforening. Vi tegner os for 87% af fartø-
jerne i den åbne kystfiskerordning og 48%
af fartøjerne i den lukkede ordning.
Dette er vores oplæg til en ny kystfisker-
ordning til gavn for hele det danske kyst-
fiskeri.
Oplægget er udarbejdet i vores Udvalg
for Kystnært Fiskeri, hvor en stor andel af
medlemmerne er aktive kystfiskere. Det er
med andre ord kystfiskernes egne forslag
til, hvad der kunne få dem til at fortsætte
i ordningen. Vi har fokus på, at kystfisker-
ordningen sikrer mest mulig volumen i
kystfiskeriet, så kystfiskeriet i endnu hø-
jere grad kan bidrage til at sikre liv i de
danske havnesamfund.
Det er værd at bemærke, at antallet af
fartøjer tilmeldt kystfiskerordningen sam-
let er faldet betydeligt over tid. I 2018 var
der 267 fartøjer tilmeldt ordningen. De se-
neste opgørelser viser, at der er 141 far-
tøjer tilmeldt ordningen. Det fald tilskriver
vi blandt andet, at den åbne ordning er
blevet mindre attraktiv, mens den lukkede
ordning ikke er attraktiv for en stor gruppe
kystfiskere til trods for, at man i perioden
har øget tildelingen i ordningen betydeligt.
Danmarks Fiskeriforening bakker derfor
ikke op om Fiskerikommissionens anbe-
faling til en kystfiskerordning, hvor man
binder sig permanent. Erfaringerne med
den lukkede kystfiskerordning viser, at
den har meget begrænset appel. Selvom
de ekstra tildelinger er betydelige, er der
kun 47 fartøjer tilmeldt ordningen. Til trods
for, at Foreningen for Skånsomt Kystfisk-
eri har advokeret for en lukket ordning,
har ordningen kun tiltrukket omkring 30
af deres egne ca. 100 medlemmer – altså
omkring en tredjedel – hvilket understre-
ger, at ordningen ikke er attraktiv.
Én attraktiv kystfiskerordning
Det er afgørende at sikre volumen i kyst-
fiskerordningen, hvis den skal medvirke til
at holde hjulene i gang i de små havnesa-
mfund. Derfor foreslår vi én ordning, som
er attraktiv for alle kystfiskere, og som alle
kystfiskerfartøjer under 17 meter kan delt-
age i.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri har
ud over længdebegrænsning foreslået
en begrænsning af kapacitet (BT) for de
fartøjer, der kan deltage. Det finder vi er
en unødvendig og tilbageskuende tilgang.
Der stilles stadigt flere krav til sikkerhed,
arbejdsmiljø og mandsskabsfaciliteter på
fartøjerne - det skal der være plads til.
Vi skal måske have batterier om bord til
den grønne omstilling. Det skal der være
plads til, og det øger BT uden at øge fang-
stkapaciteten. Nogle skal måske fiske
med tejner, som fylder meget – det skal
der være plads til. Kort sagt: i fremtiden
kommer der forandringer, der kan kræve
ekstra kapacitet, uden at det øger fang-
steffektiviteten.
For at sikre den bredest mulige appel og
sikkerhed for, at der fortsat er fiskekvot-
er til rådighed for kystfiskerne, foreslår vi
én samlet lukket kystfiskerordning med
en løbende opsigelsesfrist på 8 år. Det
betyder, at man ikke kan træde ind og ud
ad ordningen fra år til år. Det vil derimod
kræve stor planlægning.
Fordelen ved denne model er først og
fremmest, at den er attraktiv for alle
kystfiskere. Den er attraktiv for de unge
fiskere, fordi de med denne ordning har
mulighed for at sadle om og prøve kræfter
med andre dele af fiskeriet, hvis de ikke vil
fiske kystnært hele deres karriere. Det vil
dog kræve en del planlægning som følge
af de 8 års opsigelse. Samtidig kan tilde-
lingerne fra kystfiskerordningen gøre det
lettere at etablere sig som erhvervsfisker,
da man ikke behøver investere i lige så
store mængder fiskekvoter.
Vores ordning er attraktiv for de etablere-
de fiskere, da deres kapital ikke bindes
i kystfiskerordningen permanent. I dag
afholder det faktum, at kapitalen bindes
i et enkelt segment, mange fra at melde
sig ind i den lukkede ordning, da det for-
ringer værdi af både kvoter og fartøj be-
tragteligt, når man kun kan sælge i et lille
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 386: Henvendelse af 22/4-25 fra Danmarks Fiskeriforening om oplæg til en ny kystfiskerordning
3006974_0003.png
Én kystfiskerordning for alle danske kystfiskere
3
lukket segment. Det forringer kystfiskeri-
ets finansieringsmuligheder. På den bag-
grund fravælges ordningen.
I forhold til at sikre at der fortsat er
fiskekvoter til kystfiskeriet, mener vi, at
en løbende opsigelse på 8 år kombineret
med de stramninger af reglerne for kvote-
koncentration, der er gennemført de
senere år, sikrer tilstrækkeligt imod yder-
ligere kvotekoncentration og udhuling af
kystfiskeriet. Vi mener omvendt, at denne
model kan sikre, at der samlet set kommer
mest mulig volumen i kystfiskeriet.
I dag ender en betydelig del af de fisk, der
er tildelt kystfiskerordningen, med at blive
tilbageført til det samlede danske fiskeri,
fordi fartøjerne i kystfiskerordningen ikke
selv fanger dem. Det understreger, at
kystfiskerordningen ikke løser opgaven.
Vi ønsker, at fiskekvoterne i kystfiskerord-
ningen fanges af kystfiskerne. Det sikres
ikke gennem livslang binding til ordningen.
Det sikres ved at sikre volumen i kyst-
fiskerordningen.
Danmarks Fiskeriforening anerkender,
at det er nødvendigt at tilgodese fiskeri-
et med passive redskaber og snurrevod
i kystfiskerordningen. Derfor foreslår vi,
at fiskeri med bundslæbende redskaber
får deres kystfiskertillæg med en faktor
3, mens fiskeri med passive redskaber
og snurrevod får deres kystfiskertillæg
med en faktor 15. For at forenkle ordnin-
gen foreslås det, at tillægget udbetales en
gang årligt.
På den baggrund foreslår Danmarks Fiskeriforening:
Én samlet kystfiskerordning
for alle fiskere
Alle kystfiskerfartøjer under 17 meter skal
kunne tilmelde sig kystfiskerordningen.
Det enkelte fartøj binder sig til ordningen
med en 8-årig løbende opsigelsesfrist
med fartøj og kvoter. Alle fartøjer, der
i dag er tilmeldt den lukkede samt den
åbne ordning fortsætter i kystfiskerord-
ningen med en løbende opsigelsesfrist
på 8 år. Inspireret af Fiskerikommission-
ens tilgang foreslås dog mulighed for, at
nyetablerede fiskere får mulighed for at
forlade ordningen med de kvoteandele,
de bragte ind i ordningen efter en prøve-
periode (f.eks. 3 år).
Antal fartøjer i Kystfiskerordningen
i 2018 og i 2024 og andelen af Danmarks
Fiskeriforeening (DFPO) medlemmer
LUKKET ORDNING
Kystfiskerordningen tilføres
fortsat samme mængder fiskekvoter
som i dag
Fiskekvoterne i kystfiskerordningen
fordeles blandt fartøjerne tilmeldt ord-
ningen således, at man tildeles en faktor
3, hvis man fisker med trukne/aktive red-
skaber, og en faktor 15, hvis man fisker
med faststående/passive redskaber eller
snurrevod. Hele mængden uddeles en
gang årligt.
ÅBEN ORDNING
196
71
62 (30 DFPO)
79 (69 DFPO)
2018
2024
2018
2024