Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 375
Offentligt
3003413_0001.png
Årlig redegørelse 2024
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0002.png
INDHOLD
Klimaskovfondens aktiviteter 2024 ...................................................................................3
Forpersonens forord ....................................................................................................................4
1. Om Den Danske Klimaskovfond .......................................................,................5
1.1. Organisering
1.2. Fondens opgave
2. Mere skov og natur i Danmark...........................................................................7
2.1. To ansøgningsrunder med stor interesse fra lodsejere
2.2. Ny mulighed for støtte til omlægning af juletræsplantager
2.3. Ny beregningsmodel for lavbundsprojekter
2.4. Standard for klimabidrag til naturbaserede klimaprojekter
2.5. Synergieffekter ved klimaprojekter
2.6. Forenkling af projektmodel forude
3. Partnerskaber for klimahandling ...................................................................9
3.1. Facilitator for samarbejde
3.2. Samarbejde med kommuner i KLIMA+partnerskaber
3.3. Partnerskaber styrker synergieffekter ved klimaprojekter
3.4. Udvikling af ny viden og bidrag til forskning
4. Privat medfinansiering af klimaprojekter..................................................12
4.1. Udviklingen på Det Frivillige Carbon Marked (VCM)
4.2. Klimaskovfondens bidrag som en del af pakkeløsning
4.3. Vækst i salget af bidragskreditter
4.4. Klimaregistret skaber transparens om CO2-projekter
5. Hvad venter i 2025 ................................................................................................15
6. Klimaskovfondens bestyrelse 2024 ..............................................................16
7. Klimaskovfondens rådgivende udvalg 2024.............................................17
Fotos: Adam Grønne (side 4,5,7, 15, 18) Casper Tybjerg (forside, 9) Lars Mikkelsen (side 12). Øvrige fotos:
Klimaskovfonden.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0003.png
KLIMASKOVFONDENS AKTIVITETER 2024
Efter de første års fokus på at etablere nødvendige funktioner og udvikle de lovbestemte
redskaber i fondens arbejde, har fokus i 2024 været at skalere indsatsen, kvalificere
processer og optimere resultaterne.
I 2024 har Klimaskovfonden:
Gennemført to ansøgningsrunder med rekordstor søgning om støtte til skov og
lavbund. Bestyrelsen gav tilsagn til 85 klimaprojekter for i alt 53,3 mio. kr. Der er givet
støtte til ialt 177 aktive projekter.
Mere end fordoblet salget af bidragskreditter, samt indgået flerårige partnerskaber
med en række virksomheder og organisationer.
Udviklet og implementeret en model for partnerskaber med kommuner, og indgået
partnerskabsaftaler med 12 kommuner, og yderligere syv er undervejs.
Udgivet en ny version af standard Bidrag til den danske klimaindsats ved
naturbaserede klimaprojekter, der omfatter lavbundsprojekter, og udviklet
beregningsmetode for lavbundsprojekter.
Bidraget til udviklingen på det frivillige carbonmarked og i de internationale
retningslinjer, der har betydning for fondens virke: Green House Gas Protocol’s
Landuse and Removal Guidance, LULUCF-sektoren, EU’s arbejde med Carbon
Removal and Carbon Farming, samt EU-udspil Empowering Consumers for the
Green Transition og Green Claims Directive.
Øget kendskabet til fondens arbejde gennem sociale medier, ugentlige nyheder
på hjemmesiden, nyhedsbreve til forskellige målgrupper og presseomtale.
Klimaskovfonden har haft flere end 225 presseomtaler i 2024.
Afholdt en lang række events med deltagelse af ministre, politikere, virksomheder,
bestyrelsesmedlemmer og organisationer.
Rigsrevisionen har revideret årsrapporten for 2023 uden anmærkninger og
undersøgt styringen af kapitalanbringelser samt fondens mål- og resultatstyring.
Begge dele blev vurderet til at være i overensstemmelse med god offentlig
økonomistyring og forvaltning.
Udviklet et fagligt grundlag for at etablere ny skov gennem metoden ”assisteret
naturlig tilgroning”, der på sigt bliver urørt skov og tæller med i EU’s opgørelse af 30
% beskyttet natur.
Lanceret det nationale klimaregister og projektkatalog over fondens projekter som
er blevet godt modtaget af markedsaktører og kunder, som en metode til at øge
gennemsigtig i handlen med CO2-enheder. Der er gennemført tredjepartsvalidering
af alle færdige projekter.
Faciliteret det første partnerskab om et større sammenhængende skov- og
naturområde i Vilhelmsborg på mere end 100 hektar, med ny urørt skov, naturlig
hydrologi og biodiversitetstiltag i et nyt bynært naturområde.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0004.png
Forpersonens forord
Aldrig har der været så stor interesse for de klimaredskaber,
Klimaskovfonden arbejder med: skovrejsning og udtagning af
lavbundsjorder. Det skyldes blandt andet forhandlingerne om
Grøn trepart i 2024, der startede med Svarer-udvalgets anbefa-
linger, en aftale mellem partnerne, oprettelse af et nyt ministe-
rium og endelig en politisk vedtaget aftale. Alt det har Klima-
skovfonden fulgt med stor interesse og bidraget aktivt til, og der
er løbende arbejdet på at tilpasse fondens aktiviteter til den nye
virkelighed.
Af §7 i Lov om Den Dan-
ske Klimaskovfond frem-
går, at Fonden afgiver en
årlig redegørelse om sin
virksomhed til miljømi-
nisteren. Redegørelsen
oversendes til Folke-
tinget. Hermed afgives
Klimaskovfondens årlige
redegørelse for 2024.
I 2024 overgik Klimaskov-
fondens ministerielle
ophæng til Ministeriet for
Grøn Trepart.
Mange har fremhævet aftalens historiske karakter i løbet af året, og det er virkelig en afgørende
omlægning af det danske landskab, vi står overfor. Den opgave skal løses i samarbejde med en lang
række aktører. I Klimaskovfonden har vi de seneste fire år udviklet og afprøvet modeller, der nu kan
skaleres, så vi kan bidrage aktivt til at nå de ambitiøse mål om mere skov og plads til natur i Danmark.
Med bevillingen på ekstra 100 millioner kroner på Finansloven i slutningen af 2023 er det lykkedes
Klimaskovfonden at skrue op for aktiviteterne og fordoble puljerne, der gives i støtte til skovrejsning og
lavbundsprojekter – og have flere CO2-enheder på hylderne til de virksomheder, der i stigende grad er
interesseret i at medfinansiere klimaprojekterne.
I slutningen af 2024 blev Klimaskovfonden tildelt knapt 194 millioner kroner af Folketingets
Finansudvalg, og det giver mulighed for at fortsætte den udvikling og derudover at tage nye
værktøjer i brug, herunder køb af arealer med midlertidigt ejerskab med henblik på at skabe større
sammenhængende skov og natur.
Vi samarbejder bredt med landmænd, kirker og kommuner, forskere, virksomheder og
interesseorganisationer for at kunne bidrage aktivt til den omlægning af Danmarks areal, vi står overfor.
Derfor glæder vi os også til et travlt og spændende 2025.
Kirsten Brosbøl, forperson
31. marts 2025
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0005.png
1. Om Den Danske Klimaskovfond
Den Danske Klimaskovfond er oprettet ved lov
som en uafhængig statslig forvaltningsenhed.
Klimaskovfonden har til formål at fremme og
finansiere omkostningseffektiv skovrejsning og
udtage lavbundsjorder særligt med henblik på
at opnå klimaeffekter i form af reduktioner af
drivhusgasudledninger.
Fonden har som opdrag at bidrage til at indfri de
danske klimamål. Et vigtigt mål er også at sikre
synergieffekter i fondens projekter, herunder
bl.a. biodiversitet, rent drikkevand, kvælstofre-
duktion, natur og friluftsliv.
Klimaskovfonden blev ved opstarten finansieret
via Finansloven 2020 med et kapitalindskud på
100 mio. kr. Fonden har modtaget 100 mio. kr.
i yderligere indskud i 2023, og i slutningen af
2024 bevilligede Folketingets Finansudvalg 193,9
millioner kr. på indstilling fra Ministeriet for Grøn
Trepart. Fonden mobiliserer privat medfinan-
siering gennem bidrag fra private og offentlige
virksomheder, privatpersoner og organisationer
til at gennemføre projekter med en dokumente-
ret CO2-effekt.
1.1. Fondens opgave
herunder et strategiseminar. Derudover lægger
bestyrelsesmedlemmerne et betydeligt arbejde
i de tre underudvalg, som bestyrelsen har etab-
leret for at understøtte vigtige opgaver i fonden:
Det kommercielle Udvalg, Projektudvalget og
Certificeringsudvalget. Udvalgene bidrager med
faglig sparring og kvalificering af fondens aktivi-
teter og udvikling af nye koncepter.
1.2. Organisering
Klimaskovfonden ledes af en selvstændig be-
styrelse, der er udpeget af miljøministeren. Et
medlem er udpeget af klima, energi, og forsy-
ningsministeren. Det er bestyrelsen, der beslut-
ter fondens aktiviteter og disponerer over fon-
dens midler inden for de forvaltningsmæssige
rammer og fondens opgave, som Lov om Den
Danske Klimaskovfond fastsætter. Klimaskovfon-
dens bestyrelse har i 2024 afholdt fem møder,
Det Rådgivende Udvalg
I 2024 blev der afholdt to møder i Klimaskov-
fondens Rådgivende Udvalg som henholdsvis
Concito og KL var værter for. Udvalget spiller
fortsat en vigtig rolle som engageret medspiller
i fondens strategiske udvikling. De 15 medlem-
mer har blandt andet drøftet Klimaskovfondens
position i forhold til grøn trepart, og bidraget
til et at udvikle et nyt fokusområde med etab-
lering af ny urørt skov. Organisationerne i Det
Rådgivende Udvalg er blevet en del af fondens
naturlige samarbejdspartnere og i løbet af året
har Klimaskovfonden og har i løbet af året været
værter for events og aktiviteter sammen med en
række af de organisationer, der er repræsenteret
i udvalget - fx et fyraftensmøde hos Concito om
det frivillige carbonmarked, et debatevent med
Friluftsrådet på Folkemødet, og seminarer hos
Dansk Erhverv og Danske Vandværker. Medlem-
mer af Det Rådgivende Udvalg skal udpeges på
ny i 2025.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0006.png
Klimaskovfondens bidrag til nationale mål
Klimaskovfonden har en række særlige muligheder for at bidrage til de nationale mål om
250.000 hektar ny skov, herunder 100.000 hektar ny urørt skov, samt målet om udtagning af
100.000 hektar lavbundsarealer. Alle fondens projekter indgår i det nationale klimaregnskab og
bidrager derfor til at opnå Klimalovens mål med afsæt i Paris-aftalen.
Fonden kan for eksempel:
give tilskud til projekter med naturbaserede klimaløsninger
mobilisere privat medfinansiering til skovrejsning ved at engagere virksomheder, kommu-
ner, regioner, lodsejere og privatpersoner i fondens projekter og dermed Danmarks klima-
indsats
sikre, at skovene også bidrager til fx at øge biodiversitet, beskytte drikkevand, tilbageholde
kvælstof og nye friluftsmuligheder
samarbejde med andre fonde og aktører om finansiering af økosystemtjenester så area-
lernes potentialer for at bidrage til flere formål på samme tid, såkaldt multifunktionalitet,
forløses.
facilitere samarbejde lokalt mellem lodsejere og investorer som fx kommuner, forsyningssel-
skaber og virksomheder
skabe sammenhængende skov- og naturområder ved at anvende forskellige metoder f.eks.
tilskudsordning til skovrejsning, ”kom-med-dit-areal” projektudvikling, midlertidigt ejerskab
af arealer m.v.
sælge CO2-enheder til danske virksomheder, der efterspørger mulighed for klimahandling
ud over egen værdikæde. CO2-enheder bogføres i et offentligt register, monitoreres og veri-
ficeres ved en uafhængig tredjepart på baggrund af Klimaskovfondens standard for bidrag
til den danske klimaindsats.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0007.png
2. Mere skov og natur i Danmark
I løbet af 2024 er Klimaskovfondens samlede
projektportefølje vokset markant. Fonden har
nu givet tilsagn om støtte for samlet 113 mio. kr.
i de seks afholdte ansøgningsrunder, fordelt på
177 projekter (pr. februar 2025). Dette vil over tid
bidrage til at reducere mere end 600.000 tons
CO2.
Klimaskovfonden har nu projekter i gang i cirka
to ud af tre kommuner fordelt geografisk over
hele landet.
2.1. To ansøgningsrunder med stor inte-
resse fra lodsejere
I 2024 gennemførte Klimaskovfonden to ansøg-
ningsrunder for private lodsejere, kommuner og
kirker. Fonden modtog i alt 91 ansøgninger, heraf
6 lavbund og 85 skovrejsning. Af de 91 ansøgere
modtog 85 et positivt tilsagn.
Året var præget af forhandlingerne i Den Grøn-
ne Trepart og den usikkerhed, det medførte for
lodsejere indtil Aftale om et Grønt Danmark og
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
var på plads i efteråret. Derfor var det også med
en vis spænding, at forårets ansøgningsrunde
blev åbnet. Det viste sig imidlertid, at antallet af
ansøgninger oversteg alle forventninger, og der
kunne gives tilsagn til 53 nye projekter for i alt
32,2 mio. kr. i foråret 2024.
I efterårets ansøgningsrunde kunne der gives til-
sagn til 32 nye skove, for i alt 21,1 millioner kroner.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0008.png
2.2. Ny mulighed for støtte til om-
lægning af juletræsplantager
Klimaskovfonden åbnede i foråret 2024
mulighed for at søge støtte til at omlægge ju-
letræsplantager og pyntegrøntsbevoksninger
til varig klimaskov med stor variation i træ- og
buskarter og fredskovspålæggelse.
Syv ansøgere med samlet areal på ca. 60
hektar benyttede sig af muligheden i forårets
ansøgningsrunde. Her var det for første gang
muligt at søge støtte til at omlægge juletræs-
plantager, hvor omdriften er ophørt, til robu-
ste klimaskove. Samlet set har 12 lodsejere
indtil videre benyttet sig af muligheden for at
omlægge fra juletræsproduktion til varig skov
på i alt 140 hektar det første år. Muligheden
indgår i fremtidige ansøgningsrunder på linje
med andre skovrejsningsprojekter.
ring af projekter og verifikation af effekter, som
Klimaskovfonden har afprøvet og sat i system.
Alle projekter bliver valideret af en uafhængig
tredjepart, hvilket er en vigtig kilde til troværdig-
hed og et krav i klimaprojekter, der finansieres af
CO2-kreditter.
2.5. Synergieffekter ved klimaprojekter
Fonden anvender fortsat en pointskala for syner-
gieffekter som en del af prioriteringen mellem
projekter. I 2024 har fonden efter input fra det
Rådgivende Udvalg og diverse faglige eksperter
arbejdet med at justere parametre for biodiver-
sitet og vandmiljø, så scoringen bliver mere ret-
visende for den forventede effekt. Ændringerne
forventes gennemført i 2025.
2.3. Ny beregningsmodel for
klimaeffekt ved lavbundsprojekter
Klimaskovfonden har i løbet af 2024 arbej-
det intenst på en ny metode til at beregne
klimaeffekten, når kulstofrige lavbundsare-
aler omdannes til naturtilstand med højere
grundvandsstand. Metoden er udviklet i tæt
dialog med Aarhus Universitet, og følger såle-
des den nationale opgørelsesmetode for den
årlige emission af drivhusgasser. Den nye me-
tode gør det muligt at udregne den samlede
mængde undgåede udledning på et specifikt
areal. Den nye beregning af klimaeffekten
er vigtig, fordi Klimaskovfonden finansierer
udtagning af lavbundsjorder gennem salg af
CO2-enheder fra lavbundsprojekterne på det
frivillige carbonmarked. Modellen beregner
således, hvor mange salgbare CO2-kreditter,
der kan udstedes årligt og samlet over hele
projektperioden. Det giver et præcist og tro-
værdigt udgangspunkt for virksomheder, der
vil bidrage til klimaindsatsen. Beregningsmo-
dellen og de bagvedliggende faglige anta-
gelser og formler er tilgængelig på fondens
hjemmeside.
2.6. Forenkling af projektmodel forude
I foråret 2024 gennemførte fonden en evaluering
af projektmodel og støttebeløb blandt skov-
konsulenter og lodsejere. Evalueringen under-
stregede, at Klimaskovfondens tilskudsmodel
generelt er solid og attraktiv, men pegede også
på, at den er forbundet med en vis kompleksitet
i ansøgningen og krav til projekterne. Derfor har
fonden arbejdet på at forenkle tilskudsmodellen
med virkning fra 2025. Samtidig viste evaluerin-
gen også, at lodsejerne i høj grad oplever fonden
som løsningsorienterede og servicemindede i
dialogen med lodsejerne.
2.4. Standard for klimabidrag til
naturbaserede klimaprojekter
Halvandet år efter udgivelsen af den første
standard for klimabidrag kunne Klimaskov-
fonden udgive anden udgave, der udover
skovrejsning også omfatter lavbundsprojek-
ter – tilsammen naturbaserede klimaprojek-
ter. Den nye version af standarden indeholder
også beskrivelse af den praksis for valide-
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0009.png
3. Partnerskaber om
klimahandling
I Klimaskovfondens kampagner er det gennem-
gående budskab, at vi bringer de mennesker
eller parter sammen, der vil handle for klimaet.
Nogen har jord, de gerne vil bringe i spil til skov-
rejsning, og andre vil gerne give bidrag til skov-
rejsning med dokumenteret CO2-effekt. Med
Klimaskovfondens standard for bidrag til klima-
indsatsen er der skabt en troværdig ramme om
partnerskaber for klimahandling.
“Dét her samarbejde viser, hvad vi kan
gøre, når vi bringer aktører sammen, der
gerne vil handle for klimaet. Aarhus Kom-
mune og NorthSide er begge ambitiøse på
klimaområdet og Klimaskovfondens stan-
dard er en garanti for, at der kommer en
reel klimaeffekt ud af det. I fællesskab kan
vi nu plante skov, der gavner klimaet og
samtidig giver aarhusianerne et fantastisk
naturområde i nærheden af byen. Det er vi
rigtig stolte over at være en del af.”
Kirsten Brosbøl, forperson i Klimaskovfon-
den, ved indvielsen af første del af skoven
ved Vilhelmsborg i Aarhus. Her var musik,
mad over bål og autentisk festivalstemning
da 400 aarhusianere plantede de første
1.000 eg, spidsløn, avnbøg og lindetræer.
Den nye skov og samarbejdet blev marke-
ret med Klimaskovfondens til dags dato
største event.
3.1. Facilitator for samarbejde
En af de måder, det sker på i praksis, er gennem
fondens model for faciliterede skov- og natur-
projekter, der udfoldes i samarbejde mellem
lodsejere, kommuner og private bidragydere.
Fonden oplever stor interesse fra virksomheder
for at bidrage til skov og natur i deres nærområ-
de, og det første faciliterede projekt mellem den
Aarhus-baserede festival NorthSide og Aarhus
Kommune fik stor opmærksomhed. NorthSide
har finansieret 15,2 hektar ny skov som en del af
et 300 hektar stort naturområde syd for Aar-
hus. Samarbejdet fortsætter i 2025, hvor fonden
sammen arbejder på at mobilisere aarhusian-
ske virksomheder og andre i NorthSides store
erhvervsnetværk til at bidrage til det 100 hektar
store skov- og naturareal ved Vilhelmsborg.
Minister for grøn trepart Jeppe Bruus (S) deltog da
de første 1000 træer blev plantet i NorthSides skov
ved Vilhelmsborg udenfor Aarhus. Det første træ blev
plantet af Jeppe Bruus, Kirsten Brosbøl, NorthSides
direktør Brian Nielsen, Aarhus-borgmester Anders
Winnerskjold og rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus,
Nicolaj Bang. NorthSide finansierer skovrejsningen
i Aarhus Kommune med afsæt i Klimaskovfondens
standard.
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0010.png
3.2
Samarbejde med kommuner i
KLIMA+partnerskaber
Kommunerne har taget godt imod fondens
model for KLIMA+ partnerskaber. Modellen har
både til formål at mobilisere arealer i kommu-
nerne og samle borgere, virksomheder og orga-
nisationer i kommunen om at finansiere skov og
natur på arealerne.
Antallet af kommuner, der har indgået et
KLIMA+ partnerskab er fordoblet det seneste
år – fra seks sidste år til 12 underskrevne aftaler
i 2024. Og kommunerne er stadigt mere aktive
i samarbejdet. Fonden har i løbet af 2024 sam-
let kommunerne i netværk, så de kan inspirere
hinanden i at bruge Klimaskovfondens værk-
tøjskasse. KLIMA+ kommunerne har en proaktiv
tilgang til at identificere arealer og mobilisere
aktører om grøn arealomlægning. Og på den
måde har de taget forskud på de opgaver og ny
roller, kommunerne skal spille i de lokale grønne
treparter.
KLIMA+ har vist sig at være et godt redskab for
kommuner til at række ud til lodsejere og infor-
mere om mulighederne for skovrejsning. I Vejle
Kommune har de fx gennemført en målrettet
indsats overfor private lodsejere, mens der i
Haderslev Kommune er fokus på at aktivere
kirkerne i den grønne arealomlægning. Her har
partnerskabet også været anledning til at gen-
besøge udpegning af områder med ’skovrejs-
ning ønsket’, hvilket har firedoblet potentialet
- en tendens der ses i flere kommuner.
Med et KLIMA+ partnerskab kan fonden lave
øremærkede indsamlinger til konkrete skov-
rejsningsprojekter indenfor kommunegrænsen.
Klimaskovfonden har et tæt samarbejde med
Folkekirkens Grønne Omstilling om at oplyse kirker
om arealomlægning. I juni 2024 kunne kirkeminister
Morten Dahlin, biskop Peter Birch og borgmester i
Vallensbæk Henrik Rasmussen, klippe snoren til den
første kirkeskov, der er rejst med støtte fra Klimaskov-
fonden. Fonden har indtil videre 18 skovrejsnings-
projekter på kirkejorde i gang.
Det er afprøvet sammen med blandt andet Ran-
ders Kommune, hvor fonden har markedsført
muligheden for at give klimabidrag til nye lokale
skove overfor små og mellemstore virksomhe-
der. De kan med klimabidrag af forskellige stør-
relser blive henholdsvis træplanter, holmedyrker
eller skovrejser.
3.3. Partnerskaber styrker
synergieffekter ved klimaprojekter
Ifølge loven kan Klimaskovfonden alene finansie-
re den CO2-effekt, som klimaprojekterne resul-
terer i. Derfor har fonden etableret samarbejde
med andre aktører om finansiering af tiltag,
der forløser potentialet for synergieffekter ved
skovrejsning. Det kan f.eks. være skovrejsning på
arealer med drikkevandsinteresser, hvor et sam-
arbejde med vandselskaber og brancheorgani-
sationer kan tilbyde lodsejere kompensation for
tabt dyrkningsværdi via vandselskaberne oven i
støtten til selve skovrejsningen.
Et andet eksempel er Klimaskovfondens sam-
arbejde med 15. Juni Fonden, som har bevilget
2 millioner kroner i støtte til biodiversitetsfrem-
mende tiltag i de nye skove, Klimaskovfonden
rejser. Samarbejdet betyder, at ansøgere i den
første ansøgningsrunde i 2024 med fokus på
naturlig tilgroning kunne søge finansiering af
Kommuner med KLIMA+partnerskab:
Guldborgsund
Lejre
Roskilde
Randers
Vejle
Aarhus
Esbjerg
Middelfart
Samsø
Haderslev
Høje Taastrup
Køge
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0011.png
tiltag i skovene, der understøtter udvikling af
biodiversitet.
Der samarbejdes også aktivt med Danmarks
Idrætsforbund og Friluftsrådet om inspiration til
faciliteter i de nye skov- og naturområder, så de
kan blive brugt rekreativt. Friluftsrådet har med
Udlodningsmidler til Friluftsliv støttet anlæg af
stier og andre faciliteter i flere af de nye skove,
Klimaskovfonden har rejst, hvor der også er fuld
offentlig adgang.
skemaundersøgelser målrettet lodsejere. Des-
uden var fonden vært for en felttur for delta-
gere fra europæiske lande med diverse oplæg
om danske modeller for involvering af lodsejere
(klimaskovfonden.dk/mosaic).
INNO4EST
Projekt under INNO-CCUS partnerskabet, som
er den danske regerings CCUS forskningspart-
nerskab, støttet af Innovationsfonden Danmark.
Projektet har fokus på innovative skove, der kan
imødekomme klimaforandringer og samtidig
levere på andre økosystemtjenester, såsom
biodiversitet, opbevaring af næringsstoffer og
rekreation. (https://inno-ccus.dk)
Land4Climate
InterReg projekt i samarbejde med Gate21,
universiteter og 16 svenske og danske kommu-
ner om udvikling og udveksling af metoder til
lavbundsprojekter.
Desuden bidrager Klimaskovfonden med erfa-
ringer og vidensudveksling i flere EU-projekter
blandt andet SMURF (https://www.smurfpro-
ject.eu/) og Forest Ecosystem Services (https://
intercede-project.eu/).
3.4. Udvikling af ny viden og bidrag til
forskning
Klimaskovfonden bidrager til at udvikle ny viden
om det felt, fonden arbejder indenfor. Fonden
deltager i forskningsprojekter og partnerskaber,
der har fokus på at udveksle viden mellem aktø-
rer i Danmark og Europa.
MOSAIC
EU-forskningsprojekt om lodsejeres motivation
for arealomlægning i samarbejde med KU og
partnere fra andre EU-lande. Klimaskovfonden
har i 2024 afholdt workshops med interessenter
i et policy lab og bidraget til udvikling af spørge-
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0012.png
4. Privat medfinansiering af klimaprojekter
Klimaskovfonden har til opgave at rejse private
midler til at finansiere klimaprojekter og akti-
viteter gennem salg af opgjorte CO2-enheder
fra projekterne på det frivillige carbonmarked
(Voluntary Carbon market, VCM).
me for klimarapportering, der er mest udbredt
blandt danske – og internationale – virksomhe-
der. Det har derfor stor betydning for Klimaskov-
fondens salg af CO2-bidrag, hvad SBTi anbefaler
de virksomheder, der er med i initiativet.
I 2024 er bidragskreditter blevet en anerkendt
kredit på VCM, enten som et supplement til
virksomhedernes køb af kompensationskreditter
eller som erstatning for disse. Der er en tydelig
bevægelse væk fra klimakompensation som et
markedsføringsgreb, hvilket blev forstærket af,
at EU i begyndelsen af 2024 vedtog direktivet
”Styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne
omstilling”, der har til formål at beskytte forbru-
gerne mod upålidelige eller falske miljøpåstan-
de.
I henhold til Forbrugerombudsmanden, betyder
det i praksis, at fra september 2026, vil påstande
om, at et produkt har en neutral, reduceret eller
positiv indvirkning på miljøet i forhold til driv-
husgasemissioner være vildledende, hvis de ba-
serer sig på klimakompensation. Virksomheder-
ne kan altså ikke bruge kompensationskreditter
i markedsføringen, hvorimod bidragskreditter
både kan bruges i markedsføring og ESG-rap-
port. Klimaskovfonden har udarbejdet en guide
til markedsføring til virksomheder, der giver
bidrag, med udsagn, der er forhåndsgodkendt
4.1. Udviklingen på Det Frivillige Car-
bon Marked (VCM)
Klimaskovfonden har gennem 2024 solgt 97.500
CO2-enheder som bidragskreditter, hvilket vil
sige at en CO2-reduktion på 97.5000 tons CO2 er
finansieret gennem bidrag. Bidrag er en ny type
kredit på VCM, der tæller som et bidrag til den
danske klimaindsats, men kan ikke modregnes i
virksomhedernes klimaregnskab.
Klimaskovfonden var den første udbyder af bi-
dragskreditter i Danmark. Derfor har det været
en vigtig opgave for fonden gennem både 2023
og 2024 at oplyse det danske marked om denne
nye mulighed for at bidrage til drivhusgasfjer-
nelser udenfor egen værdikæde. Det har fonden
bl.a. gjort gennem samarbejde med nationale
og kommunale erhvervsorganisationer samt UN
Global Compact Network Denmark, der driver
klimarapporteringsinitiativet Science Based Tar-
gets Initiative (SBTi) i Danmark. SBTi er den ram-
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0013.png
hos Forbrugerombudsmanden og understøtter
virksomhederne i at forebygge sager om
greenwashing.
Direktivet om at styrke forbrugernes rolle i den
grønne omstilling forventes at blive suppleret og
operationaliseret yderligere af det kommende
direktiv om grønne anprisninger (Green Claims).
Denne lovgivning vil både stille krav om mar-
kedsføring på produktniveau og på erhvervs-/
virksomhedsniveau. Selvom processen stadig er
åben, så peger meget på, at der vil blive skelnet
mellem anprisninger baseret på henholdsvis
klimabidrag og klimakompensation, og at der
fremover vil blive stillet højere krav til påstande
baseret på klimakompensation.
I februar 2024 lancerede Science Based Targets
Initiative (SBTi) en guide om klimahandling
udenfor virksomhedernes egen værdikæde i
scope 1, 2 og 3. Guiden har overskriften Beyond
Value Chain Mitigation (BVCM-guiden). Denne
opfordrer især de virksomheder, der har sat et
mål om nul-udledning, til at investere udenfor
egen værdikæde længe før det år, hvor de skal
nå målet om nul-udledning. Det kan både være
kompensations- og bidragskreditter. Det
anbefales også, at virksomhederne investerer i
en portefølje af forskellige kreditter fra forskellige
teknologier til CO2-reduktion.
arbejdet på at indgå et samarbejde med en
virksomhed, der netop udbyder en portefølje
af forskellige projekter på det frivillige carbon-
marked. Det giver virksomheder mulighed for
at købe klimabidrag som en del af en samlet
pakke af klimakreditter, sådan som SBTi anbefa-
ler. Der er i første omgang indgået et samarbej-
de med den dansk-stiftede virksomhed Klimate,
der tilbyder innovative og verificerbare løsninger
til CO2-reduktion til danske og internationale
virksomheder. Samarbejdet giver erfaringer
med en ”mellemhandler”, der sælger fondens
CO2-enheder, og det vil evalueres løbende.
4.3. Vækst i salget af bidragskreditter
Salget af bidragskreditter til offentlige og private
virksomheder, privatpersoner og organisationer
er i 2024 mere end fordoblet.
Fondens strategi har fokus på længerevarende
partnerskaber med virksomheder, der ønsker at
bidrage til skovrejsning både lokalt og nationalt.
Fonden har i løbet af 2024 tegnet nye samar-
bejdsaftaler med mange forskellige aktører
bl.a. NorthSide, Region Sjælland og Danmarks
Idrætsforbund (DIF) samt Green Producers Club
og Movia til opstart primo 2025. Sammen med
Region Sjælland og Klima+ kommuner i regio-
4.2. Klimaskovfondens bidrag som en
del af pakkeløsning til virksomheder
Med afsæt i anbefalingerne fra SBTis BVCM-
guide, har Klimaskovfonden i løbet af 2024
Salget af bidragskreditter finansierer, at skovene bliver
plantet. Ud af fondens 177 projekter er cirka 90% af de
validerede projekter med plantet skov fuldfinansieret
af klimabidrag, mens knapt 50 % af de planlagte pro-
jekter med tilsagn er finansieret fuldt ud (per februar
2025).
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0014.png
nen vil der blive plantet et træ for hvert nyfødt
barn i Region Sjælland de næste fem år. Som led
i en større grøn investering har regionen afsat 2
mio. kr. til projektet ’Børnenes Skove’ sammen
med Klimaskovfonden..
Projektet skaber på samme tid nye skovområder
i regionen, det reducerer CO2-udledningen og
inviterer børn og familier til at tage aktiv del i at
plante træer og bruge de nye grønne arealer.
Det er ambitionen at lokale virksomheder og
borgere skal medfinansiere skovene.
Klimaskovfonden har også i 2024 indgået samar-
bejde med Danmarks Idrætsforbund om at rejse
idræts- og friluftsskove i kommuner med en lav
andel af offentlig skov. DIF er paraplyorganisati-
on for 62 forbund, som tilsammen repræsenterer
mere end 2 millioner medlemmer i Danmark.
Det er ambitionen at forbundene og deres
medlemmer skal bidrage til at finansiere sko-
vene lokalt. Samtidig kan danske virksomheder
medfinansiere skovene, og kan dermed koble
”bevægelse og sundhed” sammen med virksom-
hedens klima- og naturindsats.
Et træ per dansker
Klimaskovfondens ambition om at plante et træ
per dansker er fortsat rammen for kampagner
målrettet den brede befolkning. Kampagneind-
satsen har medført større kendskab og folkelig
opbakning til fonden, og flere danskere vælger
også at give bidrag til Klimaskovfonden. Særligt
i juletiden bliver der udstedt mange klimabi-
dragsbeviser, som lægges under juletræet.
Klimaskovfonden rundede ved udgangen af no-
vember en milepæl med den første million træer
plantet i nye danske skove. Det svarer til et lille
nyt træ for alle danske børn under 17 år.
4.4. Danmarks første klimaregister
skaber transparens om CO2-projekter
Klimaskovfonden åbnede i februar 2024 Dan-
marks første Klimaregister for handel med
CO2-enheder. I registret kan man se, hvor i
Danmark skoven eller lavbundsarealet ligger,
arealets størrelse og se billeder fra projektet.
Samtidig har hvert enkelt projekt et unikt pro-
jektnummer, så man kan følge med i, hvornår fx
den skov man bidrager til, er blevet plantet og
begynder at optage CO2.
Klimaregisteret imødekommer behovet for
gennemsigtighed om CO2-enhederne for de
virksomheder og privatpersoner, der bidrager.
Det forhindrer, at CO2-enheder dobbeltudstedes
eller dobbelttælles af flere bidragydere i deres
klimaregnskaber.
14
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0015.png
5. Hvad venter i 2025?
Grøn Trepart bliver nøgleordene for
Klimaskovfonden i 2025.
Allerede i begyndelsen af 2025 åbner fonden
årets første ansøgningsrunde, som er en særlig
runde for demonstrationsprojekter for urørt skov
med naturlig tilgroning. Fonden har udviklet et
fagligt fundament for at etablere ny urørt skov
gennem assisteret naturlig tilgroning. Dette
koncept afprøves på arealer, ejet af kommuner
og andre fonde, inden det tilpasses og rulles ud
som et supplement til muligheden for støtte til
klimaskov. Formålet er at bidrage til målet om
80.000 hektar ny urørt skov i Aftale om Imple-
mentering af et Grønnere Danmark.
For at sætte fokus på netop implementering af
Den Grønne Trepart afholder Klimaskovfonden
og Ministeriet for Grøn Trepart i marts Skovkon-
vent 2025 med overskriften: Hvordan rejser vi
250.000 hektar ny skov? Deltagerne er inviteret
til at drøfte, hvad der skal til for at målene nås og
hvordan vi kommer i gang med skovrejsningen.
Forventningen er, at Klimaskovfonden aktivt
kommer til at understøtte arbejdet i de lokale
grønne treparter. De begynder deres arbejde
med grøn arealomlægning først i 2025.
Bevillingen fra Folketingets Finansudvalg på
193,9 millioner kroner ved udgangen af 2024
betyder, at Klimaskovfonden kan øge tempoet i
skovrejsningen og endnu engang forøge pul-
jerne til de to årlige ansøgningsrunder. Forårets
ansøgningsrunde afventer Folketingets
behandling af et forslag til ændring af Lov om
Den Danske Klimaskovfond. Lovforslaget giver
fonden mulighed for at udbetale indkomstkom-
pensation for skovrejsningsprojekter.
Udover at øge puljerne i ansøgningsrunderne
betyder bevillingen også, at fonden kan tage
flere værktøjer i brug for at bidrage til målsæt-
ningen om 250.000 hektar ny skov. Der arbejdes
på at udvikle metoderne, så skovrejsning både
får en effekt på klima, vandmiljø og biodiversitet,
samt på at udvikle modeller, der sikrer større
sammenhængende skov- og naturområder.
Medfinansiering fra virksomhederne spiller en
vigtig rolle i at nå målsætningen om 250.000
hektar ny skov. Virksomhederne efterspørger
projekter, der opfylder flere forskellige mål ud-
over klima, i deres arbejde med ESG, hvor ek-
sempelvis drikkevand og biodiversitet kommer
til at fylde mere. Derudover efterspørger de stør-
re virksomheder mulighed for at kunne købe en
samlet portefølje af klimakreditter fra forskellige
klimainitiativer. Klimaskovfonden vil i 2025 i tæt
dialog med virksomheder og brancheorganisa-
tioner fortsætte arbejdet med at finde veje til,
hvordan projekterne bliver endnu mere attrakti-
ve at medfinansiere.
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0016.png
6. Klimaskovfondens bestyrelse 2024
Kirsten Brosbøl, forperson
Født den 14. december 1977
Direktør og stifter, 2030beyond
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021.
Periode: 4 år (kan genudpeges)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Det Politiske Akademi, forperson
2030beyond, næstformand i bestyrelsen
2030 Panelet, medlem
Fonden Arkaia (vederlag)
Lars Hvidtfeldt
Født den 24. oktober 1966
Godsejer
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021
Periode: 4 år (er genudpeget, marts 2023)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Kirstineberg A/S, bestyrelsesformand (vederlag)
Danish Quinoa Group F.M.B.A., bestyrelsesformand
SEGES Innovations Fonden, bestyrelsesformand (vederlag)
Lolland-Falsters Folketidende A/S, bestyrelsesformand (vederlag)
Realdania, bestyrelsesmedlem (vederlag)
Hedeselskabet, bestyrelsesmedlem (vederlag)
Granby Pack A/S, bestyrelsesformand
Lolland-Falster Bioenergi A/S bestyrelsesformand
Leverandørforeningen LF-Bioenergi A.M.B.A. bestyrelsesmedlem
Jørgen Bo Larsen
Født den 4. januar 1949
Professor emeritus i skovbrug, Københavns Universitet
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021
Periode: 4 år (kan genudpeges)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Lounkærfonden, bestyrelsesformand (vederlag)
GARTNERI.DK ApS, bestyrelsesmedlem
Jens Kr. A. Møller
Født den 19. december 1968
Adm. direktør for DLR Kredit A/S
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021
Periode: 4 år (er genudpeget, marts 2023)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
e-nettet A/S, bestyrelsesmedlem
FR I af 16. september 2015 A/S, bestyrelsesmedlem
Finans Danmark og Realkreditrådet, bestyrelsesmedlem
SEGES’ sektorbestyrelse for økonomi- og virksomhedsledelse, bestyrelsesmedlem (vederlag).
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0017.png
Signe Normand
Født den 26. juni 1979
Professor og centerleder ved Institut for Biologi, Aarhus Universitet
Indtrådt i bestyrelsen: Den 27. april 2021
Periode: 4 år (kan genudpeges)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Biodiversitetsrådet, forperson (vederlag)
WWF, bestyrelsesmedlem
Hanne Søndergaard
Født den 14. marts 1965
Executive Vice President og Chief Agriculture & Sustainability Officer, Arla Foods
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021
Periode: 4 år er genudpeget, marts 2023
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Arla Fonden, bestyrelsesmedlem
DTU / Danmarks Tekniske Universitet, bestyrelsesmedlem (vederlag)
Tine Thygesen
Født den 26. marts 1980
Iværksætter
Indtrådt i bestyrelsen: 27. april 2021
Periode: 4 år (er genudpeget, marts 2023)
Udpeget af: Miljøministeren
Øvrige tillidshverv:
Innofounder v. Innovationsfonden, forperson (vederlag)
Director, Quercia Capital
Cofounder, Mesh Community / Matrikel1
Panelist, TV2 News Business Class
Bo Jellesmark Thorsen
Født den 10. januar 1969
Dekan og professor, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Indtrådt i bestyrelsen: Den 27. april 2021
Periode: 4 år (kan genudpeges)
Udpeget af: Klima-, energi- og forsyningsministeren
Øvrige tillidshverv:
Medlem og næstforperson i Klimarådet (vederlag)
Bestyrelsesmedlem i Den Danske Naturfond (vederlag)
International Advisory Board, SLU (vederlag)
Scientific Advisory Board, Helsinki Universitet
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Klimaskovfondens årlige redegørelse 2024
3003413_0018.png
7. Klimaskovfondens Rådgivende Udvalg 2024
Christian Ibsen
CONCITO
Niels Otto Lundstedt
Dansk Skovforening
Niels Peter Nørring
Landbrug & Fødevarer
Kitt Bell Andersen
Dansk Industri
Anette Albjerg Ejersted
Dansk Erhverv
Jette Bredahl Jacobsen
Klimarådet
Anders Horsten
Danmarks Naturfredningsforening
Anne Scherfig
DANVA
Johan Husfeldt
Friluftsrådet
Sara Røpke
(udtrådt pr 30. april 2024)
Kommunernes Landsforening
Malene Bugge Larsen
Danske Regioner
Simon Auken Beck
Træ- og Møbelindustrien
Katrine Lindegaard
3F
Vivian Kvist Johannsen
Rektorkollegiet
Jørgen E. Olesen
Rektorkollegiet
Udgivet af Klimaskovfonden april, 2025
www.klimaskovfonden.dk
18