Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 372
Offentligt
3003246_0001.png
Til Jeppe Bruus og Maria Schack Vindum ved Havkonference
MOF Alm.del - Bilag 372
2025
Offentligt
tlf. 2279 7113
Jørn Rasmussen <[email protected]>
Re: Hverken Miljøminister eller Minister for Grøn Trepart må ikke vildledes Re:
Henvendelse fra foreningen Fair Spildevand
Jørn Rasmussen
<[email protected]>
14. januar 2025 kl. 17.19
Send svar til: [email protected]
Til: Rune Raun-Abildgaard <[email protected]>, Miljøministeriets Departement <[email protected]>, [email protected]
Cc: "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>
Bcc: "K. Jeppesen" <[email protected]>, Bit Carstensen <[email protected]>, Per Ole Rasmussen
<[email protected]>
Til Ministerien for Grøn Trepart & Rune Raun-Abildgaard
& Miljø- og Ligestillingsministeren 
Vi var lidt hurtigt ude før jul, den 17/12-2024, med en tilkendegivelse om at gå til Ombudsmanden, hvis
ikke vi fik en positiv tilbagemelding på vores anmodninger inden jul.
Vi vil ikke udelukke, at ministerierne har konkluderet, at anmodningerne ikke kunne efterleves med den
korte tidsfrist og derfor ikke fulgte anmodningen til dørs.
Imidlertid er tiden også skredet for os og vi har ikke henvendt os til Ombudsmanden endnu.
Derfor retter vi på ny anmodning med ekstra præcisering om svar på to forhold.
Vi forventer at ministerierne fremmer sagsbehandlingen, da vi finder forholdene meget udfordrende for
kommunernes administration af ministeriernes love og bekendtgørelser.
(O
g ikke mindst alt hvad der fremover følger med i "Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et
Grønt Danmark"
)
Til
Ministeriet for Grøn Trepart v/
Rune
Raun-Abildgaard & ministeren
ad 1)
Du har tilkendegivet, at vi juridisk ikke er forpligtet til at have styr på totale mængder kvælstof, og
en dertil knyttet vidtløftig modelverden, men derimod koncentrationer af kvælstof. Derfor er
miljøministeren groft blevet vildledt, da han havde ansvaret for området.
Har du allerede taget skridt til at denne misforståelse bliver rettet eller hvad agter du at gøre?
Til Miljø- og Ligestillingsministeriet
ad 2)
Det kan kun gå for langsomt med at få rettet denne fejlopfattelse (at
ejendomme skal renses i
overensstemmelse med den renseklasse, der er fastlagt for det enkelte opland.),
eller også må det
tydeliggøres overfor alle danske kommuner, at Spildevandsbekendtgørelsens § 35 stk 1 først og
fremmest skal efterleves inden renseklasser kan komme i spil.
I øjeblikket et kæmpe problem, der grænser til at være ansvarspådragende for
Miljø- og
Ligestillingsministeren
, mener vi.
Har
Miljø- og Ligestillingsministeren
allerede taget skridt til at denne misforståelse bliver rettet eller
hvad agter
Miljø- og Ligestillingsministeren
at gøre?
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 372: Henvendelse af 2/4-25 fra Fair Spildevand om vandplaner, trepartsaftalen og påbud om forbedret spildevandsresning mangler lovhjemmel
3003246_0002.png
Den tirs. 17. dec. 2024 kl. 08.59 skrev Jørn Rasmussen <[email protected]>:
Til Rune Raun-Abildgaard, Ministeriet for Grøn Trepart
& Miljøministeren v/Christian Bretlau
Til
Ministeriet for Grøn Trepart v/
Rune
ad 1)
Du har tidligere redegjort for at Vandrammedirektivet er implementeret i dansk lovgivning via
overvågningsbekendtgørelsen og samtidig pointerer du, at vi har ingen forpligtelse til at opgøre nitrat i
totale mængde.
Men da du så bliver konfronteret med hvor lave de målte udledte nitratkoncentrationer er (i det her
tilfælde 1,5 mg nitrat-N til Vejle Fjord), så begynder du - populært sagt - at rygsvømme og snakker om
referencetilstande, marine modeller osv. der bygger på totale mængder.
For at understrege at vi i Danmark er meget alene om at inddrage totale mængder i vores vandplaner
henvises til
Nabotjek af Vandrammedirektivet
på side 142
“I forhold til specifikke målsætninger og fastsættelse af reduktionsbehov vedrørende næringsstofbidrag
til kystvande, anvender alle de undersøgte lande, undtaget Danmark, koncentrationer af fosfor og
kvælstof frem for belastningstal i tons pr. vandområde i deres vandplaner”
Nok kan medlemsstaterne støtte sig til modeller, men de kan kun være et supplement og på ingen
måde erstatte de konkrete målinger som anvist i Vandrammedirektivet og implementeret i
Overvågningsbekendtgørelsen.
Til spørgsmålet om hvordan vi får et bedre havmiljø
udtalte Miljøminister Magnus Heunicke primo
2024 med henvisning til Vejle Fjord:
(ca. minuttal 34)
Det drejer sig først og fremmest om at få
nedbragt den voldsomme kvælstofbelastning der er.
I
grunddata for vandplanerne
viser udledningen til kystvande fra hele landet et gns. på 3,9 mg total-N/l
eller 3,1 mg nitrat-N
(incl. punktkilder)
. Tærskelværdien for rent drikkevand er 11,3 mg nitrat-N/l. Altså
udledt vand fra det åbne land er 3-4 gange renere end kravet til rent drikkevand.
Da vi juridisk ikke er forpligtet til at have styr på totale mængder, og en dertil knyttet vidtløftig
modelverden, men derimod koncentrationer af kvælstof, er miljøministeren groft blevet vildledt, da han
havde ansvaret for området.
Vi står altså i en situation, hvor aftalen om Implementering af et Grønt Danmark hviler på et lov- og
direktivstridigt grundlag, der ej heller kan forsvares på et fagligt videnskabeligt grundlag.
Sandelig har Ministeriet for Grøn Trepart overtaget meget vraggods fra Miljøministeriet, men nu er der
mulighed for at vaske tavlen ren.
Til eftertanke
Avnø fjord, Sydsjælland er omkranset af landbrugsarealer med en lille byudvikling og er udpeget af
Danmarks Naturfredningsforening
som landets reneste fjord
med god økologisk tilstand. Her udledes
2,6 gange mere kvælstof fra oplandet
end der gør til Vejle Fjord.
Hvad er det nu lige
Aftalen om et Grønt Danmark
går ud på?
Vi i Fair Spildevand håber at tvivlens nådegave snart vil indfinde sig i ministeriet.
Til Miljø- og Ligestillingsministeriet
ad 2)
Vi har fået oplyst at:
“Spørgsmål om fastlæggelsen af spildevandsindsatsen kan rettes til Miljø-
og Ligestillingsministeriet og Miljøstyrelsen”.
Derfor ser vi os nødsaget til også at inddrage jer i denne
føljeton.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 372: Henvendelse af 2/4-25 fra Fair Spildevand om vandplaner, trepartsaftalen og påbud om forbedret spildevandsresning mangler lovhjemmel
3003246_0003.png
Tidligere er vi blevet enige med
Ministeriet for Grøn Trepart
om, at det er
Overvågningsbekendtgørelsen der er det juridiske grundlag for indsatser og påbud om forbedret
spildevandsrensning uden for kloakoplande og IKKE teoretiske typetal
(teoretiske sandsynligheder)
, som
renseklasseoplande
hovedsagelig defineres ud fra.
Ifølge
vandplaner for 2021-2027
side 51 blev begrebet renseklasser opfundet i 1997, men er blevet
underkendt af Vandrammedirektivet, der foreskriver konkrete målinger til afklaring af forureningskilden.
Det er jo helt grotesk når der på side 52 står:
Spildevandet fra de omhandlede ejendomme skal renses i overensstemmelse med den renseklasse,
der er fastlagt for det enkelte opland.
Det kan kun gå for langsomt med at få rettet denne fejlopfattelse, eller også må det tydeliggøres
overfor alle danske kommuner, at Spildevandsbekendtgørelsens § 35 stk 1-3 først og fremmest skal
efterleves inden renseklasser kan komme i spil. I øjeblikket et kæmpe problem, der grænser til at være
ansvarspådragende for miljøministeren, mener vi.
Direktivet er vi juridisk forpligtet til at efterleve qua vores medlemskab af EU.
F. eks. skriver Næstved kommune da også i deres
administrationsgrundlag på området:
“EU’s
vandrammedirektiv er implementeret i dansk lovgivning via miljømålsloven fra 2003 og danner
grundlag for Statens vandplanlægning”.
Selve overvågningsbekendtgørelsen blev dog først vedtaget i
2009.
Vi overlader det til juridiske eksperter om vi har udstedt påbud om forbedret spildevandsrensning til
borgere udenfor kloakopland uden rette lovhjemmel i 15 eller 21 år.
Med få udvalgte henvisninger til
Kodex VII
1.
Lovlighed Embedsmænd skal altid handle inden for gældende ret. De må ikke handle i strid
med grundloven eller lovgivningen i øvrigt, herunder gældende EU-ret.
2.
Sandhed Embedsmænd skal leve op til sandhedspligten. De må ikke medvirke til, at
ministeren til Folketinget videregiver oplysninger, som er urigtige eller vildledende, eller at der
forties væsentlige oplysninger til Folketinget. Og de må ikke selv videregive – eller medvirke til,
at ministeren i øvrigt videregiver – oplysninger, som er urigtige eller i sammenhængen er
vildledende.
Under punkt 6 om Åbenhed om fejl udpensles hvad pligten medfører:
Embedsmænd, som opdager, at der i organisationen er sket en ikke uvæsentlig fejl, skal
umiddelbart gå til sin chef med problemet, så fejlen kan blive håndteret.
Embedsmænd må ikke kalkulere med sandsynligheden af, at en fejl ikke bliver opdaget.
Embedsmænd må ikke prøve at dække over en fejl.
Embedsmænd skal tage del i en kultur, hvor man lærer af fejl, så alle bliver bedre til at
undgå, at fejl gentager sig.
…opfordrer vi ansatte i begge ministerier til at advisere ansvarlig minister og departementschef i
ovenstående problemstillinger. Og det kan kun gå for langsomt.
Det er ok, hvis I er uenige i ovenstående, men det er uholdbart hvis det ikke vendes på et højere
niveau.
Hvis vi ikke får en positiv tilbagemelding på vores anmodninger inden jul, ser vi os nødsaget til at
sende korrespondancen til Ombudsmanden for en vurdering.
Side 3 af 16