Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 372
Offentligt
3003244_0001.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Anledning til foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget
Vandplaner, Trepartsaftale og påbud om forbedret spildevandsrensning
udenfor kloakopland mangler lovhjemmel
Vi håber at foretrædet kan fremskyndes og at der evt. kan afses 2x15 minutter til mødet, da det er vigtigt
for os, at udvalget ikke efterlades med en tvivl, hvor alvorlig vores budskab er.
Foretrædet vil være en opfølgning på foretrædet den 17. maj 2023
1
Svaret fra Miljøministeriet som mødet afstedkom forholdt sig slet ikke til det der blev spurgt om
2
Derfor er alle vores advarsler om fejlfortolkninger af vandrammedirektivet og deraf manglende
lovhjemmel stadigvæk højt aktuelle.
En anløben kultur
Årsagen, må vi desværre konkludere, er at kulturen i Miljøstyrelsen/nu Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø og Miljøministeriet/nu Ministeriet for Grøn Trepart er meget anløben.
Resultatet fra en fiktiv (kvælstof) modelverden står i skarp kontrast til, hvad der reelt kan måles i den
virkelige verden.
Et eksempel fra 2024:
Danmarks Naturfredningsforening kunne ud af 30 fjorde udpege Avnø Fjord som den eneste i god
økologisk tilstand
3
. Målinger fra AU viser, at der udledes 2,6 gange mere kvælstof til Avnø - end til Vejle
Fjord
4
. Altså et resultat der viser det modsatte af, hvad det officielle Danmark har fremturet med i over
en menneskealder.
Hvor fjorde støder op til landbrugsarealer og spredt bebyggelse, som er kendetegnet for Avnø Fjord, er
der ingen problemer. Det er fra større byområder uden styr på spildevandshåndteringen, vi oplever
miljøproblemer i havet og røde advarselsflag for colibakterier ved badestrandene.
Nødløgne og “sort snak”
Vandrammedirektivet stiller ret præcise krav til hvad og hvornår medlemsstaterne skal måle for fysisk-
kemiske kvalitetselementer i koncentrationer, som også modelbaserede referenceforhold skal hvile på
for at sikre tilstrækkelig troværdighed. Men ingen steder stiller direktivet krav til opgørelser i totale
mængder (kvælstof) fra en computersimuleret modelverden.
Præsenteret for disse kolde facts møder Fair Spildevand kun nødløgne og “sort snak” fra et embedsværk
uden skrupler og med en meget flosset moral.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/mof/bilag/361/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/mof/spm/595/svar/1968811/2730138.pdf
og 1173
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/mof/spm/1173/svar/1902001/2611733.pdf
1
2
3
4
https://www.dn.dk/nyheder/alle-danske-fjorde-har-det-skidt-undtagen-en/
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Maalinger-af-N-og-P-fra-Vejle-og-Avnoe-fjord-fra-1990-2018.pdf
1 af 2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 372: Henvendelse af 2/4-25 fra Fair Spildevand om vandplaner, trepartsaftalen og påbud om forbedret spildevandsresning mangler lovhjemmel
3003244_0002.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Situationen er uholdbar
for Folketingets partier, da det er dem/jer, der i den sidste ende er ansvarlig for,
hvad der besluttes i samtlige danske kommuner, hvad enten det handler om implementeringen af Den
Grønne Trepart eller på spildevandsområdet.
Se også bilag: Mail vedr. “Klage over styrelse om at udelukke Fair Spildevand”
Masnedø den 2.april 2025
For Fair Spildevand
Jørn Rasmussen
2 af 2