Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato: 12. marts 2025
Ref.:
JORE
Sagsnr.: 24-0581-000003
Orientering om gennemgang i relation til nedbremsede motorer m.v.
Som opfølgning på den daværende Fiskeristyrelses gennemgang af forvaltning af motorkraft- og red-
skabsområdet fra juni 2024 iværksatte ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ultimo juni 2024
en række tiltag med henblik på at rette op på den kritiserede forvaltning.
Her følger en kort og opsummerende orientering vedrørende punkt 4, der handler om håndtering af
eksisterende nedbremsede motorer.
Nedbremsningsforbuddet er national regulering, der gælder ud over gældende EU-regulering. Ned-
bremsningsforbuddet blev indført ved bekendtgørelse i 2004 for først og fremmest at sikre mod over-
skridelse af Danmarks kapacitetsloft.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har gennemgået relevant materiale vedrørende alle 56 fartøjer med en
aktiv fartøjstilladelsesandel (FTA), der giver mulighed for udstedelse af tilladelse til at fiske efter mus-
linger og/eller østers. Et fartøj er ophørt i perioden. Gennemgangen begrænser sig således ikke til fartø-
jer med tilladelse til fiskeri efter muslinger og/eller østers i Limfjorden.
Det gennemgåede viser, at der for 22 af de 56 fartøjer er indikationer på, at der er monteret motorer,
der kan være nedbremset i strid med nedbremsningsforbuddet, og/eller hvor der er indikationer på æn-
dringer af motorkraften. Indikationerne varierer i styrke og indhold, men indikationerne kan f.eks. være
afvigende kontrolmålinger, oplysninger fra kontrolrapporter, ikke-original motorplade, manglende op-
lysninger om motorplade og motorer med en oprindelig motorkraft, der er højere end den registrerede
motorkraft.
Det gennemgåede viser også, at en række motorer er installeret inden nedbremsningsforbuddets ikraft-
træden i 2004, og der er således 8 fartøjer med en motor med indikation på nedbremsning, men hvor
nedbremsningen i givet fald ikke er i strid med forbuddet. 6 af disse 8 fartøjer har også indikation på
ændring af motorkraften, og disse er omfattet af de ovennævnte 22 fartøjer.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har påbegyndt sagsbehandling med henblik på konkret at kunne tage
stilling til, om der er grundlag for at konkludere, at de enkelte fartøjers motorer er nedbremset i strid
med reglerne m.v., og om der er grundlag for videre strafferetlig og/eller administrativ behandling. Det
skal særligt fremhæves, at konsekvensen af en ulovligt nedbremset motor vil kunne være et krav om, at
motoren skal udskiftes med en anden og ikke nedbremset motor.
Det bemærkes i den forbindelse, at der for hvert af de 22 fartøjer skal foretages sagsbehandling og vur-
dering af, om de konstaterede indikationer giver et tilstrækkeligt grundlag for en beslutning om at rejse
en sag. De almindelige forvaltningsretlige regler om partshøring m.v. skal i den forbindelse overholdes.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
•
Nyropsgade 30
•
1780 København V
Tlf.: +45 7218 5600
• CVR 39097176 • EAN 5798000008700 •
www.lfst.dk
•
1