Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 319
Offentligt
2990527_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato: 12. marts 2025
Ref.:
JORE
Sagsnr.: 24-0581-000003
Orientering om gennemgang i relation til nedbremsede motorer m.v.
Som opfølgning på den daværende Fiskeristyrelses gennemgang af forvaltning af motorkraft- og red-
skabsområdet fra juni 2024 iværksatte ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ultimo juni 2024
en række tiltag med henblik på at rette op på den kritiserede forvaltning.
Her følger en kort og opsummerende orientering vedrørende punkt 4, der handler om håndtering af
eksisterende nedbremsede motorer.
Nedbremsningsforbuddet er national regulering, der gælder ud over gældende EU-regulering. Ned-
bremsningsforbuddet blev indført ved bekendtgørelse i 2004 for først og fremmest at sikre mod over-
skridelse af Danmarks kapacitetsloft.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har gennemgået relevant materiale vedrørende alle 56 fartøjer med en
aktiv fartøjstilladelsesandel (FTA), der giver mulighed for udstedelse af tilladelse til at fiske efter mus-
linger og/eller østers. Et fartøj er ophørt i perioden. Gennemgangen begrænser sig således ikke til fartø-
jer med tilladelse til fiskeri efter muslinger og/eller østers i Limfjorden.
Det gennemgåede viser, at der for 22 af de 56 fartøjer er indikationer på, at der er monteret motorer,
der kan være nedbremset i strid med nedbremsningsforbuddet, og/eller hvor der er indikationer på æn-
dringer af motorkraften. Indikationerne varierer i styrke og indhold, men indikationerne kan f.eks. være
afvigende kontrolmålinger, oplysninger fra kontrolrapporter, ikke-original motorplade, manglende op-
lysninger om motorplade og motorer med en oprindelig motorkraft, der er højere end den registrerede
motorkraft.
Det gennemgåede viser også, at en række motorer er installeret inden nedbremsningsforbuddets ikraft-
træden i 2004, og der er således 8 fartøjer med en motor med indikation på nedbremsning, men hvor
nedbremsningen i givet fald ikke er i strid med forbuddet. 6 af disse 8 fartøjer har også indikation på
ændring af motorkraften, og disse er omfattet af de ovennævnte 22 fartøjer.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har påbegyndt sagsbehandling med henblik på konkret at kunne tage
stilling til, om der er grundlag for at konkludere, at de enkelte fartøjers motorer er nedbremset i strid
med reglerne m.v., og om der er grundlag for videre strafferetlig og/eller administrativ behandling. Det
skal særligt fremhæves, at konsekvensen af en ulovligt nedbremset motor vil kunne være et krav om, at
motoren skal udskiftes med en anden og ikke nedbremset motor.
Det bemærkes i den forbindelse, at der for hvert af de 22 fartøjer skal foretages sagsbehandling og vur-
dering af, om de konstaterede indikationer giver et tilstrækkeligt grundlag for en beslutning om at rejse
en sag. De almindelige forvaltningsretlige regler om partshøring m.v. skal i den forbindelse overholdes.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf.: +45 7218 5600
• CVR 39097176 • EAN 5798000008700 •
www.lfst.dk
[email protected]
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 319: Orientering om gennemgang i relation til nedbremsede motorer m.v., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Der er tale om en opgave, som er højt prioriteret i styrelsen, og der er nedsat en taskforce med dedike-
rede ressourcer til at gennemgå de konkrete sager. Sagerne vil blive fremmet hurtigst muligt, og det
forventes på det foreliggende grundlag, at hovedparten af de 22 verserende sager vil være gennemgået
af styrelsen inden udgangen af første halvår af 2025.
Der er tale om administrativt vanskelige sager, idet motorområdet er teknisk og kompliceret, og kon-
trollen adskiller sig markant fra styrelsens øvrige kontrolopgaver. Sagerne har endvidere en høj grad af
kompleksitet, idet der indgår oplysninger og fakta fra forskellige kilder, hvoraf nogle ligger lang tid til-
bage. Dertil kommer, at der ikke siden reglernes ikrafttræden for mere end 20 år siden har været fore-
taget kontrol af nedbremsningsforbuddet. Endelig er der tale om sager, hvor konsekvenserne for far-
tøjsejerne kan være særdeles byrdefulde. Styrelsen er samtidig i gang med at opbygge kompetencer på
området.
Der ses i de gennemgåede sager eksempler på, at man efter ikrafttræden af nedbremsningsforbuddet i
2004 fortsat har fået foretaget indstilling af motorernes kraft ved f.eks. en leverandør. Samtidig har
styrelsen ikke foretaget kontrol af overholdelse af reglerne om nedbremsningsforbuddet siden reglernes
ikrafttræden. Såfremt der findes at være grundlag for i konkrete sager at håndhæve nedbremsningsfor-
buddet, vil det således utvivlsomt blive oplevet som meget byrdefuldt for fartøjsejere, hvis man i øvrigt
har overholdt gældende kW-begrænsninger.
Samtidig finder Landbrugs- og Fiskeristyrelsen anledning til at nævne, at gennemgangen har godtgjort,
at der siden 2021 i styrelsen har været oplysninger om, at det næppe altid var producenten, men også
kunne være leverandører, der fastsatte motorkraften på fartøjernes motorer. I 2021 blev der foretaget
en fysisk forberedende kontrol af motorer i forbindelse med den såkaldte Limfjordskampagne. Denne
kontrol omfattede fotos af motorpladen, hvoraf man kan se, hvem der har påsat denne og dermed for-
mentlig justeret motoren.
Der har således været en viden i styrelsen om, at leverandøren eller andre også påsatte motorplader og
dermed formentlig justerede motorer til det ønskede niveau. Dette forhold indgik imidlertid ikke i sty-
relsens kontrolprocedure, og der var ikke opmærksomhed herpå i forbindelse med den udførte kontrol.
Gennemgangen omfatter 56 fartøjer, og gennemgangen giver således et meget begrænset billede i rela-
tion til hele fiskeflåden. I forbindelse med kommende fysiske motorkontroller, der gennemføres som led
i prøvetagningsplanen, vil også nedbremsningsforbuddet blive kontrolleret som en del af den alminde-
lige kontrol, og der vil derfor kunne konkluderes noget mere konkret om det eventuelle omfang af ned-
bremsning på andre områder.
2