Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 248
Offentligt
Bøgeholm Alle 4
3450 Allerød
Danmark
+ 45 48 38 38 38
Håndtering af overskudsjord og råstoffer
SCT Transports politikforslag
Om SCT Transport og de udfordringer, vi står overfor
SCT Transport er en ledende aktør inden for transport og håndtering af overskudsjord og
råstoffer i Danmark. Med fokus på effektive og transparente løsninger arbejder vi for at fremme
en ansvarlig brug af ressourcer, der understøtter den danske bygge- og anlægssektor. Råstoffer
og overskudsjord er vigtige elementer i Danmarks udvikling, men deres håndtering er præget
af ineffektive procedurer, uklare regler og manglende strategisk planlægning. Dette skaber
flaskehalse, uforudsigelighed og en utryghed i både den offentlige administration og hos
borgere og virksomheder.
Med en koordineret indsats og klare nationale retningslinjer kan vi sikre bedre anvendelse af
ressourcer, øge forudsigeligheden for alle parter og genskabe tilliden til systemet. SCT
Transport foreslår følgende konkrete ændringer.
Politikforslag
1. Optimeret omklassificering af overskudsjord
Processen for at ændre klassificeringen af overskudsjord fra affald til sekundær råstof
bør effektiviseres. Ansvaret for ændringer af klassificeringen skal flyttes fra
kommunerne til nationale myndigheder som Miljøstyrelsen. En certificeringsordning
bør implementeres, så virksomheder kan udføre denne klassificering under strenge
kontrolkrav og overvågning. Dette vil reducere unødige ventetider og understøtte en
mere effektiv håndtering af jord, der kan genanvendes i bygge- og anlægssektoren.
2. National råstofplanlægning
Råstofplanlægning bør centraliseres, så staten fastlægger de overordnede rammer for
udvinding og anvendelse af råstoffer. En national strategi vil sikre en mere strategisk og
sammenhængende tilgang, der balancerer lokale behov med nationale mål for
ressourceudnyttelse.
3. Regionernes rolle i vurderinger
Regionerne skal overtage vurderingerne af miljø, trafik og kulturpåvirkninger i
råstofprojekter, som kommunerne varetager i dag. Denne ændring vil sikre en mere
Side 1 of 3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 248: Henvendelse af 22/1-25 fra SCT Transport om erfaringer og anbefalinger til en national råstofplan
Bøgeholm Alle 4
3450 Allerød
Danmark
+ 45 48 38 38 38
ensartet og fagligt stærk beslutningsproces, mens kommunerne fortsat inddrages som
høringsparter for at sikre lokalt input.
4. Mulighed for genopfyldning af råstofgrave under klare regler
Genopfyldning
af
råstofgrave
og
bør
tillades
under
strenge
Denne
krav,
der
sikrer
skal
grundvandsbeskyttelse
miljømæssig
sikkerhed.
genopfyldning
kategoriseres som nyttiggørelse af jorden. Samtidig bør en specifik andel af
råstofgravene forblive næringsfattige naturområder for at fremme biodiversitet, mens
resten kan gendannes til andre anvendelser som eksempelvis landbrugsjord.
5. Bevar retten til jordforbedring på landbrugsjord
Jordforbedring på landbrugsjord er afgørende for at sikre bedre udbytte fra
landbrugsarealerne. Planklagenævnet er begyndt at problematisere jordforbedringer,
hvilket ikke ligger inden for deres opgave som klageinstans. Jordforbedringer hjælper
med at udvikle og forbedre landbrugsarealer, hvilket er særligt vigtigt i Danmark, hvor
vi har begrænset areal til fødevareproduktion, natur og energi. En styrket indsats for
jordforbedring vil samtidig bidrage til håndteringen af overskudsjord.
6. Ensartede regler for miljøgodkendelse af nyttiggørelse af jord
Alt nyttiggørelse af jord til jordforbedring bør kræve en miljøgodkendelse. Den
nuværende praksis, hvor jordforbedring kun kræver en orientering, skaber usikkerhed
hos både kommuner og borgere. En obligatorisk miljøgodkendelse for alle projekter vil
sikre en ensartet, forudsigelig og betryggende proces for alle parter.
7. Udarbejdelse af vejledning for sandsynliggjort forbedring
Når der ansøges om jordforbedring, kræves det, at projektet "sandsynliggør" en
forbedrende effekt på landbrugsarealet. Der mangler dog klare regler og vejledninger
for, hvordan dette krav skal opfyldes. Dette medfører risiko for godkendelse af projekter,
der ikke burde gennemføres, og afvisning af projekter med reelt potentiale. En national
vejledning bør fastsætte præcise kriterier for, hvordan sandsynliggørelse skal
dokumenteres.
8. Kommunernes ansvar for overskudsjord
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er kommunerne forpligtet til at planlægge og håndtere
den overskudsjord, der genereres lokalt. I praksis varierer det, hvorvidt kommunerne
lever op til dette ansvar. Det bør præciseres, at kommunerne skal inkludere
håndteringen af overskudsjord i deres planlægning, særligt ved godkendelse af
anlægsprojekter og lignende aktiviteter, for at sikre en ansvarlig og effektiv proces.
Side 2 of 3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 248: Henvendelse af 22/1-25 fra SCT Transport om erfaringer og anbefalinger til en national råstofplan
Bøgeholm Alle 4
3450 Allerød
Danmark
+ 45 48 38 38 38
Afrunding
SCT Transport arbejder målrettet for at skabe en mere effektiv og gennemsigtig håndtering af
overskudsjord og råstoffer, der gavner både samfundet, erhvervslivet og miljøet. Vi står over
for komplekse udfordringer, hvor behovet for bedre ressourceudnyttelse og balancen mellem
fødevareproduktion, natur og energi kræver klare og ensartede regler. Vores forslag adresserer
disse udfordringer med løsninger, der sikrer en strategisk tilgang til råstofforvaltning, bedre
udnyttelse af råstofgrave og tydelige retningslinjer for jordforbedringer, som er afgørende for
fødevareproduktion og håndteringen af overskudsjord.
Vi tror på, at en national indsats med klare retningslinjer og præcise ansvarsfordelinger kan
genskabe tilliden til systemet og skabe ro og forudsigelighed for alle parter. Ved at styrke
samarbejdet mellem kommuner, regioner og stat samt etablere tydelige processer og
vejledninger kan vi opnå en langt mere effektiv og ensartet håndtering af jord og råstoffer, der
matcher Danmarks behov. SCT Transport står klar til at bidrage med dialog og løsninger.
Med venlig hilsen
CHRISTIAN BØDKER-PETERSEN
Koncerndirektør
SCT Transport A/S
48 38 38 35 / 41 38 38 35
cbp@sct.dk
Side 3 of 3