KVINFOS ANBEFALINGER TIL TRIVSELSPOLITIK
BAGGRUND
Børn og unges mistrivsel er et af de mest omdiskuterede emner i dansk politik. To ud
af tre pædagoger ser flere børn, der mistrives, end tidligere. Og i skolen viser de
årlige målinger, at elevernes trivsel er i frit fald.
Mistrivslen viser sig forskelligt afhængig af køn. Drengene sakker bagud på
karakterer, mens pigerne har ’ondt i livet’, og LGBT+-elever oplever i langt højere grad
end andre elever både vold og chikane.
Det er også veldokumenteret, at mobning og chikane blandt børn og unge i høj grad
relaterer sig til forventninger om køn og seksuel orientering. Børn og unges frihed
bliver indskrænket, når de forventes at passe ind i snævert afgrænsede rammer for
køn.
Køn er således en del af ligningen i mistrivselskrisen. Derfor er der brug for skærpet
opmærksomhed på, hvad kønnede forventninger til børn og unge betyder for deres
fællesskaber og trivsel.
KVINFO anbefaler at sætte fokus på køn i mistrivselskrisen og fremsætter her en
række konkrete anbefalinger
[1].
FRIHED OG TRIVSEL I DAGINSTITUTIONER
Drenge spiller fodbold, og piger laver perleplader. Det er forventninger, vores børn
møder allerede i barndommens tidligste år.
Forskning peger på, at børn helt ned i vuggestue- og børnehavealderen behandles
forskelligt efter køn. Det kommer blandt andet til udtryk, når børnene skal have
flyverdragter på. Her viser undersøgelser, at små drenge får mere hjælp til at komme
i tøjet end små piger. Omvendt får pigerne hurtigere hjælp til at løse konflikter end
drengene.
I et forskningsprojekt fremhæves det, at pædagogisk personale ofte har
forventninger om, at piger er rolige, disciplinerede og omsorgsfulde, mens drenge
typisk opfattes som mere aktive og udadvendte. Derudover indikerer forskningen, at
drenge oftere bliver irettesat sammenlignet med piger.
SIDE 1 AF 6
[1] En
række af disse initiativer er allerede fremsat i forbindelse med KVINFOs deltagelse i
ekspertgruppen om betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud,
folkeskole og på ungdomsuddannelser.