Ligestillingsudvalget 2024-25
LIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
3068948_0001.png
KVINFOS ANBEFALINGER TIL TRIVSELSPOLITIK
BAGGRUND
Børn og unges mistrivsel er et af de mest omdiskuterede emner i dansk politik. To ud
af tre pædagoger ser flere børn, der mistrives, end tidligere. Og i skolen viser de
årlige målinger, at elevernes trivsel er i frit fald.
Mistrivslen viser sig forskelligt afhængig af køn. Drengene sakker bagud på
karakterer, mens pigerne har ’ondt i livet’, og LGBT+-elever oplever i langt højere grad
end andre elever både vold og chikane.
Det er også veldokumenteret, at mobning og chikane blandt børn og unge i høj grad
relaterer sig til forventninger om køn og seksuel orientering. Børn og unges frihed
bliver indskrænket, når de forventes at passe ind i snævert afgrænsede rammer for
køn.
Køn er således en del af ligningen i mistrivselskrisen. Derfor er der brug for skærpet
opmærksomhed på, hvad kønnede forventninger til børn og unge betyder for deres
fællesskaber og trivsel.
KVINFO anbefaler at sætte fokus på køn i mistrivselskrisen og fremsætter her en
række konkrete anbefalinger
[1].
FRIHED OG TRIVSEL I DAGINSTITUTIONER
Drenge spiller fodbold, og piger laver perleplader. Det er forventninger, vores børn
møder allerede i barndommens tidligste år.
Forskning peger på, at børn helt ned i vuggestue- og børnehavealderen behandles
forskelligt efter køn. Det kommer blandt andet til udtryk, når børnene skal have
flyverdragter på. Her viser undersøgelser, at små drenge får mere hjælp til at komme
i tøjet end små piger. Omvendt får pigerne hurtigere hjælp til at løse konflikter end
drengene.
I et forskningsprojekt fremhæves det, at pædagogisk personale ofte har
forventninger om, at piger er rolige, disciplinerede og omsorgsfulde, mens drenge
typisk opfattes som mere aktive og udadvendte. Derudover indikerer forskningen, at
drenge oftere bliver irettesat sammenlignet med piger.
SIDE 1 AF 6
[1] En
række af disse initiativer er allerede fremsat i forbindelse med KVINFOs deltagelse i
ekspertgruppen om betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud,
folkeskole og på ungdomsuddannelser.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Henvendelse af 31/3-2025 fra KVINFO (og Dansk Arbejdsgiverforening) om møde om kønsperspektiver på unge og børns mistrivsel
3068948_0002.png
Undersøgelser viser, at det påvirker børns trivsel negativt, når de skal leve op til
kønnede forventninger. Det er derfor afgørende, at børneinstitutionerne aktivt
modvirker forskelsbehandling for at sikre bedre trivsel blandt børnene.
KVINFO anbefaler børne- og undervisningsministeren, at ligestilling skrives ind i
dagtilbudslovens § 7, stk. 4, med en tilføjelse om ligeværd og ligestilling. Således at
der til stk. 4 tilføjes: Dagtilbuddet skal give børn medbestemmelse, medansvar og
forståelse for og oplevelser med demokrati, ligeværd og ligestilling.
I en undersøgelse afdækker Børns Vilkår, hvordan kønnede forventninger til børn,
både skaber mistrivsel og medfører barrierer senere i livet. Undersøgelsen viser
blandt andet, at drenges mistrivsel ikke opdages i tide på grund af forventninger til
køn.
Ny forskning viser ligeledes, at den ‘følsomme dreng’ er den sværeste rolle i et
børnefællesskab. Små drenge, der ikke lever op til de stereotype forventninger til,
hvordan de er ‘rigtige drenge’, udelukkes oftere fra leg af de andre børn. Samtidig
viser undersøgelsen, at voksne bliver mere irriterede på drenge, når de er kede af det,
end på piger.
Andre undersøgelser understreger forskelsbehandlingen og, at piger i
daginstitutioner hyppigere bliver bedt om at dæmpe sig, selvom de beviseligt var
mindre højlydte end drengene.
KVINFO anbefaler uddannelses- og forskningsministeren at opprioritere fokus på køn
og ligestilling ved planlægning af den nye pædagoguddannelse. Alle pædagoger bør
være klædt på til arbejdet med køn i børnehøjde. Ligestilling bør derfor indføres som
et fast vurderingselement gennem hele pædagoguddannelsen og indskrives i
uddannelsens formål.
Samfundets forventninger begrænser barnets frihed til at være sig selv, og det har
stor betydning for børn og unges trivsel. Sådan bør det ikke være. Piger skal kunne
være vilde, larmende og nysgerrige på lige vilkår med drenge. Og drenge skal kunne
være følsomme, forsigtige og stille sig i baggrunden på lige vilkår med pigerne.
KVINFO anbefaler børne- og undervisningsministeren, at daginstitutioner forpligtes
til aktivt at modvirke forventninger til køn, ligesom det gælder i andre skandinaviske
lande. Pædagoger bør arbejde målrettet for at møde børn med forventninger befriet
for kønsstereotyper og lære børn at vise omsorg for hinanden uanset køn, så alle kan
være en del af fællesskabet.
SIDE 2 AF 6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Henvendelse af 31/3-2025 fra KVINFO (og Dansk Arbejdsgiverforening) om møde om kønsperspektiver på unge og børns mistrivsel
3068948_0003.png
Alle kommuner skal ifølge dagtilbudsloven føre tilsyn med, at alle byens dagtilbud
lever op til de mål og rammer, der er beskrevet i lovgivningen. Det er
kommunalbestyrelsernes ansvar at føre tilsyn med indholdet i daginstitutionerne,
herunder det pædagogiske indhold og dagtilbuddenes pligt til at fremme børns
trivsel, læring og udvikling. De pædagogiske tilsyn er dermed et væsentligt element i
kvalitetsudvikling i kommunens dagtilbud.
KVINFO anbefaler kommunerne, at køn og ligestilling indgår som et fast
vurderingselement i de pædagogiske tilsyn. I denne forbindelse anbefaler KVINFO, at
pædagogiske konsulenter tilbydes opkvalificering, således at de får mere viden om
sammenhængen mellem køn, forventninger til køn og børns trivsel.
UDVIKLING OG FÆLLESSKAB I FOLKESKOLEN
Det er ikke kun i daginstitutionerne, at kønnede forventninger begrænser
børns trivsel og udvikling. Også i grundskolen viser undersøgelser, at køn vejer
uhensigtsmæssigt tungt i et børneliv og har store konsekvenser for trivslen.
Forskning viser, at lærere i grundskolen møder drenge og piger forskelligt, og
at dette ofte sker helt ubevidst. Vores kønnede forventninger til børn og unges
opførsel kan derved blive en selvopfyldende profeti, og det påvirker trivslen
negativt. Det begrænser det enkelte barns frihed at skulle opføre sig på en
bestemt måde for at leve op til samfundets forventninger.
KVINFO
anbefaler
uddannelses-
og
forskningsministeren,
at
køns-
og
ligestillingsperspektiver får en styrket plads i læreruddannelsen. Lærerstuderende
skal have viden om og værktøjer til aktivt at udfordre kønsstereotyper og fremme
ligestilling. Uddannelses- og forskningsministeren bør sikre, at dette indgår både i den
pædagogiske grundfaglighed og i læreruddannelsens undervisningsfag.
Forventninger til køn reproduceres i skolens faglige sammenhænge, hvor piger ofte
vurderer deres faglige evner lavere end drenge. Generelt har drenge en højere
selvtillid i de fleste fag, uanset deres faktiske præstationer. På den anden side
opfattes piger ofte som mere aktive i undervisningen, da de lettere lever op til de
traditionelle normer og forventninger, der er til adfærd i skolen.
Folkeskolen er en central del af løsningen, hvis vi skal styrke børn og unges trivsel.
Men det kræver et opgør med kønnede forventninger til børn. Folkeskolen bør rustes
til at modarbejde forventninger til køn og derigennem skabe større frihed og bedre
trivsel for vores børn. Derfor skal vi have viden om køn ud på skolerne.
SIDE 3 AF 6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Henvendelse af 31/3-2025 fra KVINFO (og Dansk Arbejdsgiverforening) om møde om kønsperspektiver på unge og børns mistrivsel
3068948_0004.png
KVINFO anbefaler børne- og undervisningsministeren, at folkeskolen får ligestilling
som en del af sit mål ved at forpligte skolerne til at arbejde for at fremme ligestilling.
Her kan der søges inspiration i vores nabolande, da Danmark på nuværende tidspunkt
er det eneste skandinaviske land, der ikke forpligter folkeskolen til at arbejde med
ligestilling.
Børn og unge kæmper hver dag for at passe ind, og jo ældre de bliver, des mere
falder deres trivsel. I 8. klasse mistrives hver tredje pige og hver ottende dreng. Der er
store forskelle på, hvordan drenge og piger oplever forventninger i skolen. Mens
pigerne oplever et voksende pres på udseende og faglige præstationer, oplever
drenge presset som et krav om at være seje og ufølsomme.
I en undersøgelse fra Børns Vilkår understreges det, at både piger og drenge oplever,
at det er vigtigt at være populær i skolen, og det bliver man lettest ved at opføre sig
som ‘rigtige’ piger og drenge. Der er brug for skabe en kulturændring, så alle børn
opnår større frihed i fællesskabet.
KVINFO anbefaler regeringen at afsætte midler til national forskning med henblik på
at styrke professionel pædagogisk praksis i forhold til køn og ligestilling, og for at
fremme ligestilling. Der er mangel på viden om, hvordan køn begrænser børn og unge
i forhold til faglig udvikling og trivsel. KVINFO foreslår, at der afsættes midler til
praksisnær forskning om køn i uddannelse.
Undersøgelser viser , at LGBT+-elever mistrives markant mere end deres
skolekammerater og oftere oplever manglende støtte og tryghed i skolen.
I hver folkeskoleklasse sidder 1-2 LGBT+-elever, og disse elever føler sig
gennemsnitsligt seks gange mere ensomme end deres klassekammerater. De
udsættes samtidig langt oftere for mobning og chikane. 40 procent af LGBT+-elever i
grundskolen angiver at de har udøvet selvskade.
Kønnede forventninger til børn er en del af forklaringen på mistrivslen blandt
LGBT+-elever.
KVINFO anbefaler Folketinget at styrke undervisningsmiljøloven, således at pligten til
tiltag mod problemer med psykisk undervisningsmiljø omfatter diskrimination og
krænkende handlinger. Herunder alle former for seksuel chikane, forskelsbehandling
på baggrund af køn, kønsidentitet og seksualitet. Undervisningsmiljøvurdering skal
afspejle denne lovændring og indeholde spørgsmål herom.
KVINFO anbefaler kommunerne at inddrage køn, kønsidentitet og seksualitet og i
antimobbestrategier.
SIDE 4 AF 6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Henvendelse af 31/3-2025 fra KVINFO (og Dansk Arbejdsgiverforening) om møde om kønsperspektiver på unge og børns mistrivsel
3068948_0005.png
DIGITAL DANNELS ER AFGØRENDE FOR BØRNS TRIVSEL
Sociale medier spiller en markant rolle i vores børns hverdag, og flere forskere peger
på, at det store forbrug af digitale platforme har en betydelig rolle i den udbredte
mistrivsel. Blandt andet fordi, at algoritmer ofte trækker børn væk fra fællesskaber
og faglig fordybelse og i stedet eksponerer dem for indhold, der kan være skadeligt.
Børn og unges oplevelser på sociale medier hænger tæt sammen med, hvordan de
trives, og digital dannelse kan derfor være en del af løsningen, når vi taler om
mistrivsel.
Sociale medier har skabt nye muligheder for kontakt og informationsdeling.
Desværre giver dette også nye muligheder for seksuelle overgreb og krænkelser mod
børn, uden fysisk kontakt mellem udøver og offer. Mange undersøgelser og indsatser
arbejder med strafbare digitale krænkelser som trusler, grooming,
grænseoverskridende henvendelser, billede og videodeling. Men vi har for lidt viden
om digital hverdagssexisme.
Forventninger til køn forstærkes online, og udover strafbare krænkelser kan børn og
unge også møde en mere stille og subtil sexisme. Den som bor i sprog, kultur og
normer.
Vi ved, at denne type sexisme er grobund for både mistrivsel og grovere krænkelser,
og derfor skal vi tage den alvorligt. I KVINFO undersøger vi digital hverdagssexisme,
og viser blandt andet, at hverdagssexisme er sværere at identificere online, end den
er i den virkelige verden. Grænserne for, hvad der er tilladt at sige til andre, udviskes
bag skærmen, og det er svært at navigere i for den enkelte.
KVINFO anbefaler, at Børne- og Undervisningsministeriet i forbindelse med
introduktionen af teknologiforståelse som en ny faglighed i grundskolen udvikler
undervisningsmaterialer, der styrker elevernes kritiske tænkning og digitale dannelse.
Materialerne bør også forberede lærere på at undervise børn om digital
hverdagssexisme og hvordan man håndterer det. Derudover opfordrer KVINFO
Uddannelses- og Forskningsministeriet til at opkvalificere lærere og pædagoger i
børn og unges trivsel på sociale medier.
Flere internationale undersøgelser viser, at teenagedrenge i stigende grad
eksponeres for antidemokratisk indhold på sociale medier.
SIDE 5 AF 6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Henvendelse af 31/3-2025 fra KVINFO (og Dansk Arbejdsgiverforening) om møde om kønsperspektiver på unge og børns mistrivsel
3068948_0006.png
Ny forskning fra Dublin City University afslører, at næsten øjeblikkeligt efter at have
oprettet en profil på TikTok møder unge drenge videoer, der fremmer kvindehad,
racisme og ideen om det hvide mandlige overherredømme.
I Australien rapporterer flere undervisere, at disse online tendenser begynder at
påvirke adfærden i klasseværelset. Lærerne oplever blandt andet en stigning i
sexistiske bemærkninger rettet mod kvindelige kolleger samt kommentarer om
pigernes kroppe og udseende. Denne adfærd påvirker den generelle trivsel negativ,
og skaber et utrygt miljø.
KVINFO anbefaler, at digitaliseringsministeren henter inspiration fra de internationale
erfaringer og iværksætter en indsats for at undersøge og udfordre udbredelsen af
antidemokratiske og kønsdiskriminerende tendenser på digitale platforme i Danmark.
Herunder undersøge hvordan hadefulde online-tendenser påvirker børn og unges
adfærd, både online og i klasseværelset.
SIDE 6 AF 6