Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 238
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del - Bilag 238
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af folkeoplysningsloven
(Lempelser af krav til underskrivelse af tilskudsregnskab, mellemkommu-
nal refusion og fjernundervisning)
§1
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018,
som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, § 4 i lov nr. 375 af 28.
marts 2022 og § 2 i lov nr. 1682 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Den enkelte forening kan beslutte, om og i hvilket omfang undervis-
ningstimerne for fjernundervisning på hold inden for fleksible tilrettelæg-
gelsesformer skal gennemføres i fællesskab.«
2.
§ 29, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Regnskabet skal som minimum underskrives af foreningens tegnings-
berettigede bestyrelsesmedlemmer.«
3.
§ 43, stk. 5, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
4.
I
§ 43, stk. 6,
udgår: », jf. § 43, stk. 5, 2. pkt«.
§2
Loven træder i kraft den [1. januar 2026].
§
3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning og baggrund
Lovforslagets hovedpunkter
Lempelse af underskriftskrav for foreningers tilskuds-
regnskab
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lempelse af regler om mellemkommunal refusion
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lempelse af krav til fjernundervisning
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0003.png
UDKAST
10.
Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget har til formål at afvikle bureaukratiske byrder for det frivil-
lige idræts- og foreningsliv. Forslaget gennemfører dele af regeringens ud-
spil om afbureaukratisering af foreningslivet, som er udarbejdet på bag-
grund af anbefalinger fra partnerskabet om afbureaukratisering for for-
eningslivet, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
nedsatte i august 2024 med deltagelse af organisationer fra foreningslivet
m.v.
På baggrund af anbefalingerne lancerede regeringen i august 2025 et for-
eningsudspil med mål om at tage livtag med bureaukratiet for idræts- og
foreningslivet. Nærværende lovforslag gennemfører dele af udspillet.
Med lovforslaget foreslås følgende ændringer i folkeoplysningsloven:
En lempelse af krav om, at hele bestyrelsen skal underskrive foreningens
tilskudsregnskab.
En lempelse af krav til aftenskoler ved mellemkommunal refusion, så
der ikke skal indhentes fuldt personnummer på deltagere.
Mere fleksibilitet for aftenskoler ved fjernundervisning, så der ikke er
krav om, at 30 pct. af undervisningen på det enkelte kursus skal gen-
nemføres i fællesskab.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lempelse af underskriftskrav for foreningers tilskudsregnskab
2.1.1. Gældende ret
Folkeoplysningslovens kapitel 8 vedrører regnskab, revision og tilbagebe-
taling.
Det følger af folkeoplysningslovens § 29, stk. 1, at folkeoplysende forenin-
ger skal aflægge regnskab til kommunen for tilskud, som foreningen mod-
tager efter folkeoplysningsloven til bl.a. folkeoplysende voksenundervis-
ning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, herunder dokumentation
for deltagernes samlede egenbetaling.
Det er et krav i henhold til den gældende § 29, stk. 1, 2. pkt., i folkeoplys-
ningsloven, at foreningens regnskab skal underskrives af samtlige medlem-
mer af foreningens bestyrelse.
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Folkeoplysende foreninger oplever, at det er unødigt bebyrdende, at der i
folkeoplysningsloven er krav om, at tilskudsregnskaber skal skrives under
af hele bestyrelsen. I visse tilfælde er der op til 15 medlemmer i en besty-
relse, hvormed kassereren eller andre frivillige kan have en stor opgave med
at få alle medlemmer til at skrive under. På den baggrund har partnerskabet
om afbureaukratisering for foreningslivet anbefalet en lempelse af krav om
underskrift af tilskudsregnskaber, så det er tilstrækkeligt, at de tegningsbe-
rettigede for foreningen skriver under på regnskabet.
Det er Kulturministeriets vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at
lempe kravet til underskrift af tilskudsregnskab, så foreningen ikke skal ind-
hente underskrifter fra samtlige bestyrelsesmedlemmer i forbindelse med
aflæggelse af tilskudsregnskab, men kan nøjes med at sikre, at de tegnings-
berettigede underskriver regnskabet. Foreningerne vil derved opleve det
mindre byrdefuldt at aflægge tilskudsregnskab. Ministeriet vurderer, at lem-
pelsen ikke påvirker opfyldelsen for formålet med aflæggelsen af tilskuds-
regnskab, da der fortsat er krav om, at regnskabet skal være underskrevet af
de bestyrelsesmedlemmer, der har ret til at handle og indgå bindende aftaler
på vegne af foreningen. Hensynet til at sikre ansvarlighed og gennemsigtig-
hed kan derved opnås ved, at foreningens tegningsberettigede bestyrelses-
medlemmer, f.eks. formand og kasserer, underskriver regnskabet.
Det foreslås således at ændre folkeoplysningslovens § 29, stk. 1, 2. pkt., så
det af bestemmelsen vil fremgå
, at r
egnskabet som minimum skal under-
skrives af foreningens tegningsberettigede bestyrelsesmedlemmer.
2.2. Lempelse af krav til aftenskoler ved mellemkommunal refusion
2.2.1. Gældende ret
Det følger af folkeoplysningslovens § 43, stk. 1, at borgeres deltagelse i fol-
keoplysende voksenundervisning og folkeoplysende frivilligt foreningsar-
bejde ikke er betinget af bopæl i den kommune, hvor aktiviteten finder sted.
Når borgere deltager i folkeoplysende voksenundervisning som f.eks. aften-
skolekurser i en anden kommune end dér, hvor de bor, kan kommunalbesty-
relsen som udgangspunkt kræve godtgørelse fra den kommune, hvor borge-
ren har hjemsted (bopæl). Hjemstedskommunen er dér, hvor borgeren er til-
meldt folkeregistret ved begyndelsen af kurset m.v. Dette følger af reglerne
om mellemkommunale betalinger i folkeoplysningslovens § 43, stk. 2, og
de nærmere bestemmelser herom i bekendtgørelse om støtte til folkeoply-
sende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
(folkeoplysningsbekendtgørelsen).
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
For borgere, der modtager visse former for hjælp og støtte efter servicelo-
vens regler, er der dog efter folkeoplysningslovens § 43, stk. 3, særlige reg-
ler for, hvilken kommune, der har betalingsforpligtelsen. Her er det den
kommune, som har handle- eller refusionspligten i forhold til den sociale
indsats, som tilskudskommunen kan kræve godtgørelse fra.
Det følger videre af folkeoplysningslovens § 43, stk. 5, at en folkeoplysende
forening, der modtager tilskud til bl.a. undervisning, skal oplyse fuldt per-
sonnummer til tilskudskommunen for deltagere, der har hjemsted i en anden
kommune. Foreningen skal gøre deltagerne opmærksomme på, at person-
nummeret vil blive videregivet til kommunalbestyrelsen. For borgere, der
har bopæl i kommunen, skal der alene oplyses navn, adresse samt fødsels-
dato og -år.
Efter folkeoplysningslovens § 43, stk. 6, kan kommunalbestyrelsen beslutte,
at personer, der ikke har et dansk personnummer, kan indgå i tilskudsbereg-
ningen, jf. § 43, stk. 5, 2. pkt.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Medlemmer af partnerskabet om afbureaukratisering for foreningslivet op-
lever, at det er unødigt bebyrdende, at aftenskoler, af hensyn til mellemkom-
munal refusion, skal indhente fuldt personnummer fra deltagere, der ikke
har bopæl i kommunen. Aftenskolerne har oplyst, at de oplever, at deltagere
ofte ikke er parate til at afgive deres personnummer, og at kravet af den
grund kan medvirke til, at færre melder sig til aftenskolernes kurser. På den
baggrund har partnerskabet om afbureaukratisering for foreningslivet anbe-
falet lempeligere regler.
Kulturministeriet vurderer, at hensynet til, at kommunen kan identificere
borgeren og tilgå oplysninger om borgerens bopæl til brug for mellemkom-
munale betalinger, vil kunne opnås ved alene at stille krav om oplysning af
navn og adresse samt fødselsdato og -år, svarende til hvad der i dag gælder
for deltagere med bopæl i kommunen.
Kulturministeriet vurderer videre, at en sådan ændring vil kunne bidrage til,
at borgere ikke af denne grund afholder sig fra at tilmelde sig aftenskolekur-
ser, ligesom det sikres, at der ikke skal indhentes og behandles personoplys-
ninger i videre omfang end nødvendigt.
Med lovforslaget foreslås det derfor at ændre folkeoplysningslovens § 43,
stk. 5, så der ikke længere vil være krav til foreninger, der modtager tilskud
til folkeoplysende voksenundervisning, om at oplyse fuldt personnummer
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
på deltagere, der ikke har hjemsted i kommunen. Aftenskolerne m.v. vil her-
efter alene skulle indhente oplysninger fra deltagere og oplyse om navn,
adresse og alder for alle deltagere til kommunen, uanset om de pågældende
har bopæl i eller uden for kommunen.
Tilskudskommunen vil fortsat kunne kræve mellemkommunal betaling fra
den ansvarlige kommune efter reglerne i folkeoplysningslovens § 43, stk. 2-
4, og regler fastsat i medfør heraf.
Med lovforslaget foreslås det endvidere at ændre folkeoplysningslovens §
43, stk. 6, så henvisningen til § 43, stk. 5, 2. pkt., der foreslås ophævet, ud-
går. Der er alene tale om en teknisk konsekvensrettelse, der skal sikre, at der
ikke vil blive henvist til en ophævet bestemmelse. Der er ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring.
2.3. Lempelse af krav til fjernundervisning
2.3.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen yder tilskud til folkeoplysende voksenundervisning,
jf. folkeoplysningslovens § 2, stk. 2, nr. 1. Formålet med folkeoplysende
voksenundervisning er at fremme demokratiforståelse og aktivt medborger-
skab og med udgangspunkt i undervisningen at øge deltagernes almene og
faglige indsigt og færdigheder. Sigtet er at styrke den enkeltes evne og lyst
til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfunds-
livet, jf. folkeoplysningslovens § 7, stk. 1.
Den folkeoplysende voksenundervisning omfatter undervisning, studie-
kredse, foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter, hvortil der som
udgangspunkt er knyttet deltagerbetaling og aktiviteter tilrettelagt som flek-
sible tilrettelæggelsesformer, jf. folkeoplysningslovens § 7, stk. 2.
Folkeoplysningsloven indeholder regler om kommunalbestyrelsens tilskud.
Efter lovens § 8, stk. 1, 1. pkt., yder kommunalbestyrelsen således et grund-
tilskud til foreningen til aflønning af lærere og ledere. Kommunalbestyrel-
sen kan desuden beslutte, at der ydes supplerende grundtilskud til udgifter
til aflønning m.v. af ledere og lærere inden for folkeoplysende voksenun-
dervisning for deltagere med handicap i relation til undervisningen i et kon-
kret emne, jf. folkeoplysningslovens § 8, stk. 2.
Efter folkeoplysningslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., skal folkeoplysende forenin-
ger afsætte 10 pct. af beløbsrammen, jf. stk. 1 og 2, til debatskabende akti-
viteter, som kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og lederløn.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
Efter folkeoplysningslovens § 8, stk. 4, kan den enkelte forening desuden
afsætte op til 40 pct. af den resterende beløbsramme til hold inden for flek-
sible tilrettelæggelsesformer, som kan afregnes på andre udgiftstyper end
lærer- og lederløn. Fleksible tilrettelæggelsesformer omfatter åbne studie-
kredse, åbne studieværksteder, workshops, fjernundervisning m.v., jf. fol-
keoplysningsbekendtgørelsens § 8, stk. 1, 2. pkt.
Efter folkeoplysningslovens § 8, stk. 5 fastsætter kulturministeren regler for
anvendelsen af puljerne nævnt i stk. 3 og 4 til hhv. debatskabende aktiviteter
og fleksible tilrettelæggelsesformer, og kommunalbestyrelsen kan inden for
disse rammer fastsætte lokale retningslinjer. Af de specielle bemærkninger
til lov nr. 1593 af 20. december 2006, hvor § 8, stk. 5, blev indført, fremgik
det, at hensigten med indførelsen af bemyndigelsen, for så vidt angår flek-
sibel læring (fjernundervisning), var at fastsætte regler om, at mindst 30 pct.
af timerne for det enkelte hold skal gennemføres i fællesskab. I folkeoplys-
ningsbekendtgørelsens § 8, stk. 2, er der fastsat regler herom.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Nogle folkeoplysende foreninger oplever, at folkeoplysningslovens regler
om fleksibel tilrettelæggelse, herunder fjernundervisning, er svære at be-
nytte i praksis og dermed er begrænsende for aftenskolerne. På den bag-
grund har nogle organisationer i partnerskabet om afbureaukratisering for
foreningslivet anbefalet mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af aftenskole-
undervisning. Konkret efterspørges det, at aftenskoler frit skal kunne be-
slutte, hvor stor en andel af deres samlede tilskud, de ønsker at anvende til
fleksibel tilrettelagt undervisning, samt at der for fjernundervisning ikke
længere er krav om, at mindst 30 pct. af undervisningen gennemføres i
fællesskab for det enkelte hold.
Andre organisationer i partnerskabet er imod at lempe kravene til fjernun-
dervisning med henvisning til vigtigheden af fysiske fællesskaber for fol-
keoplysning og trivsel.
Kulturministeriet er enig i, at de nuværende regler om fjernundervisning,
hvorefter 30 pct. af undervisningen på det enkelte hold skal gennemføres i
fællesskab, kan være vanskelige at anvende i praksis. Det er Kulturministe-
riets vurdering, at kravet til fjernundervisning om, at 30 pct. af undervisnin-
gen gennemføres i fællesskab for det enkelte hold, kan ophæves. Ministeriet
har lagt vægt på, at ændringen kan skabe klarere og mere fleksible rammer
for aftenskolerne til gavn for borgere, som af forskellige årsager ikke ønsker
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
eller har mulighed for at deltage i undervisning med fysisk fremmøde. Mi-
nisteriet har videre lagt vægt på, at undervisningen fortsat vil skulle leve op
til lovens formålsbestemmelser m.v., herunder fremme demokratiforståelse
og aktivt medborgerskab m.v., men at aftenskoler m.v., der ønsker at tilbyde
folkeoplysende fjernundervisning, bør have friere rammere til at tilrette-
lægge undervisningen for det enkelte hold m.v., så det giver mening lokalt.
Kulturministeriet vurderer dog samtidig, at det er væsentligt at fastholde de
nuværende regler for, hvor stor en andel af grundtilskuddet en forening kan
afsætte til fleksible tilrettelæggelsesformer, herunder fjernundervisning. Der
bør således fortsat være krav om, at den enkelte forening skal afsætte 10 pct.
af grundtilskudsmidlerne til debatskabende aktiviteter, og at foreninger af
det resterende grundtilskud højst må afsætte op til 40 pct. til fleksible tilret-
telagte hold såsom studiekredse, åbne studieværksteder, workshops, fjern-
undervisning m.v. Dette skal sikre, at hovedparten af midlerne fortsat vil gå
til traditionel aftenskoleundervisning, der ikke f.eks. afvikles virtuelt.
Det foreslås derfor, at der i folkeoplysningslovens § 8, stk. 4, indsættes en
bestemmelse om, at det er den enkelte forening, der selv kan beslutte, om
og i hvilket omfang undervisningstimerne for fjernundervisning på hold in-
den for fleksible tilrettelæggelsesformer skal gennemføres i fællesskab.
Som følge heraf foreslås det gældende krav for fjernundervisning i folkeop-
lysningsbekendtgørelsens § 8, stk. 2, om, at mindst 30 pct. af timerne for det
enkelte hold skal gennemføres i fællesskab, ophævet. Bekendtgørelsen er en
udmøntning af lovens § 8, stk. 5.
Der foreslås ikke ændringer til bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 8,
stk. 5, da bemyndigelsen til kulturministeren til at fastsætte regler om de
puljer, der er nævnt i lovens § 8, stk. 3 og 4, til henholdsvis debatskabende
aktiviteter og fleksibelt tilrettelagt undervisning, fortsat er relevant. Den fo-
reslåede tilføjelse i stk. 4 vil dog indebære, at det reguleres direkte i loven,
at den enkelte forening kan beslutte, om og i hvilket omfang undervisnings-
timerne for fjernundervisning på hold inden for fleksible tilrettelæggelses-
former skal gennemføres i fællesskab, i stedet for i bekendtgørelsen udstedt
i henhold til bemyndigelsen i § 8, stk. 5.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige. Lovforslaget vurderes at indebære begrænsede implementerings-
konsekvenser for det offentlige som følge af forslaget om, at aftenskoler
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
ikke længere skal oplyse fuldt personnummer for kursusdeltagere, der ikke
har hjemsted i kommunen, men alene navn, adresse, fødselsdato og -år, li-
gesom for kommunens egne borgere. Det kan betyde, at der i nogle kom-
muner kan være behov for mindre tilpasninger af sagsgange, der dog vurde-
res meget begrænsede, også henset til, at der er tale om en ensretning af
reglerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have begrænsede positive administrative konse-
kvenser for borgerne, da borgerne ikke længere skal oplyse fuldt person-
nummer ved deltagelse i folkeoplysende voksenundervisning i en anden
kommune.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser i forhold til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august til den 19. septem-
ber 2025 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
AOF, Børne- og Kulturchefforeningen, Civilsamfundets Brancheforening,
Danmarks Cirkus Direktør Forening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Tivoliforening, Dansk Diakoniråd, Dansk Erhverv, Dansk Firmaidræt,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Kulturliv, Dansk Live, Dansk Ung-
doms Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Seniorer, DATS
Dansk Amatør Teater og Scenekunst, Datatilsynet, DGI,
DI, Digitaliseringsstyrelsen, DOF, Erhvervsstyrelsen (Bedre Regulering),
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0010.png
UDKAST
FOF, FORA, Friluftsrådet, Fritidssamrådet i Danmark, Frivilligrådet, IFFD
Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark, ISOBRO, KAB, KL, LOF, Sam-
menslutningen af By- og Markedsfester, Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Begrænsede
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes at have be-
grænsede positive administrative
konsekvenser for borgerne, da der
bliver lempet på administrative
krav.
Ingen
Ingen
Ingen
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0011.png
UDKAST
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Folkeoplysende foreninger modtager tilskud fra kommunalbestyrelsen til
aktiviteter inden for folkeoplysende voksenundervisning, herunder almin-
delig undervisning, fleksible tilrettelæggelsesformer samt debatskabende
aktiviteter, jf. folkeoplysningslovens kapitel 4.
Folkeoplysningslovens § 8, stk. 1 og 2, indeholder regler om kommunalbe-
styrelsens grundtilskud og evt. supplerende grundtilskud, der gives til for-
eningen til aflønning af lærere og ledere. Efter folkeoplysningslovens § 8,
stk. 3, skal den enkelte forening afsætte 10 pct. af beløbsrammen, jf. stk. 1
og 2, til debatskabende aktiviteter, som kan afregnes på andre udgiftstyper
end lærer- og lederløn.
Efter § 8, stk. 4, kan den enkelte forening desuden afsætte op til 40 pct. af
den resterende beløbsramme til aktiviteter på hold inden for fleksible tilret-
telæggelsesformer, som kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og
lederløn.
Det følger af den gældende stk. 5, at kulturministeren kan fastsætte regler
om anvendelse af de puljer, der er nævnt i stk. 3 og 4. Kommunalbestyrelsen
kan under hensyntagen til de af kulturministeren fastsatte regler fastsætte
nærmere retningslinjer for anvendelse af puljerne. Bemyndigelsen er ud-
møntet i bekendtgørelse om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (Folkeoplysningsbekendtgørel-
sen).
Af de specielle bemærkninger til lov nr. 1593 af 20. december 2006, hvor §
8, stk. 5, blev indført, fremgik det, at hensigten med indførelsen af bemyn-
digelsen i § 8, stk. 5 for så vidt angår fleksibel læring (fjernundervisning)
var at fastsætte regler om, at mindst 30 pct. af timerne for det enkelte hold
skal gennemføres i fællesskab. I folkeoplysningsbekendtgørelsens § 8, stk.
2, er der fastsat regler herom.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 8, stk. 4, 2. pkt.
Efter den foreslåede
bestemmelse kan den enkelte forening selv beslutte, om og i hvilket omfang
Side 12/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
undervisningstimerne for fjernundervisning på hold inden for fleksible til-
rettelæggelsesformer skal gennemføres i fællesskab.
Som konsekvens af den foreslåede tilføjelse i stk. 4, ophæves det gældende
krav i folkeoplysningsbekendtgørelsens § 8, stk. 2, om, at det for fjernun-
dervisning gælder, at mindst 30 pct. af timerne for det enkelte hold skal gen-
nemføres i fællesskab. Forslaget vil derfor medføre, at der ikke vil være krav
til, at fjernundervisning skal gennemføres i fællesskab. Det vil således være
op til den enkelte forening i hvilket omfang, fjernundervisning vil ske i fæl-
lesskab.
Konsekvensen af forslaget er endvidere, at den enkelte forenings mulighed
for at beslutte, om og i hvilket omfang undervisningstimerne for fjernunder-
visning på hold inden for fleksible tilrettelæggelsesformer skal gennemføres
i fællesskab, vil fremgå direkte i loven, og ikke i forbindelse med udmønt-
ning af bemyndigelsen i § 8, stk. 5.
Se nærmere om forslaget i afsnit 2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 29, stk. 1, i folkeoplysningsloven, at folkeop-
lysende foreninger skal aflægge regnskab til kommunen for tilskud, som
foreningen modtager efter folkeoplysningsloven til bl.a. folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, herunder
dokumentation for deltagernes samlede egenbetaling.
Det fremgår af folkeoplysningslovens § 29, stk. 1, 2. pkt., at de regnskaber,
som folkeoplysende foreninger aflægger, skal underskrives af samtlige
medlemmer af foreningens bestyrelse.
Det foreslås, at
§ 29, stk. 1, 2. pkt.,
affattes, så det fremgår, at regnskabet
som minimum skal underskrives af foreningens tegningsberettigede besty-
relsesmedlemmer.
Med forslaget ændres ordlyden i § 29, stk. 1, 2. pkt., således, at der fremover
udelukkende stilles krav om, at en folkeoplysende forenings regnskab som
minimum skal underskrives af de tegningsberettigede bestyrelsesmedlem-
mer.
Side 13/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en mindsket administrativ byrde
for folkeoplysende foreninger i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, da
foreningen ikke skal indhente underskrift fra samtlige bestyrelsesmedlem-
mer inden aflæggelse af tilskudsregnskab til kommunalbestyrelsen.
Der er ikke med den foreslåede bestemmelse tilsigtet nogen ændring af be-
styrelsens ansvar i øvrigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af folkeoplysningslovens § 43, stk. 1, at deltagelse i folkeoply-
sende voksenundervisning ikke er betinget af bopæl i den kommune, hvor
aktiviteten finder sted.
Det følger af § 43, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan kræve godtgørelse
for udgifter til voksenundervisning efter kapitel 4 fra den kommune, hvor
deltageren har hjemsted. Hjemstedskommunen er defineret som den kom-
mune, hvor deltageren er tilmeldt folkeregistret ved undervisningens begyn-
delse.
Det følger endvidere af § 43, stk. 3, at der i visse tilfælde, hvor deltagere
modtager ydelser efter serviceloven, kan kræves godtgørelse fra handle-
kommunen eller den refusionspligtige kommune i henhold til reglerne i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Efter § 43, stk. 4, er kulturministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler om godtgørelse for udgifter i forbindelse med aktiviteter efter kapitel
4 samt regler om mellemkommunal udligning.
Efter § 43, stk. 5, skal foreninger, der modtager tilskud efter kapitel 4 (bort-
set fra debatskabende aktiviteter, jf. § 8, stk. 3), oplyse navn og adresse samt
fødselsdato og -år til kommunalbestyrelsen på de deltagere, der indgår i til-
skudsberegningen. En forening skal desuden for deltagere, der har hjemsted
i anden kommune, og som deltager i undervisning, studiekredse og aktivi-
teter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, oplyse personnum-
mer, når deltagerne indgår i tilskudsberegningen. Foreningen skal gøre del-
tagerne opmærksomme på, at personnummeret vil blive videregivet til kom-
munalbestyrelsen.
Det foreslås, at § 43, stk. 5, 2. og 3. pkt., ophæves.
Side 14/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
Ved forslaget ophæves således følgende: »En forening skal desuden for del-
tagere, der har hjemsted i en anden kommune, og som deltager i undervis-
ning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelses-
former, oplyse personnummer, når deltagerne indgår i tilskudsberegningen.
Foreningen skal gøre deltagerne opmærksom på, at personnummeret vil
blive videregivet til kommunalbestyrelsen.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en folkeoplysende forening, der
modtager tilskud efter folkeoplysningslovens kapitel 4, ikke længere vil
skulle indhente fuldt personnummer på kursusdeltagere, der har bopæl i en
anden kommune. I stedet vil disse kursusdeltagere alene skulle oplyse navn,
adresse, fødselsdato og -år, svarende til, hvad der i dag gælder for de øvrige
kursusdeltagere.
Det vil således fortsat på baggrund af oplysninger om navn, adresse, fød-
selsdato og -år være muligt at identificere borgeren og borgerens bopæl med
henblik på, at tilskudskommunen ligesom i dag vil kunne opkræve mellem-
kommunale betalinger efter folkeoplysningslovens § 43, stk. 2-4, og regler
fastsat i medfør heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter folkeoplysningslovens § 43, stk. 6, kan kommunalbestyrelsen be-
slutte, at personer, der ikke har et dansk personnummer, kan indgå i til-
skudsberegningen, jf. lovens § 43, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås, at », jf. § 43, stk. 5, 2. pkt.« udgår af
§ 43, stk. 6.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af ophævelsen af § 43, stk. 5,
2. og 3. pkt. om oplysning af personnummer for kursusdeltagere, der ikke
har hjemsted i kommunen. Den foreslåede ændring i stk. 6, skal alene sikre,
der ikke vil blive henvist tilbage til en ophævet bestemmelse.
Der er ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af stk. 6, hvorfor det
fortsat er muligt for kommunalbestyrelsen at beslutte, at personer, der ikke
har dansk personnummer, kan indgå i tilskudsberegningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Side 15/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
UDKAST
Fra det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil folkeoplysende foreninger,
der modtager tilskud til folkeoplysende voksenundervisning ikke længere
være forpligtet til at indhente og oplyse fuldt personnummer på deltagere
med hjemsted i en anden kommune. Herefter vil det være tilstrækkeligt, at
der alene oplyses navn, adresse, fødselsdato og -år, også for kursusdeltagere,
der ikke har hjemsted i kommunen. Dog vil tilskud, der allerede er ansøgt
om og/eller bevilget, inden lovens ikrafttræden, skulle følge de regler om
oplysning af fuldt personnummer, der var gældende på tidspunktet for an-
søgningen eller bevillingen.
Samtidig vil bemyndigelsen i folkeoplysningslovens § 8, stk. 5, kunne ud-
møntes ud fra, at det for så vidt angår fjernundervisning ikke længere er
hensigten med bestemmelsen, at 30 pct. af undervisningen på det enkelte
hold skal gennemføres i fællesskab.
Endvidere indebærer lovens ikrafttræden, at det herefter vil være tilstræk-
keligt, at foreningens tilskudsregnskaber underskrives af foreningens teg-
ningsberettigede bestyrelsesmedlemmer. Dog vil tilskudsregnskaber for til-
skud, der allerede er ansøgt om og/eller bevilliget, fortsat skulle følge de
regler for underskrift af tilskudsregnskaber, der var gældende på tidspunktet
for ansøgningen eller bevillingen, dvs. med underskrift af hele bestyrelsen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, da
loven ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
Side 16/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0017.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I folkeoplysningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr.1115 af 31. august
2018, som ændret ved § 9 i lov nr.
1052 af 30. juni 2020, § 4 i lov nr.
375 af 28. marts 2022 og § 2 i lov
nr. 1682 af 30. december 2024, fo-
retages følgende ændringer:
§ 8.
---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
Den enkelte forening kan af
beløbsrammen, jf. stk. 1og 2, fra-
trukket 10 pct., jf. stk. 3, afsætte
op til 40 pct. til aktiviteter på hold
inden for fleksible tilrettelæggel-
sesformer, som kan afregnes på
andre udgiftstyper end lærer- og
lederløn.
Stk. 5. ---
§ 29.
Foreninger aflægger regnskab
for tilskud efter lovens kapitel 4, 5
og 7, herunder dokumentation for
deltagernes samlede egenbetaling
ved virksomhed efter kapitel 4 og 5.
Regnskabet skal underskrives af
samtlige medlemmer af bestyrel-
sen.
Stk. 2-6. ---
§ 43. ---
Stk. 1-4. ---
Stk. 5.
En forening, som modtager
tilskud efter kapitel 4, bortset fra §
8, stk. 3, skal oplyse navn og
adresse samt fødselsdato og -år til
1.
I
§ 8, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Den enkelte forening kan be-
slutte, om og i hvilket omfang un-
dervisningstimerne for fjernunder-
visning på hold inden for fleksible
tilrettelæggelsesformer skal gen-
nemføres i fællesskab.«
2.
§ 29, stk. 1, 2. pkt.,
affattes såle-
des:
»Regnskabet skal som minimum
underskrives af foreningens teg-
ningsberettigede bestyrelsesmed-
lemmer.«
3.
§ 43, stk. 5, 2.
og
3. pkt.,
ophæ-
ves.
Side 17/18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 238: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven samt ændringsbekendtgørelse til Folkeoplysningsbekendtgørelsen, fra kulturministeren
3057767_0018.png
UDKAST
kommunalbestyrelsen på de delta-
gere, der indgår i tilskudsberegnin-
gen. En forening skal desuden for
deltagere, der har hjemsted i anden
kommune, og som deltager i un-
dervisning, studiekredse og aktivi-
teter tilrettelagt som fleksible til-
rettelæggelsesformer, oplyse per-
sonnummer, når deltagerne indgår
i tilskudsberegningen. Foreningen
skal gøre deltagerne opmærksom
på, at personnummeret vil blive vi-
deregivet til kommunalbestyrelsen.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan
4.
I
§ 43, stk. 6,
udgår: », jf. § 43,
beslutte, at personer, der ikke har stk. 5, 2. pkt.«
dansk personnummer, kan indgå i
tilskudsberegningen, jf. stk. 5, 2.
pkt.
Side 18/18