Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del - Bilag 224
Offentligt
Forslag
til
Lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at fremme dansk kultur ved at yde til-
skud til film- og serieproduktion i Danmark.
Tilskud til film- og serieproduktion
§ 2.
Kulturministeren kan meddele tilsagn om tilskud til film- og serie-
produktion i Danmark.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler for tildeling af tilskud, her-
under om ansøgerkreds, ansøgningsform- og indhold, tilskudsniveauer,
tidsfrister, betingelser for at opnå tilskud bl.a. ved en produktions- og kul-
turtest, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udbetaling af tilskud og for-
udbetaling af tilskud.
§ 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om opdeling af bevillingen til
produktionsrabatordningen i underpuljer og regler om, at bevillingen til pro-
duktionsrabatordningen kan overføres mellem disse underpuljer, såfremt
der i en ansøgningsrunde ikke har været fuldt afløb for midler i en under-
pulje.
Afrapportering og kontrol
§ 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler for afrapportering, regnskabs-
aflæggelse og revision samt tilsyn og kontrol i forhold til tilsagn om til-
skud, herunder om dokumentation og krav til erklæringer.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilskud kan tilbage-
holdes, modregnes eller bortfalde helt eller delvist, og at et allerede udbe-
talt tilskud kan kræves tilbagebetalt inkl. renter.
Digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling
§ 5.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunika-
tion om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i med-
før af denne lov, skal foregå digitalt.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
samt digital signatur el.lign.
§ 6.
Afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af
denne lov kan træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehandling.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om automatiseret
sagsbehandling.
§ 7.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der kan udstedes afgø-
relser og andre dokumenter efter denne lov eller efter regler udstedt i med-
før af denne lov uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende måde
gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Så-
danne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter
med personlig underskrift.
Delegation og klageadgang
§ 8.
Kulturministeren kan bemyndige en institution under ministeriet til
at udøve beføjelser efter lovens § 2 eller efter regler udstedt i medfør af
denne lov.
§ 9.
Afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af
denne lov kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Ikrafttræden
§ 10.
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Territorialbestemmelse
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
3048911_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
Indledning og baggrund
Etablering af en produktionsrabatordning
Gældende ret
Andre landes ordninger
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Rammer for tildeling af tilskud fra ordningen
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelses-
loven
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
Implementeringskonsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.1.
4.2.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
1. Indledning og baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti og Radikale Venstre har den 10. juni 2025 indgået aftale om pro-
duktionsrabatordning til film- og serieproduktion, Danmark som kraftcen-
ter: En ny guldalder for film- og serieproduktion.
Formålet med lovforslaget er at etablere et hjemmelsgrundlag for en dansk
produktionsrabatordning, der skal have til formål at fremme dansk kultur
ved at yde tilskud til produktion af spillefilm, fiktionsserier, dokumentar-
film og -serier samt animationsfilm og -serier i Danmark. Produktionsra-
batordningen indføres derfor ved forslag til en ny hovedlov om produkti-
onsrabat til film- og serieproduktion.
Produktionsrabatordningen vil blive etableret ud fra en ambition om at
fremme produktion af film og serier i Danmark, og ordningen vil have til
formål dels at fastholde flere større film- og serieproduktioner i Danmark
og dels tiltrække internationale film- og serieproduktioner til Danmark.
Produktionsrabatordningen vil skulle styrke Danmarks konkurrenceevne i
en global industri, hvor film og serier i stigende grad bruges som redskaber
til at formidle og forme nationale identiteter. Samtidig vil ordningen skulle
understøtte den danske kultur og filmbranche og skabe grundlaget for dens
økonomiske vækst.
Med ordningen vil animationsområdet blive prioriteret særskilt, da aftale-
partierne ønsker at understøtte den styrkeposition, som den danske anima-
tionsbranche har, hvor flere værker har været nomineret til internationalt
anerkendte filmfestivaler.
Den danske film- og serieproduktion har de seneste par år befundet sig i en
finansieringskrise bl.a. affødt af stigende omkostninger og konflikt om ret-
tigheder til indhold på streamingtjenester.
En dansk produktionsrabatordning vil bl.a. have til formål at styrke funda-
mentet for, at kreative danske kompetencer og produktionskapacitet kom-
mer i spil til gavn for den danske film- og seriebranche, samt at dansk kul-
tur og historiefortælling bevares og udvikles.
Intentionen med at etablere en dansk produktionsrabatordning er at gøre
Danmark til et attraktivt film- og serieproduktionsland, der vil kunne kon-
kurrere på lige vilkår med andre lande i at tiltrække og fastholde film- og
serieproduktion.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
3048911_0005.png
UDKAST
Regeringen har derfor besluttet, at der med finanslovsforslaget for 2026
fremadrettet vil blive afsat 125 mio. kr. årligt til finansiering af en produk-
tionsrabatordning, der vil skulle udmøntes på baggrund af den ovennævnte
politiske aftale om produktionsrabatordningen.
Med et hjemmelsgrundlag til en produktionsrabatordning i egen hovedlov
inden for Kulturministeriets ressort, understøttes formålet med produkti-
onsrabatordningen som kulturstøtteordning, som vil skulle bidrage til, at
der via ordningen ydes tilskud til produktion, herunder formidling af dansk
kultur samt at understøtte bedre rammevilkår for den danske produktions-
branche.
2.1. Etablering af en produktionsrabatordning
2.1.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag national lovgivning om tilskud i form af produktions-
rabatter til film- og serieproduktion i Danmark.
2.1.2. Andre landes ordninger
I en længere årrække har flere og flere lande i Europa og globalt indført in-
citamentsordninger med henblik på at kunne udstede produktionsrabatter
til film og serier, som er produceret i det pågældende land. Danmark er så-
ledes det sidste land i EU til at etablere en produktionsrabatordning til
film- og serieproduktion. En dansk produktionsrabatordning spiller derfor
en vigtig rolle i at få Danmark op på samme niveau som resten af EU, for
så vidt angår produktionsrabatternes medvirken til finansieringen af film-
og serieproduktioner, med henblik på formålet med ordningen, som er at
tiltrække film- og serieproduktioner til Danmark og fastholde større pro-
duktioner i landet.
Tabel 1 nedenfor viser en oversigt over udvalgte lande, der har en incita-
mentsordning, og som på mange måder er sammenlignelige med Danmark
i forhold til deres kulturstøtteordninger. I tabellen redegøres for hvilken
type ordning der er tale om, støtteintensitet og budget.
Tabel 1
EU-lande med etableret incitamentsordning til film- og serieproduktion
Land
Finland
Island
Type ordning
Rabat
Rabat
Støtteintensitet
25
25-35
(i pct.)
Budget
10 mio. EUR (i 2025)
Intet øvre budget
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
3048911_0006.png
UDKAST
Nederlandene
Sverige
Tyskland
Rabat
Rabat
Rabat
35
25
Flere ordninger
mellem 20-25
30
25
19,5 mio. EUR (i 2025)
100 mio. SEK (i 2024)
Flere ordninger, samlet
133,33 mio. EUR (i
2024)
Intet øvre budget
130 mio. (i 2025)
Østrig
Norge
Rabat
Rabat
Anm: Kilde: Kilde: Finland:
Business Finland,
Island:
Film in Iceland,
Nederlandene:
Ne-
derlands Filmfonds
Sverige:
Tillväxtverket,
Tyskland: ”Best Practice In Screen Sector
Developement”, Olsberg, SPI i samarbejde med Association of Film Commissioners In-
ternational, September 2024 (Olsberg), Østrig:
Fisa plus
og Olsberg, Norge:
Norsk film-
institutt.
Alle hjemmesider er besøgt den 25. juni 2025. Der tages forbehold for, at oven-
stående udgør et øjebliksbillede.
2.1.3. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der findes i andre lande produktionsrabatordninger, som er udformet som
incitamentsordninger, der har til formål at tiltrække produktion af film og
serier til det pågældende land ved at reducere omkostningerne forbundet
med film- og serieproduktion i det pågældende land.
Incitamentsordningerne kan indrettes på forskellige måder, eksempelvis
som refusionsordninger, hvor en del af produktionsomkostningerne tilba-
gebetales på baggrund af realiserede omkostninger eller forudbetales på
baggrund af estimerede budgetter eller som et skattefradrag i det pågæl-
dende land, hvor produktionen optages m.v.
Ordningerne eksisterer i alle EU-lande på nær Danmark samt i en lang
række lande på globalt plan. I en del af disse lande har incitamentsordnin-
gerne eksisteret i en længere årrække, og incitamentsordningerne udgør i
stigende grad en væsentlig del af finansieringen af film- og serieproduk-
tion.
Det er Kulturministeriets vurdering, at de nævnte lande i tabel 1 ovenfor er
et godt sammenligningsgrundlag i forhold til etableringen af en dansk pro-
duktionsrabatordning.
Med afsæt i aftalen om produktionsrabatordning til film- og serieproduk-
tion af 10. juni 2025 foreslås det, at der etableres en produktionsrabatord-
ning.
Formålet med forslaget til lov om produktionsrabat til film- og seriepro-
duktion er at etablere et hjemmelsgrundlag, som gør det muligt at tildele
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
produktionsrabatter til film- og serieproduktion i Danmark. Produktionsra-
batordningen indføres derfor ved forslag til en ny hovedlov.
Det foreslås, at der med lovforslaget kan meddeles tilskud til film- og se-
rieproduktion i Danmark.
Det foreslås endvidere, at den danske produktionsrabatordning etableres
som en refusionsordning, der giver mulighed for at få refunderet en andel
af omkostningerne forbundet med film- og serieproduktion i Danmark.
Der lægges med lovforslaget op til, at kulturministeren bemyndiges til at
kunne fastsætte regler i bekendtgørelse om tilskud til film- og serieproduk-
tion, afrapportering og kontrol, digital kommunikation og automatiseret
sagsbehandling samt delegation og klageadgang.
2.2. Rammer for tildeling af tilskud fra ordningen
2.2.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag national lovgivning om administration af produkti-
onsrabatordningen.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I aftalen om produktionsrabatordning til film- og serieproduktion af 10.
juni 2025 fastsættes rammerne for, hvordan tildeling af midler fra ordnin-
gen skal ske.
Regeringen har i tillæg hertil besluttet, at der med finanslovsforslaget for
2026 skal afsættes 125 mio. kr. årligt fra 2026 til finansiering af en pro-
duktionsrabatordning.
Med afsæt i aftalen om produktionsrabatordning til film- og serieproduk-
tion af 10. juni 2025 foreslås det, at der etableres en produktionsrabatord-
ning, som vil have som overordnet formål at fremme dansk kultur ved at
yde tilskud til film- og serieproduktion i Danmark.
Da der med produktionsrabatordningen vil være tale om en ny ordning,
lægges der op til, at kulturministeren med lovforslaget bemyndiges til at
fastsætte regler i bekendtgørelse.
Det foreslås dermed, at kulturministeren kan fastsætte regler for tildeling
af tilskud til film- og serieproduktion i Danmark, herunder betingelser for
at opnå tilskud, som bl.a. vil kunne fastsættes i en produktions- og kultur-
test.
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Hensigten med forslaget om, at kulturministeren kan fastsætte regler for
tildeling af tilskud til film- og serieproduktion er bl.a. at give muligheden
for, at vilkår og betingelser for at opnå tilskud kan fastsættes i bekendtgø-
relse.
Det foreslås yderligere, at betingelser for tilskud, der kan fastsættes i be-
kendtgørelse, skal indeholde minimumskrav til produktionernes totalbud-
get og minimumskrav til, hvor mange støtteberettigede omkostninger en
produktion skal have for at kunne ansøge om tilskud fra ordningen. Dette
vil skulle sikre, at tilskud går til produktioner, som har lagt en væsentlig
andel af deres budget i Danmark. Kravene vil være individuelle for hen-
holdsvis spillefilm, fiktionsserier og dokumentarer pga. deres forskellighed
som værkstyper.
Produktionsrabatordningen har også et mål om at tiltrække kapital fra ud-
landet til danske produktioner. Det foreslås derfor yderligere, at der med
lovforslaget stilles som krav, at den enkelte produktion vil skulle have en
finansieringsplan, som indebærer, at en andel af produktionens totalbudget
kommer fra en udenlandsk finansieringskilde. Derudover vil en andel af fi-
nansieringen til produktionens totalbudget skulle være bekræftet på det
tidspunkt, hvor der ansøges om tilskud fra ordningen. Dette vil være med
henblik på at sikre, at de produktioner, som modtager tilskud, kan realise-
res.
Dertil foreslås, at der med lovforslaget indføres et krav om, at hovedprodu-
centen for den enkelte produktion som minimum vil skulle have produce-
ret en film, serie, dokumentar eller animationsproduktion med bred distri-
bution, for at kunne ansøge om tilskud fra ordningen. Hensynet bag kravet
er, at tilskud bliver målrettet produktioner med erfarne producenter.
Det foreslås endvidere, at udvælgelsen af de produktioner, som vil kunne
ansøge om tilskud fra ordningen, vil blive baseret på objektive kriterier,
bl.a. med en produktions- og kulturtest, som nævnt ovenfor. I udvælgelses-
processen vil der bl.a. blive lagt vægt på produktioner med mange optage-
dage i Danmark, hvor stor en andel af produktionsbudgettet, der forbruges
i Danmark, og om der er gjort brug af den stærke danske filmbranche og
talentmasse.
Endelig foreslås, at der fastsættes et loft for tilskud til den enkelte produk-
tion for at undgå, at få, større produktioner tømmer puljen.
Det forventes, at ordningen vil blive administreret af Slots- og Kultursty-
relsen.
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Ved administration af produktionsrabatordningen vil der som udgangspunkt
indgå behandling af oplysninger vedrørende juridiske personer, der ikke er
omfattet af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det kan
dog ikke udelukkes, at der som led i administrationen kan ske behandling af
oplysninger vedrørende fysiske personer.
Lovforslaget indebærer, at data vil kunne opbevares i forbindelse med den
digitale kommunikation og automatiserede sagsbehandling, jf. lovforslagets
§§ 5 og 6. Det kan bl.a. være i forbindelse med modtagne ansøgninger,
hvoraf almindelige personoplysninger i form af oplysninger om f.eks. navn
og adresse vil kunne indgå.
Behandling og opbevaring af personoplysninger vil alene ske med henblik
på at opfylde lovens formål, og vil ske inden for rammerne af databeskyt-
telsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Dertil foreslås i lovforslagets § 6, at
a
fgørelser efter denne lov eller efter
regler udstedt i medfør af denne lov kan træffes ved hjælp af automatiseret
sagsbehandling, og at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om au-
tomatiseret sagsbehandling. Det følger bl.a. af databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 22, stk. 1, at den registrerede har ret til ikke at være genstand
for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling. Afgørelser
truffet i medfør af lovforslaget kan være omfattet af databeskyttelsesforord-
ningens artikel 22, stk. 1. Det vurderes dog, at afgørelser efter lovforslaget
er omfattet af undtagelsen i databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 2,
litra b, hvorefter databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1, ikke finder
anvendelse.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
Regeringen har besluttet, at der med forslaget til finansloven for 2026 skal
fastsættes et statsligt tilskud til produktionsrabatordningen på 125 mio. kr.
årligt i 2026 og frem.
Administration af ordningen vil ske inden for Kulturministeriets eksiste-
rende økonomiske ramme.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for kommuner eller
regioner.
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
4.2. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget vil have implementeringskonsekvenser i form af administra-
tive, it-relaterede omstillingskonsekvenser og driftskonsekvenser for Slots-
og Kulturstyrelsen, som forventes at skulle administrere produktionsrabat-
ordningen, i og med, at der vil blive behov for tilpasning af eksisterende it-
systemer, som forventes at ville udgøre mellem 100.000-500.000 kr.
Administration af en produktionsrabatordning vil blive afholdt inden for
Kulturministeriets eksisterende ramme. Udgifterne til drift og administra-
tion vil udgøre op til 2,5 mio. kr., herunder 3 årsværk fra 2026 og frem.
Lovforslaget giver hjemmel til digital kommunikation og automatiseret
sagsbehandling. Dette vil ikke medføre ændrede sagsgange i Slots- og
Kulturstyrelsen, som forventes at skulle administrere ordningen, da styrel-
sen har erfaring med digital kommunikation og automatiseret sagsbehand-
ling i forbindelse med tilskudsadministration af andre ordninger.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for kom-
muner og regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
Særligt kan princip 2 om digital kommunikation fremhæves, da lovforsla-
get vil medføre, at der indføres hjemmel til, at kulturministeren kan fast-
sætte regler om digital kommunikation, herunder at ansøgning om tilskud
skal ske digitalt.
Princip 3 kan ligeledes fremhæves, da lovforslaget vil medføre, at der ind-
føres hjemmel til, at kulturministeren kan fastsætte regler, der muliggør
automatisk sagsbehandling.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positive økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet, idet produktionsrabat er et tilskud, der vil kunne ydes til pro-
duktioner, der vælger at producere deres film og serier i Danmark.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) bemærker, at lov-
forslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som indebærer
administrative konsekvenser for erhvervslivet i forhold til informationsfor-
pligtelser ved ansøgning under produktionsrabatordningen. Ansøgere vil
forventeligt skulle udarbejde og indsende dokumentation i forhold til budget
for produktionen, revisorpåtegning og dokumentation for finansiering af
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
produktionen. Hertil vil der kunne forventes mindre omkostninger til revi-
sorbistand.
De nærmere rammer for administrationen af ordningen vil blive fastsat ved
bekendtgørelse.
Det er endnu ukendt, hvor mange der vil ansøge om tilskud under ordningen,
og antallet vil forventeligt variere for hvert år.
OBR bemærker på baggrund af ovenstående informationer, at det på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er muligt at lave en endelig vurdering af de administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet, herunder om disse vil kunne overstige
bagatelgrænsen på 4 mio. kr. for det samlede erhvervsliv. De administrative
konsekvenser vil blive vurderet endeligt, når bemyndigelsesbestemmelserne
fra lovforslaget vil blive udmøntet på bekendtgørelsesniveau.
Lovforslaget har administrative konsekvenser for erhvervslivet, da det inde-
holder en bestemmelse om at afskære klageadgang samt hjemmel til, at kul-
turministeren kan fastsætte regler om automatiseret sagsbehandling.
Da ordningen vil basere sig på objektive kriterier, bl.a. en produktions- og
kulturtest, vurderes dette ikke problematisk.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at indebære statsstøtte og skal administreres i over-
ensstemmelse med de EU-retlige statsstøtteregler. Ordningen vurderes at
kunne rummes inden for artikel 54 i Kommissionens forordning (EU) nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med
det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 med senere æn-
dringer.
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
3048911_0012.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra [den xx til den xx] (XX dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[…]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Der er på forslag til finansloven for
2026 fastsat et statsligt tilskud til pro-
duktionsrabatordning til film- og serie-
produktion på 125 mio. kr. i 2026 og
frem.
Lovforslaget indebærer tilpasning af
eksisterende it-systemer, som forventes
at ville udgøre mellem 100.000-
500.000 kr. for Slots- og Kulturstyrel-
sen, der administrerer ordningen.
Implemente-
ringskonse-
kvenser for stat,
kommuner og
regioner
Ingen
Økonomiske
Lovforslaget forventes at have
Lovforslaget kan medføre mindre
konsekvenser positive økonomiske konsekvenser omkostninger til revisorbistand for til-
for erhvervsli- for erhvervslivet, idet produktions- skudsmodtagere.
vet m.v.
rabat er et tilskud, der vil kunne
ydes til produktioner, der vælger at
producere deres film og serier i
Danmark.
Administrative
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Ingen
Lovforslaget giver hjemmel til udste-
delse af bekendtgørelser, som indebæ-
rer administrative konsekvenser for er-
hvervslivet i forhold til informations-
forpligtelser ved ansøgning under pro-
duktionsrabatordningen. Lovforslaget
indeholder endvidere en bestemmelse
om at afskære klageadgang samt hjem-
mel til, at kulturministeren kan fast-
sætte regler om automatiseret sagsbe-
handling.
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
3048911_0013.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
/Overimple-
mentering af
EU-retlige mi-
nimumsforplig-
telser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indebærer statsstøtte. Lovforslaget indeholder derudover in-
gen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der findes ikke i dag national lovgivning om tilskud i form af produktions-
rabatter til film- og serieproduktion.
Produktionsrabatordningen indføres ved forslag til en ny hovedlov om pro-
duktionsrabat til film- og serieproduktion.
Det foreslås i
§ 1,
at formålet med lovforslaget om produktionsrabat til
film- og serieproduktion er at fremme dansk kultur ved at yde tilskud til
film- og serieproduktion i Danmark.
Ved film- og serieproduktion forstås produktion af spillefilm, fiktionsse-
rier, dokumentarfilm og -serier, animationsfilm og -serier.
Med den foreslåede formålsbestemmelse tydeliggøres det, at formålet med
at etablere produktionsrabatordningen er at fremme dansk kultur.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at kulturministeren kan meddele tilsagn om tilskud
til film- og serieproduktion i Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil kunne
meddele tilsagn om tilskud til produktion af spillefilm, fiktionsserier, doku-
mentarfilm- og serier, animationsfilm- og serier i Danmark.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte regler om tildeling
af tilskud, herunder om ansøgerkreds, ansøgningsform, og -indhold, til-
skudsniveauer, tidsfrister, betingelser for at opnå tilskud bl.a. ved en pro-
duktions- og kulturtest, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udbetaling af
tilskud og forudbetaling af tilskud.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil kunne fast-
sætte regler i bekendtgørelse om tildeling af tilskud efter loven.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om ansøger-
kreds, hvordan ansøgningens form skal være, og hvilke oplysninger og do-
kumentation en ansøgning skal indeholde. Der vil også blive fastsat regler
Side 14/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
om, at ansøger skal fremsende et totalbudget for den film- eller serieproduk-
tion, der ansøges om tilskud til og øvrige oplysninger samt dokumentation
til brug for vurderingen af ansøgningen om tilskud, der skal godkendes af
tilskudsyder, som betingelse for udbetaling af tilskud.
Det er endvidere hensigten med bestemmelsen, at kulturministeren vil
kunne stille krav om, at ansøgere af produktionsrabatordningen skal erklære
rigtigheden af oplysninger i ansøgning om tilskud fra produktionsrabatord-
ningen, herunder opgørelsen over de støtteberettigede omkostninger til pro-
duktion af film og serier.
Det er også hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om
tilskudsniveauer for den samlede pulje til produktionsrabat og for underpul-
jer, hhv. en underpulje til produktion af film, fiktionsserier og dokumentar
og en underpulje til animationsproduktion. Der vil også blive fastsat regler
om et loft for tilskud til den enkelte produktion.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om tidsfri-
ster. Det kan eksempelvis være ansøgningsfrister, frister for tilsagnets gyl-
dighed eller frister for afrapportering.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at kulturministeren vil
kunne fastsætte regler om betingelser for at opnå tilskud, bl.a. ved en pro-
duktions- og kulturtest, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udbetaling af
tilskud og forudbetaling af tilskud, herunder betingelser for forudbetaling af
tilskud.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om betingel-
ser for at opnå tilskud, herunder om krav til udenlandsk medfinansiering og
bekræftet finansiering samt minimumskrav til størrelsen af de støtteberetti-
gede omkostninger, der ansøges om tilskud til og totalbudget for den pro-
duktion, der ansøges om tilskud til. Der vil også blive fastsat regler om til-
delingskriterier i form af en produktions- og kulturtest samt regler om prio-
ritering i de tilfælde, hvor det i en ansøgningsrunde ikke er muligt at imø-
dekomme alle de ansøgninger, som opfylder tilskudsbetingelserne.
Det er også hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om
vilkår for tilskud. Det vil eksempelvis være regler om vilkår om, at tilskuds-
modtager skal oplyse om væsentlige ændringer i den produktion, som der er
givet tilskud til. Væsentlige ændringer kan bl.a. være ændringer i budgettet
for film- eller serieproduktionen, der ansøges om tilskud til, eller ændringer
Side 15/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
i tilskudsmodtagers forhold, f.eks. ændringer vedrørende antallet af optage-
dage i Danmark eller produktionsbudget forbrugt i Danmark.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om bereg-
ningsgrundlaget for tilskud fra produktionsrabatordningen, som vil kunne
ydes som refusion af en andel af de omkostninger, der er forbundet med
film- og serieproduktion i Danmark, og som afholdes i Danmark. Bereg-
ningsgrundlaget for tilskud vil kunne baseres på støtteberettigede omkost-
ninger, der ansøges om tilskud på baggrund af. Der vil også blive fastsat
regler om, hvor mange procent af de støtteberettigede omkostninger, der
ville kunne refunderes til ansøger.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at der
kan ske hel eller delvis forudbetaling af tilskud. Dette skal ses i lyset af, at
forudbetaling ofte kan være afgørende for, at en produktion kan gennemfø-
res, idet tilskudsmodtager ofte ikke vil have mulighed for at finansiere ind-
satsen midlertidigt, og at det vil være vanskeligt at fastlægge en præcis og
realistisk udbetalingsplan i forbindelse med en ansøgning om tilskud, pro-
jektbeskrivelse eller lignende. Hensigten er ligeledes at give tilskudsyder
mulighed for at fastsætte regler om, at der ikke kan ske forudbetaling.
Reglerne for tildeling vil ligeledes skulle sikre overholdelse af de EU-retlige
krav for tildeling af statsstøtte.
De nævnte eksempler på regler om betingelser og vilkår for tilskud, der vil
kunne fastsættes i bekendtgørelse, er ikke udtømmende.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at kulturministeren kan fastsætte regler om opdeling af
bevillingen til produktionsrabatordningen i underpuljer og regler om, at be-
villingen til produktionsrabatordningen kan overføres mellem disse under-
puljer, såfremt der i en ansøgningsrunde ikke har været fuldt afløb for midler
i en underpulje.
Med den foreslåede bestemmelse vil kulturministeren kunne fastsætte regler
om opdeling af bevillingen til produktionsrabatordningen i underpuljer. Det
Side 16/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
er hensigten, at produktionsrabatordningen inddeles i en underpulje til pro-
duktion af film, fiktionsserier og dokumentar, og en underpulje til animati-
onsproduktion.
Med den foreslåede bestemmelse vil kulturministeren kunne fastsætte reg-
ler om, at i de tilfælde, hvor der f.eks. ikke er nok tilskudsmodtagere til at
få fuldt afløb for en af underpuljerne i en ansøgningsrunde, eller hvor en
tilskudsmodtager skal tilbagebetale tilskud, eller hvor tilskud annulleres,
vil midlerne kunne flyttes mellem underpuljerne med henblik på at sikre
fuldt afløb i den pågældende ansøgningsrunde.
Formålet med bestemmelsen er at sikre fuldt afløb for bevillingen til pro-
duktionsrabatordningen, som forventes afsat med 125 mio. kr. årligt på fi-
nanslovsforslaget fra 2026.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til § 4
Det foreslås i
§ 4, stk. 1,
at kulturministeren kan fastsætte regler for afrap-
portering, regnskabsaflæggelse og revision samt tilsyn og kontrol i forhold
til tilsagn om tilskud, herunder om dokumentation og krav til erklæringer.
Med den forslåede bestemmelse vil kulturministeren bl.a. kunne fastsætte
regler i bekendtgørelse om, at der skal ske løbende afrapportering fra til-
skudsmodtager til brug for delvis forudbetaling af tilskud under produkti-
onsrabatordningen på baggrund af bl.a. omkostningsrapporter for produkti-
onen.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om krav til
standarder og indhold af revisorerklæringer.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at der
kan blive stillet krav til, at revisionen skal gennemføres af en godkendt re-
visor, dvs. en registreret eller statsautoriseret revisor, og at revisionen skal
udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for of-
fentlig revision (SOR). Standarderne for offentlig revision præciserer de
særlige krav til en revision af et regnskab, der følger af god offentlig revi-
sionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af
Side 17/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
statens regnskaber m.m. (lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012).
Dette vil indebære, at revisor gennemfører juridisk-kritisk revision og for-
valtningsrevision som led i revisionen.
Det vil endvidere være hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive
udnyttet til i bekendtgørelse at fastsætte regler om tilskudsmodtagers frist
for indsendelse af materiale til brug for afrapportering og revideret regn-
skab.
Det er også hensigten, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at
tilskudsyder kan indhente oplysninger som er nødvendige for at føre tilsyn
og kontrol med bl.a., at de udbetalte tilskud under produktionsrabatordnin-
gen anvendes i overensstemmelse med denne lovs formål.
Det foreslås i
§ 4, stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at til-
skud kan tilbageholdes, modregnes, eller bortfalde helt eller delvist, og at
et allerede udbetalt tilskud kan kræves tilbagebetalt inkl. renter.
Det vil eksempelvis være i tilfælde, hvor tilskudsmodtager ikke opfylder
betingelserne for tilskuddet, herunder betingelser som følger af de EU-ret-
lige statsstøtteregler, hvor ansøger eller tilskudsmodtager har afgivet urig-
tige oplysninger eller fortiet oplysninger, eller hvor tilskudsmodtager be-
gæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for at tilskudsmodtagers virksom-
hed må indstilles. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke må gives til-
sagn om tilskud til støtte til kriseramte virksomheder, jf. artikel 2, nr. 18 i
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til trak-
tatens artikel 107 og 108 med senere ændringer.
Det er hensigten, at kulturministeren med bestemmelsen vil kunne fast-
sætte regler i bekendtgørelse om, i hvilke tilfælde det kan gøres gældende
at tilskud kan tilbageholdes, modregnes, eller bortfalde helt eller delvist,
og at et allerede udbetalt tilskud kan kræves tilbagebetalt.
Eksempler kan bl.a. vedrøre situationer, hvor betingelser for et tilskud ikke
er opfyldt, herunder at tilskudsmodtager ikke har gennemført produktionen
som forudsat i ansøgningen, at produktionen ikke er igangsat inden for til-
sagnets gyldighedsperiode, eller at der har været afholdt væsentligt lavere
udgifter end det forudsatte i ansøgningen. Det kan også være i tilfælde
hvor tilskudsmodtagers film- eller serieproduktion viser sig at afvige væ-
sentligt fra, hvad der er givet tilsagn til.
Side 18/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Eksempler kan ligeledes vedrøre situationer hvor ansøger eller tilskuds-
modtager har afgivet urigtige oplysninger eller fortiet oplysninger. Det kan
bl.a. være tilfælde, hvor projektets faktiske omfang, varighed eller økono-
miske forhold afviger væsentligt fra det, der er oplyst i ansøgningen, eller
hvor ansøger eller tilskudsmodtager har undladt at informere om væsent-
lige forudsætninger for projektets gennemførelse, som har betydning for
tilskudsbetingelserne.
Det vil bero på en vurdering fra den, der administrerer eller tildeler tilskud
fra produktionsrabatordningen, hvorvidt betingelserne er til stede for at til-
skud kan tilbageholdes, modregnes eller bortfalde helt eller delvist, og at et
allerede udbetalt tilskud kan kræves tilbagebetalt.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at kulturministeren kan fastsætte regler om at skrift-
lig kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler
udstedt i medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation vil skulle foregå digitalt.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udmøntet i be-
kendtgørelse, hvor der bl.a. vil blive fastsat regler om at ansøgninger og af-
rapportering om tilskud til produktionsrabat skal indsendes digitalt.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er et ønske om at sikre effektiv
kommunikation mellem ansøgere/tilskudsmodtagere og tilskudsyder samt
sikre effektive arbejdsgange hos både ansøgere/tilskudsmodtagere og til-
skudsyder.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte regler om digital kom-
munikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digi-
tale formater samt digital signatur el.lign.
Med den foreslåede bestemmelse, vil der i bekendtgørelse kunne fastsættes
regler om, at f.eks. indsendelse af ansøgning- og afrapportering om tilskud
fra produktionsrabatordningen samt udbetaling af tilskud fra produktionsra-
batordningen skal ske via bestemte it-systemer, særlige digitale formater
samt digital signatur el.lign.
Side 19/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Tilskudsyder anviser, hvilket it-system m.v. der skal anvendes ved eksem-
pelvis ansøgning. Skulle en ansøger/tilskudsmodtager undlade at anvende
det it-system som tilskudsyder har anvist, kan dette efter omstændighederne
føre til at en indberetning, oplysning eller anden kommunikation ikke anses
for at være kommet frem.
Med den foreslåede bestemmelse vil der også kunne fastsættes regler i be-
kendtgørelse om fritagelse for pligten til at anvende bestemte it-systemer,
særlige digitale formater samt digital signatur el.lign. Fritagelsesmulighe-
den tænkes bl.a. anvendt, hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital
signatur, men der er tale om en ansøger/tilskudsmodtager med hjemsted i
udlandet, som ikke kan få en dansk digital signatur.
Anvendelsen af bemyndigelsen skal ske i overensstemmelse med de til en-
hver tid gældende regler om den danske nationale eID-løsning og den fæl-
lesoffentlige digitale infrastruktur.
Begrebet særlige digitale formater skal understrege, at der vil kunne fast-
sættes regler om, at tilskudsyder vil kunne stille krav om, at ansøger eller
tilskudsmodtager skal stille data til rådighed i en standardiseret form. Det
kan eksempelvis kræves, at f.eks. data eller dokumenter skal oversendes el-
ler uploades i gængse dataformater for tekst, tal/regneark eller billeder m.v.,
uanset at dette kan påføre ansøger eller tilskudsmodtager en mindre udgift
til anskaffelse af programmer.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelelser m.v., der sen-
des på den foreskrevne digitale måde, vil kunne anses for at være kommet
frem til adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig
digitalt for adressaten. Det vil sige med samme retsvirkninger som fysisk
post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende meddelelse
m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse der først er til-
gængelig efter kl. 24.00, anses først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den foreskrevne digitale
måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige vejledningspligt i
forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne på området, herunder
om pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale måde.
Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser, herunder afgørel-
ser, kan sendes til den pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger
der følger af lov om Offentlig Digital Post.
Side 20/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Til § 6
Det foreslås i
§ 6, stk. 1,
at afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt
i medfør af denne lov kan træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehand-
ling.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den kompetente myndighed vil
kunne benytte sig af automatiseret sagsbehandling i afgørelsessager, såfremt
afgørelsen træffes efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne
lov.
Formuleringen automatiseret sagsbehandling vil omfatte alle situationer,
hvor en forvaltningsretlig afgørelse eller anden væsentlig beslutning vil
blive udformet og fremsendt, uden at en fysisk person er sagsbehandler. For-
muleringen vil omfatte maskinelle sagsbehandlingsskridt på baggrund af fa-
ste og entydige kriterier såvel som uden sådanne kriterier. Bestemmelsen vil
således favne meget bredt og omfatte alle situationer, som vil kunne tages i
anvendelse, i takt med at den teknologiske udvikling skaber mulighed her-
for.
Det foreslås i
§ 6, stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler
om automatiseret sagsbehandling.
Med den foreslåede bestemmelse vil der tillige kunne fastsættes regler om
automatiseret sagsbehandling i bekendtgørelse.
Ved bestemmelsens anvendelse tilstræbes løsninger, der letter de admini-
strative arbejdsgange for tilskudsyders administration af tilskud i henhold
til produktionsrabatordningen. Regeludstedelse herom kan efter omstæn-
dighederne være hensigtsmæssig for at sikre en korrekt og transparent an-
vendelse af automatiseringsværktøjer ved administration af produktionsra-
batordningen. Desuden kan et egentligt krav om regulering af bestemte au-
tomatiseringsprocesser følge af de til enhver tid værende dataretlige regler
og standarder eller forvaltningsretlige krav, hvorfor det er nødvendigt med
særskilt bemyndigelse hertil.
Det bemærkes, at der i forbindelse med udarbejdelse af § 6, er taget højde
for Databeskyttelsesforordningens artikel 22, som omhandler automatiske
individuelle afgørelser, herunder profilering, hvor det vurderes, at den fore-
slåede bestemmelse er i overensstemmelse med artikel 22. Efter artikel 22,
Side 21/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
stk. 1, og stk. 2, litra b, har den registrerede ret til ikke at være genstand for
en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profi-
lering, som har retsvirkning eller på tilsvarende vis betydeligt påvirker den
pågældende, medmindre at afgørelsen er hjemlet i EU-ret eller medlemssta-
ternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt, og som også fast-
sætter passende foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes rettighe-
der og frihedsrettigheder samt legitime interesser.
Til § 7
Det følger af forvaltningslovens § 32 b, stk. 1, at de dokumenter, der udgår
fra en myndighed til borgere, virksomheder, mv., i en sag, hvor der er eller
vil blive truffet afgørelse, skal være forsynet med en personlig underskrift
eller være udformet på en måde, der i øvrigt sikrer en entydig identifikation
af den, som er afsender af dokumentet, og at dokumentet er endeligt.
Det foreslås i
§ 7,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der kan
udstedes afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med maskinelt eller på til-
svarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller doku-
mentet. Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser og do-
kumenter med personlig underskrift.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at kulturministeren vil kunne fastsætte
regler i bekendtgørelse om, at Kulturministeriet eller den der administrerer
eller tildeler tilskud i form af produktionsrabat på Kulturministeriets om-
råde, kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter loven eller regler
udstedt i medfør af loven uden underskrift, med maskinel eller på tilsva-
rende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den som har udstedt afgørelsen eller doku-
mentet. Sådanne afgørelser og dokumenter vil kunne sidestilles med afgø-
relser og dokumenter med personlig underskrift.
Til § 8
Det foreslås i
§ 8,
at kulturministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet til at udøve beføjelser efter lovens § 2 eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov.
Side 22/23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Lovudkast: Forslag til lov om produktionsrabat til film- og serieproduktion, fra kulturministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil kunne be-
myndige underliggende myndigheder til at udøve beføjelse efter lovens § 2
eller efter regler udstedt i medfør af denne lov.
Det forventes, at Slots- og Kulturstyrelsen vil skulle administrere produkti-
onsrabatordningen.
Til § 9
Det foreslås i
§ 9,
at afgørelser truffet efter denne lov eller efter regler ud-
stedt i medfør af denne lov ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at afgørelser truffet efter denne
foreslåede lov, dvs. afgørelser efter den foreslåede § 2, eller afgørelser
truffet efter regler, der vil kunne fastsættes i medfør af loven, ikke vil
kunne indbringes for anden administrativ myndighed. Den foreslåede be-
stemmelse vil således indebære, at den administrative klageadgang afskæ-
res.
Det forventes, at Slots- og Kulturstyrelsen vil skulle administrere produkti-
onsrabatordningen. Slots- og Kulturstyrelsen besidder i høj grad speciali-
seret fagviden i forhold til at behandle tilskudssager om produktionsrabat.
Kulturministeriet besidder ikke samme specialiserede fagviden. Kulturmi-
nisteriet vurderer derfor, at ministeriet som rekursmyndighed i praksis ikke
ville have forudsætningerne for at tage kvalificeret stilling til klagesager
vedrørende tilskud fra produktionsrabatordningen.
Til § 10
Det foreslås i
§ 10,
at loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Til § 11
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Side 23/23