Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
3018106_0001.png
DOMSTOLENS DOM (Tiende Afdeling)
8. maj 2025
*
»Traktatbrud – artikel 258 TEUF – direktiv (EU) 2019/790 – det digitale indre
marked – ophavsret og beslægtede rettigheder – delvis gennemførelse – artikel
260, stk. 3, TEUF – økonomiske sanktioner – påstand om betaling af et fast beløb
og en tvangsbøde – delvis hævelse af sagen«
I sag C-214/23,
angående et traktatbrudssøgsmål i henhold til artikel 258 TEUF og artikel 260,
stk. 3, TEUF, anlagt den 31. marts 2023,
Europa-Kommissionen
ved J. Samnadda og C. Vang, som befuldmægtigede,
sagsøger,
mod
Kongeriget Danmark
ved D. Elkan, J. Kronborg og C. Maertens, som
befuldmægtigede,
sagsøgt,
har
DOMSTOLEN (Tiende Afdeling),
sammensat af afdelingsformanden, D. Gratsias, formanden for Fjerde Afdeling, I.
Jarukaitis, og dommer Z. Csehi (refererende dommer),
generaladvokat: A. Rantos,
justitssekretær: A. Calot Escobar,
på grundlag af den skriftlige forhandling,
* Processprog: dansk.
DA
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
og idet Domstolen efter at have hørt generaladvokaten har besluttet, at sagen skal
pådømmes uden forslag til afgørelse,
afsagt følgende
Dom
1
Europa-Kommissionen har i stævningen nedlagt følgende påstande:
Det fastslås, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 29 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2019/790 af 17. april 2019 om ophavsret og beslægtede rettigheder på det
digitale indre marked og om ændring af direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF
(EUT 2019, L 130, s. 92) ved ikke senest den 7. juni 2021 at havde vedtaget
alle de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
efterkomme direktivet, eller, under alle omstændigheder, ved ikke at have
underrettet Kommissionen om disse love og administrative bestemmelser.
Kongeriget Danmark tilpligtes at betale Kommissionen et fast beløb på
3 640 EUR pr. dag fra dagen efter fristen for gennemførelsen af direktivet,
dvs. den 8. juni 2021, og indtil den dag, hvor traktatbruddet bringes til
ophør, eller, i tilfælde af at det ikke er bragt til ophør, datoen for afsigelsen
af Domstolens dom, dog minimum 1 456 000 EUR.
Såfremt det i første led omhandlede traktatbrud fortsætter efter afsigelsen af
dom i nærværende sag, tilpligtes Kongeriget Danmark at betale
Kommissionen en tvangsbøde på 21 840 EUR for hver dags forsinkelse
regnet fra datoen for afsigelsen af dommen og indtil den dato, hvor
Kongeriget Danmark opfylder sine forpligtelser i henhold til direktivet.
Kongeriget Danmark tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Retsforskrifter
Direktiv 2019/790
I.
A.
2
I tredje til femte betragtning til direktiv 2019/790 er følgende anført:
»(3) Den hurtige teknologiske udvikling fortsætter med at ændre den måde,
hvorpå værker og andre frembringelser skabes, produceres, distribueres og
udnyttes. Der dukker hele tiden nye forretningsmodeller og nye aktører
op. Den relevante lovgivning skal være fremtidssikret for ikke at begrænse
den teknologiske udvikling. De mål og principper, der er fastlagt i [Den
Europæiske Unions] ophavsretlige rammer, er fortsat velfunderede. Der er
imidlertid fortsat retsusikkerhed for både rettighedshavere og brugere med
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
hensyn til visse anvendelser af værker og andre frembringelser i det digitale
miljø, herunder grænseoverskridende anvendelser. Som angivet i
Kommissionens meddelelse af 9. december 2015 med titlen »På vej mod en
tidssvarende, mere europæisk ramme for ophavsret«, er det på nogle
områder nødvendigt at tilpasse og supplere den eksisterende EU-ramme for
ophavsret og samtidig opretholde et højt beskyttelsesniveau for ophavsret og
beslægtede rettigheder. I dette direktiv fastsættes der regler for tilpasningen
af visse undtagelser og indskrænkninger til ophavsret og beslægtede
rettigheder til digitale og grænseoverskridende miljøer samt foranstaltninger
til at lette visse licenspraksisser, navnlig, men ikke kun, hvad angår
udbredelsen af værker og andre frembringelser, der ikke længere forhandles,
og tilgængeligheden af audiovisuelle værker online på video on demand-
platforme med henblik på at sikre bredere adgang til indhold. Det indeholder
også regler, der skal lette anvendelsen af indhold i det offentlige domæne.
For at skabe en velfungerende og retfærdig markedsplads for ophavsret bør
der også være regler om rettigheder i publikationer, om udbydere af
onlinetjenesters anvendelse af værker eller andre frembringelser, når disse
udbydere lagrer og giver adgang til indhold uploadet af brugerne, om
gennemsigtigheden i ophavsmænds og udøvende kunstneres aftaler og om
ophavsmænds og udøvende kunstneres vederlag samt en mekanisme for
tilbagekaldelse af rettigheder, som ophavsmænd og udøvende kunstnere har
overdraget på et eksklusivt grundlag.
(4)
Dette direktiv bygger på og supplerer reglerne i de gældende direktiver på
dette område, navnlig Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/9/EF [af
11. marts 1996 om retlig beskyttelse af databaser (EFT 1996, L 77, s. 20)],
[Europa-Parlamentets og Rådets direktiv] 2000/31/EF [af 8. juni 2000 om
visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked (EFT 2000, L 178, s. 1)], [Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv] 2001/29/EF [af 22. maj 2001 om harmonisering af visse
aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet
(EFT 2001, L 167, s. 10)], [Europa-Parlamentets og Rådets direktiv]
2006/115/EF [af 12. december 2006 om udlejnings- og udlånsrettigheder
samt om visse andre ophavsretsbeslægtede rettigheder i forbindelse med
intellektuel ejendomsret (EUT 2006, L 376, s. 28)], [Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv] 2009/24/EF [af 23. april 2009 om retlig beskyttelse af edb-
programmer (EUT 2009, L 111, s. 16)], [Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv] 2012/28/EU [af 25. oktober 2012 om visse tilladte anvendelser af
forældreløse værker (EUT 2012, L 299, s. 5)] og [Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv] 2014/26/EU [af 26. februar 2014 om kollektiv forvaltning
af ophavsret og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for
rettigheder til musikværker med henblik på onlineanvendelse i det indre
marked (EUT 2014, L 84, s. 72)].
Inden for områderne forskning, innovation, uddannelse og bevarelse af
kulturarven giver digitale teknologier mulighed for nye former for
anvendelse, der ikke klart er omfattet af de eksisterende EU-regler om
(5)
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
undtagelser og indskrænkninger. Derudover kan den frivillige karakter af de
undtagelser og indskrænkninger, som er fastlagt i direktiv 96/9/EF,
2001/29/EF og 2009/24/EF på disse områder, have en negativ indvirkning
på det indre markeds funktion. [...] Der bør indføres obligatoriske
undtagelser eller indskrænkninger for anvendelse af teknologier til tekst- og
datamining, illustration i forbindelse med undervisning i det digitale miljø
og for bevarelse af kulturarven. De eksisterende undtagelser og
indskrænkninger i EU-retten bør fortsat gælde, herunder inden for tekst- og
datamining, uddannelse og aktiviteter inden for bevarelse, så længe de ikke
begrænser anvendelsesområdet for de obligatoriske undtagelser eller
indskrænkninger, som er fastsat i dette direktiv, og som skal gennemføres af
medlemsstaterne i deres nationale ret. Direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF bør
derfor ændres.«
3
Artikel 1 i direktiv 2019/790 med overskriften »Genstand og anvendelsesområde«
fastsætter følgende i stk. 1:
»Dette direktiv indeholder regler, der har til formål yderligere at harmonisere EU-
retten om ophavsret og beslægtede rettigheder inden for rammerne af det indre
marked, under særlig hensyntagen til digitale og grænseoverskridende anvendelser
af beskyttet indhold. Det indeholder også regler om undtagelser fra og
indskrænkninger af ophavsret og beslægtede rettigheder, fremme af licenser samt
regler, der har til formål at sikre en velfungerende markedsplads for udnyttelsen af
værker og andre frembringelser.«
4
Dette direktivs afsnit IV med overskriften »Foranstaltninger til at skabe en
velfungerende markedsplads for ophavsret« indeholder artikel 15-23. Artikel 15
med overskriften »Beskyttelse af pressepublikationer med henblik på
onlineanvendelse« bestemmer følgende i stk. 1:
»Medlemsstaterne sørger for, at udgiverne af publikationer, der er etableret i en
medlemsstat, indrømmes de i artikel 2 og artikel 3, stk. 2, i direktiv 2001/29/EF
fastsatte rettigheder med hensyn til udbydere af informationssamfundstjenesters
onlineanvendelse af deres pressepublikationer.
[...]«
5
Direktivets
artikel
17
med
overskriften
»Udbydere
af
onlineindholdsdelingstjenesters anvendelse af beskyttet indhold« fastsætter
følgende i stk. 1 og 10:
»1. Medlemsstaterne fastsætter, at en udbyder af onlineindholdsdelingstjenester
foretager en overføring til almenheden eller tilrådighedsstillelse for almenheden
med henblik på dette direktiv, når den pågældende giver offentlig adgang til
ophavsretligt beskyttede værker eller andre beskyttede frembringelser, der
uploades af brugerne.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
En udbyder af onlineindholdsdelingstjenester skal derfor indhente tilladelse fra
[...] rettighedshaver[ne], f.eks. ved at indgå en licensaftale, med henblik på at
overføre værker eller andre frembringelser til almenheden eller stille dem til
rådighed for almenheden.
[...]
10. Fra den 6. juni 2019 arrangerer Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne interessentdialoger for at drøfte bedste praksis for samarbejdet
mellem udbydere af onlineindholdsdelingstjenester og rettighedshavere.
Kommissionen
udarbejder
i
samråd
med
udbydere
af
onlineindholdsdelingstjenester, rettighedshavere, brugerorganisationer og andre
relevante interessenter og under hensyntagen til resultaterne af
interessentdialogerne vejledning om anvendelsen af denne artikel, navnlig for så
vidt angår det samarbejde, der er omhandlet i stk. 4. Når der drøftes bedste
praksis, tages der bl.a. hensyn til behovet for at sikre balance mellem
grundlæggende rettigheder og til anvendelsen af undtagelser og indskrænkninger.
I forbindelse med denne interessentdialog skal brugerorganisationer have adgang
til tilstrækkelige oplysninger fra udbydere af onlineindholdsdelingstjenester om
deres praksis hvad angår stk. 4.«
6
Artikel 29 i direktiv 2019/790 har følgende ordlyd:
»1. Medlemsstaterne vedtager og offentliggør senest den 7. juni 2021 de love og
administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme dette direktiv.
De underretter straks Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De
nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.«
B.
7
2023-meddelelsen
Kommissionens meddelelse 2023/C 2/01 med overskriften ȯkonomiske
sanktioner som led i traktatbrudsprocedurer« (EUT 2023, C 2, s. 1, herefter
»2023-meddelelsen«) bestemmer i punkt 2 med overskriften »Almindelige
principper«, at de økonomiske sanktioner skal fastlægges på basis af følgende tre
grundlæggende kriterier:
– tilsidesættelsens grovhed
– dens varighed og
– nødvendigheden af at sikre, at den økonomiske sanktion i sig selv forebygger
yderligere tilsidesættelser.
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
8
9
Denne meddelelse fastsætter i punkt 3 og 4 reglerne om henholdsvis
»tvangsbøder« og »det faste beløb«.
Meddelelsens punkt 3.2 vedrørende anvendelsen af koefficienten for
tilsidesættelsens grovhed i forbindelse med beregningen af daglige tvangsbøder er
affattet som følger:
»En
tilsidesættelse
vedrørende
[...]
manglende
meddelelse
af
gennemførelsesforanstaltninger til et direktiv, der er vedtaget efter en
lovgivningsprocedure, anses altid for at være grov. For at tilpasse sanktionens
størrelse til sagens konkrete omstændigheder fastsætter Kommissionen
koefficienten for tilsidesættelsens grovhed på grundlag af to parametre:
betydningen af de EU-regler, der er tilsidesat eller ikke gennemført, og
konsekvenserne af denne tilsidesættelse for generelle og individuelle interesser.
På baggrund af nedenstående betragtninger bestemmes tilsidesættelsens grovhed
ved en af Kommissionen fastsat koefficient på mellem mindst 1 og højst 20.«
10
Samme meddelelses punkt 3.2.2 med overskriften »Manglende meddelelse af
gennemførelsesforanstaltninger (artikel 260, stk. 3, TEUF)« har følgende ordlyd:
»For søgsmål anlagt i henhold til artikel 260, stk. 3, TEUF anvender
Kommissionen konsekvent en koefficient for tilsidesættelsens grovhed på 10 i
tilfælde, hvor en medlemsstat overhovedet ikke meddeler nogen
gennemførelsesforanstaltninger. I en Union, der er baseret på respekt for
retsstatsprincippet, skal alle lovgivningsdirektiver betragtes som lige vigtige og
skal gennemføres fuldt ud af medlemsstaterne inden for de frister, EU-lovgiver
har fastsat.
I tilfælde af delvis manglende meddelelse af gennemførelsesforanstaltninger skal
betydningen af den manglende gennemførelse tages i betragtning ved
fastsættelsen af koefficienten for tilsidesættelsens grovhed, som i så tilfælde er
lavere end 10. Desuden kan der tages hensyn til tilsidesættelsens virkninger for
generelle og individuelle interesser (jf. betragtningerne i punkt 3.2.1.2 ovenfor).«
11
2023-meddelelsens punkt 3.4 med overskriften »Medlemsstatens betalingsevne«
fastsætter følgende:
»[...]
Det sanktionsniveau, der kræves for, at bøden får en afskrækkende virkning, vil
variere afhængigt af medlemsstaternes betalingsevne. Denne afskrækkende
virkning afspejles i n-faktoren. Det defineres som et vægtet geometrisk
gennemsnit af den pågældende medlemsstats bruttonationalprodukt (BNP)
sammenlignet med gennemsnittet af medlemsstaternes BNP, med en vægt på to,
og af befolkningen i den pågældende medlemsstat set i forhold til gennemsnittet af
medlemsstaternes befolkninger, med en vægt på én. Dette repræsenterer den
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
3018106_0007.png
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
pågældende medlemsstats betalingsevne set i forhold til de øvrige medlemsstaters
betalingsevne:
[...]
N-faktorerne for hver medlemsstat er fastsat i punkt 3 i bilaget I.«
12
Meddelelsens punkt 4.1 med overskriften »Faste minimumsbeløb« er affattet
således:
»Når Kommissionen indbringer en sag for Domstolen efter EF-traktatens artikel
260, foreslår den mindst et fast minimumsbeløb, der fastsættes for hver
medlemsstat ved hjælp af ovennævnte n-faktor, uanset resultatet af den beregning,
der er omhandlet i punkt 4.2.
[...]
Minimumsbeløbet for hver medlemsstat er fastsat i punkt 5 i bilaget I.«
13
Meddelelsens punkt 4.2. med overskriften »Beregning af det faste beløb«
bestemmer følgende:
»Det faste beløb beregnes på en måde, der stort set svarer til metoden til
beregning af tvangsbøden, dvs.:
– multiplikation af en grundsats med en koefficient, der afspejler tilsidesættelsens
grovhed,
– multiplikation af resultatet med n-faktoren,
– multiplikation af resultatet med det antal dage, tilsidesættelsen varer ved [...]
[...]«
14
2023-meddelelsens punkt 4.2.1 med overskriften
tilsidesættelsen varer ved« fastsætter følgende:
»Antal
dage,
hvor
»For at beregne det faste beløb skal det daglige beløb ganges med det antal dage,
tilsidesættelsen varer ved. Sidstnævnte defineres således:
[...]
– [F]or så vidt angår søgsmål anlagt i henhold til artikel 260, stk. 3, TEUF er
dette antallet af dage mellem dagen efter udløbet af fristen for gennemførelse i
det relevante direktiv og den dato, hvor traktatbruddet bringes til ophør, eller i
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
tilfælde af, at det ikke er bragt til ophør, datoen for afsigelsen af dommen i
henhold til artikel 260 TEUF.
[...]«
15
Meddelelsens punkt 4.2.2 er affattet således:
»Ved beregningen af det faste beløb anvender Kommissionen den samme
koefficient for tilsidesættelsens grovhed og den samme faste n-faktor som ved
beregningen af tvangsbøden [...]
[...]
Grundsatsen for det faste beløb er angivet i punkt 2 i bilaget I.
[...]«
16
Bilag I til meddelelsen, der har overskriften »Oplysninger, der anvendes til at
fastsætte de finansielle sanktioner, der foreslås Domstolen«, fastsætter i punkt 2,
at grundsatsen for det faste beløb, der er omhandlet i meddelelsens punkt 4.2.2,
fastsættes til 1 000 EUR pr. dag, og i punkt 3, at »n«-faktoren for Kongeriget
Danmark er 0,52. Det fremgår af punkt 5 i bilag I, at det faste minimumsbeløb for
Kongeriget Danmark er 1 456 000 EUR.
II.
Den administrative procedure og sagen for Domstolen
17
Den 24. juni 2021 underrettede Kongeriget Danmark Kommissionen om
gennemførelsen af artikel 15 og 17 i direktiv 2019/790 ved lov nr. 1121 af 4. juni
2021.
Da Kommissionen ikke modtog andre oplysninger fra Kongeriget Danmark om
vedtagelse og offentliggørelse af de love og administrative bestemmelser, der var
nødvendige for at overholde de øvrige artikler i direktiv 2019/790, sendte den en
åbningsskrivelse til medlemsstaten den 23. juli 2021.
Som svar herpå anerkendte Kongeriget Danmark ved skrivelse af 24. september
2021, at alene direktivets artikel 15 og 17 var blevet gennemført i national ret, og
anførte, at forsinkelsen med gennemførelsen af de øvrige bestemmelser i
direktivet skyldtes en ekstraordinært stor arbejdsbyrde på grund af håndteringen af
den globale covid-19-pandemi. Kongeriget Danmark oplyste, at et forslag til
gennemførelseslov skulle i offentlig høring senest i juni 2022 og derefter
fremsættes i Folketinget i oktober 2022. Ifølge den danske regering skulle
bestemmelserne i direktiv 2019/790 efter planen være fuldstændig gennemført i
dansk ret den 1. januar 2023.
Da Kommissionen ikke modtog yderligere meddelelser vedrørende
gennemførelsen af direktiv 2019/790, sendte den den 19. maj 2022 en begrundet
udtalelse til Kongeriget Danmark, hvori den opfordrede medlemsstaten til at
18
19
20
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
træffe de nødvendige foranstaltninger for at efterkomme udtalelsen inden for en
frist på to måneder fra modtagelsen heraf.
21
Kongeriget Danmark besvarede den begrundede udtalelse ved skrivelse af 30. juni
2022, hvori det gentog de argumenter, som det havde fremført i sit svar af 24.
september 2021, og fremlagde en ny tidsplan for vedtagelse af forslaget til
gennemførelseslov, ifølge hvilken gennemførelsen forventedes afsluttet den 1. juli
2023.
Da de nødvendige foranstaltninger til fuldstændig gennemførelse af direktiv
2019/790 endnu ikke var blevet vedtaget eller meddelt Kommissionen mere end
20 måneder efter udløbet af gennemførelsesfristen, underrettede Kommissionen
den 15. februar 2023 Kongeriget Danmark om, at den agtede at anlægge sag ved
Domstolen med påstand om, at det blev fastslået, at Kongeriget Danmark havde
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 29 i direktiv 2019/790, og om, at
det blev tilpligtet at betale et fast beløb og en tvangsbøde i henhold til artikel 260,
stk. 3, TEUF.
Den 16. marts 2023 meddelte Kongeriget Danmark Kommissionen, at et
lovforslag, der ville sikre fuldstændig gennemførelse af direktivet, havde været i
offentlig høring den 10. marts 2023 og skulle fremsættes i Folketinget i maj 2023
med henblik på vedtagelse i juni 2023, således at lovens ikrafttrædelse kunne
fastsættes til den 1. juli 2023.
Kommissionen fandt, at medlemsstaten stadig ikke havde opfyldt sine
forpligtelser, og den anlagde derfor den 31. marts 2023 denne sag.
Lov nr. 680 af 6. juni 2023, der sikrer fuldstændig gennemførelse af direktiv
2019/790, trådte i kraft den 7. juni 2023 og blev meddelt Kommissionen samme
dag. Kommissionen har derfor i replikken for det første frafaldet sin påstand om
betaling af en tvangsbøde og for det andet tilpasset sin påstand om, at denne
medlemsstat tilpligtes at betale et fast beløb, til et beløb på 2 653 560 EUR.
Den 24. august 2023 blev retsforhandlingernes skriftlige del i nærværende sag
afsluttet.
Ved afgørelse truffet af Domstolens præsident den 9. februar 2024 blev
retsforhandlingerne udsat indtil afsigelsen af dommen i sag C-147/23. Efter
afsigelsen af dom af 25. april 2024, Kommissionen mod Polen
(Whistleblowerdirektivet) (C-147/23, EU:C:2024:346), har Domstolens præsident
samme dag truffet afgørelse om genoptagelse af sagens behandling.
22
23
24
25
26
27
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
III.
Om søgsmålet
Traktatbruddet i henhold til artikel 258 TEUF
Parternes argumenter
A.
1.
28
Kommissionen har anført, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 29 i direktiv 2019/790, idet denne medlemsstat ved udløbet af
den frist, der var fastsat i den begrundede udtalelse, ikke havde vedtaget alle de
bestemmelser, der var nødvendige for at efterkomme dette direktiv, og ikke havde
meddelt Kommissionen disse bestemmelser.
Kongeriget Danmark har ikke bestridt, at alene artikel 15 og 17 i direktiv
2019/790 er blevet gennemført inden for den fastsatte frist.
2.
Domstolens bemærkninger
29
30
Det følger af fast retspraksis, at spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger et
traktatbrud, skal vurderes på baggrund af forholdene i medlemsstaten, som de var
ved udløbet af fristen i Kommissionens begrundede udtalelse, og at ændringer af
forholdene i tiden derefter ikke kan tages i betragtning af Domstolen (dom af
25.4.2024, Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet), C-147/23,
EU:C:2024:346, præmis 28 og den deri nævnte retspraksis).
I det foreliggende tilfælde sendte Kommissionen den 19. maj 2022 en begrundet
udtalelse til Kongeriget Danmark, hvori den opfordrede det til at opfylde de
forpligtelser, der var omhandlet i denne udtalelse, inden for en frist på to måneder
fra modtagelsen af udtalelsen.
Som det fremgår af sagsakterne for Domstolen, havde Kongeriget Danmark ved
udløbet af denne frist ikke vedtaget samtlige foranstaltninger til gennemførelse af
direktiv 2019/790 og følgelig heller ikke meddelt Kommissionen sådanne
foranstaltninger.
Det følger heraf, at Kongeriget Danmark ved udløbet af denne frist kun havde
foretaget en delvis gennemførelse af direktiv 2019/790, idet det nemlig kun havde
gennemført direktivets artikel 15 og 17, og Kongeriget Danmark har derfor
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til direktivets artikel 29.
B.
Påstanden om pålæggelse af betaling af et fast beløb nedlagt i henhold
til artikel 260, stk. 3, TEUF
1.
Parternes argumenter
31
32
33
34
Kommissionen har på grundlag af artikel 260, stk. 3, TEUF nedlagt påstand om, at
Kongeriget Danmark tilpligtes at betale et fast beløb. Efter dens opfattelse
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
omfatter artikel 260, stk. 3, TEUF også delvis manglende meddelelse af
foranstaltninger til gennemførelse af et direktiv som i den foreliggende sag.
35
Kommissionen har anført, at de økonomiske sanktioner, der pålægges i medfør af
artikel 260 TEUF, i overensstemmelse med 2023-meddelelsens punkt 2 skal være
baseret på tilsidesættelsens grovhed, dens varighed og nødvendigheden af at sikre,
at den økonomiske sanktion forebygger yderligere tilsidesættelser.
Hvad for det første angår traktatbruddets grovhed har Kommissionen anført, at
den koefficient for grovhed, der finder anvendelse i henhold til 2023-meddelelsen,
skal være mellem mindst 1 og højst 20. Kommissionen har gjort gældende, at den
i overensstemmelse med meddelelsens punkt 3.2.2 i tilfælde af delvis manglende
meddelelse af gennemførelsesforanstaltninger anvender en lavere koefficient for
grovhed end 10, som den fastsætter under hensyn til betydningen af den
manglende gennemførelse, idet 10 er den koefficient, som den konsekvent
anvender i tilfælde af fuldstændig manglende gennemførelse. Eftersom
Kongeriget Danmark har meddelt foranstaltningerne til gennemførelse af to
vigtige bestemmelser i direktiv 2019/790, nemlig artikel 15 og 17, er
Kommissionen af den opfattelse, at koefficienten for grovhed bør fastsættes til 7.
Hvad for det andet angår traktatbruddets varighed har Kommissionen i
stævningens punkt 50 præciseret, at med hensyn til beregningen af det faste beløb
er den periode, der skal tages i betragtning, i henhold til 2023-meddelelsens punkt
4.2.1 den, der løber fra dagen efter udløbet af fristen for gennemførelse af det
pågældende direktiv til den dato, hvor tilsidesættelsen er bragt til ophør, eller – i
tilfælde af at den ikke er bragt til ophør – datoen for afsigelsen af dommen.
Kommissionen har gjort gældende, at der i det foreliggende tilfælde er tale om
perioden mellem den 8. juni 2021 og den dato, hvorpå traktatbruddet blev bragt til
ophør, nemlig – ifølge Kommissionen – den 7. juni 2023, hvilket er en periode på
729 dage.
Hvad for det tredje angår sanktionens afskrækkende virkning under hensyntagen
til medlemsstaternes betalingsevne har Kommissionen anført, at denne udtrykkes
ved den »n«-faktor, der er fastsat for hver medlemsstat i punkt 3 i bilag I til 2023-
meddelelsen. Metoden til beregning heraf, som er blevet ændret ved denne
meddelelse, er nu primært baseret på medlemsstaternes bruttonationalprodukt
(BNP) og i mindre grad på deres befolkning. I henhold til nævnte punkt 3 er »n«-
faktoren for Kongeriget Danmark 0,52.
På denne baggrund har Kommissionen foreslået Domstolen at fastsætte størrelsen
af det faste beløb ved at multiplicere det daglige beløb, der fastsættes i
overensstemmelse med 2023-meddelelsens punkt 4.2 og 4.2.2, og som er 3 640
EUR pr. dag (1000 x 7 x 0,52), med det antal dage, tilsidesættelsen har varet ved
(729 dage). Det samlede faste beløb, der er nedlagt påstand om, beløber sig
således til 2 653 560 EUR, hvilket under alle omstændigheder er mere end det
faste minimumsbeløb, der er fastsat til 1 456 000 EUR for Kongeriget Danmark i
punkt 5 i bilag I til meddelelsen.
36
37
38
39
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
40
Kongeriget Danmark har principalt nedlagt påstand om frifindelse for påstanden
om betaling af et fast beløb, subsidiært betaling af et lavere beløb end det af
Kommissionen påståede.
Hvad i første række angår spørgsmålet om, hvorvidt en sådan sanktion bør
pålægges, har Kongeriget Danmark anført, at ifølge artikel 260 TEUF har en
afgørelse om pålæggelse af et fast beløb ikke en automatisk karakter, og tilføjet, at
muligheden for pålæggelse af en sådan sanktion er bortfaldet på grund af den
fuldstændige gennemførelse af direktiv 2019/790 den 7. juni 2023. Desuden var
den globale covid-19-pandemi, der begrunder den forsinkede gennemførelse, af en
så særlig og særegen karakter, at der ikke er grundlag for at tildele en økonomisk
sanktion for at forhindre en gentagelse af overtrædelsen.
Kongeriget Danmark har fremført en række argumenter, der begrunder den
forsinkede gennemførelse og gør den undskyldelig.
Denne forsinkelse skyldes for det første håndteringen af den globale covid-19-
pandemi, som ifølge Kongeriget Danmark var en usædvanlig og uforudsigelig
omstændighed, der udgør et tilfælde af force majeure som omhandlet i retspraksis.
Kulturministeriets ressourcer var stærkt efterspurgte som følge af håndteringen af
denne pandemi. Medlemsstaten har fremhævet, at den sene implementering af
visse bestemmelser i direktiv 2019/790 ikke kunne have været undgået trods størst
mulig agtpågivenhed, som den har forsikret at have udvist. Den har ligeledes –
som svar på Kommissionens argument om, at kriterierne for force majeure ikke er
opfyldt i den foreliggende sag, eftersom fristen for gennemførelse af direktivet
udløb den 7. juni 2021, og pandemien først begyndte i marts 2020 – anført, at
medlemsstaterne alene er forpligtede til at gennemføre et direktiv inden udløbet af
den frist, som det fastsætter herfor, og at fristen for at gennemføre direktivet
endnu ikke var udløbet, da den globale covid-19-pandemi brød ud i marts 2020.
Kongeriget Danmark har i denne henseende anført, at en lang række
medlemsstater beklageligvis var forsinkede med gennemførelsen af direktiv
2019/790, og at 23 medlemsstater har modtaget en åbningsskrivelse, hvoraf 11 i
lighed med Kongeriget Danmark er blevet indstævnet i traktatbrudssøgsmål på
grund af manglende gennemførelse.
Kongeriget Danmark har fremhævet, at det imidlertid er den eneste af de
indstævnte medlemsstater, der har gennemført artikel 15 og 17 i direktiv 2019/790
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/789 af 17. april 2019 om
regler for udøvelse af ophavsretten og beslægtede rettigheder, der gælder for visse
af TV- og radioselskabernes onlinetransmissioner samt retransmissioner af TV- og
radioprogrammer, og om ændring af Rådets direktiv 93/83/EØF (EUT 2019,
L 130, s. 82) inden for den fastsatte frist.
For det andet har Kongeriget Danmark gjort gældende, at den forsinkede
gennemførelse ligeledes skyldes den store arbejdsbelastning som følge af den
41
42
43
44
45
46
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
globale covid-19-pandemi, der medførte en generel sanering af ministeriernes
lovprogram for 2021 og 2022.
47
For det tredje har medlemsstaten anført, at udarbejdelsen af lovforslaget om
gennemførelse af direktivet blev forsinket som følge af udskrivelsen af valg til
Folketinget i november 2022. Den har anført, at gennemførelsesloven blev
vedtaget den 7. juni 2023 og trådte i kraft samme dag, dvs. kort tid efter
folketingsvalget og den nuværende regerings tiltrædelse.
Hvad i anden række angår beregningen af det faste beløb har Kongeriget Danmark
fremhævet, at det følger af Domstolens faste praksis, at såfremt Domstolen
beslutter at pålægge betaling af et fast beløb, tilkommer det den under udøvelsen
af sin skønsbeføjelse på området, som afgrænset af Kommissionens forslag, at
fastsætte størrelsen af dette beløb, således at det dels er tilpasset efter
omstændighederne, dels er afpasset i forhold til den begåede overtrædelse.
Det beløb, som Kommissionen har nedlagt påstand om, afspejler imidlertid ikke
traktatbruddets grovhed, henset til de argumenter, der er anført i præmis 43-47
ovenfor.
Kongeriget Danmark er navnlig af den opfattelse, at en koefficient for grovhed på
7 ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til den omstændighed, at direktiv
2019/790, bortset fra artikel 15 og 17 heri, reelt allerede var delvis gennemført i
den eksisterende nationale lovgivning på tidspunktet for udløbet af
gennemførelsesfristen. Kongeriget Danmark har således gjort gældende, at den
omhandlede overtrædelse ikke har haft nogen substantiel indvirkning på offentlige
og private interesser. Gennemførelsen af artikel 15 og 17 i direktiv 2019/790
inden for den fastsatte frist blev netop prioriteret, fordi disse artikler adskilte sig
fra den dagældende danske lovgivning. Gennemførelsen af direktivets øvrige
bestemmelser har ikke medført nogen væsentlig ændring af den gældende danske
lovgivning.
Kongeriget Danmark har i duplikken netop opregnet de vigtigste bestemmelser i
direktiv 2019/790, som efter dets opfattelse allerede var delvis gennemført i dansk
ret, og samtidig præciseret de ændringer, der er foretaget for at sikre, at de
nationale bestemmelser er i fuld overensstemmelse med direktiv 2019/790.
2.
a)
52
Domstolens bemærkninger
Anvendelsen af artikel 260, stk. 3, TEUF
48
49
50
51
Artikel 260, stk. 3, første afsnit, TEUF fastsætter, at når Kommissionen indbringer
en sag for Domstolen i henhold til artikel 258 TEUF, fordi den finder, at den
pågældende medlemsstat ikke har overholdt sin forpligtelse til at meddele
gennemførelsesforanstaltninger
til
et
direktiv
vedtaget
efter
en
lovgivningsprocedure, kan den, når den finder det hensigtsmæssigt, angive
størrelsen af det faste beløb eller den tvangsbøde, som den under
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
omstændighederne finder det passende, at denne medlemsstat betaler. Hvis
Domstolen i overensstemmelse med artikel 260, stk. 3, andet afsnit, TEUF fastslår
en overtrædelse, kan den pålægge den pågældende medlemsstat at betale et fast
beløb eller en tvangsbøde, der ikke overstiger det af Kommissionen anførte beløb,
og betalingspligten får virkning på den dato, som Domstolen fastsætter i sin dom.
53
Eftersom det, således som det fremgår af denne doms præmis 33, er godtgjort, at
Kongeriget Danmark ved udløbet af den frist, der var fastsat i den begrundede
udtalelse af 19. maj 2022, ikke havde vedtaget og følgelig heller ikke meddelt
Kommissionen samtlige de love og administrative bestemmelser, der var
nødvendige for at gennemføre bestemmelserne i direktiv 2019/790 i national ret,
er det således fastslåede traktatbrud omfattet af anvendelsesområdet for artikel
260, stk. 3, TEUF.
Artikel 260, stk. 3, TEUF dækker nemlig både situationer, hvor der er tale om
fuldstændig undladelse af at give meddelelse om gennemførelsesforanstaltninger,
og hvor der er tale om delvis meddelelse heraf (jf. i denne retning dom af
8.7.2019, Kommissionen mod Belgien (Artikel 260, stk. 3, TEUF –
højhastighedsnet), C-543/17, EU:C:2019:573, præmis 53-59).
Det bemærkes desuden, at formålet med den mekanisme, der er indeholdt i artikel
260, stk. 3, TEUF, ikke blot er at tilskynde medlemsstaterne til hurtigst muligt at
bringe et traktatbrud til ophør, når dette, såfremt en sådan foranstaltning ikke
træffes, ville have tendens til at vare ved, men også at lette og fremskynde
proceduren for pålæggelse af økonomiske sanktioner vedrørende tilsidesættelser
af
forpligtelsen
til
at
give
meddelelse
om
en
national
gennemførelsesforanstaltning
til
et
direktiv
vedtaget
efter
en
lovgivningsprocedure (dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen
(Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 57 og den deri
nævnte retspraksis).
Med henblik på at opfylde dette formål fastsætter artikel 260, stk. 3, TEUF, at en
medlemsstat som økonomisk sanktion bl.a. kan pålægges betaling af et fast beløb.
En dom om betaling af et fast beløb hviler på en vurdering af de konsekvenser,
som den pågældende medlemsstats manglende opfyldelse af sine forpligtelser har
for de berørte private og offentlige interesser, navnlig når traktatbruddet har varet
ved i en lang periode (jf. i denne retning dom af 25.4.2024, Kommissionen mod
Polen (Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 59 og den
deri nævnte retspraksis).
Kommissionen begrunder i denne forbindelse arten og størrelsen af den ønskede
økonomisk sanktion under henvisning til de retningslinjer, som den har vedtaget,
såsom de retningslinjer, der er indeholdt i Kommissionens meddelelser, der, selv
om de ikke er bindende for Domstolen, bidrager til at sikre gennemsigtigheden,
forudsigeligheden og retssikkerheden i Kommissionens handlinger (dom af
54
55
56
57
58
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
25.4.2024, Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet), C-147/23,
EU:C:2024:346, præmis 60 og den deri nævnte retspraksis).
59
I det foreliggende tilfælde har Kommissionen baseret sig på 2023-meddelelsen
som begrundelse for påstanden om, at Kongeriget Danmark skal pålægges at
betale et fast beløb, og som grundlag for fastsættelsen af størrelsen heraf.
b)
60
Spørgsmålet om, hvorvidt der bør pålægges betaling af et fast beløb
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der bør pålægges betaling af et fast beløb,
tilkommer det Domstolen i den enkelte sag og på grundlag af de konkrete
omstændigheder, der er forelagt den, samt ud fra den grad af pression og
prævention, den finder fornøden, at fastsætte egnede økonomiske sanktioner,
navnlig for at forebygge gentagelse af tilsidesættelser af EU-retten svarende til de
i denne sag omhandlede (dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen
(Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 62 og den deri
nævnte retspraksis).
Domstolen har ligeledes fastslået, at på trods af den omstændighed, at den berørte
medlemsstat havde samarbejdet med Kommissionens tjenestegrene under hele den
administrative procedure, og at den havde holdt disse underrettet om
fremskridtene med gennemførelsen af det omhandlede direktiv, udgjorde samtlige
de retlige og faktiske omstændigheder i forbindelse med det fastslåede traktatbrud
– nemlig den omstændighed, at der på tidspunktet for anlæggelsen af
traktatbrudssøgsmålet kun var meddelt en enkelt gennemførelsesforanstaltning,
som kun dækkede bestemmelserne i et afsnit i en artikel i dette direktiv, og den
omstændighed, at de sidste gennemførelsesforanstaltninger til direktivet var trådt i
kraft en uge inden afholdelsen af retsmødet – et tegn på, at den effektive
imødegåelse af en gentagelse af overtrædelser af EU-retten svarende til de i denne
sag omhandlede efter sin natur krævede, at der måtte vedtages en afskrækkende
foranstaltning, såsom pålæggelse af pligt til betaling af et fast beløb (jf. bl.a. dom
af 16.7.2020, Kommissionen mod Irland (Bekæmpelse af hvidvask af penge), C-
550/18, EU:C:2020:564, præmis 79 og den deri nævnte retspraksis).
Desuden kan en stævning, hvori der, ligesom det er tilfældet i den foreliggende
sag, er nedlagt påstand om pålæggelse af et fast beløb, ikke forkastes som
værende uforholdsmæssig alene med den begrundelse, at dens genstand er et
traktatbrud, der, selv om det har varet ved, blev bragt til ophør på tidspunktet for
Domstolens undersøgelse af de faktiske omstændigheder (dom af 16.7.2020,
Kommissionen mod Irland (Bekæmpelse af hvidvask af penge), C-550/18,
EU:C:2020:564, præmis 77, og af 13.1.2021, Kommissionen mod Slovenien
(MiFID II), C-628/18, EU:C:2021:1, præmis 70).
Argumentet om, at muligheden for at pålægge betaling af et fast beløb skulle være
bortfaldet som følge af den fuldstændige gennemførelse af direktivet den 7. juni
2023, dvs. inden afslutningen af retsforhandlingernes skriftlige del, skal følgelig
forkastes.
61
62
63
15
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
64
Der er anledning til at behandle de øvrige argumenter, som Kongeriget Danmark
har anført som begrundelse for den forsinkede gennemførelse, nemlig for det
første forvaltningen af den globale covid-19-pandemi, der skulle udgøre et
tilfælde af force majeure, for det andet den heraf følgende generelle sanering af de
danske ministeriers lovprogram for perioden 2021-2022 og endelig for det tredje
udskrivelsen af valg til Folketinget i november 2022.
Det skal for det første fremhæves, at denne pandemi, som ifølge Kommissionen
brød ud i begyndelsen af 2020, forløb under en del af gennemførelsesperioden for
direktiv 2019/790, der strakte sig fra den 7. juni 2019 til den 7. juni 2021.
Det følger i denne forbindelse af fast retspraksis, at selv om begrebet »force
majeure« ikke forudsætter absolut umulighed med hensyn til at opfylde de
forpligtelser, der følger af EU-retten, kræver det dog, at den omhandlede
manglende overensstemmelse skyldes usædvanlige og uforudsigelige
omstændigheder, som den, der påberåber sig force majeure, ikke har nogen
indflydelse på, og hvis følger vedkommende ikke kunne have undgået trods størst
mulig agtpågivenhed, og at en force majeure-situation kun kan påberåbes i den
periode, der er nødvendig for at afhjælpe disse vanskeligheder (dom af 8.6.2023,
Kommissionen mod Slovakiet (Ret til at opsige en aftale uden betaling af et
gebyr), C-540/21, EU:C:2023:450, præmis 81 og den deri nævnte retspraksis).
Selv om covid-19-pandemien kan anses for at være en omstændighed, som den
pågældende medlemsstat ikke havde nogen indflydelse på, og som var usædvanlig
og uforudsigelig (jf. i denne retning dom af 8.6.2023, Kommissionen mod
Slovakiet (Ret til at opsige en aftale uden betaling af et gebyr), C-540/21,
EU:C:2023:450, præmis 83), har Kongeriget Danmark under alle omstændigheder
ikke godtgjort, at forsinkelsen med gennemførelsen af direktiv 2019/790 på trods
af de trufne foranstaltninger ikke kunne undgås. Som anført i den foregående
præmis kunne den nævnte pandemi, selv hvis den udgør et tilfælde af force
majeure, desuden kun påberåbes af medlemsstaterne i den periode, der var
nødvendig for at afhjælpe vanskelighederne. Kongeriget Danmark har imidlertid
påberåbt sig den globale covid-19-pandemi som en ansvarsfritagende
omstændighed for at begrunde, at ikke alle direktivets bestemmelser var
gennemført ved udløbet af den frist, der var fastsat i den begrundede udtalelse af
19. maj 2022, selv om fristen for direktivets gennemførelse var to år lang (fra den
7.6.2019 til den 7.6.2021), og den alvorligste fase af pandemien formentlig var i
begyndelsen af 2020. Under alle omstændigheder kan en sådan pandemi ikke
begrunde, at medlemsstaten først havde gennemført direktivet fuldt ud den 7. juni
2023.
I øvrigt har Domstolen med hensyn til virkningerne af covid-19-pandemien
fastslået, at det tilkom EU-lovgiver at forlænge fristen for gennemførelse af et
direktiv, såfremt lovgiver mente, at virkningerne af denne pandemi, som
påvirkede hele EU’s område, var af et sådant omfang, at de hindrede
medlemsstaterne i at efterkomme deres forpligtelser i medfør af dette direktiv (jf. i
65
66
67
68
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
denne retning dom af 14.3.2024, Kommissionen mod Irland (Europæisk kodeks
for elektronisk kommunikation), C-439/22, EU:C:2024:229, præmis 73).
69
70
Kongeriget Danmarks argument vedrørende covid-19-pandemien skal derfor
forkastes.
Med hensyn til Kongeriget Danmarks argumenter om den generelle sanering af
lovprogrammet i Danmark i perioden 2021-2022 og den forsinkelse, der skyldtes
udskrivelsen af valg til Folketinget i november 2022, skal det blot bemærkes, at
praksis eller forhold i en medlemsstats interne retsorden ifølge fast retspraksis
ikke kan påberåbes som begrundelse for ikke at overholde forpligtelser og frister,
der er fastsat i EU-direktiver, og derfor heller ikke som begrundelse for forsinket
eller ufuldstændig gennemførelse af disse direktiver (dom af 13.1.2021,
Kommissionen mod Slovenien (MiFID II), C-628/18, EU:C:2021:1, præmis 79 og
den deri nævnte retspraksis).
Endelig er argumentet om de øvrige medlemsstaters situation med hensyn til
gennemførelsen af direktiv 2019/790 på deres område uden relevans for
vurderingen af, om Kongeriget Danmark bør pålægges en økonomisk sanktion.
c)
72
Det faste beløbs størrelse
71
I henhold til artikel 260, stk. 3, TEUF er det kun Domstolen, der har kompetence
til at pålægge en medlemsstat en økonomisk sanktion. Inden for rammerne af en
procedure iværksat i henhold til denne bestemmelse råder Domstolen imidlertid
kun over en afgrænset skønsbeføjelse, for så vidt som Domstolen, når den fastslår
en overtrædelse, er bundet af Kommissionens forslag med hensyn til arten af den
økonomiske sanktion, som den kan pålægge, og med hensyn til det maksimale
sanktionsbeløb, som den kan træffe afgørelse om (dom af 25.4.2024,
Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346,
præmis 67 og den deri nævnte retspraksis).
Det bemærkes, at det med henblik på beregningen af det faste beløb, som en
medlemsstat kan pålægges at betale i medfør af artikel 260, stk. 3, TEUF,
tilkommer Domstolen under udøvelse af sin skønsbeføjelse at fastsætte størrelsen
heraf således, at det dels er tilpasset efter omstændighederne, dels er afpasset i
forhold til den begåede overtrædelse. Til de i denne henseende relevante
omstændigheder hører bl.a. det fastslåede traktatbruds grovhed og den periode,
hvori traktatbruddet bestod, samt den pågældende medlemsstats betalingsevne
(dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet), C-
147/23, EU:C:2024:346, præmis 87 og den deri nævnte retspraksis).
Det bemærkes ligeledes, at inden for rammerne af denne skønsbeføjelse er
retningslinjer såsom Kommissionens meddelelser ikke bindende for Domstolen,
men de bidrager til at sikre gennemsigtigheden, forudsigeligheden og
retssikkerheden i Kommissionens egne handlinger, når denne institution
fremsætter forslag for Domstolen (dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen
73
74
17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
(Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 69 og den deri
nævnte retspraksis).
75
Hvad for det første angår det fastslåede traktatbruds grovhed har Domstolen
fastslået, at en automatisk anvendelse af samme koefficient for grovhed i alle
tilfælde af manglende fuldstændig gennemførelse af et direktiv og dermed
manglende meddelelse af gennemførelsesforanstaltninger til dette direktiv
nødvendigvis er til hinder for en tilpasning af størrelsen af de økonomiske
sanktioner til de omstændigheder, der kendetegner overtrædelsen, og for
pålæggelse af forholdsmæssige sanktioner. Det bemærkes navnlig, at når
Kommissionen antager, at en tilsidesættelse af forpligtelsen til at meddele
gennemførelsesforanstaltninger til et direktiv skal anses for at være lige grov,
uanset hvilket direktiv der er tale om, kan den ikke tilpasse de økonomiske
sanktioner til konsekvenserne af den manglende opfyldelse af denne forpligtelse
for private og offentlige interesser, i strid med kravene i 2023-meddelelsens punkt
3.2.2 (jf. bl.a. dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen
(Whistleblowerdirektivet), C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 76 og 77).
Kommissionen kan derfor ikke begrunde den konsekvente fastsættelse af en
koefficient for tilsidesættelsens grovhed på 10 i tilfælde af fuldstændig manglende
gennemførelse af et direktiv. I det foreliggende tilfælde fremgår det imidlertid af
de sagsakter, der er fremlagt for Domstolen, at Kommissionen ved vurderingen af
den pågældende tilsidesættelses grovhed tog hensyn til det forhold, at Kongeriget
Danmark inden for den frist, der er fastsat i direktiv 2019/790, havde gennemført
direktivets artikel 15 og 17 i national ret.
I det foreliggende tilfælde fremgår det af artikel 1, stk. 1, i direktiv 2019/790,
sammenholdt med tredje betragtning hertil, at direktivet har til formål yderligere
at harmonisere EU-retten om ophavsret og beslægtede rettigheder inden for
rammerne af det indre marked, under særlig hensyntagen til digitale og
grænseoverskridende anvendelser af beskyttet indhold, og at det med henblik
herpå indeholder regler om undtagelser fra og indskrænkninger af ophavsret og
beslægtede rettigheder, fremme af licenser samt regler, der har til formål at sikre
en velfungerende markedsplads for udnyttelsen af værker og andre frembringelser.
I fjerde betragtning til direktivet er det anført, at direktivet bygger på og supplerer
reglerne i de gældende direktiver på dette område, navnlig Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 96/9, 2000/31, 2001/29, 2006/115, 2009/24, 2012/28 og
2014/26. Det fremgår bl.a. af femte betragtning til direktiv 2019/790, at de
eksisterende undtagelser og indskrænkninger i EU-retten fortsat bør gælde, så
længe de ikke begrænser anvendelsesområdet for de obligatoriske undtagelser
eller indskrænkninger, som er fastsat i dette direktiv, og som skal gennemføres af
medlemsstaterne i deres nationale ret, samt at direktiv 96/9 og 2001/29 derfor bør
ændres.
Når dette er sagt, skal der, for at størrelsen af de økonomiske sanktioner, som en
medlemsstat pålægges i henhold til artikel 260, stk. 3, TEUF, er tilpasset efter
76
77
78
79
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
omstændighederne og afpasset i forhold til den begåede overtrædelse, jf. denne
doms præmis 73, ved vurderingen af traktatbruddets grovhed tages hensyn til
argumenterne vedrørende konsekvenserne af den manglende gennemførelse af
direktiv 2019/790 for bl.a. private og offentlige interesser. Domstolen foretager
nemlig en konkret vurdering af traktatbruddets grovhed, henset til de praktiske
virkninger af den forsinkede gennemførelse af det omhandlede direktiv i national
ret (jf. i denne retning dom af 13.1.2021, Kommissionen mod Slovenien (MiFID
II), C-628/18, EU:C:2021:1, præmis 80).
80
I denne henseende har Kongeriget Danmark i svarskriftets punkt 7 gjort gældende,
at artikel 15 og 17 i direktiv 2019/790 blev prioriteret og gennemført inden for den
fastsatte frist, fordi disse bestemmelser medførte betydelige ændringer af
dagældende dansk ret, i modsætning til de øvrige bestemmelser i direktivet, hvis
gennemførelse ifølge Kongeriget Danmark alene gav anledning til mindre
ændringer og justeringer af dansk lovgivning.
Kommissionen har ikke bestridt, at det forholder sig således.
Under alle omstændigheder udgør forpligtelsen til at vedtage foranstaltninger for
at sikre en fuldstændig gennemførelse af et direktiv og forpligtelsen til at meddele
Kommissionen disse foranstaltninger ifølge retspraksis væsentlige forpligtelser for
medlemsstaterne med henblik på at sikre EU-rettens fulde virkning, og en
tilsidesættelse af disse forpligtelser skal derfor anses for at have en klart grov
karakter (dom af 25.4.2024, Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet),
C-147/23, EU:C:2024:346, præmis 72 og den deri nævnte retspraksis).
Hvad for det andet angår overtrædelsens varighed bemærkes, at denne principielt
skal vurderes under hensyn til det tidspunkt, hvor Domstolen har vurderet de
faktiske omstændigheder, og ikke til det tidspunkt, hvor Kommissionen indbragte
sagen for Domstolen. Denne vurdering af de faktiske omstændigheder skal anses
for at finde sted på tidspunktet for afslutningen af proceduren (dom af 25.2.2021,
Kommissionen mod Spanien (Direktivet om personoplysninger – det strafferetlige
område), C-658/19, EU:C:2021:138, præmis 79 og den deri nævnte retspraksis).
Hvad angår starten på den periode, som skal tages i betragtning med henblik på at
fastsætte størrelsen af det faste beløb, er det tidspunkt, som skal lægges til grund
ved vurderingen af varigheden af det pågældende traktatbrud, faktisk ikke udløbet
af den i den begrundede udtalelse fastsatte frist, men det tidspunkt, hvor den i det
pågældende direktiv fastsatte frist for gennemførelse udløb (dom af 25.2.2021,
Kommissionen mod Spanien (Direktivet om personoplysninger – det strafferetlige
område), C-658/19, EU:C:2021:138, præmis 81 og den deri nævnte retspraksis).
I det foreliggende tilfælde er det ikke bestridt, at traktatbruddet blev bragt til
ophør den 7. juni 2023. Det følger heraf, at traktatbruddet varede fra den 8. juni
2021 til den 6. juni 2023, dvs. næsten to år.
Hvad for det tredje angår Kongeriget Danmarks betalingsevne fremgår det af
Domstolens praksis, at der, uden at dette berører Kommissionens mulighed for at
81
82
83
84
85
86
19
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
foreslå økonomiske sanktioner, der er baseret på flere kriterier, navnlig med
henblik på at gøre det muligt at opretholde en rimelig forskel mellem de
forskellige medlemsstater, skal tages hensyn til denne stats BNP som den
væsentligste faktor med henblik på vurderingen af dens betalingsevne og med
henblik på at pålægge tilstrækkelig afskrækkende og forholdsmæssige sanktioner,
således at en gentagelse af tilsidesættelser af EU-retten svarende til de i denne sag
omhandlede imødegås på effektiv vis (dom af 20.1.2022, Kommissionen mod
Grækenland (Tilbagesøgning af statsstøtte – ferronikkel), C-51/20, EU:C:2022:36,
præmis 111, 116 og 130, og af 28.9.2023, Kommissionen mod Det Forenede
Kongerige (Afgiftsmærkning af gasolier), C-692/20, EU:C:2023:707, præmis
115).
87
I denne henseende har Domstolen gentagne gange fastslået, at der skal tages
hensyn til den seneste udvikling i medlemsstatens BNP, som den så ud på
tidspunktet for Domstolens undersøgelse af de faktiske omstændigheder (dom af
20.1.2022, Kommissionen mod Grækenland (Tilbagesøgning af statsstøtte –
ferronikkel), C-51/20, EU:C:2022:36, præmis 107 og den deri nævnte retspraksis).
Hvad angår »n«-faktoren, der anses for at være udtryk for den pågældende
medlemsstats betalingsevne set i forhold til de øvrige medlemsstaters
betalingsevne, har Domstolen fastslået, at Kommissionen ikke i metoden til
beregning af »n«-faktoren kan inddrage en hensyntagen til et demografisk
kriterium i henhold til den fremgangsmåde, der er fastsat i 2023-meddelelsens
punkt 3.4 og 4.2, således som det fremgår af præmis 81-86 i dom af 25. april
2024, Kommissionen mod Polen (Whistleblowerdirektivet) (C-147/23,
EU:C:2024:346).
Henset til disse betragtninger og i lyset af den skønsbeføjelse, som Domstolen er
indrømmet ved artikel 260, stk. 3, TEUF, der fastsætter, at Domstolen for så vidt
angår det faste beløb, som den pålægger betaling af, ikke kan fastsætte et beløb,
der overstiger det af Kommissionen anførte beløb, skal det fastslås, at en effektiv
imødegåelse af en gentagelse af overtrædelser svarende til den, der følger af
tilsidesættelsen af artikel 29 i direktiv 2019/790, og som skader EU-rettens fulde
virkning, kræver, at der pålægges betaling af et fast beløb, som fastsættes til
1 600 000 EUR.
IV.
88
89
Sagsomkostninger
90
I henhold til artikel 138, stk. 1, i Domstolens procesreglement pålægges det den
tabende part at betale sagsomkostningerne, hvis der er nedlagt påstand herom.
Ifølge procesreglementets artikel 141, stk. 1, pålægges det en part, som hæver
sagen, at betale sagsomkostningerne, såfremt modparten i sine bemærkninger
vedrørende ophævelsen af sagen har nedlagt påstand herom. I procesreglementets
artikel 141, stk. 2, fastsættes det, at det efter anmodning fra den hævende part dog
kan bestemmes, at modparten skal betale sagsomkostningerne, hvis dette findes
begrundet som følge af denne parts forhold. Endelig følger det af
20
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
K
OMMISSIONEN MOD
D
ANMARK
(D
IREKTIVET OM OPHAVSRET PÅ DET DIGITALE INDRE MARKED
)
procesreglementets artikel 141, stk. 4, at såfremt der ikke er nedlagt påstand om
sagsomkostninger, bærer hver part sine egne omkostninger.
91
Selv om Kommissionen har nedlagt påstand om, at Kongeriget Danmark dømmes,
og hvad angår sagsomkostningerne har påberåbt sig procesreglementets artikel
138, stk. 1, og selv om traktatbruddet er blevet fastslået, har Kommissionen i det
foreliggende tilfælde i replikken frafaldet sin påstand vedrørende tvangsbøden.
Den har i replikken tilføjet, at dette ikke kan føre til et andet resultat vedrørende
fordelingen af sagsomkostningerne. Kongeriget Danmark har for sin del i
duplikken gjort gældende, at de undskyldelige omstændigheder fører til, at hver
part i sagen bør bære sine egne omkostninger i henhold til artikel 138, stk. 3, i
Domstolens procesreglement.
I denne henseende bemærkes, at Kommissionens delvise hævelse af sagen skyldes
Kongeriget Danmarks forhold, idet denne medlemsstat først vedtog og meddelte
Kommissionen samtlige de love og administrative bestemmelser, der var
nødvendige for at efterkomme direktiv 2019/790, efter anlæggelsen af
nærværende søgsmål, og at det er som følge af disse forhold, at Kommissionens
påstand om, at medlemsstaten skulle tilpligtes at betale en tvangsbøde, er blevet
uden genstand, og at Kommissionen har frafaldet den.
På denne baggrund, og eftersom det ikke er relevant at sondre mellem
sagsomkostningerne vedrørende det i denne doms præmis 33 fastslåede
traktatbrud og sagsomkostningerne vedrørende Kommissionens delvise hævelse af
sagen, skal det bestemmes, at Kongeriget Danmark bærer sine egne omkostninger
og betaler Kommissionens omkostninger.
På grundlag af disse præmisser udtaler og bestemmer Domstolen (Tiende
Afdeling):
1)
Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel
29 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/790 af 17. april
2019 om ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre
marked og om ændring af direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF, idet denne
medlemsstat ikke ved udløbet af den frist, der var fastsat i Europa-
Kommissionens begrundede udtalelse af 19. maj 2022, havde vedtaget
de love og administrative bestemmelser, der var nødvendige for at
efterkomme dette direktiv, og dermed heller ikke havde meddelt
Kommissionen disse love og administrative bestemmelser.
Kongeriget Danmark betaler et fast beløb på 1 600 000 EUR til
Kommissionen.
92
93
2)
21
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Orientering om domsafsigelse, fra kulturministeren
D
OM AF
8.5.2025 –
SAG
C-214/23
3)
Kongeriget Danmark bærer sine egne omkostninger og betaler
Kommissionens omkostninger.
Gratsias
Jarukaitis
Csehi
Afsagt i offentligt retsmøde i Luxembourg den 8. maj 2025.
A. Calot Escobar
K. Lenaerts
Justitssekretær
Præsident
22