Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
3005373_0001.png
Til Folketingets Kulturudvalg
Vedr. foretræde den 9. april
Bevar de danske cirkus – før det er for sent
Kære medlemmer af Kulturudvalget,
Tak for, at vi som repræsentanter for Cirkusdirektørforeningen har fået foretræde for udvalget.
Det betyder meget for os, at der er øje for, hvilken stor og levende kulturarv de omrejsende
cirkus repræsenterer i Danmark.
Foretrædet er sat til 15 minutter, og vi fremlægger derfor med dette brev nogle af de centrale
pointer og baggrund for vores appel: Cirkus i Danmark er i fare, og uden politisk handling
risikerer vi at miste en unik del af vores fælles kulturarv.
For mit eget vedkommende – Benny Berdino – er cirkus ikke blot en profession, men et
livsværk og en videreførelse af min fars drengedrøm. Jeg står klar til at give faklen videre til
tredje generation, men vi kæmper i modvind. Forholdene er blevet så vanskelige, at
videreførelsen af livsværket er under pres.
Vi er dybt taknemmelige for det engangsbeløb, der sidste år blev afsat til de omrejsende
cirkus. Det gav et lille pusterum i en meget presset branche. Men vi må samtidig være ærlige
og sige, at det langt fra var tilstrækkeligt til at sikre en fremtid for dansk cirkus. Udviklingen
taler sit tydelige sprog.
Cirkus har i de seneste år lidt store og synlige tab. Cirkus Benneweis måtte lukke efter 128 år,
fordi økonomien ikke længere kunne bære. Cirkus Dannebrog gik konkurs i 2016, og tidligere i
år måtte Zirkus Nemo – på trods af både stor publikumsopbakning og kunstnerisk
gennemslagskraft – også dreje nøglen om med konkurs til følge. Det siger noget om, hvor
skrøbelig branchen er, og de udgifter som der er forbundet med at bringe kulturen ud i hele
landet – også for dem, der lykkes i publikums øjne. Mit eget Cirkus Arena turnerer til over 100
byer i løbet af en sæson – fra Skagen til Bornholm. Det er bl.a. dét, der gør cirkus så værdifuldt
– og så omkostningsrigt og sårbart.
I vores egen hverdag mærker vi de økonomiske realiteter med fuld kraft. Momsreglerne
rammer særligt hårdt i vores branche. Som mange andre former for kulturelle ydelser betaler
vi moms af vores hovedindtægtskilde – billetsalget – mens vores primære råvare,
arbejdskraften, ikke er momsbelagt. Der er altså ingen lønmoms, der kan modregnes i
momsregnskabet. Resultatet er, at momsen bliver den næststørste udgiftspost på en turné.
Selv har jeg i vinterens løb, med stor velvilje fra Told og Skat, indgået en afdragsordning på
700.000 kr. om måneden, mens cirkus vel at mærke har været lukket og ikke har haft
forestillinger – dertil renter. Dette er ikke bæredygtigt.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Henvendelse fra Cirkusdirektørforeningen om bevaring af de danske cirkus – før det er for sent
3005373_0002.png
Enhver rationel økonom ville således fraråde at drive cirkus. Men vi gør det – fordi vi tror på
kunsten, på magien og på publikums møde med det umulige imponerende talent.
I forbindelse med Cirkus Arenas 70-års jubilæum i år har Kasper Holten, teaterchef for Det
Kongelige Teater, skrevet i programmet:
“Cirkus og artistkunsten er en vigtig del af dansk kulturliv. Jeg har den største respekt for jeres
artister og det enorme arbejde, de har lagt og lægger i at dygtiggøre sig, for generøst at kunne
give os andre store oplevelser – præcis som vores kunstnere på Det Kongelige Teater. Når
cirkus er bedst, er det stor kunst, der kan flytte os som mennesker, lade os bruge vores fantasi
og inspirere os til, hvad der er muligt, når vi rækker efter stjernerne og gør os umage. Vi lever i
en tid, hvor den umage, flid, fantasi og generøsitet bør fejres og dyrkes. Verden har brug for
mere cirkus!”
Kasper Holten sætter med sine ord cirkus på linje med Det Kongelige Teaters kunst, og han er
- som I – selvfølgelig bevidst om, at Det Kongelige Teater ikke kunne eksistere uden statslig
støtte. Det samme gør sig i dag gældende for cirkus i Danmark.
Vi beder derfor om en varig støtteordning til de omrejsende cirkus, som anerkender vores rolle
i kulturlivet – og sikrer cirkus’ eksistens.
Foretrædet her og engangsbeløbet sidste år viser, at interessen er der, men lad os ikke blive et
eksempel på, at “operationen lykkedes, men patienten døde”.
Vi håber inderligt, at I vil handle i tide, så kommende generationer også kan opleve cirkus som
en del af dansk kulturliv.
Med venlig hilsen,
Benny Berdino
Cirkusdirektør Cirkus Arena
På vegne af Cirkusdirektørforeningen.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Henvendelse fra Cirkusdirektørforeningen om bevaring af de danske cirkus – før det er for sent
3005373_0003.png
med cirkus
til hele danmark
Cirkus Arena og familien Berdino bag har været på noget af et eventyr,
siden Arne Victor Berdino-Olsen første gang drømte om at skabe sin egen cirkus.
Det begyndte som Danmarks mindste cirkus og er i dag, 70 år senere, vokset til Nordens største.
Gennem årene har én ting været den samme – ønsket om at samle publikum om
store magiske øjeblikke, hvor folk i alle aldre kan lade sig fortrylle af cirkuskunsten.
Tag med på en nostalgisk rejse tilbage i tiden.
1914
Arne Victor Olsen kommer til verden. Allerede fra
barnsben slår gøgler-genet igennem. Arne er vildt
betaget af alt, hvad der har med omrejsende tivolier
og cirkus at gøre. Han vil være cirkusdirektør.
196o
Familien Berdino selv og klovnen Larno er
hovedkræfterne i cirkusforestillingerne. Arne er
sprechstallmeister, er med i klovnenummeret og tryller.
Hans kone Lydia sælger billetter, og sønnen Benny
jonglerer og har sin dværgpony med i manegen.
Datteren Jytte optræder på trapez og sælger slik i
pausen.
1961
1955
Premiere på Cirkus Arenas første forestilling på
Kettevej i Avedøre. Det er Danmarks mindste cirkus
med et telt til 98 personer, en rejsegrammofon og en
enkelt beboelsesvogn, der bliver flyttet fra by til by af
en lokal vognmand.
Jytte
og
Benny
medvirker begge som
artister i DR's
Cirkus
Buster
og i filmen af
samme navn, hvor
Jytte er stand-in for
Helle Virkner.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Henvendelse fra Cirkusdirektørforeningen om bevaring af de danske cirkus – før det er for sent
3005373_0004.png
1983
198o
Cirkus Arena fejrer 25 års
jubilæum og er under
voldsom ekspansion.
Nu
med
et
rigtigt
cirkusorkester i stedet for
forudindspillet musik.
1984
1967
Benny Berdino bliver gift med Hanne Reinsch, som
er ud af gammel cirkusslægt, og Hanne kommer med
som Benny og Hannes to børn Suzanne og Jackie
vokser op, bliver de også en del af cirkus. Suzanne
præsenterer heste i frihedsdressur.
i forestillingerne med dresserede duer. Efterhånden
For første gang drager
Cirkus Arena til Grønland.
Et besøg som er blevet
gentaget næsten hvert år
lige siden. I alt 18 byer har
været på besøgslisten, og
Island og Færøerne har
også været på turnéen.
der er fuldt hus overalt.
rider skoleridt og fremviser balancenumre og Jackie
199o
1971
Cirkus Arena vover sig over Storebælt og ligger i en
længere periode i det nyåbnede Legoland i Billund.
Succesen er så stor, at der er rigeligt til returbilletten
hjem. I 1974 er der første gang elefanter på
programmet.
TV-stjernen Bubber optræder for første gang som
sprechstallmeister i Cirkus Arena. Han skal egentlig kun
medvirke i en håndfuld påskeforestillinger, men bliver
fast vært i manegen i hele 7 sæsoner gennem 90'erne.
Cirkus Arena bliver Danmarks familiecirkus. I
Cirkus
Under Vand
sejler Bubber ind i manegen i sit badekar.
1992
Cirkus Arena tager sit første 6-mastede telt i brug
og bliver Danmarks største cirkus. Vognparken er
nu vokset til 37 kørende enheder, og personalet
tæller 86.
1976
Arne Berdino dør pludseligt
sankthansdag. Samme
aften står 30-årige Benny
Berdino i manegen som ny
cirkusdirektør. Arne når lige
at se det første 4-mastede
telt med plads til 900
publikummer.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Henvendelse fra Cirkusdirektørforeningen om bevaring af de danske cirkus – før det er for sent
3005373_0005.png
1997
TV-nissen Pyrus tager
fri fra Rigsarkivet og er
med Cirkus Arena hele
sommeren.
2oo9
Benny Berdino modtager
dansk cirkus.
Ridderkorset af Dannebrog-
ordenen for sin indsats for
2o12
Patrick
guld ved juniorcirkus-
festivalen i Monte Carlo.
Året efter tager Cirkus
Arena tre guldpriser med
Berdino
vinder
hjem til Danmark ved
1999
Den største artist, målt
i berømmelse, som har
medvirket i Cirkus Arena
er klovnen Oleg Popov.
I 2001 bliver Cirkus Arena
Nordens største cirkus.
den internationale Cirkus
Festival i Massy.
2o15
Cirkus Arena fejrer 60 års jubilæum og indleder en
årrække med nye kendte i manegen. Signe Lindkvist, Uffe
har siden sat sit præg på forestillingerne.
Holm, Vild Med Dans-stjerner, Motor Mille og Clemens
2oo5
50 års jubilæet fejres med Søs Fenger og Dario
Campeotto som sprechstallmeistere. Sæsonen skriver
dansk cirkushistorie med 300.000 publikummer.
2o18
Cirkus Arenas tre elefanter optræder for sidste gang
17. september i Dianalund. Året efter besluttes det,
at de skal på pension i Knuthenborg Safaripark.
2o19
Bubber vender tilbage til Cirkus
Arena, som samme år vinder
begge artistpriser ved Den
Danske
Cirkuspris.
Bubber
præsenterer den nye serie
2oo6
Cirkus Arenas vinterkvarter i Slagelse omdannes til
temaparken Cirkusland og slår for første gang dørene
op i skoleferierne.
af forestillinger
Cirkus Ifølge
Bubber.
Bl.a. sammen med Julie
Berthelsen.
2o2o
Danmark lukkes ned på grund af COVID-19, og for første
gang i 65 år er Cirkus Arena ikke på turné i 2020-2021.
Cirkusland i Slagelse udvides med flere forlystelser,
større legeland og shows. Derudover begynder man at
arrangere populære sommerkoncerter med bl.a. Hansi
Hinterseer, Lars Lilholt Band, Queen Machine og Sanne
Salomonsen i Cirkusland i Slagelse.
2o25
Cirkus Arena fejrer 70 års jubilæum med Bubber og
Malene Qvist i spidsen for en stjernekavalkade af artister.