Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
3005342_0001.png
ArtStream Danmark
Sikring af fremtidens
kunstneriske energiforsyning
DMK foretræde for Folketingets Kulturudvalg 9. april 2025
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0002.png
Veje til udvikling af kunstnerisk talent
for alle børn og unge
Formålet er at koordinere, udvikle og styrke den kunstneriske talentudvikling i Danmark.
Fokus er et fælles nationalt løft med afsæt i praksis og koordinerede partnerskaber samt alle
børn og unges ret til kunsten som ressource.
Danmark har mange stærke vækstlags- og talentmiljøer inden for alle kunstarter – både
formelle og uformelle.
Men i dag fungerer de i høj grad som adskilte øer, uden tilstrækkelig
sammenhæng, gennemsigtighed eller koordinering.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0003.png
Veje til udvikling af kunstnerisk talent
for alle børn og unge
Formålet er at koordinere, udvikle og styrke den kunstneriske talentudvikling i Danmark.
Fokus er et fælles nationalt løft med afsæt i praksis og koordinerede partnerskaber samt alle
børn og unges ret til kunsten som ressource.
Danmark har mange stærke vækstlags- og talentmiljøer inden for alle kunstarter – både
formelle og uformelle.
Men i dag fungerer de i høj grad som adskilte øer, uden tilstrækkelig
sammenhæng, gennemsigtighed eller koordinering.
Et nationalt samarbejde skal sikre:
Kvalitet og pædagogisk/kunstnerisk
sammenhængskraft
Videndeling og koordinering på
tværs af kunstarter og institutioner
Lige adgang for alle børn og unge til
at udvikle deres kunstneriske talent
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0004.png
Vi stiller skarpt på
følgende spørgsmål:
Hvor går man i dag hen for at udvikle sit
kunstneriske talent?
Hvad er adgangskravene – og hvem
kender dem?
Hvordan skaber vi synlige, tilgængelige
veje ind i kunstens økosystem?
Hvordan bliver kunstneriske
kompetencer til bæredygtige arbejdsliv
og samfundsressourcer?
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0005.png
Koordineret indsats er nødvendig
- derfor har feltet samlet sig
DMK har gennem de seneste seks år arbejdet målrettet for at samle det
kunstpædagogiske felt i Danmark.
Baggrunden er klar:
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0006.png
Koordineret indsats er nødvendig
- derfor har feltet samlet sig
DMK har gennem de seneste seks år arbejdet målrettet for at samle det
kunstpædagogiske felt i Danmark.
Baggrunden er klar:
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0007.png
Elementer i arbejdet for fremtidens
kunstneriske energiforsyning
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Præsentation fra Danske Musik- og Kulturskoler ifm. foretræde d. 9. april 2025
3005342_0008.png
Tak for opmærksomheden