Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
3001927_0001.png
Præsentation af Justitias rapport:
justitia-int.org
@Justitiaorg
facebook.com/justitiadk
linkedin.com/company/justitia
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0002.png
Justitias undersøgelser
Justitias rapport undersøger, hvordan aktindsigtsreglerne anvendes og
opleves i praksis.
Særligt fokus på journalisters oplevelser.
Tværdisciplinær metode: Juridiske, historiske og komparative
(nordiske lande) analyser. Anvender spørgeskema og interviews med
journalister. Indhenter data og case-eksempler fra ministerier og
kommuner.
Igangværende lovforberedende udvalg kigger på sagsbehandlingstider
og lukkethed i politiske beslutningsprocesser. Justitias rapport kigger
bredere.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0003.png
Problem 1: Sagsbehandlingstiden er ofte for lang
Betydningen for journalister
lever s ldent eget
s ldent aldrig at
ndig eder
ver lder l vens dages frist der
kun ”undtagelsesvis” bør fraviges.
lever at f rsinkelsen fte
eget fte eller altid ar v sentlig
negativ bet dning f r deres arbe de.
inisteriedata viser flere sager
langt ver
dage. er kan g
neder da l ven ikke s tter en
gr nse.
Justitia anbefaler
t der indføres en aksi al
sagsbe andlingstid s
urnalister er
garanteret svar f.eks. indenf r
ned.
t aktindsigtssager grundet deres
tids
ssige as ekt skal ri riteres før
rutine gaver.
t
ndig edernes sagsbe andlingstider
skal ffentliggøres g en ers n
ledelsesniveau inddrages i alle
fristuds ttelser.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0004.png
Problem 2: For stor lukkethed om politiske beslutningsprocesser
Citater fra journalister
”Vi taler på redaktionen ofte om, at når det
gælder centraladministrationen, er
offentlighedsloven reelt sat ud af kraft.”
”Generelt er det min opfattelse, at
offentlighedsloven svækkes i takt med, man
kommer tættere på det politiske niveau.
Jeg
har flere gange prøvet at blive holdt hen, da
det pågældende materiale kan skade en
politiske sag.”
Igangværende lovforberedende udvalg, Justitias
indspark:
Væsentligt at ministerbetjeningsreglen fra 2013
indskrænkes, da den er for bred.
Væsentligt, at reglerne ikke bliver for
skønsprægede, da det i praksis kan medføre
mindre åbenhed.
Folketingets Ombudsmand har tidligere fundet,
at ministerierne ved meroffentlighed kun
udleverer perifere dokumenter, der ikke har
nogen interesse for journalister eller andre, f.eks.
følgemails, uaktuelle dokumenter etc.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0005.png
Problem 3: For stor lukkethed om administrative processer
Betydningen for journalister
Væsentligt at forskere og
journalister kan få indsigt i, hvorvidt
administration af f.eks.
sociallovgivning sker korrekt.
Omhandler både kvantitativt
materiale (dataudtræk) og indsigt i
konkrete anonymiserede sager.
Kommunerne mangler kendskab til
reglerne. Justitia var nødt til at klage
flere gange til Ankestyrelsen.
Justitia anbefaler
At journalister og forskeres muligheder for
at få aktindsigt i anonymiseret materiale
samt i dataudtræk udvides.
At der indføres minimumskrav til
myndighedernes IT-systemer, så relevante
cases lettere kan fremsøges.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0006.png
Problem 4: Ingen konsekvens ved manglende lovoverholdelse
Betydningen for journalister
50 % af journalisterne var uenige i,
at de havde tillid til myndigheders
overholdelse af reglerne.
Justitia var flere gange nødt til at
klage til Ankestyrelsen, der gav
Justitia ret.
Mange myndigheder har ikke et
klageorgan, især ministerier.
Justitia anbefaler
Inspiration fra databeskyttelsesområdet:
At alle myndigheder skal udpege en intern
offentlighedsrådgiver for intern kontrol og
vejledning.
At der indføres en bødeordning for grove
tilsidesættelser.
At der oprettes en samlet tilsyns- og/eller
klagemyndighed.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Præsentation fra Justitia ifm. foretræde d. 2. april 2025
3001927_0007.png
At der sikres systematisk opdatering af
Justitsministeriets vejledning, der ikke er
opdateret siden 2013, selvom Ministeriet
lovede at gøre det efter fortolkningstvivl
var identificeret i 2017.
At der anvendes teknologi til at skabe
større åbenhed, f.eks. en database over
dokumenters titler (bruges i Norge) eller
brug af kunstig intelligens til
anonymisering (der er allerede kommunale
forsøg).
Der er flere problemer med
offentlighedsloven end det igangværende
lovforberedende udvalg har mandat til at
undersøge.
For ikke at forsinke dette udvalgs arbejde
yderligere bør der nedsættes hurtigt
arbejdende arbejdsgrupper til at arbejde
med de ekstra problemstillinger.