Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 84
Offentligt
3069307_0001.png
HØRINGSSVAR
i anledning af Aftale mellem regeringen og en række partier:
’Forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet’ af 21. maj 2025 med
Forslag til ændring af lov om folkekirken, jf lov om menighedsråd, lovbekendtgørelse nr. 1299 af 8.
november 223.
Sankt Jakobs sogns menighedsråd, Holmens-Østerbro provsti, Københavns Stift,
indstiller:
Afsnit 2.1.2. / § 1, nr.3-4 og 6-9
ANTALLET AF VALGTE MEDLEMMER
NUVÆRENDE ORDNING BØR FASTHOLDES
-
FOR AT FASTHOLDE DEN DEMOKRATISKE REPRÆSENTATION OG SIKRE ET ARBEJDSDUELIGT
MENIGHEDSRÅD OG FORTSAT REKRUTTERING
Det folkelige demokrati forringes ved et lavere antal rådsmedlemmer, ligesom menighedsrådets evne til at
udføre dets arbejde undermineres af færre valgte medlemmer. Tilsvarende forringer det en fremtidig
rekruttering til menighedsrådets pligtige og øvrige poster, da der er god og solid erfaring med at nye
medlemmer ikke fra første år påtager sig de tungeste poster, men onboardes i menighedsrådets udvalg hen
over en periode. Færre medlemmer vil helt hindre denne onboarding, ligesom de færre medlemmer
yderligere belastes af flere udvalgsposter og arbejdsopgaver. Det er vores klare overbevisning at en
reduktion af antallet af menighedsrådsmedlemmer ved den foreslåede model, hvor hvert sogn i
udgangspunktet har 5 rådsmedlemmer ved første 1000 medlemmer og hertil et yderligere rådsmedlem pr.
2000 medlemmer modsat nuværende 1 nyt rådsmedlem pr. 1000 medlem, er ødelæggende for de mange
velfungerende kirker af en vis størrelse.
Sankt Jakobs sogn har 7015 medlemmer pr. 1.1.2025, og vi vil i fremtiden gå fra 12 til 8
menighedsrådsmedlemmer. Det er en voldsom reduktion på 33%. Rådsmedlemmerne skal dække de
obligatoriske enkeltmandsposter og udvalg: formand, næstformand, kasserer, kontaktperson, kirkeværge,
tegningsberettiget, kirke- og kirkegårdsudvalg, valgudvalg og de særlige, men lige så væsentlige udvalg for
kirkens liv og evangeliets forkyndelse: gudstjenesteudvalg, aktivitetsudvalg, kommunikationsudvalg,
økonomiudvalg, det grønne udvalg.
For en aktiv kirke som Sankt Jakobs er det helt afgørende at have et menighedsråd med bred folkelig
repræsentation, flere forskellige kompetencer og tilstrækkelig arbejdsduelighed. Da mange rådsmedlemmer
er erhvervsaktive, er det uhensigtsmæssigt at en lille gruppe skal dække alt.
Nuværende model ønskes på det kraftigste fastholdt. Forslaget tilgodeser alene de menighedsråd, der ikke
vælges fuldtallige, men dette er reelt ikke majoriteten af menighedsråd i Danmark, og man sigter med
lovforslaget efter laveste fællesnævner, da de fleste menighedsråd kan stille fuldt råd. I stedet for at forringe
vilkårene for alle på grund af krise hos nogle, bør man i stedet fastholde nuværende ordning med en ny
mulighed for at have mindre menighedsråd, hvor dette kræves.
Side 1/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : S AN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0002.png
Afsnit 2.1.2 / § 1, nr. 16-19 og 25
Betegnelsen kontaktperson ændres / MR-medlem kontra daglig leder
NUVÆRENDE BETEGNELSE BØR FASTHOLDES
-
VI ANBEFALER AT DER SOM NORM ANSÆTTES EN DAGLIG LEDER BLANDT DE ANSATTE ELLER
NYANSAT, OG AT MENIGHEDSRÅDSMEDLEMMER SKAL FUNGERE SOM
KONTAKTPERSON
MELLEM
DAGLIG LEDER OG MENIGHEDSRÅD. DER SKAL TILSTRÆBES EN SÅ PROFESSIONEL LEDELSE SOM
MULIGT MED EN ADÆKVAT LEDERUDDANNELSE.
Vi bifalder at en professionel ledelse styrkes med denne lovændring. Men vi anbefaler dog en ordning, hvor
daglig leder
enten findes blandt kirkens ansatte (f.eks. kirkens præst, kordegn) eller hvis hensigtsmæssigt og
økonomisk muligt ved en særlig oprettet stilling (HR-ansat). Vi vil anbefale, at
daglig leder
har et tæt
samarbejde med MR’s
kontaktperson,
og at der udarbejdes en kontrakt for
daglig leder,
hvor det tydeligt
fremgår hvilken
ledelsesret
daglig leder har, således at alle medarbejdere referer til daglig leder og ikke
andre rådsmedlemmer, men at daglig leder kan rådføre sig med og afrapportere til MRs kontaktperson.
Folkekirkens mudrede ledelsesform skal strammes op, forenkles og tydeliggøres. At udnævne et
menighedsrådsmedlem til
personaleansvarlig
gør ingen sommer og kan bidrage til eksisterende
uigennemskuelige ledelse.
Vi bifalder en obligatorisk uddannelse for daglig leder og kontaktperson, men vil gerne anbefale en mere
grundlæggende uddannelse end et 3-dages kursus. Med erfaringer fra andre erhverv, kommunale og
statslige arbejdspladser anser vi det for væsentligt, at nye ledere har reel kompetence og ikke alene et lille
1-3dagskursus. Krav og tilbud om egentlig uddannelse og kompetence er en nødvendig professionalisering
folkekirken som lokal arbejdsplads.
Sankt Jakobs menighedsråd har 16 års erfaring med tydelig ledelse af medarbejdere gennem en daglig leder
(ansat blandt personalet) der rådfører sig med og afrapporterer til MRs kontaktperson. Det sikrer en
enstrenget struktur, hvor der ikke tales forbi hinanden, men direkte handles på problemstillinger. Daglig
leder har en udførlig kontrakt, der angiver ledelsesret mv. Det har givet meget høj tilfredshed blandt
medarbejdere og MR i både fysisk og psykisk APV.
Side 2/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0003.png
Afsnit 2.2 / § 2, nr. 15
Indførelse af hjemmel til ansvar for tjenesteboliger flyttes til provstiudvalget
NUVÆRENDE ORDNING BØR BIBEHOLDES, MEN DER ETABLERES RÅDGIVNING DER MYNDIGGØR DET
LOKALE MENIGHEDSRÅD
-
EMBEDSBOLIGEN SIKRER LOKAL FORANKRING OG BØR FORTSAT VÆRE DET LOKALE
MENIGHEDSRÅDS ANSVAR. DET ER UHELDIGT AT LÆGGE ANSVARET FOR BOLIGFORHOLD IND I
PRÆSTEEMBEDETS DIREKTE FORESATTE. ØKONOMIEN UDHULER MENIGHEDSRÅDET, BOLIGENS
VÆRDI ’FORÆRES’ PROVSTIET. MENIGHEDSRÅDENE UMYNDIGGØRES, HVOR RÅDGIVNING KUNNE
STYRKE LOKALFORANKRINGEN VED AT MYNDIGGØRE MENIGHEDSRÅDENE.
Vi anser det for en åbenlys fejl og unødvendig centralisering at flytte ansvaret for præsteboligerne fra
menighedsrådet til provstiet. Ansvar for tjenesteboliger skal forblive hos menighedsrådet, da boligen i
sognet er afgørende for præsteembedets lokale forankring. Vi er stærkt bekymrede for en bureaukratisering
og centralisering af folkekirken, hvis DNA ligger i den lokale og selvforvaltende
sognekirke.
Vi ønsker en udvidet kompetent, hurtigt og effektiv rådgivning af det lokale menighedsråd, der oplagt kan
lægges i provstiet, ikke at ansvaret og økonomien tages væk fra MR. Når MR oplever bygningsmassen som
en stor belastning, skyldes det oftest og i overskyggende grad, at MR ikke har adgang til kompetent og
hurtig rådgivning, hverken byggeteknisk eller juridisk. MR oplever omvendt ikke sjældent provsti/stift som
en forsinkende og besværliggørende instans, der stiller nye krav uden selv at bidrage til løsningen. Vi
anbefaler at der i provstierne ansættes kompetent byggerådgivning, der hurtigt og effektivt kan bistå
menighedsrådet både byggeteknisk og retligt ved byggesager. På denne måde myndigøres
menighedsrådene, i stedet for at umyndiggøre dem, som lovforslaget lægger op til.
Lovforslaget centraliserer magten omkring præsteembedet til nærmeste fortsatte (provsten), der således
både skal være præstens umiddelbare foresatte og (med provstiudvalget) have ansvar og magt over
præsternes embedsbolig. Vi frygter, at embedsboligen bliver et uheldigt ledelsesredskab i denne
centralisering. Desuden stækker det menighedsrådenes selvforvaltning og ansvar. De fleste menighedsråd
har stor stolthed i at sikre præsteembedet en lokal embedsbolig centralt i sognet. Det er en væsentlig
opgave for MR at kunne sikre præsteembedet en velfungerende embedsbolig med kontor. Præsteembedets
virke udgår fra denne lokale forankring, sådan som det også bør være.
Vi er meget bekymrede for centraliseringen af magten i provstiudvalget, der trods lovforslagets udvidede
beføjelser ikke gøres mere demokratisk, dvs. det vil være almindeligt at flere menighedsråd ikke er
repræsenteret i provstiudvalget, og derfor helt mister indflydelse på sognets embedsbolig. Muligheden for
salg og nyerhvervelse udenom sognets menighedsråd er skræmmende. I flg. lovforslaget skal den ny
provstikapital bestyres af et mindre udvalg, hvor repræsentation derved bliver endnu svagere. Det vil
tydeligvis være en markant demokratisk forringelse for en stor procentdel sogne, der ikke vil have direkte
repræsentation i provstiudvalget gennem et af sognets menighedsrådsmedlemmer.
I Holmes Østerbro provsti er der 14 sogne, hvoraf 8 er repræsenteret. I givet fald mister 6 sogne direkte
indflydelse på egne embedsboliger. Der er 1 repræsentant for præsterne ud af 30 præster. Præsternes
repræsentation er derved næsten fjernet og overført til deres foresatte, provsten, hvor det i dag ligger lokalt
i menighedsrådet, hvor alle præster er repræsenteret.
Side 3/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0004.png
Afsnit 2.2 / § 2, nr. 15
Ansvar for sognegårde på samme matrikel som tjenestebolig overføres til provstiudvalg
NUVÆRENDE ORDNING BØR BIBEHOLDES
-
SOGNEGÅRDEN ER AFGØRENDE FOR SOGNETS TRIVSEL OG LIV, FOR UNDERVISNING, FOREDRAG,
MØDER OG MUSIKALSK LIV, HVILKET ER BLANDT ET MENIGHEDSRÅDS VIGTIGSTE
ANSVARSOMRÅDER.
Vi henstiller til at ansvaret for menighedslokaler i tilknytning til præstegårde ikke flyttes væk fra det lokale
menighedsråd og også centraliseres i provstiet. Derved begrænses MRs mulighed for selvstændigt at sikre
og udvikle rammerne for menighedens liv, hvilket er en af MRs afgørende opgaver. Problemstillingen skal
ses i tilknytning til embedsboligen, og det fremstår her meget tydeligt at denne ansvarsopgave ikke bør
centraliseres, men fastholdes lokalt i sognets menighedsråd.
Vi anbefaler i stedet en seriøs og kompetent rådgivning ifb. spørgsmål og opgaver af byggeteknisk,
arkitektonisk og juridisk art, der placeres i provstiet, og som sikrer at det lokale menighedsråd myndigøres
gennem kompetent, hurtig og effektiv rådgivning.
Side 4/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0005.png
Afsnit 2.3 / § 2, nr. 8 og 12 og 20
Valgform ved valg til provsti – og stiftsudvalg
NUVÆRENDE VALGFORM BØR BIBEHOLDES
-
FOLKEKIRKEN ER FØRST VED AT INDHENTE DE FØRSTE ERFRAINGER MED VALGFORSAMLING OG
BØR AFVENTE EN EVALUERING HERAF, INDEN DET IMPLEMENTERES TIL PROVSTI- OG STIFTSUDVALG
Indtil folkekirken har indhentet og evalueret sine erfaringer med valgforsamlinger fra seneste MR-valg, bør
man afstå fra at implementere det i provsti- og stiftsudvalg. Det er ikke vores erfaring af den nuværende
valgforsamling fungerer hensigtsmæssigt til menighedsrådsvalg. Det er oplagt at nye valgformer skal
overvejes og afprøves, men nuværende form er tung og i værste fald præget af tilfældighed, idet kandidater
blot skal møde op til opstillingsmødet der ligger lige før selve valghandlingen, og tilsvarende skal vælgere
først følge opstillingen af kandidaterne og derefter deltage i valghandlingen, hvilket er mere tidskrævende
end mange sognebørn vil honorere. Vi har erfaring med at de fremmødte er ’Tordenskjolds soldater’ og
dem der er prikket på forhånd. Valgforsamlingen udelukker en større grad af demokratisk
medlemsindflydelse, hvor betydeligt flere afgav stemme på kandidater og lister, der var annonceret i god tid
inden. Valgforsamlingen fordrer at man er til stede under en proces hvor kandidater på et og samme
tidspunkt opstilles og vælges. Vi oplever ikke den nuværende valgforsamling som en forbedring af
folkekirkens demokratiske grundlag, hvorfor det vil være halsløs gerning også at indføre den på provsti- og
stiftsplan inden erfaringer og andre muligheder er afsøgt.
Side 5/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0006.png
AFSNIT 2.1.2
§27 stk. 2 B
Vedr. mulighed for konstituering efter en minimumsmodel.
VI BIFALDER FORSLAGET OM MULIGHED FOR KONSTIRTUERING EFTER MINIMUMSMODEL OG MULIGHED
FOR MERE FLEKSIBEL KONTITUERING.
MEN VI SAVNER MULIGHED FOR AT EN OPGAVE, PRIMÆRT KIRKEVÆRGEN, KAN DELES PÅ FLERE
PERSONER, OG AT DET PÅGÆLDENDE HONORAR FOR OPGAVEN TILSVARENDE KAN DELES MELLEM DE
VALGTE.
Vi savner større frihed til at organisere menighedsrådet, hvor opgaver deles, og hvor det fastsatte honorar
tilsvarende kan deles, hvis en opgave løftes af flere. Dette er særligt hensigtsmæssigt for posten som
kirkeværge / medlemmer af et kirkegårdsudvalg (eller bygningudvalg).
Som reglerne er nu, må kun én blandt det valgte medlemmer modtage honorar for opgaven som
kirkeværge. For sogne med stor bolig- og bygningsmasse (kirke, sognegård og præstegårde) kan det være
særdeles formålstjenesteligt at dele opgaverne.
I Sankt Jakobs kirke har vi udpeget 3 kirkeværger (medlemmer af bygningsudvalget) der tager sig af hhv. af
kirke, sognegård og præstegårde. Men ved ansøgning om at dele medlemmernes i udvalgets honorar i tre
ligelige dele, har vi fået påbud om at dette ikke er tilladt efter gældende regler. Honoraret kan kun udbetales
til én kirkeværge. Konsekvensen hos os er, at vi i stedet for at have flere blandt rådsmedlemmerne til at
deles om at løfte opgaverne med varetagelse af bygningsmassen, bruger langt dyrere honorarer til eksterne
arkitekt-konsulenter.
Vi foreslår en større fleksibilitet der myndiggør menighedsrådet til selv at forvalte arbejdsopgavernes
fordeling og tilsvarende honoraret,
hvis samlede sum vil være den samme som tidligere, blot fordelt på
flere. Godkendelse af den samlede honorar-sum skal fortsat lægge hos provstiet som hidtil.
Side 6/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Henvendelse af 8/9-25 fra Sankt Jakobs Sogns Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3069307_0007.png
Afsnit 2.1.2
§ 1, nr. 4, 5, 8 og 10
Vedr. deltids- og tidsbegrænset ansattes præsters medlemskab af menighedsrådet.
VI ER BEKYMRET FOR LOVFORSLAGET SKABER ET A OG B HOLD AF PRÆSTER, DA DELTIDSANSATTE
PRÆSTERS MEDINDFLYDELSE FORRINGES, HVIS DE IKKE SKAL VÆRE FØDT MEDLEM AF MR, DER HVOR DE
ER (DELTIDS)ANSAT. MENIGHEDSRÅDETS MISTER AFGØRENDE INDFLYDELSE PÅ EGEN SOGNEPRÆST, SÅ
FREMT BISKOPPEN FÅR MYNDIGHED TIL AT UDPEGE EN PRIMÆRPRÆST BLANDT FLERE. HVILKET
GRUNDLAG BISKOPPEN SKAL FORETAGE SIT VALG UDFRA, ER FRAVÆRENDE.
Vi er bekymret for den store gruppe af præster, der arbejder på deltid og i tidsbegrænsede stillinger, fx ved
barsel, studieorlov og vakancer, og som i forslaget ikke har et legitimt tilhørsforhold til det sogn, hvor de har
deres præstegerning. Det er vores mening at en præsteansættelse på deltid og/eller tidsbegrænset burde
være fast medlem af MR, da beslutninger her definerer rammerne for præstens virke.
I flersognspastorater foreslår lovforslaget udnævnelse af en primærpræst blandt flere tjenestegørende
præster, men der angives ikke på hvilket grundlag en præst vælges frem for en anden, ligesom MR er sat
helt ud af spillet i denne sammenhæng.
Side 7/7
SAN K T JA KOB S SO GN S M E NIG HE D S RÅD , Ø STE R BROG A DE 5 9, 21 0 0 K Ø BE N HAVN Ø
T L F: 2 4 2 6 0 3 6 6
M A I L : SAN K TJA KO B S. SO G N @ K M . D K