Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 80
Offentligt
3065134_0001.png
V
ejen Kirke
Til BY-, Land- og Kirkeministeriet
Vejen, august 2025
Høring over lov om ændring af lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, lov
om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. og lov om folkekirkens økonomi
sagsnr. 2025- 5593.
Mit navn er Elna Ludvig Jørgensen, menighedsrådsformand i Vejen Sogn. Jeg udtaler mig på vegne
af Vejen Menighedsråd.
Udvalgets forslag om etablering af en enhed for folkekirkens middelalderkirker til understøttelse
af menighedsrådenes vedligeholdelse af middelalderkirker kræver dog etablering af hjemmel i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker
m.m. og lov om folkekirkens økonomi.
Da de fleste af udvalgets anbefalinger kan iværksættes inden for den gældende kirkelige lovgivning
og udmøntes af kirkeministeren i samarbejde med relevante folkekirkelige repræsentanter, giver
menighedsrådet kommentarer til rapportens vigtigste anbefalinger:
Oprettelse af en ny enhed, som skal understøtte folkekirkens og menighedsrådenes
forvaltning af middelalderkirkerne.
Menighedsrådet har følgende konkrete bemærkninger til lovforslaget:
Bemærkning til § 8a
– ministerens mulighed for at oprette en central ”Enhed for
middelalderkirker” Lovforslaget om oprettelsen af en enhed for folkekirkens middelalderkirker
markerer et væsentligt skridt i retning af centralisering og en øget statslig styring af folkekirken.
Ved at etablere en ny enhed under fællesfonden
med beføjelse til at overtage bestyrelsen af
kirker, inventar og kirkegårde
svækkes to af de bærende søjler i den nuværende folkekirkelige
struktur: menighedsrådene og stiftsøvrigheden.
Vejen Kirkekontor, Nørregade 96, 6600 Vejen • Tlf. 7536 2904 •
Åbent: mandag
torsdag kl. 9.00
15.00 fredag kl. 9.00
12.00
[email protected]
www.vejenkirke.dk
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Henvendelse af 23/8-25 fra Vejen Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3065134_0002.png
V
ejen Kirke
Menighedsrådenes ansvar for kirker og kirkegårde, som har været gældende siden 1922, udhules,
og den lokale forankring risikerer at forsvinde. Samtidig marginaliseres stiftsøvrighedens rolle.
Lovforslaget nævner ikke biskoppens eller stiftets betydning i beslutningsprocesserne, og der
tegner sig et billede af en ny ledelsesstruktur, som placerer både fagligt tilsyn og beslutningskraft
centralt
langt fra de steder, hvor kirkens liv og virke faktisk finder sted.
Der er tale om en løsning, der ikke blot introducerer et nyt forvaltningslag, men som også ændrer
den grundlæggende balance i folkekirken. I stedet for at styrke de eksisterende strukturer og sikre
faglig støtte lokalt
gennem provstierne og stifterne
vælger man en model, der peger mod en
mere statskirkelig konstruktion. Dette sker uden en egentlig drøftelse af, hvad det betyder for
folkekirkens selvforståelse, organisering og struktur, for relationen mellem kirke og stat
og ikke
mindst for kirkens lokale engagement og ejerskab.
I lovforslaget § 8a bør det i bestemmelsens 2. pkt. som minimum præciseres, at menighedsrådets
beslutning om overdragelse af en kirke, skal vedhæftes en udtalelse i form af anbefaling fra såvel
provstiudvalget som fra biskoppen.
Tvivl om kompetence ved biskoppens udtalelse
Af lovforslaget fremgår det, at menighedsrådets beslutning og ansøgning om overdragelse af en
kirke skal ledsages af en udtalelse fra provstiudvalget om, hvorvidt der er tilstrækkelige ressourcer
og ligningsmidler samt en udtalelse fra biskoppen, hvorvidt biskoppen kan anbefale overdragelsen.
Det fremgår ikke hvilken status biskoppens udtalelse har.
Enhedens opgaver
Af lovforslagets side 21 fremgår det, at den foreslåede Enhed bl.a. skal varetage følgende opgaver:
• Rådgivning
• Vidensindsamling
• Koordinering af dialog med folkekirkens konsulenter
Menighedsrådet skal i den forbindelse påpege, at netop disse opgaver allerede løses dagligt af
medarbejdere i stiftsadministrationerne. Der eksisterer i forvejen et omfattende samarbejde og en
Vejen Kirkekontor, Nørregade 96, 6600 Vejen • Tlf. 7536 2904 •
Åbent: mandag
torsdag kl. 9.00
15.00 fredag kl. 9.00
12.00
[email protected]
www.vejenkirke.dk
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Henvendelse af 23/8-25 fra Vejen Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3065134_0003.png
V
ejen Kirke
effektiv videndeling på tværs af stifterne om kirkelige byggesager og vedligehold via bl.a.
”Byggegruppen” som også minimum afholder en erfadag.
Det samme gør Nationalmuseet allerede. En gang årligt inviterer til ”Kirkedag”, hvor arkitekter,
stifternes byggesagsbehandlere og konsulenter mødes for at drøfte de væsentligste udfordringer
og erfaringer inden for kirkebyggeri og bevaring
herunder undertage, forankringer, fugt- og
skimmelsager, afvanding m.m.
Med andre ord: Opgaverne er allerede forankret i stifterne, og der eksisterer et stærkt fagligt
netværk og fælles viden, som den nye ”Enhed” aldrig vil kunne opnå i samme omfang —
ikke
mindst fordi ”Enheden” ifølge forslaget alene skal behandle fem kirker.
Det forekommer derfor uforståeligt, at der etableres en ny struktur med ansatte, sekretariat og
bestyrelse, og at der budgetteres med 5-7 mio. kr. til dette formål
for i alt fem kirker.
Menighedsrådet vil yderligere anføre:
• En overførsel af ansvaret for middelalderkirker til en central enhed vil uundgåeligt skabe et pres
for at lette menighedsrådenes arbejde, når de oplever udfordringer. Det indebærer en reel risiko
for konflikter mellem menighedsråd, provst, provstiudvalg og biskop og kan underminere det
lokale samarbejde.
• Stiftsøvrigheden svækkes markant som institution, hvis en så væsentlig opgave flyttes væk fra
det niveau, hvor den kirkelige forankring og indsigt er størst.
• Det kan blive en glidebane. Den nye enhed kan i praksis blive et pressionsmiddel eller gøre det
meget let for menighedsrådet at opgive at varetage vedligeholdelsen af deres kirke.
• Enheden bliver et ekstra administrativt lag og kan skabe uklarhed om kompetenceforholdene.
• En særskilt bestyrelse risikerer enten at komme ud af trit med den udvikling, der sker i resten af
landet
eller, i den modsatte ende, at etablere sig som en ny aktør, som stiftsøvrigheden i alle 10
stifter skal forholde sig til. Begge scenarier vil skabe unødig kompleksitet og forvirring.
• Et eventuelt salg af en lokal middelalderkirke vil stå i direkte modstrid til lokalsamfundets
interesser, risikere at skabe alvorlige konflikter og samtidig sende provenuet væk fra
lokalsamfundet til et centralt niveau.
Vejen Kirkekontor, Nørregade 96, 6600 Vejen • Tlf. 7536 2904 •
Åbent: mandag
torsdag kl. 9.00
15.00 fredag kl. 9.00
12.00
[email protected]
www.vejenkirke.dk
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Henvendelse af 23/8-25 fra Vejen Menighedsråd om "Ny Menighedsrådslov"
3065134_0004.png
V
ejen Kirke
De nuværende lokalfinansierede præstestillinger kan opretholdes indtil videre.
Menighedsrådet kan gå ind for denne anbefaling.
Der skal udvikles en ny model for fordeling af folkekirkens præstestillinger. De
lokalfinansierede stillinger skal indgå i modellen.
Menighedsrådet kan gå ind for anbefalingen. Modellen skulle gerne sikre, at alle dele af landet
er dækket ind
også de voksende byer, og at der både er plads til tradition og fornyelse.
Der sikres mulighed for fortsat løsning af væsentlige fællesopgaver i folkekirken ved at
øge landskirkeskatten med mellem 0,5 og 1,4 procent alt efter behov.
Menighedsrådet kan gå ind for anbefalingen.
Vedr. ændringen af den lokale budgetproces
Menighedsråd det kan under ingen omstændigheder acceptere, at Københavns Stift får opgaven
med administrationen lovgivningsmæssigt. Hvis det skal være centralt, så skal beslutningen ligge
hos biskopperne
Vejen Kirkekontor, Nørregade 96, 6600 Vejen • Tlf. 7536 2904 •
Åbent: mandag
torsdag kl. 9.00
15.00 fredag kl. 9.00
12.00
[email protected]
www.vejenkirke.dk