Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 75
Offentligt
3062078_0001.png
2. september 2025
Høringssvar fra Sorgenfri Sogns menighedsråd på styregruppens forslag til ”Forenkling og bedre
understøttelse af menighedsrådsarbejdet”.
Konklusion
Rapporten om ”Forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet” fra styregruppen
lever ikke op til Sorgenfri Sogns menighedsråds forventninger til et mere smidigt og mindre
administrativt arbejde i menighedsrådene. Tværtimod lægger den op til centralisering, strammere
styring lovgivningsmæssigt og mindre selvstyre.
Kirkerne i Danmark er meget forskellige både hvad angår bygninger, kirkegårde, menigheder og
menighedsråd. Denne forskellighed gør det meget vanskeligt at generalisere og ensrette styringen
til alles tilfredshed og behov.
Derfor er Sorgenfri Sogns menighedsråds overordnede forslag, at de enkelte menighedsråd bliver
fritstillede, hvis styregruppens anbefalinger iværksætte. De menighedsråd, der finder forslagene
hjælpsomme, kan så få mulighed for at tilslutte sig ét, nogle eller alle de endelige tiltag.
Konklusion på baggrund af nedenstående:
Generelt
Sorgenfri Sogns menighedsråd sætter pris på initiativet til forenkling af menighedsrådsarbejdet og
på muligheden for at få lov til at tilkendegive vores mening om styregruppens forslag hertil.
Menighedsrådet finder det imidlertid uacceptabelt at høringsperioden er lagt i sommerferien og at
styregruppen udelukkende består af ledelsesrepræsentanter, men ingen folkevalgte
menighedsrådsmedlemmer.
Kirkerne i Danmark er meget forskellige både hvad angår bygninger, kirkegårde, menigheder og
menighedsråd. Denne forskellighed gør det meget vanskeligt at generalisere og ensrette styringen
til alles tilfredshed og behov.
Centralisering
Hummeltoften 1, 2830 Virum – telefon 45852372 –
[email protected]
– cvr nr. 25915828
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Henvendelse af 24/8-25 fra menighedsrådet, Sorgenfri Kirke om "Ny Menighedsrådslov"
3062078_0002.png
2. september 2025
Flere forslag indebærer at opgaver lægges ud til provstiet eller stiftet. Det fratager de
menighedsråd, hvis medlemmer har de nødvendige faglige kompetencer muligheden for at drage
nytte af egen faglighed og den tætte lokale tilknytning og kendskab. Desuden vil det være et
fordyrende tiltag, idet provstiet/stiftet skal fastansætte fagfolk, mens
menighedsrådsmedlemmerne nu løser disse opgaver ulønnede.
Obligatoriske kurser
Obligatoriske kurser for at dække bestemte poster i et menighedsråd harmonerer dårligt med at
menighedsrådene består af frivillige, der stiller op til valgene. Også her gælder det, at der blandt
menighedsrådsmedlemmer er mange forskellige fagligheder, hvor det f.eks. synes helt urimeligt at
medlemmer, der bestrider eller har bestridt lederposter med personaleledelse, skal på lederkurser.
Arbejdsmiljø
Følgende er beskrevet i rapporten:
”I efteråret 2023 gennemførte By-, Land- og Kirkeministeriet derfor sammen med folkekirkens
parter den hidtil mest omfattende undersøgelse af det psykosociale arbejdsmiljø blandt ansatte i
folkekirken med spørgeskema besvarelser fra knapt 7.600 ansatte, og dermed en svarprocent på
53.
Undersøgelsen, som blev offentliggjort i januar 2024, viste, at ansatte i folkekirken i højere grad
end landsgennemsnittet oplever en høj grad af jobtilfredshed, at deres arbejdsopgaver er
meningsfulde, og at de har en højere grad af høj motivation og engagement i deres arbejde.”
Det er glædeligt og må tolkes som om det ikke står helt dårligt til i folkekirken. Derfor forekommer
det noget uforståeligt med hele fem lovgivningsmæssige anbefalinger fra styregruppen i
rapportens boks 5:
”Revidering af lov om menighedsråd • Det anbefales, at der på politisk niveau tages stilling til, om
– og i givet fald hvilke – reguleringer af for eksempel menighedsrådsloven, der kan understøtte
arbejdsmiljøet i folkekirken fremover.
Menighedsrådsmedlemmernes pligter og muligheder for sanktioner • Det anbefales, at
sanktionsmuligheder og konsekvenser ved fx brud på lovgivning og værdighedskrav overvejes og
tydeliggøres, så det bliver lettere at gribe ind og stoppe overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Hummeltoften 1, 2830 Virum – telefon 45852372 –
[email protected]
– cvr nr. 25915828
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Henvendelse af 24/8-25 fra menighedsrådet, Sorgenfri Kirke om "Ny Menighedsrådslov"
3062078_0003.png
2. september 2025
Øget fokus på værdighedskrav for ansatte og folkevalgte i folkekirken • Det anbefales, at der
arbejdes aktivt med et værdighedskrav for alle i folkekirken, også de valgte medlemmer af
menighedsrådet.
Øget professionalisering af ledelse i folkekirken • Det anbefales, at der arbejdes med en plan for
obligatorisk kompetenceudvikling for alle ledere i folkekirken med personaleansvar, og at der
skabes klarhed over selve ledelsesrollen.”
Modtagelse og oplæring af menighedsrådsmedlemmer og løbende opfølgning • Det anbefales, at
der arbejdes med større systematik i oplæringen i menighedsrollen, og at der sker løbende og
systematisk opfølgning og vejledning ift. rollen.”
Forenkling
Sorgenfri Sogns menighedsråd kan vanskeligt få øje på forenklingen i styringen af de demokratiske
organer i folkekirken i det forslag styregruppen har fremlagt.
I indledningen til rapporten står der:
” Et særkende for folkekirken er det udstrakte lokale selvstyre med demokratisk valgte
menighedsråd, der ikke står i et under-/overordnelsesforhold til andre kirkelige myndigheder.
Ordningen med menighedsrådene sikrer, at folkekirken er solidt forankret i lokalsamfundet, og at
dens aktiviteter og gudstjenester afspejler den lokale menigheds ønsker og behov.”
Hvis dette fortsat skal stå til troende, bør det være op til de enkelte menighedsråd, om de vil
benytte sig af de mange tiltag, som foreslås i styregruppens rapport. Forslagene bør derfor kun
være tilbud og ikke endnu en lovgivning, der bliver trukket ned over den samlede folkekirke.
Forenkling bør indebære færre og ikke flere love, som menighedsrådene skal leve op til.
Sorgenfri 22. august 2925
Kirsten Damgaard
menighedsrådsformand
Hummeltoften 1, 2830 Virum – telefon 45852372 –
[email protected]
– cvr nr. 25915828