Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 427
Offentligt
3074622_0001.png
Domkirkebyen Viborg
Innovativ infrastruktur med integreret motorvej
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0002.png
Forord
Formålet med dette indlæg er at
opfordre til omtanke
med hensyn til
Viborgs fremtidige infrastruktur. Den valgte Vest motorvej er desværre
en løsning, som er valgt på trods af en bedre løsning.
Hastværk er lastværk
… vi har tiden til at lave den rigtige løsning for
Viborgs borgere. Alle undersøgelser viser, at 0+ løsningen var den
bedste af de 3 vurderede linjeføringer. Ved en innovativ tilgang til
infrastruktur kan 0+ løsningen yderligere opdateres til et
motorvejsdesign, som både løser trafiksituationen for Viborg bedre end
Vest motorvejen, men som også er en økonomisk og miljømæssig
bedre løsning.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0003.png
Viborg har en lang historie som købstad og var engang Jyllands hovedby og
politiske magtcentrum.
I dag står Viborg i skyggen
af byer som Aarhus, Aalborg
og Herning, som alle er forbundet via en stærk motorvejs infrastruktur.
Motorvejen har været afgørende for disse byers udvikling og vækst.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0004.png
Som borgere i Viborg oplever vi, at …
Viborg by har brug for en bynær motorvej som aflastning for
byens indre vejnet, der ikke længere har tilstrækkelig kapacitet
til morgen- og eftermiddagstrafikken ind og ud af byen.
Trafikken går nærmest i stå omkring kl. 8 og kl. 16.
Viborg har ikke den nødvendige parkeringskapacitet til at skabe
udvikling. Det belaster beboere, butiksansatte og besøgende.
Byrådet forsøger at administrere parkeringsarealerne med
betalt parkering. Vi oplever færre handlende og butiksdød i
centrum.
Viborg er ikke en attraktiv by at pendle til/fra, da byen ikke er
forbundet til de nærliggende storbyer med gode veje.
Udfordringerne i den gamle Domkirkeby kan løses
med en infrastrukturplan, som er både intelligent og
multifunktionel.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0005.png
Innovativt motorvejsdesign
Et innovativt motorvejsdesign løser ikke blot et transportbehov, men er en multifunktionel løsning
på infrastruktur i Danmark
et motorvejsdesign som er én samlet løsning på flere udfordringer.
Teknisk Innovation
Tæt integration imellem motorvej og den rekvirerende by for bedste aflastning af byen.
Genbruge/udvide eksisterende vejnet = ingen ny asfalt i naturen + grundvandsbeskyttelse.
Motorvejsoverdækning = støjdæmpning = solcelleanlæg = parkeringsfaciliteter = nyt byrum.
Økonomisk Innovation
Motorvejen skal kun være del-finansieret af en anlægsbevilling.
Udleje eller sælge retten til at anlægge og drive solcelleanlæg over motorvejen til
energiselskaber.
Udleje eller sælge retten til at bygge parkerings- eller kontorfaciliteter over motorvejen til
lokale entreprenørvirksomheder, ejendomsselskaber og lignende firmaer.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0006.png
OSD område
SYD
Drikkevandsmagasin
Vest-motorvejen
Linjeført ovenpå Viborgs to største drikkevandsmagasiner
Grundvandsforurening ultimo 2038 (se
bilag A)
Stor afstand til Viborg
lille aflastning af Viborg by
Lavt innovationsniveau - både teknisk og økonomisk
En lang omvej på 4,7 km
Den faktiske støjbelastninger er mere end 4 gange større
end oplyst af Vejdirektoratet (se
bilag B).
OSD område
Vest-motorvejen
6,250 milliarder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0007.png
Opdatering af 0+ løsningen
Opgradering til motorvej via restbevillingen på 1,257 milliarder +
økonomisk innovation.
Lille afstand til Viborg
stor aflastning af Viborg by.
10 km motorvej med overdækning skaber et 300.000 m
2
nyt by-
rum til Viborg:
Solcelleanlæg og ladestationer til fremtidens el-biler
Motel og restauration
Parkerings- og ladeanlæg til pendlere
Kontor og let industri
Lager og opbevaring
Beboelse og kollegier
0+ motorvejen vil løfte Viborg til en innovativ handels- og
industriby og være en rollemodel for kommende motorvejsbyer i
Danmark. Viborg vil endvidere blive et pitstop på den samlede
motorvej fra nord til syd, og det vil gavne handelslivet i Viborg.
0+ løsningen
3,743 milliarder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0008.png
1 km overdækket motorvej vil producere 4,2 MWh om
året, svarende til energibehovet for 1100 husstande.
300.000m
2
nyt byrum
Overdækningen skaber et nyt byrum til parkeringsfacilite-
ter, solcelleanlæg, let industri, kontor eller biodiversitet.
En overdækning er
samtidig det mest effektive støjværn.
Kilde:
Motorvejsoverdækning.dk
=
KI Rådgivende Ingeniører.
+
Lützen Arkitekter
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0009.png
Afsluttende bemærkning
Vi skaber selv vores eftermæle …
Vores politikere anno 2025 står overfor et vigtigt valg: Vil de forsætte ad den
slagne vej med dyre og indgribende motorvejsprojekter? Eller vil de tage
ansvar og vise rettidig omhu?
0+ motorvejen er ikke et tilbageskridt. Tværtimod er det et udtryk for
fremsynethed og vilje til at løse transportbehov med omtanke for både
mennesker og miljø.
Det er netop nu, vi har brug for politikere, der tør tænke nyt og vælge
løsninger, som fremtidige generationer vil takke dem for.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0010.png
Konklusion
Viborg har brug for en motorvej for at blive bedre forbundet
til de øvrige jyske byer, men det skal ikke bare være et
klassisk
ensidigt motorvejsdesign.
Viborg fortjener et
innovativt,
multifunktionelt motorvejsdesign,
som også kan tjene som et
fyrtårn for kommende motorveje i Danmark.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0011.png
Bilag
Klik på et billed for at springe til pågældende bilag
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0012.png
Vest-Motorvejen ved Viborg
Anlægger vi stadig motorveje
ovenpå vores drikkevand?
Bilag A
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0013.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at belyse konsekvensen af Vest
motorvejens linjeføring henover Viborgs to største drikkevandsmaga-
siner.
Det er ikke oplyst i hverken MKV rapporten eller Anlægsloven at ca.
50 % af vejvand på en motorvej sprøjtes 2-40 meter væk fra
motorvejen (kendt viden hos det Svenske Vejdirektorat m.fl.) .
Vest-motorvejen vil derfor lede store mængder beskidt vejvand
direkte i Viborgs grundvandsmagasiner. Det er afgørende information,
fordi det med Anlægsloven bliver et valg imellem en Vest-motorvej
eller fortsat rent drikkevand til Viborg.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0014.png
NORD
Drikkevandsmagasin
Vest-motorvejen er anlagt ovenpå
Viborgs to største drikkevandsmagasiner
Vest-motorvejen er
linjeført henover de to største drikkevands-
magasiner
til Viborg by og omegn. Begge indvindingsområder er
udlagt af Miljøministeriet som OSD områder. De er meget sårbare
overfor både nitrat og pesticider, da der ikke findes et sammen-
hængende lerlag i områderne, som kan beskytte mod nedsivende
forurening.
Nedsivende vejvand
fra den 4-sporede motorvej vil ifølge forsy-
ningsselskabet Energi Viborg Vand (EVV) udgøre en massiv for-
ureningstrussel for drikkevandsmagasinerne, da vejvand inde-
holder en række forurenende stoffer som tungmetaller, oliepro-
dukter, mikroplast, PFAS etc.
En beskyttelse af drikkevandsmagasinerne vil jf. EVV kræve, at
motorvejen opføres på en
membran,
som opsamler vejvandet og
leder det udenfor OSD området for avanceret rensning (f.eks. for
PFAS). Dette er der ikke afsat budget til i anlægsloven.
(OSD =
Områder
med
Særlig Drikkevandsinteresse)
OSD område
OSD område
SYD
Drikkevandsmagasin
0+ løsningen
3,743 milliarder
Vest Motorvejen
6,250 milliarder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0015.png
Motorvejen er bredere end afstanden til grundvandet
Forureningskilder
25m
Intet beskyttende lerlag
Grundvandet
1. Forurening i anlægsfasen
2. Vejsalt
3. Køretøjer
Udstødningsgas fra fossile biler (CO₂, NO, NO
2
)
Dækstøv (mikroplast, zink, svovl …)
Bremsestøv (kobber, jern, zink, antimon)
Aircondition (kølemiddel =>TFA)
4. Asfalt
Polyaromatiske hydrocarboner
(PAH’er)
Tungmetaller (f.eks. bly, zink, kobber, cadmium)
Olieforbindelser og kulbrinter
PFAS (per- og polyfluorerede stoffer)
VOC’er
(flygtige organiske forbindelser)
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Syd
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Nord
Viborg Kommune – Vandforsyningsplan 2012-2022
Reference links
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Syd
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Nord
Viborg Kommune
Vandforsyningsplan 2012-2022
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0016.png
Vest Motorvejens 50 cm kantopsamling
beskytter ikke grundvandet
Luftbåret vejvand (2-40m)
30m bredde
Luftbåret vejvand (2-40m)
50cm kantopsamling
”40-60
% af vejvandet bliver slynget op og
nedfalder 2-40
m væk fra motorvejen”
Blomqvist, G. & Johansson [1]
Swedish National Road and Transport Research Institute
Kilder
[1]
Airborne spreading and deposition of de-icing salt - a case study
[2]
De-icing salt and the roadside environment
Hver eneste meter motorvej producerer årligt 28m
3
forurenet vejvand
jævnfør 2024 nedbørsdata fra DMI.
kantopsamling
kant
25m
Grundvand
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0017.png
Nedsivning til grundvandet
Jævnfør Københavns Universitet og GEUS:
Jævnfør Københavns Universitet og GEUS:
Nedsivning i sandjord: 4 meter om året
Nedsivning i lerjord: �½ meter om året
Nedsivningstid ved Finderup = 25m / 4m
6 år
Problem årstal for Finderup = 2032+6år =
2038
Problem årstal for København (HOFOR) =
2040
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0018.png
Konklusion
Forurenet vejvand fra Vest-motorvejen vil forurene Viborgs to største
drikkevandsmagasiner i 2038 eller før. Hertil kommer bidrag fra
bremsestøv, dækstøv, udvaskning af asfalt m.m. som ikke er medtaget
i denne præsentation.
Et valg af en Vest-Motorvej er også et fravalg af rent drikkevand - det
er et faktum. En motorvej kan ikke anlægges over et drikkevands-
område uden at det har en konsekvens for drikkevandskvaliteten.
Anlægsloven for Vest-motorvejen vil også være en lov for,
at Viborg indenfor en årrække ikke længere kan hente rent
drikkevand fra områdets to største magasiner.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0019.png
Formålet
med dette debatoplæg er at opfordre til
ansvarlighed.
Danmark har noget af
verdens bedste drikkevand,
men det
fortsætter ikke i fremtiden, hvis vi ikke ændrer adfærd.
I arbejdet med infrastrukturplan 2035 bør man i høj grad holde
transportbehovet op imod påvirkningen af naturressourcer.
Vi skal stille spørgsmålet:
Er indgrebet i natur, miljø og drikkevand
virkelig prisen værd for at spare få minutters rejsetid?
Vi har det drikkevand, som vi fortjener. Drikkevandets
kvalitet er
summen af de politiske initiativer
på området, for vand lyver ikke.
Passer vi godt på grundvandet, kan det holde i mange år, men
nogle få dårlige valg kan hurtig reducere det til noget, som
kommende generationer ikke vil takke os for. Så bliver
verdens
bedste drikkevand
blot et narrativ om noget, vi havde engang.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0020.png
Infrastrukturplan 2035
Drikkevand
Motorveje
Sikring af rent drikkevand bør være den værdi og kompasretning,
som Infrastrukturplanen 2035 navigerer efter
”Vi har det drikkevand, som vi fortjener”
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0021.png
Støjbelastning
Bilag B
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0022.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at oplyse om og dokumen-
ter, at den faktiske støjbelastning fra Vest-motorvejen er mere
end 4 gange større end oplyst i MKV rapporten.
Konsekvenserne af den reelle støjbelastning er dermed langt
mere alvorlig for lokalsamfundet nær Vest-motorvejen end
aktuelt beskrevet af Vejdirektoratet, og dette bør formidles til
borgere og politikere samt være en del af beslutningsgrundlaget.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0023.png
Luftbåren trafikstøj
kant
Kælder
Strukturbåren trafikstøj
Støjgene = Luftbåren trafikstøj + Strukturbåren trafikstøj
Det er kendt viden blandt
certificerede lyd- og vibrationsspecialister,
at en støjgene består altid af både
et luftbåret og et strukturbåret bidrag til den samlede støjpåvirkning, hvor det strukturbårne element
ved en motorvej udgøres af vibrationer, der forplanter sig gennem undergrunden til bygningsdele nær
motorvejen, og opfattes som rystelser eller lavfrekvent lyd indendørs.
Vejdirektoratets
MKV-rapport har ingen data
(simuleringer, beregninger eller målinger) for den
strukturbåren støj, hvorved den som et teknisk beslutningsgrundlag
fremstår mangelfuld.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0024.png
Den luftbåren støjbelastning underestimeres også …
Støjbelastning
dB(A)
100
Vejdirektoratet udregner støjbelastningen med metoden L
den,
dvs. et
gennemsnit
af lav natbelastning og høj dagsbelastning.
Den faktiske støjbelastning
er markant højere
end gennemsnittet.
90
80
70
60
70dB(A)
L
den
= 63 dB(A) ved Finderup
50
40
30
20
20dB(A)
10
0.00
6.00
+7dB
12.00
18.00
20dB(A)
24.00 Klokkeslæt
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0025.png
Udbredelse af motorvejsstøj
Støj-regneregler for en motorvej (=Linjekilde)
Støjniveau falder med cirka 3 dB for hver fordobling af afstanden
En 3 dB stigning i støjniveau forlænger rækkevidden med en faktor 2
En 6 dB stigning i støjniveau forlænger rækkevidden med en faktor 4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0026.png
Den oplyste L
den
støjbelastning for Finderup by og omegn
L
den
støjbelastning
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0027.png
Den faktiske støjbelastning i Finderup by og omegn
Lav natlig støjbelastning
Høj daglig støjbelastning
4 x MKV bredden
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0028.png
Det er bekymrende for vores demokrati og den politiske
beslutningsproces, at kun få borgere og politikere kan
gennemskue, at der bag Vejdirektoratets anvendte
støjbelastning L
den
gemmer sig en langt højere daglig støjbelastning L
day
, der først
opdages, når motorvejen står færdig. Vejdirektoratet kender
niveauet, men vil ikke oplyse det.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0029.png
Støjberegning og grænseværdier
hvilke konsekvenser giver det?
Beregningsmetoden L
den
underestimerer støjbelastningen med et gennemsnit
Støj
Et maksimum afspejler den faktiske genevirkning
Et gennemsnit fjerner alle udsving
tid
En fremskrivning af trafikbelastning til 2040 anvendes i Nord2000 til støjberegningen i stedet for kapaciteten
Støj
2040
Vejens trafikale kapacitet
vil afspejle den værste genevirkning
Prognose
Støjbelastning vil fortsat stige til kapaciteten
tid
Den helbredsmæssige støjbelastningsgrænse i Danmark er den største i EU
Støj
58dB(A) Vejdirektoratet
53dB(A) WHO
52dB(A) Miljøstyrelsen
Dansk anbefaling
tid
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0030.png
Krav
Afstandskrav til berørte borgere
Kompensation for værditab af ejendom
Støjbelastning
Vindmøller
privat ejede
Værditabsordningen
Maximum krav
L
pA
=37dB(A) ved svag vind (6 m/s)
L
pA
= 39dB(A) ved stærk vind (8 m/s)
L
pALF
= 20dB(A) lavfrekvens, indendøresstøj
Motorveje
offentligt ejede
Ingen
Gennemsnits krav
L
den
= 58 dB(A)
Opnås som et gennemsnit over lav natlig-
og høj daglig støjbelastning.
WHO krav er L
den
= 53 dB(A)
4 x møllens totalhøjde, ofte 5-600m Ingen
Hvorfor er borgernes retsstilling overfor støj afhængig af støjkilden?
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0031.png
Konklusion
Den faktiske støjbelastning af Vest-motorvejen er langt større end oplyst
af Vejdirektoratet i MKV rapporten. Det skyldes, at Vejdirektoratet:
kun anvender et lavere dagligt gennemsnit for den luftbårne trafikstøj,
og
ikke den reelle støjbelastning
midt på dagen, når der er mest trafik.
vælger helt at se bort fra det strukturbårne støjbidrag.
Støjgene = Luftbåren trafikstøj + Strukturbåren trafikstøj
lavere gennemsnit
medregnes ikke
X
X
Det er et demokratisk problem,
at MKV rapporten, som beslutnings-
grundlag fra Vejdirektoratet, oplyser en støjbelastning som vil fremstå
lavere. Det demokratiske problem bliver ikke mindre af, at Vejdirektoratet
ikke vil oplyse de faktiske støjbelastningstal for Vest-motorvejen. De svarer
ikke på spørgsmål omkring dette.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0032.png
Tab af skove og biodiversitet
Bilag C
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0033.png
Forord
Når en motorvej anlægges med ny asfalt, er naturen det første offer.
Skove, marker og levesteder for dyr bliver ryddet eller fragmenteret, og
naturlige økosystemer brydes op og forsvinder. Støj, lys og forurening
ændrer livsbetingelserne for både planter og dyr længe før de første
biler kører på vejen.
Det er ikke muligt at gennemgå alle de tab, som en motorvej forvolder
på den omkringliggende natur i denne præsentation, men her præsen-
teres 3 væsentlige eksempler.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0034.png
Fredskove
Vejdirektoratets linjeføringskort for Vest-
motorvejen giver ikke det fulde billede af
de skovmæssige konsekvenser, som
projektet vil medføre for de berørte
områder, da mange fredskove ikke er
medtaget på deres kort
her ses et kort
fra Finderup.
Anlægsloven ophæver fredskovspligten,
hvilket indebærer (jf. Skovlovens §39), at
der skal plantes en erstatningsskov af
dobbelt størrelse et andet sted … men
hvor? Det fremgår ingen steder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0035.png
Drone video fra Finderup – klik på billedet:
Drone video fra Finderup
klik på billedet:
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0036.png
Flagermus
NIRAS har for Vejdirektoratet lavet en kortlægning af potentielle levesteder
for flagermus ved at inspicere skovene langs Vest-motorvejen med kikkert.
Hele områdets bestand af flagermus kommer fra Daugbjerg og Mønsted
kalkgruber, som er nogle af Nordeuropas største flagermusfaunaer.
Ved udflyvningen fra gruberne foretrækker flagermus områder med gamle
træer, jorddiger langs marker og bymiljøer med ældre huse. Som nabo-
landsby kan man derfor i Finderup altid opleve et stort antal flagermus i
sommerhalvåret.
Forekomsten af flagermus kortlægges altid digitalt
enten med en
fotofælde ved gruberne eller i felten med en flagermusdetektor, som både
kan gøre flagermusens skrig hørbare og tælle antal individer. Flagermus
kortlægges aldrig med kikkert.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0037.png
Vildtbegrænsning
Vest-motorvejen stopper den frie
jyske bevægelighed for kronvildt og
råvildt imellem Finderup
Øvelsesterræn og Guldborgland
Plantage og Egedal. Samtidig er der
sparet 18 pattedyrs faunapassager
væk.
Finderup
Øvelsesterræn
Egedal
Det vil få en alvorlig indvirkning på
dyrenes naturlige vandringsmønstre,
genetisk udveksling og adgang til
føde- og yngleområder, hvilket på sigt
kan svække bestandene og reducere
biodiversiteten i området.
Guldborgland
Plantage
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0038.png
Konklusion
Naturen kan ikke selv forsvare
sig imod en motorvej.
Derfor har de 15 største natur-interesseorganisationer i Danmark
(WWF/Verdens-naturfonden, Danmarks Naturfredningsforening,
Greenpeace, Dansk Pattedyrforening og 11 øvrige organisationer) i
et
fælles debatoplæg
opfordret til, at regeringen og forligspartierne
sætter aftalen i bero.
Har politikerne
mod til at tage ansvar
og værne om naturen?
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0039.png
How To Kill A City
Bilag D
Finderup
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0040.png
Forord
Indenfor moderne byplanlægning er bogen
How To Kill A City
af Peter
Moskowitz et klassisk og refereret værk, som beskriver, hvorledes
infrastruktur, byplanlægning og politiske beslutninger kan have store
konsekvenser for lokalsamfundets sammenhængskraft. Bogen
beskriver ligeledes, hvordan byområder forandres på en måde, så
eksisterende beboere fordrives og i sidste ende ”dræber” en bys
oprindelige sjæl.
Betragtningerne i
How To Kill A City
passer præcis på Vest motorvejen
og Finderup som by
det er politisk en velovervejet og strategisk
beslutning - Anlægsloven for Vest motorvejen vil ødelægge Finderup
som den landsby vi kender i dag.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0041.png
Killing points
1. Linjeføringen er bevidst ført meget tæt på Finderup by
(”med en
kontrakurve” jf. Vejdirektoratet) for at undgå nogle gravhøje og
forsyningslinjer. Denne placering hæver støjniveauet fra 38dB(A) til
70dB(A) på vestsiden af Finderup by. En helt naturlig linjeføring
500-1000 m vest for byen ville flytte støjbelastning ud af byzonen.
2. Lukningen af Gårsdalsvej
tvinger 136.000 trafikanter/år med
ærinde til Hald Ege (skolen, hallen, idrætsfaciliteter osv.) til at køre
en omvej på 3+3 km igennem rundkørslen i centrum af Finderup by.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0042.png
Ravnstrup
Finderup presses
dermed af både støj-
belastningen fra
motorvej og fra høj
gennemgangstrafik
til/fra Hald Ege
Finderup
X
Hald Ege
Vejdirektoratet har valgt en ”kontrakurve” ind imod
Finderup for at undgå en linjeføring ovenpå nogle fredede
gravhøje og forsyningsledninger.
Et forslag til en naturlig linjeføring 500-1000 m væk fra
Finderup og udenom fredede gravhøje og forsynings-
ledninger
hvis man imod forventning ikke vælger 0+
løsningen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0043.png
Lidt om
Finderup
Finderup er mest kendt i Danmarkshistorien for
kongemordet på Erik Klipping
i Finderup
Lade, der fandt sted Sankt Cecilie nat den 22. november 1286 under en jagtudflugt. Finderup
er en historisk by og et yndet udflugtsmål for turister, som samtidig lægger vejen forbi Pande-
kagekroen i Finderup.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0044.png
Konklusion
Den meget høje støjbelastning af Finderup by (op til 70dB(A) i vest-
byen) vil gøre mange huse ubeboelige for almindelige familier. Det vil
ikke være muligt at opholde sig udendørs i haven pga. støj, og mange
boliger kan ikke bære en støjrenoveringsudgift på mange hundrede
tusinde kroner
selv med tilskud fra staten. Den store gennemgangs-
trafik igennem byen til Hald Ege vil kun bidrage til, at støjbelastningen
af byen bliver markant større.
Konsekvensen bliver, at boligpriserne i Finderup falder drastisk (nogle
boliger i vestbyen vil direkte være usælgelige), og alle ressourcestærke
familier vil fraflytte byen. Det åbner et nyt boligmarked for socialt ud-
satte og byen vil ændre karakter. Hermed har man implementeret en
”How To
Kill
A City” i Finderup, som beskrevet af Peter
Moskowitz.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0045.png
Sammenligning af nøgledata
Bilag E
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0046.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at
oplyse om de faktuelle tal
for
Vest-motorvejen kontra en udvidelse af A13 0+ løsningen.
Trafiktællingerne viser i overvejende grad, at trafikken er størst mod
øst.
Disse fakta viser klart, at en vestlig motorvejsføring er det mest
uansvarlige motorvejsprojekt
i nyere tid.
Længere rute, mindre besparelse i tid, større udledning af CO
2
i
anlægsfasen og fremtidig brug af motorvejen til skade for natur, klima
og miljø. Desuden er der lavet
uhensigtsmæssige besparelser
for at
holde budgetforliget.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0047.png
”Motorvejsetapen mellem Løvel og Klode Mølle
giver et exceptionelt stort samfundsmæssigt
underskud. Det betyder, at projektet for
samfundet som helhed er tabsgivende.”
( Klik på ovenstående citat for at læse artiklen)
Mogens Fosgerau
Professor i Transportøkonomi
Københavns Universitet
”Synergieffekten af de enkelte motorvejs-
projekter vil aldrig stå mål med et tab på 3,108
milliarder. Der findes mig bekendt ingen
beregninger, som beviser at det er en god ide at
bygge denne stump motorvej”
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0048.png
Trafiktællinger
- antal biler i døgnet på
Viborgs mest trafikerede veje
Observation:
Vest motorvejen er tydeligvis ikke
afstemt med det faktiske trafik-
behov. Alle tekniske analyser viser, at
O+ løsningen - udvidelsen af A13 er
eneste ansvarlige løsning på alle
parametre: økonomi, arealbehov,
naturpåvirkning, infrastruktur behov,
grundvandsforurening, CO
2
udledning
Der findes ingen tekniske analyser,
som viser, at Vest Motorvejen giver
en samfundsmæssig mening.
Trafikken og vejene mod syd er
mindre belastede,
A13 med en
belastningsgrad på kun 0,2 til 0,5.
Ved Klode Mølle, hvor den planlagte
motorvej slutter, kører der kun
dagligt 6767 biler per 2023.
Viborg har samtidig behov
for en østlig omfartsvej,
der kan aflaste trafikbe-
lastningerne øst–vest i
byen. Forslag indtegnet
med
blåt.
O+ løsningen
Trafikken er
størst
mod de
større byer i øst Århus og
Randers, samt mod
nord/nordvest Ålborg og
Skive.
Øst omfartsvej
Vest Motorvejen
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0049.png
Fakta-tabel
Vest-motorvejen
Grundvandsmagasin
Anlægspris
2
6,25 milliarder
0+ løsningen
0
3,75 milliarder
Forskellen
2
2,5 milliarder
Areal behov
Længde
Forøget vejlængde på 4,7km giver en
ekstra udledt CO
2
og transporttid
Forventet antal biler daglig ved Klode
Mølle i 2040
Aflastning af E45
435 ha
45,9 km
10.800 tons CO
2
(ekstra 17,8 millioner
km)
10.200 bil
-500
185 ha
41,2 km
0
250 ha
4,7 km
10.800 tons årligt
10.400 bil
-1000
-200 bil
500
CO
2
udledning i anlægsfasen
Ejendomme til total ekspropriation
Drift-vedligeholdelse omkostninger
Samfundsøkonomisk analyse -
Nettonutidsværdi (NNV)
260.000 tons
55
682 millioner
-3,108 milliarder (*)
128.000 tons
50
91 millioner
-310 millioner
132.000 tons
5
591 millioner
-2,798 milliarder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0050.png
Fakta-tabel
Vest-motorvejen
Sparet køretid
0+ løsningen
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0051.png
Konklusion
Konklusion
Udvidelsen af A13 0+ løsningen er klart den bedste løsning
både
samfundsmæssigt, for Viborg og det midtjyske oplands udvikling.
0+ løsningen er en fremtidssikret motorvej:
Med 4-spor og hastighed 100 km/t.
Uden trafiklys og rundkørsler.
Med til-/afkørselsramper som ved almindelige motorveje.
EL- og lastbiler kører langsommere og vælger korteste rute.
A13-ruten er der i forvejen og skal kun udvides med nogle få meter i siderne.
Der spares 250 hektar skov, natur og landbrugsjord og ruten er økonomisk
væsentlig billigere.
Vælges 0+ løsningen, er der 1,3 milliard op til budgetforliget, så der er økono-
misk plads til mulige forbedringer, herunder udvidelse af A13 helt ned til Pårup,
Herning/Silkeborg motorvejen og intelligent opgradering og støjsikring i Viborg.
Politikere - det er nu, I har chancen for at vise ansvarlighed.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074622_0052.png
Domkirkebyen Viborg
Innovativ infrastruktur med integreret motorvej
Et debatoplæg udarbejdet af Søren Vester og Flemming Munk
Kontakt info:
Søren Riis Vester
Selvstændig tømrer
byggevirksomhed
siden 1992 og deltidslandmand
Fallevej 46
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 40377457
Flemming Munk
M.Sc. Ph.D. Certified Vibration Analyst
Fallevej 34
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 25601362
Linkedin profil
17.08.2025