Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 427
Offentligt
3074618_0001.png
Vest-Motorvejen ved Viborg
Anlægger vi stadig motorveje
ovenpå vores drikkevand?
Klage over motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0002.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at belyse konsekvensen af Vest
motorvejens linjeføring henover Viborgs to største drikkevandsmaga-
siner.
Det er ikke oplyst i hverken MKV rapporten eller Anlægsloven at ca.
50 % af vejvand på en motorvej sprøjtes 2-40 meter væk fra
motorvejen (kendt viden hos det Svenske Vejdirektorat m.fl.) .
Vest-motorvejen vil derfor lede store mængder beskidt vejvand
direkte i Viborgs grundvandsmagasiner. Det er afgørende information,
fordi det med Anlægsloven bliver et valg imellem en Vest-motorvej
eller fortsat rent drikkevand til Viborg.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0003.png
NORD
Drikkevandsmagasin
Vest-motorvejen er anlagt ovenpå
Viborgs to største drikkevandsmagasiner
Vest-motorvejen er
linjeført henover de to største drikkevands-
magasiner
til Viborg by og omegn. Begge indvindingsområder er
udlagt af Miljøministeriet som OSD områder. De er meget sårbare
overfor både nitrat og pesticider, da der ikke findes et sammen-
hængende lerlag i områderne, som kan beskytte mod nedsivende
forurening.
Nedsivende vejvand
fra den 4-sporede motorvej vil ifølge forsy-
ningsselskabet Energi Viborg Vand (EVV) udgøre en massiv for-
ureningstrussel for drikkevandsmagasinerne, da vejvand inde-
holder en række forurenende stoffer som tungmetaller, oliepro-
dukter, mikroplast, PFAS etc.
En beskyttelse af drikkevandsmagasinerne vil jf. EVV kræve, at
motorvejen opføres på en
membran,
som opsamler vejvandet og
leder det udenfor OSD området for avanceret rensning (f.eks. for
PFAS). Dette er der ikke afsat budget til i anlægsloven.
(OSD =
Områder
med
Særlig Drikkevandsinteresse)
OSD område
OSD område
SYD
Drikkevandsmagasin
0+ løsningen
3,743 milliarder
Vest Motorvejen
6,250 milliarder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0004.png
Motorvejen er bredere end afstanden til grundvandet
Forureningskilder
25m
Intet beskyttende lerlag
Grundvandet
1. Forurening i anlægsfasen
2. Vejsalt
3. Køretøjer
Udstødningsgas fra fossile biler (CO₂, NO, NO
2
)
Dækstøv (mikroplast, zink, svovl …)
Bremsestøv (kobber, jern, zink, antimon)
Aircondition (kølemiddel =>TFA)
4. Asfalt
Polyaromatiske hydrocarboner
(PAH’er)
Tungmetaller (f.eks. bly, zink, kobber, cadmium)
Olieforbindelser og kulbrinter
PFAS (per- og polyfluorerede stoffer)
VOC’er
(flygtige organiske forbindelser)
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Syd
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Nord
Viborg Kommune – Vandforsyningsplan 2012-2022
Reference links
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Syd
Miljøministeriet - Redegørelse for Viborg Nord
Viborg Kommune
Vandforsyningsplan 2012-2022
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0005.png
Vest Motorvejens 50 cm kantopsamling
beskytter ikke grundvandet
Luftbåret vejvand (2-40m)
30m bredde
Luftbåret vejvand (2-40m)
50cm kantopsamling
”40-60
% af vejvandet bliver slynget op og
nedfalder 2-40
m væk fra motorvejen”
Blomqvist, G. & Johansson [1]
Swedish National Road and Transport Research Institute
Kilder
[1]
Airborne spreading and deposition of de-icing salt - a case study
[2]
De-icing salt and the roadside environment
Hver eneste meter motorvej producerer årligt 28m
3
forurenet vejvand
jævnfør 2024 nedbørsdata fra DMI.
kantopsamling
kant
25m
Grundvand
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0006.png
Nedsivning til grundvandet
Jævnfør Københavns Universitet og GEUS:
Jævnfør Københavns Universitet og GEUS:
Nedsivning i sandjord: 4 meter om året
Nedsivning i lerjord: �½ meter om året
Nedsivningstid ved Finderup = 25m / 4m
6 år
Problem årstal for Finderup = 2032+6år =
2038
Problem årstal for København (HOFOR) =
2040
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0007.png
Konklusion
Forurenet vejvand fra Vest-motorvejen vil forurene Viborgs to største
drikkevandsmagasiner i 2038 eller før. Hertil kommer bidrag fra
bremsestøv, dækstøv, udvaskning af asfalt m.m. som ikke er medtaget
i denne præsentation.
Et valg af en Vest-Motorvej er også et fravalg af rent drikkevand - det
er et faktum. En motorvej kan ikke anlægges over et drikkevands-
område uden at det har en konsekvens for drikkevandskvaliteten.
Anlægsloven for Vest-motorvejen vil også være en lov for,
at Viborg indenfor en årrække ikke længere kan hente rent
drikkevand fra områdets to største magasiner.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0008.png
Formålet
med dette debatoplæg er at opfordre til
ansvarlighed.
Danmark har noget af
verdens bedste drikkevand,
men det
fortsætter ikke i fremtiden, hvis vi ikke ændrer adfærd.
I arbejdet med infrastrukturplan 2035 bør man i høj grad holde
transportbehovet op imod påvirkningen af naturressourcer.
Vi skal stille spørgsmålet:
Er indgrebet i natur, miljø og drikkevand
virkelig prisen værd for at spare få minutters rejsetid?
Vi har det drikkevand, som vi fortjener. Drikkevandets
kvalitet er
summen af de politiske initiativer
på området, for vand lyver ikke.
Passer vi godt på grundvandet, kan det holde i mange år, men
nogle få dårlige valg kan hurtig reducere det til noget, som
kommende generationer ikke vil takke os for. Så bliver
verdens
bedste drikkevand
blot et narrativ om noget, vi havde engang.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0009.png
Infrastrukturplan 2035
Drikkevand
Motorveje
Sikring af rent drikkevand bør være den værdi og kompasretning,
som Infrastrukturplanen 2035 navigerer efter
”Vi har det drikkevand, som vi fortjener”
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 427: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074618_0010.png
Anlægger vi stadig motorveje
ovenpå vores drikkevand?
Klage udarbejdet af Søren Vester og Flemming Munk
Kontakt info:
Søren Riis Vester
Selvstændig tømrer
byggevirksomhed
siden 1992 og deltidslandmand
Fallevej 46
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 40377457
Flemming Munk
M.Sc. Ph.D. Certified Vibration Analyst
Fallevej 34
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 25601362
Linkedin profil
20.09.2025