Til
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget,
Til
Transportudvalget
Til Ministeriet for Grøn Trepart
Klage over Motorvej Klode Mølle – Løvel
Vi havde anmodet om foretræde for diverse udvalg i Folketinget, men dette blev desværre ikke
imødekommet, herfor fremsender vi supplerende materiale, og klager.
1. EU lovgivningen er ikke overholdt i fht. EU's vandrammedirektiv. Der er en mangelfuld
Miljøkonsekvensvurdering af grundvandsområderne ved etablering af motorvej, idet der sker
påvirkning grundvandet af miljøfarlige forurenende stoffer (MFS). Der er ikke på bedste
videnskabelige vis påvist
fravær
af skader på grundvandet. Se særskilt PDF fil Motorvej – vandmiljø.
2. Vejdirektoratets Resumé af miljøkonsekvensvurdering er mangelfuld og misinformerende. Den er
misinformerende og vildledende ikke kun for den almindelige borger, men også for de politiske
beslutningstagere der vedtager linjeføringen, samt vedtager anlægsloven. Der er ikke reelle og
faktuelle oplysninger i Resuméet, hverken for miljø, klima og støj.
Forholdet mellem linjeføringerne, herunder sammenlignet mellem den foreslåede
vestlige linjeføring og 0+ løsningen
.
Vejdirektoratet oplyser om projektet fra start i resuméet, at vest om Viborg er 43,6 km lang og
udbygning af rute 13 (0+ løsning) er 41,5 km hvilket sandsynligvis danner udgangspunkt for flere af
deres beregninger og konklusioner. Der nævnes hele tiden en motorvej fra Klode Mølle – Løvel,
men i sparerunden er vest motorvejen om Viborg afkortet ca. 2,5 km så den starter i princippet
tættere på Viborg end ved Løvel, som 0+ løsningen gør. Derfor er vest om Viborg motorvejen reelt
4,7 km længere end 0+ løsningen, når vi opmåler på målekort vi har modtaget fra vejdirektoratet.
0+ løsningen er jo ligeledes gjort 0,6 km kortere nord for Viborg med en omlagt linjeføring.
Trafikken – i fremtiden
Ved vest motorvejen forventer vejdirektorat en vis aflastning af A13, men den 4,7 km længere vest
vej i mente, så tvivler vi på at den aflastning helt bliver som forventet. Også taget i betragtning, der
ikke spares i køretid, tværtimod, med udgangspunkt fra Viborg. Se PDF-fil, Sammenligning af
nøgledata.
Natur og miljø
Her opgør vejdirektoratet forbavsende at der inddrages nøjagtig det samme areal for de 2
linjeføringer, 15 ha beskyttede naturtyper, overdrev, mose, hede, sø og eng, til trods for at den
vestlige motorvej beslaglægger permanent 435 ha mod 185 ha for 0+ løsningen, det virker total
forkert for os der kender områderne? Kan disse arealer bekræftes?
1