Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 407
Offentligt
3069913_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19-09-2025
J nr.
2025 - 4185
Akt-id
690580
Orientering om budgetafvigelse for § 4-projektet: "Håndtering af Biogasover-
skud i Danmark"
Med baggrund i
Klimaaftale om grøn strøm og varme
af 25. juni 2022, der blev
indgået af den tidligere socialdemokratiske regering, Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne, fik Energinet god-
kendt sin § 4-ansøgning om anlæg af nye gasanlæg fordelt på seks tilbageførel-
sesanlæg samt en måle- og reguleringsstation (M/R-station) og en kompressor-
station.
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
og § 4-ansøgningen blev til
pba. energikrisen i 2021 og 2022, der blev affødt af Ruslands invasion af Ukra-
ine. På grund af gaspriser, der hurtigt steg til historisk høje niveauer, faldt gas-
forbruget i Danmark markant, imens dansk biogasproduktion steg betydeligt.
Formålet med § 4-projektet var således at understøtte øget dansk biogaspro-
duktion, hvor tilkomsten af opgraderet biogasproduktion - kombineret med et la-
vere lokalt gasforbrug - medfører et behov for at kunne føre lokalt produceret
biogas fra distributionssystemet til transmissionssystemet. Det bidrager til at
undgå perioder, hvor der vil være behov for at nedjustere biogasproduktion eller
brænde overskudsbiogas af, når gasforbruget lokalt er for lavt. Tilbageførelses-
anlæggene, der hæver gastrykket og fjerner lugtstoffer (odorant), samt kom-
pressorstationen, der kun hæver trykket, bidrager til at gassen via transmissi-
onssystemet kan transporteres på tværs af Danmark til lagring, til danske gas-
forbrugere og/eller eksporteres til Sverige, Tyskland og Polen.
Energinet har siden godkendelsen af projektet foretaget løbende tilpasninger af
projektet i dialog med Energistyrelsen, herunder tilpasning af budget og tidspla-
ner,
jf. § 4-godkendelsens vilkår.
Energinets oprindelige ansøgning indbefattede
et anlægsbudget på 773 mio. kr. (i faste 2022-priser), hvilket modsvarer ca. 808
mio. kr. i faste 2025-priser, når der inflationskorrigeres for at tage højde for den
generelle prisstigning i samfundet, siden det oprindelige budget blev udarbejdet.
Budgettet blev i henhold til Energinets vanlige procedure opdateret i marts 2025
på baggrund af bl.a. konkrete modtagne tilbud på kompressorer og deodorise-
ringsanlæg. Energinet oplyser i den forbindelse, at priserne på markedet for
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 407: Orientering om budgetafvigelse for § 4-projektet: "Håndtering af Biogasover-skud i Danmark", fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3069913_0002.png
kompressorer mv. er steget betydeligt, siden Energinet lavede det oprindelige
budgetestimat i 2022. Projektet er desuden blevet tilpasset, så kompressoren i
Nordjylland, der var en del af den oprindelige § 4-godkendelse, er udgået, da
Energinet i samarbejde med Evida har fundet en teknisk løsning via distributi-
onssystemet i Nordjylland. Energinet har således gentænkt og optimeret kon-
cept og scope for at reducere omkostningerne til projektet, herunder også pri-
serne på kompressorer sammenlignet med de oprindelige tilbud fra Energinets
leverandører. Det bemærkes, at anlæggenes idriftsættelse er udskudt mellem et
og tre år, så de bygges, når de konkrete behov opstår. Det muliggør, at Energi-
net har haft tid til at standardisere konceptet, så de nu bygger anlæg fleksibelt
og modulært efter aftale med Energistyrelsen og dialog med biogasbranchen.
I det opdaterede budget indgår prisen for seks tilbageføringsanlæg og én M/R-
station, som forventes at beløbe sig til 864 mio. kr. i faste 2025-priser. I Energi-
nets oprindelige business case blev den årlige merbetaling for en husstand op-
gjort til ca. 55 kr. om året (i faste 2025-priser). For at opgøre budgetforøgelsens
effekt på en gennemsnitlig husstand, med et antaget årsforbrug på 1.900 m
3
, er
det opdaterede budget sammenholdt med det oprindeligt § 4-godkendte budget,
der inflationskorrigeres til 2025-priser, hvilket resulterer i en samlet budgetafvi-
gelse på ca. 56 mio. kr. (i faste 2025-priser). Alt i alt medfører det en stigning i
yderligere merbetalingen for en husstand på ca. 2 kr. (i faste 2025-priser) i
2030.
Energinets opdateringer af projektdesignet pba. øgede omkostninger til kompo-
nenter i tilbageførelsesanlæggene samt opdaterede forventninger til fremtidens
gassystem, har medført, at der tilvejebringes en øget tilbageførelseskapacitet på
50 pct., hvilket Energinet vurderer nødvendigt for at håndtere de forventeligt sti-
gende mængder biogas og markant faldende gasforbrug, siden projektet blev
udarbejdet pba. af
Analyseforudsætningerne til Energinet i 2021
og opdateret
pba. af
Analyseforudsætningerne til Energinet 2024.
Biogas udgør i dag ca. 40 pct. af det samlede gasforbrug i Danmark. Det er
mere end en fordobling siden 2020 (Klimastatus
og -fremskrivning 2025),
og i
2032 vurderes det aktuelt, at Danmark vil kunne producere biogas svarende til
100 pct. af det samlede gasforbrug i Danmark, i takt med at antallet af private
husholdninger med gasfyr falder.
I modtager dette brev til orientering om projektets udvikling, og jeg ser frem til
vores fortsatte arbejde med at bidrage til rammerne for Danmarks fremtidige
grønne gassystem.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2
Fortrolig/Confidential