Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 393
Offentligt
3066652_0001.png
Lovtidende A
2025
8. september 2025.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for fjernkølingsanlæg
1)
I medfør af § 1 b, stk. 2 og 3, § 4 a, § 6, § 8 d og §
9, stk. 2, i lov om fjernkøling, jf. lovbekendtgørelse nr. 221
af 6. marts 2023, som ændret ved lov nr. 736 af 20. juni
2025, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 5, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 840 af 25. juni 2025 om Energistyrelsens
opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler:
1)
Kommunalbestyrelsens planlægning for køleforsynin-
gen i kommunen, efter § 1 b i lov om fjernkøling.
2)
Kommunalbestyrelsens godkendelse af fjernkølings-
anlæg efter § 5, stk. 2, i lov om fjernkøling.
3)
Energistyrelsens godkendelse af projekter for fjernkø-
lingsanlæg efter § 5, stk. 1, i lov om fjernkøling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Fjernkølingsanlæg: Fjernkølingsproduktionsanlæg el-
ler fjernkølingsnet, der leverer køling fra et centralt
anlæg, bortset fra anlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr.
3, i lov om varmeforsyning, jf. § 1, stk. 2, i lov om
fjernkøling.
2)
Fjernkøling: Distribution af termisk energi i form af
afkølede væsker fra centrale eller decentrale produkti-
onssteder gennem et net til flere bygninger eller anlæg
til anvendelse ved rum- eller proceskøling, jf. § 1, stk.
1, i lov om fjernkøling.
3)
Effektiv fjernkøling: Et fjernkølingsanlæg, der opfyl-
der de kriterier, som er fastsat i § 5.
4)
Omfattende renovering: En renovering, hvis omkost-
ninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostninger-
ne for en ny lignende enhed.
5)
Vedvarende energi: Energi, der fremstilles ved anven-
delse af vedvarende energikilder som defineret i lov
om fremme af vedvarende energi.
6)
Effektiv køling: En mulighed for køling, som sam-
menlignet med et grundscenarie, der afspejler en busi-
ness-as-usual-situation, målbart reducerer den tilførsel
7)
8)
9)
af primærenergi, der er påkrævet for på en omkost-
ningseffektiv måde at forsyne en enhed af leveret
energi inden for en relevant systemgrænse som vurde-
ret i den cost-benefit-analyse, som er omhandlet i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/1791
af 13. september 2023 om energieffektivitet og om
ændring af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning),
under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse
med udvinding, omdannelse, transport og distribution.
Højeffektiv kraftvarmeproduktion: Kraftvarme produ-
ceret i henhold til kriterierne i bilag 2.
Fjernkølingssystem: Et sammenhængende fjernkø-
lingsnet bestående af fysisk forbundne fremførings-
og produktionsanlæg.
Økonomisk begrundet efterspørgsel: Den efterspørg-
sel, der ikke overstiger behovet for opvarmning eller
køling, og som ellers ville kunne imødekommes på
markedets betingelser gennem andre energiprodukti-
onsprocesser end kraftvarmeproduktion.
Overskudsvarme: Som defineret i den til en hver tid
gældende lov om varmeforsyning.
Kapitel 2
Den kommunale køleplanlægning
§ 3.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en plan for køle-
forsyningen i kommunen, hvis kommunen har et samlet
indbyggertal på over 45.000, jf. § 1 b, stk. 1, i lov om
fjernkøling.
Stk. 2.
Planen for køleforsyningen i kommunen udarbej-
des i samarbejde med forsyningsselskaber og andre berørte
parter. Kommunen påser, at øvrige relevante offentlige og
private interessenter inddrages.
Stk. 3.
Planen for køleforsyningen i kommunen kan gen-
nemføres i fællesskab af en gruppe af flere lokale myndig-
heder i naboområder, hvis det på baggrund af den eksister-
ende køleinfrastruktur, de geografiske og administrative for-
hold vurderes hensigtsmæssigt.
10)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82, og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955 (omarbejdning), EU-tidende 2023, L
231, side 1.
DB001214
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2025-409
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
2
§ 4.
Kommunalbestyrelsen vurderer planen for køleforsy-
ningen i kommunen og drager omsorg for, at planen efterføl-
ges af nødvendige og passende gennemførelsesforanstaltnin-
ger.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planer
for køleforsyningen i kommunen i øvrigt er koordineret
med planlovgivningen og anden lovgivning, herunder med
reglerne om vurdering af større anlægs virkning på miljøet
(VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyttelseslovgivnin-
gen.
Kapitel 3
Effektiv fjernkøling
§ 5.
For at være effektivt skal et fjernkølingssystem opfyl-
de følgende kriterier:
1) Indtil den 31. december 2027 et fjernkølingssystem,
der anvender mindst 50 pct. vedvarende energi, 50
pct. overskudsvarme, 75 pct. kraftvarme eller et fjern-
kølingssystem, hvor den samlede andel af vedvarende
energi, overskudsvarme eller kraftvarme udgør mindst
50 pct.
2) Fra den 1. januar 2028 et fjernkølingssystem, der an-
vender mindst 50 pct. vedvarende energi, 50 pct. over-
skudsvarme, 50 pct. vedvarende energi og overskud-
svarme, 80 pct. højeffektiv kraftvarme, eller et fjern-
kølingssystem, hvor den samlede andel af vedvarende
energi, overskudsvarme eller højeffektiv kraftvarme
udgør mindst 50 pct., og hvor andelen af vedvarende
energi derudover udgør mindst 5 pct.
3) Fra den 1. januar 2035 et fjernkølingssystem, der an-
vender mindst 50 pct. vedvarende energi, 50 pct. over-
skudsvarme eller 50 pct. vedvarende energi og over-
skudsvarme, eller et fjernkølingssystem, hvor den sam-
lede andel af vedvarende energi, overskudsvarme eller
højeffektiv kraftvarme udgør mindst 80 pct., og den
samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvar-
me derudover udgør mindst 35 pct.
4) Fra den 1. januar 2040 et fjernkølingssystem, der
anvender mindst 75 pct. vedvarende energi, 75 pct.
overskudsvarme eller 75 pct. vedvarende energi og
overskudsvarme, eller et fjernkølingssystem, hvor den
samlede andel vedvarende energi, overskudsvarme og
højeffektiv kraftvarme udgør mindst 95 pct., og hvor
den samlede andel af vedvarende energi eller overskud-
svarme derudover udgør mindst 35 pct.
5) Fra den 1. januar 2045 et fjernkølingssystem, der an-
vender mindst 75 pct. vedvarende energi, 75 pct. over-
skudsvarme eller 75 pct. vedvarende energi og over-
skudsvarme.
6) Fra den 1. januar 2050 et fjernkølingssystem, der ude-
lukkende anvender vedvarende energi, udelukkende
overskudsvarme eller udelukkende en kombination af
vedvarende energi og overskudsvarme.
Kapitel 4
Projektbehandling i Energistyrelsen
§ 6.
Følgende projekter skal forelægges Energistyrelsen
til godkendelse:
1) Projekter for etablering af private fjernkølingsanlæg.
2) Projekter for etablering af kommunale fjernkølingsan-
læg med en indfyret effekt på 20 MW eller over.
3) Projekter for omfattende renoveringer af fjernkølings-
anlæg efter nr. 1 og 2.
Stk. 2.
Et projekt er ikke omfattet af stk. 1, hvis fjernkø-
lingsanlægget alene leverer køling til virksomhedens eget
forbrug.
Stk. 3.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse
af et projekt må først foretages, efter at projektet er god-
kendt.
§ 7.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for fjernkølingsanlæg skal være skriftlig og ledsaget af
følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
Energistyrelsens vurdering af projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes
etableret eller renoveret, og anlæggets kapacitet, forsy-
ningssikkerhed og andre driftsforhold.
3) Tidsfølge for etableringen eller renoveringen.
4) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for udnyttelse af
overskudsvarme fra anlægget.
5) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra berørte forsyningsselskaber
og virksomheder m.fl.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan på baggrund af projektforsla-
genes forskellige karakter og baggrund bestemme, at oplys-
ninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-5, ikke
skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af uvæ-
sentlig karakter for projektforslaget, ligesom Energistyrelsen
kan kræve yderligere oplysninger.
Stk. 3.
For Energistyrelsens godkendelse af projekter for
et fjernkølingsanlægs udnyttelse af overskudsvarme fra an-
læg omfattet af bekendtgørelse om udarbejdelse og godken-
delse af cost-benefit-analyser for industrianlæg, servicefaci-
liteter og datacentre vedlægges en cost-benefit-analyse. Hvis
cost-benefit-analysen viser, at det er teknisk og økonomisk
gennemførligt at udnytte overskudsvarme, kan kommunal-
bestyrelsen kun godkende projektet, når det indrettes hertil,
jf. dog § 22.
§ 8.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er rele-
vante for projektet:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og pro-
duktionsform.
2) Et kort over den geografiske placering af de ønskede
forsynede enheder.
3) Tidsplan for anlæggets etablering eller renovering.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrø-
rende anlæggets etablering, renovering eller drift.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
3
§ 9.
Energistyrelsen drager omsorg for, at projektbehand-
lingen koordineres med den kommune, hvor projektet skal
gennemføres.
Forudsætninger for Energistyrelsens godkendelse af
projekter
§ 10.
Ved projekter omfattet af § 6 kan Energistyrel-
sen kun godkende projektet, hvis fjernkølingssystemet, som
fjernkølingsanlægget er eller skal tilknyttes, er effektivt efter
§ 5 på det tidspunkt, hvor fjernkølingsanlægget idriftsættes
eller fortsætter driften efter renovering.
§ 11.
Ved projekter for omfattende renovering af eksister-
ende fjernkølingsanlæg kan Energistyrelsen kun godkende
projektet, hvis der ikke sker en stigning i anvendelsen af kul
og olie i det eksisterende fjernkølingssystem sammenholdt
med det gennemsnitlige årlige forbrug i de foregående tre
kalenderår med fuld drift forud for renoveringen.
§ 12.
Frem til den 31. december 2029 kan Energistyrelsen
ikke godkende projekter for nye fjernkølingsanlæg, der an-
vender kul eller olie.
Stk. 2.
Fra den 1. januar 2030 kan Energistyrelsen ikke
godkende projekter efter stk. 1, der anvender kul, olie eller
naturgas.
Kapitel 5
Projektbehandling i kommunalbestyrelsen
§ 13.
Projekter for etablering af nye eller omfattende re-
novering af eksisterende kommunale fjernkølingsanlæg med
en indfyret effekt på 20 MW eller derunder forelægges
til godkendelse hos kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor projektet skal gennemføres.
§ 14.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for fjernkølingsanlæg skal være skriftlig og ledsaget af
følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Det kommunale ejerskab af varmeforsyningsvirksom-
hed, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, lov om fjernkøling.
2) Den eller de ansvarlige for projektet.
3) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for udnyttelse af
overskudsvarme fra anlægget.
4) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra berørte forsyningsselskaber
og virksomheder m.fl.
5) Anlæggets forsyningssikkerhed og andre driftsforhold.
6) Forholdet til anden lovgivning, herunder lov om var-
meforsyning.
7) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes
etableret eller renoveret, og anlæggets kapacitet, place-
ring og produktform.
8) Tidsplan for etableringen eller renoveringen.
9) Et kort over den geografiske placering af de ønskede
forsynede enheder.
Stk. 2.
Ved etablering eller omfattende renovering af
fjernkølingsanlæg efter lov om fjernkøling § 2, stk. 2, nr.
2, skal kommunen yderligere vedlægge en vurdering af det
samlede energisystems synergieffekter med fjernvarme.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af projekt-
forslagenes forskellige karakter og baggrund bestemme, at
oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-6,
ikke skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af
uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom kommunen
kan kræve yderligere oplysninger.
Stk. 4.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af projek-
ter for et fjernkølingsanlægs udnyttelse af overskudsvarme
fra anlæg omfattet af bekendtgørelse om udarbejdelse og
godkendelse af cost-benefit-analyser for industrianlæg, ser-
vicefaciliteter og datacentre vedlægges en cost-benefit-ana-
lyse. Hvis cost-benefit-analysen viser, at det er teknisk og
økonomisk gennemførligt at udnytte overskudsvarme, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, når det ind-
rettes hertil, jf. dog § 23.
§ 15.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrøren-
de anlæggets etablering, renovering eller drift.
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af
projekter
§ 16.
Ved projekter omfattet af § 13 kan kommunalbesty-
relsen kun godkende projektet, hvis fjernkølingssystemet,
som fjernkølingsanlægget er eller skal tilknyttes, er effektivt
efter § 5 på det tidspunkt, hvor fjernkølingsanlægget idrift-
sættes eller fortsætter driften efter renovering.
§ 17.
Ved projekter for omfattende renovering af eksister-
ende fjernkølingsanlæg kan kommunalbestyrelsen kun god-
kende projektet, hvis der ikke sker en stigning i anvendelsen
af kul og olie i det eksisterende fjernkølingssystem sammen-
holdt med det gennemsnitlige årlige forbrug i de foregående
tre kalenderår med fuld drift forud for renoveringen.
§ 18.
Frem til den 31. december 2029 kan kommunal-
bestyrelsen ikke godkende projekter for nye fjernkølingsan-
læg, der anvender kul eller olie.
Stk. 2.
Fra den 1. januar 2030 kan kommunalbestyrelsen
ikke godkende projekter efter stk. 1, der anvender kul, olie
eller naturgas.
Kommunalbestyrelsens koordinering med
lokalplanlægningen, relevant lovgivning, m.v.
§ 19.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at pro-
jektbehandlingen koordineres med den fysiske planlægning
samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt
projekt indgår ved revision af kommuneplan og udarbejdel-
se af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunal-
bestyrelsen drager desuden omsorg for, at projektet i øvrigt
er koordineret med planlovgivningen og anden lovgivning,
herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virk-
ning på miljøet (VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyt-
telseslovgivningen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
4
Kapitel 6
Dataindberetning
§ 20.
Fjernkølingsvirksomheder, der leverer fjernkøling
som defineret i § 2, nr. 2, skal årligt inden d. 15. marts ind-
berette de data om virksomhedens ejede fjernkølingsanlæg,
der fremgår af bilag 1.
Stk. 2.
Fjernkølingsanlæg omfattet af stk. 1 kan i forbin-
delse med indberetningen af data, jf. stk. 1, endvidere angi-
ve data om kølekilde, kølemiddel, energiforbrug mv. Over-
sigten over de frivillige data kan findes på Energistyrelsens
hjemmeside.
Stk. 3.
Indberetningen af data, jf. stk. 1 og 2, skal ske digi-
talt via et fortrykt skema, som forefindes på Energistyrelsens
hjemmeside.
Kapitel 7
Dispensation
§ 21.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra
reglerne i bekendtgørelsen, jf. dog §§ 22 og 23.
§ 22.
Energistyrelsen kan alene dispensere fra kravet i §
7, stk. 3, 2. pkt., hvis det af retlige, ejendomsretlige eller
finansielle grunde er strengt nødvendigt.
§ 23.
Kommunalbestyrelsen kan alene dispensere fra kra-
vet i § 14, stk. 4 hvis det af retlige, ejendomsretlige eller
finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Energistyrelsen
om en dispensation afgivet efter stk. 1 senest en uge efter
den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
§ 24.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om dis-
pensationer afgivet efter §§ 22-23 senest 3 måneder efter
den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
Kapitel 8
Klage m.v.
§ 25.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet efter denne bekendtgørelse, jf. § 17 i lov om Energik-
lagenævnet.
Stk. 2.
En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt
til den myndighed, der har truffet afgørelsen, inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt. En klage anses for indgivet,
når den er tilgængelig for myndigheden.
Stk. 3.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørel-
sen, videresende klagen til nævnet snarest og som udgangs-
punkt ikke senere end 3 uger efter udløbet af klagefristen
nævnt i stk. 2. Myndigheden sender samtidig en kopi af sin
udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at
afgive bemærkninger til nævnet på 3 uger fra modtagelsen.
§ 26.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold
til § 25 kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
Kapitel 9
Straf
§ 27.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 6, stk. 1, eller
§13,
2) overtræder §§ 6, stk. 1, eller 13,
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i
en godkendelse eller,
4) undlader at indberette data efter § 20, stk. 1.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person-
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 11. oktober
2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 991 af 27. juni 2022 om god-
kendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg op-
hæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om godkendelse af projekter for indu-
stri- og fjernkølingsanlæg, der er forelagt, og som ikke er
godkendt af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen, in-
den bekendtgørelsens ikrafttræden, behandles efter reglerne
i bekendtgørelse nr. 991 af 27. juni 2022 om godkendelse af
projekter for industri- og fjernkølingsanlæg.
Stk. 4.
Klager over afgørelser truffet af kommunalbesty-
relsen eller Energistyrelsen den 10. oktober 2025 eller tidli-
gere behandles efter de hidtil gældende regler.
Energistyrelsen, den 8. september 2025
Peter Christian Baggesgaard Hansen
/ Lisbet Ølgaard
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3066652_0005.png
8. september 2025.
5
Bilag 1
Tabeller over indberetning af obligatorisk data, jf. § 20
Tabel: Selskab
Felt
CVR-nummer
Navn
Adresse
Tabel: Værk
Felt
Værknavn
Adresse
Tabel: FK-net
Felt
Netnavn
Tabel – anlæg
Felt
Anlægsnavn
Idriftssættelsesdato
Skrotningsdato
Kølekapacitet [MW]
Input-energitype
[Leveret mængde overskudsvarme an
net]
Udnyttet energimængde overskudsvarme
Tabel År-Anlæg
Felt
År
Energiforbrug
Kølelevering an net
Type
Transaktionsdata
Transaktionsdata
Transaktionsdata
Type
Stamdata
Stamdata
Stamdata
Tabel: Kontaktperson
Felt
Type
Navn
stamdata
E-mail
stamdata
Telefon_1
stamdata
Bemærkning
Type
Stamdata
Stamdata
Type
Stamdata
Bemærkning
type
Bemærkninger mm.
Stamdata
Stamdata
Stamdata
Fuldlast ved normale for-
Stamdata hold
Stamdata fx el, varme(damp), naturgas
Bemærkninger mm.
[MWh] (pr input-energitype)
[MWh]
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3066652_0006.png
8. september 2025.
6
Bilag 2
Metode til bestemmelse af effektiviteten af kraftvarmeproduktionsprocessen
De værdier, der benyttes til beregning af kraftvarmeproduktionens effektivitet og primærenergibesparel-
serne, fastsættes på grundlag af den forventede eller faktiske drift af enheden under normale forhold.
a) Højeffektiv kraftvarmeproduktion
– Med henblik på dette direktiv skal højeffektiv kraftvarmeproduktion opfylde følgende kriterier: Kraft-
varmeproduktionen fra kraftvarmeenheder skal føre til primærenergibesparelser beregnet i overens-
stemmelse med litra b) på mindst 10 % i forhold til referenceværdien for separat produktion af el og
varme.
– Produktionen fra små kraftvarmeenheder og mikrokraftvarmeenheder, som giver primærenergibespa-
relser, kan betegnes som højeffektiv kraftvarmeproduktion.
– For kraftvarmeenheder, der opføres eller får foretaget en omfattende renovering efter gennemførelsen
af dette bilag, er de direkte emissioner af kuldioxid fra kraftvarmeproduktion, som benytter fossile
brændsler, mindre end 270 g CO2 pr. 1 kWh energiproduktion fra den kombinerede produktion
(herunder opvarmning/køling, energi og mekanisk energi).
– Kraftvarmeenheder, der er i drift før den 10. oktober 2023, kan fravige dette krav indtil den 1. januar
2034, forudsat at de har en plan om gradvist at reducere emissionerne for at overholde tærsklen på
mindre end 270 g CO2 per 1 kWh senest den 1. januar 2034, og at de har meddelt denne plan til de
relevante operatører og kompetente myndigheder.
Når en kraftvarmeenhed opføres eller får foretaget en omfattende renovering, sikrer medlemsstaterne, at
der ikke sker en stigning i anvendelsen af andre fossile brændsler end naturgas i eksisterende varmekilder
sammenholdt med det årlige gennemsnitlige forbrug over de seneste tre kalenderår i fuld drift forud for
renoveringen, og at nye varmekilder i dette system ikke anvender andre fossile brændsler end naturgas.
b) Beregning af primærenergibesparelser
Primærenergibesparelsen ved kraftvarmeproduktion som defineret i bilag II beregnes ved hjælp af neden-
stående formel:
hvor:
PES er primærenergibesparelsen.
CHP Hη er varmevirkningsgraden ved kraftvarmeproduktionen defineret som den årlige nyttevarmepro-
duktion divideret med det brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af nyttevarme og el
fra kraftvarmeproduktion.
Ref Hη er referenceværdien for effektiviteten ved separat varmeproduktion.
CHP Eη er elvirkningsgraden ved kraftvarmeproduktionen defineret som den årlige mængde el fra
kraftvarmeproduktion divideret med det brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af
nyttevarme og el fra kraftvarmeproduktion. Hvis en kraftvarmeenhed producerer mekanisk energi, kan
den årlige mængde el fra kraftvarmeproduktion forøges med et supplerende element, som udgøres af den
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
7
mængde elektricitet, der svarer til mængden af mekanisk energi. Et sådant supplerende element giver ikke
ret til at udstede oprindelsesgarantier i henhold til artikel 26, stk. 13.
Ref Eη er referenceværdien for effektiviteten ved separat elproduktion.
c) Beregning af energibesparelser efter alternative metoder
Medlemsstaterne kan beregne primærenergibesparelsen ved produktion af el, varme og mekanisk energi
som anført nedenfor uden at anvende bilag II for at udelukke den ikke-kraftvarmeproducerede el og
varme inden for samme proces. En sådan produktion kan betragtes som højeffektiv kraftvarmeproduktion,
hvis den opfylder effektivitetskriterierne i litra a) i nærværende bilag, og hvis den samlede effektivitet er
over 70 %, når der er tale om kraftvarmeenheder med en elkapacitet på over 25 MW. Med henblik på
udstedelse af en oprindelsesgaranti og til statistiske formål fastlægges mængden af el fra kraftvarmepro-
duktion produceret ved en sådan produktion imidlertid i overensstemmelse med bilag II.
Hvis primærenergibesparelserne for en proces beregnes ved anvendelse af en alternativ beregning som
anført ovenfor, beregnes primærenergibesparelserne efter formlen i litra b) i nærværende bilag, idet »CHP
Hη« ændres til »Hη« og »CHP Eη« ændres til »Eη«, hvor:
Hη er varmevirkningsgraden ved processen defineret som den årlige varmeproduktion divideret med det
brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af varme og elektricitet.
Eη er elvirkningsgraden ved processen defineret som den årlige elproduktion divideret med det brænd-
selsforbrug, der er medgået til at producere summen af varme og elektricitet. Hvis en kraftvarmeenhed
producerer mekanisk energi, kan den årlige mængde el fra kraftvarmeproduktion forøges med et supple-
rende element, som udgøres af den mængde elektricitet, der svarer til mængden af mekanisk energi. Et
sådant supplerende element giver ikke ret til at udstede oprindelsesgarantier i henhold til artikel 26, stk.
13.
Medlemsstaterne kan anvende andre indberetningsperioder end årlige indberetningsperioder i forbindelse
med beregningerne i henhold til litra b) og c) i nærværende bilag.
For mikrokraftvarmeenheder kan beregningen af primærenergibesparelserne baseres på certificerede data.
d) Referenceværdier for effektiviteten ved separat produktion af el og varme
Disse harmoniserede referenceværdier for effektiviteten skal bestå af en matrix af værdier, der diffe-
rentieres på grundlag af relevante faktorer, herunder bygningsår og brændselstype, og bygge på en
veldokumenteret analyse, der tager hensyn til bl.a. data fra drift under realistiske forhold, brændselssam-
mensætning, klimaforhold samt anvendte kraftvarmeteknologier.
Driftseffektiviteten ved den separate produktion af el og varme, som kraftvarmeproduktionen skal erstat-
te, fastsættes efter referenceværdierne for effektiviteten ved separat produktion af el og varme, jf. formlen
i litra b).
Referenceværdierne for effektiviteten beregnes efter følgende principper:
I.
for kraftvarmeenheder tages der ved sammenligningen med separat elproduktion udgangspunkt i
princippet om sammenligning mellem samme brændselskategorier
II.
hver kraftvarmeenhed sammenlignes med den bedste tilgængelige og økonomisk begrundede tek-
nologi for separat produktion af el og varme på markedet i det år, hvor kraftvarmeenheden blev
bygget
III. referenceværdierne for effektiviteten af kraftvarmeenheder, der er over ti år gamle, fastsættes på
grundlag af referenceværdierne for enheder, der er ti år gamle
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
8
IV.
referenceværdierne for effektiviteten af separat produktion af el og varme afspejler de klimatiske
forskelle mellem medlemsstaterne.