Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 393
Offentligt
3066651_0001.png
Lovtidende A
2025
8. september 2025.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
1)
I medfør af § 2, stk. 6, § 2 a, § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, §
5, stk. 1, § 9, stk. 1, § 15, § 23 p, § 26 a og § 34, stk. 2, i
lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2.
februar 2024, som ændret ved lov nr. 1678 af 30. december
2024, lov nr. 468 af 14. maj 2025 og lov nr. 736 af 20. juni
2025, fastsættes efter forhandling med de kommunale orga-
nisationer og efter bemyndigelse i henhold til § 5, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 840 af 25. juni 2025 om Energistyrelsens
opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler kommunalbestyrelsens
planlægning for varmeforsyningen, forudsætninger for kom-
munalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg, kommunalbestyrelsens behandling
af sager efter §§ 3, 4, 9 og 23 p i lov om varmeforsyning.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Kollektivt varmeforsyningsanlæg: Virksomhed, der
driver et anlæg omfattet af § 2, stk. 1 og stk. 3, i
lov om varmeforsyning.
2)
Kraftvarmeanlæg: Anlæg til samtidig produktion af
termisk energi og elektrisk eller mekanisk energi i en
og samme proces.
3)
Anden varmeleverandør: Virksomhed, der driver et
anlæg, som ikke er et kollektivt varmeforsyningsan-
læg, og som leverer energi til det indenlandske mar-
ked af opvarmet vand, damp eller gas bortset fra na-
7)
8)
turgas med det formål at levere energi til bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand.
Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller ju-
ridisk person, der driver anlæg omfattet af § 2, stk. 1,
nr. 2, i lov om varmeforsyning.
Gasdistributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager distributionsfunktion vedrørende
gas som omfattet af § 6, stk. 1, nr. 6, i lov om gasfor-
syning.
Forsyningsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk
person, der driver et kollektivt varmeforsyningsanlæg,
herunder distributionsnet til fremføring af gas, eller et
elnetselskab samt anden varmeleverandør.
Effektiv fjernvarme: Et fjernvarmesystem, der opfyl-
der de kriterier, som er fastsat i § 7, stk. 2.
Blokvarmecentral: En varme- eller kraftvarmecentral,
der er etableret i forbindelse med et større byggeri,
hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et
forudbestemt antal brugere med energi til bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand.
Produktionsform: Varme- eller kraftvarmeproduktion.
Kraftvarmeproduktion: Samtidig produktion af ter-
misk energi og elektrisk eller mekanisk energi i en
og samme proces.
Forsyningsform: Fjernvarme eller individuel gasforsy-
ning.
Energiform: El, brændsel eller anden energikilde.
Vedvarende energi: Energi, der fremstilles ved anven-
delse af vedvarende energikilder som defineret i lov
om fremme af vedvarende energi.
4)
5)
6)
9)
10)
11)
12)
13)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/844 af 30. maj 2018 om ændring
af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet, EU-tidende 2018, nr. L 156, s. 75, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
(omarbejdning), EU-Tidende 2018 nr. L 328, s. 82, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944 af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre
marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, s. 125, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955 (omarbejdning), EU-tidende 2023, L 231, side 1. I
bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/1999 af 11. december 2018, om forvaltning af
energiunionen og klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 663 og (EF) nr. 715, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/22/EF, 98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF, 2017/30/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU, Rådets direktiv 2009/119/EF og (EU) 2015/625 og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 525/2013, EU-tidende 2018, nr. L 328, s. 1, Kommissionens delegerede forordning
2019/826 af 4. marts 2019 om ændring af bilag VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de omfattende
vurderinger af potentialet for varme og køleeffektivitet, EU Tidende 2019, nr. L 137, s. 3. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning
umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører
ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
DB001215
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2025-409
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
2
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
Vedvarende gas: Biogas, som er blevet opgraderet til
biometan, og gasformige brændstoffer, hvis energiind-
hold stammer fra andre vedvarende energikilder end
biomasse.
Samfundsøkonomiske analyser: Beregninger foretaget
i overensstemmelse med Energistyrelsens vejledning i
samfundsøkonomiske analyser på energiområdet med
de dertil hørende senest opdaterede forudsætninger
for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet
(Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger for
energipriser og emissioner).
Omfattende renovering: En renovering, hvis omkost-
ninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostninger-
ne for en ny lignende enhed.
Ejendom: Et matrikelnummer eller flere matrikelnum-
re, som ifølge notering i matriklen skal holdes forenet,
jf. lov om udstykning og anden registrering i matrik-
len. En ejendom omfatter de bygninger, som står på
matrikelnummeret eller –numrene.
Fjernvarmesystem: Et sammenhængende fjernvarme-
net bestående af fysisk forbundne fremførings- og
produktionsanlæg.
Mindre fjernvarmeområde: Et fjernvarmesystem, som
ikke er tilknyttet et centralt kraftvarmeanlæg, jf. §
37 i bekendtgørelse om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra
anlæg på land, og hvor det kan dokumenteres, at
den leverede mængde varme an net i kalenderårene
2015-2017 ikke oversteg 500 terajoule gennemsnitligt
per år, eller at områder uden varmeleverance i kalen-
derårene 2015-2017 i henhold til et godkendt projekt-
forslag har en dimensioneret varmeleverance, der ikke
overstiger 500 terajoule an net per år. Hvor to eller
flere separate mindre fjernvarmeområder sammenkob-
les via et fremføringsanlæg, vil fjernvarmeområderne
efter sammenkoblingen tilsammen udgøre et mindre
fjernvarmeområde.
Effektiv opvarmning: Opvarmning, som sammenlig-
net med et grundscenarie, der afspejler en business-
as-usual-situation, målbart reducerer den tilførsel af
primærenergi, der er påkrævet for på en omkostnings-
effektiv måde at forsyne en enhed af leveret energi in-
den for en relevant systemgrænse som vurderet i den
cost-benefit-analyse, som er omhandlet i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/1791 af 13.
september 2023 om energieffektivitet og om ændring
af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning) under
hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse med ud-
vinding, omdannelse, transport og distribution.
Højeffektiv kraftvarmeproduktion: Kraftvarme produ-
ceret i henhold til kriterierne i bilag 3.
Kapitel 2
Den kommunale varmeplanlægning
kollektive varmeforsyningsanlæg. Denne varmeplanlægning
skal ske i samarbejde med forsyningsvirksomheder og andre
berørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og
varmebehov.
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen, at
1) planlægge varmeforsyningen,
2) drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf.
§ 8 i lov om varmeforsyning,
3) behandle og godkende projekter, der opfylder gældende
betingelser m.v., og
4) påse, at projekter gennemføres inden for de gældende
frister, eventuelt i form af påbud.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at plan-
lægning efter § 3 inddrages i forbindelse med den fysiske
planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i
forbindelse med revision eller ændring af kommuneplaner
eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen
drager desuden omsorg for, at varmeplanlægningen i øvrigt
er koordineret med planlovgivningen og anden lovgivning,
herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virk-
ning på miljøet (VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyt-
telseslovgivningen.
Kapitel 3
Kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for
kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 5.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er
omfattet af bilag 1, skal forelægges kommunalbestyrelsen til
godkendelse.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder tilsvarende for vedligeholdelses-
og reparationsarbejder, der i væsentlig grad indebærer en
forbedring af kollektive varmeforsyningsanlægs drifts- og
energiøkonomi eller levetid, f.eks. hvis arbejdernes omkost-
ninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for
en ny lignende enhed.
Stk. 3.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse
af et projekt må først foretages efter, at projektet er god-
kendt.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal anvende forudsætninger-
ne i dette kapitel ved behandling af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal desuden
i overensstemmelse med § 1 i lov om varmeforsyning og
§ 22, stk. 2, i denne bekendtgørelse sørge for, at projektet
ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest
fordelagtige projekt, jf. dog §§ 12, 13 og § 19, stk. 5.
Forudsætninger for godkendelse af kollektive
varmeforsyningsanlæg
§ 7.
Ved projekter for etablering af nye kollektive varme-
forsyningsanlæg, eller omfattende renovering af eksisteren-
de kollektive varmeforsyningsanlæg, kan kommunalbesty-
relsen kun godkende projektet, hvis fjernvarmesystemet,
som det kollektive varmeforsyningsanlæg er eller skal til-
knyttes, opfylder kriterierne for at være effektivt, jf. stk. 2,
på det tidspunkt, hvor anlægget idriftsættes eller fortsætter
driften efter omfattende renovering, jf. dog stk. 3.
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for
varmeforsyningen i kommunen, bl.a. til brug for kommu-
nalbestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
3
Stk. 2.
For at være effektivt skal et fjernvarmesystem
opfylde følgende kriterier:
1) Indtil den 31. december 2027 et fjernvarmesystem, der
anvender mindst 50 pct. vedvarende energi, 50 pct.
overskudsvarme, 75 pct. kraftvarme, eller et fjernvar-
mesystem, hvor den samlede andel af vedvarende ener-
gi, overskudsvarme eller kraftvarme udgør mindst 50
pct.
2) Fra den 1. januar 2028 et fjernvarmesystem, der anven-
der mindst 50 pct. vedvarende energi, 50 pct. overskud-
svarme, 50 pct. vedvarende energi og overskudsvar-
me, 80 pct. højeffektiv kraftvarme, eller et fjernvarme-
system, hvor den samlede andel af vedvarende ener-
gi, overskudsvarme eller højeffektiv kraftvarme udgør
mindst 50 pct., og hvor andelen af vedvarende energi
derudover udgør mindst 5 pct.
3) Fra den 1. januar 2035 et fjernvarmesystem, der anven-
der mindst 50 pct. vedvarende energi, 50 pct. overskud-
svarme eller 50 pct. vedvarende energi og overskud-
svarme, eller et fjernvarmesystem, hvor den samlede
andel af vedvarende energi, overskudsvarme eller høj-
effektiv kraftvarme udgør mindst 80 pct., og hvor den
samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvar-
me derudover udgør mindst 35 pct.
4) Fra den 1. januar 2040 et fjernvarmesystem, der anven-
der mindst 75 pct. vedvarende energi, 75 pct. overskud-
svarme eller 75 pct. vedvarende energi og overskud-
svarme, eller et fjernvarmesystem, hvor den samlede
andel af vedvarende energi, overskudsvarme og højef-
fektiv kraftvarme udgør mindst 95 pct., og hvor den
samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvar-
me derudover udgør mindst 35 pct.
5) Fra den 1. januar 2045 et fjernvarmesystem der anven-
der mindst 75 pct. vedvarende energi, 75 pct. overskud-
svarme eller 75 pct. vedvarende energi og overskud-
svarme.
6) Fra den 1. januar 2050 et fjernvarmesystem, der ude-
lukkende anvender vedvarende energi, udelukkende
overskudsvarme eller udelukkende en kombination af
vedvarende energi og overskudsvarme.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan godkende projekter for
etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg, eller
omfattende renovering af eksisterende kollektive varmefor-
syningsanlæg, hvis anlægget har til formål at gøre et eksi-
sterende fjernvarmesystem mere effektivt i henhold til krite-
rierne i stk. 2.
§ 8.
Ved projekter for omfattende renovering af eksister-
ende kollektive varmeforsyningsanlæg kan kommunalbesty-
relsen kun godkende projektet, hvis der ikke sker en stigning
i anvendelsen af kul eller olie i det eksisterende fjernvarme-
system sammenholdt med det gennemsnitlige årlige forbrug
i de foregående tre kalenderår med fuld drift forud for reno-
veringen, jf. dog § 17.
§ 9.
Frem til den 31. december 2029 kan kommunalbesty-
relsen ikke godkende projekter for nye kollektive varmefor-
syningsanlæg, der anvender kul eller olie, jf. dog § 17.
Stk. 2.
Fra den 1. januar 2030 kan kommunalbestyrel-
sen ikke godkende projekter for nye kollektive varmeforsy-
ningsanlæg, der anvender kul, olie eller naturgas, jf. dog §
17.
Projekter for distributionsnet og transmissionsnet
§ 10.
Kommunalbestyrelsen kan kun godkende projekter
for gasdistributionsnet, når projektet ikke ændrer områdeaf-
grænsningen mellem gasforsyningen og fjernvarmeforsynin-
gen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etable-
ring af individuel gasforsyning i eksisterende mindre by-
samfund uden for kollektivt forsynede områder.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende projek-
ter for gasdistributionsnet, når projektet vedrører et område,
hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen er omfattet af
forbuddet mod installation af gasfyr i bygningsreglementet,
jf. dog stk. 4. Ved bygningsmassen forstås det opvarmede
antal kvadratmeter.
Stk. 4.
Stk. 3 gælder ikke for
1) projekter for distributionsnet, der transporterer vedva-
rende gas, eller
2) projekter for etablering af gasledninger til forsyning af
bygninger, der har fået dispensation fra forbuddet mod
installation af gasfyr i bygningsreglementet.
§ 11.
En varmedistributionsvirksomheds eller gasdistribu-
tionsselskabs ret til at forsyne et område, som følge af god-
kendelse af et projekt for naturgasdistributionsnet eller fjern-
varmedistributionsnet, medfører forsyningspligt over for de
ejendomme, der er beliggende i området, fra tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En varmedistributionsvirksomhed eller et gasdistri-
butionsselskab, der er forsyningspligtigt efter stk. 1, kan ud-
skyde forsyningen af en ejendom i sit forsyningsområde, når
bruger-, selskabs- eller samfundsøkonomiske hensyn tilsiger
det. Forsyningen af ejendommen skal i så fald finde sted fra
det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget,
dog senest fem år efter kommunalbestyrelsens godkendelse
af projektet.
Undtagelser fra samfundsøkonomikravet
§ 12.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 6 og
§ 22, stk. 2, godkende projekter for etablering af et biomas-
sebaseret varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet
vand til et fjernvarmenet, der drives af en virksomhed om-
fattet af bilag 2, når
1) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret op-
varmet vand til det pågældende fjernvarmenet, sam-
menlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh
årligt, og
2) varmeproduktionsanlægget, har en kapacitet på maksi-
malt 1 MW.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 6 og
§ 22, stk. 2, godkende et projekt for transmissionsnet, når
1) projektet vedrører en transmissionsledning mellem et
fjernvarmenet, der er forsynet af et eller flere biomas-
sebaserede varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarme-
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
4
2)
net, der drives af en virksomhed, der er omfattet af
bilag 2, og
de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret op-
varmet vand, ikke tilsammen leverer mere end 8000
MWh årligt til det fjernvarmenet, der drives af en virk-
somhed, der er omfattet af bilag 2.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen kan uanset kravene i § 6 og
§ 22, stk. 2, godkende et projekt for lukning af et affaldsfor-
brændingsanlæg, når varmedistributionsvirksomheden, der
aftager varme fra det pågældende affaldsforbrændingsanlæg,
på anden vis kan overholde sin forsyningspligt, jf. § 11,
stk. 1. I vurderingen af, hvorvidt forsyningspligten kan over-
holdes, skal kommunalbestyrelsen påse, at lukningen ud fra
en konkret vurdering ikke får urimelige økonomiske konse-
kvenser for de pågældende varmeforbrugere.
Brændsler
§ 14.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller
produkter, der kan anvendes som fødevarer, herunder fiske-
og rapsolie, overskudssmør, korn og lignende, som brænd-
sler til kollektive varmeforsyningsanlæg.
§ 15.
Ved projekter for kraftvarmeanlæg kan kommunal-
bestyrelsen godkende projektet, når der anvendes et eller
flere af følgende brændsler, jf. dog § 17 og § 9:
1) Naturgas og andre brændbare gasarter end naturgas.
2) Biomasse.
3) Affald.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indpasse vedvarende
gas, herunder lossepladsgas eller anden forgasset biomasse
til kraftvarmeproduktion i den kollektive varmeforsyning,
hvis
1) der er lokalt ønske herom, og
2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris,
der ikke adskiller sig væsentligt fra prisen på den forsy-
ning, som anlægget ellers har adgang til.
§ 16.
Ved projekter for varmeproduktionsanlæg til leve-
ring af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der
ikke forsynes med naturgasbaseret kraftvarme eller varme,
kan kommunalbestyrelsen godkende projekter, som anven-
der brændsler, når der anvendes et eller flere af følgende
brændsler, jf. dog § 17:
1) Biomasse.
2) Andre brændbare gasarter end naturgas.
3) Affald.
§ 17.
Ved etablering eller omfattende renovering af spids-
og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp
kan kommunalbestyrelsen tillige godkende brændslerne bio-
olie baseret på pyrolyse eller på restprodukter, der ikke kan
anvendes som fødevarer, jf. § 14, samt mineralsk olie eller
naturgas.
Projekter for blokvarmecentraler
§ 18.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er belig-
gende i et fjernvarmeforsynet område, kan kommunalbesty-
relsen kun godkende projektet, når blokvarmecentralen for-
synes med fjernvarme, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for projekter for
blokvarmecentralers udnyttelse af egen overskudsvarme el-
ler produktion af egen varme ved anvendelse af vedvarende
energikilder, herunder eldrevne varmepumper, hvis det er
samfundsøkonomisk mere fordelagtigt end forsyning med
fjernvarme. Stk. 1 finder ikke anvendelse for blokvarmecen-
traler beliggende i et område udlagt til kollektiv fjernvarme-
forsyning efter 1. januar 2019.
Stk. 3.
Ved etablering af blokvarmecentraler med en var-
mekapacitet over 1 MW kan kommunalbestyrelsen som led i
projektbehandlingen kræve, at mulighederne for anvendelse
af biobrændsel bliver belyst.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 19.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for kollektive varmeforsyningsanlæg skal være skrift-
lig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er
nødvendigt for kommunalbestyrelsens vurdering af projek-
tet:
1)
Den eller de ansvarlige for projektet.
2)
Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsy-
ningsforhold og varmekilder, jf. § 3, og forholdet til
kommune- og lokalplaner.
3)
Forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om
elforsyning og lov om gasforsyning.
4)
Fastlæggelse af forsyningsområde og varmebehov,
fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, herunder led-
ningsnet, der påtænkes etableret eller ændret, og an-
læggets kapacitet, energiform og -forbrug, forsynings-
sikkerhed og andre driftsforhold samt for affaldsfor-
brændingsanlæg forholdet mellem forbrændingskapa-
citeten og affaldsgrundlaget, jf. § 50 b i lov om miljø-
beskyttelse eller regler udstedt i medfør heraf.
5)
Tidsplan for etableringen eller ændringen og ved kon-
verteringsprojekter en redegørelse for varmegrundla-
get og konverteringsforløbet.
6)
Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for anlæggets gen-
nemførelse.
7)
Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra, berørte forsyningsvirk-
somheder og andre berørte virksomheder m.fl.
8)
Økonomiske konsekvenser for forbrugerne.
9)
Energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds-
og selskabsøkonomiske vurderinger. Vurderingerne
skal indeholde følsomhedsanalyser af konsekvenserne
af de centrale parametre, herunder idriftsættelsestids-
punkt, investeringsomkostninger og el- og brændsels-
priser m.v.
10) Samfundsøkonomisk analyse af relevante scenari-
er. For projektforslag, der vedrører produktionsanlæg,
der ikke er spids- og reservelastanlæg, med en varme-
kapacitet over 1 MW, anses kraftvarmeanlæg for et
relevant scenarium. For projektforslag, der vedrører
etablering eller udvidelse af varme eller naturgasdi-
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
5
stributionsnet, anses individuel forsyning for et rele-
vant scenarium.
Stk. 2.
Økonomiske konsekvenser for forbrugerne, energi-
og miljømæssige vurderinger, samfunds- og selskabsøkono-
miske vurderinger, samt samfundsøkonomisk analyse af re-
levante scenarier, som nævnt i stk. 1, nr. 8-10, skal vedlæg-
ges projektforslaget i en form, der gør det muligt at se alle
forudsætningerne for beregningerne, herunder at genskabe
beregningerne.
Stk. 3.
De samfundsøkonomiske vurderinger og analyser
nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, skal inddrage konsekvenser for
eksisterende kollektive varmeforsyningsanlæg og anden var-
meleverandør, herunder eksisterende kraftvarmeanlæg, i det
sammenhængende fjernvarmenet, jf. dog stk. 5. Den senest
udmeldte diskonteringsrente fra Finansministeriet anvendes.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af projekt-
forslagenes forskellige karakter og baggrund bestemme, at
oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr.
1-8, og nr. 9, 1. pkt., dog ikke den samfundsøkonomiske
vurdering, ikke skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes
at være af uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom
kommunalbestyrelsen kan kræve yderligere oplysninger.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at scenarier,
hvor fossile brændsler anvendes som hovedbrændsel, herun-
der mineralsk olie og naturgas, ikke anses som relevante
scenarier til brug for de samfundsøkonomiske analyser, jf.
stk. 1, nr. 9 og 10.
Stk. 6.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af ansøg-
ninger efter § 12 skal der ikke foreligge oplysninger om
forhold nævnt i stk. 1, nr. 10, 1. pkt. Kommunalbestyrelsen
kan endvidere bestemme, at ansøgninger efter § 15 ikke skal
være ledsaget af oplysninger om forhold nævnt i stk. 1, nr.
10, 1. pkt.
Stk. 7.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af pro-
jekter for kollektive varmeforsyningsanlægs udnyttelse af
overskudsvarme fra anlæg omfattet af bekendtgørelse om
udarbejdelse og godkendelse af cost-benefit-analyser for in-
dustrianlæg, servicefaciliteter og datacentre, vedlægges en
cost-benefit-analyse. Hvis cost-benefit-analysen viser, at det
er teknisk og økonomisk gennemførligt at udnytte overskud-
svarme, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet,
når det indrettes hertil, jf. dog § 27. En cost-benefit-analyse
kan ikke erstatte den selskabsøkonomiske vurdering nævnt i
stk. 1, nr. 9.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om
en faseopdeling af projektbehandlingen således, at der kan
foretages en mere overordnet behandling før den tekniske
behandling. En sådan fremgangsmåde kan f.eks. anvendes i
forbindelse med projekter, der berører flere kommuner.
§ 20.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at pro-
jektbehandlingen koordineres med den fysiske planlægning
samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt
projekt indgår ved revision af kommuneplan og udarbejdel-
se af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunal-
bestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for
et projekt, der vedrører et affaldsforbrændingsanlæg, koor-
dineres med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affalds-
grundlaget forelægges til godkendelse efter § 50 b i lov om
miljøbeskyttelse.
§ 21.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette be-
rørte forsyningsvirksomheder, kommuner samt grundejere,
der skal afgive areal eller pålægges servitut, om projektfor-
slaget med henblik på, at eventuelle bemærkninger til pro-
jektforslaget kan fremsendes til kommunalbestyrelsen. Ved
ændring af områdeafgrænsningen i forhold til det hidtidige
plangrundlag skal de berørte varmedistributionsvirksomhe-
der og gasdistributionsselskaber m.v. inddrages. Kommunal-
bestyrelsen kan tilsvarende underrette andre, f.eks. virksom-
heder og told- og skatteforvaltningen.
§ 22.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele god-
kendelse, skal kommunalbestyrelsen foretage en energimæs-
sig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af pro-
jektet. Vurderingen skal ske på baggrund af
1) planlægningen efter kapitel 2,
2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i § 19,
stk. 1, nr. 9 og 10, og
4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 21.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse,
at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsø-
konomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 12, § 13 og
§ 19, stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal lægge de senest ud-
meldte forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på
energiområdet til grund (Samfundsøkonomiske beregnings-
forudsætninger for energipriser og emissioner).
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal anmode om, at de i
projektansøgningen anvendte forudsætninger opdateres, hvis
der ikke foreligger et godkendt projektforslag senest ét år fra
ansøgningstidspunktet. Kommunalbestyrelsen kan desuden
til hver en tid beslutte, at projektansøger skal opdatere de i
projektansøgningen anvendte beregningsforudsætninger.
§ 23.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er rele-
vante for projektforslaget:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og pro-
duktionsform.
2) Forsyningsform.
3) Energiform.
4) Forsyningsområde.
5) Tidsfølge for anlæggets etablering eller ændring.
6) Grundlag for beslutning om anvendelse af § 9, stk. 3,
og § 7 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrø-
rende anlæggets etablering, ændring eller drift, f.eks. om
1) tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbe-
grænsning af godkendelsen,
2) forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med
anlægget om energileverancer og om salg af de ydelser
(opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil
producere,
3) opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og
4) lavtemperaturdrift.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette pro-
jektansøgeren, berørte forsyningsvirksomheder, kommuner
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
6
samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servi-
tut, om afgørelsen med oplysning om klageadgang og klage-
frist.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal indberette oplysninger
om godkendte projektforslag truffet i medfør af denne be-
kendtgørelse inden 4 uger efter godkendelsen af projektfor-
slaget. Indberetningen skal ske digitalt på adressen http://
plandata.dk, jf. bekendtgørelse om det digitale planregister
Plandata.dk.
Energistyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 26.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at
afgørelse om projektgodkendelse træffes af Energistyrelsen i
stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 5
Dispensation
§ 27.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere
fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis ved udviklings-
eller demonstrationsprojekter.
§ 28.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra kravet i §
19, stk. 7, 1. pkt., hvis det af retlige, ejendomsretlige eller
finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Energistyrelsen
om en dispensation afgivet efter stk. 1 senest en uge efter
den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
§ 29.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om en
dispensation afgivet efter § 28, stk. 1, senest 3 måneder efter
den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
Kapitel 6
Klage m.v.
§ 30.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet efter denne bekendtgørelse, jf. § 17 i lov om Energik-
lagenævnet.
Stk. 2.
En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt
til den myndighed, der har truffet afgørelsen, inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt. En klage anses for indgivet,
når den er tilgængelig for myndigheden.
Stk. 3.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørel-
sen, videresende klagen til nævnet snarest og som udgangs-
punkt ikke senere end 3 uger efter udløbet af klagefristen
nævnt i stk. 2. Myndigheden sender samtidig en kopi af sin
udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at
afgive bemærkninger til nævnet på 3 uger fra modtagelsen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 22, stk.
3, 2. pkt., kan ikke indbringes for Energiklagenævnet.
§ 31.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold
til § 30 kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
Kapitel 7
Straf
§ 32.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 5,
2) overtræder § 5, eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår fastsat i
en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person-
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 33.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 11. oktober
2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023 om god-
kendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om godkendelse af projekter for kol-
lektive varmeforsyningsanlæg, der er indgivet, men ikke
er godkendt af kommunalbestyrelsen, ved bekendtgørelsens
ikrafttræden, behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr.
697 af 6. juni 2023 om godkendelse af projekter for kollekti-
ve varmeforsyningsanlæg.
Stk. 4.
Klager over afgørelser truffet af kommunalbesty-
relsen eller Energistyrelsen den 10. oktober 2025 eller tidli-
gere behandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 5.
Biomassebaserede blokvarmecentraler, der er etab-
leret eller godkendt senest den 14. juni 1990, kan uanset
kravene i § 18, stk. 1, fortsætte med biomasseanvendelsen
på det pågældende anlæg.
Energistyrelsen, den 8. september 2025
Peter Christian Baggesgaard Hansen
/ Lisbet Ølgaard
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3066651_0007.png
8. september 2025.
7
Bilag 1
Godkendelsespligtige projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 5, stk. 1
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg med en varmekapacitet på 0,25 MW eller mere, der er
omfattet af § 2 i lov om varmeforsyning, er godkendelsespligtige. Der er tale om følgende kategorier af
projekter:
1 Produktionsanlæg, herunder kraftvarmeanlæg og varmepumper til kombineret produktion
af varme og køling
1.1 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af produktions- og behandlingsanlæg for bygas,
LPG (flaskegas), biogas, lossepladsgas, geotermisk energi m.v.
1.2 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmeproduktionsanlæg, herunder forbrændings-
anlæg for affald, træ, halm m.v. og varmepumper til kombineret produktion af varme og
køling.
1.3 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af blokvarmecentraler.
1.4 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af kraftvarmeanlæg/centraler, herunder forbræn-
dingsanlæg for affald, træ, halm m.v., med en eleffekt på 25 MW eller derunder.
1.5 Ændring af energiform på godkendelsespligtige kollektive varmeforsyningsanlæg, jf.
1.1-1.4.
2
Transmissions- og fordelingsledninger
2.1 Etablering eller bortfald af anvendelsen af transmissions- og fordelingsledninger med
tilhørende tekniske anlæg (pumper, stationer, varmeveksler m.v.) for fjernvarme, naturgas
eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.).
2.2 Forstærkning af transmissionsledninger/fordelingsledninger for fjernvarme, naturgas eller
andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.), som øger kapaciteten.
3
Distributionsnet og forsyningsområder
3.1 Etablering, udvidelse, indskrænkning eller bortfald af distributionsnet eller forsynings-
områder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
8
Bilag 2
Virksomheder omfattet af bestemmelserne i § 12, stk. 2
A. Følgende virksomheder, der driver fjernvarmenet, har en varmepris, der er blandt de
a) 30 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 8. december 2010,
b) de 30 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2009, 2010 og 2011,
c) de 43 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 15. august 2014, som ikke omfattet af a)
eller b), eller
d) de 43 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2012, 2013 og 2014,
som ikke er omfattet af a) eller b):
1) Hjortekær
2) Østermarie Fjernvarmenet
3) Veddum-Skelund-Visborg Kraftvarmeværk
4) Skævinge Kommunes Fjernvarmeforsyning
5) Kelleris Hegn
6) Slagslunde Fjernvarme
7) Meløse-St. Lyngby Energiselskab
8) Hvalpsund Kraftvarmeværk
9) Gassum-Hvidsten Kraftvarmeværk
10) Gørløse Fjernvarme
11) Ørslev-Terslev Kraftvarmeforsyning
12) Sandved-Tornemark Kraftvarmeværk
13) Blenstrup Kraftvarmeværk
14) Brøns Kraftvarme
15) Hyllinge-Menstrup Kraftvarme
16) Ådum Kraftvarmeværk
17) Ulbjerg Kraftvarme
18) Sdr. Herreds Kraftvarmeværker
19) Rostrup Kraftvarmeværk
20) Annebergparken
21) Sønderholm Varmeværk
22) Mellerup Kraftvarme
23) Oue Kraftvarmeværk
24) Hvam Gl. Hvam Kraftvarmeværk
25) Præstbro Kraftvarmeværk
26) Præstø Fjernvarme
27) Rejsby Kraftvarme
28) Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk
29) Øster Hurup Kraftvarme
30) Ejsing Fjernvarmeforsyning
31) Astrup Kraftvarmeværk
32) Øland Kraftvarmeværk
33) Lendum Kraftvarmeværk
34) Mørkøv Kraftvarmeværk
35) Thorshøj Kraftvarmeværk
36) Boligselskabet Danbo - Havnbjerg Varmecentral
37) Boligselskabet Danbo - Langesø Varmecentral
38) Boligselskabet Danbo - Nordborg Varmecentral
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
9
39)
40)
41)
42)
43)
44)
45)
46)
47)
48)
49)
50)
51)
52)
53)
54)
55)
56)
57)
58)
59)
60)
61)
62)
63)
64)
65)
66)
67)
68)
69)
70)
71)
72)
73)
74)
75)
76)
77)
78)
79)
80)
81)
82)
83)
84)
85)
Boulstrup-Hou Kraftvarmeværk
Ferritslev Fjernvarmeselskab
Flauenskjold Varmeværk
Frifelt-Roager Kraftvarme
Fur Kraftvarmeværk
Genner-Hellevad-Hovslund Forenede Kraftvarmeværker
Glyngøre Fjernvarmeværk
Gylling-Ørting-Falling Kraftvarmeværk
Hallund Kraftvarmeværk
Halvrimmen-Arentsminde Kraftvarmeværk
Hejnsvig Varmeværk
Holte Fjernvarme (Øverød central)
Hundested Varmeværk
Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk
Ingstrup Fjernvarme
Klitmøller Kraftvarmeværk
Klokkerholm Fjernvarme
Kølvrå Fjernvarmecentral
Løkkensvejens Kraftvarmeværk
Lønstrup Varmeforsyning
Lørslev Fjernvarmeforsyning
Manna-Thise Kraftvarmeværk
Mejlby Kraftvarmeværk
Morsø Varme - Dueholm Varmecentral
Mou Kraftvarme
Nr. Broby Varmeværk
Nr. Nissum Kraftvarme
Odsherred Varme A/S
Odsherred Varmeværk (Trundholm)
Ramsing-Lem-Lihme Kraftvarmeværk
Ravnkilde Kraftvarmeværk
Rye Kraftvarmeværk
Sig Varmeværk
Skovlund Kraftvarme
Skuldelev Energiselskab
Sorø Kraftvarmeværk
Stoholm Fjernvarmeværk
Troldhede Kraftvarmeværk
Tversted Kraftvarmeværk
Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk
Vejby-Tisvilde Fjernvarme
Voerså Kraftvarmeværk
Vorupør Kraftvarmeværk
Værum-Ørum Kraftvarmeværk
Vaarst-Fjellerad Kraftvarme
Ørnhøj Grønbjerg Kraftvarmeværk
Østerlund Varme A/S
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
10
B. Hvis en af de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, er eller bliver overtaget af en anden
virksomhed, vil muligheden for at kunne få godkendt forsyning af fjernvarmenettet fra et biomassebaseret
varmeproduktionsanlæg overgå til den nye ejer.
C. Kravene i § 12, stk. 2, til en maksimumkapacitet på henholdsvis 8000 MWh og 1 MW, gælder det
fysiske fjernvarmenet. Hvis en af de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, driver flere
net, der fysisk ikke er forbundne med hinanden, kan der således for hvert af disse net etableres en
biomasseleverance på maksimalt 8000 MWh årligt henholdsvis et biomassebaseret produktionsanlæg på
maksimalt 1 MW. Dette gælder dog kun net, hvis priser er indgået i de varmeprisstatistikker, der har
dannet grundlag for udvælgelsen af virksomhederne.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3066651_0011.png
8. september 2025.
11
Bilag 3
Metode til bestemmelse af effektiviteten af kraftvarmeproduktionsprocessen
De værdier, der benyttes til beregning af kraftvarmeproduktionens effektivitet og primærenergibesparel-
serne, fastsættes på grundlag af den forventede eller faktiske drift af enheden under normale forhold.
a) Højeffektiv kraftvarmeproduktion
– Med henblik på dette direktiv skal højeffektiv kraftvarmeproduktion opfylde følgende kriterier: Kraft-
varmeproduktionen fra kraftvarmeenheder skal føre til primærenergibesparelser beregnet i overens-
stemmelse med litra b) på mindst 10 % i forhold til referenceværdien for separat produktion af el og
varme.
– Produktionen fra små kraftvarmeenheder og mikrokraftvarmeenheder, som giver primærenergibespa-
relser, kan betegnes som højeffektiv kraftvarmeproduktion.
– For kraftvarmeenheder, der opføres eller får foretaget en omfattende renovering efter gennemførelsen
af dette bilag, er de direkte emissioner af kuldioxid fra kraftvarmeproduktion, som benytter fossile
brændsler, mindre end 270 g CO2 pr. 1 kWh energiproduktion fra den kombinerede produktion
(herunder opvarmning/køling, energi og mekanisk energi).
– Kraftvarmeenheder, der er i drift før den 10. oktober 2023, kan fravige dette krav indtil den 1. januar
2034, forudsat at de har en plan om gradvist at reducere emissionerne for at overholde tærsklen på
mindre end 270 g CO2 per 1 kWh senest den 1. januar 2034, og at de har meddelt denne plan til de
relevante operatører og kompetente myndigheder.
Når en kraftvarmeenhed opføres eller får foretaget en omfattende renovering, sikrer medlemsstaterne, at
der ikke sker en stigning i anvendelsen af andre fossile brændsler end naturgas i eksisterende varmekilder
sammenholdt med det årlige gennemsnitlige forbrug over de seneste tre kalenderår i fuld drift forud for
renoveringen, og at nye varmekilder i dette system ikke anvender andre fossile brændsler end naturgas.
b) Beregning af primærenergibesparelser
Primærenergibesparelsen ved kraftvarmeproduktion som defineret i energieffektivitetsdirektivets bilag II
beregnes ved hjælp af nedenstående formel:
hvor:
PES er primærenergibesparelsen.
CHP Hη er varmevirkningsgraden ved kraftvarmeproduktionen defineret som den årlige nyttevarmepro-
duktion divideret med det brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af nyttevarme og el
fra kraftvarmeproduktion.
Ref Hη er referenceværdien for effektiviteten ved separat varmeproduktion.
CHP Eη er elvirkningsgraden ved kraftvarmeproduktionen defineret som den årlige mængde el fra
kraftvarmeproduktion divideret med det brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af
nyttevarme og el fra kraftvarmeproduktion. Hvis en kraftvarmeenhed producerer mekanisk energi, kan
den årlige mængde el fra kraftvarmeproduktion forøges med et supplerende element, som udgøres af den
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
12
mængde elektricitet, der svarer til mængden af mekanisk energi. Et sådant supplerende element giver ikke
ret til at udstede oprindelsesgarantier i henhold til artikel 26, stk. 13.
Ref Eη er referenceværdien for effektiviteten ved separat elproduktion.
c) Beregning af energibesparelser efter alternative metoder
Medlemsstaterne kan beregne primærenergibesparelsen ved produktion af el, varme og mekanisk energi
som anført nedenfor uden at anvende bilag II for at udelukke den ikke-kraftvarmeproducerede el og
varme inden for samme proces. En sådan produktion kan betragtes som højeffektiv kraftvarmeproduktion,
hvis den opfylder effektivitetskriterierne i litra a) i nærværende bilag, og hvis den samlede effektivitet er
over 70 %, når der er tale om kraftvarmeenheder med en elkapacitet på over 25 MW. Med henblik på ud-
stedelse af en oprindelsesgaranti og til statistiske formål fastlægges mængden af el fra kraftvarmeproduk-
tion produceret ved en sådan produktion imidlertid i overensstemmelse med energieffektivitetsdirektivets
bilag II.
Hvis primærenergibesparelserne for en proces beregnes ved anvendelse af en alternativ beregning som
anført ovenfor, beregnes primærenergibesparelserne efter formlen i litra b) i nærværende bilag, idet »CHP
Hη« ændres til »Hη« og »CHP Eη« ændres til »Eη«, hvor:
Hη er varmevirkningsgraden ved processen defineret som den årlige varmeproduktion divideret med det
brændselsforbrug, der er medgået til at producere summen af varme og elektricitet.
Eη er elvirkningsgraden ved processen defineret som den årlige elproduktion divideret med det brænd-
selsforbrug, der er medgået til at producere summen af varme og elektricitet. Hvis en kraftvarmeenhed
producerer mekanisk energi, kan den årlige mængde el fra kraftvarmeproduktion forøges med et supple-
rende element, som udgøres af den mængde elektricitet, der svarer til mængden af mekanisk energi. Et
sådant supplerende element giver ikke ret til at udstede oprindelsesgarantier i henhold til artikel 26, stk.
13.
Medlemsstaterne kan anvende andre indberetningsperioder end årlige indberetningsperioder i forbindelse
med beregningerne i henhold til litra b) og c) i nærværende bilag.
For mikrokraftvarmeenheder kan beregningen af primærenergibesparelserne baseres på certificerede data.
d) Referenceværdier for effektiviteten ved separat produktion af el og varme
Disse harmoniserede referenceværdier for effektiviteten skal bestå af en matrix af værdier, der diffe-
rentieres på grundlag af relevante faktorer, herunder bygningsår og brændselstype, og bygge på en
veldokumenteret analyse, der tager hensyn til bl.a. data fra drift under realistiske forhold, brændselssam-
mensætning, klimaforhold samt anvendte kraftvarmeteknologier.
Driftseffektiviteten ved den separate produktion af el og varme, som kraftvarmeproduktionen skal erstat-
te, fastsættes efter referenceværdierne for effektiviteten ved separat produktion af el og varme, jf. formlen
i litra b).
Referenceværdierne for effektiviteten beregnes efter følgende principper:
I.
for kraftvarmeenheder tages der ved sammenligningen med separat elproduktion udgangspunkt i
princippet om sammenligning mellem samme brændselskategorier
II.
hver kraftvarmeenhed sammenlignes med den bedste tilgængelige og økonomisk begrundede tek-
nologi for separat produktion af el og varme på markedet i det år, hvor kraftvarmeenheden blev
bygget
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 393: Orientering om afsluttende høring og udstedelse af to bekendtgørelser om fjernvarme og fjernkøling, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
8. september 2025.
13
III.
IV.
referenceværdierne for effektiviteten af kraftvarmeenheder, der er over ti år gamle, fastsættes på
grundlag af referenceværdierne for enheder, der er ti år gamle
referenceværdierne for effektiviteten af separat produktion af el og varme afspejler de klimatiske
forskelle mellem medlemsstaterne.