Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 376
Offentligt
3061413_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
VAF – Affald & Forbrænding
Dato
1. september.2025
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om Affaldsregistret og bekendtgørelse om
betaling for registrering i Affaldsregistret
Udkast til bekendtgørelse om Affaldsregistret og bekendtgørelse om betaling for re-
gistrering i Affaldsregistret blev sendt i offentlig høring den 25. april 2025 med frist
for afgivelse af høringssvar den 21. maj 2025.
Der er modtaget i alt 12 høringssvar.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelserne:
- ARC
- ARI
- Brancheforeningen Cirkulær
- Dansk Erhverv
- DTL+Danaffald
- Genvindingsindustrien – GI
- KL
- Københavns Kommune – Miljø & Teknikforvaltningen
Følgende høringsparter har oplyst, at de ikke har nogen bemærkninger til bekendt-
gørelserne:
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
- Landbrug & Fødevarer
- Tårnby og Dragør Kommune
I de følgende afsnit vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gengivet inddelt i emner efterfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets be-
mærkninger til de enkelte emner med kursiv. Paragrafhenvisninger henviser til para-
grafferne i høringsudkastene til de to bekendtgørelser.
Følgende emner behandles i høringsnotatet:
1. Overordnede bemærkninger til reguleringen og det nye register
2. Oplysninger om gyldig miljøgodkendelse
3. Godkendelseskrav for indsamlingsvirksomheder
4. Indsamlingsvirksomhedernes ansvar for affald
5. Affaldsproducerende virksomheders anvendelse af Affaldsregistret
6. Kommunernes anvendelse af Affaldsregistret
7. Energistyrelsens tilsyn med de registrerede virksomheder
J nr.
2022-14468
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0002.png
For detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold henvises der til de
fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
1. Overordnede bemærkninger til reguleringen og det nye register
ARI, Dansk Erhverv, DTL/ Danaffald, Cirkulær, KL
og
Genvindingsindustrien –
GI
forholder sig generelt positivt til, at den administrative byrde for de registrerings-
pligtige virksomheder mindskes ved etableringen af det nye register.
KL
og
ARI
be-
mærker dog, at pligten til at lade sig registrere i Affaldsregistret ikke blot må blive en
formalistisk registreringsøvelse.
KL
bemærker desuden, at det er positivt, at beta-
lingsstrukturen bliver forenklet, og at virksomheder, der ikke betaler, bliver fjernet fra
registret.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det nye register er ud-
færdiget i tråd med de bagvedliggende hensyn, der lå til grund for etableringen af det
første centrale register. Det nye register sikrer gennemsigtighed på markedet og un-
derstøtter de affaldsproducerende virksomheders frie valg af indsamlingsvirksomhed
og genanvendelsesanlæg. De overordnede bemærkninger til høringen har ikke givet
anledning til ændringer af bekendtgørelse om Affaldsregistret eller bekendtgørelse
om betaling for registrering i Affaldsregistret.
2. Oplysninger om gyldig miljøgodkendelse
ARC
anbefaler, at kravet om fremsendelse af dokumentation for gyldig miljøgodken-
delse ved tilmelding til Affaldsregistret opretholdes for at forebygge, at virksomheder
uden fornøden godkendelse kan operere i længere tid.
Brancheforeningen Cirku-
lær
og
KL
foreslår, at registret indeholder et link til miljøgodkendelserne f.eks. via
Digital MiljøAdministration.
KL
bemærker i den forbindelse, at affaldsproducenterne
og kommunernes tilsynsmedarbejdere ellers vil være nødsaget til at tjekke flere sy-
stemer, hvis de vil sikre, at affaldet håndteres af virksomheder, der har de rette tilla-
delser til at håndtere affaldet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker først og fremmest, at den nye
regulering ikke ændrer på kravene til miljøgodkendelser. Virksomheder, der efter
godkendelsesbekendtgørelsen kræver miljøgodkendelse, må ikke anlægges eller
påbegyndes, før der er meddelt godkendelse heraf. Reglerne om miljøgodkendelse
hører ikke under Klima- Energi- og Forsyningsministeriets ressort. Det er Miljøstyrel-
sen og kommunerne, der er godkendelsesmyndighed. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet bemærker hertil, at virksomheder, der er omfattet af krav om miljø-
godkendelse, skal have fået meddelt den lovpligtige miljøgodkendelse før de tilmel-
der sig Affaldsregistret. Energistyrelsen kan anmode om dokumentation for gyldig
miljøgodkendelse i forbindelse med tilsyn. Der henvises til bemærkningerne om til-
syn under punkt 7.
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0003.png
Ministeriet bemærker desuden, at genanvendelsesanlæg, anlæg, som forbereder af-
fald til genbrug, indsamlingsvirksomheder og kommunale behandlingsanlæg hidtil
har været forpligtet til at indberette oplysninger om, hvilke affaldsfraktioner virksom-
hederne kan behandle. Energistyrelsen har anvendt miljøgodkendelserne til at træffe
afgørelse om, hvilke af de oplyste affaldsfraktioner, som anlæggene skulle registre-
res til at måtte modtage. Da det nye register ikke kommer til at indeholde oplysninger
om affaldsfraktioner, er det ministeriets vurdering, at det vil være en unødvendig ad-
ministrativ byrde for virksomhederne, at de skal fremsende miljøgodkendelsen i for-
bindelse med registreringen.
I Digital MiljøAdministration (DMA) har tilsyns- og godkendelsesmyndighederne pligt
til at afgive og offentliggøre visse oplysninger om de virksomheder, som de er myn-
dighed for, herunder også miljøgodkendelser. I miljøgodkendelserne fremgår det,
hvilke affaldsfraktioner som den pågældende virksomhed må håndtere. For de kom-
muner, som tidligere har benyttet Affaldsregistret til at fremsøge virksomheders mil-
jøgodkendelse, herunder at se hvilke affaldsfraktioner de må modtage, henvises der
derfor til allerede tilgængelige data i Digital MiljøAdministration. Denne tilgang skyl-
des bl.a. hensyn til ikke at pålægge de registreringspligtige virksomheder unødige
byrder ved at forpligtige dem til at registrere de samme oplysninger, som fremgår af
DMA, i Affaldsregistret samt for at undgå uklarhed om myndighedsansvar, da Ener-
gistyrelsen ikke er ressortmyndighed for miljøgodkendelser.
Ministeriet har dog på baggrund af bemærkningerne præciseret bestemmelsen i af-
faldsregisterbekendtgørelsens § 11, der vedrører virksomhedernes forpligtelse til at
indberette oplysninger om gyldig miljøgodkendelse, hvis en sådan er påkrævet. Det
er præciseret, at miljøgodkendelsen skal være meddelt forud for tilmeldingen til regi-
stret, hvilket er i overensstemmelse med de hidtil gældende regler. Bemærkningerne
har ikke givet anledning til at foretage yderligere ændringer i bekendtgørelserne.
Ministeriet tager KL’s ønske om et link mellem DMA og Affaldsregistret til efterret-
ning. Energistyrelsen vil ved lejlighed se nærmere på de tekniske muligheder for at
indsætte et link i Affaldsregistret til forsiden af DMA.
3. Godkendelseskrav for indsamlingsvirksomheder
Københavns Kommune
anfører, at de tiltag der er iværksat med det nye styrkede
affaldstilsyn - opnå mere korrekt behandling af affald og øget genanvendelse - vil
blive svækket, såfremt godkendelsen af indsamlingsvirksomheder bortfalder. De fo-
reslår derfor, at indsamlingsvirksomhederne fortsat skal anmode Energistyrelsen om
at blive godkendt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der ikke lempes på de krav,
indsamlingsvirksomhederne skal efterleve, i forbindelse med, at godkendelsespro-
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0004.png
ceduren ophæves. Indsamlingsvirksomheder skal fortsat, i forbindelse med registre-
ringen, tilknytte et indsamlerbevis til deres produktionsenhed for at dokumentere, at
de har de fornødne kompetencer til at forestå forsvarlig håndtering af affald, når de
tilmelder sig registret. Det nye IT-system er udformet således, at det teknisk kan
konstatere, hvorvidt der foreligger de nødvendige oplysninger om indsamlerbeviset.
Ministeriet bemærker desuden, at der i virksomheder med flere produktionsenheder
som hidtil, skal være mindst én medarbejder med gyldigt bevis ansat i hver produk-
tionsenhed. Undtaget herfra er alene produktionsenheder med 9 eller færre medar-
bejdere. Ministeriet har under høringsperioden foretaget mindre præciseringer i §§
9-10, i affaldsregisterbekendtgørelsen. Bemærkningerne giver ikke anledning til
yderligere ændringer i bekendtgørelserne.
4. Indsamlingsvirksomhedernes ansvar for affald
KL
bemærker, at det er vigtigt, at det fremgår tydeligt af registret, hvilket ansvar
man påtager sig, når man fx registrerer sig som indsamlingsvirksomhed i
stedet for transportør, da kommunerne har erfaringer med, at de affaldsproducenter,
der søger efter en virksomhed til at afhente deres affald, forventer, at alle virksom-
heder, der står opført i Affaldsregistret, overtager ansvaret for affaldet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Energistyrelsen har fokus på
at forbedre den generelle vejledning, som stilles til rådighed for virksomhederne, når
de tilgår Affaldsregistret, herunder tydelig vejledning om, at der ud over registrering
som indsamlingsvirksomhed, også skal indgås konkrete aftaler med affaldsprodu-
centen ifm. overdragelse af ansvaret for affaldet. De allerede gældende regler om
overdragelse af virksomheders ansvar for håndtering af erhvervsaffald til en indsam-
lingsvirksomhed, herunder om overdragelsesaftalens udformning og indhold, frem-
går af kapitel 7 i bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
Ministeriet skal desuden bemærke, at indsamlingsvirksomheder også kan fungere
som affaldstransportører. De er i sådanne tilfælde ikke forpligtet til at lade sig regi-
strere både som indsamlingsvirksomhed og transportør jf. § 6, stk. 2, i affaldsregi-
sterbekendtgørelsen. De kan dog frivilligt vælge også at lade sig registrere som af-
faldstransportør. Det vil være relevant for indsamlingsvirksomheder, der ønsker at
blive fremvist, når affaldsproducenter anvender registret til at søge efter affaldstrans-
portører.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelse om Affalds-
registret, men Energistyrelsen vil styrke den generelle vejledning om ansvaret for
håndtering af erhvervsaffald.
5.
Affaldsproducerende virksomheders anvendelse af Affaldsregistret
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0005.png
Københavns Kommune
bemærker, at det forringer Affaldsregistrets værdi for af-
faldsproducenterne, såfremt registret ikke indeholder oplysninger om affaldsfraktio-
ner. Både
ARI
og
Brancheforeningen Cirkulær
foreslår, at det bliver muligt for de
registreringspligtige virksomheder selv at beskrive hvilke affaldstyper, de tilbyder at
modtage.
KL
bemærker, at systemet også skal kunne anvendes af virksomheder,
der ønsker at finde en affaldsvirksomhed til at afhente deres relevante affaldsfrakti-
oner.
Genvindingsindustrien – GI
bemærker, at Affaldsregistret bør kunne tilgås af de
affaldsproducerende virksomheder, da det vil gøre det nemmere for affaldsprodu-
centerne at finde en virksomhed, der kan hente deres affald eller verificere at en
given affaldsvirksomhed er lovligt registreret i Affaldsregistret, hvis denne tilbyder at
afhente den affaldsproducerende virksomheds affald.
ARI
bemærker, at Affaldsregistreret bør gøre det nemt for en affaldsproducerende
virksomhed at finde en egnet og lovlig virksomhed til at afhente sit affald.
Dansk
Erhverv
anfører, at hensigten med registret blandt andet er, at det fungerer som et
brugbart redskab til at finde affaldsoperatører og –transportører og bemærker hertil,
at det næppe vil blive realiseret med de foreslåede ændringer. De angiver, at en
velfungerende søgefunktionalitet ville kunne skabe større transparens og synlighed
for affaldsproducenter i forhold til, hvilke operatører der er aktive i deres område, og
som kan modtage og håndtere deres affald.
Københavns Kommune
anfører ligele-
des, at de ønsker, at Affaldsregistret forbedrer den funktion, der giver affaldsprodu-
center mulighed for at finde virksomheder, der har godkendelse til at transportere,
indsamle, behandle og modtage diverse affaldstyper, herunder oplysninger om,
hvorvidt de registrerede virksomheder må håndtere farligt affald.
DTL
og
Danaffald
bemærker, at det nuværende Affaldsregister i praksis har meget
lille betydning som redskab til at søge efter affaldsindsamlere og behandlingsanlæg.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærker, at det nye registers funktiona-
litet er udviklet, så de affaldsproducerende virksomheder fortsat kan opfylde deres
forpligtelse efter kapitel 7 i bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktø-
rer m.v. Registret vil således kunne anvendes af de affaldsproducerende virksomhe-
der til at verificere, at de benytter en registreret indsamlingsvirksomhed, som har
bevis for at kunne forestå indberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering
af deres affald.
Ministeriet bemærker hertil, at registret er udviklet på baggrund af driftserfaringer
med det eksisterende register,
og at
Energistyrelsen har afholdt dialogmøde med
branchen herom. Data om affaldsfraktioner i registret har være mangelfulde og utids-
svarende. En del oplysninger har også været forældede, da oplysningerne om af-
faldsfraktioner i det nuværende register beror på, at virksomhederne løbende husker
at indberette ændringer. På baggrund heraf og for at holde omkostningerne til det
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0006.png
brugerfinansierede register nede, har Energistyrelsen valgt at give de registrerings-
pligtige virksomheder mulighed for at henvise til egen webside i Affaldsregistret via
URL-adresse. Ønsker den affaldsproducerende virksomhed flere oplysninger om,
hvilke affaldsfraktioner den pågældende indsamlingsvirksomhed kan håndtere for
dem, vil affaldsproducenten således kunne tilgå virksomhedens webside via Affalds-
registret.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har vurderet, at registret ikke bør indeholde
et fritekstfelt, hvor de registreringspligtige virksomheder selv kan beskrive affalds-
fraktionerne. Ved en sådan løsning kan Energistyrelsen ikke sikre ensartede indbe-
retninger, hvilket forringer datakvaliteten.
Ministeriet bemærker, at Energistyrelsen har haft fokus på at forbedre søgefunktio-
naliteten ift. de affaldsproducerende virksomheders lokalområde. De affaldsprodu-
cerende virksomheder kan ved anvendelse af søgefunktionen få et samlet overblik
over de affaldsaktører, der har adresse inden for deres lokalområde – f.eks. ved at
søge på en bestemt kommune eller postnummer.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelse om Affalds-
registret, men Energistyrelsen vil styrke den generelle vejledning om ansvaret for
håndtering af erhvervsaffald.
6. Kommunernes anvendelse af Affaldsregistret
KL
bemærker, at de savner fokus på, at systemet skal kunne anvendes af kommu-
nerne i forbindelse med, at de fører tilsyn.
Genvindingsindustrien – GI
bemærker,
at tilsynsmyndighederne bør kunne tilgå registeret, da det vil gøre det nemmere for
tilsynsmyndigheden at verificere, om den affaldsproducerende virksomheds affalds-
aftaler er indgået med registrerede affaldsaktører.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det nye register vil være of-
fentligt tilgængelig. Tilsynsmyndigheder vil derfor som hidtil kunne tilgå registret. Op-
lysningerne i det nye register kan tilgås ved at fremsøge en given virksomhed ved
hjælp af den almene søgefunktion. Bemærkningerne har ikke givet anledning til æn-
dringer i bekendtgørelse om Affaldsregistret. Der henvises i øvrigt til ministeriets be-
mærkninger vedr. oplysninger om gyldige miljøgodkendelser.
7. Energistyrelsens tilsyn med de registrerede virksomheder
DTL
og
Danaffald
bemærker, at det er vigtigt, at regelforenklingen ikke medfører, at
der kan sættes spørgsmålstegn ved kontrollen med og troværdigheden af oplysnin-
ger om aktørerne i affaldssektoren.
Brancheforeningen Cirkulær, ARI
og
Genvin-
dingsindustrien - GI
bemærker, at det grundet ophævelse af dokumentationskrav
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0007.png
er vigtigt, at Energistyrelsen planlægger og udfører en rimelig kontrol med registre-
ringerne, således at der fortsat kan være tillid til, at de registrerede virksomheder
lever op til kravene for registreringen.
KL
anfører, med henvisning til sager om mang-
lende sporbarhed og omgåelse af regler for jord samt bygge- og anlægsaffald, at de
undrer sig over, at der med forenklingen af Affaldsregistret lægges op til mindre tilsyn
og kontrol.
KL
finder det er vigtigt, at virksomheder, der tilmelder sig registret, under-
går en kontrol. De anfører, at en del af problemstillingen sikkert kunne løses ved, at
det ikke bliver muligt at komme videre i tilmelding, uden at de relevante dokumenter
er vedhæftet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærker først og fremmest, at de rejste
problemer med ulovlig håndtering og flytning af jord og bygge- og anlægsaffald ikke
vedrører spørgsmålet om registrering af affaldstransportører og – indsamlere i Af-
faldsregisteret og dermed falder uden for affaldsregisterbekendtgørelses anvendel-
sesområde.
For så vidt angår kontrollen med oplysningerne i registret bemærker ministeriet, at
det nye IT-system er udformet således, at det teknisk kan konstatere, hvorvidt alle
nødvendige oplysninger er indberettet. Først når oplysningsgrundlaget er komplet,
og virksomhederne har betalt det årlige gebyr, gennemføres registreringen. De regi-
streringspligtige virksomheder skal erklære på tro og love, at de oplysninger, som
indberettes til registret, er korrekte. Genanvendelsesanlæg og indsamlingsvirksom-
heder, der er omfattet af krav om miljøgodkendelse, skal bekræfte, at de har en gyl-
dig miljøgodkendelse. Afgivelse af ukorrekte oplysninger kan straffes med bøde.
Ministeriet er opmærksom på, at den ændrede regulering vil kræve, at tilsynet til-
passes herefter. Det er Energistyrelsen som er tilsynsførende myndighed ift. Af-
faldsregistret. Energistyrelsen oplyser, at der vil blive udarbejdet en ny tilsynsstra-
tegi, som vil bestå af flere indsatser. Energistyrelsen fremhæver, at der vil blive til-
rettelagt en stikprøvebaseret kontrol af de registrerede virksomheder. Det admini-
strative tilsyn kan målrettes specifikke aktiviteter og f.eks. have særlig fokus på, om
virksomhederne har en gyldig miljøgodkendelse som oplyst ifm. tilmelding til regi-
stret. Energistyrelsen vil løbende evaluere tilsynsmetoden og på baggrund af den
generelle regelefterlevelse tage stilling til om kontroltrykket skal justeres.
Det bemærkes hertil, at Energistyrelsen kan indhente de oplysninger, der er nød-
vendige for at udføre tilsynsopgaven hos andre offentlige myndigheder og foretage
sammenstilling og samkøring af oplysningerne i kontroløjemed. Foruden oplysnin-
ger fra andre offentlige myndigheder, vil tilsynet også bero på oplysninger, som ind-
hentes fra de registreringspligtige virksomheder.
Ministeriet har tilrettet bekendtgørelse om Affaldsregistret, så bestemmelserne om
fremsendelse af dokumentation mv. efter anmodning flyttes til kapitel 7, der vedrører
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 376: Orientering om bekendtgørelse nr. 1066 og nr. 1067 vedrørende affald, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3061413_0008.png
Energistyrelsens tilsyn. Bestemmelserne er sammenskrevet til en generel bestem-
melse i § 20, stk. 2.
Side 8/8