Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 375
Offentligt
3061153_0001.png
Velkommen til BESTSELLER
– en familieejet modevirksomhed
KORT OM
BESTSELLER
BESTSELLERs historie begyndte i 1975 med en enkelt familieejet tøjbutik på den jyske vestkyst.
I dag, 50 år senere, er vi 24.000 kolleger, hvoraf mere end 4.500 arbejder i Danmark, og vores tøj
sælges i over 75 lande.
BESTSELLERs omsætning er ca. 40 mia. kr., mens BESTSELLER er blandt landets største skatteb-
etalere med et samlet, globalt skatte- og afgiftsbidrag på ca. 8,5 mia. årligt.
BESTSELLER består af mere end 20 brands, herunder JACK & JONES, ONLY og VERO MODA,
og sælger tøj til alle aldre, køn og lejligheder. Alt sammen funderet i konceptet: god kvalitet til
konkurrencedygtige priser.
VORES
VÆRDIKÆDE
I BESTSELLER ejer vi ikke de fabrikker, der syer vores tøj, men arbejder i stedet med dygtige pro-
ducenter og fabrikker verden over. Vores globale forsyningskæde omfatter mere end 350 direkte
leverandører, og vores produkter fremstilles på mere end 700 fabrikker, som tilsammen beskæf-
tiger ca. 750.000 mennesker i 15 lande. Hertil kommer ansatte i de tre foregående led af vores
leverandørkæde; metervarer, spinderier og råmaterialer (f.eks. bomuldsdyrkning).
TIER 4
Leverandører
af råmaterialer
TIER 3
Fiberbehandlere
TIER 2
Materialer
Fabrikker
TIER 1
Færdigvarer
Samlere
TIER 0
Leverandører
SÅDAN
ARBEJDER VI
Vores industri har et betydeligt aftryk på omverden igennem hele værdikæden (både positivt
og negativt) – både på miljø, mennesker og økonomi. Vi er bevidste om dette aftryk, men også de
muligheder vi ser for at gøre en forskel og ikke mindst vores ansvar. Vi ønsker at være en del af
løsningen for at fremtidssikre industrien og for at bidrage til det større samfundsansvar. Dette
ansvar arbejder vi på at løfte igennem vores strategi Fashion FWD, som vi ser som en integreret
del af vores forretningsstrategi – FFWD er et fælles afsæt for mål, handlinger og tiltag, der skal
styrke og forbedre vores virksomhed og vores værdikæde. Strategien rummer konkrete målsæt-
ninger for, under hvilke sociale og miljømæssige forhold vores tøj produceres, hvilke materialer
der anvendes, samt hvordan vi forebygger og håndterer tekstilaffald.
En central del af FFWD er også investeringer i nye teknologier og virksomheder, der kan accelere-
re den nødvendige omstilling af modeindustrien. Vores kriterium er, at investeringerne ikke kun
skaber værdi for BESTSELLER, men bidrager til udviklingen af branchen som helhed. Indtil nu
har vi investeret betydeligt i området – med bl.a. 240 mio. i fremtidens materialer – og vi forventer
at øge investeringerne yderligere i de kommende år.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 375: Detaljeret program og faktaark ifbm. studietur til Midtjylland med fokus på mode- og tekstilindustrien 4. september 2025
3061153_0002.png
UDDRAG IFT.
CIRKULARITET I
TØJINDUSTRIEN
Tøjindustrien såvel som mange andre industrier er meget lineær, og vejen til cirkularitet er stadig
lang pga. både økonomiske, strukturelle såvel som teknologiske barrierer.
Cirkulært
design
Cirkulære løsninger skal gøres attraktive ved at styrke og synliggøre forretningscasen samt motiva-
tionen for alle aktører i kæden inkl. kunderne. Der skal investeres i innovative genanvendelsesteknolo-
gier og samarbejdes med alle led i den cirkulære tekstilkæde inkl. forskning. Derudover skal produkter
være holdbare, nemme at reparere og genanvende. Vi arbejder sammen med mange nye virksomheder
for at teste og potentielt investere i deres innovative løsninger og materialer. Derudover har vi sammen
med andre internationale brands udviklet en række Principper for Cirkulært Design med henblik på
inspiration og ensretning af begreber og retningslinjer.
Udvikling og
produktion af
råmaterialer
Der skal prioriteres genanvendte og fornybare materialer samt effektive genanvendelsesteknologier. I
vores produkter tester vi genanvendte fibre, biobaseret læder og alternative farvestoffer. Over 60 % af
vores materialer består af materialer som fx økologiske, genanvendte og innovative fibre.
Produktion og
forarbejdning
Vi arbejder tæt sammen med vores leverandører for at inkludere dem og give dem ejerskab over ud-
viklingen. BESTSELLERs Factory Standards Programme bidrager til at sikre, at leverandører overholder
vores sociale, miljømæssige og kemiske krav. Vi hjælper leverandørerne på vej, når der er behov for
forbedringer, også med energieffektive teknologier og vandbesparende løsninger.
Tekstilaffald
fra produktion
samt brug af
produkter
og sortering
Materialer skal udnyttes optimalt, rester genbruges og affald upcycles. Vi skal forlænge produkters le-
vetid via reparation, upcycling og nye forretningsmodeller som tøjudlejning og gensalg. Indsaml, sorter,
genbrug og genanvend tekstiler gennem partnerskaber og forbrugeroplysning.
VI SER FREM TIL AT
TAGE IMOD JER
Vi ser frem til at byde udvalget velkommen og give jer et indblik i, hvordan vi arbejder med vores
leverandører, de udfordrende barrierer for cirkularitet og hvordan vi engagerer os i at udvikle os
selv og vores industri.
HOS OS VIL I
BLANDT ANDRE
MØDE
Dorte Rye Olsen
Head of
Sustainability
[email protected]
Claus Teilmann Petersen
Stakeholder Engagement
& Human Rights Manager
[email protected]
Peter Holm Jensen
Manager Legal
Sustainability
[email protected]