Velkommen til BESTSELLER
– en familieejet modevirksomhed
KORT OM
BESTSELLER
BESTSELLERs historie begyndte i 1975 med en enkelt familieejet tøjbutik på den jyske vestkyst.
I dag, 50 år senere, er vi 24.000 kolleger, hvoraf mere end 4.500 arbejder i Danmark, og vores tøj
sælges i over 75 lande.
BESTSELLERs omsætning er ca. 40 mia. kr., mens BESTSELLER er blandt landets største skatteb-
etalere med et samlet, globalt skatte- og afgiftsbidrag på ca. 8,5 mia. årligt.
BESTSELLER består af mere end 20 brands, herunder JACK & JONES, ONLY og VERO MODA,
og sælger tøj til alle aldre, køn og lejligheder. Alt sammen funderet i konceptet: god kvalitet til
konkurrencedygtige priser.
VORES
VÆRDIKÆDE
I BESTSELLER ejer vi ikke de fabrikker, der syer vores tøj, men arbejder i stedet med dygtige pro-
ducenter og fabrikker verden over. Vores globale forsyningskæde omfatter mere end 350 direkte
leverandører, og vores produkter fremstilles på mere end 700 fabrikker, som tilsammen beskæf-
tiger ca. 750.000 mennesker i 15 lande. Hertil kommer ansatte i de tre foregående led af vores
leverandørkæde; metervarer, spinderier og råmaterialer (f.eks. bomuldsdyrkning).
TIER 4
Leverandører
af råmaterialer
TIER 3
Fiberbehandlere
TIER 2
Materialer
Fabrikker
TIER 1
Færdigvarer
Samlere
TIER 0
Leverandører
SÅDAN
ARBEJDER VI
Vores industri har et betydeligt aftryk på omverden igennem hele værdikæden (både positivt
og negativt) – både på miljø, mennesker og økonomi. Vi er bevidste om dette aftryk, men også de
muligheder vi ser for at gøre en forskel og ikke mindst vores ansvar. Vi ønsker at være en del af
løsningen for at fremtidssikre industrien og for at bidrage til det større samfundsansvar. Dette
ansvar arbejder vi på at løfte igennem vores strategi Fashion FWD, som vi ser som en integreret
del af vores forretningsstrategi – FFWD er et fælles afsæt for mål, handlinger og tiltag, der skal
styrke og forbedre vores virksomhed og vores værdikæde. Strategien rummer konkrete målsæt-
ninger for, under hvilke sociale og miljømæssige forhold vores tøj produceres, hvilke materialer
der anvendes, samt hvordan vi forebygger og håndterer tekstilaffald.
En central del af FFWD er også investeringer i nye teknologier og virksomheder, der kan accelere-
re den nødvendige omstilling af modeindustrien. Vores kriterium er, at investeringerne ikke kun
skaber værdi for BESTSELLER, men bidrager til udviklingen af branchen som helhed. Indtil nu
har vi investeret betydeligt i området – med bl.a. 240 mio. i fremtidens materialer – og vi forventer
at øge investeringerne yderligere i de kommende år.