Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 357
Offentligt
3056491_0001.png
BUSINESS CASE:
DANISH HYDROGEN BACKBONE
ESBJERG-VEERST-FRØSLEV (7-TALLET)
KEF-udvalget 12/8 2025
Stine Grenaa Jensen
1
Dok. 24/05085-2 Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0002.png
HVORFOR
BRINTINFRASTRUKTUR?
Markedsdialoger og politiske
ambitioner viser potentialer for
storskala brintproduktion i Danmark
med eksport til Tyskland.
En rørbunden brintinfrastruktur
forventes effektivt at kunne forbinde
brintproduktion og
–forbrug
både
nationalt og på tværs af landegrænser.
En etableret brintinfrastruktur kan
være drivkraft for udbygning af
elektrolyse- og VE-anlæg.
Elektrolyseanlæggene forventes at
kunne fungere som fleksible aftagere
af grøn strøm.
HVORFOR
7-TALLET?
De største og mest modne danske
brintproducenter ligger i Syd- og
Sønderjylland.
”7-tallet” understøtter transport af
brint til aftagere i Tyskland og Europas
forbrugere i området.
For at begrænse de økonomiske risici
i et umodent marked er det politisk
besluttet at yde driftsstøtte til 7-tallet.
I takt med, at brintmarkedet udvikles,
og nye behov for transport opstår,
kan brintinfrastrukturen udbygges.
2
.
Dok. 24/05085-2 Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0003.png
DEN INDSTILLEDE LØSNING
Parameter
Ledningsanlæg
Dimension
Designtryk
Max. tilladeligt
driftstryk
Main-line stationer
I-stationer
Ny ledning
(Esbjerg-Veerst)
45 km
36”/914 mm
100 barg
90 barg
Konverteret ledning
(Veerst-Frøslev)
88 km
30”/762 mm
80 barg
49 barg
(optionelt 63 barg)
To, en i hver ende af konverteret ledning,
ved Veerst og Frøslev
Tre Injection-stationer for tilslutning af brint
produktion
Det endelige antal I-stationer og det præcise design kan først
fastlægges efter indgåelse af tilslutningsaftaler med
producenterne i 2026
Infrastrukturen understøtter en eksportkapacitet på ca. 3 GW
ved 49 barg og ca. 4 GW ved 63 barg (nedre brændværdi)
Løsningen understøtter kun begrænset omfang af fleksibilitet i
form af line-pack til markedet. Større fleksibilitet vil kræve videre
udbygning mod Holstebro, Fredericia og lager i Lille Torup.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0004.png
NØGLETAL
(OPGØRELSERNE I 2025-PRISER)
Driftsstøttemodel
Den endelige model for driftsstøtte er ikke
fastlagt. Arbejdshypotesen forudsætter, at
der trækkes på puljen, når kapaciteten er
mellem 0,5 og 1,3 GW. Basisforløbet er GNS
af montecarlo-simuleringer.
Budget
Anlægsbudget:
6,9 mia. DKK
Projektet indgår i den senest godkendte
investeringsplan med
7,4 mia. DKK
Selskabsøkonomisk gevinst
Samfundsøkonomisk gevinst
I basisforløb:
6,4 mia. DKK
(Maksimal eksportkapacitet på 2 GW og
I basisforløb:
1,2 mia. DKK
(ved afkastkrav på 4,4 pct. før skat)
Transportomkostninger
Energinets forventer en betalingsvillighed på
50-100 DKK/MWh
I basisforløb:
64 DKK/MWh
Bookingkrav (0,5 GW):
71 DKK/MWh
transportomk. på 60 kr./MWh)
Bookingkrav (0,5 GW):
-5,5 mia. DKK
(Transportomk. på 71 kr./MWh)
Driftsstøttetræk
I basisforløb:
3,0 mia. DKK
Bookingkrav (0,5 GW):
8,9 mia. DKK
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0005.png
Energinets anvendte metode til fastsættelse af
transaktionspris for metangasrøret i business casen
TRANSAKTIONSPRIS
METANGASRØRET
Energinet antager i business casen metode til
fastsættelse af transaktionspris for metangasrøret.
Forsyningstilsynet skal godkende prissætningen af
metangasrøret den afledte indvirkning på
indtægtsrammerne.
Energinet forventer at modtage vejledende
udtalelse af Forsyningstilsynet om principperne for
prissætning af Frøslev-Egtved II medio august 2025.
Dok. nr
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0006.png
SAMFUNDSØKONOMI
Generelle resultater:
Der er samfundsøkonomisk overskud i basisforløbet
Producenter i el og brintmarkedet vinder, mens
forbrugerne taber
Samfundsøkonomiske elementer
Gevinster basisforløb
Producentoverskud (brint)
Systemisk
tilgang
14,4
11,2
Traditionel
tilgang
39,2
69,8
Forbrugeroverskud (brint)
Producentoverskud (el)
Forbrugeroverskud (el)
Flaskehalsindtægter (el)
Omkostninger basisforløb
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
Statsligt driftstilskud
Nettonutidsgevinst basisforløb
-2,5
14,0
-7,7
-0,6
8,0
5,0
1,9
1,1
6,4
-51,9
51,9
-19,9
-10,7
7,4
5,0
1,9
0,8
31,5
Transaktionsprisen for Frøslev-Egtved II påvirker ikke
samfundsværdien.
Væsentligste følsomheder:
En større eksportkapacitet i brintinfrastrukturen og
fleksibelt brintforbrug bidrager positivt til den
samfundsøkonomiske gevinst.
En lav tysk betalingsvillighed og lav udnyttelse af
brintinfrastrukturen ved bookingkrav på 0,5 GW bidrager
Udfaldsrum [minimum;maksimum]
Nutidsværdi i mia. DKK og 2025-markedspriser
[-6,1; 18,3]
[19,8; 58,6]
negativt til den samfundsøkonomiske gevinst.
Systemisk tilgang:
Udviklingen i VE og PtX tilpasser sig omfanget af brintinfrastruktur
Traditionel tilgang:
Udviklingen i VE og PtX følger Energistyrelsens analyseforudsæt-
ninger uanset, om der er etableret brintinfrastruktur eller ej
Dok. nr
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0007.png
Milepæle for etablering af 7-tallet
Grøn: Interne milepæle
Gul: Milepæle med ekstern involvering
December
Joint Development
Agreement med
Gasunie Deutschland
December
BAFO på EPCM
kontrakt
Maj
Start af udbud på
EPCM-kontrakt
Februar
Bindende
brugertilsagn
Januar
Anlægslov trådt i
kraft, inkl. VVM-
meddelelse
Februar
BAFO på
hovedleverancer
Januar
EPCM
kontraktunderskrift
August
BAFO på long
lead items
Februar
Construction
Agreement med
Gasunie Deutschland
Juli
IT-systemer
implementeret
December
7-tal i drift
2025
2026
2027
September
Long lead items
kontraktunderskrift
Marts
Endeligt teknisk
design
2028
2029
2030
Juli
Operational
Agreement med
Gasunie Deutschland
September
§ 4-godkendelse
Juni
Business case-
godkendelse
Januar
Projekteringslov trådt
i kraft
April
FID
Dok.nr. 25/08973-8
Januar
Gassikkerhedsloven
implementeret
EPCM=
Engineering, Procurement and Construction Management
BAFO=Best
and Final Offer
FID=Final
Investment Decision
2029
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0008.png
METANSYSTEMET
UDSKILLELSE AF METANGASRØRET FEII
KONSEKVENSER FOR
FORSYNINGSSIKKERHED
KONSEKVENSER FOR
EKSPORT (ILTFJERNELSE)
Biometan kan ikke holdes adskilt fra eksportgas, som derfor ikke overholder tysk
gaskvalitet ift. ilt
behov for løsning.
Energinet arbejder med to løsninger på samme tid for at minimere risici ift. tidsplan:
Fortsat opretholdelse af den
danske gasforsyningssikkerhed.
Fortsat opfyldelse af
forsyningssikkerhedsforordningen.
Løsning 1: Biometanzone
Aftale med Tyskland om at tillade et højere iltniveau (foretrukne løsning).
Løsning afhænger af aftale tredjepart/andet land.
Forventer aftale med Tyskland ultimo 2025.
KONSEKVENSER FOR
MARKEDET
Fortsat tilstrækkelig kapacitet til at
opfylde markedets behov.
Løsning 2: Iltfjernelsesanlæg
Etablering af et eller flere iltfjernelsesanlæg i tilknytning til Energinets
gastransmissionssystem.
Etablering af iltfjernelsesanlæg kræver investering (ca. 200 mio. kr.).
Forventer evt. investeringsbeslutning primo 2026, hvis der ikke indgås aftale
med Tyskland.
xxx
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0009.png
GRØN
Stine Grenaa Jensen
ENERGI
ER EN
FÆLLES
SAG
[email protected] / +45 23 33 86 92
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0010.png
EKSTRA SLIDE
xxx
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 357: Orientering om Energinets præsentation fra den tekniske gennemgang af business casen for Danish Hydrogen Backbone (Syvtallet) den 12. august 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3056491_0011.png
Milepæle for udskillelse af Frøslev-Egtved II fra metansystemet
ULTIMO 2025
Forventet aftale med
Tyskland om at tillade et
højere iltniveau