Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 342
Offentligt
3054702_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
International klima og energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
08-08-2025
J nr.
2025 - 3156
Akt-id
668812
Forslag til forordning om ændring af forordning (EU) 2021/1119 om
fastlæggelse af rammerne for at opnå klimaneutralitet (Den europæi-
ske klimalov)
KOM (2025) 524 final
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har ved KOM (2025) 524 af 2. juli 2025 fremsat et forslag til
ændring af forordning (EU) 2021/1119 om fastlæggelse af rammerne for at opnå
klimaneutralitet (Den europæiske klimalov). Forslaget indeholder et klimamål på 90
pct. nettoreduktion af drivhusgasudledningerne i 2040 ift. 1990. Dertil indeholder for-
slaget en række øvrige elementer ift. EU-klimamålet.
Forslaget indeholder en begrænset mulighed for at anvende internationale klimakre-
ditter under Parisaftalens artikel 6 til at opfylde op til 3 pct. af 2040-målet fra 2036.
Forslaget lægger derudover op til en inklusion af indenlandske permanente negative
emissioner for at kompensere for resterende udledninger i sektorer, der er vanske-
lige at omstille (såkaldte ”hard-to-abate” sektorer). Forslaget indeholder dertil formu-
leringer om styrket fleksibilitet imellem sektorer, omkostningseffektivitet og solidari-
tet.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser i det omfang,
at EU's 2040-klimamål medfører nationale reduktionsforpligtelser, der kræver yderli-
gere reduktioner end dem, der følger af Danmarks egne nationale klimamål. Det er
ikke muligt at skønne over konsekvenserne af forslaget på nuværende tidspunkt, da
rammerne for implementeringen af EU’s 2040-mål endnu ikke er fastlagt og først
følger i en forventeligt kommende lovgivningspakke i 2026.
Regeringen byder generelt Kommissionens forslag til revision af den europæiske
klimalov velkommen, herunder et klimamål på 90 pct. nettoreduktion af drivhusgas-
udledningerne i 2040 ift. 1990.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2025) 524 af 2. juli 2025 fremsat et forslag til
ændring af forordning (EU) 2021/1119 om fastlæggelse af rammerne for at opnå kli-
/ FRHAR
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0002.png
maneutralitet (Den europæiske klimalov). Forslaget er modtaget i dansk sprogver-
sion den 7. juli 2025.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 192, stk. 1, i Traktaten om Den Europæi-
ske Unions funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal vedtages af Rådet med et kvalifi-
ceret flertal efter proceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
EU har fastsat sine klimamål for 2030 og 2050 i den europæiske klimalov
1
, hvori det
følger, at der skal fastsættes et mellemliggende klimamål for 2040 med henblik på at
sætte tempoet for reduktionen af nettodrivhusgasudledninger i hele EU.
Den 6. februar 2024 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om Unionens kli-
mamål for 2040, hvori det anbefales, at 2040-målet består af en nettoreduktion af
drivhusgasudledninger på 90 pct.
2
Anbefalingen blev givet i overensstemmelse med
den videnskabelige rådgivning fra Det Europæiske Videnskabeligt Rådgivende Or-
gan om Klimaændringer og på grundlag af en detaljeret konsekvensanalyse og rap-
portering om CO
2
-budgettet.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med forslaget, at EU udarbejder en ambitiøs ramme for at
blive en dekarboniseret økonomi senest i 2050, hvilket ligeledes følger af konkurren-
ceevnekompasset
3
. Det fremgår af forslaget, at EU vil holde kursen ved hjælp af en
aftale om ren industri
4
, der har til formål at gøre EU til et attraktivt sted for fremstil-
lingsindustri, herunder for energiintensive industrier, og fremme ren teknologi og nye
cirkulære forretningsmodeller med henblik på at opfylde de aftalte klimamål. Gen-
nemførelsen af disse mål skal også styrke EU's uafhængighed af importerede fossile
brændstoffer. I forslaget henvises der yderligere til Draghi-rapporten om fremtiden
for den europæiske konkurrenceevne, hvori det fremgår, at dekarbonisering kan
være en stærk drivkraft for økonomisk vækst, når den integreres i industri-, konkur-
rence- og handelspolitikker.
Forslaget indeholder et klimamål på 90 pct. i 2040 ift. 1990, hvilket ifølge Kommissi-
onen vil bringe EU ind på den vej, der giver de største samlede fordele med hensyn
til konkurrenceevne, modstandsdygtighed, uafhængighed, autonomi, en retfærdig
omstilling og sikring af, at EU opfylder sine forpligtelser i henhold til Parisaftalen.
1
Forordning (EU) 2021/1119 om fastlæggelse af rammerne for at opnå klimaneutralitet (den
KOM (2024) 63,
’Sikring af vores fremtid Europas klimamål for 2040 og vej til klimaneutrali-
KOM (2025) 30, ‘Et
Konkurrenceevnekompas for EU’.
KOM (2025) 8,
’Aftalen om ren industri: En fælles køreplan for dekarbonisering og konkur-
europæiske klimalov).
2
tet senest i 2050 i et bæredygtigt, retfærdigt og velstående samfund’.
3
4
renceevne’.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0003.png
Dertil indeholder forslaget en række øvrige elementer ift. implementering af EU-kli-
mamålet. I forslagets artikel 1 (2) præsenteres en ny artikel 4 (4), hvori det fremgår,
at Kommissionen med henblik på at opfylde 2040-målet skal sikre, at følgende ele-
menter er afspejlet på passende vis i kommende lovgivningsforslag:
1.
2.
Mulighed for at anvende internationale klimakreditter under Parisaftalens artikel
6 til at opfylde op til 3 pct. af 2040-målet fra 2036 i ny artikel 4 (4) a.
En inklusion af indenlandske permanente, negative emissioner i EU’s kvote-
handelssystem for at kompensere for resterende udledninger i hard-to-abate
sektorer i ny artikel 4 (4) b.
Formuleringer om styrket fleksibilitet mellem sektorer under hensynstagen til
omkostningseffektivitet og solidaritet i ny artikel 4 (4) c.
3.
Dertil indeholder forslaget en række øvrige elementer i ny artikel 4 (4) d-r. herunder
ift. konkurrenceevne, energipolitikken, retfærdig omstilling, investeringsbehov mm.
Flere af disse elementer indgår allerede i den gældende klimalovs artikel 4 om
EU’s kommende 2040-mål, mens en række elementer er tilføjet.
Mulighed for anvendelse af internationale kreditter under Parisaftalens artikel 6
Forslaget indeholder en mulighed for at anvende internationale klimakreditter under
Parisaftalens artikel 6 til at opfylde op til 3 pct. af EU’s 2040-mål fra 2036. Artikel 6
rammesætter et formelt, internationalt marked for klimakreditter, hvor stater bl.a. har
mulighed for at anvende klimakreditter til indfrielse af deres nationalt bestemte bidrag
(NDC).
Med Kommissionens forslag om at tillade internationale klimakreditter under artikel
6 til delvist at indfri 2040-målet lægges der op til at ændre den måde, hvorpå EU’s
klimamål er blevet opgjort hidtil, hvor målopfyldelse udelukkende skal baseres på
territoriale reduktioner. Det følger af forslaget, at kreditterne skal være af høj kvalitet
og udover delvis opfyldelse af EU’s NDC også skal bidrage til at hjælpe tredjelande,
der er på vej til at opfylde Parisaftalens målsætninger. Der er med forslaget dog ikke
taget konkret stilling til typen eller karakteren af kreditterne, eller hvorvidt muligheden
for international kredithandel tilfalder Kommissionen og/eller de enkelte medlemssta-
ter. Afklaring heraf forventes tidligst i den kommende lovgivningspakke i 2026. Artikel
6-kreditter kan ikke inden for nuværende regler anvendes inden for kvotehandelssy-
stemet.
Inklusion af permanente negative emissioner i kvotehandelssystemet
Forslaget indebærer en inklusion af indenlandske permanente negative emissioner
inden for rammerne af systemet for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Unionen ("EU ETS") for at kompensere for resterende emissioner fra sektorer, hvor
det er vanskeligt at nedbringe emissionerne. Rammerne for inklusion af indenland-
ske permanente negative emissioner vil blive fastlagt ifm. Kommissionens forslag til
revision af kvotehandelsdirektivet i 2026.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0004.png
Øvrige fleksibiliteter
Forslaget indeholder formuleringer om øget fleksibilitet på tværs af sektorer for at
støtte opfyldelsen af målene på en omkostningseffektiv måde. Det er i forslaget dog
ikke defineret, hvordan øget fleksibilitet vil blive implementeret i praksis. Afklaring
heraf forventes tidligst i den kommende lovgivningspakke i 2026
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet
forventes at behandle sagen i Udvalget om Miljø, Klima og Fødevaresikkerhed
(ENVI) den 23. september 2025.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at klimaændringer er et grænseoverskridende problem. Når
der er tale om grænseoverskridende problemer, vil individuelle tiltag fra medlems-
staternes side sandsynligvis ikke føre til optimale resultater. I stedet kan en koordi-
neret EU-indsats effektivt supplere og styrke den nationale og lokale indsats. Koor-
dinering på europæisk plan gør klimaindsatsen mere effektiv.
Kommissionen anfører endvidere, at et EU-dækkende klimamål for 2040 vil få kon-
sekvenser for hele EU's økonomi. Et sådant mål er nødvendigt for at sætte retningen
for en bred vifte af EU-politikker og vil kræve politiske løsninger på EU-plan, der går
videre end klimapolitikken. Gennem en koordineret indsats vil det være muligt at tage
hensyn til medlemsstaternes og regionernes forskellige muligheder for at handle og
udnytte EU's indre markeds styrke som en drivkraft for omkostningseffektiv omstil-
ling. Desuden er en koordineret klimaindsats på EU-plan af betydning for den inter-
nationale klimaindsats, navnlig med henblik på at fastlægge EU's nationalt bestemte
bidrag i henhold til Parisaftalen, der skal meddeles i efteråret 2025.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering, herunder at klimaforandringerne er
et globalt problem, og at EU’s indsats for at reducere drivhusgasudledningerne bedst
fastlægges på fællesskabsniveau. Regeringen er også enig i, at der er en merværdi
i at harmonisere klimatiltag for at optimere klimaindsatsten.
6. Gældende dansk ret
EU’s klimamål har betydning for den danske reduktionsindsats i national lovgivning,
i det omfang målene medfører nationale reduktionsforpligtelser, der kræver yderli-
gere reduktioner end dem, der følger af Danmarks egne nationale klimamål. Det dan-
ske klimamål er fastsat i Klimaloven, lovbekendtgørelse nr. 2580 af 13. december
2021.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0005.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den europæiske klimalov er en forordning og skal som sådan ikke implementeres i
dansk ret. Revisionen af den europæiske klimalov kan dog medføre behov for juste-
ring af national lovgivning. Behovet for justering af national lovgivning vil blive vurde-
ret, når revisionen af den europæiske klimalov er vedtaget.
Økonomiske konsekvenser
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere, hvorvidt forslagets indhold om
et klimamål på 90 pct. og de dertilhørende forslag om fleksibilitet (herunder anven-
delsen af klimakreditter under Parisaftalens artikel 6) vil have økonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Forslagets konsekvenser vil afhænge af rammerne for implementeringen af EU’s
2040-mål, der forventeligt følger i 2026, hvor den konkrete klimaarkitektur fastlæg-
ges. Forslaget vil kunne have betydning for den danske reduktionsforpligtelse, hvis
klimaarkitekturen medfører nationale forpligtelser, der kræver yderligere reduktioner
end dem, der følger af de danske nationale klimamål og eksisterende klimaindsatser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have andre konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet. Når EU reviderer og vedtager konkret lovgivning for at indfri et
opjusteret klimamål i 2040, kan det bidrage til at forbedre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik
med høringsfrist den 14. juli 2025. Der er afgivet i alt otte høringssvar fra eksterne
interessenter.
TEKNIQ anerkender nødvendigheden af ambitiøse klimamål og støtter grundlæg-
gende målet om 90 pct. reduktion af drivhusgasemissioner inden 2040. TEKNIQ
fremhæver, at det er afgørende, at den politiske ramme for perioden efter 2030 ud-
formes således, at den sikrer en praktisk gennemførlig omstilling, der styrker euro-
pæisk industri og skaber lige konkurrencevilkår. TEKNIQ bemærker, at for at sikre
en succesfuld implementering er det afgørende, at Kommissionen i udarbejdelsen af
den politiske arkitektur for perioden efter 2030 sikrer realistiske implementeringsfri-
ster, der tager højde for infrastrukturel parathed, teknologisk modenhed og samfun-
dets tilpasningsevne. TEKNIQ anbefaler, at Kommissionen sikrer forenkling og sam-
menhæng i klimarelateret regulering og minimerer rapporteringsbyrder.
TEKNIQ anfører, at opfyldelse af klimamålet for 2040 vil kræve en massiv opkvalifi-
cering og omskoling af arbejdskraften inden for det tekniske erhvervsliv. Der er alle-
rede i dag mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for flere tekniske områder, og
denne udfordring vil blive forstærket af den accelererede grønne omstilling. TEKNIQ
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0006.png
understreger behovet for, at EU og medlemsstaterne investerer i erhvervsuddannel-
ser og efteruddannelse inden for grønne teknologier og sikrer koordinering mellem
uddannelsessystemet og erhvervslivets behov.
TEKNIQ ser med bekymring på forslagets mulighed for at anvende op til 3 pct. inter-
nationale kreditter af høj kvalitet i henhold til artikel 6 i Parisaftalen fra 2036. Selv om
kreditter kan være et supplement til interne reduktioner, er det afgørende, at disse
ikke underminerer europæisk industris konkurrenceevne eller skaber urimelige kon-
kurrenceforhold. TEKNIQ anbefaler, at anvendelsen af internationale kreditter kun
sker som supplement til interne reduktioner og underlægges strenge kvalitetskrav og
verifikationsprocedurer.
Pyrolyse Danmark byder Kommissionens forslag til 2040-klimamålet velkommen,
men udtrykker samtidig bekymring over, at biokul (biochar carbon removal, BCR)
ikke er nævnt – hverken i selve lovteksten eller i den tilhørende konsekvensanalyse.
Kun BioCCS og DACCS fremhæves som eksempler på intern permanent kulstoffjer-
nelse. Dette sker til trods for, at biokul allerede er anerkendt i EU’s certificerings-
ramme (CRCF) som en metode til permanent kulstof-fjernelse på lige fod med geo-
logiske CCS-teknologier. Denne udeladelse skaber betydelig usikkerhed om Kom-
missionens hensigt om at inkludere biokul i EU's klimaværktøjskasse frem mod 2040
og i den kommende revision af EU ETS. Manglende anerkendelse af biokul i 2040-
målet og EU ETS vil have betydelige negative konsekvenser for Danmark:
Det vil underminere den danske pyrolyse-strategi og hæmme udbredelsen af
biokul som en dokumenteret løsning til industriel dekarbonisering og kulstoflag-
ring.
Det vil skabe investeringsusikkerhed og bremse opskalering af pyrolyse i sek-
torer som spildevand, biogas og landbrug.
Det vil stille Danmark og andre regioner med decentral biomassetilgængelighed
dårligere – særligt øer og yderområder, hvor biokul netop er et oplagt værktøj i
mangel af CO₂-infrastruktur til geologisk lagring.
Pyrolyse Danmark opfordrer Kommissionen til, at:
1)
Eksplicit nævne biokul (BCR)
som en metode til intern permanent kulstoffjernelse,
2)
ligestille biokul med DACCS
og BioCCS i forbindelse med ETS og 2040-klimamålet,
3)
medtage biokul i fremtidige
konsekvensanalyser og modellering, og
4)
sikre, at regioner med decentral biomasse
kan drage nytte af ETS og støttemekanismer, herunder via biokul.
Miljøbevægelsen NOAH fremhæver, at det fremlagte forslag om 90 pct. reduktion af
drivhusgasemissionerne over perioden 1990-2040 ikke vil være tilstrækkeligt til at
opfylde Parisaftalens mål, endsige det klimamæssigt nødvendige. Kommissionen
har med forslaget valgt ikke at følge indstillingen fra den videnskabelige komite
(ESABCC) på 90-95 pct. reduktioner og har samtidig indsat smuthuller i form af så-
kaldt fleksibilitet med brug af eksterne klimakreditter.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0007.png
NOAH mener på baggrund af sammenstilling af klimavidenskabelige anbefalinger,
at målet burde være mindst 95 pct. og opfyldes uden internationale afladsmekanis-
mer som klimakreditter. I stedet for klimakreditter bør EU vedtage et forbrugsbaseret
klimamål på mindst 95 pct. NOAH anfører, at adskillige gennemregnede scenarier
fra forskere og europæiske miljøorganisationer har påvist, at det ville være fysisk og
teknologisk muligt at opnå reduktioner i emissioner på 100 pct. i 2040 uden at bruge
bioenergi. Gennemførelse af disse scenarier med kraftigt forbedret energieffektivitet,
hurtig udbygning af energiproduktion med sol, vind, geotermi og tilhørende elektrifi-
cering af transport, industrielle processer og varmeforsyning vil oven i købet sikre EU
landene uafhængighed af importeret energi og deraf følgende større politisk frihed.
NOAH finder desuden den forsatte indregning af biomasseafbrænding som reduktion
af drivhusgasemissioner uansvarlig og videnskabeligt ukorrekt. Klimaet ændres på
grund af øgede mængder af drivhusgasser i atmosfæren. Det kan politisk besluttede
regnskabsmetoder ikke ændre på. Det gælder også forestillingen om BECCS (i for-
slaget kaldet Bio-CCS). BECCS vil aldrig kunne bidrage som et positivt klimaredskab
af samme grund.
NOAH anfører, at en fortsat og udvidet brug af atomkraft i energiproduktion og den
medfølgende brændselskæde ikke er bæredygtig – især på grund af den uundgåe-
lige produktion af radioaktivt affald. Dertil anfører NOAH, at der ikke er nok tilgæn-
gelig biomasse til at sikre Kommissionens mål for produktion af biogas i 2040.
Dansk Industri (DI) støtter fuldt op om et EU klimamål på 90 pct. i 2040. Der er behov
for at sikre kontinuitet i EU’s fælles klimaindsats. En beslutning snarest om et ambi-
tiøst EU klimamål vil 1) understøtte de allerede foretagne klimainvesteringer med
lange tilbagebetalingstider og 2) sende et afgørende investeringssignal om fremti-
dige grønne investeringer. Der bliver behov for at aktivere både energi-effektivise-
ring, udbygning af vedvarende og ren energi, elektrificering, CCUS samt styrkelse af
EU’s grønne infrastruktur. Det er også afgørende for EU, at få etableret et solidt be-
slutningsgrundlag forud for COP30 i Belém i november måned.
DI fremhæver, at ”Fit for 90”-pakken frem mod 2040 skal bygge videre på det funda-
ment, som ”Fit for 55”-pakken har skabt, også af hensyn til rentabiliteten af allerede
foretagne klimainvesteringer. Det er dog også vigtigt, at rammen frem mod 2040 for-
mes, så den håndterer de udfordringer, EU og det internationale samfund aktuelt står
over for.
DI mener, at EU’s indsats skal gøres effektiv, simpel, teknologineutral og markeds-
baseret. Og der skal skabes overensstemmelse mellem regler og retningslinjer på
tværs af EU og medlemslandene. EU’s CO2-kvotesystem skal være en hjørnesten i
indsatsen og skal indrettes til at understøtte negative udledninger. DI fremhæver, at
EU's CO2-kvotehandelssystem skal sikre et solidt markedstræk for fremtidige inve-
steringer i teknologier og adfærdsomlægninger. DI har netop indsendt et høringssvar
om revisionen af ETS (i 2026) til Kommissionen.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0008.png
For at sikre opbakning til klimamålet og indsatsen er det nødvendigt at sikre fleksibi-
litet i indfrielsen. Kommissionens forslag til fleksibilitet ift. afgrænset anvendelse af
høj-kvalitets internationale klimakreditter, EU kulstoffangst-kreditter og sektorfleksi-
bilitet er et fornuftigt udgangspunkt. DI er enig i disse muligheder, når man baserer
sig på begrænset brug af kreditter med høj kvalitet og integritet. Det er dog også
vigtigt at undgå en udhuling af EU’s egen indsats, da vi i EU har behov for at gøre
disse investeringer attraktive.
DI har sammen med kolleger i Frankrig, Tyskland, Irland, Finland, Sverige og Norge
taget initiativ til en fælles erklæring med den europæiske industris opbakning til en
ambitiøs EU 2040 klimaindsats.
Forbrugerådet TÆNK støtter fastsættelsen af et bindende EU-klimamål for 2040 på
mindst 90 pct. reduktion af nettodrivhusgasudledninger sammenlignet med 1990
samt finder det vigtigt med et ambitiøst mål for 2035. Det er nødvendige skridt på
vejen mod klimaneutralitet i 2050. En ambitiøs klimaindsats er nødvendig både af
hensyn til klimaet og forbrugernes fremtidige levevilkår og økonomiske tryghed.
Forbrugerne skal gøres til aktive medspillere via nem adgang til mindre klimabela-
stende valg og gode alternativer til klimabelastende produkter og services. Forbru-
gerrådet Tænk opfordrer til EU-mål for forbrugsbaserede udledninger. Forbrugerrå-
det Tænk efterlyser stærkere regler mod greenwashing samt troværdig og dokumen-
teret klimainformation. Forbrugerrådet Tænk er skeptisk for brug af klimakreditter.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til forbruger- og civilsamfundsinddragelse i forbin-
delse med udvikling af klimaarkitekturen. Forbrugerrådet Tænk opfordrer til klar
målopfølgning på Social Climate Fund, der når ud til reelt økonomisk sårbare hus-
holdninger.
Danske Rederier mener, at EU bør levere på sine klimamål. Dertil fremhæver Dan-
ske Rederier, at EU bør fjerne unødvendige barrierer og gøre den grønne omstilling
lettere uden at udvande ambitionerne. Ambitioner og handling skal gå hånd i hånd.
Danske Rederier opfordrer til:
En hurtig anvendelse af de 20 millioner EU ETS-kvoter, som er øremærket den
maritime sektor under Innovations-fonden;
En stærk Sustainable Transport Investment Plan, som reducerer risikoen ved
investeringer i produktion af grønne brændstoffer og infrastruktur;
At ambitionsniveauet bør tage højde for de såkaldte ”well-to-wake”-drivhusgas-
udledninger fra maritime brændstoffer;
Fremskyndet støtte til teknologier til fangst og lagring af CO2 (CCS) ombord på
skibe som en integreret del af EU’s Industrial Carbon Mangement Strategy;
Anerkendelse af fangst og lagring af CO2 om bord på skibe (OCCS) i fremtidige
revisioner af FuelEU Maritime og Fit for 55.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0009.png
Dansk Erhverv støtter generelt op om Kommissionens forslag til et ambitiøst kli-
mamål på 90 pct. i 2040 ift. udledningerne i 1990. Dansk Erhverv er derudover posi-
tive over, at forslaget har fokus på, at rammerne for realisering af klimamålet tilrette-
lægges med teknologineutralitet, omkostningseffektivitet samt enkelhed og forudsi-
gelighed for øje. Dansk Erhverv mener, at det er positivt, at klimapolitikken tilrette-
lægges med øje for rammer for elektrificering, landbrugets rolle og understøttelse af
global grøn omstilling.
Dansk Erhverv opfordrer til hurtig og rettidig implementering af allerede vedtaget og
understøttende regulering som VE-direktivet, EU-ETS II mm. Dansk Erhverv henvi-
ser endvidere til høringssvar af 15. februar 2024 vedr. Kommissionens meddelelse
om 2040-klimamålet til EU-specialudvalget for klima-, energi- og forsyningspolitik.
Dansk Erhverv opfordrer Kommissionen til i det videre arbejde at sikre en ambitiøs
og balanceret tilgang, der kombinerer høje klimamæssige ambitioner med hensyn til
europæisk erhvervslivs konkurrenceevne, incitamenter til investeringer i elektrifice-
ring og grøn innovation, og en robust og transparent ramme for klimakreditter, der
skaber reelle reduktioner af drivhusgasser, og som ikke undergraver den strukturelle
omstilling af Europa.
Ift. klimakreditter anerkender Dansk Erhverv, at internationale klimakreditter kan
spille en rolle i overgangen mod klimaneutralitet. Klimakompensation er et omdisku-
teret redskab, så det er vigtigt, at man sikrer, at sådanne tiltag er troværdige, gen-
nemskuelige, kan dokumenteres og har reelle effekter - også på den lange bane.
Klimakompensation bør aldrig træde i stedet for reduktion af udledninger, men bør
være et komplementært tiltag for de udledninger, som det i dag ikke er muligt at
reducere. Brugen af klimakreditter bør ikke udvikle sig til en glidebane, der reelt ud-
huler incitamentet til strukturel omstilling i EU. Derfor bør der i udformningen af de
kommende regler fastlægges tydelige kriterier for kvalitet og integritet, således at
klimakreditter:
alene anvendes til på den korte bane at ”kompensere” for udledninger, som
det endnu ikke teknisk eller økonomisk muligt at eliminere,
baseres på reelle og verificerbare reduktioner, som er permanente, samtidige
og kun kan tælles med en gang
stammer fra projekter med dokumenteret additionel klimahandling og -effekt,
og
underlægges transparente rapporterings- og revisionsmekanismer. Kontrol-
mekanismer bør eksempelvis inkludere krav om tredjepartsverificering, certifi-
cering efter internationale standarder samt en klar begrænsning på kreditter-
nes andel i medlemsstaternes samlede reduktioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne er fortsat ved at fastlægge nationale positioner. Forslaget er dog
generelt blevet budt velkomment, om end nogle medlemsstater har indikeret, at det
er for ambitiøst. Der forventes generel opbakning til forslagets fleksibiliteter, selvom
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedrørende ECL (EU) 2021/1119, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3054702_0010.png
mange medlemsstater foreløbigt har indikeret, at fleksibiliteterne i den nuværende
form ikke er tilstrækkeligt konkretiserede. Dertil har en række medlemsstater indike-
ret behov for yderligere krav og fleksibiliteter for at kunne støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til revision af den europæiske klimalov vel-
kommen. Danmark støtter en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU,
som samtidigt kan øge EU’s konkurrenceevne, forsyningssikkerhed, resiliens og
fremme den grønne omstilling både i EU og nationalt. Danmark støtter derfor et am-
bitiøst 2040-klimamål på mindst 90 pct. i forhold til 1990-niveauet, der er i overens-
stemmelse med Parisaftalens 1,5 gradsmål. Regeringen finder samtidig, at forslaget
er vigtigt for, at EU kan gå foran med et ambitiøst bidrag til Parisaftalen og dermed
inspirere til øget klimahandling globalt.
Regeringen er ved at analysere forslaget nærmere, herunder forslaget om at mulig-
gøre en begrænset brug af internationale kreditter under Parisaftalens artikel 6 samt
øvrige fleksibiliteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens meddelelse om EU’s klimamål i 2040, KOM (2024) 63, blev forelagt
til forhandlingsoplæg den 11. oktober 2024.
Side 10/10